Syyskuun Sydäntenmurskaajien TOUKOKUU

Pituudesta, oon 175cm pitkä ja masu alkaa nyt vasta vähän erottua. Selällään sen toki huomaa, mutta seisoessa se on sellanen vaatimaton pömppis vielä. Oon hoikka, mutta ilmeisesti lantiossa on niin hyvin tilaa, että kohtu mahtuu kellottelemaan siellä kuin maljassa.

Kelan lappuset sain tänään täytettyä ja pistettyä postiin. Nyt vaan odotellaan paluupostissa päätöstä + äippäpakkausta! :heart: Mitenköhän kauan noissa kestää? Onko joku ehtinyt jo saada päätöksiä tai tietääkö aikaisemmasta kokemuksesta?

Vaunuista kymysys: Millä ihmeen perusteella osaatte valita vaunut vauvalle? Mä oon nyt surffaillut vähän noita ja oon ihan totaalisen pihalla mitä me tarvitaan/halutaan. Vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa! Onko olemassa mitään aloittelijan käsikirjaa vaunumaailmaan?

Rosehip ja pampula 22+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Pituudesta, oon 175cm pitkä ja masu alkaa nyt vasta vähän erottua. Selällään sen toki huomaa, mutta seisoessa se on sellanen vaatimaton pömppis vielä. Oon hoikka, mutta ilmeisesti lantiossa on niin hyvin tilaa, että kohtu mahtuu kellottelemaan siellä kuin maljassa.

Kelan lappuset sain tänään täytettyä ja pistettyä postiin. Nyt vaan odotellaan paluupostissa päätöstä + äippäpakkausta! :heart: Mitenköhän kauan noissa kestää? Onko joku ehtinyt jo saada päätöksiä tai tietääkö aikaisemmasta kokemuksesta?

Vaunuista kymysys: Millä ihmeen perusteella osaatte valita vaunut vauvalle? Mä oon nyt surffaillut vähän noita ja oon ihan totaalisen pihalla mitä me tarvitaan/halutaan. Vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa! Onko olemassa mitään aloittelijan käsikirjaa vaunumaailmaan?

Rosehip ja pampula 22+1
Mä sain maanantaina neuvolasta nuo lappuset, mutta en ees laittanu niitä eteenpäin vielä, pakko mennä paikanpäälle. Meinasin netin kautta pistää ne menemään kun sekin on mahdollista nykypäivänä, mutta mulla on noiden tulojen kanssa niin kamala setviminen, että pitää mennä ihan jonkun ihmisen kanssa jutteleen ja setvimään miten käy! Mut luulis että jos ei mitään häikkää ole, aika nopeesti sen päätöksen saa??

Me valittiin vaunut a) pitää olla yhdistelmät, ni menee monta vuotta b) pitää olla kunnon renkaat ja tukevat/kestävät vaunut - eli siis hyvät rakenteet - ja nehän tietty maksaa :kieh: c) tarpeeks säädettävä työntöaisa, mä oon 153 ja mies on lähemmäs 190cm pitkä...
Mut laatuun haluttiin panostaa, ja Emmaljungan Duo Edget valittiin... Haetaan kesällä Ruotsista niin saa 200? halvemmalla kun täältä, kruunu on ny niin alhaalla...

Kandee käydä ihan jossain liikkeessä "koeajaan" niitä ja tutustuun tarkemmin, aika hanakasti ne myyjät niitä siellä esittelee :)
 
Ihan huvikseni mittailin mahanympärystä: 101cm :eek: Pituutta mulla on 177cm, vatsaakin on vissiin tullut nyt 20 lisäsenttiä. :snotty: Painoa on tullut 4kg ja sekin on jo ihan riittävästi.

Kelanlaput saan ensi kerralla neuvolasta, joka on parin viikon päästä. Äitiyspakkausta en ota, sillä vauvatavaraa on säästössä vaikka millä mitalla. 4D-ultrassa ajateltiin käydä n. rv 26, samalla viikolla käytiin esikoistakin kurkkaamassa.

Pahoinvointia on vielä silloin tällöin, ykäämistäkin esiintyy. :x Pahin vaiva on vieläkin noi liitoskivut. Eilen olin tuplavuorossa töissä ja sen kyllä huomasi. Kävelin siellä kuin ankka, koska alapäätä vihloi melkoisesti. :/ Kätilö ja terveydenhoitaja tosiaan ehdotti liitoskipuihin avuksi akupunktion, mutta en mä vieläkään tiedä haluanko alapäätä täyteen neuloja. :ashamed:

Äitienpäivää odottaessa,
Muffa 22+1 =)
 
Muffa siis eikös noi neulat laiteta liituskipujenkin takia korviin? Mä en oo kyl sen takia akupunktiota ottanut mutta raskaana olevilla yleensä käytetään korvan pisteitä akupunktiossa..

TiiuHti

Nyt illalla kun kävin taas akupunktiossa niin kysyin kätilöltä, joka teki akupunktion niin tosiaan liitoskipuun pisteet on korvassa, laittoi mulle myös neulat niihinkin pisteisiin, kun näytti valkoiselta ne pisteet.
 
Miun pömpeli: 103cm!!!!!!!!!!! iik!!!! en ollu aiemmin raskauden aikana mitannutkaan.. tsiisus tosiaan! Pituutta löytyy 160cm. Siis hetkinen, miulahan on maha (mittasin 1cm navan alapuolelta) kasvanut n.20cm.. :whistle: Painoa kaiken kaikkiaan +3,5kg. Aika samoissa kun Muffa, ainoo et pituuseroa näyttäis olevan melkein 20cm...
 
vanuista mekin päädyttiin noihin Emmaljungan Duo Edgeihin. Ostettiin tosin ne käytettyinä mutta tähän mennes kaikki joille oon niit näyttäny ovat luulleet et ovat ihan uudet, ennen ku ovat huomanneet kahtoa renkaita, et niis näkyy vähän kulumisen jälki, mut olen kyl tyytyväinen. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Miun pömpeli: 103cm!!!!!!!!!!! iik!!!! en ollu aiemmin raskauden aikana mitannutkaan.. tsiisus tosiaan! Pituutta löytyy 160cm. Siis hetkinen, miulahan on maha (mittasin 1cm navan alapuolelta) kasvanut n.20cm.. :whistle: Painoa kaiken kaikkiaan +3,5kg. Aika samoissa kun Muffa, ainoo et pituuseroa näyttäis olevan melkein 20cm...

Me ollaan sit samanpituisia mut meil toi 20 cm eroa tos ympärysmitassa, mut tosin, mulle painoa on tullut jo 5 kiloa, et enemmän entä sulle, mut senkus nouskoot paino. Enpäs kauheesti jaksa siit hätäillä. =)
 
Vivid
Hiivasta: Mä jouduin kans tällä viikolla hoitaan elämäni ekan hiivatulehduksen. Menin sillon pari viikkoo sitten mahakivuista neuvolalääkärille ja sain sieltä sit lähetteen labraan, jossa tutkittiin virtsa- ja emätinnäyte. Hiivaa oli kohtalaisesti, mutta muut arvot ok. Hassua kyllä, sillä mulla ei ollut mitään hiivatulehduksen oireita... Apteekista voi tosiaan turvallisin mielin ostaa Canestenia, joka oli kyllä helppo käyttää ilman asetintakin.

Tänään paloi taas rahaa Hipun vaatteisiin...mä oon parantumaton :LOL:

Vivid ja Hippu 23+6
 
Black Panther
rosehip kyseli vaunuopasta. Aikoinaan luin Vauva-lehdestä erittäin hyvän artikkelin, jossa noi kaikki pointit oli listattuna. Jos haluat, voin yrittää etsiä sen lehden ja vaikka skannata tai jotain?

Miehen ja sun pituusero kannattaa todellakin ottaa huomioon, kuten Roona82 sanoi! Meitä neuvottiin aikoinaan vaunuliikkeessä ostamaan sellaiset vaunut joissa työntöaisa pitenee teleskooppivarren lailla, ei pelkästään siitä puolivälistä naksauttamalla ylös/alaspäin. Oli äärettömän hyvä neuvo!! Vaikka työntöaisa olisi korkeammalla, ei pitkä ihminen pysty työntämään niitä vaunuja kun jalat ottaa kävellessä kiinni tavarakoriin tai renkaisiin. Vaikea selittää, mutta vertaa netissä kuvia esim. Crescent ja tuo Roona82:n mainitsema Emmaljunga Duo Edge.

Pakko vielä mainita toinen (ainakin mulle) tärkeä seikka vaunujen ostossa: renkaat. Meidän vaunujen renkaita voi pumpata tavallisella pyöränpumpulla, mutta monella kaverilla on sellaiset, jotka voi täyttää vain huoltoasemalla. Ja kuinka näppärää se on, kun joku aamu huomaat renkaiden tyhjentyneen liikaa... :headwall:

BP 21+3
 
HUOMENTA VAAN KAIKILLE!!

Alkuperäinen kirjoittaja Black Panther:
rosehip kyseli vaunuopasta. Aikoinaan luin Vauva-lehdestä erittäin hyvän artikkelin, jossa noi kaikki pointit oli listattuna. Jos haluat, voin yrittää etsiä sen lehden ja vaikka skannata tai jotain?

Miehen ja sun pituusero kannattaa todellakin ottaa huomioon, kuten Roona82 sanoi! Meitä neuvottiin aikoinaan vaunuliikkeessä ostamaan sellaiset vaunut joissa työntöaisa pitenee teleskooppivarren lailla, ei pelkästään siitä puolivälistä naksauttamalla ylös/alaspäin. Oli äärettömän hyvä neuvo!! Vaikka työntöaisa olisi korkeammalla, ei pitkä ihminen pysty työntämään niitä vaunuja kun jalat ottaa kävellessä kiinni tavarakoriin tai renkaisiin. Vaikea selittää, mutta vertaa netissä kuvia esim. Crescent ja tuo Roona82:n mainitsema Emmaljunga Duo Edge.

Pakko vielä mainita toinen (ainakin mulle) tärkeä seikka vaunujen ostossa: renkaat. Meidän vaunujen renkaita voi pumpata tavallisella pyöränpumpulla, mutta monella kaverilla on sellaiset, jotka voi täyttää vain huoltoasemalla. Ja kuinka näppärää se on, kun joku aamu huomaat renkaiden tyhjentyneen liikaa... :headwall:

BP 21+3
Joo - tuo työntöaisa-homma on kyl tärkee! Mekin mietittiin pitkään, et kummalla korimallilla niitä Duo Edgejä otetaan, mut siinä Sport-mallissa on se teleskooppiaisa, ja muutenkin se on sellanen heittoaisa joka kääntyy kokonaan vaunujen yli! Joten niihin päädyttiin...

Renkaista en muistanutkaan kattoa niitä venttiileitä :whistle:
Mut eiköhän niihinkin joku pumppu löydy, autoventtiileihinkin onneks myydään käsipumppuja.

Noitahan on sit aika paljon kaikennäkösii halvempia versioita ja riisutumpia malleja... muun kaverilla mm- on ihan siis Emmaljunga-kopiot! Mutta niissä huomaa kyllä että on halpakopiot - aisa mennyt jumiin vähän väliä... Kankaat on tosi huonosti kestäny säätä.. Istuinosan valjaat rispaantunu, ja renkaisiin ei saa ilmaa kun jollain ihme pumpulla! Ja renkaat muutenkin tosi vaikee kiinnittää vaunuihin... Mutta ihan hyvin heilläkin ne on toiminu lapsen kulkupelinä - tyttö 2,5v ja yhä niillä käytössä!

Monilla on toi hinta aika ratkaseva? Me ollaan tammikuusta asti säästetty rahaa, jotta saadaan noi kalliit vaunut, ja muutenkin kätevää kun on rahasumma millä ostella sit kaikki pelit ja vehkeet. On siellä vissiin lähemmäs 2000? kohta vauvantarvikkeita varten. Mielummin säästää etukäteen kun ostaa osamaksulla!! :headwall:


HEHE, tää on ku autokaupoilla :LOL: :LOL: :LOL:

Mää lähen Kelaan ja työkkäriin ja shoppaileen farkkuja jos H&M:stä löytyis vielä kokoja..... Ihana ilma! :heart: :flower:

22+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Panther:
Pakko vielä mainita toinen (ainakin mulle) tärkeä seikka vaunujen ostossa: renkaat. Meidän vaunujen renkaita voi pumpata tavallisella pyöränpumpulla, mutta monella kaverilla on sellaiset, jotka voi täyttää vain huoltoasemalla. Ja kuinka näppärää se on, kun joku aamu huomaat renkaiden tyhjentyneen liikaa... :headwall:

BP 21+3

Meille taas vaunujen ostossa oli tärkeää että on sellaset renkaat mitä ei tarvii täyttää ollenkaan! Kun on kuullu niin huonoja kokemuksia että renkaat aina tyhjenee ja saat olla koko ajan niitä täyttämässä.

Mutta kaikki nämä ovat niin mielepide asioita:)

Inka 19+4 :heart: :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mielummin säästää etukäteen kun ostaa osamaksulla!!
Näin myöki toimitaan! Jos yhtään tutkailee osamaksujen korkoja niin huhhuh kun kohta huomaakin että esim. vaunuille tulikin pari sataa euroo lisähintaa!! Etukäteen säästäminen kannattaa ehdottomasti :)

No ny mie kuulostan joltain talousneuvojalta :LOL: Ei vaan, kuhan toin pointin esiin, kun ihmiset tuntuu hukkuvan näin laman alla useisiin päällekkäisiin osamaksuihin, joissa siis oikeasti on ihan härskit korot!

joopsulijoo.. hiiva alkoi heti helpottaan! Pakko kyl sanoo, et kyllä voi olla v-mäinen vaiva, kirjaimellisesti! ai niin, potkut on alkanu vihdoinkin tuntua myös ulkopuolelta! nyt vaan hirveä kyttäys, et joks ne näkyy :D

vaunuista vielä: renkaat taitaa olla täällä aika tärkeä pointti. Asutaan maalla ja hiekkatietä = toisinaan melkoista kuravellia = talvisin pitkään auraamatta on siis riittämiin. Eli pitäis olla sellaset kumit joilla pääsee mahdollisimman hyvin eteenpäin maastosta huolimatta. ymmärtääkseni osa renkaista on suunniteltu enempi kaupungille/asfaltille ja osa taas em. oloihin. Hyvä kun tuli puheeks toi kumien täyttö! sais mielellään olla sellaiset, jokka voi kotona pumpata! Ja nyt pihalle, aurinko paistaa B)

 
Olettepas ahkerasti kirjoitelleet..
Täällä tuntuu, että vatsa on yhtäkkiä "pullahtanut" näkyviin.. Työvaatteiden alta ei varmaan vielä huomaa jollei tiedä katsoa, mutta normivaatteissa erottuu kyllä selvästi. Ympärysmittaa en oo mitannu enkä mittaa... :whistle: Mulle kyllä menee vielä ainakin yhdet normifarkutkin ylle. Selkäkipujakin jonkin verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi joka päivä. Tukivyötä käytän, kuten Roonakin. Tämä malli on hyväksi todettu jo kahdessa edellisessä raskaudessa ja uskomattoman hyvin on pitänyt kuosinsa! Ehdottomasti kannattava satsaus!!

Ens kerralla saan myöskin neuvolasta laput äitiysrahan ja -pakkauksen hakemista varten. Mun täytyy varmaan mennä palkanlaskijan kanssa ne täyttämään, kun elämäni ensimmäistä kertaa saan äitiysloman ajalta palkkaa!! Aikaisemmilla kerroilla olen ollut ns. keikkalainen ja vaikka sainkin äitiysrahan palkkatulojen mukaan, niin maksajana on ollut Kela.

Äitiysvaatteista sen verran, että täältä päin löytyy parista liikkeestä Mamalicious-merkkisiä äippävaatteita, jotka ihan kohtuuhintaisia. Itse olen "tyytyväinen", että olen jo pari vuotta sitten sortunut tunikamuotiin.. :) Aika monta tunikaa menee päälle ihan raskauden loppumetreilläkin, ainakin uskon niin vakaasti ;) Mutta suosittelisin myös tsekkaamaan kauppojen normiosastot. Caprihousuja oli ainakin H&M-kuvastossa Mama-mallistossa...

Vaunuasia tuntuu liki ongelmalta myös täällä :kieh: Edelliset kun tuli myytyä useampi vuosi sitten, kun meille ei pitänyt enää tulla lisää lapsia :whistle: Toisaalta haluaisin nimeonomaan teleskooppiaisallisen mallin ja mieluiten heittoaisalle, koska myös meillä pituuseroa mieheni kanssa melkein 30cm. Todellakin BP, ns. nappiaisa tavallaan lyhenee vaikka korkeus nousee.. Edellisissä vaunuissamme oli kys. aisa ja mies joutui usein kävellä vaunun sivussa työntäessään.. En vaan osaa päättää olisiko kantokassimalli vai erillinen koppa+ratasosaversio järkevämpi.. Vanhat vaunut oli erillisversiot ja tykkäsin kyllä niistä, mutta tosikko oli niin suuri ettei mahtunut koppaosaan kovin kauaa. Ja syksyllä sitten tarvittiin lämpöpussia, kun ei mahtunut enää äp:n makuupussiinkaan ja alle vuoden vanhana kovasti vielä nukkui pihalla päikkäreitä. :) Että roseship samassa veneessä ollaan vaikka mua ei kai voi aloittelijaksi kutsua... :D

Nyt täytyy vielä hetkeksi paneutua työntekoon ja sitten lähden iltapäiväksi sovittelemaan noita erilaisia vaunuvaihtoehtoja auton perään..

Micade, poks poks 19+0
 
Olipa tullu paljon tekstiä ja lyhkäses ajassa. =) Noista vaunuista viellä. Meil edelliset oli sellaset emmaljungat, joissa oli se "taitettava" työntöaisa, ja niis tosiaan miehellä jalat otti kii alakoriin, nois teleskooppiasaisissa ei niin tee ku työnteli niit ennen ostoa pihamaalla. =) Sit lisäks, meil meni hermot noiden pumpattavien renkaiden kanssa, koska aina jokin oli tihkunu kuinte ilmaa ja sit väänsi johkin suuntaan tai vedätti, joten noissa mitkä ny ostettii on ny sellaset, joita ei tarvi täytellä ja tuntuvat todella hyvältä lykätä.

Täs eilen oli hassu tilanne. Olin koirille hakemas kennelrehun autolta lihoja ja jonottelin jonos ku eräs nainen yhtäkkiä rupes nauramaan kauheesti ja sanoi mulle et "Anteeks ku nauran mut ku oon seurannu tota sun masuas nii ihanasta taitaa vauva liikkua ku näkyy niin selkeesti tähänkin." :LOL: Varmaankin just siks näkyi ku tiukka paita ja sit ku ei ylimäärästä ole tos vattan päällä, joten liikkeet ku on jo 17 viikosta asti näkyny päällepäi makuulteen, nii nykyään tosiaan näkee jo vaatteiden läpikin jos vain on tiukka paita päällä.
 
Black Panther
Tuli mieleeni vielä että lauantaina 9.5. on Tampereella Sampolassa kestovaippayhdistyksen organisoimat keväthulinat klo 12-16. Mä olen ihan pihalla noista kestovaippakuvioista, mutta haluaisin kokeilla niitä tälle tulokkaalle, joten ajattelin mennä tuonne tapahtumaan. Siellä pitäisi olla paljon tietoa jaossa. Netissä asiaa tutkimalla olen saanut vain pääni totaalisesti sekaisin :xmas:
 
J84
Aurinkoista perjantaita!

Ollaan kotiuduttu rakenneultrasta ja neuvolasta :)

Pojalle on kertynyt painoa 319g ja vastaa edelleen viikkoja :heart: Neuvolassa kuunneltiin sydänääniä, jotta isäkin kuulee ne ekaa kertaa, tais olla jotain 145-150 välillä. Eka sf-mitta otettiin ja se oli huimat 23cm, painoo mulle on nyt kertynyt yhteensä 6kg :/ , hemppa oli tippunu 146=>131 eli ihan hyvä vielä. Seuraava neuvola onkin 4 viikon päästä.

Laitan muutaman kuvan vielä







J84 ja Veeti 20+0
 
Black Panther, olis tosi ihanaa, jos jaksaisit/viitsisit skannata sen jutun! Lukisin tosi miellläni sen! Toki voisin päästä siihen käsiksi myös kirjastossa, jos muistat lehden numeron..?

Ihanaa, että on muitakin vaunuasioiden kanssa tuskastelevia. ;) Mä oon tässä nyt pari päivää surffaillut noita ja alan tulla siihen tulokseen, että ostetaan semmoset kaupungissa näppärät rattaat, joihin saa makuukopan myös. En vaan tiedä, millä mallilla olis semmosia... Kai sitä pitää alkaa suunnistaa noihin vaunukauppoihin kyselemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-84:
Täällä ollaan edelleen saikulla, syy vaihtus taas takasin iskiakseen, ku se pirulainen teki come backin viikonloppuna!!!
mama-84: Miten iskiaksesi on vaivannut nyt ja entäpä aikaisemmin? Onko sinulla todettu välilevyn pullistumaa? Minulla on selkä vaivannut vuosikausia ja välilevyn pullistuma tuli pahana ja akuuttina raskauden alussa (olin täysin liikuntakyvytön, eikä löytynyt kivutonta asentoa; Panacodia meni reilusti päälle sata nappia...). Onneksi maha oli silloin pieni, joten olen ehtinut toipua. Nyt huomaan, että selkä meinaa välillä vihoitella ja olenkin miettinyt, mitenhän se kestää loppukolmannesta... :| Uskallatko sinä jumpata/kuntouttaa selkääsi nyt mitenkään?

Huomasin, että sinulla on myös vaivannut supistukset. Vieläkö niitä tulee? Minulla supistelee päivittäin, mutta ei huolestuttavasti. Näin oli esikoisenkin kohdalla. Viime yönä vain pikkuisen säikähdin, kun näin unta, että unessa minulle iski kivulias ja pitkä supistus, joka ei hellittänyt. Yritin mennä kontilleen ja rentouttaa vatsaa, mutta supistus vain jatkui ja sattui... ja heräsin siihen, että minulla tuntui tämä sama supistus oikeastikin! Nukuin selälleni ja mietin, että vaikuttikohan selällään olo supisteluun. Vatsa oli kivikova ja supistus sattui kunnolla. Käännyin kyljelleni ja siinä vatsa onneksi rentoutui ja nukahdin uudelleen. Mutta eikai tällaisesta tarvitse huolestua? :)

hanjuu :heart: vauva 20+1
 
Black Panther
rosehip ja muutkin vaunujen ostoa pähkäilevät :wave: Taisin hätäpäissäni luvata hieman liikoja, en muistanut etten olekaan kovin järjestelmällisesti säilönyt niitä vauvalehtiä... :kieh: Mutta: löysin vähän uudempaa matskua Vauva 3/2009, jossa käsitelty samaa asiaa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4161575.jpg

(seuraavilla viidellä sivulla esitelty erilaisia malleja, en nyt niitä jaksanut skannailla enää ).

 

Yhteistyössä