Syyskuun Sydäntenmurskaajien TOUKOKUU

Eilen päivällä olin huolissani kun ei Kelasta ole kuulunut mitään päätöstä, niin eikös postin joukossa ollut kirje ett äitiyspakkaus on tulossa parin viikon päästä. Hieno homma! :)

Mulle ei olla neuvolassa puhuttu mitään sokerirasituskokeesta. Eilen viimeksi kävin ja vatsan asukkaalla kaikki kunnossa. Oma hemog. vaan laskee vaikka syön rautaa joka toinen päivä, mutta nyt jatkan joka päivä. Ens kerralla onkin sit lekuri.

Mulla on painoa tullu alusta jo 7,5 kg. Aluks siinä vielä laihduin, ett kiinni on ottanu jonkun 9kg. En tiedä pitäskö alkaa jossain vaiheessa huolestuun, mutt ainakaan neuvolan täti ei siihen mitään kommentoi.

Sissi75 ja vatsan asukas 25+0 (poksuu poksuu ) :heart:
 
Vivid
Mulla on nyt muutaman päivän aikana alkanut hirveesti nipisteleen/kiristeleen tosta umpparihaavan kohdalta, joka on navan alla. Taitaa Hippu vallata itselleen lisää elintilaa :eek:

Meillä on täällä tänään juhlapäivä, kun Hipun isi täyttää vuosia! Jospa illalla sais sit kakkua, kun tuun töistä :p

Eilen yritti taas maitoa herutella saunan jälkeen. Muuten oon pysynyt kuivana taas pitkän pätkän.

Paino oli tippunut viime viikosta -100g. Kummaa! Kyllä se on tähän asti ollut kovin nouseva, mutta oon kyllä liikkunut normaalia enemmän viime viikon aikana.

Vivid ja Hippu 26+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja [b:
Mii26:lle [/b] vielä lisäystä, että raskausdiabetes on todellakin vain raskausajan vaiva. Toki raskausdiabetes lisää riskiä sairastua kakkostyypin eli ns. aikuisiän diabetekseen. Ja rasituksen lukemistahan sitten riippuu "hoidetaanko" raskausdiabetesta ruokavaliolla vai insuliineilla.. Mä olen selvinnyt aina (tähän asti!) ruokavaliolla :)
Onhan se toki raskausajan vaiva, mut niinkun sanoit sairastumisriski kohoaa sen jälkeen. En tarkoittanut että r-diabetes jatkuu raskauden jälk vaan just et sen jälk voipi sairastua. En oikein osaa muovailla fiksusti lauseitani, pahoittelen :saint: Itse tunnen 2 tällaista "tapausta" ihan henk.koht. Tosin toinen oli aika "selvä peli" kun kaikissa 3:ssa raskaudessa oli r-diabetes. Sairastuminen ei ole itsestäänselvyys, varmasti vain pienen osan kohtalo eikä välttämättä edes iske heti perään mutta.. ymmärsitte ehkä, mitä tarkoitin. Tosiaan koskee lähinnä niitä joilla homma toistuu raskauksissa, näin ainakin miule on kerrottu. Edelleen peukutan kaikille et tulokset on hyvii tai pääsette pelkällä ruokavaliolla. Pistäminen ei oo herkkua, mutta melko epätodennäköistä 2-tyypin kohdalla :)

turvotus + vesi sillai sopivasti oon koettanu lipitellä.. lääkäri sanoi et juoda pitää (ei hiilihappopitoista) mutta liikaa ei saa juoda. En tajunnut kysyä mikä on sit liikaa ja mikä ei.. litra-puoltoista on varmaan aika lähellä sitä määrää minkä juon.

ä-pakkauksesta tai mistään muustakaan kela-shitistä: ei edelleenkään yhtään mitään muuta kun "asiakirja saapunut" Maanantaina soitinkin sinne ja sanoivat joo, hakemus on saapunut (ihan ku en tietäs :LOL: ) mut ei oo viel käsitelty. Täs pikkukunnassa ei oo omaa kelaa ja paperit lähtee lähimmän kaupungin kelaan.. kai siel sit on vaan sellanen ruuhka!? Miul on vaan tunne et kaikki ei oo niinku pitää :/
 
Huomenta

Hui kun on paljon tekstiä! :eek: Tuntu, että yhdessä vaiheessa kaikki oli kadonnu ja aina tota tulee sitten paljon kerralla... heh, hyvä vaan!

Vivid, hyvä tietää, että sitä muovifroteeta saa metritavarana - mikä oli metrihinta??

Mua huolettaa kans just se, että onko se kovin hiostavaa kun ei hengitä kunnolla... Mielummin laittasin ihan pelkkää puuvillaa, mutta täytyy ny kattoa... hankalaa tää on :D
Niinkö kaikki muukin ihmettelyä aiheuttava vauvatavara ja käytännön asiat.. heh

Joo no mulla paino nousi jo viime syksynä, ja varsinkin kun tulin raskaaksi... silloin heti alussa ennen ekaa neuvolaa. Ihanat hormonit kiusannu mua jo siis ennen raskautta... sen takia jätin pilleritkin pois silloin joulukuussa... ja heti paukahti ekasta kierrosta :D Eli kyllä se on varmaan sitten tuo lähtötilanne, ja se, että on noussut tässä raskauden aikanakin aika kovasti. Ekan-tokan-kolmannen väliset neuvolapunnitukset oli ihan ok. Paino nous tosi vähän, mutta nyt tosiaan alkanu ropiseen noita kiloja ja nestettä kertyny - ja turvottaa. ihan hyvähän se on, että testaa sen sokerirasituksen! Mut ihmetyttää vaan tuo kun ei se neuvolatäti mulle voinu mitään selventää. Ja muutenkin oon vähän jääny ihmetteleen muutamaa asiaa. Se vois yrittää muistaa, että oon ensimmäistä kertaa tässä touhussa, että mulle ne asiat ei ole itsestäänselviä juttuja!
Joo, ja micade; tuollaista mäkin sain selville siitä sokerirasituksesta. ISTUMISTA jossain labran tiloissa heti aamusta... IHANAA! :heart: :D

Jahhas. Tänään ajattelin pitää sellaisen "älä tee mitään" -päivän. Kun eilen taas illalla tuli suppareita, ja TAAS niitä ihania liitoskipuja ja kuumotusta ja turvotusta ja vaikka mitä.. Se on vaan niin pirun hankalaa vaan istua tai makoilla, kun kamalasti olis kaikkee mitä vois tehä!!

Niin, ja juomisesta. Mä pidän kyllä kokoajan lasia tai pulloa tässä matkassa. Varsinkin kun vielä helteet alkaa - täytyy muistaa tuplata juomiset, ja mielellään vaikka ihan perinteistä vissyä missä on natriumia! Meinaan sitten kun alkaa kesän hikoilut... Ettei suolat lopu ja muutenkin kuivu kasaan.
 
Roona mieki oon monesti ihmetelly, et miks ne neuvolantädit ei voi selventää asioita, siis nimenomaan ekakertalaisten kohdalla!!! "Onneks" on noita ä-poli käyntejä tiheään, koska siellä etenkin se erikoislääkäri selittää juurta jaksain urpolle kaiken :) esim. hän kertoi synnytyksestä, etten turhaa pelästy jos en saa vauvaa vierelleni kun synnytän sen verran etuajassa, niin vauva viedään tod.näk happikaappiin. Mut tosi reilua ja ihanaa että kerrotaan tuollaiset jo etukäteen, et se on normaalia täs tilantees eikä vauvalla sillai oo hätää :) Miettikää, minkä slaagin saisin kun toi tulis yllärinä!

Ja tsemiä kaikille niihin sokerirasituksiin! hyvin se menee (vaikkakin litku maistuu ihan perseelle..) sairaalasta saattaa saada synnytyksen jälkeen kehoituksen miettiä tarkemmin ruokavalioo ja saada paino kuriin mutta ei välttämättä sitäkään. kuntakohtasta epäilen..

aah, tekee niin mieli vissyä! mut se lääkäri sanoi ettei sais hiilihappopitoisia juoda!? luulis et ne suolat on tärkeitä ja sitä paitsi: miun niin tekee mieli! jos ihan testimielessä.. :p

auts, nyt potkitaan ja lujaa.. välillä osuu kyl tosi pahasti. Vauva on jo 2pv jymäytellyt tonne alaspäin.. jos vaihtelun vuoks välil ylöspäin :D ..ny on pakko mennä syömään tai tulee ykä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
aah, tekee niin mieli vissyä! mut se lääkäri sanoi ettei sais hiilihappopitoisia juoda!? luulis et ne suolat on tärkeitä ja sitä paitsi: miun niin tekee mieli! jos ihan testimielessä.. :p

auts, nyt potkitaan ja lujaa.. välillä osuu kyl tosi pahasti. Vauva on jo 2pv jymäytellyt tonne alaspäin.. jos vaihtelun vuoks välil ylöspäin :D ..ny on pakko mennä syömään tai tulee ykä!
Heiiii!! =) Kertoisko joku fiksumpi et miks noit hiilihappoisia juomia ei sais juoda? Älkää kieltäkö sitä!! :LOL: Ku mä tahdon!!!! Ei vaan ku mä en ollu kuullu mitää ettei sais, koko raskauden olen juonu kivennäisvesiä ja limukoita, kun.......kivennäisvedet auttanu pahoinvointii ja eräs nainen sanoi et cocis jäähileisenä auttaa kans, ja se auttoikin. Ja sit, ku mul on haluttanu niiiii paljon niit et varmaan sen 2 lasia päiväs on menny alas. Muutenkin niistä himoista täälki toisinaan sellasii himohalutuksia et on ihan pakko saada jotain tiettyä, toisinaan se on vesimelonia, toisinaan tomaattia, kurkkua jne...ja tuntuu ettei mihkää voi keskittyä ennen kui niit saa. :LOL:

Tääl vissiin joku oli joskus kirjotellu jostai painon tunteesta ku käy veskis. Mä en tiä mikä se oikein oli tänää ku kävin nii häppäreissä tuntui kauhee kipu, tai paine tai jotain. Et jos tuota on se paineen tunne niin osanottoni niille joil sitä on. Ei kyl yhtään ollut kivan tuntoista.
:/
 
Mii26: Miksei sais??

Ei mua ainakaan oo kielletty, sokerilimppari käskettiin jättää pois, ihan oman terveyden ja hampaiden takia! Ja jos mä limua juon, niin kyllä yleensä sokerittomia ostan. Mulla aina vaihtuu tuo, et mitä limukkaa himottaa, mut onneks en nyt niitä litratolkulla juo - lasin päivässä. Muuten sitten vettä, mustaherukkamehua, tai tuoremehuja.. ne on hyviä kun ei oo lisätty mitään ylimääräisiä sokereita tms. En oo ikinä ennenkään juonut noita Mehukatteja ja Juisseja, jotka nyt on pelkkää sokeria ja lisäaineita muutenkin... Mutta näin. Ja kyllä varmana juon vissyä kesällä! Mä hikoilen nyt jo niin paljon, että sellanen kunnon vanhanajan natrium-vissy on kyllä ihan ykkönen jos lähtee johki kuumana kesäpäivänä!!!

ElämänIlo3 Minä esmes oon valittanu. Ne on kai niitä nnormaaleja liitoskipuihin liittyviä tuntoja. Ja siis kait se on väliliha joka siellä on turvoksissa. Keho muokkaa... Ja varmaan häppäritkin. Ja taatusti kaikki tuolla sisällä olevatkin :LOL:
Mulla se vielä just korostuu jos tekee paljon jotain tai jos suppareita tulee. Ihan kamalaa!!!!!!! Ei jaksais millään! Onneks ei oo jokapäiväistä, mut muutama ilta viikossa on aika kamalia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Heiiii!! =) Kertoisko joku fiksumpi et miks noit hiilihappoisia juomia ei sais juoda?
Kumpa tietäisin!!! Miul on hyper-turvotus ja äippäpolin erikoislääkäri sanoi et ei kuitenkaan hiilihappopitoisia. En viitsinyt näin perehtyneelle henkilölle väittää vastaan.. mut jos ihan pieni empiirinen koe :p hihii..

himoista, just tälläsia tulee! yhtäkkii on vaan saatava! tällä kertaa vissyä eikä se himo katoa, ennekö sitä vissyä saa! toissapäivänä oli mansikat, mums :)
 
Tervehdys!

Meillä on nuorimmat tytöt sairastanut 5 viikkoa putkeen ja nyt ollaan suht terveinä. Kyllä meinaa järki mennä! Kovasti oon lueskellut teidän tekstiä päivittäin, mutta tuntuu, ettei itellä oo mikään muuttunut, niin ei jaksa kirjoittaakaan :ashamed:

Huomenna olis neuvola ja kelapapereiden täyttöä... Kävin tänään pelkopolilla: Saan synnyttää alakautta, mutta se tippa pitää laittaa ennen ponnistusvaihetta runsaan vuodon ehkäisemiseksi. Edellisissä oli vuoto 1500ml ja 1700 ml. Ei se pelko paljoa kadonnut, käyn sitten uudestaan lähempänä la:ta.

Mulla kanssa sf huiteli viimeksi yläkäyrällä, saa nähdä mitä on huomenna. Se tästä nyt vielä puuttuu, että tulis yli 4kiloinen -> suurempi riski vuotaa. Edelliset on ollu 3520g- 3790g.

Mä en enää muista, mitä piti kommentoida :ashamed: Mulla pätkii todella pahasti. Unohtelen lääkäriaikoja, ja niitä on viime aikoina ollut paljon. Alan jo pelätä, että unohdan muksut johonkin :'(

Vauvansängystä oli ollut puhetta: Meillä on jalallinen kehto, jota käytetään ensisänkynä. Siitä sitten pinnikseen, kun pitää pohjaa laskea.

Palailen myöhemmin, kun muistan mitä piti kirjoittaa :ashamed:

Mn + vaavi 23+6
 
Enpä ole minäkään vähään aikaan kirjoitellut, edellinen viesti oli niin kamalan pitkä ettei mitään kummempaa ole tässä ollutkaan. Eli ilmoittauduin muutama viikko sitten mukaan, mutta mitään yksityisviestiä en ole saanut aikaan Roona82 sinulle laittaa.

Juttujanne olen käynyt kyllä lukemassa säännöllisesti. Kiva että täällä on näin paljon aktiivisia kirjoittelijoita ja juttua tulee paljon. Aika tutulta kuulostaa noi liitos kivut, selkäkivut ja pissähädät.

Vatsan koosta, on se kummaa kun joidenkin mielestä on iso ja joidenkin pieni. Ja kyllä se ainakin mulla vauvan asennosta riippuu minkä kokoinen ja muotoinen maha milloinkin on. Hassua. Mulla oli rakenneultra kolmisen viikkoa sitten ja siellä näky että vauvan pää oli ihan kiinni selkärangassa. Siinä asennossa se paljon viihtyykin, mutta jos liikkuu niin mahasta tulee hurjan "terävä" .

Hurjia Unia olen minäkin nähnyt. Paljon sellaisia jossa juon kunnon kännit ja heilun rööki kädessä. Yhdessä unessa joku aika sitten olin synnyttänyt pojan jonka naama oli aivan epämuodostunut. Viime yönä taas olin unessa menossa hammaslääkäriin ja lääkärissä sitten minua onniteltiin lapsen saamisesta. En muistanut yhtään että olisin synnyttänyt ja hammaslääkäri näyttikin minulle sitten videon synnytyksestäni joka oltiin kuvattu opetusvideoksi vaikeasta synnytyksestä. Kotiin päästessä mies oli siellä vuoden ikäisen tyttövauvan kanssa jonka siis olin äskettäin synnyttänyt, enkä muistanut tytön nimeä vaikka mies sen monta kertaa minulle sanoi. Huh. Tuo yöllä vessassa rampaaminen on mun osalta onneksi vähentynyt. Voi olla ettei tarvitse vessassa käydä kertaakaan yön aikana. Mistä lienee johtuu? Muuten kyllä uni on kokoajan katkonaisempaa, vaikea nukkua ja lisäksi on niin KUUMA!

Sokerirasitustestiin minäkin sitten joudun. Ja ihan painon takia vaan. Painoindeksi mulla kun aloin odottamaan 29. Mulle neuvolassa sanottiin ettei siihen testiin kannata mennä ennen rv 28, joten vasta tossa heinäkuun eka päivä sinne kärsimään. Paino mulla on laskenut ja noussut. Pahoinvoinnin takia romahti rv 10 nelisen kiloa. Nyt on palautunut ja lisää tullut 3,5 kg. Ens viikolla neuvola lääkäri, katsotaan taas sitten. Pahoinvointia ja oksentelua esiintyy edelleen. Onneksi ei ole niin voimakasta että voi normaali elämää viettää. Muutaman kerran viikossa ehkä oksennan, aina ruokailun jälkeen kyllä tulee pahaolo ? Herkuteltuakin tulee lähes joka päivä vaikka tietää ettei se oo hyväks ja huonoolo siitäkin tuee..

Sairauslomalla olin viikosta 8 viikolle 18, eli aika kauan. Mulla ei kyllä ollut yhtään huono omatunto. Niin huonossa kunnossa kyllä olin, makasin, oksensin ja itkin. Se oli jotain niin hirveetä. Parisuhdekin kärsi siitä. Edes sairaalassa saatu tippa ei auttanut, olo oli niin heikko ja hirveä. Huh, onneksi se on ohi. Silloin kyllä ajattelin että tähän en enää ikinä ryhdy! Huonoanomatuntoa ei varmaankaan myös sen takia ollut että inhosin silloista työtäni ja mutamaa työkaveria, joten olin ihan mielellään poissa. Nykyisestä työstä tuskin viitsin jäädä kovin "hepposin" perustein pois. Vaikka kyllä muille sanoisin että kannattaa aina jäädä saikulle kun tutuu tuossa tilassa ?

Aika jännä että neuvoloissa on niin eri käytännöt mittauksien ja muiden suhteen. Multa on kaikki hemoglobiinit ja muut aina otettu. Sf mitta mitattu viikolta 12 lähtien. Yläkäyrillä se on mielestäni aina mennyt, mutta neuvolantäti ei ole siihen ikinä mitään kommentoinut. Viimeksi (vko 22) 24,5cm. Hemoglobiini mulla oli noussu 105stä 107ään. Jee. Rautaa lääkäri kehoitti mua syömään jo kun hemppa oli laskenut 119. Mä syön sitä obsidania ja voi helvetti kun siitä tulee kuvottava olo ja maha kipeeksi. Otan sen jut ennen nukkumaan menoa, en tiedä mitä päivästä tulis jos sen ottais vaikka aamulla. Syön nyt noi loppuun ja sit kyllä vaihdan toiseen. Kellään kokemuksia mistään hyvästä, josta ei tule maha kipeäksi?

Maidon tulosta, jolatin tulee joltain jo? Milloin alko? Entä aikaisemmissa raskauksista? Alkaako sitä tulla aina jo ennen synnytystä? Ja varmaan voi olla ettei sitten ikinä tulekkaan?

Turvotusta mullakin nilkoissa. Juon vettä semmosen kaks litraa päivässä, ihan hullua että kesällä pitäisi juoda vielä enemmän. Puuh. Eiköhän sitä vissyä voi ihan juoda, mutta turvotukseen se tuskin auttaa kun siinä on niitä suoloja. Sitä se varmaan tarkotti. On kyllä niin läski ja pallo-olo! Yök, ei kauheesti huvita kokovartalopelistä itseään katella. Että voihan se olla että sitä turvotusta on muuallakin kun siellä nilkoissa. Kengän nauhojen solmiminen ja muu kumartelu saa hengityksen lähes salpautumaan ja välillä melkein oksentamaan..

Äitiyspakkauksen laatikosta.. Mä joku aika sanoin miehelle, että voidaanhan me sitäkin pitää vauvan sänkynä. Se luuli aluksi että mä vitsailin. Kun selitin että se on takotettu ensisängyksi että siinä on patja valmiiksi ja moni sitä käyttää katto mies mua kun olisin hullu. Se oli ihan järkyttyny että vauvaa pidetään pahvilaatikossa!! Mä vaan nauroin :D Mäkin olen vauvana siinä laatikossa nukkunut. Me kuitenkin ollaan nyt sitten ostettu vauvalle sellainen riippumatto telineillä. Se on niin söpö, toivottavasti tuntee olonsa turvalliseksi siinä. Pitää vaan kääriä ja ympäröidä vauva peitoilla. Ja varmaan paljon meijän sängyssäkin nukkuu jos uskalletaan pitää. Pinnasänkykin on sitten omassa huoneessa.

Tätä tekstiä tuli taas niin järkyttävän paljon! Apua! Vielä olis kirjotettavaa, mutta ehkä sit vaikka huomenna. Jos tästä lähin alkaisin vaikka kirjoittamaan vähän mutta useasti ?

Miimu ja masu 23 + 4
:heart: :) |O
 
Heippa kaikille, uusi ilmoittautuu mukaan :wave: Kerhon puolella olenkin ollut mukana "aikojen alusta", mutta pidin tarkoituksella matalaa profiilia tuttuja vältelläkseni :D Nyttemmin raskautta ei enää pysty masun vuoksi salailemaan, joten liityn keskusteluihin, jos se vaan kaikille passaa ? =)

Mii26, hiilihappo turvottaa ihan itsessään, joten luultavasti vain siksi kehoitettiin niitä vältäämään. Mä itse juon vissyä (varsinkin niitä makuvissyjä) mielelläni ja viikoittain kyllä on hiukan mennyt :p Olen koittanut vissyllä tai tuoremehulla korvata hiukan tuota aivan kamalaa makeanhimoa, joka vaivaa minua lähes 24/7 :eek: :ashamed: Karkkia, jäätelöä ja muita herkkuja on mennyt ihan tajuttomia määriä ja ensi viikon neuvola jo kammoksuttaa, siellä kun terkka on sellainen painonkyttääjä :kieh: Alku-BMI oli 18, joten yleisesti ei pitäisi olla ihan tavatonta, että sitä painoa kertyykin, enkä aio millekään dieetille ruveta, ellei jokin muu pakottava tarve sitä vaadi :whistle:

Nyt pitää jatkaa töitä, Roonalle laitan vielä yv:nä tiedot, kunhan ehdin :)


Kristelle ja Hile 22+2
 
Sateista päivää Hyvinkäältä!

Mulla huomenna neuvola ja ositain pelkään sinne menoa, koska en ole sokerirasituskokeessa käynnyt vaikka mulle on jo kaksikin aikaa annettu. vihaan ylikaiken sitä tunnetta kun on ollut syömättä ja sitten vielä ronkitaan neulalla käsitaipeita, ei kiitos :/
Tiedän että se olisi vauvan kannalta tärkeää, mutta olen sen sairastanut muissakin raskauksissa ja mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Vauvat olleet normipainoisia,yms ;)

Löytyykö muita koiranomistajia? Ja onko mahdollisesti ensimmäinen vauva tulossa ja miten olette ajatelleet koiran ja vauvan toisiinsa tutustuttaa? Meillä puolivuotia erittäin läheisriippuvainen sekarotuinen karvainen perheenjäsen ja ihan hirvittää miten se tulee sitten syksyllä toimeen vauvan kanssa, Neuvoja kaivattaisiin.. :wave:

Miten kauan papereiden laitosta sitten äippäpakkaus tipahti postiin? Mulla paperit vasta huomenna etiäpäin.. |O

Äippä35v ja Nuppu22+3 :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Sateista päivää Hyvinkäältä!

Löytyykö muita koiranomistajia? Ja onko mahdollisesti ensimmäinen vauva tulossa ja miten olette ajatelleet koiran ja vauvan toisiinsa tutustuttaa? Meillä puolivuotia erittäin läheisriippuvainen sekarotuinen karvainen perheenjäsen ja ihan hirvittää miten se tulee sitten syksyllä toimeen vauvan kanssa, Neuvoja kaivattaisiin.. :wave:

Miten kauan papereiden laitosta sitten äippäpakkaus tipahti postiin? Mulla paperit vasta huomenna etiäpäin.. |O

Äippä35v ja Nuppu22+3 :flower:
Meillä kaksi ISOA ja ENERGISTÄ koiruutta. Toinen jo onneksi aikuinen mut toinen vuoden ja kamala sählä, ku vanhempaakin moni sanoo et "miten joku voi olla tollanen energiapakkaus". Välil vähän pelottaa et miten koirat tajuu varoa sit vauvaa ku se lattialla on, (kunhan alkaa liikkua) ku nuoremmalla unohtuu noi kaks vanhempaakin lasta välillä, tosin, niiltä saa sitten kuulla kunniansa jos tönäisee nurin, mut tuttavien vauvoistakaan ei ole moksiskaan, ainut vain että vähän turhan hyvän tuoksuisia ilmeisesti olisi vauvat ja alle vuosikkaat koska ne pitäisi ilmeisesti saada käydä nuolemas päästä varpaisiin ja takaisin. Vanhempi koiruus ny viimeks ku kävi kyläs vajaa vuosikas, kahtoi vain sen kiljumista ku konttas koiruutta kohti, sit ei muuta ku karvoista kii ja ah sitä riemua. Koira makas vain paikoillaan kui olis tajunnu et ny on pikkuinen kyseessä. :LOL: Itseasias, tämä tapaus oli 6 kk ikäinen kun meä tyttö opetteli kävelemään 9 kk ikäisenä ja otti aina koirasta tukea ku nous pystyyn. Niin ne sit eteni tyttö karvoista tauristaen ja koira hitaasti kulkien eteenpäin. Oli upeita tilanteita kun muuloin toi koira oli sellanen duracel, mut jotenni älys aina olla tosi rauhas pikkuisen kanssa.

Meil on muutenni "jääkautta" välil pidettävä koirille, eli niit ei huomioida ja kunhan vauvan syntymä lähestyy tulee sellanen taas olemaan ja kun vauva on sylis, eivät koirat saa huomiota ennen kui ihte pyydän tykös jne. Muutenkin osoitetaan et vauva on koirien "yläpuolella" eikä koiril ole mitää asiaa esim. "johtajan" tykös kun arvokkaampi otus on johtajalla. Onhan noiden eläinten kans miettiminen et miten sujuu kun vauva tulee taloon.

Tulipas sit pitkästi jaariteltua samasta asiasta.. :LOL: :LOL:
 
Kiitokset vastauksestasi elämänilo3!
Tuli tärkeää tietoa :hug:
Toi meidän pentu vaan rupeaa sit kun vauva syntyy niin olemaan pahimmassa murkkuiässä ja pahoin pelkään että tulee jonkinlaisia vaikeuksi kun nyt jo sellainen jaloissanyhjäri+sylissä, noh aika näyttää.. =)

Äippä35v ja Nuppu22+3 :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Kiitokset vastauksestasi elämänilo3!
Tuli tärkeää tietoa :hug:
Toi meidän pentu vaan rupeaa sit kun vauva syntyy niin olemaan pahimmassa murkkuiässä ja pahoin pelkään että tulee jonkinlaisia vaikeuksi kun nyt jo sellainen jaloissanyhjäri+sylissä, noh aika näyttää.. =)

Äippä35v ja Nuppu22+3 :flower:
Ai kun ihanata!! Noi murkkuiät. Meä mukulal (nuoremmalla koiralla) taitaa osua kans aika hyvin murkkuikä yksiin vauvan syntymän kanssa, ny alkanu jo merkkei tulla ja ku uros nii sitä taitaa riittää jonni aikaa. Ei muuta ku peukkuja pystyyn et selviit ja sitä samaa toivotaan tääl. :LOL:
 
Voi apua miten paljo olit tullut tekstiä :p
Mä täällä olen kärsinyt iltaisin kauheasta pahoinvoinnista :x
Elikkä mulla taisi olla tauko tohon pahoinvointiin ja se jatkuu nyt taas :headwall:

Onko mulla ollut maha ongelmia? Siis että maha toimii etenkin aamuisin todella hyvin :ashamed: :whistle:
Mä en pariin päivään oikeasti voinut syödä kunnolla kun heti syömisen jälkeen oli päästävä vessaan!? Mistä tämäkin sitten johtui? :snotty:
Flunssasta kärsin vieläkin! Kolmas viikko menossa :headwall: Tänään näytti jo pikkaisen paremmalta mutta tiedä sitten :snotty:

Iso maha, pieni maha Niitä kommentteja on paljon! Toisten mielestä on hurjan iso ja toisen mielestä pieni! No omaa päätänsä tällä asialla vaivaavat :whistle:
Mahan koskemisesta Tykkäättekö te jos tutut, ystävät tai appivanhemmat lääppivät mahaa? Mulla oli kaveri jonka anoppi roikku siinä mahassa kiinni :eek: Niin kauan että lähtivät kotiin ja kaveri oli todella ahdistunut tästä :/
Mulla viime raskaudessa yli innokas täti oli koko ajan mahassa kiinni silitteli, jutteli ja halusi koko ajan ottaa kuvia :headwall: Ja oli todella ahdistavaa :kieh:
Ei siinä mitään jos oma mies, mutta ne muut....

Koirista Meillä ei omaa koiraa ole. Mutta isän sekarotuinen joka ollut jo kun me asuttiin kotona! Niin tykkää lapsista todella paljon! Ei koskaan ole murissut tai tehnyt mitään lapsille! On suojeleva ja kiltti! :heart: Vaikka mennään sinne niin antaa lapsien olla rauhassa ja temmeltää!! Kyllä koirat aika hyvin yleensä tottuu! Pitää vaan muistaa sitä koiraakin!! :D

Uusille Tervetuloa :flower:
Kiva kun pino kasvaa! Toivottavasti lukemista ja kuulumisiakin tulee nyt enemmän ;)

Sokerirasituksesta piti vielä mainita! Juoduin ekasta menemään kun mulla tuli siitä sitä painoa niin paljon! Tulokset oli ihan ok.
Tokastakin jouduin! Ekan kerran takia!
Kolmannestakin halusi mutta en suostunut kun kaikki arvot ja muutkin tulokset oli ok!
Äitipolilla sitten lääkäri sanoi että omalla vastuulla ja plää plää... :xmas:
Mutta kaikki meni siis hyvin ja sokerit ei koskaan ole ollut plussalla.
Tästä pitäisi varmaan mennä kanssa mutta... en mene! Turhaa mielestäni jos kaikki
näyttää ok:lta!! B)

Nyt siivoamaan!! Jes lempipuuhaa :headwall: :kieh:

Bebeb & Salamatkustaja 25+3 :heart:
 
Vischyvedestä vaan kommentoin, et se on mullaki ihan lempparia aina raskausaikoina... :p Viimeks join loppuraskaudesta sitä varmaan litratolkulla päivittäin, nyt vähän vähemmissä määrin mut kuitenki pakko olla jääkaapissa jotai hyvän makusta vichyä!! Ja tuohan on sinänsä tosi terveellistä, ku ei oo sokereita/kaloreita :) Ja uskonpa et tuo on kielletty turvotuksen takia siks,et siinä on niitä suoloja, jotka voi turvottaa lisää..eli sillon varmaa oikea vesi ois parempi vaihtoehto!!

Vaihteleva ilma.. aamusta satoi koko ajan, nyt paistaa aurinko ja on tosi lämmin, mut hirvee tuuli.. saas nähä tuleeko ukkonen ku niin hiostava ilma.. Molemmat lapset päikkäreillä, vois kyllä itekki mennä..

Anrika & Tepi
 
Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
Onko mulla ollut maha ongelmia? Siis että maha toimii etenkin aamuisin todella hyvin :ashamed: :whistle:
Mä en pariin päivään oikeasti voinut syödä kunnolla kun heti syömisen jälkeen oli päästävä vessaan!? Mistä tämäkin sitten johtui? :snotty:
Flunssasta kärsin vieläkin! Kolmas viikko menossa :headwall: Tänään näytti jo pikkaisen paremmalta mutta tiedä sitten :snotty:


Bebeb & Salamatkustaja 25+3 :heart:
Mul on ainakin noit mahaongelmia. Eli siis, aamusta maha toimii vähän liiankin liukkaasti. :kieh: Tänäänkin just ku sain ihtelleni ja lapsilleni valmiiks aamupalan pöytään oli juostava veskiin ja vaudilla. Eli löysällä on aina aamusella maha. Kai se jotenni tähän raskauteen liittyy, mut ei kiva yhtään. Samoin joskus tuntunu et tulee suoraan sanottuna paskat housuun ku ollu josai kaupunnil tai kaupas vaiks kiertelemäs, on jääny ostokset kärryyn suunnilleen ku olen rynnänny ettimään vessaa.

Bebeb koitahan parantua jo. Eiköhän se riittäisi. =) Mul ihtel ollut molemmilta lapsilta niin et josai vaihees oon tullu flunnsaan ja kuumeeseen ja se on kestäny se kuumeilu ja nuhailu siihen asti et lapsi ollut maailmassa. Lohduttavaa kuultavaa varmaan. :LOL: Mut eiköhän se sul menis ohi.
 
neuvolassa käyty ja kaikki hyvin!
no, paitsi että kasvukäyrä menee koooorkealla!
sf mitta 23 cm (4,5 vko sitten 17cm)
painon nousua 380 g/vko
verenpaine 98/48, eli joo, alhaalla huitelee!
hb oli 117 (viimeks 120)
syke 140-150, ja liikkeet +++++++++++++, liikkuu siis koko ajan!
niin ja pissi oli puhtosta!

sain paperit kelan hakemuksia varten, myt sit niitä täyttelemään, kuhan kerkeän! =)

fiksu ja brutus 22+6
 
Nuppu09 mä vein paperit Kelaan 11.5 ja eilen 26.5 tuli päätös ett pakkaus tulee parin viikon päästä. Eli tohon tietoon meni n. 2 viikkoa.

ElämänIlo3 mulla tulee painon tunne tai lähinnä semmonen ett koko värkki valahtaa ulos sillo ku oon kyykyssä.

miimumaija mä syön retaferiä rautana. Kaikista niistä voi tulla vatsa kipeeksi, mutta mulla ei oo ainakaan tosta tullu. Otan sen aamuisin.
 
bebes: Mä ainakin inhoon, ku tullaan koskee ja lääppii mahaa... varsinki, jos ei ees kysytä lupaa vaan syöksytään kiinni, ku hyeenat. PERKELE!!!! :headwall:

Tänää nyt sitte lääkäristä paukahti saikku loppuun asti, maanantaista asti palkaansaantiki siirty kelan sairaspäivärahaks...jne...!!! Mulla on ollu jo muutaman viikon noi kelan paprut tossa tietokonee vieressä, et josko jo huomenna vääntäytyis kelaan asti niitten kans!!! En vaa osaa päättää haluunko pakkauksen vai rahana... vaikeeta vaikeeta!?!?!?

mama ja kääpiäinen 26+1
 
Meillä on kans koira, reilut 2v kksaksanseisoja uros, ja eka lapsi tulossa. Koira ei edes ole ollut lasten kanssa missään tekemisissä joten vähän on jännitystä ilmassa, että miten se asian ottaa. Pitäskin oikeestaan ettiä netistä löytyskö tietoa miten vauva ja koira esitellään toisillee ekaa kertaa.. Jostakin kuulin, että koira pitäs viedä kotoa pois siksi aikaa kunnes lapsi on saatu kotiin ekana ja koira tuoda paikalle vasta sen jälkeen.. Liekkö totta vai tarua, samassa laumassahan sitä sitten kuitenkin eletään..

Te, jotka ootte ottaneet jo tulevalle vauvalla vakuutuksen, vinkkaisitteko vähän minkä hintaisia ovat ja mistä yhtiöstä? Meille tuli tarjous Fenniasta (ainut paikka mistä sen saa kun kotivakuutus on siellä..) ja vakuutus maksu oli odotusajalta 90e ja sen kälkeen 255e vuosi. Antakaapas jotain vinkkiä, onko tuo kallis vai halpa..

Viimeyönä heräsin miehen nauruun; hällä oli käsi masulla ja vauveli piti siellä hirveää meteliä :heart:
2 työpäivää ois jäljellä ennen kesälomaa. Sairaslomalla en vielä ole ollut, mutta kyllä tämä viikko on ollut raskas. Tuntuu ettei henki kulje kun joutuu seisomaan ja kylmää hikeä pukkaa..Tänä aamuna oli vielä päänsärkyä mutta luonto ei antanu periksi jäädä kotiin vaan menin töihin ja päänsärkykin katosi. Nyt kyllä tuntuu siltä, että marssin lääkärin puheille heti kesäloman jälkeen ja pyydän sairaslomaa äippäloman alkuun saakka (3vk). Enempi musta on kohta haittaa tuolla töissä kun kaverit joutuu vahtimaan koska pyörtyä kupsahdan hapen puutteeseen.. :/

Usvatähti 25+6
 
HUI kun kamalasti tekstiä! Kristellen jo lisäsin tonne. kiitos yv:stä :)
Mimmumaija Tervetuloa myös. Olisit nyt ees sen LA:n voinu tohon tekstiisi laittaa, niin olisin voinut kirjaa sut tonne etusivun listalle jos sinne haluat. :)
Toi on vaan niin aikaa vievää alkaa tuolta miljoonien postauksien seasta alkaa ihmisten tietoja ettimään. Paljon helpompi jos laittaa yv:n suoraan.... Mut.. joo.

Vissystä vielä: niitähän on kyllä noita suolattomiakin vaihtoehtoja? Ite kyllä silti suosin ihan sitä perinteistä. Koska kesähelteillä pitää muistaa syödä suolaista! Vaikka kuin turvottais, niin sitä suolaa on silti pakko muistaa syödä jos hikoilee paljon. Mulla vaan on se, että ei maistu kamalasti ruoka jos on liika helle. Hedelmät ym. menee kyllä... Niin parempi sitten sitä vissyä vetää niin pysyy elimistön suolatasapainokin.

KELAsta tuli tänään laput... Päätös äitiyspakkauksesta, eli siis rahasta, joka on huomenna mun tilillä... Ja sit lisäselvityspyynnöt äitiysrahan ja vanhempainrahakauden osalta... Eli työnantajalle joku lomake täytettäväksi, eivät huoli kuulemma palkkakuitteja. Tietysti. Ja selvitys tulonhankkimiskuluista. Ihmettelen vaan, miksi se akka siellä KELAn palvelupisteessä antanut noita mulle henk. koht. silloin 3 viikkoa sitten kun kävin siellä selvittämässä asioita ja luulin, että kaikki on kunnossa ja menossa eteenpäin???!! VOI VIT... tätä byrokratiahelvettiä aina. Sitten ne vielä pyytää multa työttömyyskassan päätöstä päivärahoista. Jaa. Senkin tilanteen selvitin jo kertaalleen siellä KELAn luukulla. Kirjotin lappuun vaan, että ei ole. Ja käskin kysellä metallityöväen liiton työttömyyskassasta sitä asiaa, sillä MINÄKIN haluaisin tietää koska ja paljon sitä rahaa tulee. Tuskin ennen elokuuta ainakaan :LOL:

Tampereellakin tuli vihdoin vettä. Edes vähän. Meinas koko akka sulaa tänään kun kävin kaupungilla ja mummini luona. herranen aika sentään mikä painostava ilma!

Jee. Syömään. Itse tehtyä pastasalaattia ja uunissa lämpättyä valkosipuli-oliiviöljy-basilika-reissumiestä. NAM. B)
 

Yhteistyössä