Syyskuun Sydäntenmurskaajien TOUKOKUU

Alkuperäinen kirjoittaja sissi75:
Roona82 voi kiesus sentään ton Kelan kanssa. Mua ärsyttää ett sen kanssa joutuu tappeleen eikä loppujen lopuksi sieltä saa kunnolla mitään tietoa :headwall: Tai ainakaan ne ei puhu samaa kieltä. Pitäs olla joku taho joka auttais kaikkien papereiden täyttämisessä/hakemisessa. Tuskaa!!!
:LOL: :LOL: :LOL:
NIINPÄ!!! Mä just mietin yks päivä, että mielummin vaikka ryhtyisin rikolliseksi, kuin enää menisin elättämään itteni kela-sossu-akselille... Muistoissa vieläkin nuorempana köyhäily, asumistuet, työttömyyskorvaukset ym. Ja opiskeluajan tukihelvetti!! No thanks - never ever again!!!
 
Nonni aim bäk :) hengailen aamuisin koneella kun uskokaa tai älkää, tää helpottaa pahoinvointia! Ei fyysistä, mut sellaista touhua mihin kuitenkin on keskittyvinään.. :)

se vauvalehden koirajuttu oli miustakin hyvä ja itse aattelin et se pikkuhiljaa totuttaminen vauvan vaatteella vois olla oikein käypä juttu! Tääl kans asustaa 50kiloinen ja 4vuotias uroskoira. Ei sitä kyl suuttuun saa millään vaik yrittäis, se taitaa olla liian pölhö sellaiseen.. mut ehkä on pienempi järkytys jos mies tuo ens sairaalasta vauvan hajua kotiin. Pääsee koira "helpommalla". Ja uskon et se on tärkeintä et koiraa ei unohda ja komenna koko ajan pois. Se tarvii kans paijuuta :) Jokainen koira on tietty erilainen, mut noi vinkit kuulostaa siltä et toimii täs huushollissa!

vissykoe: ihanaa vissyä! :p en huomannu turvotuksen lisääntyvän pahemmin, tosin eilen oli aikaa lepuuttaa kinttuja tavallista enemmän (satoi, eikä päässy pihaa kupsuttaan..). Mutta ei se myöskään helpottanut turvotusta yhtään. Paras kai nautiskella sillon tällön (kun himo iskee..) ja muistaa silti juoda sitä vettä yhtä paljon kun ennenkin..

hienoa tupakoinnin lopettajat :) mie lopetin 7 vuotta sitten kun miehen isä kuoli tupakkaan :/ mies oli niin surkeena et päätin olla aiheuttamatta vastaavaa surua hälle toiste! 2 röökiä olen polttanut lopettamis päätöksen jälkeen, mut niistäkin on jo miltei se 7 vuotta, tiedän kuitenkin ettei ole helppo juttu, eli hienoa naiset! :flower:

Pitiköhän miun muuta kommentoida.. on tullut paljon kirjoituksia eilisen aikana! Nyt ei muistu..

Koiraihmisille viel ootteko huomannu et perheen koira tajuaa et työ ootatte vauvaa? Mie oon sen huomannu selkeesti ja mies kanssa! Koko tän vuoden aikana koira ei ole kertaakaan kiskassut talutushihnasta, kulkee vierellä hihna löysällä ilman käskyjä!? Ja huom! sellaisessakin tilanteessa et vieras koira tulee vastaan! Ennen se oli maailman hauskin juttu ja piti heti pinkasta ja miehän tuli miltei vattallani perässä :D Koiruli on niin rauhallinen nykyään. Ei myöskään hiihtele omille teilleen, pitää aina näköyhteydyn vaikka kauas meniskin. Ja ainakun mies halaa minuu niin koira tulee siihen väliin. Ei siis murise miehelle tai mitään mut "kyytiin" on päästävä! Tosi hassua :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Nonni aim bäk :) hengailen aamuisin koneella kun uskokaa tai älkää, tää helpottaa pahoinvointia! Ei fyysistä, mut sellaista touhua mihin kuitenkin on keskittyvinään.. :)

se vauvalehden koirajuttu oli miustakin hyvä ja itse aattelin et se pikkuhiljaa totuttaminen vauvan vaatteella vois olla oikein käypä juttu! Tääl kans asustaa 50kiloinen ja 4vuotias uroskoira. Ei sitä kyl suuttuun saa millään vaik yrittäis, se taitaa olla liian pölhö sellaiseen.. mut ehkä on pienempi järkytys jos mies tuo ens sairaalasta vauvan hajua kotiin. Pääsee koira "helpommalla". Ja uskon et se on tärkeintä et koiraa ei unohda ja komenna koko ajan pois. Se tarvii kans paijuuta :) Jokainen koira on tietty erilainen, mut noi vinkit kuulostaa siltä et toimii täs huushollissa!


Koiraihmisille viel ootteko huomannu et perheen koira tajuaa et työ ootatte vauvaa? Mie oon sen huomannu selkeesti ja mies kanssa! Koko tän vuoden aikana koira ei ole kertaakaan kiskassut talutushihnasta, kulkee vierellä hihna löysällä ilman käskyjä!? Ja huom! sellaisessakin tilanteessa et vieras koira tulee vastaan! Ennen se oli maailman hauskin juttu ja piti heti pinkasta ja miehän tuli miltei vattallani perässä :D Koiruli on niin rauhallinen nykyään. Ei myöskään hiihtele omille teilleen, pitää aina näköyhteydyn vaikka kauas meniskin. Ja ainakun mies halaa minuu niin koira tulee siihen väliin. Ei siis murise miehelle tai mitään mut "kyytiin" on päästävä! Tosi hassua :)
=) Meil koirat totuttelee vauvan tavaroihin jo nyt, tavallaan, koska vaunut ovat tuol olkkaris koko ajan, samoin vauvan kaukalo, vauvan vaatteita aina toisinaan tulee hypisteltyä jne. Ja tosiaan, eihän koiria tarvi unohtaa kun vauva tulee, mutta meil ei myös normaalioloiskaan voi paljoo antaa koirille huomiota kun varsinni tämä nuorempi uros on aika dominoiva ja on sit heti ottamas paikkaa ylempää jos enemmän sitä huomio, eli lapsia ei tahdo huomata jne, jos saapi enemmän huomiota sisäl esim minulta. Sit ku pidetään jääkautta nii taas huomaa lapsetkin paremmin, ja tottelee niitäkin, ei näpistä ruokaa kädestä ja muuta vastaavaa. Et meil jatketaan vauvan tulon kanssa ihan samoin, ei mitää häslinkiä koiran kanssa enemmälti, vaan vauva on etusijalla ja koirat tulee silloi tykö ku niille on aikaa.

Sit siit vauvan tulosta. Mä en tiä tajuuko noi ny mitennikään sillei et käytökseltä huomaisi mut siittä asti ku raskaaksi tulin, ovat molemmat nuuskineet mun masua. :LOL: Toisinaa ku istun sohvallakin niin tulevat siihen ja kauan aikaa saattavat nuuskia masua. Eikä ne ennen sellasta oo tehneet.

Tääl hermoräjähdys päivä meneillään. Hermot niin kireellä ettäh. Ehkä se et molemmil lapsil on alkanu uhma raastaa nii paljon hermoi, ku joka asiasta kokeillaan, tuntuu et oikei ärsytetään äitiä. Grrrrr!!!!! :headwall: :headwall: Ihan kui ei muuten näi raskausaikana pimahtaisi helpommin. Sit varsinni toi tytön vinkuminen ottaa hermoon. Vingutaan ja rängytään joka asiasta, oli se sitten pissalla käynti, syöminen, pukeminen, syliin tulo mitä tahansa.
 
Onnea ja halauksia Sohville. :heart:

Aiemmin on ollut puhetta huonosta muistista. Itse sain kokea sen eilen ollessani suihkussa. Ajattelin siinä, että pistän ensin hoitoaineen päähän ja sitten pesen naamani puhdistuaineella. No siinä kun naamaa pesin, mietin että mites tämä pesuaine niin oudolle tuoksuu, hoitoaineenhan olin sitten naamaan laittanut :ashamed:

Meillä on tänään ja eilen asennettu parvekkeelle laseja, kohta pääsee ihastelemaan työmiehen aikaansaannosta. Täytyy varmaan viikonloppuna järjestää sitten parvekkeen avajaiset ja kutsua kaverit kylään. Kohta alkaa olemaan viimeisiä hetkiä pitää edes jonkunlaisia bileitä, jossa siis kaverit ryyppäävät (ja itse saa olla selvinpäin). Ei tänne sitten enää semmoista meluavaa laumaa voi ottaa kylään, kun vauva on talossa (ainakaan kauhean pian).

Liitoskivuista piti vielä kommentoida, että itseltäni ne ovat oikeastaan kadonneet. Eilen pyörälenkillä ei tuntunut mahassa ikävältä, vaikka sompasin kovaa ylämäkiä. Mutta 3-4 viikon tauon pyöräilyssä huomasi kyllä reisien kunnossa. Nehän meni heti hapoille ja muutenkin hengästyin aivan älyttömästi hitaassakin vauhdissa. Mutta olen niin iloinen, että pääsen taas kävelemään kunnolla (kai, en ole vielä testannut) ja ainakin pyöräilemään.

Helinä rv jotain 24-26
 
Piti vielä vichystä kommenteida, että siis ne suolat nostavat verenpainetta ja suolahan kerää nestettä elimistöön, mikä siis turvottaa. Lisäksi hiilihappo turvottaa ainakin mahassa. Lisäksi liiallisella vichyn juonnilla (jossa siis paljon mineraalisuoloja) voi saada aikaan virtsatie/munuaiskiviä. Meillä mieheni on kai jo ekat kivet saanut, joten käytiin ostamssa SodaStream-laite, jolla voi valmistaa hanavedestä vichyä, jossa ei siis ole liikaa kivennäisaineita. Eikä siis nosta verenpainetta, eikä kerää vettä elimistöön. Mutta turha niitä kiviä on pelätä. Mutta koneen myötä ei ole semmoista pullorallia, eikä tarvitse rasittaa itseään kantamalla sitä kotiin ja tietysti aina on kaapissa sitten vichyä.
 
Sohvi, ihanaa et vauva voi hyvin! Tääl pidetään peukkusia et jatkossakin vointi pysyy hyvänä :) kuis sie voit?

helinällä oli näköjään mielenkiintonen suihkus käynti :LOL:

elämänilo täälki haistellaan tota masua, mut se on alkanut vasta viime aikoina.. johtuiskohan et jytke näkyy jo ulospäinkin toisinaan, niin koirakaan ei voi olla huomaamatta :) Ja juups koirat on erilaisia.. meinasin vaan et mainitsemani juttu passaa tähän koiraan varmasti parhaiten. Vaunuja ja muita systeemejä ei ole viel, pitää sit totuttaa koira vaunuihin, mut ei se muista tavaroista välitä. se katsokaas se kun ne vaunut liikkuu, oo miten jänskää tuolle hölmöläiselle :D vauvan hajun kotiin tuominen ennen vauvaa kyl on ehdottomasti jutska jota aiotaan kokeilla.. kerron sit elokuussa kuin toimii! ja ihan vaatekappaleella ajattelin haisua testata, en kakkavaipalla :LOL: :LOL: :LOL:

muoks: kiitti helinä vissy-selvennyksestä.. miulhan on verenpaineetkin nyt noussu..
 
rosehip muistaakseni kyseli auringon ottamisesta. Olen lukenut, että saa ottaa, mutta pitää varoa sitä vatsan ihoa, kun palaa helposti eli isot suojakertoimet rasvaan :) Sitten toinen asia mistä luin on, että jos on tullut ihoon jotain tummuneita kohtia johtuen raskaudesta ni ne ei lähde pois jos aurinko tarttuu niihin kohtiin tai jos ne palaa.. vai mitenhän se nyt meni :p Luulin että muistin, mutta tällä hetkellä muisti pätkii :)

Helinä83
Mulla kävi aivan samalla tavalla suihkussa - hoitoaineet naamaan :D

Eipä täällä muuta tainnut olla mihin osaisin kommentoida :)

uneksija85 ja papu 23+3
 
Sohville onnea pikkuprinsessasta! Paljon voimia pienelle kasvamiseen ja vahvistumiseen! :heart:

Helinä, meillä on kans tuo SodaStream. Ollaan molemmat kovia limsojen ja kivennäisvesien lipittäjiä (paitsi mä oon vähentänyt raskausaikana ainakin 90% kulutustani), joten tuo laite on ollut ihan mielettömän hyvä. Ei tarvii raahata kaupasta pulloja ja aina on raikasta juomaa tarjolla edullisesti ja ekologisesti. Esim. se mansikka-limemakuvesitiiviste on tosi hyvää ja pesee 10-0 kauppojen bonaquat, jotka ovat seisoneet hyllyissä helposti pitkiäkin aikoja. Samoin lähes kaikki limsatiivisteet on olleet hyviä. Laite on ollut käytössä n. vuoden ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä.

Ja kiitti uneksijalle auringonottoselvennyksestä. :) Pitääkin laittaa masulle extrasuojakertoimet! Ootteko muuten hankkineet jotain äitiysuimapukuja kesäksi? Mä sovittelin mun vanhoja bikineitä ja näemmä yksistä mahtuu yläosa, mutta se olikin aiemmin vähän iso. Ostin viime syksynä ihanan kokouikkarin, mutta se ei varmaan mahdu enää, kun masu alkaa tästä vielä pyöristyä..
 
Paljon onnea Sohville pienen prinsessan syntymän johdosta!!! :flower: :hug: Nyt pidetään peukkuja ja toivotaan että pieni jaksaa sinnitellä vaikka aikasin tulikin maailmaan, voimia sekä äidille että vauvalle!! :hug: Ajatelkaa että ensimmäinen syysmassu on jo syntynyt.. :)

Kiva kuulla kokemuksia tuosta SodaStreamista, nimittäin meki on jo kauan harkittu sen ostoa! Mies on nimittäin hirveä limsanlitkijä ja tulee aika kalliiksi raahata aina kaupasta limsaa.. ja ite juon sitä vichyä, ni sitä sais tuolla tehtyä. Mut nyt kysymys teille laitteen omistajat, maistuuko ne limsat oikeesti hyviltä? Esim. cola maku, ni onko se yhtää colan makusta? Ku mies juo tällä hetkellä vain ja ainoastaan aitoa coca-colaa, ni hyövääkö sillon tuollasta laitetta ostaa? Ois kiva kuulla kokemuksia lisää :) Vois vaikka miehelle hommata synttärilahjaksi tuon, ku se täyttää heinäkuussa vuosia.. :whistle:

Väsyttää.. huomaa kyllä että hemoglobiini on alhainen.. pitänee lähtä päikkäreille olkkariin, ku pienempi nukkuu ja isompi leikkii...

Anrika & Tepi 22+5 (oiskohan nyt oikein? :ashamed: )
 
Anrika, meillä kans mies on ollut vannoutunut laitti/zero-kokiksen juoja ja mä taas oon vannonut pepsi maxin nimeen. Siis tokihan nuo sodastreamin tiivisteet maistuu vähän eriltä kuin muut cola-tiivisteet, samalla tavalla kuin esim. pepsi max ja coke zero eroaa toisistaan, mutta me ollaan kyllä totuttu tosi hyvin noihin eikä kukaan muukaan noita maistanut oo sanonut, että maistuis huonolta. Niin ja noissahan voi tehdä omia sekoituksiakin tosi helposti, esim. colan joukkoon voi lisätä vähän sitruunamehua/sitruunalimutiivistettä ja tulee cola with twist of lemon, vaniljauutetta kun lisää, saa ihan coke/pepsi vanillaa vastaavaa limsaa, appelsiinitiivistettä lisäämällä tulee tosi hyvää appelsiinicolaa (maistuu mac-mehujäältä ) jne. Eli limsafriikeille kyllä tosi hyvä laite. :D Tietty noilla voi hiilihapottaa vaikka ihan vaan mummon mustaviinimarjamehua, jolloin tulee terveellistä mehu"limsaa". Mä oon raskausaikana tykästynyt omenatäysmehun ja vissyn sekoitukseen, ihanan raikasta. Booleihin/drinksuihin saa myös ihan loistavia pohjia, jos sellasia tykkää ite rakennella.
 
Sohville onnittelut pienestä prinsessasta ja koko perheelle, varsinkin pikku neidille, voimia jatkoon! Toivotaan, että kaikki menee hyvin.


Kauheasti tänne kyllä tulee tekstiä. Käyn enemmän lueskelemassa, kun jaksan kirjoittaa. Ollut hirveää härdelliä, kun lauantaina olisi juhlintaa. Vaatteet ostettu, kun vain kokeilisi. Kynsille suunnitelmat ja kengätkin löytyi. Korkoja kun ei uskalla laittaa, niin piti ostaa matalat ballerina sitten. Olen kyllä niin korkoihminen, että harmittaa vietävästi, kun ei uskalla. Ja ehkäpä laitan silti korot jalkaan.

Riidoista: meillä ei silleen ole ollut mitään, mutta itse pahoitan mieleni aika helposta. Kah kummaa hormonit vaikuttaa. Kyllä mies osaa huomioida ja laittaakin varmasti paljon raskauden piikkiin. Mutta ei se varmasti kaikkea ymmärrä. :D Eniten nyt olen tiuskinut sille vauvan tulevasta nimestä. Minulle kun se nimi on todella tärkeä tietää mahdollisimman pian ja mies vain miettii ja miettii, eikä ehdota mitään, eikä sano mitään minun ehdotuksiin. Ja nimimaku tuntuu eroavan.

Mie en ole ostanut äitiysuimapukua, vaan ajattelin pärjätä bikineillä/mekolla. Siis uimamekolla. Viimeksi vielä ainakin meni päälle, kun viime viikolla uimassa käytiin. Mutta ei se pitkään. Jospa ne bikinit riittäis.

Pittuinen on potkija. :D Välillä käy ihan kipeääkin jo, kun tulee monoa reilummin. Ja kun kiusaa pientä vähän ja hän potkaisee suoraan siihen, mistä itse painaa kohtua, niin se vasta kipeää käykin.

Mutta mitenkä Oulun seutulaiset alettas miittiä kehittämään? Tuonne toiselle puolelle?

Nyt hakemaan lapsia kotiin.

Niin ja rv 25+3 paikkeilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi-04:
Meille syntyi pieni prinsessa varhain tänä aamuna. Toistaiseksi hän on voinut tilanteen huomioonottaen hyvin. Painoa neitokaisella oli 650g ja rv 24+0
Voi että! Paljon jaksamista ja voimia teille! Peukut pystyyn, että tyttö on sitkeä! Onnea ja iloa tulee elämään roppakaupalla myöhemmin, vaikka nyt se varmasti onkin kaikkea muuta kuin ihanaa... Pitkä taival edessä, mutta se palkitsee varmasti!! :hug: Muita keskosäitejä löytyy varmasti netistä, se vertaistuki on varmasti mahtava voimavara. Ainakin paras ystäväni koki sen niin... Jaksamisia teille! Ilmoittelehan kuulumisia jatkossakin kun ehdit/jaksat.
Tsemppiä!
 
Sohville ÓNNITTELUHALAUS JA tietty miehellekin,Voimia!! :hug:

Neuvolareissu takana ja tässä tuoreinta tietoa;

Paino 257g/vko
Paineet 102/66 (terveydenhoitajan mielestä ihannepaineet)
Pissa puhdas
Hemppa 134 (4vkon raudan syönnillä)
Sf 20

Mites muilla ollut raskausviikoilla 22+3? :wave:

Meidän puolivuotias karvapallo ei ole juurikaan muuttunut tai huomioinut minua nyt raskaana ollessa eritavalla, kun olen ollut samanverran raskaana kuin tuolla otuksella on ikää..mutta olen lukenut, että koira kyllä vaistoaa raskauden jo ihan alussa :heart:

Noita itkuraivareita ja mielen myllerryskokemuksia olisi kiva saada lisää. Onhan niitä hyvä kuulla että tietää että muillakin on samanlaista välillä..kiitos kuitenkin jo kirjoitetuista..

Äippä35v ja Nuppu22+3



:flower: :flower:
 
Roona, siis helmikuisillekin on jo oma pinonsa. :D Niin se aika menee! Kohtahan meidän pinon ekoilla on enää 3 kk laskettuun aikaan!

Hei, miten te laskette nuo paino/vko -hommat? Jaatteko koko raskausaikana kertyneen painon raskausviikkojen lukumäärällä vai jotenkin punnituskertojen erotuksen niiden välillä kuluneiden viikkojen lukumäärällä vai miten?

Muoks: tarkemmin katsottuani huomasin, että meillähän on muutama LA elokuun puolella, joten näillä on jo alle 3 kalenterikuukautta laskettuun aikaan. Jännää!!!
 
sohvi-04 onnea pikku prinsessan johdosta! :heart: :flower:

toivon voimia teille molemmile, pienen pienelle tytölle, sekä äidillle!

tosiaan.... ensimmäinen vaavi meidän syyskuisista nyt sitten on maailmassa!

=)

fiksu ja brutus 23+0
 
Fiksu älähän nyt hätäile. Mielestäni noi käyrien mittoihin vaikuttaa se että miten se kohtu siellä mahassa normaalisti köllii. Elikkäs jos on taaksepain kallistunut kohtu, niin silloinhan sf on näillä viikoilla vielä aika alhainen, mutta silti vielä normin rajoissa,elä turhaan hermoile, mielestäni sulla ihan ok juttu toi 23. Ja tietysti ainahan on eri mittaajatkin kysessä siis eri odottavilla äideillä..NO HÄTÄ!! =) :flower:
 
Fiksu, minulla on kaikissa raskauksissa sf mennyt keskikäyrän yläpuolella, välillä reilustikin. Taas tosiaan oli aika paljon. :D

Mutta esikoinen on 3375g, toinen 3970g. Toivottavasti tämä ei ole sen isompi.

Se mitta tosiaan riippuu paljon vauvan asennosta ja mittaajasta. Ja siitä miten korkealla vauva on ja varmasti myös odottajasta. Jos kohtu leviää tuonne sivuille, niin sitä mittaahan ei katsella mitenkään.
 
Sohville onnea pienenpienestä prinsessasta :flower: :heart: Koittakaahan jaksella ja toivotaan, että pienestä tytöstä löytyy pippuria :hug:

Mä ajattelin pärjätä bikineillä kesän, kun en varmaan minkäänlaisessa uima-asussa omalta pihalta mihinkään lähtisi muutenkaan :whistle: No ehkä iltahämärissä voin pulahtaa mereen, jos ei ole yleisöä Auringonotto raskausaikana saattaa tosiaan aiheuttaa hormonien ansiosta maksaläiskiä ja erilaisia pysyviä pigmenttimuutoksia :/

Kävin tänään pikaisesti kaupoilla ostamassa muutaman paidan, kun alkaa sopivat vaatteet loppua. Jotain H&M:n trikoomekkoja aattelin pari kesäksi myös hankkia. Ne voi halpiskamana hyvin venyttää masulla ja heittää sitten menemään =)

Rosehip, meillä neuvolassa lasketaan paino/vko punnituskertojen välisestä erotuksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Hei, miten te laskette nuo paino/vko -hommat? Jaatteko koko raskausaikana kertyneen painon raskausviikkojen lukumäärällä vai jotenkin punnituskertojen erotuksen niiden välillä kuluneiden viikkojen lukumäärällä vai miten?

Muoks: tarkemmin katsottuani huomasin, että meillähän on muutama LA elokuun puolella, joten näillä on jo alle 3 kalenterikuukautta laskettuun aikaan. Jännää!!!
Neuvolassa laskevat jollain tietsikka ohjelmalla. Eiköhän se ole punnituskertojen välinen paino :) Mie meinaan olin tänään neuvolassa ja se kilo/vko on tullut ja nyt mennään 25+1 enkä oo haalinut 25:ttä vaan 8 kiloa elopainoa :p

Neuvolas vauvalla kaikki ok :heart: sykkeet oli n.150 ja kuperkeikan jälkeen 170! Kuulemma terveen merkki, kun jumpatessa syke nousee :) Tunnusteltiin miten päin vauveli majailee kohdussa ja ekan kerran otettiin sf-mitta, joka oli 24cm.

Miekin kuulun noihin elokuisiin :) LA on syyskuun puolella mut äippäpolilla on jo selkeet suunnitelmat että näillä näkymin elokuun puolivälissä on h-hetki, hui! ja ihanaa! mut hui..

 
piti viel lisätä tohon auringonotto asiaan: minuu alkaa kyl polttaa tosi paljon mahassa se kuumassa olo ja siks ei oo tullu otettua aurinkoa.. mutta naamari on kyl saanut osansa näistä keleistä ja miule on tullu pisamia!!!! Onks tääkin raskausjuttu?
 

Yhteistyössä