Enpä ole minäkään vähään aikaan kirjoitellut, edellinen viesti oli niin kamalan pitkä ettei mitään kummempaa ole tässä ollutkaan. Eli ilmoittauduin muutama viikko sitten mukaan, mutta mitään yksityisviestiä en ole saanut aikaan
Roona82 sinulle laittaa.
Juttujanne olen käynyt kyllä lukemassa säännöllisesti. Kiva että täällä on näin paljon aktiivisia kirjoittelijoita ja juttua tulee paljon. Aika tutulta kuulostaa noi liitos kivut, selkäkivut ja pissähädät.
Vatsan koosta, on se kummaa kun joidenkin mielestä on iso ja joidenkin pieni. Ja kyllä se ainakin mulla vauvan asennosta riippuu minkä kokoinen ja muotoinen maha milloinkin on. Hassua. Mulla oli rakenneultra kolmisen viikkoa sitten ja siellä näky että vauvan pää oli ihan kiinni selkärangassa. Siinä asennossa se paljon viihtyykin, mutta jos liikkuu niin mahasta tulee hurjan "terävä" .
Hurjia Unia olen minäkin nähnyt. Paljon sellaisia jossa juon kunnon kännit ja heilun rööki kädessä. Yhdessä unessa joku aika sitten olin synnyttänyt pojan jonka naama oli aivan epämuodostunut. Viime yönä taas olin unessa menossa hammaslääkäriin ja lääkärissä sitten minua onniteltiin lapsen saamisesta. En muistanut yhtään että olisin synnyttänyt ja hammaslääkäri näyttikin minulle sitten videon synnytyksestäni joka oltiin kuvattu opetusvideoksi vaikeasta synnytyksestä. Kotiin päästessä mies oli siellä vuoden ikäisen tyttövauvan kanssa jonka siis olin äskettäin synnyttänyt, enkä muistanut tytön nimeä vaikka mies sen monta kertaa minulle sanoi. Huh. Tuo yöllä vessassa rampaaminen on mun osalta onneksi vähentynyt. Voi olla ettei tarvitse vessassa käydä kertaakaan yön aikana. Mistä lienee johtuu? Muuten kyllä uni on kokoajan katkonaisempaa, vaikea nukkua ja lisäksi on niin KUUMA!
Sokerirasitustestiin minäkin sitten joudun. Ja ihan painon takia vaan. Painoindeksi mulla kun aloin odottamaan 29. Mulle neuvolassa sanottiin ettei siihen testiin kannata mennä ennen rv 28, joten vasta tossa heinäkuun eka päivä sinne kärsimään. Paino mulla on laskenut ja noussut. Pahoinvoinnin takia romahti rv 10 nelisen kiloa. Nyt on palautunut ja lisää tullut 3,5 kg. Ens viikolla neuvola lääkäri, katsotaan taas sitten. Pahoinvointia ja oksentelua esiintyy edelleen. Onneksi ei ole niin voimakasta että voi normaali elämää viettää. Muutaman kerran viikossa ehkä oksennan, aina ruokailun jälkeen kyllä tulee pahaolo ? Herkuteltuakin tulee lähes joka päivä vaikka tietää ettei se oo hyväks ja huonoolo siitäkin tuee..
Sairauslomalla olin viikosta 8 viikolle 18, eli aika kauan. Mulla ei kyllä ollut yhtään huono omatunto. Niin huonossa kunnossa kyllä olin, makasin, oksensin ja itkin. Se oli jotain niin hirveetä. Parisuhdekin kärsi siitä. Edes sairaalassa saatu tippa ei auttanut, olo oli niin heikko ja hirveä. Huh, onneksi se on ohi. Silloin kyllä ajattelin että tähän en enää ikinä ryhdy! Huonoanomatuntoa ei varmaankaan myös sen takia ollut että inhosin silloista työtäni ja mutamaa työkaveria, joten olin ihan mielellään poissa. Nykyisestä työstä tuskin viitsin jäädä kovin "hepposin" perustein pois. Vaikka kyllä muille sanoisin että kannattaa aina jäädä saikulle kun tutuu tuossa tilassa ?
Aika jännä että neuvoloissa on niin eri käytännöt mittauksien ja muiden suhteen. Multa on kaikki hemoglobiinit ja muut aina otettu. Sf mitta mitattu viikolta 12 lähtien. Yläkäyrillä se on mielestäni aina mennyt, mutta neuvolantäti ei ole siihen ikinä mitään kommentoinut. Viimeksi (vko 22) 24,5cm. Hemoglobiini mulla oli noussu 105stä 107ään. Jee. Rautaa lääkäri kehoitti mua syömään jo kun hemppa oli laskenut 119. Mä syön sitä obsidania ja voi helvetti kun siitä tulee kuvottava olo ja maha kipeeksi. Otan sen jut ennen nukkumaan menoa, en tiedä mitä päivästä tulis jos sen ottais vaikka aamulla. Syön nyt noi loppuun ja sit kyllä vaihdan toiseen. Kellään kokemuksia mistään hyvästä, josta ei tule maha kipeäksi?
Maidon tulosta, jolatin tulee joltain jo? Milloin alko? Entä aikaisemmissa raskauksista? Alkaako sitä tulla aina jo ennen synnytystä? Ja varmaan voi olla ettei sitten ikinä tulekkaan?
Turvotusta mullakin nilkoissa. Juon vettä semmosen kaks litraa päivässä, ihan hullua että kesällä pitäisi juoda vielä enemmän. Puuh. Eiköhän sitä vissyä voi ihan juoda, mutta turvotukseen se tuskin auttaa kun siinä on niitä suoloja. Sitä se varmaan tarkotti. On kyllä niin läski ja pallo-olo! Yök, ei kauheesti huvita kokovartalopelistä itseään katella. Että voihan se olla että sitä turvotusta on muuallakin kun siellä nilkoissa. Kengän nauhojen solmiminen ja muu kumartelu saa hengityksen lähes salpautumaan ja välillä melkein oksentamaan..
Äitiyspakkauksen laatikosta.. Mä joku aika sanoin miehelle, että voidaanhan me sitäkin pitää vauvan sänkynä. Se luuli aluksi että mä vitsailin. Kun selitin että se on takotettu ensisängyksi että siinä on patja valmiiksi ja moni sitä käyttää katto mies mua kun olisin hullu. Se oli ihan järkyttyny että vauvaa pidetään pahvilaatikossa!! Mä vaan nauroin
Mäkin olen vauvana siinä laatikossa nukkunut. Me kuitenkin ollaan nyt sitten ostettu vauvalle sellainen riippumatto telineillä. Se on niin söpö, toivottavasti tuntee olonsa turvalliseksi siinä. Pitää vaan kääriä ja ympäröidä vauva peitoilla. Ja varmaan paljon meijän sängyssäkin nukkuu jos uskalletaan pitää. Pinnasänkykin on sitten omassa huoneessa.
Tätä tekstiä tuli taas niin järkyttävän paljon! Apua! Vielä olis kirjotettavaa, mutta ehkä sit vaikka huomenna. Jos tästä lähin alkaisin vaikka kirjoittamaan vähän mutta useasti ?
Miimu ja masu 23 + 4
:heart:
|O