***Syyskuun Sydäntenmurskaajat- ONNITTELUT KAIKILLE! ***

Jep, niinhän mä aattelinkin ettei th:t missään sörkkis, mutta joidenkin jutuista sain sellaisen kuvan jo aiemmin, että jäin miettimään asiaa. Täällä siis sama homma, että neuvolääkäri 3 kertaa raskauden aikana, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne. Ultria ei meilläkään neuvolassa oo, joten painoarviota ei saa, jos ei ole jotain syytä käydä äitiyspolilla.

Täällä on aivan kamalan synkkä sää ja sen vuoksi kai väsyttää |O Olisi tehnyt mieli käydä pienellä lenkillä pojan kanssa, mutta ei tuonne sateeseen viitsi lähteä. Onneksi aamulla tuli istuskeltua puistossa edes raitista ilmaa haukkaamassa.
 
Heissan!

Onnea kaikille vaavin saaneille keitä en ole muistanut onnitella :heart:

Tänne on tullut niin paljon juttua etten pysy enää perässä, vaikka tuleekin luettua monta kertaa päivässä..

Tänne ei mitään ihmeempiä, olo tosi hyvä, mikään ei vaivaa :D ihme kyllä!
Esikoisen loppuraskaudessa olin jo niin "huonokuntoinen", nyt tulee vielä touhuttua joka päivä jotain, kaupoilla käyntiä, puistoilua yms. Kai se tuo 2v pojan jässikkä pitää vireillä ;)

Mutta nyt en kerkeä muuta kirjoitella, ukkeli heräs just päiväunilta.

Palaan viim. huomenna, aamulla meinaan äippäpolikäynti ja synnytystapa-arvio, jee! =) =)

Inka ja Maisa 36+2 :heart: :heart:
 
J84
O ja O, mullakaan ei oo tota synnytystapa-arvioo tässäkään raskaudessa. Esikko oli kyl 4,5kg, mut en silti saanu kutsua kuopuksesta arvioon. Eivät vissii nähneet mitään syytä, kun muutenkin mulla oli noita ultria normia enemmän, kun ravasin TAYSsissa kontrolleissa. Täs vimosessa en käy enää missää muussa kuin neuvolassa ja odottelen nyt vain synnytyksen alkua. Haluaisin kyl kovasti tietää minkä kokoinen kaveri masussa asustaa niin kuin olen edellisistäkin saanut tietää viikkoa ennen laskettua, mutta käyrien perusteella taitaa olla kuopuksen koko luokkaa eli sen alle 4kg :)
 
Ny on käyty vyöhyketerapiassa, rentouttavaa se kyllä oli mutta suppareista ei tietoakaan. :headwall: :LOL: Ainut että naurattaa vain ku olo nii väsynyt, tuntuu et äkkiä lapset iltapalalle, kylpyyn ja nukkumaan jotta ihtekin pääsee.
..ja ihan senkin vuoksi täytynee lähtee ihte aikaste nukkumaan ku tuntuu et poika olis TAAAAS tulossa kipeeks. Ei jaksas millään ku just oltii lasten kanssa jokainen flunssas.

 
Nonni, neuvolassa tällasta
rv 39+6(38+6)
paino +400g (+800g)
turvotus -(-)
sf-mitta 34cm (34.5cm)
rr 158/102 ja 136/101
rt
kohdunsuu sormelle auki, kanavaa 2 senttiä, pehmeä, sisäsuu kiinni
lähete äippäpolille verenpaineen vuoksi

tulin neuvolasta kotiin ja söin jonka jälkeen ylämaha tuli tosi kipeäksi ja päätä särki (niinkuin viimeist 5 päivää), soitin svo:lle ja käskivät mennä näytille.
Vauva voi hyvin, pieniä supistuksia piirtyi muutama. Lääkäri teki alatutkimuksen ja kävi aivan helekutin kipeää (tuumasi vaan että josko se lähtisi vauva syntymään)!!!! Mies opiskelija oli seuraamassa, onneksi ei sentään tenhnyt tutkimuksia....... Vauva ultrattiin myös... ja napanuoran virtaukset, kaikki oli ok ja vauveli teki hengitysharjoituksiakin. Painoarvioksi saatiin 3200g eli ei mikään jättiläinen pitäisi olla. Toksemiakokeet otettiin ja pissa katsottiin. Rr alapaine oli siellä ollessa reilut 90, joka oli hyvä, joten pääsin kotiin kun pissakin oli puhdas ja mahakipu helpotti. Vauva keikkuu ihan vielä ylhäällä joten jos vedet menee niin ambulanssilla sitten sairaalaan. Huomenna pitää soitella sitten kontrolliaikaa äitipolille maanantaiksi jossa sitten katsotaan tilanne uudelleen ja tehdään mahdollisia käynnistys suunnitelmia ellei viikonlopun aikana mitään tapahdu. Jännittää mitä tuleman pitää ja auttoiko se lääkärin ronklaaminen mitään...
Mutta nyt lepäämään että saadaan paineet kohilleen ja voimia tulevaa varten.
Huomenna se varsinainen eräpäivä sitten olis
=)
 
Tämän viikon neuvolakuulumiset ohessa:

37+2 (36+1)
Paino +1313 (-525), painoa tullut nyt yhteensä 5,9 kg
turvotus +- (+-)
RR 133/84 (117/85)
pissa puhdas (+-)
Sf 35 (34)
Lapsivettä N (N)
Tarjonta PT (RT)
Syke 150+ (160+)
Liikkeet ++

Eli näyttäisi vahvasti siltä, että tyyppi on päättänyt muljahtaa perätilaan vielä näin viime hetkellä. Mua ei osaa edes harmittaa tämä, naurattaa vaan kovasti ;) . Viikosta 29 on ollut RT:ssa mutta nyt sitten juuri ennen h-hetkeä tekee kuperkeikan, hassua. Sain lähetteen perjantaiksi äippäpolille missä asia tarkistetaan vielä ultrassa eli sitten selviää missä oikeesti mennään.

Koska tyyppi on ollut raivotarjonnassa koko ajan niin en ole aiemmin käyttänyt yhtään ajatusta mahdolliselle käännökselle ja sektiolle. Auttakaa kun en oikein tiedä mitä mieltä olisin tuosta mahdollisesta käännöksestä! Miksi siihen suostuisin/miksi en suostuisi??? Perätilassa en meinaa esikoista synnyttää mutta... pää nyt ihan sekaisin.

Sinänsä ihan kiva päästä ensimmäistä kertaa elämässä tuonne paljon puhutulle äippäpolille. Ja kiva nähdä ultrakuvaa kun sitä ei pahemmin ole ollut tarjolla. Ja jos vaikka samalla saisi edes jonkinmoisen kokoarvion. Jänskättää!

Cummastelija 37+2
 
Olikos se jooseppi muuten tänään polikäynnillä tms.?? Jäiköhän vauvanhakureissulle samantein vai eikö vain vielä ole ehtinyt kirjoittelemaan kuulumisia? Huhuu!! :D

Cummastelija: Mä oon jossain vaiheessa elokuuta kirjotellu miimumaijalle pätkät tuosta käännösyrityksestä. Itse nyt en sinänsä näe siinä mitään "pahaa" tai et siitä olis mitään haittaa. Mua ko. toimenpide ei sattunu yhtään, tuntui vaan vähän omituiselta ja epämiellyttävältä. Meidän pikkuinen ei tuolloin suostunut kääntymään ja sektio sovittiin samantein. Alateitse en minäkään suostunut poikaa synnyttämään, kun oli esikoinen. Tuo yritys tehdään usein kai siinä rv 36+0 tienoilla, joten voihan olla, että sun pikkuinen ei enää suostu kääntymäänkään. Tai ehtii kääntymään itsekseen sitä ennen :) Eihän noista koskaan tiedä. Mut sulla on ainakin hyvä asenne asiaan; tilanne kun saattaa muuttua ihan hetkessä taas toiseksi ;)
 
pakko yhtyä teidän anoppi keskusteluun.. :LOL:
Mieheni äiti on ollut koko raskausajan yliaktiivisen innokas ja nyt loppuraskaudesta muuttunut täysin kohtuuttomaksi. On ilmoittanut minulle minkälaiset vaunut minun tulisi ostaa ym. No vaunut jotka ostin oli siis huonot ja paremmat olisin saanut jos hän olisi ollut mukana. Muutenkin käyttäytyy minua kohtaan kun olisin raskaana oleva teini tyttö (olen kuitenkin 22v). Täysin raivostuttavaa. Kun olin ostanut äidinmaidonkorvikkeita varalle hän suuttui ja haukkui mut täysin siitä että rupean luistamaan imettämisessä! Ilmoitti myös jossain vaiheessa että hänellä nousee maidot tisseihin kun näkee pieniä vauvoja ja jos minä en imet niin... Mun mielestä oli kohtuuton edes sanoa tommosta ajatusta ääneen! Arvatkaa jätänkö koskaan meidän lastä tälle naiselle hoitoon?? :$

Onko muuten normaali tapa että meille ei ole kertaakaan neuvolassa eikä ultrissa tai missään mainittu lapsivedenmäärää. Lääkärintarkastukessa kysyin niin lääkäri totesi että juu hyvä on ennen kuin oli edes koskettanut mahaa taikka mitään muutakaan :/
Vähän on kumma se että neuvolat poikkee täysin toisistaan ja käytännötkin on täysin erinlaisia..

mini & dindei 37+3
 
Cummastelija, niinkuin Rimpulakissa jo mainitsikin, on hän minulle tällä kertoillut paljon tuosta käännösyrityksestä. Itse olin siinä reilu viikko sitten. Lääkäri käsitteli aika ronskein ottein, eikä meinannut luovuttaa ollenkaan. Itselläni kokemus ei ollut kovinkaan kiva, jännitin sitä kamalasti ja itkuhan siinä hommassa tuli. Lääkäri joutui välillä odottamaan että rauhoittuisin ja jatkoi taas. Hän sai käännettyä vauvan poikittain, sanoi että on muutamasta sentistä kiinni että kääntyisi, mutta kohtuni ei vain antanut yhtään periksi/joustanut. Näin kuuleimma usein ensisynnyttäjillä. Vauva jäi sitten jumiin siihen pokittain, eikä tainnut itsekkään päästä siihen mihinkään liikkumaan pariin päivään. Yks yö se sitten onneksi onnistui kampeamaan itsensä siitä takas perätilaan ja kamala paineen tunne rinnasta ja ylävatsalta hävisi, joka käännytyksessä oli tullut.

Mutta juu, minäkin sanoin lääkärille, etten halua perätilasynnytystä. Sitä kyllä suositteli ja kehui minulle, mutta ei yrittänyt mitenkään kauheasti puhua ympäri. Kokeili kyllä lantion ja sanoi että vauva mahtuisi kyllä tulemaan. Lopuksi kuitenkin sanoi että sektio on ihan hyvä päätös, varsinkin ensisynnyttäjälle. Ihan pikkaisen sitten kertoi sektiosta ja kätilö varasi sektio ajan viikolle 39. Nyt jännitellään että alkaako synnytys ennen sitä vai miten tässä käy... Sain tämän jälkeen kuulla, että meillä on ollut suvussa monta perätilasynnytystä ja kaikki menneet aina hyvin, itse kuitenkin haluan sektion. Äitini tuttu on kätilö joka tekee akupunktiota, hän sanoi että kaikki perätilavauvat on saanut aina kääntymään akupunktiolla. Mulla vauva vaan on ollut jo niin monta kuukautta perätilassa, tossa vatsan vasemmalla puolella että en tahdo sitä väkisin kääntää kun siinä on sillä selvästi hyvä olla.

Kaipa siitä käännytyksestä voi kiletäytyäkkin, mutta uskon että sinut yritetään kuinkin puhua ympäri. Ja kun sitä vauvaa yritetään kääntää voit missä vaiheessa sanoa että et halua jatkaa. Oikeastaan kaikki kuulemani kokemukset kääntämisestä ovat olleet ihan positiivisia. Itselläni varmasti vaikutti siihen se että olin niin hermostunut ja muutenkin herkkä tuollaiselle. Ei oma kokemuksenikaan ollut mitenkään negtiivinen vaikka se ei ollutkaan kovin mukavaa.

Jos olet pk:seudulta ja se akupuntio kiinnostaa, voin antaa ko. henkilön yhteistiedot sinulle vaikka yksärillä.
 
Miimumaija ja Rimpulakissa kiitos kommenteista :flower: . Muistin kyllä, että täällä on asiasta aikaisemmin kirjoiteltu mutta en muistanut ketkä ja koska. Huonomuistisuus siis jatkuu edelleen :kieh: ja varmaan osasyy myös se, että luulin ettei aihe ole minulle ajankohtainen (luulo ei ole tiedon väärtti!).

Täältähän minä, Kehä III:n sisäpuolelta. Käyn perjantaina kuuntelemassa tuomion ja jos se on perätila niin otan mielelläni tuon akupunkition yhtenä vaihtoehtona. Kaikkea ajattelin kokeilla mutta tosiaan, pe ap sitten viisaampi.

Ajattelin, että saavat yrittää siellä Jorvissa silleen hellävaraisesti ja pikaisesti käännöstä mutta jos ei heti näytä toimivan niin sitten tyyppi saa kyllä pysyä haluamassaan asennossa. Ei ainakaan mitään väkisin vääntämistä.

Huomenna varmaan kirjoittelen sitten niitänäitä ja perjantaina palaan tähän asiaan kun tiedän asiasta enemmän. Nyt sitä on turha murehtia ja menettää asian takia yöunia kun en asialle mitään voi ja tilannekin saattaa elää vaikka kuinka monta kuperkeikkaa ennen perjantaita :LOL: .

Öitä kaikille!
 
On teillä anoppeja :LOL:

Mun anoppi asuu niin kaukana että ei paljon vastoin käymisiä tule.
Ja silloinkin kun nähdään tullaan toimeen :D

Mulla on ihan tööt olo :snotty: Päätä särkee ja jotenkin ihan outo olo?
Supistuksia tullut taas nyt illalla jonkun verran. Nyt mahakin on mukana hommassa kunnolla.
Supistus kun tulee niin alkaa selästä ja menee mahaan.
Mutta ei näistäkään varmaan mihinkään ole. Huoh..... :headwall:
Jotenkin kaikki on vaan niin...

No mutta onneksi kohta... pitää vaan jaksaa hetki. :whistle:

Bebes & Salamatkustaja 39+4 (kohta) :heart: :heart:
 
Huomenta :wave:

Tulin tässä aamutuimaan kertomaan että mulla on osa vesistä mennyt yöllä ja ohjeeksi sain 12 tunnin päästä sairaalaan tai ennen jos supistuksia rupee tulemaan tai jotain muuta tulee :) Elikkäs täällä ois h-hetkilähellä.. sairaalaan pitäis mennä n.16.30 viimeistään.
Pientä jännitystä on ilmassa :D

O&O 39+2 :heart: :heart:
 
Kiva oli taas lukea kuulumisia! :) Mä meen tänään vyöhyketerapiaan.. saa nähdä onko siitä mitän apua, mut ei se ainakaan haitaksi ole. Ainut et oon tosi herkkä kutiamaan jalkapohjista.. :D Mä kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli ok. LA on siis ens keskiviikkona 9.9. ja kasvukontrolli vielä 10.9. Neuvolan varasi mulle maanantailla 14. pv. Jos ei itsestään lähde syntymään käynnistävät, kun viikkoja on 41+3! eli "eräpäivä" on siis tiedossa :whistle: :heart:

anopista
Mä tuun tosi hyvin toimeen anopin kanssa. Ei tunkeile eikä tyrkytä neuvoja tai mitään muutakaan eli on tosi hienotunteinen. Mua ei haittais vaikka enemmänkin soittelis, mut tietty kivempi ehkä näin. Mut tiedän, et oottaa vauvaa tosi kovasti syntyväksi ja apua tuun saamaan, jos sitä tarviin. Miehen vanhemmilla on 2 lastenlasta (miehen veljen lapset), jotka asuu 400km päässä, joten innoissaan on "lähi"lapsenlapsesta..
 
O&O tsemppiä tulevaan. Odottavan aika on pitkä mutta kyllä nämä aamun ja päivän tunnin menevät nopeasti kun mietit, että 9 kuukautta on jo takanapäin =)

Hittolainen kun pitikin eilen kehuskella hyvin nukutuista öistä, heti kostautu. Ensin ei tullut uni ja pyörin vielä puoli kolmelta ihan pirteänä. Sitten tuli kuvaan nuha ja tukala olo, sitten asuasukki alkoi bilettää ja lopputulos on se, että olen kuoleman väsy mutta en saa unta :ashamed: . Nukuin vissiin yhteensä vain vajaat 4 tuntia ja siinä välissä kävin kaks kertaa vessassa. Nyt annoin periksi, ei jaksa enää pyöriä sängyssä. :ashamed: Ärsyttää!

Cummastelija 37+3
 
Itsekin heräsin hirveään suonen vetoon 3 krt yön aikana ja kerran kun mies oli vienyt peiton ja tyynyn. Se on ihan uskomaton peittovaras :) Pitäisi lähteä ensimmäistä kertaa stadin neuvolaan. Aikaisemmin käynyt toisella paikkakunnalla kun nyt ollaan tosiaan muutettu.


Oletteko te käyneet tutustumassa synnytyssairaalaan vai onko se joku myytti, että voi mennä vai mitä häh?

36+1
 
Yonnazzz me käytiin tutustumassa Jorviin. Ei siinä varsinaisesti ollut mitään uutta ja ihmeellistä mutta tietääpähän nyt ainakin mistä ovesta pitää mennä sisään :kieh: . Kesti kaiken kaikkiaan vajaan tunnin ja kierrettiin eri tilat ja sai esittää kymysyksiä. En ollut ennen käynyt Jorvissa joten ihan positiivinen käynti.

Anopista mulla ei ole mitään kommentteja, sillä multa ei sellaista löydy. Ehkä hyvä, ehkä huono... Mies on pistänyt välit poikki dokuäitiinsä joten masuasukilla on vain yksi oikea mummo tiedossa mutta varamummoja on jo pitkä lista tarjolla :kieh:
 

Yhteistyössä