Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

oon ollu vähän laiska viime aikoina kirjoittelees, mut täällä listalla edelleen roikutaan.
viikot on nyt 12+1, ja tiistain ultraa täs ny jännätään, ja odotellaan!
olis jo tiistai, sais vähän enemmän uskallusta kertoa vanhemmillekkin tästä odotuksesta, kun kuulee et kaikki hyvin masussa! toivottavasti!
koko ajan se pelko persuuksis!
näkeekö muut unia, et saatte keskenmenon?
mä oon useana yönä nähny unta et alan vuotaa verta.... :eek:
sit kun herää unesta, niin äkkiä vessaan, tarkistamaan tilanne!
onneks kaikki ollu hyvin, huh! =)

fiksu ja nuutti 12+1
 
Ei oo paljon tullut kirjoiteltua,kun väsymys ja pahaolo ollut aivan koko ajan.Lisäksi tuo maha reistaa,ruisleipää ei kestä syödä,tulee kauhea turvotus,kipu ja palelu.
Eka neuvola oli jo pari viikkoa sitten ja sydänäänet kuului jo.Viikkoja oli silloin 9+3.
Lääkärineuvola on maanantaina ja keskiviikkona eka virallinen ultra.Verikokeet otetaan samalla reissulla.
Lääkärineuvolaan menen jo nyt sen takia,että esikoinen leikataan parin viikon kuluttua ja sitten olen aikalailla kiinni kotosalla kuukauden,niin ei tarvitse sitten soitella lapsenlikkoja.

Mutta mies on lähdössä töihin niin menen poriseen sen kanssa,nähdään viikolla aina tunti per päivä,pysyy parisuhde tuoreena :LOL:

Aavalan tyttö 11+4
 
Juu, eiköhän se perhevalmennus oo just siihen lapseen liittyvää. Muistelin vaan melkein 10 vuoden takaista, kun ystäväni sai 17-vuotiaana lapsen... Ja hänellä nimenomaan oli joku tällainen homma neuvolan kautta - ja siellä käytiin toki lapsenhoitoa, myös kodinhoitoa läpi... Mutta ehkä se on sitten teiniäideille erikseen joku tuollainen? Tulee vaan huvittavia mielikuvia meikäläiset siellä teiniparien joukossa harjoittelemassa :LOL: Noh, eiköhän ne neuvolassa valaise asiaa. Kamalasti haluttaa osallistua kuitenkin kaikennäköisiin aktiviteetteihin ym. missä voi tutustua uusiin ihmisiin.... Tulee muuten ankeat vuodet kotiäitinä kun ei täällä Tampereella edes ketään ystäviäni asu :|

fiksu: Mä näin joskus alussa sellaisia unia... Nyt on viime aikoina alkanut tulla lapsen syntymään liittyviä unia. Pari yötä sitten juuri viimeksi näin unen, missä yhtäkkiä videoiden kello näytti päivämäärän 090909 ja miehen kanssa vaan makoiltiin sohvalla ja katottiin telkkaria kun yhtäkkiä tajuttiin, että meillä pitäs olla jo muksu ku laskettu aikaki menny jo. Sit siinä sohvalla mietittiin, että mites se aika niin nopee meni, ja että pitäsköhän mennä synnyttään :LOL:

Tampereella ihanat talvimarkkinat keskustorilla. Ostin piienenpienen ponchon sellaselta inkkari-torimyyjältä vai mikä ny olikaan... Hassu pieni ulkomaalainen mies :D NIIIIN SÖPÖ! (Siis se poncho, ei se mies) Ja lättyjä ja loimulohta ja ja ja.....
Olis niin kiva jo kun olis se pieni mukana ja vois rattaissa työnnellä ja käydä paikoissa... Vaikka onhan se kivaa yksinkin... Mutta..... Juu. Syksyllä sitten :heart:
 
Meillä oli tänään ultra, jossa kaikki hienosti :heart: Pikkuinen kaveri oli varsin aktiivinen tapaus ja liikuskeli jatkuvasti minkä kerkesi :D Sydän sykki 150krt, niskaturvotusta vain 1,0mm ja kaikki rakenteet, jotka tässä vaiheessa voi todentaa olivat kunnossa. Eli turhaan olen huolehtinut: kaikki on hyvin ja vauva kasvaa!

Mukavaa viikonloppua! :wave:

Carmen ja Antero 11+6 (ultran mukaan 12+1)
 
J84
Tänään oli sitten eka ultra ja kaikki oli aivan mahtavasti. Kaveri on 5,2cm, sydän pompotti hurjaa tahtia ja oli kova liikkumaan..heilutteli varpaitaan, pyyhki kasvojaan, näytti meille pyllynsä sekä heitti kunnon kuperkeikat. Vastasi tasan viikkoja eli LA ei muutu.

Jellona84 12+0
 
hienoja uutisia carmen ja jellona =)

roona neuvolassa sanottiin (olisko ollut eka käynti) et perhevalmennus on yhtäkuin synnytysvalmennus. Uus nimi vaan, kun se sisältää oikeasti muutakin kuin synnytykseen liittyvää.. Mutta täällä päin siihen on kuulunut mm. synnytyssairaalaan tutustuminen jne. Kyl myö aateltiin osallistua, kun ekaa kertaa asialla ollaan :D

Joskus minuu ihmetyttää paikallisten käytäntöjen erot.. Synnytys/perhevalmennukset varmaan on tosi erilaisia paikkakunnittain, mut lisäks ultrakäytännöt. Kaikki puhuivat paljon riskiluvuista (np-) ja verikoetuloksista, Miulta ei koskaan otettu mitään verikoetta, ei siitä ollut pienintäkään puhetta??? Enkä tietenkään ole saanut mitään riskilukemia. Aika jännää vaan, kun tuntuu et muilta on otettu ultran lisäksi myös se verikoe, eikä täällä ole puhuttu halaistua sanaa asiasta???

Plääh.. mie oon kuumeessa. Olo on melkolailla paska! Voi että, mie vihaan päänsärkyä.. päänsärky vaan pahentaa pahoinvointia ja viel kuume |O eikä!!! *vali vali vali*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Joskus minuu ihmetyttää paikallisten käytäntöjen erot.. Synnytys/perhevalmennukset varmaan on tosi erilaisia paikkakunnittain, mut lisäks ultrakäytännöt. Kaikki puhuivat paljon riskiluvuista (np-) ja verikoetuloksista, Miulta ei koskaan otettu mitään verikoetta, ei siitä ollut pienintäkään puhetta??? Enkä tietenkään ole saanut mitään riskilukemia. Aika jännää vaan, kun tuntuu et muilta on otettu ultran lisäksi myös se verikoe, eikä täällä ole puhuttu halaistua sanaa asiasta???
Tää on kyllä niin totta!! Joka paikkakunnalla eri määrä ultria ja seulat erilaiset, mikä on epäreilua niitä kohtaan jotka saa vaan esim. sen yhen ultran. Kuten täällä. Lisää ultria ja seuloja vai omakustanteisesti yksityisellä TAI JOS jotain häikkää niin sit ä-polille mutta sinnekin vaan lähettellä.
("Onneks" itte on ä-polin asiakas kohdun rakennevian takia, saan kaikki mahd. ultrat.)

Mutta nämä seula-käytännöt ovat yhtenäistymässä tulevaisuudessa mutta ovat edelleen vapaaehtoisia mutta niitä siis tarjotaan jatkossa kaikille eikä vain sen ja sen ikäisille äideille, näin mulle enkelivauvan raskauden aikaan neuvolassa sanottiin. Samoin vuoden 2010 alusta jokaisen kunnan on tarjottava odottavalle äidille kaksi ultraa: vkolla 11-13 oleva ultra ja rakenneultra. =) Onneks tulee tämmösiä että ne on pakko tarjota.
 
Mieki oon "onneks" ä-polin asiakas.. varhaisultraa ei tarvinnut ees tiedustella, aika tuli samantien! Siitä pisteet :) Täällä kunta tarjoaa np- ja rakenneultran, kaikki muu on ylimääräistä. Veriseulasta ei kyllä puhuttu edes sairaalan "kanta-asiakkaalle" :LOL: ) Vielä on siis isoja eroja! Mutta josko tuolloin 2010 käytännöt tosiaan yhtenäistyisivät.. ties vaikka alkais niihin aikoihin haaveilla pikkusisaruksesta :D Ja tämäkin raskaus on peräti 15. viikolla, oksentaen ja kärsien menty ja nyt tää miettii jo sisaruksia :LOL: kick me!!!
 
Hyvää lauantaita kaikille!!!!
Pitkästä aikaan mukava ja pirteä olo... päätäkään ei hirveen paljoa särje!!! Sainkin äsken jo siivottua, outoo, sain tosiaan yht'äkkii kauheen siivousvimman näin lauantaiaamuna! Sais kauemminki kestää tällänen olotila!
Se onkin sitten illalla laivalle lähtö työporukalla. Kiva kattoo ku porukka ryyppää ja rellestää, ja mä keskityn syömiseen! :p
Eilen illalla ku menin nukkumaan niin vaavilla oli masussa varmaan perjantai-illan bileet, kauhee muljaus päällänsä! :LOL:

Mama ja kääpiäinen 15+4
 
Heissan! Täällä yksi uusi ilmottautuu mukaan :wave:

Lukemassa olen käynyt alusta asti ja hyvin oon selvillä teidän jutuista :)

Vähän taustaa, toista odotellaan syntyväksi 15.9 ja ihme ja kumma sairaala on täälläkin TAYS :LOL: Esikoinen on nyt 1v 2kk .
Ultrassa ollaan käyty ja siellä pikkuinen liikkui todella kovasti, on pikkasen vilkkaampi tapaus kuin esikko. Lääkärineuvolakin on takana, siellä kaikki hyvin. Syke löytyi heti, oli 160 luokkaa :)
Meilläkin on tässä kevään aikana muutto tulossa, myytiin meidän kaksio 2 viikossa:) ihmeellistä, että meni niin nopeaa, kun myyntiajat pidentyneet. Nyt jo odotan, että pääsisi muuttamaan, ja sisustamaan..

Tyttönen ja nyytti 13+4
 
Helöy...
Joo - Mii26 - meillä Tampereella käsittääkseni tuo perhevalmennus ja synnytysvalmennus eri asiat?! Näin mä ainakin käsitin... Että perhevalmennus neuvolan kautta ja sitten synnytysvalmennus erikseen TAYS:n ä-polilla.. tai josai siel... Blääh - ota noista ny selvää. Kaveri kertoi, että heillä oli kanssa se perhevalmennuksen jatkeena sit samalla porukalla se synnytysvalmennus. Mut eiköhän nuokin asiat neuvolassa selviä kun vaan kyselee :)
Ja mulla on vissiin tuo synnytyskin jotenkin tarkemmin.. tai että joku synnytyssuunnitelma vissiin...? Neurologin kanssa siitä juttelin kun vähän se synnytys pelottaa, mutta kyllä luotan että siellä TAYS:ssa osaavat.

Mama84 - hauskaa matkaa! :) Mä just tässä muistelin vuoden takaista "tyttöjen reissua"... ja naureskelin valokuville - ainoa muisto loppuillasta ovat ne kuvat :ashamed: ...ja kamalat mustelmat joka paikassa... Yh.. Onneksi ne ajat on vaan valokuvina enää :LOL:

Tyttönen: Tervetuloa. Lisäilen sun tietos!!

Roona+"Tahvo" (don't ask - i didnt) 14+5
 
Tervetulos uusille!! :wave:

(.) Tänään eka kerta kun en ole oksentanut!! Yleensä oksu tullu aamusin, nyt ei. Tosin saa nähä miten tää sit huomenna kostautuu.. :whistle: Ja muutenkin sit ollu koko pvä ällö-olo mutta onneks ei oo tarvinu örkkiä. Onhan täs jo 2 kk kohta halailtu pönttöä putkeen. Itse asiassa varmaan vkoa vajaa 2 kk oon oksentanu joka pvä useampaan otteseen. :x

Mut näin tänään. =)

nöttis & kirppu rv 11+/12+
 
Vivid
Liikkeistä Uskon siis tosi vahvasti, että tunnen Hipun liikkeet. Ja ne todellakin tuntuu vahvistuvan, joten tunnen niitä monta kertaa päivässä ja pitkiäkin jaksoja kerrallaan. Tänäänkin töissä tuntui useampi noin 15 minuutin myllerrys. Kivaa! Jospa kohta alkais tuntuun jo mahankin päältä, niin mieskin vois tuntea tulevan vauvansa.

Vivid ja Hippu 16+1
 
Vivid
Perhevalmennus Mulle ei oo vielä puhuttu neuvolassa mitään asiasta, joten oon ihan pihalla. Sen verran oon ymmärtänyt, että synnystysvalmennus ois loppunut Treellä ja netistä voi vaan käydä ite lueskelemassa sellasen esityksen?! Pitää kyllä ens neuvolassa ottaa asia puheeks, jos eivät itse juttele asiasta.

Äitiysavustus Kuinka moni on ottamassa avustuksen pakkauksena? Mä ainakin ite otan sen ilomielin vastaan. Ens kuussa pitäisi tulla uus pakkaus jakoon. Pitää mennä heti Kelan sivuilla tsekkaamaan.
 
Kiitos Roona :flower:

Tuli mieleen, että mulla on sellainen mielikuva, että TAYS ei enää pidä synnytysvalmennusta, loppuvuodesta pitivät viimoset. Ei ole resursseja, voin olla väärässäkin, mutta esikosta käytiin joulukuussa 07 ja silloin jo oli puhetta, että valmennukset loppuvat.
Neuvolan kautta oli sitten tosiaan perhevalmennuksia, yhtenä iltana lapsenhoito, toisena imetys ja kolmantena vissiin parisuhde.
Ja vissii joku kirjottanutkin, että teinien joukossa perhevalmennuksiin neuvolaan, no noin mäkin luulin, mutta oltiinkin porukan nuorimmat :LOL: mä olin 24 ja mies 25 :) kaikki muut olivatkin sitten yli 30-vuotiaita..Ja samoin noissa ryhmäneuvoloissa, oon ollut nuorin äiti.

Tsempiä kaikille pahan olon kourissa oleville :hug:
 
Vivid: noin mäkin oon käsittänyt, mielestäni etsivät taysin sivuilla perhettä, joka antaisi kuvata synnytyksen ja siitä voisi sitten ensisynnyttäjät kotasalla valmentautua.

Pakkauksesta : en osaa vielä sanoa, kun esikosta on kaikki nuo jo, riippuu mitä pakkauksessa on, jos on jotain sellaista, että ton haluan , niin saatan ottaakin ;) mielestäni se raha on niin pieni..
 
synnytysvalmennus/perhevalmennus on siis täällä yks ja sama asia. Neuvolassa kertoivat vaan muuttaneensa nimen, sen vuoksi kun siihen kuuluu tosiaan muutakin kuin pelkkä synnytyshommeli.. ettei johda ihmisiä harhaan. Jälleen päästään näihin "kummallisiin" kuntakohtasiin eroavaisuuksiin.. Tietysti kaupungin/kunnan koko voipi olla yks syy. Esim. Tampere on aivan valtava kaupunki ja myö asutaan piskuisessa maaseutukunnassa.. niin pakko kai siitä jotain eroavaisuuksia on löydyttävä =)

Tervetuloa tyttönen :wave:

nöttiäinen eilen oli miulakin ihka ensimmäinen oksennusvapaa päivä!!! wow!! Pahoinvointia oli silti, mutta ylös asti ei tullu :) Tänän aamuna sit taas sama ralli ja pönttöö halittaan |O

viikkoja 14+4 vissiinkin.. täytyy kaivaa kalenteri esiin ja tarkistaa asia :D
 
Hei Täällä pikkuhiljaa on flunssa lähdössä pois mutta tilalle tullut kun mun viisaudenhammas yrittää puhjeta kokonaan esille mutta osa siitä on viellä piilossa ikenen alla ja se ien on nyt tosi arka.. ja neuvolan hoitaja sanoi sillon ekassa neuvolassa että se voi olla kohtalokasta sikiölle jos tulee suuhun tulehdus tai on hoitamaton reikähampaassa:/ nyt oon ihan paniikissa että ei kai vaan pienelle käy mitään:(

tiitu ja pieni 11+5
 
Mikähän tätä palstaa vaivaa, kirjoitin äsken viestin, mutta nyt se ei näykkään täällä. Kummallista!

Täällä on ollut hyvä olo pitkästä aikaa, ei ole ollu päänsärkyjä, joita yleensä ollut monesti päivässä. Nuha on vielä jäljellä, mutta jospa sekin pian lähtis. Luin tiitu87 sun jutun tosta hammashoidosta ja mua alko pelottamaan :ashamed: Mulla on aika sama tilanne mun viisaudenhampaan kanssa ja muutenkin suu on tuntunut herkältä jo muutaman päivän. Mulla on kyllä hammastarkastus 1.4, mutta nyt pelkään, että papulle sattuu jotain ennen sitä.. Miksi mun täytyy olla näin herkkä pelkäämään ja stressaamaan..

Tervetuloa tyttönen!

uneksija85 ja papu 12+6
 
J84
Heipsan ja tervetuloa tyttönen :)

Ajattelin laittaa meitin kolmosesta kuvia :D





Liikeistä, eilen illalla, kun istuskelin kerällä tuolla meitin nojatuolissa niin tuntui sellaista hassua muljahtelua ja ihan kuin joku välillä hennosti tökkisi :D Niitä tuli eilen silloin tällöin pitkin päivää, juurikin silloin kun istuin...voisko ne tosiaan olla jo alkavia tuntemuksia vaavin liikkeistä?

Pakkauksesta, ei ajateltu tällä kertaa ottaa sitä, kun noita vaatteita on jääny ihan hirveästi ja anoppi on jo aloittanut pienten vaatteiden metsästyksen :/ Ajateltiin ottaa rahana ja käyttää uuteen sitteriin ym.

Huomenna pitääkin sitten varata aikaa seeruminseulaan ja sokerirasituskokeeseen..huoooh |O

Jellona84 12+2
 
kävin lisäämässä kerhosivuille tässä yks päivä meidän pienestä ultrakuvan, se on 4d:llä otettu. =)

pakkauksesta mä en tiedä kanssa että otetaanko pakkaus vai rahana, vauvanvaatteita on kuitenkin jonkin verran mut pitää nyt kattoa ja mietiskellä, tartteis siihen sisarusrattaisiinkin rahaa niin kattoo nyt et ottaako sit rahana vai pakkauksena..

mä yökkäilin kokoaamun, hyi hitsi, mutta mitään ei tullu..

tiitu87 multa poistetttiin viimeraskauden aikana viisauden hampaita 2 ja nytten on aika juurihoitoon kun oli reikä hampaassa, kukaan ei oo mulla sanonu että siitä ois jotain vaaraa... :(

noist erikäytännöistä on kyllä tosi ärsyttävää että ei tarjota sitä kahta ultraa, meillä täällä on kyllä aina että np ultra ja sitten rakenne ultra on tarjottu.. ja sitten viimeraskaudessa kävin siellä synnytystapa arviossa.

kerroin silloin kun kävin siinä np ultrassa että sain verenohennuslääkettä, koska kohdunvirtauksissa näkyi pienet laskeumat, onko kellään kokemusta tästä??

olo on täällä ihana jees, väsyttää vaan ja yökötyttää, jännä kun esikosta kaikki loppu siinä viikolla 10 ja tästä tuntuu että ei ollut kyl loppumassa.. :D

t.hosso ja eemeli 14+2 :heart:
 
viisaudenhampaasta!!! Eipä yhtään kivaa kuultavaa. Ihtel kans toiselt puolelt tosi kipeenä viisaudenhammas ja tulehtunu nii et välii koko poskee pakottaa ja leukaa. Pirulauta, sama oli tyttöä oottaes ton toisenpuolen viisaudenhampaan kanssa, mut se poistettii sit tytön syntymän jälkeen........ois pitäny poistattaa kai toinenkin silloi mut tuli nii kammo sitä touhua kohtaan et olen vain venyttäny ja venyttäny. Nythä se on ihan turha toivoa sit poistattamista koska röntgenkuvia ei oteta raskaana olles. Ja sit kai elettävä pelos.....kuten tiitu87 ja uneksija85
 
Olen ihan järkyttynyt, että ei olis mitään valmennusta synnytykseen? Että sinne vaan mennään sitten kun tuntuu että nyt tulee? Tottakai ne jotka aiemmin on synnyttäneet, tietää vähän mitä on tulossa... Mutta ite ihan ummikkona tässä hommassa!!! Aika perseestä jos TRE:lla on tosiaan noin???!!!! :( Mulla nimenomaan NEUVOLASTA TAMMIKUUSSA saatu esite, missä lukee että on perhevalmennusta, ja sitten synnytysvalmennusta erikseen vielä TAYS:ssa...??? Miks ihmeessä jakelee sitten tollasta vanhentunutta tietoo??? Kyllä se olis vähän kiva saada jotain infoo sitten että mitä siellä tapahtuu... jne. Ja ei tod kiinnosta mistään videolta kattoo jonkun synnytystä netin kautta.... perkele. Tai no miksei. Mies voi vähän käydä netistä lueskelee miten homma toimii, ni voidaan kotonaki pullauttaa pieni maailmaan :LOL:

juuh... no, eiköhän nuo asiat selviä. Ja tosiaan itellä se tilanne, että varmaan käydään ä-polilla ja missä lie asiat erikseen läpi, ja synnytyksessä läsnä henkilöt jotka tietää mitä tehä jos saan jonku epilepsia-kohtauksen synnytyksessä... tms. Se mua pelottaa ihan hulluna :(

Onneksi olkoon oksennusvapaista! Itellä onneks pahoinvointi ollu poissa siinä 10-11 vko jälkeen.... Vaikka ei yrjö tullutkaan, niin oli se jatkuva pahoinvointi aika karseeta! Nyt kun tää väsymys vielä kaikkoais! :p

Sunnuntain jatkot kaikille, mie paistoin pellillisen mustikkapiirakkaa... ei YHTÄÄN vähempi riittänyt :) Namis.

14+6
 
Huh, vähän on pöhnäinen olo. Eilen oli tuplavuoro töissä ja tänään aamuvuoro. Pahaoloa ja yökkimistä on edelleen ihan kivasti. :x

En ole vielä päättänyt otanko pakkauksen vai en. Esikoisen vauvatavarat ovat kyllä säästössä, mutta pakkauksen vaatteet ovat niiiin suloisia. =)
 

Yhteistyössä