Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

gunilla1 toi on just ton dopplerin huono puoli. Mie kuulin ekan kerran vauvan sykkeen tänään 14+1 viikolla. Ja huom! se vauveli on vielä niiiiiin pieni, että kerkee todella helposti luiskahtamaan karkuun. Eiköhän kaikki ole ihan hyvin, jos ultrassa ja neuvolassakin on ollu. Milläs viikoilla menitkään.. joko vauva liikkuu? Sillä dopplerilla oon kuullut tosi hyvin liikkeet, vaikka syke ei olekaan kuulunut. Ens vähän painelet kohtua, niin kuulet melko kovaa veden äänen.. hetken päästä vauva saattaa "vastata" ja kuuluu ihan vaimeita molskahduksia :)

Näin ainakin täällä! Dopplerilla kuuluu syke ymmärtääkseni tapauksesta riippuen viikoilla 10-16, eli no hätä! Ja voithan kokeilla myöhemmin uudestaan. se on ihana vimpain, kun äänet saa kuuluviin, mutta aiheuttaa kahta kauheemman paniikin ennen sitä. Puolensa ja puolensa..
 
Gunilla1 Minullakin oli tänään hieman vaikeuksia löytää sydänäänet, mutta minulla ainakin auttoi se, kun latoin jalat sängyltä lattialle ja varovasti painelin mahaa. Sen jälkeen sain ne kuuluviin, mutta en kovin kauan aikaa päässyt niitä ihailemaan, kun taas hävisi. Ensimmäistä kertaa uskoin kuulevani liikkeen äänet, mutta en ole varma. Sydänäänet välillä löytyy ja välillä katoaa, kun pyörii niin kovaa tuolla vissiin :) Eiköhän ne sieltä vielä löydy sinullakin, on vaan niin hyvässä piilossa, että pitää sinut jännityksessä! :)
 
Minulla on masu vähän näkyvissä - kuvissa näyttää isommalta kun onkaan :) Turvotusta myös on mukana jonkin verran. Voisin teille kuvan laittaakin (tai kuvat, olen kolme napannut viikon välein), mutta en halua, että "kaikki" kaksplussan tai netin käyttäjät näkee sen. Pelkään, että joku tuttu tunnistais mun vaatteet tai jotain.. Olenko hieman vainoharhainen?! :LOL:
 
Nonni, neuvolassa käyty ja hyvä mieli. Sydänäänet löytyi samantien, oikein hyvin kuuluikin, ja liikkeellä oli meijän tahvo, joutu neuvolatäti metsästään sitä välillä kun aina läks karkuun,.. Mutta sykekin saatiin tällä kertaa mitattua, oli välillä 130-140,

uneksija85 - tuon takia toi kerho on kätevä, siellä ei näe kuvat muutakuin kerholaiset! Itekin pitäs kuvaa massua sinne, mutta on muuton jäljiltä kamera vähän hakusessa.. ehkä läppärin kameralla jos ottais... saa nähä :) Vaikka mä en ite niin ujo olekaan, pysyn ihan sanojeni takana, kaikille on jo raskaudesta kerrottu, eikä mua haittaa vaikka joku mut tunnistaiskin - ja varmasti tunnistaakin tuon kuvan perusteella mikä mulla tuol profiilisivulla näkyy. :p

Mää teen noi la muutokset listaan, ja sit käväsen kerhon puolella. Sit tää laittaa läppärin pois, ja aletaan kattoon Alfred J Kwackia - mies tilas dvd-boxin netistä :D Onhan se sekin tapa viettää aikaa pariskuntana :LOL:

 
Ei kai se tosiaan niin kamalaa ole, vaikka joku tunnistaisikin masukuvasta, mutta tästä ei tiedä kovin moni vielä niin jotenkin haluaa pitää vielä salassa :)

Roona82 Tuonne kerhoon melkein voisin tulla ja siellä itseni paljastaa :D En vaan yhtään tiedä miten se toimii, joten jaksaisitko hieman neuvoa :)
 
Minulla on kans valtava maha. Kai se on normaalia sitten. Olen kyllä miettinyt, että onko joku vikana, mutta jospa ei.

Tuosta kotidopplerista, kannattaa ihan rauhassa etsiä niitä ääniä ja pikkuhiljaa sitä oppii tietämään, missäpäin se vauva tykkää majailla. Itsellä on ainakin, että lähes aina äänet kuuluu tuolta vasemmalta puolelta alhaalta, harvemmin muualta. Vähän kun masua tökkäisee välillä tai odottelee vain, niin alkaa kuulumaan. Jos pikkuinen on vaikka sellaisessa asennossa, että sykettä on vaikea saada kuulumaan. Taitolaji tämäkin. :) Yksi vaikuttava tekijä on se geeli, itsellä ei perusvoiteella kuulu mitään. Geeliä joutuu lisäämäänkin välillä, jos alkuun laittaa liian vähän.

Sykkeistä, meillä tyttöjen sykkeet oli myös 150-170, tällä 136 muistaakseni ja poikaa veikkaan kovasti senkin perusteella.

Täällä menee muuten ihan hyvin. Päätä särkee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Häiritsevästi useasti.
 
Vivid
Toissapäivästä lähtien oon ollut varma, että mun mahasta alkaa pikkuhiljaa turvotus kadota ja jäljellä on ihan oikea vauvamaha. Maha ei tunnu enää koko aikaa niin pinkeeltä ja lisäksi pystyin eilen pitkästä aikaa vetään mahaa sisään :p

Alan päivä päivältä oleen varmempi, että ne kutinat/hipaukset, mitä oon tuntenut jo useammat viikon, olis Hipun liikkeitä. Kivaa!

Roona82 Vähänkö oon kade tosta Alfred J Kwackista. Oon monesti kaupassa sitä jo hiplaillut. Se oli huippusarja, kun oltiin pieniä =)

Muutaman tunnin päästä viikot poksuu!

Vivid ja Hippu 15+6
 
Sykkeistä: Mulla oli esikoisella sykkeet aluksi aina 150-170, vasta 35vkon jälkeen oli n. 140> Niin ja poika tuli. Ennen 4D-ultraa olin ihan varma että tyttö tulee.
Tässä raskaudessa ei ole vielä kuunneltu sydänääniä, mutta oireiden perusteella on ihan tyttöolo :heart:

Ihanat massut tiitu87 ja mam-84 :)
Mulla on myös jo aika nähyvä masu, tosin taitaa olla vaan omaa vararavintoa :D
Eiköhän se vielä vaavimasuksi muutu :)

En muista pitikö jotain vielä kommentoida, joten taida lähteä nukkumaan! Öitä ;)

Inka 11+3 :heart: :heart:
 
HUH! mikä määrä tekstiä tullu parin pvän aikana.. Meni ainakin puol tuntia ku luin. :p :D

Painosta: Tippunu n. 1.5-2 kiloa, kiitos tän oksentamisen: ekan kerran saatan syödä kunnolla vasta iltaruoan, sitä ennen vaan leipää tai jugurttia tai jtn. Ei vaan pysy sisällä. :x

Sykkeistä: Ei olla vielä kuunneltu.

Meilläkin ollu toi Alfred-boksi jo reilun kk pvät, esikoinen sitä kattoa tapittaa. :heart:

Masun kasvusta/näkymisestä: Näkyy aivan selvästi, joten piilottelu alkaa olla vaikeeta. Tosin täällä kotosalla ollessa ei tarvii piilotella. :D Kummankin porukat, mun yks kaveri ja kaaso tietää vasta raskaudesta, muut saa ajan kanssa sit nähä. Sen kummemmin asiaa ei aleta kailottaan. Kuvaa voisin laittaa tänne jahka saan nappastua.. B)

(.) Ens tiistaina nt-ultra. Sitä pelon sekaisin tuntein odotellaan. :|

nöttis & kirppu rv 10+6 / 12+1
 
Tiitu87 ja Mama-84 aivan ihanat masut teillä jo. =) Tuntuu et ihtel ei oo enää tapahtunu mitää muutosta 8 rvk:n jälkeen tos masus, korkeintaa vähä pienentyny ku turvotus vähentynyt. =)

Nöttiäinen voi sinua pahoinvoivaa! Voimia, kyl se siit joskus loppuu. Ihte ihmeissäni kyl ku täs raskaudes päässy niinkin helpol et keskimäärin 2 kertaa päiväs oksentanu mut sit kuiten tankkaankin vähän väliä, ettei etova olo pääse edes tulemaan, mut jotkut ruoan tekee pahaa, mut melkein kaikki hedelmät ja vihannekset menee ja ehkä turhankin hyvin. =)
Ihtel ny neljäs päivä menos ilman oksennusta...jospas se tästä (ainakin pitää toivoa) mut huono olo ja etova olo kyl on seurana ja ellen syö tarpeeks usein nii sit joudun pöntönreunalle yökkimään, joten ei ku evästä kohti pötsiä, lihoo tai ei :LOL: :LOL:
 
moi kaikille!laitan vähän neuvola kuulumisia;kaikki ok.hemppari oli laskenut 110:een,aloitellaan pikkuhiljaa rauta.näin on käynyt myös aikaisemissa raskauksissa,rauta on pitänyt aloittaa aikaisin.sydänäänet kuunneltiin ekaa kertaa,kyllä se on vaan aina yhtä ihanaa.kohtu yltää nyt napaan,on kuulemma 6vk edellä mutta kun vauva ollut ultrissa norm.kokoinen niin ei paniikkia.sydänäänet kuuluivatkin navan vierestä niinkuin ovat liikkeitkin pikkuisen jo tuntuneet.kauhea sokerirasitus olisi jo kolmen viikon päästä,voi että mä inhoon sitä litkun juomista ja istumista siellä käytävällä.no onneksi se ei ole kuin kahden tunnin piina.leppoisaa viikonloppua,toivoo heisku ja maha-asukki 14+3!
 
Hello.
uneksija85 - löysitkin jo sen kerhon - ja laitoin yv:nä sulle sen salasanan :)

Vivid: Mä oon kyllä ite ihan 100% varma, että se pieni "elohiiri" mistä oon puhunu, on pienokainen liikkeellä... Ja jatkuvasti se tuntuu vaan voimakkaammin joka kerta. Ei mee kauaa ni varmasti tuntuu potkuilta jo! Alfredista: Suosittelen :D Vaikka meillä esikoinen onkin vielä masussa, on sitä jo ahkeraan kateltu :wave: Heh, miehen kanssa just puhuttiin, että yritetään hankkia pienelle? kaikkia noita sarjoja mitä on ite joskus pienenä katottu... Vaikka taitaa kyllä käydä niin, että täytyy kattoo iteki kaikki läpi tässä odotellessa! ;)

Painosta vielä, mulla on kyllä hyvin pysyny kurissa; eilinen punnitus - paino noussut alle 500g ekasta neuvolakäynnistä.. Onneks aloin vähän kattoon silloin et mitä syön...! Varasin uuteen neuvolaan ajan, ja se onkin vielä tän kuun puolella jo?! (vika päivä) Oudon pian... Onkohan se täti kattonu kalenteriaan väärin :/ Mutta eipä tuo haittaa - pääsee kuuleen taas pienen!

Onkos muuten kellään tietoa että mikä se perheneuvola-homma on? Tai siis... "Perhevalmennus"...? Meinaan, kun ainakin täällä Tampereella tuli sellanenkin puheeks neuvolassa... ja jossain lehtisessä luki "Ryhmämuotoisen perhevalmennuksen tavoitteena on antaa perustietoja parisuhteesta, vanhemmuudesta, imetyksestä ja vastasyntyneen hoidosta." Kuulostaa tavallaan ihan kivalta, jos se on joku missä tapaa muitakin... Mietin sit vaan toisaalta sitä, että meillä tätä ikää on jo aika lailla sen verran, ettei nyt ihan kodinhoidon alkeita ja parisuhteen vaikeudesta tarvii opettaa :D Että on se tylsä sit jos siel on ittee 10v nuorempia harjottelemassa viikkausta ja silittämistä... Heh, kauhunkuva. Ei kai se sitä ole.. Vaan toivon mmukaan just lapsen hoidosta keskustelua????

14+4
 
Roona82 Kiitos salasanasta! Laitoin hakemuksen, mutta siitä tuli ihan hölmö :p

Tänään on ollut kamala olo, huimannut aamusta asti. Sitten on ollut muutama päivä kauhea nuha ja lämpöä :/ Päätäkin särkee aina iltaisin.. Kauhea valitus :) Oon vaan niin kyllästyny olemaan kipee.

12+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Onkos muuten kellään tietoa että mikä se perheneuvola-homma on? Tai siis... "Perhevalmennus"...? Meinaan, kun ainakin täällä Tampereella tuli sellanenkin puheeks neuvolassa... ja jossain lehtisessä luki "Ryhmämuotoisen perhevalmennuksen tavoitteena on antaa perustietoja parisuhteesta, vanhemmuudesta, imetyksestä ja vastasyntyneen hoidosta." Kuulostaa tavallaan ihan kivalta, jos se on joku missä tapaa muitakin... Mietin sit vaan toisaalta sitä, että meillä tätä ikää on jo aika lailla sen verran, ettei nyt ihan kodinhoidon alkeita ja parisuhteen vaikeudesta tarvii opettaa :D Että on se tylsä sit jos siel on ittee 10v nuorempia harjottelemassa viikkausta ja silittämistä... Heh, kauhunkuva. Ei kai se sitä ole.. Vaan toivon mmukaan just lapsen hoidosta keskustelua????
Meillä oli täällä esikoisen odottajille aikonaan tollanen: siel käytiin läpi venyttelyä/rentoutumista synnytykseen valmistautuessa, ruokavalion tärkeyttä odottaessa/imettäessä, hammashuoltoa: miten tärkeää se on odotusaikana ja muutenkin ja sit oli juttua liikenteessä olemisestä vauvan kanssa eli lähinnä näitä turvakaukalo-juttuja.

Eipä muuta. Tulipa sillon käytyä, nyt ei ennää tarvii. Mutta en mä usko et siellä silittämistä yms. muuta "opetetaan", kuullostais aika hassulta. :D Kyllä se taitaa kantilta tai toiselta liittyä kaikki tulevaan uuteen perheenjäseneen. :heart:
 
Täällä on alettu jo nauttimaan täysillä raskaudesta, mutta kaikenlaisia yllätyksiä mahtuu matkalle mukaan. Tänään oli toinen neuvola ja pissasta löytyi jo nyt sokeria. Ei muuta kuin sokerirasitustestiin menoksi. Toivottavasti se plussa tuli vaan tuoremehusta mitä join aamulla. Syön kuitenkin terveellisesti, nyt ei edes maistu mitkään makeat asiat. Ylipainoakaan ei ole. No testiin pääsen vasta huhtikuun alkupuolella, kun siellä oli hieman täyttä.

Helinä ja 15. viikko alkoi
 

Yhteistyössä