**SyYskUun SyDänTenMurSkaaJaT** KESÄKUU

Oliks Mii se sun kipu enemmän jotain liitoskipujuilimista vai sen puikon aiheuttamaa kirvelyä tms? Jos se tulee uudestaan niin sit ehkä kantsii kysyä jostain päivystyksestä, mut jos se on menny jo ohi, niin en usko, että oli mitään vaarallista. MIten sulla oireilee hiiva ulkosynnyttimillä muuten? Ku mä en tiiä onks mulla hiivaa, vai onko noi ulkosynnyttimien limikset vaan ihan hiton kuivat. Oon rasvaillu niitä bepanthenilla ja se auttaa kyllä aina hetkellisesti, mut koko ajan niitä sais kyllä olla rasvailemassa. Niin ja siitä mahallaan nukkumisesta, niin mun masu on niin ältsin pikkunen, että pystyn hyvin nukkumaan tolleen toinen jalka koukussa mahallani. Lopetin jumpassa päinmakuun ihan vasta tossa jokunen viikko sitten, eikä sekään pahalta tunnu, mutta tää yks epeli alkaa nyrkkeilemään niin vimmatusti, että siitä se ei varmaan tunnu kivalta. :) Eilen taas muutama tuttu ihmetteli ääneen, ettei musta ees huomais, että oon raskaana, jos ei tietäis.. Mä ihan älyttömän mielelläni ottaisin kyllä semmosen kauniin pyöreän raskausmasun, mutta tää nyt on vaan tämmönen pikkunen ja pääasia, että kaikki kunnossa. Mutta tosiaan, ei oo vielä kyllä ollu missään tilanteessa tiellä. En mä nyt ihan samalla tavalla taivu, ku ennen raskautta, ku tuo kohtu toimii ihan tehokkaana ryhtiremminä, mut kynsienlakkaus, leikkaus, karvojen sheivaus jne menee ihan ku ennenki. Vielä toistaseks ainaki.
 
Hellou,

Aika on mennyt ihan käsittämätöntä vauhtia. Olen lueskellut näitä juttuja ja kävin äsken katsomassa, että itse olen kirjoitanut viimeksi huhtikuussa. Siis h-u-h-t-i-k-u-u-s-s-a!!! Ei ole kyllä ollut tarkoitus pitää näin pitkää taukoa mutta jotenkin on lipsahtanut...

Mii26 Minulla ei kyllä vatsa ota vielä oikeastaan ollenkaan vastaan. Toki se on isontunut ja pyöristynyt mutta ei se varsinaisesti vielä elämää estä. Välillä ihan mietin, että onkohan tuo LA (21.9) ihan oikein kun tuntuu, että muilla on paljon isommat masut. Suppareitakan ei vielä ole (onneksi!) ainoastaan kävely rupeaa painamaan vattassa jossakin vaiheessa joten aika sohvaperunana olen lukuunottamatta 2 krt/vko joogaa.

Carina ja Jooseppi Myös minä olen pk-seudulta. Vielä asustelleen Helsingissä mutta loppukesästä meistä tulee espoolaisia. Itse asiassa juuri nämä muuttohässäkät ovat pitäneet meitä kiireisinä viimeiset kuukaudet. Jooseppi kyseli mielipidettä Tuomarilasta. Nämähän ovat tietty makuasioita ja joku tykkää isästä ja toinen pojasta :D mutta sanoisinko niin, että omalla kohdallani Tuomarila ei ole top ten listalla. Asunnot ovat kivoja ja uusia, vieressä kulkeva juna helpottaa elämistä mutta... minun makuuni Espoon Keskusta on liian lähellä. Siellä on paljon häirikkökäyttäytymistä, spurguja ja "ei lapselle" sopivaa ympäristöä. Tuomarilan kaupoista en osaa sanoa mitään mutta isot kaupat ovat ainakin Keskuksessa... Mutta kuten sanoin, tämä siis vain minun mielipiteeni.

Enpä olisi ikinä kuvitellut sanovani, että ihanaa kun on pilvistä :hug: . Rupesi vaan tämä asunto jo olemaan niin tukalan kuuma ettei unikaan tullut koko viime yönä. Normaalisti nautin lämmöstä ja vielä toukokuussakin olin ihan fiiliksissä Kreikan +30 asteessa. Mutta ilmeisesti raskaus on jo sen verran pitkällä, että rupeaa vaikuttamaan kuumuuden sietokykyyni.

Tänään testailemaan lastenvaunuja, joista en siis ymmärrä yhtikäs mitään. Tuntuu aika raskaalta ja epätoivoiselta tieltä lähteä niitä hankkimaan. Se on vähän kuin auton osto: millaiset jarrut, onko jousitus hyvä, ratasosa, kuomut ja kopat... Ihan kauheeta, en kyllä osaa, tiedä enkä ymmärrä mutta hirmu kalliita ne ovat joka tapauksessa. Plaah, ei auta kun ryhdistäytyä ja lähteä matkaan.


Cummastelija 27+5
 
Cummastelija: Et ole ainoa jolla ei tunnu masu olevan edessä kun kumartelee... Ei se mullakaan vielä pahemmin haittaa vaikka viikkoja nyt 29+6. Vaikka olin ylipainoinen raskaaksi tullessani niin omasta mielestä masu ei oo kasvanut oikeastaan yhtään, ainoastaan sisältö muuttunut. Nyt kun tästä Ötzki tähän maailmaan saadaan niin motivaatiota olis kyllä alkaa vaunuttelemaan hieman pidempiäkin lenkkejä eikä jäädä kotiin sohvaperunaksi mikä aikaisemmin on ollut taipumuksena.

Rosehip: Mäkin pystyn nukkumaan vielä mahallani, itse asiassa nukun just samassa asennossa kuin säkin jos nyt yhtään hahmotin kuvailuasi oikein. :D Itse asiassa se on mulle paras asento nukkua kun ennen raskautta nukuin pääsääntöisesti aina mahallani.

Kuinkas moni muuten palstailee jollain muullakin vauvapalstalla kuin täällä? Ei tarvii palstaa välttis sanoo mutta muuten ihan mielenkiinnosta kyselen.

olkkis ja ötzki 29+6
 
Rosehip Mie en tiiä oikein miltä liitoskivut tuntuu.. tai siis jos vihlasee ilkeesti, niin se on kait sitä. Mut tässä tapauksessa mahaan sattu sillai yleisesti kaikkialle vähän särkymäisenä ja etenkin tuohon keskelle, ei juurikaan alamahaan. Nyt alkaa olla ohi :) Mutta koko yön sitä kesti. Pelkäsin jo että nyt meni vauvalta niskat poikki.. mut ihan normaalisti liikkuu. Jos kivut ei tuu takas, niin kysyn to ä-polillla asiasta. Jos alkaa uudelleen, niin pakko soittaa johki. Se puikko ei kyl voi tehä maha-oireita. Iho-oireita kylläkin, mut ei oo näkyny. Hirveetä oli. Onneks se sentään liukeni, koska illalla en pystynyt kävelemään kun sattu niin perkeleesti |O Ai niin oireet: ihan vaan jatkuvaa kutinaa ulkosynnyttimissä ja jotkut kohdat tuntuu kutisevan vielä enemmän. Niin ja valkkaria tulee ihan jojoina :whistle: vähän niinkun kesto-kelit tuolla :p Tuo kutinahan se ikävin on ja jos pahaks äityy niin voi alkaa jopa kirvellä. Tuolla sisäpuolella en oo tuntenut mitään, mutta nyt sielläkin vissiin oli tulehdus, koska voide ei auttanut. Toivottavasti nyt pysyy poissa lopullisesti!!!

maha olin normaalikokoinen raskauden alussa. Ja nyt on mahan ympärysmitta navan kohdalta 105cm ja sf 28cm. Mutta se pinkeys :p Se lähinnä estää taipumisen.. vessakäynnit tuskaa, samoin sukkien pukeminen, puhumattakaan sheivailusta tai varpaan kynsistä.. Ei oo helppoo, mut onneks ei enää pitkää aikaa synnytykseen. Yhessä vaiheessa pelkäsin sitä kauheesti, mut nyt on sellanen fiilis et sais olla jo elokuu!
 
Olkkis, se on munkin lempinukkuma-asento. En osaa kuvailla sitä paremmin, mutta siis tosiaan silleen melkein mahallaan, mutta kun toinen jalka on koukussa, niin siihen jää mahalle tilaa enemmän kuin että olis ihan täysmahallaan. :D Alottaako Ötzki nyrkkeilymatsin, jos meet liikaa mahalles? Ootko kokeillut? Noista muista vauvapalstoista, oon rekisteröitynyt muutamalle, lueskellut useampaa, mutta tää on oikeestaan ainoa, jossa käyn päivittäin ja johon jaksan kirjotella.

Mii, tarkkailehan noita tuntemuksia. Voi se olla, että ne liitokset tai jotkut kohdunkannattimet mitkälie ärtyi siitä sun eilisestä urakoinnista ja aiheutti tuon kivun. Otahan nyt ihan rauhallisesti tää päivä ja pistää mies ettimään se letku seuraavaa kastelukertaa varten. :D

Mä laitoin nyt tonne profiiliin kuvan masusta, 29+3 siis menossa siinä. Pikkanen se vaan on, mutta sf-mitta ja vauvan koko ihan normaaleja. Jonneki lantioon se vaan häviää.

Istun kotipihalla kannettavan kans ja tää on kyllä semmosta tihrustamista, että kohta menee silmät pysyvästi ristiin. Onko kellään vinkkejä, miten tästä näytöltä näkis jotain!? :D Sisälle en haluais millään mennä.
 
J84
Nukkumisesta selällään: muistan, kun esikkoa odotin niin mua kiellettiin loppuajan selällään nukkuminen, koska vauvan painoarvio oli yli 4 kiloa ja sillä on jotain tekemistä vauvan hapensaantikyvyn ja verenkierron kanssa. Eli selällään maatessa vauva painaa äidin verisuonia ja keuhkoja, joka taas estää niiden virtauksen kunnolla vauvaan, mutta eiköhän äiti itse osaa päättää, että mikä hyvältä tuntuu :)

Nukkumisasento: Tykkään nukkua puoliksi kyljellään mahaan ja tyyny/peitto vuoreen nojaten, toinen käsi tyynyn alla ylös päin suunnattuna :D Ja näillä keleillä olen varannut itselleni ison pullon vettä ja tuulettimen sängyn viereen.

Muut palstat: Käyn silloin tällöin lukemassa ja kirjoittelemassa perhekerhon sivuilla, mutta siellä on niin kiivasta, tuomitsevaa ja rumasti "puhuvaa" porukkaa, et rupee välillä oikein kuoriin toisten puolesta, kun saavat paskaa niskaansa, kysyivät he sitten mitä tahansa.

Jeps, jatkan taas ulkona löhväilyä :wave:

J84 27+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Mii, tarkkailehan noita tuntemuksia. Voi se olla, että ne liitokset tai jotkut kohdunkannattimet mitkälie ärtyi siitä sun eilisestä urakoinnista ja aiheutti tuon kivun. Otahan nyt ihan rauhallisesti tää päivä ja pistää mies ettimään se letku seuraavaa kastelukertaa varten. :D
:D Se letku löytyi liiteristä! etsiskelin ulkovarastosta ja kun ei löytyny niin.... mies oli pessyt ruohonleikkuria ja ängennyt letkun liiteriin, koska se oli lähempänä!? |O :D Kiesus. Hormoonit. :D Joo ja tää on ihan vaan lepopäivä.... B)

muoks: rosehip kurkkasin siun masukuvan :) Nyt mie kyl ymmärrän hyvin, et nukut vattallas! :) Mie oon melkonen norsu siuhun verrattuna.. Pötsin ympärys on kasvanut 78-80cm:stä 105cm:iin raskauden aikana :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Olkkis, se on munkin lempinukkuma-asento. En osaa kuvailla sitä paremmin, mutta siis tosiaan silleen melkein mahallaan, mutta kun toinen jalka on koukussa, niin siihen jää mahalle tilaa enemmän kuin että olis ihan täysmahallaan. :D Alottaako Ötzki nyrkkeilymatsin, jos meet liikaa mahalles? Ootko kokeillut?
Kyllähän sen Ötzki yleensä potkunyrkkeilyn aloittaa kun nukkumaan menen. Mä pystyn ihan kokonaankin olemaan vielä mahallaan mutten oo silleen aktiivisesti siinä asennossa nyt nukkunut. Suojeluvaistoako, en tiedä... :D Tosin eipä Ötzki tykkää siitäkään jos oon liian suorassa selällänikään... Silloinkin alkaa tosi kova ja suht aktiivinenkin liikunta. Toisaalta se on hyvä mutta tuntitolkulla jos kestää niin meinaa jo mennä hermot kun ei saa nukahdettua vaikka kuinka väsyttää.

Itse kirjoittelen tämän palstan lisäksi jonkin verran helistin.fi-palstalla mutta siellä ei oikein oo löytynyt omaa paikkaa niin täällä sitten aktiivisemmin.

O&Ö

 
zemy/rosehip

Mulle lääkäri selitti juuri tuon tapaista, mitä Jellona84:kin kirjoitti:
"...Eli selällään maatessa vauva painaa äidin verisuonia ja keuhkoja, joka taas estää niiden virtauksen kunnolla vauvaan..."
Kohtu painaa kai suuria verisuonia, jolloin hapen saanti istukan kautta huononee...

Olen kuullut ystäviltäni, että loppuaikana selällään olo ei välttämättä edes onnistu omien tuntemusten takia (tuntuu kuulemma, että painuu keuhkot jne. kasaan), mutta en nyt ajatellut, että siihen mitään kieltoa tulisi jo tässä vaiheessa, vaan että voisi kuunnella omaa oloaan. Lääkäri oli hyvin tiukkasanainen kiellossaan, mutta ajattelin ottaa asian vielä puheeksi tiistaina kun menen neuvolaan. Oman maalaisjärjen mukaan luulisin, että massussa alkaisi aikamoinen vilske, jos siellä on huono olla...? Masukki on nimittäin sellainen potkija, että ilmoittaa kyllä olostaan säännöllisesti. Öisin olen saanut yleensä nukkua ihan rauhassa, mutta nyt kun olen kyljelläni/haen asentoja kokoajan on masukkikin äitynyt riekkumaan kokoajan. Tylsää, jos yöunet menee jo nyt.

jooseppi ja Cummastelija
Juu asustelen länsi(/lounais) Helsingissä. Espoota tunnen vähän huonosti, vaikka se tuosta naapurista alkaakin. Mutta en ole koskaan Espoossa asunut, joten mitään mielikuvaa ei Tuomarilasta ole tullut, ohi olen toki monesti ajanut, pahoittelen.
 
Mahtavaa, sain inspiraation siivoukseen varsinaisen löhöily- ja auringonottopäivän jälkeen! Kyllä nyt kelpaa taas hetken katsella tätä asuntoa.. B)

Mainitsiko joku aiemmin mahan naksumisesta? sellasesta juurikin, kuin nivelet naksuisi, mutta se ei tunnu miltään.. ja tosiaan kuuluu MAHASTA ihan selkeesti :eek: makoilin sohvalla ja yhtäkkiä naksahti :LOL: hetkeksi jäin tuijottaan tota kumpua mutta eipä kuulunut enää toista kertaa. Olipa hassua :heart:

näillä omanapaisilla kuulumisilla mennään taas huomiseen ja ihanaan sunnuntaihin, kaikille oikein mukavaa viikonloppua!

kerttu ja pieni naksuja 28+4 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuneiti:
Mainitsiko joku aiemmin mahan naksumisesta? sellasesta juurikin, kuin nivelet naksuisi, mutta se ei tunnu miltään.. ja tosiaan kuuluu MAHASTA ihan selkeesti :eek: makoilin sohvalla ja yhtäkkiä naksahti :LOL: hetkeksi jäin tuijottaan tota kumpua mutta eipä kuulunut enää toista kertaa. Olipa hassua :heart:
Minä minä minä! Mulla naksahtelee masussa! Sitä tapahtuu tosi satunnaisesti, ei välttämättä joka päivä ja toisina päivinä taas sitten muutamankin kerran ja aina se kuulostaa yhtä hullulta! Googlettelin vähän tuota naksumista ja ilmeisesti se johtuu jotenkin sikiökalvoista ja on aika yleistä, ja siis vaaratonta. Mutta ihan älyttömältähän se tuntuu, tai siis kuulostaa :D

 
Huomenta!

Se ois sit talviturkki heitetty eilen! ei mikään uikkari mahtunut kunnolla päälle..ja eilen sit löysin ihan Anttilasta semmosen topin johon kuuluu bikinin alaosa..Kun en tykkää mahaa esitellä, kun siiä
alkaa olla noita arpia..jo edellisestä ja nyt uudestakin..Ja uikkari vaik oli kokoa XL, niin maha venytti sitä niin paljon alaspäin, et rinnat miltein näky kokonaan
:LOL:
No onneks nyt pääsee sit järveen

selällään nukkumisesta
Kun neuvolassa viimeksi kuunneltiin vauvansydänääniä. Ja kun siinä joutuu olemaan selällään, se täti selitti...
Et vauva painaa äidin verenkiertoa ja oliko jotain elimiä, niin hapen ja veren kulku äidin päähän heikkenee ja alkaa voida huonosti..alkaa oksettaa ja pyörryttää, heikottaa...
tätä on minulla, ei kauaa voi olla selällään..ja neuvolassa kun mitattiin niitä ääniä, aloin mennä valkeaksi ja jouduttiin taukoa pitämään välillä kuuntelussa, kun menin istuma asentoon.

esmeralda- + kamu 30+6
 
Huh hellettä, kylläpä tänään tuntuu taas kuumalle.

Pitimäni vaan kysäistä, että tiedättekö te (tai siis tunnetteko) missä asennossa masuasukki on? Minua ihmetyttää kovasti kun jotku osaavat sanoa niin tarkasti, että "jalat siellä, peppu täällä, puskee päällään jne". Minulla ei kyllä ole asiasta harmainta haisua. Johtuisiko siitä, että esikoinen kyseessä vai mikä tietämättömyyteen syynä? Liikkeet toki tunnen päivittäin mutta sekin on enemmän sellaista "vellomista" ja venyttelyä kuin selkeitä potkuja.

Meillä masuasukki viihtyy jossakin todella alhaalla ja ärsyttää virtsarakko ihan jatkuvasti. Välillä olen jo ihan varma, että nyt kyllä lirahtaa housuihin :LOL: . Onko muilla tätä "ongelmaa"? Aika epämiellyttävä tunne ja sitä kun voi jatkua tunnista toiseen.

Eipä tässä tällä kertaa ihmeempiä. Menen jatkamaan siivoiluja ja ehkäpä uskaltaudun jossakin vaiheessa jopa ulos nauttimaan auringosta. Jotenkin nyt vaan sopisi pilviset säät paremmin. Heh, enpä olisi uskonut kuulevani tuota kommenttia omasta suustani IKINÄ B)

Cummastelija 27+6
 
Heips.

Merkkailen vaan, anoppi tekee ruokaa, niin pääsin hetkeksi karkuun tähän koneelle :LOL:
Eilen oli asteita +27 päivällä kun tultiin Rovaniemelle.. Se siitä viileydestä! Reissun jäljiltä oli kamala turvotus, mutta kyllä kunnon saunominen ja pitkät yöunet teki terää. Tänään onneksi ollutkin vähän pilvisempää... Ei turvota niin pahasti enää. Pitäisköhän niitä poroja lähteä ettimään, oon tossa anopin takapihalla istunut ja odottanut että poro kävelis tossa mettässä ohi kun mies sanoi että niitä välillä siinä menee... heh. Tylsää? Ei kai :D :headwall:

29+6
 
Täällä jatkuu taas mahakipu.. välillä katoaa ja välillä tulee takas. Vauva kuitenkin liikkuu ihan hyvin, niin kait kaikki ok. Kipu ei ole sietämätöntä, paitsi et selällään en pysty oleen edes minuuttia kun kipu yltyy niin kovaksi :eek: Oon nyt kyljelläni pötkötelly vaan.....
 
Kurkkailemassa helteen keskeltä B)

Carina Siitä selällään nukkumiskiellossa nimenomaan on kyse, että sikiön hapensaanti heikkenee! Itse olen molmemmissa raskauksissa lopettanut heti testin jälkeen selällään nukkumisen - niin pelottava tuo ajatus on ettei vauva saisi happea massussa :ashamed: Ja niin; tervetuloa joukkoon! :flower:

(.) Tänne ei ihmeempiä kuulu; koitan kestää helteitä ja ulkoilla pimun kanssa heti aamu-kasilta ja päivällisen jälkeen ettei ihan kuumimpaan aikaan oltaisi ulkona.. Päikkäritkin siirsin sisälle maanantaina, kun ulkona on niin kuuma :p

jooseppi Samaa mieltä olen "sen toisen" kirjoittajan kanssa, että ehkä Espoon Keskuksen läheisyys ei ole paras mahdollinen meriitti asuinalueelle.. Ja junalla kun aina kuljin töihin niin aika paljon Tuomarilan asemalta tuli epämääräistäkin sakkia kyytiin :ashamed: Oottekos katellut esim. Haukilahtea, uutta-Matinkylää tai Meri-Kivenlahtea, joista aiemmin oli puhetta? Ensimmäisestä ja jälkimmäisestä minulla on yhteensä 4vuoden asumiskokemus ja pelkkää hyvää sanottavaa :)

Jaa, jospa sitä alkaisi valmistelemaan pimua suihkuun ja iltapuuhille.. Moikka taas :wave:

Carmen ja "Antero" 28+1
 
Odottava ja onnellinen Meillä ainakin piti olla koko se 2 tuntia terveyskeskuksessa. Otin kirjan mukaan mutta suurin osa ajasta meni siihen, että seurasin muita ihmisiä :LOL: . Ensimmäinen tunti oli itselläni aikaa vaikea. Tuli tosi huono olo ja heikotti mutta siitä se sitten lähti pikku hiljaa kohenemaan. Terkkari sanoi, että on aika yleistä. Ilmeisesti verensokerin heittely oli niin rajua että vähemmästäkin tuli heikko olo. Noh, mutta kaikki kunnossa arvojen suhteen! Pitkää pinnaa huomiseen.

Cummastelija 27+6, edelleen
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Sokerirasituksesta Mulla eessä huomenna 2 tunnin piina kyselen vaa että pitääkö olla terveyskeskuksessa koko 2 tuntia vai voiko käydä välissä jossain pyörimässä??

O&O 29+6 :heart:
Ei saa lähteä mihinkään pyörimään... Näin mulle sanottiin eli kannattaa varata lukemista, sanaristikoita tms mukaan... Miten sulla näin myöhään sokerirasitus jos saan kysyä?

O&Ö
 

Yhteistyössä