Syyskuun Sydäntenmurskaajat *HuHtIkUuSsA*

Vakuutuksista: Ei oteta.

Painosta: Kävin tossa vaa'alla ja -3kg. Varmasti vaikuttanu tää nuha-kuume, ei vieläkään ruokahalua. :snotty: Oksentelukin jääny nuha-kuumeen jalkoihin mutta eiköhän tuo palaa kun tauti hellittää.. :x

Lapsen sukupuolesta: Minun puolesta saapi laittaa etusivulle näkymään, mutta ollan miehen kaa jo aika varmoja ettei edes kysytä. Mulla on aavistus kumpi tuolla majailee ja ootellaan syksyyn, että pitääkö mun arvio paikkansa. :heart:


nöttis & kirppu rv 14+3
 
nöttiäinen no selkeytti!!!! siun pitäis alkaa laatia noita kelan ohjeistuksia, niin tavallinenkin tallaaja vois ymmärtää jotain :D

mites viel toi isäkuukausi, eli jos isä olis lomalla ne 2 viimeistä vkoa ja saa "palkkioksi" 1-12pv lisää, niin mikä taho määrää tuon päivien määrän? 12 kuulostaa paljon kivemmalta kun 1 :D vaik mie kyl luulen, ettei myö ihan sinne mammaloman lopulle aleta isyysvapaita venytteleen. On se siinä alussa mukavampi et isä on kotona ja saadaan se arki rullaamaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
nöttiäinen no selkeytti!!!! siun pitäis alkaa laatia noita kelan ohjeistuksia, niin tavallinenkin tallaaja vois ymmärtää jotain :D
Joo ja Black Pantherkin selitti aika osuvasti ja selkeästi tuon asian. Ja mitä muistelen nyt niin hän taitaa olla enemmän oikeassa kuin minä eli isällä yhteensä mahdollisuus pitää vapaata se 18+12+12 pvää. Siis siitä isäkuukaudesta jne. Me kun ei sitä käytetty ni en niin varmaks muista/tiedä tuota.
 
ja black panther samoin: kiitoksia :) tuo 18+12+12 olis kyl houkuttelevaa.. :D

sukupuoli myö aiotaan kysyä, muttei kerrota sitä muille (=sukulaisille, kavereille) :p Mutta kyl mie sen täällä palstalla voin paljastaa, eli miun puolesta etusivulle vaan.. parin viikon päästä selvii :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
mites viel toi isäkuukausi, eli jos isä olis lomalla ne 2 viimeistä vkoa ja saa "palkkioksi" 1-12pv lisää, niin mikä taho määrää tuon päivien määrän? 12 kuulostaa paljon kivemmalta kun 1 :D vaik mie kyl luulen, ettei myö ihan sinne mammaloman lopulle aleta isyysvapaita venytteleen. On se siinä alussa mukavampi et isä on kotona ja saadaan se arki rullaamaan :)
Mä luulen että se on kiinni ihan itestä. Eli joku voi haluat pitää vaan pvän, kun toinen kaikki sen 12. Ku eihän ne pakollisia ole. Jotkut ei pidä lainkaan isyyslomaa!!! Eli nää on vapaa ehtosia, siks noissa kaikissa on se 1-18 pvää tai 1-12pvää.

Esim. joidenkin mun kavereiden miehen opiskellu lapsen syntymän aikoihin ja he ei oo pitäny isyyslomia lainkaan, ei oo ollu varaa. :/
 
Black Panther
Lapsivakuutuksista vielä: me otettiin esikoiselle lapsivakuutus odotusaikana (ts. lapsivakuutuksen varaus, tai millä nimellä se missäkin yhtiössä kulkee). Vakuutus oli voimassa heti lapsen synnyttyä, ja meillä sille tulikin heti käyttöä kun lapsi joutui lasten teho-osastolle seitsemäksi vuorokaudeksi. Nuo sairaalapäivämaksut sai sitten haettua vakuutuksesta takaisin. (Oli meinaan aika paukku kun sairaalasta tuli lasku minusta x 7pvää ja lapsesta x7pvää ).

Kuten joku jo aikaisemmin kertoikin, kaikki sairaudet ja "viat" mitä lapsella on syntyessään, rajataan pois vakuutuksen piiristä jos sen ottaa vasta lapsen synnyttyä. Se, missä vaiheessa vakuutusta voi hakea, vaihtelee yhtiöittäin. Joissain kun lapsi on 1kk, joissain vasta kun lapsi on 3kk. Mun henk.koht. mielipiteeni on, että jos lapsivakuutuksen aikoo hankkia, se kannattaa hankkia ennen lapsen syntymää. Poikkeuksena tietysti jos äidillä on jokin sairaus (epilepsia, korkea verenpaine, diabetes tms.), koska silloin vakuutusta ei välttämättä myönnetä odotusaikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Panther:
Poikkeuksena tietysti jos äidillä on jokin sairaus (epilepsia, korkea verenpaine, diabetes tms.), koska silloin vakuutusta ei välttämättä myönnetä odotusaikana.
Noihan se menee.. mie aiemmin kyselinkin, et onkohan niin et jos lapsi syntyy terveenä (ja sille ottaa sen syntymän jälkeisen vakuutuksen) niin silloin äidin perussairaus ei vaikuttaisi mihinkään??? Jos siis lapsi on ihan terve? Täytyy varmaan kysellä vakuutusyhtiöstä..

inkivääri no miehän googletan.. toivottavasti ei löydy mitään kamaluuksia!

 
Black Panther
Niiden ekstra-päivien määrän voi tosiaan päättää itse (1-12), työtilanteen tms. mukaan.

Me ei aiota tuota isäkuukautta hyödyntää, mies on vain ne 18 päivää isyyslomalla, ja nekin viikon jaksoissa. Valitettavasti meidän talouteen tulee jo noistakin vapaista valtava lovi, mies kun on ainut töissäkäyvä osapuoli, ja velkaa yms. maksuja enemmän kuin tuloja.

Sitäpaitsi ymmärtääkseni (tämä on nyt mutu-tuntumalla, ei faktaa) emme voisi edes käyttää tuota isäkuukautta, koska minä olen työttömänä, eikä mulla ole työpaikkaa johon mennä pariksi viikoksi takaisin eikä myöskään pitämättömiä vuosilomia. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä?
 
Vakuutuksesta: aiotaan ottaa ennen syntymää, niin kuin esikoisestakin. Pitäisikin käydä vakuutusyhtiössä viimestään ensi viikolla, kun autovakuutuskin pitäisi uusia.

Painosta: mulle on vissiin 1-2kg tullut. Esikoisestakin alkoi painoa tulemaan vasta rv 30 tietämillä, tosin esikosta oksensin myös sen 5 kk, että paino alussa tippui.
Tässä raskaudessa oon sitten voinutkin paremmin, pientä ällötystä on silloin tällöin ollut.

Liikkeistä: Mulla vissiin tuntui ekat liikkeet rv13, tai sellasta möyrintää.. Nyt 2 viikon aikana lisääntyneet ja selkeästi tuntuvat jo potkut ja voltit. Esikoisesta aloin tuntea rv 17 paikkeilla.

Sukupuolesta : hmm...emme oo päättäneet kysytäänkö, saas nähdä nyt.

Tyttönen + nyytti 17+0
 
Black Panther
Mii26: kyllä se lapsivakuutus lapsen syntymän jälkeen otettuna tulee ihan lapsen terveystietojen perusteella. Se, kuinka tarkasti vakuutusyhtiöt haluavat selvittää mahdolliset periytyvät sairaudet yms. on vaikea arvioida. Tarkoitan sitä, että jos nyt vaikka miehesi menisi hakemaan itselleen sairauskuluvakuutusta, niin todennäköisesti kaavakkeessa kysytään onko lähisuvussa tiettyjä sairauksia jne. Se, estääkö lähisuvun sairaudet saamasta vakuutusta, on vaikea ennustaa etukäteen. Voit tietysti kysyä vakuutusyhtiöstä, mutta hehän eivät sitoudu mihinkään...
 
Black Panther
Nyt viisastelut sikseen, ja omaa napaa :LOL:

Liikkeitä olen tuntenut jo about rv14 lähtien. Todella epäsäännöllisesti, mutta kuitenkin. Painoa tullut ekan punnituksen jälkeen 1kg, silti ollaan vielä pienemmissä lukemissa kuin ennen raskautta (multa lähti raskaustestin viivojen jälkeen pari kiloa turvotusta pois kun jäi nuo ah, niin ihanat siiderit kaupan hyllylle :kieh: )

Sukupuolesta : me ei aiota kysyä, vaikka tavallaan haluttaisiinkin tietää :D Mun puolestani saatte kuitenkin sukupuolia listata etusivulle, tietenkin.

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa, koska esikoisen syntymästä jo viisi vuotta ja sen aikainen haalari jotenkin vanhan näköinen. Ja ihan jo senkin takia, että pääsee hipelöimään niitä vaatteita =) Mun mielestäni aina kunkin vuoden äitiyspakkauksen haalari jotenkin yhdistää samanikäisiä lapsia. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia :LOL:

BP + skidi 17+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Panther:
Niiden ekstra-päivien määrän voi tosiaan päättää itse (1-12), työtilanteen tms. mukaan.

Me ei aiota tuota isäkuukautta hyödyntää, mies on vain ne 18 päivää isyyslomalla, ja nekin viikon jaksoissa. Valitettavasti meidän talouteen tulee jo noistakin vapaista valtava lovi, mies kun on ainut töissäkäyvä osapuoli, ja velkaa yms. maksuja enemmän kuin tuloja.

Sitäpaitsi ymmärtääkseni (tämä on nyt mutu-tuntumalla, ei faktaa) emme voisi edes käyttää tuota isäkuukautta, koska minä olen työttömänä, eikä mulla ole työpaikkaa johon mennä pariksi viikoksi takaisin eikä myöskään pitämättömiä vuosilomia. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä?
Mekään ei aiota pitää isäkuukautta, sama juttu, minä työttömänä mammaloman jälkeen ja mies meilläkin ainut työssä käyvä joten mekin pidetään isyysloma pätkissä.

Mut kai se onnistuu toi isäkuukauden pitääkin vaikka äiti olis työttömänäkin mutta mun mielestä siin ei sitten vaan oo mitään järkeä jos äitillä ei oo töitä. Enemmän siitä rahaa saa kun äiti pitää itte lomansa ja mies töissä. Mutta kuten sanoin ku ei olla aikasemminkaa isäkuukautta pidetty eikä nytkään pidetä niin en vedenpitäviä faktoja siitä tiedä. =)
 
Täällä poskuu viikot taas tänään!!!!!

Ollaan nyt jo toista päivää laitettu kotia kuntoon, eilen tyhjennettiin vaatehuone ja laitettiin uuteen uskoon. Tänään sai vaatekomero vapautuksen hommistaan ja vaatteet siirtyi vaatehuoneeseen. Ihana saada paikkoi siistittyä.... ihan vaan senkin takii, ku tule uus tulokas ja sen myötä uutta rojua! Eilen kyl touhuilu kostautui aika pahasti, supisteli illalla niin vietävästi taas, et oikeen pelästyin! :eek:
Seuraavaks tarvis ruveta maalaan makkarin seinii... ja eteisen katto! Ja sen jälkeen olohuoneen järjestys pakko uusii!!! Kevättä rinnassa, ku hakuu kaikkee uutta ja muutosta!

mama ja kääpiäinen 19+0
 
Black Panther
Kuten sanoin, en ole varma asiasta, mutta olen kuitenkin ymmärtänyt että äiti ei voisi olla yhtäaikaa isän kanssa kotona niitä 12 viimeistä vanhempainrahakauden päivää?? Että mihinkäs sitä työtön pakenisi :LOL:

Liikkeistä, älä nöttiäinen huoli, ei ne minullakaan mitään selkeitä potkuja ole, enemmänkin sellaista möyrintää. Ja olen uudelleensynnyttäjä, liikkeet tuntuu silloin jostain syystä aikaisemmin. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet rv18+3, ja silloin olin lähtöpainoltani langanlaiha, sekin varmasti edesauttoi.
 
Black Panther: En mäkään olee ekaa kertaa liikkeellä, tää on jo mun kolmas raskaus. :D Mutta silti ois jo ihana tuntea liikkeitä ni ei tarvis miettiä ollaanko tuolla elossa... Esikoisesta liikkeet alko tuntua rv 18-19 aikoihin, en muista tarkkaan. Toisessa raskaudessa ne elko tuntumaan heti rv 9 mutta se olikin poikkeava raskaus (vauva oli kiinni mun kohdussa niin siks liikkeet alko heti tuntumaan) niin siksi noin aikasin.

Noo, jospa ne tässä jossain vaiheessa alkas tuntumaan. Ja eihän mulla oo tietoa edes istukan sijainnista et sekin vaikuttaa jos sattuu edessä olemaan. No, jospa tuolla ois kaikki hyvin. :heart:
 
mieki haluisin tuntee liikkeet, mut ei tunnu mitään tai sit en vaan osaa tulkita oikein... viikkoja kuitenki takana jo 18+2. itellä paino noussu ekasta punnituksesta 1,4 kg tähän mennessä. saa nähä rakenneultrassa 22. päivä tai sit neuvolassa 4.5 et paljonko on sillon tullu painoo vai onko tullu lisää. ite oon onneks säästyny pahoinvoinnilta, mut toisaalta silloin alkuun ois toivonu et ois pahaaoloa ko silloin ois "varmuudella" tienny et kaikki on ns. hyvin. maha alkanu kasvaa ihan hirmusta vauhtii, tuntuu et päivä päivältä on isompi ja välil ahistaa tää maha tuntuu et turvottaa ja pahasti. toistaseks viel mahtunu samat vaatteet housuja myöten, kohta varmaan joutuu kyl kohta puoleen lähtee ostaa mammavaatteita.
 
On sitä ollut niin laiskana että on taas vaan lukenut teijän kirjotuksia mutta itse en ole jaksanut kirjottaa. On niin ihana lukea teijän juttuja ja kun ne on usein niin samanlaisia tuntemuksia kuin itselläkin :heart:

Liikkeistä: Täällä on kans tuntunut jostain 13+ viikolta sellasta kuplimista ja nyt parin viikon ajan ihan kunnon möyrintää ja potkasuja :heart:

sukupuolesta: Mies ei haluais kysyä mutta mä en kyl osaa olla jos en saa tietää, koska rakastan ylikaiken kirppareilla kiertelyä ja jos en saa jo kohta alkaa ostelee vauvan vaatteita niin masennun täysin :kieh:
Kun neitiä odotin niin jo rv 16 olin ostanut kaiken, rattaat sitterit, ammeen, turvakaukalon... yms. mutta nyt en juuri mitään ole haalinut.

Sitten mulla ois kysyttävää teiltä meinaan rinnoista, onks teillä muutoksia?
Itselläni on tietty kasvanut ja nännit tummunnut ja suurentunut mutta nänneihin on tullut myös sellaisia pisteitä, joit sit olen raaputellut pois. muistn kyl et tytöstäkin tuli mut mitäköhän ne on..?

Paljon onnea Idella!! :heart:

TiiuHti + möykkynen 18+0
 
Heippa!

Onneksi olkoon pyöreistä Idella!!!
:flower: :flower: :heart: :wave:

Kamalasti tekstiä tullut tänään... Aahh.... Joo, elikkä tervetuloa uus odottaja tiia86, lisäsi tiedot listaan!

Kela-jutuista sen verrann, että meillä ainakin neuvolatäti sanoi, että seuraava neuvolakerta (on muistaakseni joskus rv 22, toukokuun alussa) olis hyvä olla mies mukana, koska käydään läpi noi kaikki tukijutut ym ja täytellään kaavakkeita siellä, jos siis kaipaa apua siinä! Luulis, että toi on aika vakio neuvolakäytäntö??? En tiiä... Mulle on vaan ainakin aika nihkeesti aina infottu et mitä kaikkee neuvolassa käydään läpi ja koska. Ei oo mitään puhetta ollut siitä perhevalmennuksesta tms. Mutta eiköhän niidenkin aika vielä tule.

TiiuHti: Mulla on kans tissit ihan siis eri näköset ja muotoset ku ennen... ja tottakai ISOT... Vähän jo välillä itteä ällöttääkin nää, mut... onpahan Tahvolle ruokaa tiedossa :LOL:
Tarkemmin en oo tuijotellu että onko jotain pisteitä näkyny, mut enpä mä kyllä mitään alkas raaputteleen pois, enkä varmaan pystyiskään kun on nännit niin kipeenä vähän väliä.

Mä oon ostellu jo vaikka mitä vaatteita vaikka ei tietoakaan sukupuolesta :D Yritetään vältellä liikaa mitään pikkuprinsessa-tai prinssi-osastoo.. Ihania värejä löytyy, ja mä menin ihan sekasin ku näin Lindexin uudet bodyt! Ihania!!! Niitä sai aina 3kpl kahen hinnalla, ja tuli ostettuu muistaakseni 9 kpl.... :ashamed:

Täällä Tahvo potkii jo ihan täysii, oon alkanu säännöllisesti tunteen päivittäin potkuja. Ihan oikeita potkuja. Oon niiiiin onnellinen :) :heart:

18+1
 
Vivid
Kävin eilenlääkärissä tän tukkosuuden ja lukkosuuden takia. Sain yllätyksekseni terveen paperit. Korvatulehdus oli lähtenyt ja poskionteloissakaan ei näkynyt tulehdusta. Sanoi lääkäri vaan, että tukkoisuus ja korvien lukkoisuus voi johtua raskaudesta ja pahimmassa tapauksessa olo voi helpottaa vasta synnytyksen jälkeen. Kertoi vielä "kannustukseksi", että eräs hänen collega oli yskinyt kylkiluunsa katki ja yskä oli helpottanut vasta synnytyksestä. Onpas kivaa...eihän tässä oo kun 20 viikkoo jäljellä, plääh :/

Ylihuomenna on rakenneultra. Jännittää!!! Toivottavasti Hippu ei oo kietoutunut napanuoraan ja haarat ois hyvin esillä. Tää mamma tahtoo meinaan tietää sukupuolen niin paljon!!! Tyttö/poikatiedot saa mun puolesta myös kirjata etusivulle.

Vivid ja Hippu 19+4
 
Sukupuolen selvittämisestä: Mä lupasin avokille että jos häntä kiinnostaa tietää tulokkaan sukupuoli niin kysytään. Ötzki kun on hänelle ensimmäinen muksu. Mulla kun on jo esikoistyttö niin ei silleen oo väliä kumpi tulee. Se vaan hieman jännittää että jos nyt saadaan tulokkaan sukupuoli selville niin mitenhän sen saan pidettyy salaisuutena kuten avokin kanssa sovittiin. Mä kun oon aikamoinen hölösuu joka ei malttanut tätä raskausuutistakaan pitää salaisuutena vaan heti piti soittaa omille vanhemmille ja siskolle. :D

Olkkis ja ötzki 18+2
 

Yhteistyössä