***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Täällä osittain hyvin nukuttu yö. Vessassa piti ravata pari kertaa, yleensäs iin ei ole mitään ihmeellistä tai ärsyttävää mut nyt musta tuntuu et vauva herää masussa sillon ja alottaa pirskeet, ja koitappa siin sit enää saada nukutuks ku tpoinen tökkii kokoajan :kieh: noh ei olis enää ku muutama hetki nii pieni sit tuhisee omassa punkassaan :heart:

aavalantyttö vaikuttiko se streptokokki sun raskauteen loppu ajasta mitenkään? mulla on hiiva mut en tiiä kui sen hoitasin ku sormella on tosi hankala sitä voidetta tonne alas laittaa. :/ supistelee ajoittain mutta ei oo menneet kivuliaiks. oliko sulla ylimääräsiä tarkastuksia siltä varalta että paikat olisivat kiinni? tai käynnistykö synnytys etuajassa?

zeny 32+3

Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Onko muilla ollut tarvetta sairaslomaan nyt loppua kohden?
Mulla alkaa selkä olla niin kipeä, että ajattelin jutella keskiviikon neuvolassa, että olisko tää jo sairasloman paikka. Jo puolen tunnin istuminen kipeyttää alaselän ja jos en pääse kävelemään tai mieluiten pötkölleni, alaselkä on kohta ihan tulessa. En haluais mitään selkäkramppia tähän loppuun enää, mut toisaalta en tiedä oonko riittävän kipeä saikuttamaankaan. Istumatyötä siis teen koneen ääressä...

VAROITUS: Valitusta:

Mä en jaksa olla töissä enään hetkeäkään. Jopa 1,5h tuntia jaksanut olla täällä puolentoista viikon saikun jälkeen. Soitan kohta neuvolaan ja toivottavasti saisin lääkärin huomiselle sekä saikkua äippäloman aluun, eli kolme viikkoa. Mulla sama homma kun O&O. Istumatyö ja jos ei jaksa istua niin kesäaikaan voi myös arkistoida (lue: nostaa ja kantaa panavia laatikoita). Selkä ja lonkat aivat paskana, vatsa kipeä, supistelee, kyljet aivat hellänä, jalkapohjat tosi kipeät ja kosketusherkät, turvotus ei laske edes yöllä, väsyttää, pyörryttää ja oksettaa. Olen tässä teidän juttuja lukiessa oksentanut tohon paperiroskikseen sellaset kymmenisen kertaa. Mä en kestä!! Kun ei kotonakaan jaksa olla niin miten muka täällä töissä.

Sitten jotain kivaakin, eli meidän uus koti on niin ihana :heart: !! Hyvin ollaan saatu kamat paikoilleen ja kivalta näyttää. Järkyttävä lista kaikkea mitä pitää hankkia, mutta onneks mä rakastan kaupoissa pyörimistä ja tavaroiden ostelua :ashamed: :LOL: Mutto oli kyllä niiin tuskaa. Kauhea helle ja miehellä pinna niin kireänä. Sillä meni koko loma tossa muuttorumbassa. Mut nyt on niin ihanaa. Kuhan saadaan vielä pesukone asennettua pääsee pesemään vauvapyykkiä :heart: . Eilen sanoin mihelle että "tulis jo se vauva", kun järkkäilin makkaria ja olisin kovasti halunnut laittaa jo vauvan riippukehdon sängyn viereen :D Toivottavasti nyt oikeasti pysyy masussa vielä pitkään. Samalla voimahalit ja tsempit asian kanssa "kamppaileville" :hug:

Mulle kävi toissapäivänä "outo juttu". Kahden sohvalla nukutun yön jälkeen pääsin vihdoin sänkyyn ja nukuinkin todella sikeästi. Aamulla kun heräsin säikähdin tosi paljon. Vatsa oli aivan kauttaaltaan painaumilla sekä pari kk sitten ulos pullahtanut napa oli kääntynyt takaisin sisäänpäin!!? Musta se oli tosi kummallista. Nyt se on taas pullahtanut ulos... Olin nukkunut varmaan koko yön vatsaltaan, mutta en ymmärrä kuinka se vaikutti napaan noin..?

Hiivasta on ollut taas puhetta. Mulle itselleni kävi niin että lääkäri määräsi 3 pvän canesten kuurin hiivaan. Vähän ihmetytti kun mitään "mönjää" ei valunut, kuten yleinsä. Viimeisenä iltana puikkoa lattaessani puikko ei enään "mahtunut"/mennyt sisään!! Sain sitten kaivettua kaksi ehjää/kokonaista puikkoa ulos. YÖK!! Eivät siis olleet sulaneet ollenkaan. En todellakaan tiedä mistä johtui, lääkäri vain kohautti olkiaan kun kerroin, ei kommentoinut mitään.

Tohon nimi ja kummi asiaan minäkin vastaan. Meillä ei ole oikeestaan minkäänlaista hajua nimistä. Tytölle minulla on muutama hyvä vaihtoehto, pojalle ei oikeastaan mitään.. Onneksi syntymänkin jälkeen on vielä muutama kuukausi aikaa miettiä. Ei kuuluta kirkkoon, nimijuhlat kyllä pidetään. Ja kummeiksi pyydetään ainakin minun ja miehen veljiä. Ei olla varmoja pyydetäänkö vielä jotain kavereita. Musta on kiva että lapsella on kuitenkin kummit vaikka ei kastetakkaan. Kuitenkin varmaan monella kaverilla on sitten kummit. Ja jos lapsi haluaa vaikka myöhemmin liittyä kirkkoon ja mennä riparille, kuten muutkin kaverit, niin se hänelle suotakoon! Kivempi sitten että on ne kummit valmiina.

No, jos tässä sitten jatkais tohon roskikseen oksentamista.. :/

Miimu ja Masu 31+2

Zeny Ei ollut mitään tarkastuksia ja töissä olin melkein äitiysloman alkuun.Saikkua sain kun issias vaivasi.Miten ne voidetta on määrännyt,kun meillä riittää kun apteekista hakee Gynodagtariinia (vai miten se kirjoitettiin).Voidetta meillä käytetty ukolle ettei enää tartu uudelleen hiiva minuun.
Niin ei käynnistynyt synnytys mitenkään etukäteen ja ei ollut supistuksia tai mitään.Ainoat oireet oli toistuvat hiivat ja pissatulehdukset.Kolmannelta ottivat kokeen,kun supisteli niin paljon,mutta oli negatiivinen tulos.
Minun mielestä voit olla huoleti asian suhteen.Huolehdit vaan että saat sen antibiootin ennen kuin vauva syntyy

poks poks 30+0

Kesälomaa olis viel torstaille asti ja nyt sitten iski flunssa päälle..voisko mitään ärsyttävämpää olla ku pää niin tukkeessa et huh huh ja ihan voimaton olo..Mieheltäkin loppui loma ja se lähti kauas pois töihin tulee vasta loppuviikosta :'( :/

Etunimeä ei ole viel keksitty ja kummeistakaan ei ole mitään tietoa, jospa asiat sit vaavelin tulon jälkeen vähä selkiytyis ja mieskin ottais kantaa johonkin asioihin, joskus tuntuu et ihan yksin tässä odottaa lasta ja kaikesta pitää huolehtia ite...
(valitusvirsihän tästäkin tekstistä näköjään tuli)
:)

Heissu ja vaaveli 31+5

Heip taas pitkästä aikaa. Lueskelen, mutta vähän ollut voimat vähissä kirjoitella mitään.

Nyt lapset lomalla ja olen ihan omissa oloissa, kun mies töissä. Saan levähtää. Tosin olen tänään jo järjestänyt varastosta jätesäkillisen vaatetta pois vietäväksi ja koonnut vaunut, että voin ihailla niitä ja testi koonnut sitterin, kun sitäkään ei tehty kun ostettiin se. Mutta ei ollut onneksi mitään vikaa ja purin sen takaisin pussiin odottelemaan. Eilen testattiin istuimen alusta autoon.

Tuosta streptokokista: Ei ole sukupuolitauti, vaan noin 30% naisista kantaa kyseistä bakteeria ja osalla se aktivoituu, osalla ei. Ei voida hoitaa raskausaikana, mutta synnytykseen tosiaan laitetaan se antibioottitippa ja vauva saa myös antibiootit yleensä. Saattaa siis aiheuttaa vauvalle esim. keuhkokuumeen. Siksi hoidetaan synnytyksessä ettei vauvalle tulisi mitään. Minulta tutkittiin juuri tämä, ja lääkäri selitti asioita siihen liittyen. Mutta ei onneksi löytynyt sitä. Tosin se olisi voinut selittää tämän supistelun.

Mutta mikään ei siis ole selittänyt vielä tätä. Nyt on kahtena päivänä tullut enemmän kipeitä supistuksia. :( Onneksi ei paljoa. Lopetin laskemisenkin, mutta jatkan varmaan muutaman päivän ennen torstaita, jolloin olisi uusi aika lääkärille. Katsovat tuon kohdunsuun tilanteen. Toisaalta tuntuu, että olisivat vähentyneet nuo, mutta sitten kun merkitsi ylös niin ihan yhtälailla tuli. Ehkä olen jo tottunut? Ne kipeämmät sitten hetkeksi pysäyttää ja illalla kun tuli niin iski hien pintaan. Mutta onneksi ei vieläkään mitään synnytyssuppareita ole.

Liitokset on niin kipeät, että käveleminen sattuu lähes poikkeuksetta. Jalka ei liiku sivuttain kyllä yhtään. Sängyssä kääntyminen sattuu ihan prkl:n paljon. Onko tämä siis merkki siitä, että vauva on laskenut ja alhaalla? En tiedä mitään onko kiinnittynyt, mutta tosi alhaalla minusta on. Enää ei ole ollut vaikeutta hengittää pitkään aikaan, kylkiluissa ei tunnu kuin tosi harvoin jotain. Ei ne kyllä viimeksi sanoneet mitään ultrassa, mutta kyllä se pää siinä ihan kohdunsuulla oli. Pitää kysyä nyt torstaina sitten.

Tekisi mieli pakata vähän laukkua jo ja laittaa vauvan tavaroita valmiiksi kaukaloon odottelemaan. Mutta en vielä viiti. Tässä on kuitenkin monta viikkoa vielä laskettuun aikaan. Eikä meillä sitäpaitsi ole vielä edes pikkutavaroita :D Aika paljon hankkimatta.

Nyt voisi istahtaa taas sohvalle. Ärsyttää itseä tämä liikkumattomuus, mutta paha sitä on liikkua kauheasti kun supistelee. Vielä useampi viikko viikkoon 37, jolloin olisi täysiaikainen. Viikko tuohon ei-enää-estellä -rajaan. Eli nyt rv 33+0. Mutta kylläpäs se torstaina sitten selviää saako alkaa liikkumaan enemmän ja olemaan normaalimmin.

Loma alkoi!!! Perjantaina oli viimeinen työpäivä ja nyt olen ensin muutaman viikon kesälomalla ja sitten alkaa äitiysloma. Tuntuu jotenkin tosi omituiselta, vaikka viimeiset pari kuukautta oli ihan tuskaa istua töissä kaikkien selkäkipujen sun muiden kanssa eikä työmotivaatiokaan ollut ihan sieltä korkeimmasta päästä. Nyt sitten seuraava työpäivä on aikaisintaan vuoden päästä - todennäköisesti vielä kauempana.

Nimistä.. Meillä on pojan nimi ollut jo pitkään valmiina, mutta tytölle ei ole kuin jotain aihioita. Tosin ultrassa näytti pojalta ja muutenkin on poikaolo, niin ehkäpä sitä tytön nimeä ei tarvitakaan. Haluaisin ehkä pitää nimen salaisuutena ristiäisiin asti, mutta saas nähdä kuin käy, kun nytkin meinaa välillä jo lipsauttaa! :)

Minkälaisia pinnasänkyjä olette hankkineet? Joissakin sängyissä on se, että voi laskea reunaa tai sitten ottaa reunan kokonaan pois. Onkohan sellainen tarpeellinen ominaisuus?

Alkuperäinen kirjoittaja zeny:
Alkuperäinen kirjoittaja TiiuHti:
Anrika: Kiva kuulla sinusta ja voimia sinne!

Zeny: Ei ole tuota mutta sehän on sukupuolitauti, ilmeisesti vähän niinkuin esim. kondylooma joka on aina olemassa mutta voi aktivoitua tai vaan olla mutta ei "päällä" kyl siit löytyy netistä kun kirjoittaa b-streptokokki
Jos toi nyt yhtään autto, on kuitenkin ilmeisesti aika yleinen..

TiiuHti
no kaikki maholliset haut olen yrittäny :/ huh. toivottavasti kuitenki pieni pysyy sisällä loppu metreille saakka :) kiitos kuitenkin :)

Googletelin eilen viestisi luettuan, kun streptokokki b assosioitui minulla sairaalabakteeriin. En siis ollut perillä koko viruksesta, en ollut koskaan kuullutkaan.

Löysin tällaisen linkin. Toivottavasti tämä ei säikäytä, en halua sellaista tarkoittaa!! :( ONneksi täällä on saman viruksen kokeneita, joten voit olla huojentunut, että käytännössä virus on varmasti ihan vaaraton. Olisihan lääkärikin siihen huolekkaammin suhtautunut, jos niin ei olisi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00014

Nuppu 09: Onnea syntymäpäivän johdosta!

En ole kesälomahässäkässä joutanut kirjoittamaan mitään, vaikka säännöllisesti olen kuulumisianne lukenut. Minulla on kaikki mennyt hyvin, kohonnut verenpaine on rauhoittunut, mutta täälläkin supistelee... En kyllä osaa olla huolissani, ei ne ainakaan synnytyssuppareilta vielä tunnu :LOL:

Aiemmin kyseltiin imettämisestä, liinailusta ja kestoista. Liinailin aktiivisesti ekan ja ainokaiseni kanssa, ja jos välilevyn repeämästä kärsinyt selkäni kestää, aion liinailla tämänkin kanssa. Käytin Vitmiä, kudottua pitkää liinaa sekä trikooliinaa.

Aiomme myös tämänkin kanssa kestoilla, kuten teimme edellisenkin kanssa. Koin kestovaippojen käytön helppona, vaikka moni veikkasi, etä puolessa vuodessa olisimme siirtyneet kertakäyttövaippoihin. En tiedä, oliko kestoilla osuutta asiaan, mutta tyttäreni oppi kuivaksi 1v 8kk ikäisenä. Jotkut ovat väittäneet, että imukykyiset ja miellyttävät kertikset pidentävä kuivaksioppimisaikaa, mutta tietty nämä on yksilöllisiä asioita.

Imettää aion myös mahdollisimman pitkään. Esikkoa imetin 3v 7kk sakka :/ :wave:
Imetäessäni opin, että helpoimmalla pääsee, kun vauva nukkuu perhepedissä. Ja mikä parasta, vauvan vieressä saa olla koko ajan ja pystyy reagoimaan hänen tarpeisiinsa mahdollisimman nopeaa. Nyt emme edes hanki erikseen mitään vauvan sänkyä. Ostimme muutama kuukausi sitten futon-patjan (180X200m kokoisen) ja olemme kääntäneet sen "väärinpäin". Sängyllä on siis leveyttä 200m ja siinä nukkuu edelleen myös tyttäremme. Kohta meitä on neljä samassa sängyssä ja hyvin varmasti nukumme kaikki :LOL:

Onko kukaan aikonut hankkia kapaloa tai ylipäätään kääräistä vauvelia kapaloon? Katselin netistä, että nykyään myydään ihan erikseen kapaloliinoja (edellisestä raskaudesta on jo 7v aikaa ja silloin en kapaloihin törmännyt). Itse rauhoitin esikoista eka kuukausien aikana kapaloon, jonka tein ihan lasten lakanasta. Mutta se tahtoi aina löystyä. Mietin, että toimiikohan nuo kapaloliinat hyvin vai onko ne vain rahastusta...

Hanjuu + vauva 30+4 :heart:

mä en kestä nyt mulla taas hävis kaikki mun tekstit p**le. ei muuta ku uusiks.
Tää viikko viel lomaa ja maanantaina töihin iltavuoroon. saas nähdä miten tää mamma jaksaa. Olen ollut lähes koko kesäsesongin poissa et oonkyl aika pihalla mitä duunissa on tapahtunut. no jos en jaksa niin marssin sitten vaan työterveyslääkärin luo.

viime yönä närästi taas ihan täysillä. Möykky taitaa olla majoittunut tohon ylävatsan kohdalla ja se tuntuu :x

tää kuumuus tekee mut ihan hulluksi. nytkin on niin kuuma et voi luoja. jalat on turvonneet ihan muodottomiksi ja tuntuu ettei mikään auta. olen yrittänyt pitää jalt koholla joka yö. nyt Möykky yrittää tulla läpi tuolta oikealta kyljestä auts! Möykky on kyllä erittäin liikkuvaista sorttia.

MItäs hei sinne sairaalaan ku mennään synnyttää niin tarttee ottaa mukaan???

Jooseppi & Möykky 32+5 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Aavalan tyttö:
Zeny Ei ollut mitään tarkastuksia ja töissä olin melkein äitiysloman alkuun.Saikkua sain kun issias vaivasi.Miten ne voidetta on määrännyt,kun meillä riittää kun apteekista hakee Gynodagtariinia (vai miten se kirjoitettiin).Voidetta meillä käytetty ukolle ettei enää tartu uudelleen hiiva minuun.
Niin ei käynnistynyt synnytys mitenkään etukäteen ja ei ollut supistuksia tai mitään.Ainoat oireet oli toistuvat hiivat ja pissatulehdukset.Kolmannelta ottivat kokeen,kun supisteli niin paljon,mutta oli negatiivinen tulos.
Minun mielestä voit olla huoleti asian suhteen.Huolehdit vaan että saat sen antibiootin ennen kuin vauva syntyy

poks poks 30+0
Ei mitään hajua miks voidetta määräsi. Mutta menin apteekkiin ja ostin sen et kait toi pitäs nyt sit käyttää. pitää pyytää isännältä apuja sen löaitossa, ja siitähän se tykkää :D

Nupulle paljon onnea :flower: :hug: :heart:

Pinniksestä: Meillä on brion one pinnasänky, pohajn saa 3 eritasoon ja laidan laskettua. olen tykänny sängystä kovasti, on siis esikon aikainen et passaa tulevillekkin pienille :)

Ja kiitos kaikille streptokokki kysymykseen vastanneille :) auttoi jo hieman, huomenna sit juttelen neuvolassa asiasta lisää.

Nupulle onnittelut! :flower:

Hanjuu, mie aion kapaloida, kunhan taas kysyn sairaalassa, että miten se tapahtuikaan. :D Unohtanut viidessä vuodessa. Sellainen apu se oli edellisen kanssa, niin miksei nytkin sitten kokeilla miten vauva tykkää. Ja kapaloin myös ihan lakanaan, enkä kyllä meinannut investoida tuota kapaloliinaa. Mielestäni yksi turhimus taas.

Pinnasängystä, meille tulee joku. Siinä saa sen laidan laskettua ja pohjan korkeutta säädeltyä. Merkkiä en kyllä tiedä. Uusi patja ostettiin vain siihen. On siis miehen sukulaisten lapsien käytössä ollut.

Nimistä ja kummeistakin oli kyselty: Meillä on neidille nimi valmiina, jos maistraatti sen hyväksyy. Tosin en näe syytä miksei hyväksyisi. Ja virallisia kummeja ei tule, koska kirkkoon ei kuuluta. Mutta haltiakummeja tulee ja ainakin kaksi on valmiiksi mietitty ja kysyttykin. En tiedä vielä tuleeko enempää.

Ihanaa olla kotona :) 12 päivää sairaalassa oli kyl maanpäälinen helvetti |O Ai että miten ihanalta voi oma sänky tuntua! Koira käy ihan kierroksilla ja hyvä kun päästää ees vessaan käymään :D Voi olla etten jaksa lukea kaikkea mitä täällä on tuon parin viikon aikana kirjoiteltu.. toivottavasti en nosta samoja asioita esille, mitä on jo ollut :whistle: Nyt ei pysty kyl muutakun suurin piirtein halaan omaa kotia :D

Tänään oli ylimääräinen neuvolalääkäri

vko 30+0
painonmuutos vko 200g (yht. 5kg)
rr 122/66
Pissa puhdas
sf 28
syke 140-150
tarjonta: perätila:/

Sain saikkua 2vko lonkka,liitos ja selkäkipujen takia sekä supisteluiden. Mitään ei onneksi ollut vielä kohdunsuulla tapahtunut. Jos kivut jatkuu niin parin vkon päästä uudestaan lääkäriin.

Perätilan takia sain vaihdettua ajan synnytystapa-arvioon 3.9 jolloin vko 36+3. Jos vaavi edelleen perätilassa niin yritetään varmaan kääntää..

Mää kävin ostaa tänään 5kg mansikoita Vitsi että on makeita :p Nyt pitäis vielä perkaa ja pakastaa..

Eipä tänne kai muuta, oikein mukavaa viikon alkua kaikille:)

Inka & Maisa 30+0 :heart: :heart: :heart:

Ja Nupulle oikein paljon onnea :flower: :flower:

O&O ja Inka85 sekä muut joilla kipuja :hug:

Nuppu09 kovasti onnea! :flower:

( . ) Siis mä säikähdin tänään ja kyllä itkukin siinä meinas päästä.. Raahasin kaupungista jauhoja ja maitoo ja jogurttia eli kaikkea suhteellisen painavaa tuon parin kilometrin matkan kotiin ja puuskutin ja tunsin kuinka Puru liikkuu ja itse olin niin naatti ettei rajaa. Pääsin kotiin ja sohvalle lepään heti, sen verran oli veto pois. EIKÄ LIIKKEEN LIIKETTÄ moneen aikaan.. kauhee kun aattelin heti että nyt rehkin liikaa ja pienellä on jotain huonosti :ashamed: säikähdin ja vannoin että nyt loppui rehkiminen. Nyt kaikki taas tuntuisi (ja näyttäisi ;) ) olevan hyvin ja pieni liikkuu paljon. HUH.

täältä kaikki tällä erää. huomenna tai ylihuomenna saapuu uus pesukone ja SITTEN alkaa urakka :heart: en kestä, on ne vaatteet vaan niin pieniä, tuolla kaapissakaan ei vie paljoa tilaa. voi kun vauva voi olla pieni (ja meidän ainakin toistaseks, sf-mittakin sen huimat 25..vaikka se ei sitä vauvan kokoa kerrokaan) :heart:

kerttuneiti ja puru 31+6 :heart: :heart:

Nuppu Paljon Onnea :flower: :hug:

Meillä piti olla kiva saari päivä mutta tulikin vettä :(
Noh lapset koki sitten aidon souturetken ainakin kun sateessa tultiin takaisin :D
Jotenkin itse vaan niin väsynyt nykyään? Siis ei jaksaisi tehdä mitään ellei siihen asennoidu.
Esim. että kohta siivoan keittiön jne.

Myllääkö muilla mahassa vauva hurjaa kyytiä?
Mua välillä oikein sattuu kun toinen vääntää ja kääntää itseään tuolla mahassa :x
Yöt olen nyt saanut nukuttua suht hyvin. Yhdessä vaiheessa sai ravata vessassa
mutta tuntuu että vauva ei paina enään rakkoa samalla tavalla kuin ennen niin ei tarvitse
ennen aamua nousta.

Nyt takaisin kirjan pariin.
Ai niin ja Mii tervetuloa kotiin :D Varmasti tuntuu mahtavalta. :hug:

Bebes & Salamatkustaja 33+1 :heart::heart:

Täälläkin ollaan lomailtu mökillä ja mummilassa, joten hiljaista on pidellyt.

hanjuu: Me kapaloitiin esikoinen ekan kuukauden ajan aina yöksi. Mutta ei meillä ollut mitään kapaloliinaa vaan käytettiin vaan äitiyspakkauksen peittoa, jossa oli pehmeä ja ohut pussilakana päällä.

Täällä olo on ihan ok. Mitään isompia kipuja ei ole; lantion seutu / alaselkä tosin väsyy aika helposti, mutta siihenkin auttaa tukivyö. Muuten olo on kyllä helteiden aikana ollut vähän tukala, kun esikon perässä saa juosta tukka putkella.

Huomenna on neuvola ja keskiviikkona synnytyssuunnittelua kätilön kanssa sairaalassa. Neuvola vähän ahdistaa, koska nyt on tullu parissa viikossa varmaan 3-4kg lisää painoa enkä tajua miks??? Turvotustakaan ei noin paljon ole :( Oon vissiin syöny vähän liian hyvin. Ketuttaa ja ahdistaa, nyyh...

inka85: Jos jossain vaiheessa kaipaat lisää tietoa tuosta perätilakäännöksestä tms. asiaan liittyvästä, niin kerron mielelläni :) Mulla on synnytystapa-arvio kans rv 36+3; tosin mulla se on sitten 10.8.

Täälläkin perattu 10kg mansikoita :D Namnam...

Yhteistyössä