Sairaalakassista: Anrikan lista oli aika hyvä. Itse lisäisin vielä sen Lansinoh-rasvan, jos käykin niin, että nännit tulee imetyksestä heti kipeiksi (kokemusta on
). Ja tietty vaihtovaatteet itselle.
Naksos: Samat herkut täälläkin, tosin mansikat tuoreena, mutta iso lasi vettä päälle!
olkkis: Onks sulla kans "lääkäri 1"? Onpas hassua, voidaan sit siellä käytävällä kuikkia, et kuka olis palstalta
Tärkeimpiä
neuvolakuulumisia:
- rv 33+4
- sf-mitta 28,5cm
- vauvan syke 160
- painoa ed. kerrasta tullut 2kg eli nyt yhteensä n. 10kg (saman verran kuin esikosta samaan aikaan)
- raivotarjonnassa tuntui olevan ja tosi alhaalla pää kuulemma
Sikainfluenssasta en ole huolissani. Kotinurkilla ollaan synnytykseen saakka, joten luultavasti siitä ei tarvi olla huolissaan.
Mun ystävällä oli kans tuo
streptokokki B ja hyvin meni kaikki! Synnytyksessä hoidettiin tarvittavat antibiootit eikä vauvalle tullut mitään.
inka85: Ennen käännöstä tehdään lääkärintarkastus ja ultrataan vauva. Katsotaan minkä kokoinen on ja missä asennossa ja vaikuttaako siltä että kannattaa yrittää käännöstä. Mulla vauva oli niin, että lääkäri meinasi et kääntyy "ihan helposti" (pienikokoinen, peppu melko irti eli ei ollut laskeutunut ). Sitten pidettiin sydänkäyrää mittaavaa anturia vatsan päällä jonkin aikaa, kun kätilön kanssa seurattiin mikä on vauvan vointi. Tän jälkeen lääkäri tuli koittamaan käännöstä eli vatsan päältä tunnusteli vauvan pään ja pepun ja koitti kevyesti työntää, että vauva hokais kääntyä. Mutta ei niin ei
Pari kertaa yritti ja sitten sanoi, että ei käänny. Musta tuo ei sattunut, mutta olihan se vähän epämiellyttävää, kun toinen koittaa kääntää sun mahaa... Tän jälkeen taas syänkäyrille puoleks tunniks. Sit multa kysyttiin et kumpaa haluisin; sektion vai alatiesynnytyksen ja molemmista kerrottiin vähän. Sanoin kyllä heti, että en ala tuota esikoista alakautta pusaamaan pylly edellä, että sektioon kiitos. Eikä lääkäri sanonut muuta kuin, et hyvä on, varataan aika. Sektio oli sitten rv 39+1. Ja meni tosi hienosti. Paranin nopeasti ja sairaalan kipulääkkeillä sai alkupäivien kivun hyvin kuriin. Kävelylenkillä olin heti sairaalasta päästyäni ja niitä teinkin joka päivä. Jos olisin valinnut alatiesynnytyksen, niin sit olis vielä kuvattu lantio yms. et mahtuisko vauva tulemaan peppu edellä.