***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Huomenta!

Rimpulakissa: Mullakin Kättärillä synnytystapa-arvio tuolloin 10.8. Mihin aikaan oot sinne menossa??? Jos vaikka törmäis siellä kun ei siellä äippäpolilla hirmusti ainakaan mun käyntien aikaan ole väkee ollut.

Ah, mä heräsin tänään tämän raskauden ensimmäiseen lihaskramppiin. Toivottavasti noista ei nyt tule sitten mikään joka aamuinen riesa vaan tämä oli poikkeus. Ei tuntunut mitenkään kivalta. Ötzki on taas palannut omaksi aktiiviseksi itsekseen muutaman passiivisemman liikkumispäivän jälkeen. Eilisilta meni oikeasti kipeissä merkeissä kun Ötzki innostu miehen vasaroinnista niin että potkut otti tosi kipeää. Oikeastaan nyt ensimmäistä kertaa oli noin voimakkaita potkuja/nyrkkeilyy...

Olkkis ja Ötzki 33+2 (huomenna on oikee kolmospäivä... :D )
 
Neuvolakuulumisia =)

Rvo 30+1
paino 112,3kg (114,3kg eli 2 kg tippunut kuukaudessa,jipii.. :p )
RR 108/71
proteiinit + (pissa labraan tänään)
Hemppa 124 (132)
Kohdunp.k 30 (22, vähän mitattu päin honkia viimeksi :p )
tarjonta rt (pt, joten kääntynyt on..)

Täshän näitä taas..torstaina äippäpolille legurille ja ultraan..todennäköinen insuliinin aloitus silloin.. :wave:

Ja kiitokset monista onnitteluista!

Äippä35v ja Nuppu30+1 :flower:
 
Hohhoijakkaa.. tarttis kohta soittaa ä-polille, et miten ovat aatelleet miun seurantaa tästä etiäpäin. Tuolla yliopistollisessa olivat sitä mieltä että ihan polikliininen seuranta piisaa, mut hetimmiten pitäis ottaa yhteyttä. Soittoaika alkais 11.00 -> Kai ne sanoo et ajapa tänne joka pv ktg-käyrään.. ei vaan, hyvähän se on tarkastaa et kaikki on ok. Tuol toisessa sairaalassa ajettiin ktg 3xvuorokaudessa! Ajatteko vielä ite autolla? Miun yks kaveri päivitteli jo kk takaperin että vieläkö ajat ja mie olin ihan ihmeissäni et miks en ajais.. Nyt kyllä jännittää, et mahdunko enää koko autoon.. :D

Mites maitoasiat? Onko niistä ollut jo puhetta täällä? Miult tuli sairaalassa siihen malliin että kyllä hävetti :p Ihan joka pv sai vaihtaa paitaa (ja silti oli koko ajan ihan maidossa). Tein havainnon että sitä alkoi lorista aina kun kuulu vauvan itkua ja silloin kun olin käyrässä ja kuuntelin vauvan sydämenlyöntejä :D Ihan hyvähän se on et maitoo tulee, mutta olipa se hiukan noloakin kun sitä siihen malliin tuli :whistle:

Turvotus on edelleen megalomaanista. Sairaalassa jouduin pistämään kerran päivässä veritulppaa ehkäisevää piikkiä ja syömään nesteenpoistolääkkeitä (jotka ei ees auttanu)! Kotona ei enää kumpaakaan.. eli koiutan pysyä liikkeellä suht paljon vaikka käskivätkin aloittaa ihan rauhallisesti :p

Viikot vissiin 32+6 jos laskuissa pysyn. Sairaalassa menee ajantaju täysin :headwall:
 
Mii26: Mä kyllä voisin ajaa mutten halua... Mahdun kyllä ratin taakse mutta hermot ovat olleet niin kireällä jo pidemmän aikaa että on kaikkien turvallisuuden kannalta parasta että mies ajaa jos ollaan jonnekin menossa.

Maitoo ei oo ruvennut vielä vuotamaan mutta sitä kirkasta nestettä on rinnoista vuotanut jo pidemmän aikaa. On aika hauska tilanne kun sitä vuotaa vain yhdestä rinnasta. Kummankin vuotaminen on lähinnä harvinaista, mutta sitäkin tapahtuu kyllä.

O&Ö
 
Maitoasioista.. Mulla ei oo vielä tullut rinnoista yhtään mitään. Toivottavasti aktivoituvat sitten kun aika koittaa! :)

Mulla on nyt alkanut jotenkin omituisesti puutumaan toinen jalka. Aikaisemmin jalkaan tuli sellaista vihlovaa kipua välillä, olisko ollut jotain iskiaskipua tms, mutta nyt siis menee tunto. Eilen oli lenkillä aika pelottava fiilis, kun olin jossain hevon kuusessa yksin menossa, ja yhtäkkiä toinen jalka meni ihan turraksi eikä sillä pystynyt astumaan. Eikä tietystikään puhelinta mukana.. Istuskelin siellä sitten aikani, ja onneks pystyin kävelemään kotiin, vaikka jalka tuntuikin todella oudolta. Mies piti sitten kotona pienen saarnan, että en saa lähteä kotoa mihinkään ilman puhelinta. =)
 
olkkis: Mulla on aika klo 12. Monelta sulla? Ei siellä tosiaan ruuhkaksi asti ikinä porukkaa ole :)

Autoa
ajelen joka päivä. Mies ei juurikaan aja meidän taloudessa joten ajan kaikki matkan mitä perheen kesken tehdään ja sen lisäksi kun auto on joka päivä käytössä niin hoitelen kauppareissut yms. Mulla on käytössä sellainen vyönalentaja, joka on ihan ehdoton! Ajan varmaan ihan loppuun saakka, ellei tuu jotain syytä miks en sais ajaa.

Maitoa
ei ole tullut ja tuskin tuleekaan ennen synnytystä. Esikostakaan ei tullut.

Kramppeja
saan mäkin melkein joka yö jompaan kumpaan jalkaan. Ei auta vaikka syön 2 tabl. magnesiumia joka päivä. Tai auttaa sen verran et ilman niitä tulis monta kramppia, mutta nyt vaan yks :D

Jaha, nyt suuntaan neuvolaan kauhistelemaan kilojani :(
 
Mii tervetuloa takas!

Mä en ajele autolla, mutta pyörällä tulee kyllä vielä poljettua. Varmaan polkasen tästä synnyttämäänki tolla fillarilla! :D Meiltä on vaan pari kilsaa matkaa, joten ihan "mukavastihan" se taittuis eikä olis parkkipaikkojenkaan kans ongelmia. ;)

Maitoa
tai jotain sentyylistä on tullu jo viikkotolkulla molemmista tisseistä ihan pieninä pisaroina, tosin on nyt enenemään päin. Mulla se on ollu ihan sellasta oranssia ja paksua töhnää, nyt alkaa jotenkin laimeta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rimpulakissa:
olkkis: Mulla on aika klo 12. Monelta sulla? Ei siellä tosiaan ruuhkaksi asti ikinä porukkaa ole :)
Mulla on just tuntia aikaisemmin... Taitaa olla just sua edeltävä aika kun ovat laittaneet tuohon lappuun että varata 1-2h aikaa jotta ehtivät kunnolla tutkia ja tehdä arviot. :D

O&Ö
 
Autoilusta Mahduin kuin mahduinkin ratin taa :) Olen sen verran lyhkänen että tosiaan jännitti vähän, sopiiko tän jättimasun kaa sinne :whistle: No turvavyötä en kyllä saa sitten millään! Miulahan on "lieviä" pinkeysongelmia (jotka sinne sairaalaankin miut pisti). Eli ei toivookaan et vääntyis niin paljoa! Autoon meneminen oli yhtä tuskaa |O Ja tietysti mies oli ottanut ilon irti ja ajellu miun autolla sillä aikaa ku olin sairaalassa.. eli penkin säätämiset ja muut edessä, ette arvaa miltä tän pinkkispötsin kaa tuntu kumartua alas siirtään jotain samperin penkkiä :kieh: Muuten suju ihan hyvin, kylkiin sattuu vaan ihan sikana kun tuossa yli 30v. aarteessani tarvitaan aika lailla voimaa että ratti kääntyy :D Pitää siis huristella vaan maanteitä ja pysyä etäällä taajamista niin saa nauttia autoilusta :)

Napa on outo! Sen ympärillä on joku rinkula tai kehä tai miten sitä nyt kuvailis.. ympyrä, jonka sisällä on napa :eek:

rosehip miul on synnärille about 30km matkaa.. eli autolla on sit mentävä. Aika hurja vaan et jos oon yksin kotona ja tuleekin mieletön kiire, niin ambulanssin tänne tulo kestää pikkasen ja sit pitää viel päästä sinne sairaalaan.. no ehkä sellaista kiirusta ei tule (kuuluisat viimeiset sanat...) :D

Heti kun pääsee koneelle, niin johan riittää asiaa ja kyseltävää ja kerrottavaa :p
 
moikka,
an
Eilen jo kyselinkin mitä sairaalaan pitää ottaa mukaan ku lähdetään synnyttää???

Möykky täällä meinaa tulla mahan läpi. välillä voin ihan koskettaa sen pyllyä ja välillä se myös näkyy tuosta mahan läpi ihan selkeästi. onneksi ei ole enää kauaa ku voin ihan oikeasti pitää häntä sylissä.

Vitsit et mua alko eilen pelottaa tuo välilihan leikkaus tai se et jos se repee oikeen pahasti. ja joo kyl mua edelleen pelottaa se sektiokin. Mä en ole eläissäni ollut yhtään yötä sairaalassa mun syntymän jälkeen ja siksi se varmaan pelottaakin.

Oletteko kysyneet neuvoa tuohon sikainfluessaan neuvoloistanne?
meinaan vaan et englannssa siihen on kuollut jo odottavia äitejä ja vauvoja. mulla on ylihuomenna neuvola ja aion kysäistä asiasta. mulla ku on viel sellanen työ et ihmisiä tulee ympäri maailmaa

maitoa ei ole vielä tullut mutta rinnsat on tosi arat.
autoa olen ajanut ja meinaan ajaakin, mutta pyörää en uskalla ajaa sen mun kaatumisen takia.

jalat on ihan turvonneet ja välillä tuntuu et jalkapöydät poksahtaa auki :whistle: eilen kävin ostaa hirdoid fortea ja se kyl auttaa yhdessä jalkakylpyjen kera :p

onks kukaan huomannut hikoavansa herkemmin? mulla tulee välillä sellaisia hikityskohtauksia :LOL: ja sitte onki pakko mennä suihkuun.

tää äippä tahtois mennä tänään korkeasaareen, mutta katoaan mitäs tuo minun rakas mieheni on mieltä asiasta-

Jooseppi & Möykky 32+6 :heart:
 
jooseppi Näillä sivuilla oli jotain vinkkiä sairaalakassin kokoamiseen:
http://www.huvitutti.net/arki/synnytys/tietopistesynnkass.html

http://www.nicehouse.fi/lastenhu/odotus/synnytys/mitamuka.htm

Googlettamalla löytyy paljon lisää :) Mua kiinnostais kysyä kanssa tuosta sikainfluenssasta, mutta ei ole neuvolassa koskaan tullut mieleen. Ehkäpä seuraavan kerran kyselen aiheesta.

Meillä ei ole autoa aina käytettävissä (miehellä ja sen veljellä yhteinen), mutta sillon kun se on meillä niin ajan kyllä. Mikä mukavampaa, kun käydä kaupoilla auton kanssa! :)

uneksija85 ja papu 31+1

 
Täällä hikoillaan ja paljon, kunnon mammahiki puskee!!!!
Kyllä autoilen... ratti kyllä ottaa mahaan kiinni, mut eipä voi mittää. Selkänojaa vaan hiukan enempi makuuasentoon ja menoks!!! :D

Tää mamma kuolee koht väsymykseen.... ja on muutenki hermoromahduksen partaalla!!!!! aaaaarrghh!!!!!

mama ja kääpiäinen 34+0
 
Neuvolassa käyty :)

Rv 32+4 (30+5)
Painon muutos/vk +808g (+513g) ( koko aikana tullu 11kg)
RR 109/70 (105/66)
Pissa puhas (puhas)
Hb 129 (rv 28+4 120)
Sf 30cm (29,5cm)
Tarjonta rt (rt)
sydämensyke 130 (145)
Liikkeet ++ (++)

Huomenna selviää alotanko streptokokin takia antibiootti kuurin. Vauva on laskeutunut jo alemmas ja sen takia ei ole sf mitta juurikaan kasvanut. Kaikki oli muuten hyvin :) vauva liikkuu paljon ja yrittää ilmeisesti tilaa itelleen enemmän värkätä :D

Seuraava lääkäri kontrolli streptokokin ja hiivan takia 6.8
Seuraava terkkakäynti 13.8

Et tällästä tännepäin, huomenna kirjottelen lisää :) nyt pyykki hommiin ja iltapalalle ja unille :)

zeny 32+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Ajatteko vielä ite autolla? Miun yks kaveri päivitteli jo kk takaperin että vieläkö ajat ja mie olin ihan ihmeissäni et miks en ajais.. Nyt kyllä jännittää, et mahdunko enää koko autoon.. :D


:


Ajan, miksikäs en :D hyvin mahun ratin taakse :) turvavyön alennin on käytössä :)
 
Täällä on oltu kipeissä tunnelmissa puoli päivää...
Mulla hojoaa varmasti kohta koko alapää :'( ...kamalaa pakotusta tuolla alamasulla ja lantioluiden tienoilla. Istuessa ja maatessa ei tunnu mitää mut heti ku seisoo vähän aikaa niin alkaa hirvee jomotus ja käy KIPIÄÄÄÄÄÄ!!!!!

Eikä tuntunu mukavalta sekään kun vauvalla tuli kova hikka ja sen pää kolisi tuonne häpyluihin :eek: .

Autollaajan kylä ihan normisti, laittelen vaan turvavyötä tonne ihan mahan alle. Alenninta siis emme omista. Pidempiä matkoja ajaessa alkaa vaan supistaa ja se ei tunnu hyvältä.

Hikoilen nyt enemmän kun aiemmin, varsinki yöllä ja sitten aamulla. Onneksi ei ole kauheen kuuma ilma! Vettä menee muutenki paljon, tuntuu että koko ajan janottaa!!

sikainfluenssasta en ole kysellyt kyllä ollenkaan. En ole osannu ajatella sairastuvani siihen :/ ... varmaan kannattaisi varautua...täytynee kysyä ohjeita.

Mansikoita on täälläkin pakastettu 10kg ja aika paljon on jo ehditty syödäkin.... tai siis miä olen syöny... on ihanaa popsia telkkua kattoessa hieman jäisiä marjoja ja siihen päälle iso mukillinen oikein kylmää vettä :p

Toinen herkku on teetä ja leipää!!

Vauvan vaatteita on pesty jo jonkin verran ja ajattelinpa tässä laitella valmiiksi sairaalakassin itselleni ettei sitten jää koko homma viimetippaan. Heräsin tänään ajatukseen että pitäis varmaan ostaa liivisuojuksiakin ja vaippapaketti kotiin odottamaan. Vauvalle pakkaan sitten kotiintulovaatteet valmiiksi toiseen laukkuun että kun mies tulee hakeen kotiin niin voi sitten mukanaan tuoda sen. Kamalan vaikeaa vaan päättää mitä sitä sitten vauvalle pukee päälle!!

Aika se vaan vähenee, jokohan se ´pian tuntuu matelevan.....

Naksos&Miina 33+5
 
Täälläki päästiin tänään vihdoin kotiin ihanaa!!!! :wave: :D Oli siis sairaalassa makaamassa 9pv ja nyt sit pääsin kotia sillä ehdolla et lapsille on hoitaja ja ite en tee juurikaan mitään muuta ku lepäilen! Nyt sitte pienet menee hoitoon päiväkotiin ainaki nyt ke-pe, ens viikosta ei oo vielä tietoa. Säälittää viedä noin pienet hoitoon ku ite on kotona, mut eipä se muu auta ku en kertakaikkiaan voi tehä mitään ku heti supistelee! :/ Mut jokatapauksessa ihana olla kotona, saa olla miehen ja lasten lähellä :heart:

Mullaki todettiin tuo streptokokki- B ja vähän kyllä nyt pelottaa että mitä jos se tarttuu vauvaan :/ Ei auta kyllä alakaa pelkäämään, mut silti mietityttää että jos se reppana saa vielä jonku vakavan infektion :/ Noh, onneksi se on kuitenki nyt tiedossa, ni antibiootit aloitetaan synnytyksessä ajoissa... eu auta ku toivoa parasta!

Sairaalakassista:
Minä pakkaisin mukaan ainaki nämä:
-Neuvolakortti
-Dödöä
-Harja
-imetysliivit
-hammasharja ja tahna
-kosteusvoidetta
-liivinsuojuksia
-kamera & patterit
-kännykän laturi
-vähän rahaa
-vauvalle tulovaatteet

tässä varmaan tärkeimmät, ei siellä loppujen lopuksi hirveitä tarvi.. :)

Anrika & Tepi 30+4
 
Sairaalakassista: Anrikan lista oli aika hyvä. Itse lisäisin vielä sen Lansinoh-rasvan, jos käykin niin, että nännit tulee imetyksestä heti kipeiksi (kokemusta on :(). Ja tietty vaihtovaatteet itselle.

Naksos
: Samat herkut täälläkin, tosin mansikat tuoreena, mutta iso lasi vettä päälle! :D

olkkis: Onks sulla kans "lääkäri 1"? Onpas hassua, voidaan sit siellä käytävällä kuikkia, et kuka olis palstalta ;)

Tärkeimpiä neuvolakuulumisia:
- rv 33+4
- sf-mitta 28,5cm
- vauvan syke 160
- painoa ed. kerrasta tullut 2kg eli nyt yhteensä n. 10kg (saman verran kuin esikosta samaan aikaan)
- raivotarjonnassa tuntui olevan ja tosi alhaalla pää kuulemma

Sikainfluenssasta
en ole huolissani. Kotinurkilla ollaan synnytykseen saakka, joten luultavasti siitä ei tarvi olla huolissaan.

Mun ystävällä oli kans tuo streptokokki B ja hyvin meni kaikki! Synnytyksessä hoidettiin tarvittavat antibiootit eikä vauvalle tullut mitään.

inka85: Ennen käännöstä tehdään lääkärintarkastus ja ultrataan vauva. Katsotaan minkä kokoinen on ja missä asennossa ja vaikuttaako siltä että kannattaa yrittää käännöstä. Mulla vauva oli niin, että lääkäri meinasi et kääntyy "ihan helposti" (pienikokoinen, peppu melko irti eli ei ollut laskeutunut ). Sitten pidettiin sydänkäyrää mittaavaa anturia vatsan päällä jonkin aikaa, kun kätilön kanssa seurattiin mikä on vauvan vointi. Tän jälkeen lääkäri tuli koittamaan käännöstä eli vatsan päältä tunnusteli vauvan pään ja pepun ja koitti kevyesti työntää, että vauva hokais kääntyä. Mutta ei niin ei :) Pari kertaa yritti ja sitten sanoi, että ei käänny. Musta tuo ei sattunut, mutta olihan se vähän epämiellyttävää, kun toinen koittaa kääntää sun mahaa... Tän jälkeen taas syänkäyrille puoleks tunniks. Sit multa kysyttiin et kumpaa haluisin; sektion vai alatiesynnytyksen ja molemmista kerrottiin vähän. Sanoin kyllä heti, että en ala tuota esikoista alakautta pusaamaan pylly edellä, että sektioon kiitos. Eikä lääkäri sanonut muuta kuin, et hyvä on, varataan aika. Sektio oli sitten rv 39+1. Ja meni tosi hienosti. Paranin nopeasti ja sairaalan kipulääkkeillä sai alkupäivien kivun hyvin kuriin. Kävelylenkillä olin heti sairaalasta päästyäni ja niitä teinkin joka päivä. Jos olisin valinnut alatiesynnytyksen, niin sit olis vielä kuvattu lantio yms. et mahtuisko vauva tulemaan peppu edellä.
 
Mie en tiiä kyl enää mitä näiden kipujen kans tekis. Pari tuntia alkuyöstä voi nukkua ja sen jälkeen ollaan ihan hajalla :ashamed: Ei jessus, en kestä enää. Tulin koneelle kun eilen aamulla alko helpottaa tällä tuolilla kököttäminen.. vielä tosin ei oo mitään havaittavissa ja ulvon tuskasta!!! Selkäkipu on järkyttävä, mut yläselässä ja aina sama juttu joka yö vaikka nukkumapaikkaakin oon vaihtanu. Lisäks kun tietää et aamusta lentää laatta niin ei pysty kyl enää sitäkään vähää.. Joka paikkaan sattuu! Ja tää turvotus on ihan sairasta, n. 10kg arviolta nesteitä, jotka ei tuu ees lääkityksellä pihalle! Viikkoja nyt 33+0. Vaikka synnytyspelko (kumpi tapa hyvänsä ) on iskenyt, niin on sellainen olo, että vauva on saatava ulos musta :ashamed: Mie en enää pysty tähän |O Oon keränny kaikki inhat raskausoireet ja loppua kohden pahenee rajusti. Oli niin kiva päästä sairaalasta kotiin ja ajattelin että kumpa tääl sais olla viel useemman viikon.. mut en pysty, en! |O
 

Yhteistyössä