***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

J84
Huomentapäivää :)

Sikalunssasta, en oo oikeestaan pahemmin miettiny koko juttua, et mitäs jos se tarttuis johonkin meidän perheessä :/ Ainut mikä eniten on huolestuttanut on se, että mun veli asuu Meksiko Cityssä ja siellä tuo lenssu on riehunut aikaslailla, mutta heihin se ei ole onneksi vielä tarttunut varsinkin, kun heille on tulossa vauva viimeistään 5.8.
Silloin Bethy leikataan ja musta tulee viimein täti :heart:

Eipä täs taas muuta..meen jatkaan karjalanpiirakka urakkaani samalla täs odotellen, et saan iskee hampaani juuri uunista tulleeseen pannariin :p NAMI!

J84 31+2
 
Pakko kommentoida itsekin tuohon sikainfluenssa asiaan. Minullakin se joskus pyörii mielessä - riippuu vähän päivästä kuinka paljon siitä panikoin :) Nuppu09 mietti, että miksi se on vaarallinen just noille ryhmille ja mä olen ymmärtänyt, että niihin ne jälkitaudit iskee helpommin. Eli sikainfluenssa ei tapa vaan siitä tulleet jälkitaudit (näin luki jossain). Hurja juttuhan se on ja siitä on tosiaan paljon juttua juurikin sen takia, kun on uusi tauti, mutta uskon että varotellaan myös siksi, kun se leviää tavallista influenssaa helpommin. Itse yritän pitää parempaa huolta käsihygieniasta, vaikka olen aina siitä tarkka ollutkin. Itsellä on sydämessä sellainen pieni kauneusvirhe, jonka takia mitkään tulehdukset ei ole minulle hyväksi. Mutta yritän olla stressaamatta asiasta, vaikka välillä hankalaa onkin :) Mies eilen sano, että mulla suurempi todennäköisyys jäädä auton alle, kun saada tuo sikainfluenssa tai saatika kuolla siihen - nyt sitten pitäis varmaan pelätä sitä, että jään auton alle :D

uneksija85 ja papu 31+6

*muoks Tulipa monta viestiä siinä ajassa, kun mummo soitti enkä ollut vielä tätä ehtinyt lähettämään :) Se on aina sellanen höpöttelijä ja opettelija (opettelee mm. facebookin käyttöä johon äskeinenkin puhelu liittyi). Hassu mummo!
 
olkkis: Mullahan esikoinen liikkui kaiken kaikkiaan masussa niin vähän, ettei mistään liikelaskennasta voinut ees haaveilla! Neuvolassa sitä jossain vaiheessa tyrkyttivät, et juo makeaa mehua ja laske, mutta kun ei auttanut. Poika liikkui koko raskauden ajan tosi vähän eikä loppua kohden innostunut sen enempää liikkumaan. Onhan noissa vauvoissakin aika paljon eroja. Tämä nykyinen taas potkii veljensäkin puolesta :D

Kyllähän se tavallinen influenssakin voi olla odottaville ja muille riskiryhmille vaarallinen just noine jälkitauteineen. Mut täällä kans huolehditaan muutenkin käsihygieniasta melkoisen hyvin, joten samaa linjaa jatketaan ja toivotaan, ettei mistään tule tartuntaa.

Nyt ruuanlaittoon, kun esikko vaipui päikyilleen :wave:

rimpulakissa rv 34+2
 
En niinkään ole ajatellut sikainfluenssaa raskausaikana vaan lähinnä synnytyksen jälkeen kun vauvoilla harvemmin on hyvä vastustuskyky. Nyt olen itse pessyt ja desinfioinut käsiä paljon mutta se on tuttua jo töistä. Sen olen päättänyt että kun lapsi on maailmassa ja vieraita tulee niin käsipesu ja desinfiointi ennen koskemista. Kuulostanko ihan hullulta?

Vauvan liikkeistä Minulle annettu 2 eri ohjetta 2 eri neuvolatädiltä. Ensin annettiin ohje ettei tarvitse tulla 10 liikettä tunnissa vaan kunhan lapsi liikkuu normaalisti päivän mittaan. Toinen oli että pitää tulla 10 liikettä tunnin sisällä ja jos ei tule niin on syötävä jotain makeaa ja mentävä kyljelleen makoilemaan.
Mitä ohjeita teille on annettu vauvan liikkeiden seurannasta?

O&O 33+6 :heart:
 
O&O: Meillä esikoisen aikaan pyydettiin kaikkia (jotka ei siis itse hokannut ) pesemään kädet ennen kuin tulivat vauvaa katsomaan. Tosin suurin osa kävi ihan omatoimisesti pesemäs kätensä, kun tulivat ovesta sisään. Desinfiointia ei katsottu silloin aiheelliseksi, kun itseasiassa vauvaan koskivat vain isovanhemmat :D Kavereilla ei juurikaan ollut silloin lapsia, joten kukaan ei oikein uskaltanut koskea niin pieneen. Vauvaa ei siis lääpitty jatkuvasti. Tämä linja pidetään nytkin. Ja sit haluttiin vielä niin, et ekan viikon aikana meillä kävi vaan isovanhemmat ja meidän sisaruksia. Kavereita pyydettiin vasta sen jälkeen visiitille. Haluttiin rauhoittaa eka viikko ihan vaan meidän uudelle perheelle ja toipua rauhas :)

Mä oon saanu esikon aikaan tuon O&O:n ohjeen yhdistettynä :) Eli jos vauva liikkuu normaalisti päivän aikana, niin ei tarvi mitään laskea (ja normaalisti on se, miten yleensä on liikkunut oli sit yöllä tai päivällä ). Mutta jos ei parina päivänä ole tuntunut ns. normaaleja liikkeitä, niin sitten tuo laskenta niin, et tunnin sisään 10 liikettä ja jos ei tule, niin makeaa mehua naamaan ja sama uusiksi pari kertaa päivän aikana.
 
Rimpulakissa: No Ötzkihän ei oo viikkoon liikkunut niin aktiivisesti kuin mitä ennen rv 33. Siks tässä hieman huolestuin tuosta liikkumattomuudesta ja soittelin aamulla Kättärille.

Kyllä noita hulluja on monenlaisia.... Käytiin äsken Kodin Ykkösessä ostoksilla ja palauttaessani ostoskärryjä (vietiin ostokset kärryillä autolle) parkkipaikalta kärrypisteeeseen, vastaantullut mies käveli päin ja rupes siinä sitten sättimään ja meuhkaamaan, emäntänsä seurasi siinä vieressä. Ja kun kävelin kärrypisteeltä takas autolle niin tämä samainen mies oli hakenut autonsa parkista ja kiihdytti autollaan kohden yrittäen ajaa päälle. Ei ollut auton puskurin ja mun jalan välissä kuin max 30cm tilaa. Mies sitten karkas paikalta, onneksi saatiin rekkari ylös. Pitäis tästä lähtee poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus asiasta.... Mahaan sattui ja supisti kyllä tosi kipeesti ja kun soitin hätänroon niin kysyivät että tarviiko ambulanssin. Tulivat sitten ja tarkastivat mut. Nyt sattuu oikeeseen jalkaan ja pitäis mennä lepäilemään mutta tää pyörii vaan koko ajan silmissä kun yrittää laittaa silmät kiinni ja nukahtaa. Onneksi mies on ensi viikon lomalla, ei tarvitse yksin olla kotona.

Nyt pitäis ruveta rauhoittumaan ja lepäilemään mutta hieman pelottaa. Yritä tässä nyt sitten liikkua kun ei näemmä yhtään koskaan voi tietää mistä noita hulluja oikein eteen kävelee.


Olkkis ja Ötzki 34+0
 
No en mäkään noin hulluihin oo koskaan aikaisemmin törmäillyt vaikka paljon olen tässä viimeisten 5 vuoden aikana nähnyt ja kokenut. Onneksi Ötzkillä kaikki hyvin eikä mammallakaan enää kovaa shokkia ole. Nyt täytyy yrittää vaan unohtaa tuo ja jatkaa elämää eteenpäin. Onneksi ei tarvitse yksin liikkua mihinkään sen kummemmin.

O&Ö
 
mä sain ihan kirjallisen ohjeen ja taulukon liikelaskennasta ja se pitää ottaa synnytykseen mukaan (ohjeen mukaan)..

"Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle itselle sopivana aikana ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilaiset ja selvästi erilliset liikahdukset voi laskea liikkeeksi. Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä, laske toinen tunti lähiaikoina ja jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10), tule samana päivänä äitiyspoliklinikalle sikiön sydänäänikontrolliin. Jos liikkeet ovat vaisuja etkä koko päivänä tunne yhtään napakampaa potkusarjaa, tule tarkistukseen seuraavana päivänä, ellei vauva silloinkaan liiku napakammin. Mikäli sikiö liikkuu paljon, ei tarvitse laskea koko tuntia"..


*muoks* 34 raskausviikosta 2x/vko ja 37 raskausviikosta 1x/pv

Mulle neuvolatäti sanoi, et kannattaa herkästi ottaa äippäpolille yhteyttä, jos siltä tuntuu. Mieluummin kai sitä kukin varmistaa et kaikki on ok, kun et tarviis sit miettii entä jos...
 
Kesälomaa vietetty ja tämä viikko vierähti möksällä. Kylläpäs teki hyvää käydä vähän rentoutumassa ja unohtaa kaikki muuttohässäkät ja muut arjen aherrukset. Nyt taas sisustan uutta kotia uudella vimmalla ;)

Sikainfluenssasta pakko kommentoida sen verran, että olen lietsonut itseni asian suhteen ihan hirveään paniikkiin. Tiedän ettei siihen olisi syytä mutta kun ei niille ajatuksille vaan voi mitään. Ihan sama juttu, kun kävin tänään lukemassa elokuisten palstaa ja siellä joku oli joutunut synnyttämään enkelilapsen vkolla 36. Ihan kauheaa ja niin surullista :'( . Taitaa olla nämä hormoonit jotka tekevät minut täysin vauhkoksi eikä siinä mikään järkipuhe auta, valitettavasti. Mieskin jo naureskelee minulle - ja sekös vasta ärsyttääkin =)

En muista mitä kaikkea olette kirjoittaneet viikon aikana mutta tekstiä oli hirmu paljon. Mii jäi mieleen ja haluankin toivottaa hänelle paljon kaikkea hyvää näin jälkijunassa ja tsemppiä! Miten pää nyt lyö näin tyhjää??? Tohkeissani tulin kirjoittamaan mutta nyt ei irtoa mitään juttua. Ehkäpä palaan vähän myöhemmin uusilla jutuilla, jos pyykinpesu saisi aivot toimimaan :LOL:

Ai niin, [/b]Olkkis74 ihan kauhea tuo sinun kauppareissusi. Siinä olisi voinut käydä todella hullusti. Onneksi saitte rekkarin ylös, nyt ei muuta kuin rikosilmoitusta kehiin ja hullut teoistaan vastuuseen. Lepäile nyt kunnolla ja yritä rauhottua, uskon kyllä että voi olla vaikea saada unenpäästä illalla kiinni tuollaisen kokemuksen jälkeen. Hui!

Cummastelija 31+6
 
Olkkis - herranen aika noita ihmisiä! Kyllä, noita hulluja riittää!! :eek:

Sikainfluenssasta en aio puhua enää mitään :)
Käsien pesu on tärkeää kun on pienen lapsen kanssa, desinfiointi ehkä vähän ylilyönti omasta mielestä.. Mutta kuitenkin, perus-hygienia pitää olla kohdallaan.

Hehe, nää mun himot tarttunu aika hyvin kyllä mieheenkin... Meinaan kun oon jo pitkään ruikuttanut, että tekee mieli täytekakkua. Mies on puhunut nyt pari viikkoa, että voitais tehä täykkäri... mä oon nauranu, että miks ihmeessä kun ei oo mitään juhlan aihetta, ja se pitäs vetää kahteen pekkaan aika nopee, ettei mee huonoks. Noh - tänään tehtiin vihdoin se täytekakku kun mies keksi, että tehdään siitä meidän hääkakku - siitä on syöty jo yli puolet :D Ja nyt tekee taas mieli... Tuli ihan pirun hyvää!!! Kermaa, mansikoita, banaania, appelsiini-tuorejuustoa, kermaa... mansikoita..... NAM!! :heart: Ja kilot paukkuu taas tiistaina neuvolassa :LOL:

Taidan hakea vielä palan kakkua, ja syventyä Sims 3:n pariin jonka ostin eilen :D

Mun ystävästä ei ole koko päivänä kuulunut mitään, toivottavasti niillä ei oo tilanne menny pahemmaks siellä sairaalassa :'(
 
odottava ja onnellinen Minä ajattelin samanlailla tehdä - ensin käsienpesu/käsidesi ja sitten vauva. Minusta ei yhtään hullua, oma lapsi ja omat säännöt!

olkkis74 Hui kauhea minkälaiseen tyyppiin olet törmännyt :eek: Nyt rentoudut ja yrität olla miettimättä asiaa (helpommin sanottu kun tehty.. ) :hug:

Roona82 sulla on samat huvit, kun mulla - sims 3 :D Kumma juttu että niille tyypeille tulee paljon lapsia mun peleissä :) Ja voi vitsi alko tekee mieli tota kakkua!!

Minulla oli tänään kaveri käymässä ja käytiin sitten shoppailemassa. Nyt kovettelee mahaa ja on puhti pois. Hauskaa oli kuitenkin! Tämä kaveri on tuleva sairaanhoitaja ja neuvolaharjottelut ja opiskelut on jo käyty joten tänään oli sitten epävirallinen neuvola minulla, kun kuunneltiin sydänäänet (kotidopplerilla) ja otettiin sf-mitta. Tunnusteli myös vauvan asennon ja sano että raivotarjonnassa on :) Hauska oli, kun häneltä "uskalsi" ja tuli kyseltyä kaikkee hupsua mitä ei yleensä muista kysyä :)
 
Nyt muistui mieleen ainakin yksi kysymys johon kuulisin mieluusti fiksumpien tai ainakin kokeneempien =) mielipiteen.

Meillä on vessassa kapea päältätäytettävä pesukone. Se on siis hyvä pitää aina pesujen jälkeen auki jotta ei homehdu. Näin ollen siihen päälle on hivenen hankala laittaa hoitoalustaa babylle. Olenkin miettinyt, että hankkisin sellaisen pinnasängyn päälle laitettavan hoitotason. Onko teillä näistä kokemuksia? Onko kovin hankalaa kun vesipiste ei ole samassa huoneessa? Ihan kunnolliselle hoitopöydälle meillä ei oikein ole tilaa ja nykyinen lipasto on turhan kokea vaipan vaihtoon.

Hitsi kun en osaa päättää miten tämä ratkaistaan eli auttakaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Nyt muistui mieleen ainakin yksi kysymys johon kuulisin mieluusti fiksumpien tai ainakin kokeneempien =) mielipiteen.

Meillä on vessassa kapea päältätäytettävä pesukone. Se on siis hyvä pitää aina pesujen jälkeen auki jotta ei homehdu. Näin ollen siihen päälle on hivenen hankala laittaa hoitoalustaa babylle. Olenkin miettinyt, että hankkisin sellaisen pinnasängyn päälle laitettavan hoitotason. Onko teillä näistä kokemuksia? Onko kovin hankalaa kun vesipiste ei ole samassa huoneessa? Ihan kunnolliselle hoitopöydälle meillä ei oikein ole tilaa ja nykyinen lipasto on turhan kokea vaipan vaihtoon.

Hitsi kun en osaa päättää miten tämä ratkaistaan eli auttakaa!
Meillä on ollut ja nyttenki laitettiin sellainen pinniksen päälle sijoitettava hoitoalusta. Oon tykänny siitä. Sinne sen allehan saa kätevästi laitettua ns.ylimääräistä tavaraa lähettyville, esim. vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä ja desinfiointiaineita ym. mitä voi tarvia vaikkapa yölläkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ViiVi09:
merkkailen vaan :)
viivi ja 32+1

p.s jotkut oli sf mitasta puhunu.. mulla oli perjantaina neuvola elikkäs 31+6 ja sf oli silloi 32,5 :eek: :LOL:
Mulle taitaa tulla loppujen lopuks sitten pikku palleromasu. 32+6 neuvolassa oli sf-mitta muistaakseni 29,5cm. Aluksihan se näytti että kasvaa oikee jättis ku meni yläkäyrillä koko ajan, nyt tasoittunu keskikäyrälle. Eikä tuo vauvakaan tunnu käteen mitenkään isolta :heart:
 
tää poitsu kyllä mahtuu todella hyvin vielä muljahteleen masussa että ei sillä ainakaan ahdasta siellä vie oo , eli ei se voi olla kauhee järkäle vielä :D toivottavasti :D Mulla on menny koko ajan ihan vähä yläkäyrillä ja nyt se on taas pompannu oikei kunnolla..
No ens viikolla on kätilö äippäpolilla nii jospa vaikka sais jonkinnäkösen painoarvion taas =)
Tosin eipä nuo arviotkaan aina niin pidä paikkaansa.. serkku sai esikoisensa 21.7 ja painoarvioks annettiin hieman ennen synnytystä reippaasti yli 4kiloo ku paino nousi kans vauhdilla ja sf meni yli käyrien, poika syntyi niin oli 3630g 53cm, pitkä ja hoikka poika sieltä tuli :D
 
Olkkis74 Täälläkin on tänään käyty kodinykkösessä, mutta huomattavasti paremman kokemuksen kanssa.. Kaikenlaisia hulluja ja sekopäitä sitä onkin liikeellä!! Onneks teillä kuitenkin kaikki on hyvin, ettei käynyt mitään pahempaa.. HUI sanon minäkin!

Cummastelija, mä oon miettinyt tota samaa. saa nyt sit nähdä, kun hoitoalusta kuitenkin ois jo..aattelin kans että ihan kätevä se ois (meillä tulee nukkuun kehdossa ekat kuukaudet), sais just vaipatkin sinne.

sf-mitta, hmm, mua pelotta vähän että joudutaanko vauvan kanssa johonkin tutkimuksiin.. meillä oli nyt viime neuvolassa rv 30+6 sf-mitta 25cm, mutta toisaalta, keskikäyrällä mentiin! oli kasvanut sitä aiemmassa 5viikossa ainoastaan 1,5cm mutta vauvan asentokin oli vähän eri.

kerttuneiti ja puru 32+5
 
cummastelija: Mun mielestä vesipisteen uupuminen samasta huoneesta ei ole ongelma. Meillä oli ihan normaali hoitopöytä esikolla ja ensimmäiset kuukaudet vieläpä eri huoneessa kuin missä nukuttiin. Yöllä siis hipsittiin vaihtamaan vaippaa ja käytettiin joko pesulla tai sitten pyyhittiin sellaisilla tuoksuttomilla peppupyyhkeillä, jos oli kakkaa tullut. Ei mun mielestä oo mitenkään ongelmallista. Ja teillähän se taso olis vielä sängyn luona, joten toimii varmasti ihan hyvin, jos vaipanvaihtotarvikkeet on siinä lähellä kans.

Täälläkään ei maha taida ihan jättiläiseksi ehtiä kasvaa. Ala- ja keskikäyrän välissä mennään; sf-mitta oli 28,5cm rv 33+4.. Toivottavasti ei vauvastakaan tule jättiä ;) Vaikka sitähän ei koskaan tiedä. Noista painoarvioista kertoi lääkäriystäväni, että alle 3kg painoisilla on vielä melko tarkkaa kun painoarvio tehdään eli osuu usein kohdalleen, mutta jos vauva on arviointivaiheessa yli 3kg painava niin saattaa helposti heittää puolikin kiloa. Ja mitä painavammasta/isommasta vauvasta arviota tehdään, sitä helpommin voi arviot heittää.

Nyt tekis NIIIIIN paljon mieli suklaata!! :ashamed:
 
mun tekis mieli kaikkee hyvää taas mutta yritän hillitä itteni etten olis koko ajan kaapilla =) ku meen ihan just nukkuu nii sit olis taas iha ähky olo maate mennes eikä sekää oo kivaa :p
Mä oon pistäny vauvan tavarat kaikki jo kasaan ja kuntoon ja eilen pesin vaatteet mikkä oli pesun tarpees ja joku päivä vois mennä ton kaapillisen läpi ja järjestää ne niin et tietäis missä on mitäki vaatetta =)
 

Yhteistyössä