***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Nopea merkkaus vaan :)
Eilinen oli varmasti elämäni ihanin päivä. Meinas itku päästä maistraatissa,. kun meidän pikku bestman heräs potkimaan juuri kun se "h-hetki" alkoi - eli maistraatin ukko alkoi pitämään puhetta avioliitosta ja perheestä :heart: Saatiin aivan upeita hääkuviakin, käytiin päivällä Pyynikinharjun näköalatasanteella, ja illalla Näsijärven rannalla auringonlaskussa. Mahtavaa, kun miehellä on ammattilais-vehkeet millä kuvata - saadaan myöhemmin vauvastakin ihania kuvia.
Ilta ja yökin sujui kylpylän sviitissä melko täydellisesti! Ja aamiainen huoneeseen oli ihanaa luksusta!

Aamulla pikkumies potki ihan kamalasti, ja tuli muutama supparikin. Tänään se on jyskyttänyt alakertaan oikein voimalla, yks kerta tuntu niin kova paine, että ihan kun se olis jo survonut ittensä tuolta värkistä puoliksi pihalle!!! :eek: :kieh: :LOL: Jos ny kuitenkin pysyis vielä vähän aikaa siellä :)

Nyt viettämään löhöilypäivää kotosalla, myöhemmin tänään saadaan uudet patjat sänkyyn - pääsee paremmin ylös aamulla kun ei ole kamalaa kuoppaa keskellä sänkyä. Naurettiin sitäkin, että ihan uudet patjat pitää olla nyt aviovuoteessa heti ekana yönä kun ollaan kotona :LOL:

33+4
 
Roonalle paljon onnea!!! :flower:

Synnytys on ollu mielessä usein. Tällä viikolla kävin kätilön kanssa keskustelmassa ja tekemässä synnystyssuunnitelmaa, ja pakko myöntää, että pelottaa ihan törkeesti. Tai ei se varsinainen synnytys, mutta kuinka kipeänä sitä on sitten sen jälkeen. Jos olis esikoinen, niin ei niin väliä, mutta kun tuo toinen pieni sit pyörii jaloissa, niin kamala jos on ihan kipeänä :( Onneks mies on 3vk kotona, mutta silti. Ekoja paria viikkoa kotona en odota kovin innolla ;) Hikoilin öisin kuin pieni eläin esikon synnyttyä, imetys takkus, vuotoa kesti yms. Ja näistä ei kukaan ollut puhunut etukäteen!

Suun alueen rentoutus vaikuttaa myös kohtulihasten rentoutumiseen. Siihen varmaan Vividin ystävä oli viitannut? Kävin Kättärillä synnyttäjille tarkoitetussa rentoutumisvalmennuksessa ja siellä käytiin läpi just tätä samaa eli jos pystyy pitämään suun / kasvojen alueen rentona, niin kohtulihaskaan ei jännity niin paljon (eli toisin sanoen, ei sattuis niin paljon ja kohtu sais työskennellä rauhassa paremmin). Hyviä keinoja rentouttaa kasvoja / suuta on mumista esim. aaaaaaaaaa, uuuuuuu, ooooooo, mmmmmm tms. Ja muistaa ettei jännittäis leukaa vaan antais suun olla ihan rentona. Helppoa kuin heinänteko :LOL: Jepjep. No mutta kannattaa varmaan kokeilla jos pystyy ja muistaa.

Täälläkin POKS 34+0.
 
onnea Roona :heart: =)

Mä en oo aatellu synnytystä yhtää.. mitä sitä ressaamaan tai suunnittelemaan etukäteen, menee ihan omalla painollaa si :) Neuvolassa puhuttii yks kerta synnytys jutuista ja siitä kuinka mies sen ottaa nii sanoinki että se taitaa olla se joka hösää ja mä oon se rauhallisempi :LOL:
Kävin tänää neuvolassa ja sanoin että supistellu tosi paljoki nii se pisti mut lääkärille ja lääkäri sano että ihan normaalia ja kohdunsuu on hyvä.. Neuvolassa ei ollu yhtään niin kivaa ku aikasemmin ku siellä oli sijainen, en tykänny siit, oma täti palaa ens kerraks sitte lomaltaa :)

Viivi 31+6
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Vivid hurja ku sulla on jo paljon noita viikkoja, tai kuulostaa paljolta!! Mulla ihtel hyppäs sydän kurkkuun ku lukasin sun viikot. :LOL: :LOL:
Jepjep, hurjalta näyttää meiän aamukampakin, kun siinä roikkuu enää vaivaset 5 piikkiä :p
 
Neuvolassa tuli käytyä ja vauva voi kaikin puolin oikein hyvin :heart: Edelleen rt:ssa ja liikkuu vilkkaasti, sykkeet hyvät jne. Miun sf mitta kevyet 36,5 cm :whistle: Muutoin vointi on edelleen mitä hirvein.. Neuvolan tätikin näytti siltä ettei pysty katteleen tätä menoa.. sanoi et vauvalla on oikein hyvät ennusteet kun viikkoja on yli 30! Ja miulahan on nyt 33+2. Ens ke on ä-poli ja sillon siis 34+0. Neuvolasta käskivät rohkeasti vaan kysyä että miten ois..? jokos..? Ja käskivät myös pakata sairaalakassin mukaan, epäilivät että ne saattavat ottaa osastolle samantien... Synnytys pelottaa tosi paljon, kipujen vuoksi, suuren tuntemaatoman vuoksi ja etenkin että syntyykö terve vauva! Hurjia aikoja elellään nyt.. :attn:
 
J84
Heipsan taasen :)

Taas on tullu tekstiä kolmessa päivässä, et huhuh :whistle:

Ihan ekaks ONNITTELUT Roonalle :flower:

Gallup Kuinka moni jännittää synnytystä? Onko jotain erityistoiveita synnytykseen?
Mua ei jännitä synnytys oikeestaan lainkaan, eniten ehkä mietin, et meneekö tämä synnytys millaisella kaavalla ja onko yhtä helppo kuin edellinen. Ainut toive olis allas, mut jos sitä ei saa niin meen sit suihkuun. Ja mitä kivunlievitykseen tulee niin yritän olla sitä käyttämättä, mutta sen näkee sitten kuinka kipeää tekee ja mitä yleensäkkin tuleman pitää :D Avoimin mielin...

Me tosiaan kotiuduttiin eilen iltapäivällä Mikkelin reissusta ja kyl oli mukavata. Isäntä oli tyytyväinen, kun mamma oli telkku ja netti pimennossa, eikä voinut töllätä jompaa kumpaa :D Tän viikon aikana on ruvennut tuleen useasti päivässä harkkasuppareita, jopa ihan istualtaan saattaa maha kovettua ja tuntuu epämukavalta :/

Käytiin hakeen tänään junnulle seisomalauta Lielahden Lastentarvikkeesta ja kyllä meinaan maksoikin ihan kivasti, 80 euroo :eek: ja sit samalla kuolasin sitä Gracon Logico S kaukaloo :p Nyt miellyinkin enemmän musta/limen sijaan taivaansiniseen väriin, se oli hieno. Ja mitä kaikkee muuta olisin voinu ostaa, mut isäntä vähän toppuutteli, et katsellaan ihan rauhassa ja ostetaan vasta seuraavalla kerralla, kun sinne mennään eli elo-syyskuun vaihteessa :)

Loppuun taas masupäivitystä


J84 ja hikotteleva poika 31+0
 
Onnittelut Roonalle :flower:

Mulla täytyy nyt hieman hehkuttaa olotilaa,kun pystyn elämään kutakuinkin normaalia elämää.Edellinen raskaus oli niin vaikea ja kipeä,että ihan mukavaa näinkin päin.Maha on pieni,kun edelliseltä olin valtava,niin no 165cm varteen lykätään 55cm pitkä poika niin ei voi kuvitellakkaan muuta kuin että iso.Jospa se pienuus tietäisi tyttöä :whistle:

Itsellä ei synnytys pelota.Viime kerta oli lyhyt ja vähäkipuinen,josta epäilen että annan kaiken kunnian akupisteille.Kävin vyöhyketerapeutilla vähän ennen laskettua aikaa ja siitä viikko tasan niin synnytys käynnistyi.Suihku oli ainoa kivunlievitys mitä tarvitsin ja homma oli neljässä tunnissa ohi.Kahta vanhempaa tein pitkään,hartaasti ja erittäin kipeästi kaikilla mausteilla.
Olen ajatellut että käyn tässäkin raskaudessa lasketun ajan tienoilla samalla hierojalla,liekkö taikauskoa :whistle:
30+4
 
Mii26 Hui ku sulla on jännä tilanne.. Ikävä tietenkin kun joudut kärsimään, mutta jotenkin silti niin jännä että vauva voi kohta jo olla maailmassa :)

Minulla on mennyt päivä ilman "menkkakipuja"! Eli lepo taitaa auttaa näihin minun vaivoihin. Kauppareissulla kovettu vatsa kivuttomasti pari kertaa, mutta muuten on ollut hyvä päivä. On kyllä ollut outoa vaan olla - tottunu touhuamaan jotain tai ainakin suunnittelemaan seuraavaa askaretta :p Mutta kyllähän tähänkin tottuu - mies palvelee ja minä makailen tai hengaan vaan :)
 
mä oon ollu vähän laiskan puoloinen, tän kirjottelun suhteen, lukemassa oon käyny kyl melkeen joka päivä pikaseen teidän kaikkien kuulumiset, mut jotenkin sitä on ollu niin veltto ettei oo jaksanu kirjootella! :/

muistin aikana ROONALLE onnea avioitumisen johdosta! :flower: :heart:

meillä kans hääpäivä tulossa 3.8, ja avioliitto vuosia täys tusina, eli 12 v. =)

juuri tänään kotiuduttiin mökkeilemästä, ja ihana olla kotona! :)

supisteluja alkanu tulla, ja niitä tulee ihan levossakin, ja maha kovana, vaikkei mitään ihmeellistä touhuilisikaan!
alapäässä sellanen outo paine ja pistävä tunne ollu jo pari päivää, onko kenties kohdunsuulla tapahtunu jotakin?
vieläkun muutaman viikon selviäisi eteenpäin! :)

vajaa 3 viikkoa niin annetaan syntyä, jos niin haluaa! =)

muuten kaikki ok!

fiksu ja brutus 31+1
 
Merkkaan vaan mihkä asti lukaisin tekstit tällä kertaa. Nyt kone kii ja syömään. Sit leffailta käyntiin...

Edelleen inhottava olo masussa, ja alapäässä "painetta"... Muaki alkanu vähän arvelluttaan, että josko siellä kohdunsuulla tapahtuu jtn? Tai sit toi on "kiinnittymässä"?? Jaa-a. Onneks ens viikolla neuvola, ja pian seuraava lääkärikäyntikin!

Nyt hej! :heart: :D
 
Nyt on mulla ongelma: Mitäs te tekisitte jos sinun tai miehesi suvussa olisi perinnöllinen sairaus joka selviäisi vain geenitestin tuloksena. Sairautta ei voi hoitaa ennen sen puhkeamista mutta terveillä elämäntavoilla sitä puhkeamista voisi kuitenkin pitkittää. Pyytäisittekö lapsestanne sen geenitestin ja eläisitte tuloksen mukaan vai jättäisittekö geenitestin pyytämättä ja hermoilisitte sen takia kun ette tiedä??? Mietin vain sitä että avokillani on se perinnöllinen sairaus jota ei voi hoitaa ennen kuin se puhkeaa mutta jota voi ennalta ehkäistä terveillä elämäntavoilla. Neuvolalääkäri sanoi että sen geenitestin voi pyytää synnärillä ennen kotiin lähtöä mutta mietin vain että miten pystyn elämään normaalisti jos tuleekin tieto että Ötzkilläkin se geeni on. Sairaus voi puhjeta sekä tytölle että pojalle joten lapsen sukupuolella ei tässä asiassa ole merkitystä mutta silti tämä asia mietityttää ja paljon. Mitäs te kanssaodottajat tässä tilanteessa tekisitte???

Olkkis ja Ötzki 33+5
 
olkkis: Hui kamala, onpa teillä tilanne. Itse olen kyllä sellainen, että mun olis pakko saada tietää. En pystyis olemaan epätietoinen. Ja varmaan vielä tuon ennaltaehkäisyn kannalta, et varmasti kans huolehtis terveellisistä elintavoista (vaikka niitä muutenkin noudattais ). Kiperä tilanne kyllä, mutta toivottavasti saatte mietittyä teille sopivan ratkaisun :hug:

Mii: Toivotaan, että käynnistävät synnytyksen sit aiemmin, kun oot noin huonovointinen! :hug: Mun sf-mitta oli 28,5cm ja viikkoja nyt 34+0. En voi edes kuvitella miten tukala olo sulla on! Saisitpa pian nyytin syliisi!

Pyöräiltiin
just miehen ja esikon kanssa 5km vesisateessa. Eh. No, onneks oli edes lämmin :) Vatsa kyllä kovettui heti alkumatkasta, mutta niin tuo tekee pitkin päivää, joten en ole antanut sen häiritä, vaikka ikävältä välillä tuntuukin. Muuten oli kyllä ihanaa pyöräillä, kun selkäkin on vähän helpottanut.
 
Neuvolassa kävin keskiviikkona. Kaikki hyvin, paitsi joudun ensi viikolla varmuuden vuoksi toiseen sokerirasitukseen. Eka tehtiin vissiin niin aikaisin. Painoakin kertynyt alusta lähtien 9kg ja vielä varmaan tulee jonkun verran lisää. :/

Rauhallisesti pitää kuitenkin vielä ottaa, ei saa nostella eikä stressata ja touhuta. Onneksi viikkoja on jo ihan kivasti kasassa. =) Kipeitä supistuksia on tullut vieläkin jonkin verran, mutta yltyivät nyt illalla saunareissun jälkeen kovemmiksi. Täytyy mennä pötköttelemään, jospa se tästä vielä rauhottuu.

olkkis74 Mä oon sellainen hötkyilijä, että tahtoisin kyllä tietää tuon geenitestin tuloksen. Onpa teillä pohdittavaa! :hug:

Muffa 33+2
 
Merkkaus vaan kone jumittaa taas kerran. Tai siis netti :headwall:
Palaan kun taas toimii kunnolla :D
Neuvolassa kaikki oli hyvin mutta kerron siitäkin sitten. =)

Bebes & Salamatkustaja 33+6 (kohta) :heart::heart:
 
.. et se on menoa nyt :attn: aamuiset verenpaineet huiteli niin pilvissä että taitaa tulla lähtö sairaalaan :eek: Seurailen nyt hetken aikaa tilannetta, josko se vielä rauhottuis..? Jos tuo pahoinvointi ne nosti hetkellisesti?

Mut anyway, jos miust ei mitään kuulu niin sairaalassa sitä sit ollaan..

33+3
 
Mii26, nythän ne sitten sen toivotun käynnistyksen todennäköisesti tekee kun paineiden kanssa yleensä ainakin ovat tosi tarkkoja..tsemppiä sulle ja ilmoittelethan kuulumisia.. :wave:

Äippä35v ja Nuppu30+5 :flower:
 
Tsemppiä mii :wave: . Toivottavasti saat helpotuksen oloosi vihdoin ja vauvalla kaikki hyvin.

Täälläpä aamu alkoikin jälleen kivulla...jee jee... mikähän ihme se saa tuon alapään tuleen, tuntuu et se hajoaa!!!!! Hikka on tylleröllä kova =)
 
nyt paineet on hiukan laskenu! just ja just meni alle 100:n alapaine.. aamulla kevyet 110 :eek: proteiinia kyllä tulee nyt, mutta näyte oli suht vahva :D seurailen edelleen, miten tilanne kehittyy! jollei tilanne parane, niin ei auta kun pirauttaa polille! eli katsellaan taas pari h eteenpäin. kiusallista kun on viikonloppu, sillon ei synnärilläkään tehdä juuri muuta kun seuraillaan, ellei tosi hätä oo kyseessä. tuntuu et se ja sama lähteekö soitteleen mihkään ennen arkipv, mut katsellaan nyt hetki! suunta on parempi :heart: ja itse haluisin päästä tohon keskiviikon 34+0 asti. sen jälkeen tulkoon miun puolesta vaikka heti!
 
Mii26 No toivotaan että ei tarvis soitella tai lähteä nyt viikonlopun aikana.. Toivotaa että paineet tasottuis.. =)

Täällä taas eilen pitkästä aikaa hormoonit jylläs aivan ylikierroksilla.. itkupotkuraivareita muutamaan otteeseen eilen :ashamed:

O&O 33+5 :heart: :heart:
 
olkkis74 Minäkin mitä luultavammin haluaisin tietää. Miettisin sitä muuten koko ajan ja tuolla tavalla (kuten joku jo sanoi) pitäisi paremmin kiinni niistä terveellisistä elämäntavoista, eikä lipsuisi. Vaikea asia tosiaan.. :hug:

Mii26 Sulla kyllä kroppa toimii sua vastaan, mutta toivotaan, että se kestää keskiviikkoon asti ja sitten saisit haluamasi lopputuloksen - pienen nyytin syliin :heart:

Täällä ei ole ollut vatsassa mitään tuntemuksia muutamaa kovetusta (ja poitsun myllerrystä :heart: ) lukuun ottamatta, lepäily siis jatkuu :)

uneksija85 ja papu 31+5
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:
Esikon kanssa menee aika, niin että lukemassa ehdin käydä, mutta kirjoitus jää sitten aina.

Ensiksi Roonalle oikein paljon onnea rouviintumisesta :flower:

Olkkis paljon jaksuja :hug: vaikeita asioita

Mii26 kurjaa tilanne, toivotaan, että lähtisivät käynnistään ja saisit nyytin syliin, sulla ei varmasti ole nyt helppo olla :hug:

Mitäs sitten, omaa napaa, maanantaina olin töissä ja kätilö ultras ja sai painoarvioksi 1350 g viikolla 31+6:heart: Ilmeisesti pikkasen pienempi tästä on tulossa kuin esikoisesta( 3085g syntyessään.) Pää oli aika alhaalla, ei saanut otettua 4d kuvaakaan.
Välillä supistelee ja on outo olo. Aamuisin välillä huonoa oloa pukkaa, vaikka en mielestäni stressaa ja nukun hyvin, noh, eiköhän se tästä.
Nimiä mietitään, mutta pikkuhiljaa alkaa oleen sellaset ykkösnimet esillä...Kummiasia vähän kesken vielä.
Kovasti masussa touhuaa ja pyllyään heittelee..välillä liikaakin ;)

Tuplat ostettiin käytettynä, emmaljungat, muut onkin sitten esikolta. Vaatteita oon muutaman koneellisen pessyt, mies on lomalla, niin on ehtinyt niihin keskittyä vähän enemmän.

Jeps, mutta palataan :)

Hyvää viikonloppua kaikille !! :)

-Tyttönen ja viuhti 32+4


 
Huomenta! Mä tässä vaan tuota geenitestiä mietin siltä kantilta että jos nyt se antaakin tulokseksi sen että Ötzkillä se sairaus onkin, niin miten mä pystyn sen asian kanssa elämään. Meillähän nyt muutenkin joudutaan noudattamaan terveellisiä elämäntapoja kun mies tuosta sairaudesta kärsii eli mikään ei käytännössä muutu. Itsekin ollut vähäsuolaisella ruokavaliolla jo yli 20v... Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä ja keskiviikkona on neuvolakin joten vois siellä vähän puhua asioista. Ja uskaltaa kysyä myös iskän mielipidettä.

Olkkis ja Ötzki 33+6
 
Olkkis: Ikävä tilanne teillä! Älä turhaan kuitenkaan nyt raskausaikana stressaa siitä... Vaikka vaikeaahan se varmaan on! :( Vastaus kysymykseen: ite varmaan haluaisin tietää. Ja varmasti tulisi tehtyä kaikkensa sen eteen, ettei tuo sairaus puhkea!! Mitäs mieltä miehesi on asiasta? Tsemppiä teille, koita jaksaa asian kanssa - äläkä stressaa liikaa!!!

Mii: Tsempit sulle, yritä pysyä kasassa ainakin viikonlopun yli, ja lepäillä! :heart:

uneksija85: Olisko sullakin sama homma kun mulla, että tuo poika vaan puskee niin voimalla alapäähän? Mulla on ne sen puskemiset ja supistukset menny ihan sekasinkin, kun ei enää tiiä mistä johtuu paineentunne ja jomotukset. Eilen illalla tuli kyllä ihan aito kipee supistuskin - siitä oon kyllä varma. Mutta tuo pojan puskeminen tuntuu kyllä tosi ilkeeltä, menkkamaista jomotusta alavatsalla, ja kamala paine koko alapäässä, kohdunsuulla ja melkein ulkona asti. Samalla myös alaselkä ja lantio ollu tosi kipeenä. Oliskohan lie "kiinnnittymässä" vai mitä nyt onkaan. Täytyy tiistaina neuvolassa kysellä. Pelottaa vaan, että onko tuolla paikat pehmenny tms. Sen näkee sit lääkärissä. muutaman viikon päästä. Pysyis nyt sisällä ainaki viel kuukauden :heart:

Jahhas. Jos nyt alkais taas miettimään tätä viikonlopun viettoa - lepäillen! Vaikka mieli tekis lähteä johonkin reissuun, ei uskalla kun on noita jomotuksia liikaa :(

Roona&Tahvo 33+5
 
Olkkis74 Mäkin haluaisin tietää. Teillä on siellä vaikeat paikat ja tietenkin päädytte tekeen niin kuin parhaalta tuntuu ja varmasti ootte miettineet asiaa jo paljon.. tsemppiä kovasti ja :hug:

Vivid Puhui synnytyksestä ja sen miettimisestä. Mä en oo kauheesti miettinyt sitä ja nyt "jo" moni kysyy että pelottaako se tuleva. Ei vielä, ehkä vasta lähempänä. Ja ehkä osansa tekee se että meille TAYS:laisille kun ei ole sitä valmennusta, en tiedä millanen "tunnelma" siellä koko osastolla on enkä siis oo kauheesti osannut luoda mielikuvaa synnytyksestäkään. VIELÄ. Mun ystävällä on LA nyt elokuun alussa ja luulen että sen myötä/ jälkeen tulee mietittyä synnytystä sitten enemmän. Kiitti tosta vinkistä..kasvolihasten rentouttamisesta! Luulis tosiaan pätevän koska tosi kylmällä ilmallahan toi pätee myös eikä (ainakaan hetkellisesti) tunnu ihan niin kylmältä!

Mii voi kun tuli taas vähän huono mieli sun puolesta - pelkkiä sanojahan nää on mutta KOITA JAKSAA :hug: sulla on kyllä huono tuuri kun on verenpaineet ja turvotukset ja kaikki :'( toivottavasti tosiaan suht pian pääset(te) kivuista ja pahoinvoinnista ja jaksat vielä ihan vähän olla raskaana :heart:

( . ) täällä(kin) on kovasti leivottu - suklaapiirakoita sun muita ja oon kehitellyt vaikka minkälaisia kuorrutuksia niiden päälle.. :D tänään tehdään pullaa ja pitsaa :p kirjotin muuten aiemmin iskiaskivusta ja jalkojen puutumisesta yöllä. Heti kun lopetin tällä viikolla nuo pidemmät kävelylenkit, oon nukkunut kuin tukki ja puutuminen ja särky on poissa! Eli taisi olla liian rankkaa jaloille kantaa mua..vaikka painoa ei ookaan tullut kun sen 8kg nyt, mut onhan sekin jo rankka lisä jaloille. Eli täällä voidaan paremmin loppua kohden.. toistaseks. Ei edes harkkasuppareita aikoihin. Ainoastaan hikkaa ja paljon liikkeitä.

kerttuneiti ja puru 32+4 tms.
 

Yhteistyössä