**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Roona, aika hurjat kyllä nuo sun jalat, mutta onneksi ne laskee sitten synnytyksen jälkeen.

Täällä on oltu tosi ahkeria jo kerrankin aamusta. Meillä kun on edelleen lainassa se höyryimuri, ja eilen saatiin naapurista pinnasänky, niin eilen kuurasin sängyn hyvin ja tänään vielä desinfioin sen kuumalla höyryllä. Samalla desinfioin myös semmoisen muovisen härvelin, missä vauva voi heilutella leluja ja katsella niitä. Nyt en sitten tiedäkään mitä tekisin. Kirppareille pitäisi lähteä vasta parin tunnin päästä, kun ne aukeaa. Eikä sitä nyt enää takas nukkumaankaan voi mennä.

Helinä
Joo, onneks laskee... Aika karseet jos olis aina tollaset! :x

Mulla kans tänään ihme energia-piikki... Mittailin ja leikkelin noita kankaita pinnasängyn pehmustetta varten... ja pyykkiäkin laitoin jo pyörimään. Outo hösäyspäivä heti aamusta. Tekis kans itellä mieli lähtee kirppiksiä kiertään, mut pitäs varmaan lepuuttaa tää päivä kun eilen ravasin ympäriinsä... Tai no kattoo ny päivällä, jos vaikka tulis himo lähtee heseen syömään, ni kävis vähän siinä samalla sit shoppaileen :LOL:
 
Alkoikin kovasti huvittaa kun luin tota TAYSista tullutta lappua... Esim:
"Ota synnyttämään lähtiessäsi mukaan:
-äitiyskortti
-maksusitoumus tarvittaessa
-rahaa tai kortti puhelinautomaattiin
-hammasharja, kampa, hiustenpesuaine"

Sit tää:
"Vauvavarusteet on hyvä pakata ajoissa ennen synnyttämään lähtöä. Isä voi tuoda ne sairaalaan kotiinpääsyä edeltävänä päivänä:
-2 vaippaa
-paita
-potkuhousut
-villanuttu ja -potkuhousut kylmänä vuodenaikana
-kangasmyssy
-villamyssy
-makuupussi tai haalari
-mielellään turvaistuin

äidille:
-puhtaat alusvaatteet
-sopivat liivit ja liivin suojukset."

Ja siinä kaikki mitä niiden ohjeiden perusteella mukaan?
:D

Täytyy muistaa, ettei unohda kampaa ku lähtee synnyttään! :LOL: ja isäntä voi tuoda sit puhtaat pikkarit kotiinpääsyä edeltävänä päivänä... ja SOPIVAT liivit.

En tiiä miks, mut jotenki vaan naurattaa tää TAYSIn "synnytysvalmennus"-homma... ne videot, ja tää pieni printattu valkonen läpyskä. Ja sit eiku synnyttään!!!
 
roona aika hurjat jalat! voi vaan kuvitella et on aika tuskaa tallustella.. mulla nyt kaks päivää närästäny ihan törkeen paljon! mut siinäpä mun valitusvirsi oloista ja oireista :ashamed: eli pitää olla tyytyväinen et on päässy näin helpolla, koko raskaus ajan..
mut sitä pitää valittaa ihan muusta: KUKA NOITA SÄÄENNUSTUKSIA OIKEIN TEHTAILEE?!?! koko viikon piti olla LÄMMIN 20+ ja täällä mittari näyttää toista päivää 10+.. argh! ja kun ehdin jo valmistautua lämpöön ja köllöttelyyn takapihalla :kieh: :D

profiiliin vaihdoin uuden kuvan, viikkoja tasan 35 :heart:
 
heipsis!

Roona82: minulla kanssa iltaisin turvotus jaloissa...ja se on jännä miten se on toispuoleista.. aina pahempi on oikee jalka...on se kyllä aika turvoksissa jo päivälläkin, koska oikee kenkä ei mee kunnolla jalkaan =)

Kyselystä:
1 RINTAPUMPPPU: Meillä Aventin käsikäyttöinen, saatu kaverilta
2 KUUMEMITTARI: viimeksikin pärjättiin normaalilla digimittarilla...et koetetaan nyt myös, ellei kauheen pahasta ala sairastelemaan..
3 ITKUHÄLYTTIMISTÄ: Ostettiin Lidlistä uudet..ei ollu ku 24,90e..jospa ne asiansa ajaisivat

Täällä sattui yöllä niin kovasti lantioon ja häpyliitokseen, ettei voinut kunnolla nukkua..
Otin yöllä 1 grammasen banadolinkin...ei auttanut mitään!!!!!!

ja kipu jatkuu..ei kävelystä oikein tuu mitään...

onneks ei pitkä aika enää!!!!!!

esmeralda- ja kamu 36+2
 
Roona, nuo sinun koivet nähtyäni taijan ite lopettaa valittamisen turvotuksesta.. Kohtuu komeat jalat. :flower:

Sairaalakassille en oo uhrannu vielä ajatustakaan. Ehkä tuossa viikon parin päästä sitte. :)

Täällä kans närästys oli kohtuu kaameaa taas yöllä. Aamulla ei meinannu tulla ääntä ja vähän tuntuu, että ois nuo mahahapot poltelleet kurkunpäätä. Tai sitte oon vilustunu, jota epäilen.

Hemppu 35+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Ah,... niin mun piti järkyttää näillä ihanilla jalkakuvilla. :LOL: Toiset kuvaa tissejä ja toiset tuhveroita tänne palstalle, meikä pamauttaa mun eroottisen koiven tähän:






Nimim. "PIENTÄ" turvotusta iltasella...?
Herranjumala noita koipia.. :ashamed: En ole eläissäni nähnyt vastaavaa..onhan se ihan normaalia?? :whistle:
Odotuksen iloja..huh huh :p

Äippä35v ja Nuppu32+2 :flower:

 
Niin piti kirjoittaa et onhan muilla samanlaista kun aina ajoittain holahtaaa housuun aika kiitettävästi jtn märkää, hajutonta ja väritöntä?
Pitääkös tässä ruveta pikkuhousunsuojia käyttämään?? :whistle:

Minäkin tahdon tänään kirpparille..kun tuo miehenköriläs nyt tuolta jaksaa ylös kömmetä yövuoron jlk..yksin kun en landelta pääse kun en sitä korttia vielä omaa ja dösät ei kulje kuin pari kertaa päivässä..valivali.. :headwall:

Meillä ei ole sairaalakasseja edes vielä mietitty..vielä varmasti ehtii.. :wave:

Äippä35v ja Nuppu32+2 :flower:
 
Huhhuh joo noita jalkoja. Eipä se neuvolan terkka mitään tuosta sanonu, muutaku et synnytyksen jälkeen helpottaa... Ja pitää juoda ja jalat ylös... Just. No auttohan joo - mut ei tää jaksa joka ilta makaa jalat katossa montaa tuntia :D
Ei oo kiva iltasin kävellä, ja tosiaan niinkö esmeraldallakin, mulla kans toi oikee jalka paljon pahempi! Tiiä mistä sellanenki johtuu...

Nyt taas supistanu ikävästi. Ompelin ja stemmailin tossa pinnasängyn pehmusteet ja verhoja. Täs ny 3min kestänyt ikävänlainen supistelu. Ja just kun ajattelin lähtee liikenteeseen, pakko hakee vähän ompelutarvikkeita lisää. Voi perse ku ei jaksais vaan kotona märehtii koko päivää... Mut just ku sain itteni innostuun tosta ompelusta, ni pitäs hakee lisää tavaraa ja heti supistelee ku alko miettiinki kaupoille lähtöä. Hermo menee.

Nuppu09, mulla ainaki valkkari muuttunu täs viikon-parin sisällä. Tulee välillä just sillai tosi kosteeks pöksyt, tai sit just välillä sellasta kunnon limaa... ja paljon. Tosi ärsyttävää. Vaik toisaalta - ihanaa kun sekin varmaan merkki siitä, et keho kypsyttelee itteensä synnytystä varten? Mä laitan kyl aina pikkuhousunsuojat ku lähen liikenteeseen. Kotona en aina viitti pitää ku "muhii" liikaa...

Taas tuli tosi yrjö olo. ja tää supistelu vaan jatkuu.... yöks. Vois vaik mennä vähän makoileen sängylle josko menis ohi ni pääsis kauppaan...
 
Huh, noita Roonan jalkoja! En oo minäkään ikinä nähny vastaavaa. :eek: Onks neuvolassa sanottu mitään tosta turvotuksesta? Tosiaan, onneks se lähtee pois sitten kun vaavi on maailmassa.

Rekkumaarian masukin jo pyöristyy. :) Ihana on!

Ainiin gallupista.. Mä oon ajatellut hommata rintapumpuksi käsikäyttöisen Avent Isiksen. Kuumemittarina meillä on ihan perusdigitaalinen, jolla oon ajatellut pärjätä. Itkuhälyttimiksi otetaan varmaan käyttöön nuo meidän radiopuhelimet, joku Cobran malli.

Rosehip poksuu 35+0!
 
Rekkumaarian masu on ihanan pieni.. Varmasti aika hyvässä kunnossa olet vielä fyysiseti kun luulis et tuollaisen masun kans voi harrastaa viel vaik mitä??
On se niin jänskä miten erikokoisia voi massut olla.. :p

Äippä35v ja Nuppu32+2 :flower:
 
Roona82 No huh mitkä jalat :eek: Ei mun turvotukset ihan pääse samalle viivalle :D

Mullakin närästys saa kurkun helläksi. Välillä tuntuu, että oonko kipeäksi tulossa, mutta ei ole kuitenkaan kipeä olo. Ärsyttävä vaiva tuo närästys kyllä!

Gallup
1. Minkä rintapumpun hankkinut/hankkimassa? Sain siskolta Ainun käsikäyttösen (vanha ja uudempi malli) lainaan.

2. Onko muita jotka hankkinut/hankkimassa korvakuumemittaria, jos on niin mikä? Ei vielä tietoa ostetaanko - teoriassa kätevän kuulonen laite, mutta en tiedä toimiiko käytännössä.

3. Minkä itkuhälyttimen hankkinut/hankkimassa? Philipsin itkuhälytin (SCD361) saatiin äidiltä.

Viime yön nukuin pitkästä aikaa levottomasti. Kolotti vähän joka paikkaa eikä pitkiä pätkiä pystynyt nukkumaan. No jospa ensi yönä saisi taas nukuttua kunnolla.

uneksija85 ja papu 33+2
 
Rekkumaaria: Jessus, ku on pieni massu.. täs tuntee ittensä todelliseks maapalloks!!

Roona: On ihan hyvät jalkaturvotuset sulla... turpooks sul vaa jalkaterä vai onks muutenki??? Mulla meinaan turpoo pohkeet/sääret kaikkist eniten ja sit ne onki ihan valkoläiskikkäät, ku iho venyy ja paukkuu!!!

Neuvolalääkäri takana: Kaikki ok.
Pissa puhdas
Paineet ok (114/73)
Hemppaa ei mitattu (viimeks oli 120)
Turvotus +
Paino oli nyt 72,5kg (muutos +295/viikko, yht. 12,5kg tullu tähän mennes)
Kohdun kaula täysin pehmeä ja jostain reunast kuulemma auki, muttei viittiny ronkkimalla ronkkii, et kuinka paljon auki???? (tota jäin hiukan miettiin, et häh???)

Kohta tää lähtee vadelmia metsästään mummolan ryteiköistä...hmm..!?!?!

mama ja kääpiäinen 36+1
 
Täällä on taas niin kypsä emäntä ettei oo toista... Eilen illalla tuli taas selkä alavatta helläksi ja liikkuminen oli tuskaa...vauvan liikkeet teki TOSI kipeää.... parasta oli olla makuullaan. Yön sain nukuttua kyllä mutta sit taas kun lähin tytön kaa kaupasa käymään niin johan alkoi taas kivut. Ja nyt on sitten supistellutkin jonkinverran. Kävely on tosiaankin jotain ankan ja hanhen väliltä...vaikka taitaa olla aika samanlaisia niiden tyylit...

Oman puntarin mukaan nyt on ilmeisesti paino sitten noussu enemmälti että huomaa loppulaskennan tulleen.

Roona kerrassaan ihanat turvotukset sulla!!! Mulla oli esikolta ihan samanlaiset!!!!!! Ja sormissa oli myös ja naamaa ei olis samaksi tunnistanu... Onneksi nyt säästyny enimmiltä. Mutta kovasti myötätuntoa sinnepäin :hug:

Pitäis naapuriin valmistautua synttäreille...mitenkää saa itteesä tuntemaan kyllä kauniiksi tässä olotilassa...

Naksos&Miina 35+6
 
J84
Heipsan!

Roona, huh ja mä kun luulin kolme viikkoa sitten et mulla on jalat turvoksissa niin kyllä oli pienet räpylät noihin verrattuna :D

Täällä on ongelmana yöheräily :/ Jos ei pissalle täydy mennä niin sit yks kaks silmät aukee eikä uni tuu millään...no jos jotain hyvää tosta pitää sanoo niin saan yöaikaan hyviä ideoita niin kuin tämän viime yönä, kun pähkäilin, et teenkö perinteisen mansikkakakun vai jotain muuta torstaille, kun anoppi ukkonsa kanssa änkee mun synttärikaffeelle.

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/jalkiruoka_q /fi_FI/vanilja-mansikkapiirakat/

Aamulla kone auki ja googlettamaan ohje ja tollanen tosiaan löyty... ei vois helpompaa ohjetta olla viinerien suhteen ja näyttää todella herkulliselta :p

Meenkin tästä aloittamaan pientä urakkaa uuden tietokone/koulupöydän kokoamisen kanssa....omaan ja esikon käyttöön, kun koulutkin alkaa viikon päästä. Niin se kesä sit meni :(

J84 32+5
 
Roona: Voi hurja noita sun jalkoja! :hug: Varmasti olo on iltaisin ihan kamala... Mulla oli esikosta mun mielestä kovaa turvotusta jaloissa, mutta ei sit vissiin ollutkaan :eek: Mut aika norsun jalat ne mun jalat kyllä oli; molemmat tasavertaisesti. Onneks nyt ei ole vielä tullut sitä vaivaa. Niin ja mulla ainakin se turvotus hävis samantein kun olin synnyttänyt.

Rekkumaaria
: Ihanan pieni masu :) Mullekin jauhetaan koko ajan, et on muka pieni masu, mutta ei kyllä sun masuus verrattuna :D

Oletteko muuten huomannu, et jos käyttää päivän aikana paljon syviä vatsalihaksia, niin maha on huomattavasti pienemmän oloinen ja sitä on helpompi "kantaa"? Mulla ainakin muuttuu vatsan koko ihan hurjasti riippuen siitä pidänkö "korsetin" tiukkana vai annanko lihasten vaan löllöttää. Kun vaan muistais pitää tuon keskivartalon ryhdin koko ajan, niin ei varmaan selkääkään kolottais samalla lailla... :headwall: Nää oli vinkkejä meidän neuvolan fyssariluennolta.

Sitte leivontaihmiset huomio! Löytyiskö keneltäkään kätköistä sellaisen raparperipiirakan ohjetta, joka kestäis myös pakastamisen? Siis hyvänä. Mulla on pari ihanaa ohjetta, mutta toiseen tulee marekia päälle ja toiseen rahkaa väliin ja luulen et ne ei paljon pakastuksesta tykkää. Raparperia on penkki pullollaan ja olis kiva leipoa niistä piirakkaa pakkaseen vieraita varten.
 
J84
Rimpulakissa, löysin googlesta tälläisen :p

Raparperipaistos


300 g margariinia
2 dl sokeria
2 munaa
3 dl vehnäjauhoja
3 dl grahamjauhoja
2 tl leivinjauhetta

Täyte:
2 prk kermaviiliä
1 dl sokeria
2 munaa
2 tl vaniljasokeria

Päälle:
1 litra raparperipaloja

Vaahdota margariini ja sokeri. Sekoita joukkoon
munat ja leivinjauhe jauhoseos. Painele taikina leivinpaperin päälle uunipellille. Sekoita täytteen aineet keskenään ja kaada taikinan päälle. Levitä raparperit täytteen päälle. Paista 200 asteessa n. puoli tuntia. Voidaan pakastaa.
 
tänään kävin ekan kerran koiran kanssa lenkillä/kävelyllä sen jälkeen, kun teloin ton jalan (joka ei onneks ollutkaan murtunut!). ja kyllä muuten meni häntäluu kipeeks..
mä oon muuten voinut tosi hyvin *koputtaa puuta* ja toivottavasti näin jatkuu loppuun saakka. liitoskipuja oon bongaillu tässä viimeaikoina, just häntäluu ja häpyluiden tienoilla. sellasta ärsyttävää vihlomista..
jumpan ohjaukset lopetin viime viikolla ja nyt sit omaks iloks liikun mitä millonkin. aattelin, jos huomisessa neuvolassa näyttäs paikat olevan kiinni, aktivoitua ja kokeilla uimista. tai se saattaa mennä enemmän siihen "kellumisen" suuntaan lämpösessä vedessä :D

sanoin mutsille tänä aamuna, et onkohan ihan normaalia et mua ei jännitä synnytys oikein vielä millään tavalla? ehkä se johtuu kokemuksen puutteesta (heh), mut en osaa oikein ajatella siitä mitään.. onko muita?
 
Huuh mikä helle!

Ja HUH mitä törppöjä kaupassa... olis joka toiselle tehny mieli kommentoida jotakin. Varsinkin yhelle keski-ikäiselle naiselle joka VALEHTELEMATTA oli 3x mun levynen joka suuntaan, paino varmaan jotain 150kg, jos uskallan veikata? Mamma ihan pokkana seisoskeli hyllyjen välissä ostoskärryjen kans kun kävelin ohi, ahdas hylly siis, ja tiuskii, että mahdunko MINÄ MAHANI kanssa yhtä aikaa siitä... WHAAT?? Siis sietäis sitä omaa mahaa vähän kattoo ennenkö kommentoi yhtään mitään! Perässä hinas sen ukko joka oli varmaan 250kg, hikoili ja läähätti ku pieni sika. Ja nauro sen emäntänsä kommentille. :eek: :eek: :eek: Arvatkaa tekikö mieli tempasta, tai vähintään vähän vittuilla??? :headwall: Katoin vaan sitten hämmästyneenä sitä naista, hymyilin, ja kävelin ohi.... Mikä mua vaivaa kun en osannut aukoa päätäni? Hehe...

Sain ostettua kaikki ompelutarvikkeet mitä kaipailin, ja nyt istun hetken ennenkö meen taas tonne koneen äärelle. Sit vois illalla vielä porailla nuo hyllyt ja taulut seinään. Tosin varmaan mies änkee väliin jos alan sitä tekemään... Hah - itepähän on jättäny ne keskeneräiset asiat roikkumaan! Sit pitäs vielä rehuja istutella uusiin ruukkuihin. :snotty:

Joo ja noi jalat, ei ne ny niin pahat oo muualta ku nilkoista ja jalkapöydistä. Polviin kans kerääntyny vähän nestettä, mut jotenki kaikki menee tonne ihan alas asti. :'(

Nyt juotavaa ja suklaavanukas. Sit ompeleen! :)
 
Voi mahoton noita sun jalkoja Roona!
Mulla ei oo nyt ollut paljoa yhtään turvotusta, 2v sitten esikoisesta oli sitäkin enemmän joten tiedän sun tunteen..

Rekkumaaria: Mua ei oikeastaan jännitä synnytys vaikka jo kokemusta on. Silloinkin kaikki ei mennyt niinkuin olis pitänyt vaan poika syntyi loppujen lopuks sektiolla.
Siltikään en osaa sitä jotenkin jännittää..

Me käytiin tänään ostaa patjat meijän uuteen sänkyyn, mies vielä kovasti remppaa yläkertaa joten kohta päästään sinne muuttamaan :D

Huomenna neuvolalääkäri, palaan sit kertomaan kuulumiset :wave:

Inka & Maisa 32+2 :heart: :heart:
 
Rimpulakissa, sen oon huomannut syvistä vatsalihaksista, että nykyisin joudun tietoisesti aktivoimaan niitä, eli pitämään korsetin kasassa, kun taas ennen se on ollut aika automaattista. Mutta kyllä se esim. helpottaa särkevää selkää, kun muistaa vetäistä syvät vatsikset kokoon.

Rekkumaaria, muakaan ei synnytys jännitä yhtään. Jotenkin odotan sitä suurella mielenkiinnolla ja avoimin mielin. Oon ylipäänsä aika fyysinen ihminen ja musta on tosi siistiä päästä kokemaan tollanen suunnaton fyysinen tapahtuma, jonka palkintona on homemade ikioma vauva! :) Tosi mielekiintosta myös nähä, miten itse käyttäytyy tilanteessa, jossa esim. kipu on todnäk sellasta, mitä ei oo ikinä ennen kokenu. En ajatellu kauheesti tehä mitään suunnitelmia, kun sen mitä oon kaikilta kuullut, synnytys ei koskaan mee niiden ennakkosuunnitelmien mukaan. Mut tietoo oon onkinu ja paljon lukenu aiheesta. Aijoo, mäki haluaisin tietää, että vieläkö tässä uskaltaa uida. Vesijumppa houkuttelis. :)
 

Yhteistyössä