**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Voih kun väsyttää.. Noh, neiti pääsi mummon luokse leikkimään joten vois itse mennä nyt sit nukkumaan :)

Kävin tänään äitiyspolilla sen raskausmyrkytys epäilyn takia ja vauvan painoarviossa.
Raskausmyrkytys epäilyn takia seurataan tilannetta kun ei ole mikään paha nyt kuiteskaan.

Mutta vauvan koko... vähän alkoi pelottaa.. eli viikkoja nyt 35 ja vauvan painoarvio 3,1kg!!! :whistle:
Neiti oli yliaikaisena syntyessään 2835g eli tää meijän poitsu on jo nyt suurempaa luokkaa kun siskonsa oli, hmm. mä taidan mennä pomppimaan trampoliiniin jos vaikka tipahtais ulos :LOL:

TiiuHti ja Nipa-jätti 35+0 POKS POKS!!!!
 
Minua on alkanu jotenkin jännittämään, kun täällä on jo niin monella "hurjat" viikkolukemat :) Jännittää toisten puolesta, kun tuo 37+ lähestyy - mikä on aika hassua, kun itse en omaa tilannetta tai tulevaa ( ainakaan vielä ) jännää juuri ollenkaan. Aina alkaa sydän hakkaamaan ja mietityttämään, että millonhan se ja se lähtee synnyttämään.. Noh mikäs siinä, jännään teidän puolesta niin teidän ei itse tarvi :)

uneksija85 ja papu 33+1

*muoks Voi perhana että mä inhoan KELAa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Niiden lomakkeet on niin perseestä suoraan sanottuna. (Yritän siis täytää yleisen asumistuen hakemusta :))
 
Tämän päivän neuvola kuulumiset :

Viikkoja 35+1 (33+2)
Paino: 60,4 (60,9) -500
Turvotus: -
RR: 121/72 (146/87)
Pissa: puhdas (puhdas)
B-Hb: 123 (116)
Tarjonta: rt (rt)
Kohdunpohjan korkeus: 32,5

Eilinen ilta meni sit levätessä, kun tuli käytyy siel kaupassa päivällä. Oli aika tukalat oltavat sit jossain vaihees.
Tänään tosiaan tuol neuvolassa käyty ja onneks kaikki hyvin, ens viikolla sit uudestaan... Alkaa ahistaa, joka viikko ravata tuolla mut miun ja masukin parhaaksihan tuo kaikki vaan on. Saa nähdä meneekö loppu päivä tääl levätessä taas vaihteeks. Pikkasen nimittäin taas supistelee.
 
Ei tarvitse näköjään heittää niitä vaunurahoja kaivoon. Sieltä tuli nyt sähköpostia, että miten voin maksaa postituskulut. Ne olisi sitten noin 100 euroa, mutta jää ne vaunut silti 270 euroa halvemmiksi kuin suomesta. Odotusaika on vaan noin 4 viikkoa, mutta sama on näköjään suomessa, kun vauvapopissa vaunut on vasta saatavilla kuun lopussa. =)

Helinä
 
Kävin uimassa siskon ja siskon muksujen kaa :D Kyllä oli hienoo uida ekaa kertaa tänä kesänä :) Kävi vaan tietty niin että mun pari kuukautta sitten tilaama mammauimapuku olikin pieni, hahahahh :LOL: Arvasin et näin käy sit ku sitä pitäis :LOL: No siskolta bikinit päälle ja polskiin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja TiiuHti:
Mutta vauvan koko... vähän alkoi pelottaa.. eli viikkoja nyt 35 ja vauvan painoarvio 3,1kg!!! :whistle:
Neiti oli yliaikaisena syntyessään 2835g eli tää meijän poitsu on jo nyt suurempaa luokkaa kun siskonsa oli, hmm. mä taidan mennä pomppimaan trampoliiniin jos vaikka tipahtais ulos :LOL:
No mä kävin eilen päivystyksessä ja meidän pieni sai painoarviokseen tuon saman kuin teillä. Eikä olla kuin päivä edellä. Mä oon oikeastaan helpottunut ettei oo tuon isompi kun esikoistyttö syntyi rv 42+3 ja oli melkein 4700g. Lääkäri sanoi että hän omalta osaltaan tekee kaikkensa ettei Ötzkiä päästetä yli la:n ja näin ollen Ötzki jäisi syntymäkooltaan pienemmäksi kuin siskonsa. En sitten edelleenkään tiedä miten tää meidän pieni syntyy. Eilen ultrassa oli pää alaspäin eli oikein päin mutta nyt tuntuu taas hikka vasemmassa kyljessä ja potkut oikeassa kyljessä eli liekökän taas vääntänyt itsensä takas poikkitilaan. Onneksi ensi maanantaina on Kättärillä seuraava lääkäri ja sitten taas tiedetään asioista enemmän. Sitä ennen en jaksa murehtia tämän enempiä.

Onkos täällä muut niin puhki kuin minä? Ei oikein mitään muuta jaksaisi tehdä kuin nukkua. Yöunet on edelleen sen 9-12h/yö ilman heräilyjä mutta silti väsyttää. Mietin että onkohan hemppa romahtanut tosi alas kun viimeksi sitä ei neuvolassa mitattu ja seuraava neuvola on vasta 19.8. Mun ensi viikon neuvolalääkäri peruuntui tuon Kättärilääkärin takia joten mietin että ottaiskohan nuo hempan mittaukseen neuvolaan ennen tuota... Tuntuu että maailma on ihan usvassa kun väsyttää niin hemmetisti.

Olkkis ja Ötzki 35+2

 
Väsyttää, särkee, turvottaa, supistaa, väsyttää...
Siis ihan kamala kun on tollanen joka paikassa käynti-päivä.

Mutta: päivällä menin TAYSin neurolle, siellä sai taas 30min odotella yliaikaa, ennenkö pääs sisään. Mut tosi positiivinen mielikuva jäi tästä "mun" neurologista. Juteltiin paljon, ja kaikesta, ja hän sanoi, että toivoo sitten kätilöiden ilmoittavan hänelle henk koht synnytyksen jälkeen, että mielellään käy aina kun mahdollista, katsomassa potilaitaan sitten siellä lapsivuodeosastolla! Ja heillä kuulemma n. 10-15 epilepsiapotilasta synnyttää vuosittain, ja todella harvoin mitään sattuu. Varsinkaan kun on näin hyvä tilanne kuin mulla. Eli nyt on tosi luottavainen olo kyllä sen suhteen :) :heart: :flower:

Muuten kaikki onkin taas valivali-osastoa. Jalat turvottaa taas ihan hulluna. Lindexillä meni hermo kun en saanut katottua niitä imetysliivejä, vaan onnistuin tiputtelemaan niitä pitkin lattiaa enkä jaksanut kykkiä niitä ylös. Lisäksi siellä oli tuskasen kuuma ja menin ulos juomaan pirtelöä -- niin eiköhän jotku piripäät tule siihen jotain lässyttään ja kyseleen jotain. Kuvitteleeko ne automaattisesti, että kun on muutama tatska kädessä, että tietäsin mistä saa pilvee? :eek: Joo, helkkari, olis varmaan pitäny myydä niille vaikka koiranpaskaa pussissa, oli sen verran sekasin että olisivat varmaan tyhmät ostaneet :LOL:

Mummin luona käytiin kahvilla ja saatiin häälahjaksi vähän rahaa :) Ja mies joutui melkein tunnin kuuntelemaan mun papan sotatarinoita, vaikka ei se ole edes joutunut sotimaan, kun oli niin nuori poika vielä silloin! :LOL: Sitten lähdettiinkin kauppaan, ja kaupassa+koko kotimatkan supisteli, ja autossa jo niin pahasti, että alkoi taas yrjöttää ja ähisin ääneen. Inhottavaa. valivalivali.

VALIVALIVALI

Nyt kylpyyn.
 
Hitto ku supistelee kipeesti... alapää tulessa ja alaselkä räjähtää!!!!
Huomenna aamulla onki sitten vimppa neuvolalääkäri aika... kiva tietää, et mitä alapäälle kuuluu, et onks siel kenties alkanu jo tapahtuu jotai!! (hope so...tahtoo synnyttämään)!!
 
Moikka,

netti ollut pimeänä koko päivän ja pääsinkin nyt vasta lukee noita teidän kirjoituksia. olittepas taas kirjoittaneet vaikka mitä.

Roonalle yks kyssäri Onko sulle puhuttu jotain synnytyksen käynnistämisestä ku sulla on diabetes. luin muistaakseni tänään tulleesta kaksplus lehdestä et niin tehtäisiin? ai niin ja kiitos uuden pinon luomisesta. täytyis kyl ottaa kuvat noista jaloista niin vois sitte lapselle joskus näyttää :LOL: Ärsyttää ku ihmiset kyttää tuol kaupungilla mun jalkoja :kieh:

aivan kauheeta tossa ku lueskelin noita teen juttuja ja jollakin oli jo 36+0 niin havahduin et tässä ei tosiaankaa ole enää montaa hetkeä ku joku meistä jo saa pidellä omaa vauvaa sylissä :heart:

Tiuhti Mulla oli kans viime viikolla koko arvio 2,8kg ja viikkoja 34 et tulen kovan vauhtia perässä. Kätilö sanoi et jos lapsi jatkaa kasvamista tuohon tahtiin, synnytys tullaan käynnistämään vkolla 38. apua kolmen viikon päästä :whistle:

Olkkis: Mäkin voisin vaan nukkua aamulla kun nuo yöunet jää ton vessassa ramppaamisen takia niin vähäisiksi

Mitäs muuta ai niin ruokien tekemisestä etukäteen: jos vaan ennätän ton kaiken muuttohässäkän ja kodin laittamisen keskellä niinolne kyl ajatellut tehdä jotain pakastimeen.

Sain torstaille ylimääräisen neuvola-ajan ku täytyy käydä tarkistamassa ton raskausmyrkytysepäilyn vuoksi verenpaineet ja pissa. sitä siis odotellessa. ensi viikolla mulla onkin sitten synnytystapa arvio tyksissä. Valmennuksesta pitäis jaksaa kysyä huomenna neuvolatädiltä. en silti tiedä en ole sitä kyl kauheesti edes kaivannut.

Möyky on ollut aika rauhallinen koko päivän, mutta nyt kun tulin tähän kirjoittelemaan niin hän heräsi tuolla massussa :heart:

Vaivaako ketään muuta kipeät peräpukamat? ja mitä niil nyt vois oikein tehdä?

Jooseppi & mÖYKKY 34+6
huomenna poksuu :heart: tulipas taas tekstiä :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Roonalle yks kyssäri Onko sulle puhuttu jotain synnytyksen käynnistämisestä ku sulla on diabetes. luin muistaakseni tänään tulleesta kaksplus lehdestä et niin tehtäisiin? ai niin ja kiitos uuden pinon luomisesta. täytyis kyl ottaa kuvat noista jaloista niin vois sitte lapselle joskus näyttää :LOL: Ärsyttää ku ihmiset kyttää tuol kaupungilla mun jalkoja :kieh:
Öö, no mulla ei oo diabetes, vaan epilepsia :) Ja sen takia ei yleensä tarvii mitään synnytystä käynnistää. Diabeetikoilla lapsi tuppaa kasvaan vissiin turhan isoks, joten niillä yleensä käynnistetään synnytys etuajassa. Samaa taitaa tehä myös tuo raskausajan diabetes... Vaikka periaatteessa ihan eri sairaus onki ku ns. "normi" diabetes, siis se ykköstyypin...

Mä taidan nyt mennä kuvaileen nää mun pökkelöjalat, onpahan joo sit kans mukelolle näytettävää et "Tällasta äiti sun takia joutui kestämään, olepas nyt suu tukossa kiltisti siinä" :LOL:
 
mama-84 Jokseenki sama homma!! Kylpyammeessa lilluin niin kauan että alko kädet rypistyyn, ja vaahdotki katos... Ja ihanaa oli niin kauan kun siellä vedessä möllötti. Heti kun nousin ylös, alko supistaan ikävästi :x Ja selkä edelleen kipee. Nyt selän alle kuuma kauratyyny, pöytätuuletin olkkarin pöydälle, jalat ylös tyynylle, miehen syliin, miehelle geelipurkki käteen ja hieromaan! (Löysin ihanaa viilentävää jalkageeliä, tekee tosi hyvää väsyneille ja turvonneille jaloille!) Niin, ja Valion Vanilla suklaavanukas mukaan. Kohta alkaa Todistettavasti syyllinen.

Pakkailin sairaalakassia, tuli vaan "sellanen olo", et sen vois tehä... :whistle: (....as if........)
 
Mä oon alottanut sairaalakassin pakkaamisen. Mut jäi kesken, kun tuli jotain tärkeempää :D Ehdin pakata jotain hygieniajuttuja ja miettiä vauvalle vaatteita, mut siinäpä se. Oon tosiaan ihan varma, et meikä odottelee tätä vauvaa vielä syyskuun puolivälissäkin... En osaa ees ajatella, et vois syntyä vaik etuajassa :eek:

roona:
Esikoisen kanssa ehtiikin sit ihan hyvin ruokia laittelemaan kotosalla. Me kans tykätään miehen kans tosi paljon ruuanlaitosta ja kun esikoinen veteli 4-5h unia, niin ehtihän siinä kokkailla ja leipoakin :) Nyt vaan jotenkin on sellainen olo (enkä tiedä miks ), et oon kotiin tullessa tosi huonossa kunnossa ja esikoinen kiukkuaa, joten ajattelin ladata pakastimeen muutamien päivien helpotuksen.

jooseppi: Oletko jo kokeillut Ac3Comfortia? Saa apteekista ja ainakin vähän auttaa.

Päivä meni mukavasti, mut nyt kun kävin kaupassa, ni alkoi selkää taas särkemään. Auh. Pitänee kans ottaa kaurapussi esiin ja mennä sohvalle syömään mansikoita.
 
Raskas työpäivä ja neuvolakäynti takana. Ilta menikin mukavammissa merkeissä ystävien mökillä istuskellessa viileässä merituulessa ja varjossa :D onneksi jotain hyvääkin, sillä myös valivali-osuus tulee...

Neuvolakuulumiset:

rv 32+1 (29+0)
paino 62,3 (60,0) eli +731g/vko, yht. 10,6kg
turvotus +/- (-)
RR 120/79 (114/70)
pissa puhdas (puhdas)
SF-mitta 27 (24)
:heart: +148 (148)
liikkeet ++ (++)
tajonta rt? (pt)

Sijaisterkka oli oikein mukava tyyppi vakkari-hapannaamaan verrattuna. Jutteli kaikkea työssäjaksamisen puolesta, kun vaivojani lievennettynä selittelin. Kotiinlähteissäni mietin, että miten hemmetissä mä jaksan vielä nää vajaat 3 viikkoa töissä (ja sen jälkeen kotihommat+pojan hoito kotona illat) :eek: :( Tänäänkin töissä huhkiessa 10min ruokatauon kera oli aika tuskaa ja olin tyytyväinen kun pääsin neuvolan varjolla häipymään aiemmin (vaikka se tunti pitää tehdä huomenna ylityönä takaisin :kieh: ) Kai mun pitää ensi viikolla varata ihan tk:een aika, jos kärsimystä alkaa olemaan :/ Onko teistä kukaan muu sellainen, että valehtelee aina kaiken olevan hyvin, kun joku kysyy, etenkin neuvolassa/lääkärissä tms. tilanteissa? :ashamed: Mä olen aina kärsinyt tästä, että olevinaan mulla pitää aina kaiken olla hyvin ja mun pitää jaksaa aina ja kaikki :'( Sitten kotona itken itsekseni, kun tuntuu, etten jaksaisi eväänikään liikuttaa :'( Mä myös vaadin itseltäni liikoja, tai niin ainakin mies ja pari ystävää on sanonut. En vaan pysty jättämään esim. imuroimatta kun max. yhden päivän, muuten menee hermo, jos on vähänkin likaista ja sitten en ainakaan voi ottaa rennosti :ashamed: :whistle:

Pitäsiköhän mun alkaa pikkuhiljaa vaikka vauvantavaroita hommaamaan, kun toiset jo sairaalakassit pakattuna odottelee lähtöä :eek: Tosin mä tulen täällä häntäpäässä ja onhan mulla jopa pieni satsi pikkuruisia vaatteita valmiina laatikossa odottamassa. Rintapumppu on Ainun käsikäyttönen ja pelitti mulle riittävän hyvin =) pitäisi vaan senkin olinpaikka keksiä, kun kaiken olen niin hienosti pakannut ja piilottanut säilöön :whistle: Kuumemittarina toimii ihan tavallinen digimittari ja lisäksi meiltä löytyy otsalämpömittari, johon en kuitenkaan luota kuin suuntaa-antavasti. Itkuhälytin on Philipsin SCD497 ja hyvin on toiminut. Onhan se aika ehdoton ollut, kun minä ainakin tykkäsin imuroida tai leipoa tms. muuta "kovaäänistä" tehdä vauvan nukkuessa terassilla.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta muisti ei nyt kykene toimimaan. Ehkä olisi iltamässäilyn aika ennen nukkumaanmenoa :p

*muoks* Niin se olikin tuo ruoanlaitto, mitä piti kommentoida. Kyllä mä ainakin ehdin vallan mainiosti tehdä ruokaa varsinkin vauvan ensiviikkoina, jolloin hän nukkui n. 2h pätkiä. Tykkään myös enemmän tuoreesta ruoasta ja silloin imettäessä oli nälkä ihan koko ajan!! Varuiksi saatan ostaa pakastimeen esim. pinaattikeittoa tms, mutta muuten olisi tarkoitus täyttää sitä vain leipomuksilla vauvaa katsomaan ryntääviä vieraita varten.
 
Rimpulakissa, mulla on ihan sama, etten osaa odottaa vauvaa syntyväksi vielä aikapäiviin. Mä oon ihan varma, että kärvistelen täällä ketjussa viikoilla 42+0 ja odottelen että pääsis käynnistykseen. Mulla ei vaan oo mitään tietoa mistään loppuraskauden kärsimysoireista vielä, niin en osaa jotenkin ajatella, että synnytys vois vielä olla lähellä.

Ruuanlaitosta en tiedä vielä.. Jos tässä käy aika pitkäksi, niin sitten vois harkita, että tekis ruokia pakkaseen asti. Varmaan tulee täydennettyä noita pakastethaikku-, pinaattikeitto- ja pizzavarastoja ainakin.

Sairaalakassia en oo vielä alottanu pakkaamaan, mutta tiedän sentään, minkä kassin otan mukaan. Ehkä! :D Minkäs verran vaatetta sillä vauvalla pitää olla kotiin lähtiessä? Onkohan 56-senttiset vaatteet liian isoja, vai pitäiskö hommata jotain 50-senttisiä?

Tänään oli synnytysvalmennus, joka oli ihan kiva. Harmi vaan, ettei päästä sairaalaan tutustumaan. Torstaina neuvola pitkästä aikaa ja ens viikolla taitaa olla sitten synnytystapa-arvio, joka lienee samalla viimenen lääkärineuvola. Iiks!
 
Huomenta.
Mä en oikeesti ymmärrä, nyt jo kolmas yö putkeen sekavia unia! Nyt tuli jo niin sekava, ettei sitä pysty edes selittämään. Jotenkin se liittyi taas kotona olemiseen, ja synnytykseen... Ja sitten siinä oli taas puhuvia eläimiä ja mieskin oli jotenkin outo siinä... Tuli ihan sellanen Dalimainen fiilis siitä unesta, tai sitten Liisa Ihmemaassa. Kääk, no mut pääasia että saan nukuttua!!!? :eek:

Mulla tökkäs tosiaan se sairaalakassin pakkaaminen siihen, että kosmetiikkalaukun sain pakattua sinne. Ja parit sukat ja pikkarit. Sit jäin vaan suu auki miettiin, et mitä helkkarii mä sinne muuta pakkaan. Vauvalle ajateltiin tänään miehen kanssa pakata sit se hoitolaukku valmiiks. Ostin eilen 50cm bodyn, varmuuden vuoks. Kaikki vaatteet onki sit 56 tai isompia mitä on ostettu. No yks potkari taitaa olla kans 50cm, sen vois ottaa kans varmaan vauvalle mukaan. Ajattelin ottaa vähän kumpaakin kokoa, kun ei tiedä yhtään minkäkokoinen ja missä vaiheessa tuo putkahtaa tuolta. Ei ne onneks vie tilaa ku on niin MAHOTTOMAN pieniä ja söpöjä nuo! :) :heart:

Tänään ajattelin myös leikkiä vähän ompelukoneella, pitäs vihdoin ommella pinnasängyn laitapehmusteet, Ja sit voisin leikkiä myös vähän meidän uudella Boschin iskuporakoneella ja terä/kärkisarjalla :heart: pitäis laittaa pari taulua seinään, ja kahteen ikkunaan kukkalaudat, kun noita rehuja on taas ihan liikaa eikä mahdu mihinkään!

Ja pakko vielä sanoa, ,mun paras ystävä ilmoitti, että meinaa hakea TRE kosmetologikouluun!!! Ihanaa, sais sen ja mun rakkaan 3v kummitytön tänne lähelle!!! Toivon mukaan hän pääsee sinne kouluun, alkais joulukuussa se kurssi.... Voi että kun olis mukava saada joku läheinen ihminen tänne!! Jotenkin sitä kaipaa ystäviä tosi paljon tällä hetkellä...!

Ainiin, ja Vivid - mulla kans ankkafiiliksiä ollu jo pidemmän aikaa... Varsinki jos istunut pitkään, alaselkä ihan jumissa ja muutenkin jos on liitoskipuja alapäässä - voi hyvänen AIKA miltä se kävely sit näyttää!!! :LOL:

Jaa, pitäisköhän laittaa tää tietokone pois niin tulis tänään tehtyäkin jotain. Vaik toisaalta - kello on vasta 8 aamulla... Ehkä mä en vielä ala poraileen seiniä :D Jos vaan jois kahvia ja menis parvekkeelle istumaan läppärin kans, ihan vaan vielä hetkeks :LOL: :ashamed:

Roona+hikkaileva puskutraktori 35+2
 
Roona, aika hurjat kyllä nuo sun jalat, mutta onneksi ne laskee sitten synnytyksen jälkeen.

Täällä on oltu tosi ahkeria jo kerrankin aamusta. Meillä kun on edelleen lainassa se höyryimuri, ja eilen saatiin naapurista pinnasänky, niin eilen kuurasin sängyn hyvin ja tänään vielä desinfioin sen kuumalla höyryllä. Samalla desinfioin myös semmoisen muovisen härvelin, missä vauva voi heilutella leluja ja katsella niitä. Nyt en sitten tiedäkään mitä tekisin. Kirppareille pitäisi lähteä vasta parin tunnin päästä, kun ne aukeaa. Eikä sitä nyt enää takas nukkumaankaan voi mennä.

Helinä
 
Ei oo sairaalakassia pakattuna ku pitäs hommata melkee kaikkee kahet kappaleet sinne kassii nii ei oo saanu aikaseks mitää :D Mulla on ihan loistava aamupala tässä vieres, kauhee kasa karkkia :headwall: mun 'dieetti' meni sit siinä :headwall:
Tänään pitäs vissii mennä taas uimaa =) Hienoo =)
 

Yhteistyössä