**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

KIITOS KAIKILLE KEITTO-OHJEISTA!!! Eiköhän näillä pärjää! =) Päätin että pesu riittää ja kerran päivässä keittely. Tietysti tuttipulloja on useampi, ei tarvi vaan yhtä käyttää koko ajan.

Roona Vauvalla nousi kanssa bilirubiini yli valorajan. 1 vuorokauden pötkötti solariumissa raybanit päässä ja thats it, ei mitään vakavaa =) Tietty riepoo kun ei pääsekään kotiin, mie jos kuka tiiän mitä se sairaalassa olo on mutta kyllä se siitä. 1 pv menee nopsaan!

Miul tuli maidonnousun jälkeen aivan järkky itkuvaihe, jota kesti n.2vkoa. Olen siis rauhoittunut.. lopulta :D Onneksi tiesin sen kuuluvan asiaan, enkä panikoinut. Oli se kyllä aika erikoista, itkin ihan kaikelle! Niin paskoille kun ihanillekin asioille :whistle: Esim. vauvalassa yks ukkeli tarjoutui ottaan miusta, miehestä ja vauvasta perhepotretin, niin miehän itkin ripsivärit poskille :D Eka kerta viel kun olin pikkasen laittanut meikkiä naamariin :D

Koittakaa jaksaa mahoinenne vielä hetki! Odottavan aika on toooosi pitkä, tiedän.. Etenkin jos on joku mieltä ylentävä raskausmyrkytys päällä :hug:
 
Voimia Roonalle, kyllä te kohta kotio pääsette. :flower: Ja sitten loppujen lopuksi koko juttu tuntuu lyhyeltä ajalta.

Omaan napaan sitten... Mä en enää nuku ollenkaan. Viime yönä sain unta noin 2h, senkin pätkissä. Ekaa kertaa sitten nukuinkin päivällä noin 2h lisää, ylläri putkella. Pelästyin oikein kun katoin kelloa, että herrajumala mähän oon nukkunu. Nyt taas oon hereillä, eikä mitään mahdollisuuttakaan nukkua. Kun meen maate, tulee vaan niin pahaolo, ettei tee mieli edes olla makuullaan ja nousen ylös.

Huomenna on neuvola ja lääkäri, ihana päästä sinne. Valitan kaikki mahdolliset vaivat, just tän etten pysty nukkumaan ja herään vähintään puolen tunnin välein öisin. Sitten voin todella pahoin ympäri vuorokauden, enkä pysty, enkä jaksa tehdä enää mitään. Ja sitten tää särky mikä mulla on ollu kyllä koko raskauden ajan selässä, on siirtyny etupuolelle ja rinnan alta on ihan tunnoton, vissiin hermo niin pahasti jumissa tms... Tänä aamuna olin vielä sitä mieltä että oon ihan valmis synnyttämään.. mutta...

Tänään oli sairaalaan tutustuminen. Tätä ennen en oo synnytystä pelänny, enkä jännittäny. Mut kaks tuntia kätilö oli keskittyny kivusta puhumiseen ja kivun lievitykseen, joten pelko tuli nyt. En haluakkaan synnyttämään... AARK!!!

Mutta tällästä tarinaa täällä. Aamulla tosiaan klo 8 pitäis olla neuvolassa... Kylläpä on positiivinen olo kun vielä hereillä.

VK + rinsessa 35+5
 
Huomenta..

Oon heränny tänään jo 4.30 kiitos naapurin joka huusi/puhui erittäin kovaa tunnin aikana monta kertaa.. :kieh: Että oon kyllästyny noihin naapureihin..

Mahassa ollu koko aamun semonen olo että ois maha sekasin :ashamed:
Mitään ei kuienkaa oo ollu..

Harmittaa kun ei saa enää yksin mihinkää liikkua ja ei oikeen oo ketään joka lähtis seuraksikaan.. :(

O&O 38+2 :heart: :heart:
 
JUMPPAPALLOSTA:

joo siis tiedäne ttä on kivun lievitykseen..
Mutta kun olin sairaalassa yhden yön ja huonetovereina oli naikkosia, joita oli viikon verran
käynnistelty, heillä oli siinä sängyn vierellä pallo ja välillä aina siinä pomppivat..
Ja muistaakseni jotain sanoivat, et vauva laskeutus paremmin ja painaa tonne kohdunkanavaan enenmpi.......tiedä sitä sitten...

Täällä eilen illalla sit sillä jumpattu....mut jos ei muuta niin saa liikuntaa =)

esmeralda- + pikku ukko 39+2
 
Pakko hehkuttaa,mie oon nukkunu viime yönä 4h yhellä heräämisellä,kipeesee supistukseen.Eli ei vessassakäyntiä,ei närästystä ei mtn =) Kyllä voi olla ihminen pienestä iloinen! Nukuttiin kyl savun kärys kun ukko poltti illal roskia ja uuni työns savut sisään,tietyst jossai häkäpöhnäs maattu tääl ;)
Näin unta imettämisestä,siinä miun 12v poika anto vapautuksen että häntä ei tarvia ruokkia tissillä, olin unessa meinannu koko perheen ruokkii imettämällä :LOL:

Tepa75 POKS 38!!!

Ja kohta neuvolaan :)
 
Hyvää huomenta täältä Espoon suunnalta! Takana on uskomattoman hyvin nukuttu yö, ainoastaan kerran kävin veskissä ja selkäkään ei reistaillut pahemmin. Olin eilen tunnin hieronnassa sekä joogassa, näytti tuottavan halutun tuloksen. Nyt on kyllä hyvä mieli =)

Jäin viime viikolla mammikselle ja tein päätöksen etten avaa konetta viikkoon. Työn puolesta kun ruutua on saanut tuijottaa vähintään sen 8 tuntia päivässä niin oli jotenkin vapauttavaa olla hetki erossa koneesta. Tosin käytäntö ei mennyt ihan suunnitelmien mukaisesti ;) . Avasin koneen ehkä joka toinen päivä mutta maltoin sentään olla kirjoittelematta. Ja onneksi avasin, sillä täällähän on tapahtunut vaikka mitä!!!

Ihan tähän heti onnea kaikille tuoreille mammoille :flower: :flower: :flower: . Pelkään pahoin, etten nyt muista tähän kaikkia luetella mutta ainakin Mii ja Roona ovat jakautuneet vaikkakin vaikeiden ja raskaiden kokemusten saattelemana. Noh, onpahan teillä jotain mitä muistella sitten kiikkustuolissa ja kun miehet kertovat inttijuttuja niin te vedätte hihasta ässän ja aloitatte synnytysjutut :LOL: . Mutta siis vielä onnea kaikille ja Roonalle kovasti voimia sinne sairaalaan. On sinua kyllä kieltämättä aika rankasti koeteltu mutta koita jaksaa vielä hetki sielä sairaalassa, nythän valo jo häämöttää tunnelin päässä :hug: .

Kävin eilen neuvolalääkärillä, siis sillä toisella ja samalla viimeisellä käynnillä. Eipä ole mitään kummempia kertomisia siitä reissusta. Ihan kiva tätskä se lekuri oli mutta ei siitä kyllä mitään irti saanut. Ja jotenkin aina onnistun siirtämään itseni kuunteluvaihteelle ja unohdan kaikki mieltäni askarruttavat kysymykset. Sitten muistan ne jälkikäteen ja voi että kun harmittaa sen jälkeen. Tässä siis neuvolaterkut:

rv 36+1 (34+3)
paino - 525 (+700), kaiken kaikkiaan painoa tullut nyt 4,4kg
turvotus +- (-)
paine 117/85 (114/82)
sokerit +- (+)
valkuainen - (-)
kohdunpohjan korkeus 34 (33). Tämä kuulostaa tosi isolle mun omissa korvissa mutta on se kuitenkin yläkäyrän alapuolella, tosin nippanappa.
tarjonta RT (RT)
Syke + 160 (+160)
liikkeet ++ (++)

Lääkäri oli sitä mieltä, että mitään ei tarvitse odottaa tapahtuvaksi ennen LA:aa, vähän samaa olen itsekin viekkaillut. Mulla ei ole meinaan tullut ikinä yhtään kipeää, tai edes tuntuvaa, supparia ja muutenkin ipana on vielä tosi ylhäällä. Kiinnittymisestä se lekuri ei puhunut mitään mutta enpä usko sitäkään. Eli eiköhän tässä yhtenä kappaleena porskuteta vielä ainakin tuo 4 viikkoa mutta siihen se saisi sitten mun mielestä jäädä. Ei tarvis mennä yliajalle. Niin, ja koko arviota täällä ei tehdä kun ei ole ultraa neuvolassa mutta sanoi ettei ole mikään jättiläinen, normi kokoinen (mitä se sitten ikinä pitääkään sisällään???).

Ai niin, piti kertoa että käytiin sunnuntaina tutustumassa Jorviin. En ole ikinä siellä käynyt joten ihan positiivinen kokemus. Kaiken kaikkiaan aikaa meni vajaa tunti eikä siellä varsinaisesti mitään uutta tietoa tullut mutta tiedetäänpähän nyt ainakin mistä ovesta pitää mennä sisään :kieh: . Tämä kesähän on ollut pk-seudulla kovin ruuhkainen ja Kättärillä sekä Naikkarilla on ollut sulkuja vähän väliä, Jorvi on aiemmin niiltä selvinnyt. Nyt tosin kuulemma ollut pari lyhyttä sulkua ja se vähän hirvittää. Paree olla ovet auki kun minä sinne menen, prkl :eek: .

Taisi tulla aika sepustus kun viikon ollut kadoksissa. Nyt lähden kiertelemään lastentarvikeliikkeitä kun pitäisi löytää pinnasängyn suoja. Voi että onkin urakka, plääh. Kaikissa on jotain nalleja, tikruja, aaseja tai jotain elukoita mutta me haluttais simppeli ja rauhallinen ilman kummempia kuviointeja - eikä vaaleanpunaista tai vaaleansinistä. Miksi ihmeessä lastentarvikkeissa ei suosita enemmän perusvärejä kuten punaista ja sinistä??? ja kun peukalo on keskellä kämmentä niin itsekään ei voi ruveta ompelemaan, valitettavasti. Mutta muksaa keskiviikkoa kaikille!

Cummastelija 36+2
 
hiphei... 38+0 :heart:
mä oon siivonnut tänään vaatekaapit, vaatehuoneen ja sit kylmästi heittäny roskiin turhat tavarat ja loput vähemmän turhat kärränny varastoon! :D sit voiki hyvillä mielin olla loppupäivän.
seuraava etappi olis vauvan kasvukontrolli äippäpolilla 1.5vkon päästä ja neuvola sit LA:n aattona.. niin vaan käy viikot vähiin.
taas tuli vaan omaa napaa, mut oikein ihanaa päivää kaikille :wave:
 
Neuvolakuulumisia... Valitin kaikki mahdolliset, mutta ei mitään. Kaikki on niin hyvin kun pitääkin.

VK 35+5 (33+3)
Paino +481g/vk (+1050g/vk)
RR 132/82 (125/75)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf-mitta 33 (31)
Tarjonta RT (RT, on jo kiinnittyny)
Syke +120 (+140)
Liikkeet ++ (++)

Ja voi pylly...
Kohdunsuu, kiinteä ja kiinni.
Pituus 3cm.

Ei auta kun kärsiä vielä.

Hyvät päivän jatkot kaikille =)

VK
 
Tsemppiä Roonalle! Pianhan olette jo kotona vauvan kanssa. Me muut saadaan vielä odotella, että vauva edes syntyisi :D

Nuha alkaa vihdoin hieman hellittämään. Viime yön sain ihan hyvin unta, kun nenä pysyi auki. Mutta tästä niistämisestä oon saanut muutaman kipeän supistuksen aikaan. Viime yönä kun kävin vessassa, niin aika voimakas supistus iski siinä pöntöllä istuessa. Siinä sitten taisin istustuskella jonkin aikaa, kun mies huusi sängystä, että mihin minä oikein jäin. Kello oli jotain 4 yöllä ja se oli näköjään herännyt kun mä lähdin sängystä ja jäänyt odottamaan että mä palaan takaisin viereen. On se vaan niin ihana mies :heart:

Mulla on neuvola ensi viikolla ja omien punnitusten mukaan mun paino ei ole noussut 4 viikkoon yhtään. Vauva on kyllä viime viikon ultran mukaan kasvanut hyvin, joten sillä ei ole hätää. Mutta taitaa tulla sapiskaa neuvolan tädiltä. :x Vaikka onhan sitä painoa kuitenkin tullut se noin 10 kg yhteensä, mutta nyt loppuvaiheessa ei oikeastaan yhtään. Ja toivottavasti paino ei ole ainakaan tippunut, kun tämä flunssa on vähän verottanut mun syömisiä ehkä.

Helinä rv 37+5
 
Todellakin, Roonalle lisätsempit että pääsette kotiin pian ja kaikki on molemmilla hyvin. Vielä kun Anrika saisi pojan kotiin niin pääsisi sielläkin elämä jatkumaan "normaalisti"..

Mun maha tuntuu niin kevyeltä että en tajua välillä että sitä onkaan! Paitsi tossa perunoita pestessä kun maha osuu tiskipöytään kokoajan. Mutta onko muilla samanlaista fiilistä, siis että maha ei tunnu ollenkaan painavalta?? Mulla oli muutama päivä tossa niin että kyl muisti kokoajan olevansa raskaana eli maha painoi (tai lapsi painoi itseään niin alas kuin vain saattoi) kävellessä ja istuessa jne. mutta nyt on kuin ilmapallon omistais :D tää on itseasiassa aika mukavaa. välillä joku vaan vähän liikkuu siellä pallon sisällä :heart: =)

kerttuneiti ja puru (joka valvotti ainakin kaks tuntia viime yönä, sit lakkasin katsomasta kelloa) 37+1
 
Neuvolakuulumisia eiliseltä:
rv 34+3 (31+6)
paino +500g/vk (+700g/vk)
RR 120/68 (110/68)
Hb 137 (135)
pissa puhdas (puhdas)
turvotus +/- (+/-)
sf 33,5 (31) yläkäyrällä menee, mennyt koko ajan
syke 140
tarjonta: RT, kiinnittynyt
liikkeet ++

Kanava lyhentynyt 2cm:iin ja pehmeä, kohdunsuu kiinni kuitenkin. Että ei kai tämä kovin ennenaikaisena synny vaikka näköjään vähän "töitä" ne mun kipeät supparit oli tuola "alakerrassa" tehneet. Edellisellä lääkärikäynnillä nimittäin kanava on ollut kiinteä ja 3cm pitkä.. Kätilö on kyllä sitä mieltä edelleen, että tulee aikaisemmin ja laittoi mulle seuraavan neuvolankin jo viikon päähän.. huoh.. :eek: Hyvähän se tietysti on, että seurataan, mutta tuo hyppääminen sielä ei niin houkuttele. Sain jo sairaalan Tervetuloa synnyttämään-vihkosenkin :D

Olettepa kirjoitelleet tosi ahkerasti nämä alkuviikon päivät. En taas muista yhtään mitä piti kommentoida :ashamed: Mii on saanut ilmeisesti riittävästi keittely-ohjeita, joten siihen en sekaannu ;) Onnittelut sinne vauvan kotiutumisesta! :flower: Roonan kurja synnytysreissu näköjään jatkuu vielä. Toivotaan, että pojalla bilirubiinit pian kunnossa ja pääsette kotiin.. Onhan tässä päiviä ennen viikonloppua. Luulen, että viikonlopuksi pääsette jo kotiin vaikka valohoitoa vauva tarvitsisikin!! Mullakin se kokemus lähipiiristä, että päivä tai pari mennyt valohoidossa, ei sen pitempään, niinkuin Mii kertoi. Mutta kyllähän se päivä sairaalassa tuntuu itsestä valovuodelta..

Lääkärineuvolan rohkaisemana päätin, että mitään liikuntaa tms. en välttele.. Ja eilen illalla palasimme kesätauon jälkeen mieheni kanssa tanssiharrastuksn pariin!! Kahden tunnin lavatreenit, hiki tuli mutta ei supistuksen supistusta!! Ja viime yönä uni maittoi, vain pari vessareissua tuli tehtyä.. Niin kauan treenataan kun vähänkin pystyy!! :D Ihanaa, sai kyllä mielenvirkistystä kerrakseen.

Jahas pyykit odottaa koneessa kuivamaan laittoa.. Sitten vois vaikka pötkötellä hetken sohvalla ennenkuin täytyy lähteä eskarilaista hakemaan :) Näkymisiin!
Micade
 
38+0 täälläkin! :heart:

Cummastelija, samaa olen kummastellut noissa lastentarvikkeiden värivaihtoehdoissa. Missä kaikki kunnon värit, miks ihmeessä saatavilla on vain pastelleja?

Mulla on täällä myös siivousurakka kesken. Keittiön imuroin ja moppasin just - jopa lieden takaa! Nyt on vuorossa olohuone, jahka saan maton raahattua mattotelineelle. Kyllä tää ihan liikunnasta käy. :)
 
Jippii tänään tulen teidän täysaikaisten joukkoon rv tasan 37 siis :D :D

Huomenna viimeinen neuvolalääkäri, saas nähä mitä tuleman pitää :p Eipä tässä kummempia, vähä jo jänskättää olla kotona yksin kun mies viikot työmatkoilla(ma-to) joten pitää sit yrittää synnyttää loppuviikosta vain..heh =)
 
Vivid
Täällä tapahtuu jotain!!!

Heräsin yöllä pari kertaa ja mahaan särki ihan sairaasti. No, aamulla sitten kävin vessassa ja paperiin tuli pyyhkiessä kirkasta limaa ja veritahroja eli varmaankin limatulppa. Aamusta on myös tullut kipeitä supistuksia max. 10 minsan välein tähän hetkeen asti. Ja kyllä voin nyt sanoo, että kipeet supistukset erottaa harkkasuppareista!!!

Soitin kympin jälkeen neuvolaan ja se sano, että jos nyt vielä puolille päiville jatkuu, niin kannattaa lähtee sairaalaan näytille!

Me siis vielä hetki seuraillaan ja katotaan, miten käy! Mies ei halunnut enää aamulla lähtee töihin, kun niitä suppareita alko tuleen. Ei tarvi siis jännätä yksin!

Kävin tossa aamulla vielä suihkussa ja laitettiin sairaalakamat valmiiksi. Vielä pystyy hyvin tekeen kaikkee pientä puuhastelua, vaikka noi supparit aina hetkeksi pysäyttääkin.

Mä niin toivon, että tää ois nyt menoo! Tylsää, jos nää supistukset nyt vielä tästä laantuu..

Kyllä menee jännäks :p

Vivid ja Hippu 39+5
 
Vividille tsemppiä ja onnea matkaan! Kuulostaa kyllä että siellä on menoa nyt. :)


Itse sain paremmin nukuttua rauhoittavan avulla, mutta sama kamala ahdistus nousi heti aamusta päälle ja nyt mietin sitä, miksen eilen vain sanonut etten jaksa enää kotiin. En nimittäin kehtaa soittaa sinne ja sanoa, että ei tämä enää onnistu. :( Ahdistaa itseä olla tällainen ja mietinkin, että miksi tämä nyt tällä kertaa menee näin.

Eilenkin oli niin tuskaisaa mennä istumaan edes. Piti suoralla lantiolla koittaa jotenkin kaatua sohvalle, kun ei vain taipunut lantiosta yhtään. Huoh.
Nyt koitan keksiä jotain tekemistä. Odotan lasta koulusta ja jos sitä sitten lähtisi vaikka kaupunkiin hetkeksi.
 
Vivid
Soittelin TAYSiin ja ne ihan odotetusti sano, että ei kannata mennä sinne käytäville ootteleen. Me siis jäädään vielä kotiin ja mennään, kun oikeesti alkaa sattuun. Tylsää tää oottaminen... Me lähetään nyt tohon ulos rauhalliselle kävelylle, ennen kun seinät kaatuu päälle :p Kumpikaan ei malta olla vaan paikallaan..
 
Ensinnäkin voimia kaikille tuskista kärsiville ja muille itkuiituille..[[/b

]b]Voih Hiljaisuus
:hug: Millä viikoilla mahdat olla? Mä olen nyt viikon verran ruvenut tuskailemaan tän raskauden kanssa ja tosiaan yhtään ei jaksaisi enää ja määräsivätkin pari viikkoa sitten mulle rauhoittavia ja nukahtamistabuja jotta edes yöllä sais nukuttua..Ahdistaa, masentaa ja kokoajan vaan itkisin..Mullehan oli luvattu viikolla 38 se käynnistys (nyt 35+2) mut en tiedä jaksanko siihen asti..joten todellakin ymmärrän sun olotilan ihan kybällä :ashamed: :hug: Mulla kolme ekaa raskautta meni todella kivuttomasti..ei tietoakaan ahdistuksesta tai loppuajan masennuksesta tai tuskaisuustiloista..neljännessä rupesi jo olemaan ja tämä viides on ollut helvetillinen..!!!! :headwall: Nytkin vaan itken täs koneen ääressä.. :ashamed: :x
Ajattelin että soitan tänään jossain vaiheessa äitiyspolille.. :headwall:

Äippä35v ja Nuppu35+2 :headwall: :headwall: :snotty:
 
Voi Roona. Ymmärrän et harmittaa. Toivottavati pääsette kotiin jo vklopuksi.

Bebes: Rinnoissa ei ainakaan toistaiseksi ole tapahtunut juuri mitään. Sellaista valkoista pientä kuin ihoa irtoaisi. en oikein osaa selittää mitä se on.

Mä oon ajatellu kyl keittää nuo tuttipullot aina käytön jälkeen. Mutta täytyy sanoa et toivon et pystyisin imettää vauvaa ainakin sen puoli vuotta. mutta saa nähdä sitte kuinka käy.

täytyy kans myöntää et viime yönä sain nukuttua suhteellisen monta tuntia peräjälkeen, mutta silti jotenkin väsy olo.

Mä soitin eilen tonne Naistenklinikalle varatakseni tutustumiskäyntiä, mutta ei siel ollu missää ryhmässä tilaa ja seuraava vapaa olis ollut jo 23.9 ja toivottavasti siinä kohtaa jo vaavi sylyssä. Kätilökin naureskeli puhelimessa et olet varmasti jo siinä kohtaa ennättänyt
tutustua paikkaan jo oikein kunnolla :LOL:

Cummastelija: mä ostin sen reunalakanan ikeasta ja se on ihan perusvalkoinen. Voipi olla muuten et törmätään viel synnärillä jos sikseen sattuu :p

Vivid: Toivotaan et pääset tositoimiin pian, onhan sulla noita viikkojakin ihan kiitettävästi.

Möykyllä oli melkoset jumpat eilen illalla hakkasi käsillään tonne alakertaan ja potki ylävatsaan. Nyt meillä taas nukutaan ja herätän välillä vaan ihan hetkeksi. Haluaisin käärön jo syliin nyt ymmärrän mitä se ikävä on mistä olette aiemmin puhuneet.

Oletteko muten tehneet jonkinlaista synnytyssuunnitelmia? Missä asennossa ja sen sellaista? Mä olen jotenkin ajatellut et haluaisin olla sellaisessa polviasennossa, mutta saas nähdä kuinka käy. Se sektio mua vaan pelotttaa ku en ole ollut sairaalassa sitten mun syntymän.

Jooseppi & Möykky 38+0 :heart:
 
Cummastelija: Mekin ostettiin esikoiselle Ikeasta valkoinen reunapehmuste, kun en kestä niitä pastellivärejä. Oon tykänny tosi paljon ja pysyy hyvin paikoillaan. Muuten tykkäänkin tosi paljon esim. Polarn O. Pyretin vaatteista, kun ovat niin ihanan värikkäitä eikä mitään pastellivärisiä.

kerttuneiti
: Täällä :wave: Ei siis tunnu mahaa oikeastaan ollenkaan. Tai siis kun tulee suppareita niin toki tuntuu, mutta muuten ei paljon maha menoa haittaa eikä paina ollenkaan.

Toivottavasti Vivid pääsee tositoimiin, eikä ole hämäyksen vuoksi vaan supparit ;)

Mun piti ommella, kun poika on unilla, mutta enpä jaksanut. Otin torkut ja sit keittelin teet ja söin marjapiirakkaa. Nyt vähän harmittaa etten ommellu :)
 

Yhteistyössä