**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Jipii :) sain koneen takasi jo tänään :) mutta nyt onki hommaa.. KAIKKI mun jutskat on meinaa huollon takia tottakai kadonnu ja nyt onki muisteltavaa että mitäs kaikkee tärkeetä on hukkunu :headwall: No ainaski kone toimii taas niinku pitääki, olis pitäny jo kuukausia sitte toimittaa tää huoltoo.. mutta ku ei raaskinu luopua :LOL: ja nyt siitä kärsii ku kaikki on tosiaa hukkunu :headwall: Mutta mä palailen myöhemmin kertomaa kuulumisia :)

Viivi ja 36+3
 
Jipii :) sain koneen takasi jo tänään :) mutta nyt onki hommaa.. KAIKKI mun jutskat on meinaa huollon takia tottakai kadonnu ja nyt onki muisteltavaa että mitäs kaikkee tärkeetä on hukkunu :headwall: No ainaski kone toimii taas niinku pitääki, olis pitäny jo kuukausia sitte toimittaa tää huoltoo.. mutta ku ei raaskinu luopua :LOL: ja nyt siitä kärsii ku kaikki on tosiaa hukkunu :headwall: Mutta mä palailen myöhemmin kertomaa kuulumisia :)

Viivi ja 36+3
 
Nyt on vauva kotona ja ah kun on ihanaa :heart: Tuolla se nyt tuhisee, äitiyspakkauksen laatikossa varsin tyytyväisen oloisena :heart:

Joku kyseli niistä turvotuksista ja kudosvauriosta. Neuvolassa sanoivat että kudosvaurio on, alkuun oli jokainen osa kroppaa kipeä, mut pidempiaikaiseksi riesaksi jäi nuo pohkeet. Ne vissiin kärsivät eniten (iho repesi). Mut mie turposin siis lyhyessä ajassa 20kg! Onneks ovat kaikki lähteneet :) Jalat tuntuu helliltä, aroilta kävellessä, koskeminen tekee kipeää jne. Iho on mennyt aika ruman näköiseksi, mutta kaippa se siitä paranee.. kyllähän ihmiskeho yllättävän hyvin kaikesta paranee *pitää koputtaa puuta!* Neuvolan täti sanoi että puolikin vuotta voi viedä, pintahermot on ottanu itteensä ja se sen kivun aiheuttaa. Mutta ei se niin kovaa ole, etteikö sen kanssa vois elää. Tosin kyykkyyn ei voi mennä, se sattuu liikaa :D
 
Heips!

Ihanaa Mii, että saat pienen kotiin :flower:

Mullakin oli tänään lääkärineuvola. On niin turhautunut olo! :ashamed:
rv 36+5
Pissa puhdas
Hb 113 :saint: (96)
Turvotus ++
Rt, ei kunnolla laskeutunut eikä kiinnittynyt
Paino 300g/ vk
Sf 31 (29)
rr 112/60

Kanavaa jäljellä 2cm, pehmeä ja kiinni :kieh: Tää ei tuu ikinä ulos. Mä oon kolmelta aikasemmalta ollu sen 2cm auki tässä vaiheessa |O Painoarvio nyt 2900g. 4D:n mukaan 3kg la:na :whistle: Onhan tässä tullut syötyä. Lääkäri tarkisti ultralla tarjonnan, ja oli sitä mieltä ettei enää pitäis kääntyä. Ei siis kunnolla laskeutunut, mutta tarpeeksi alhaalla :D

Häntäluu täälä kanssa kipuilee.

Ja taas kutsu käy... MN + neiti 36+5
 
Kaivelin kaapista jumppapallon...kun täällä Kysillä Kuopiossa on mahdollista semmosella jotenkin edesauttaa synnytystä..

Koetin netistä ettiä, et kuinka..mut ite ymmärsin vain et siinä istutaan ja "pompitaan"
kait se laskee vauvaa tai jotain...

Onko kellään tietoa, kuin vois jumpata edistääkseen synnytystä????

esmeralda- ja pikku ukko 39+1
 
hei kokeneemmat, auttakee uupaa!!! Yhessä lypsykoneessa luki että kerran/pv keittely ja muuten riittää pesu. Sit jossain tuttipullossa luki et keitä aina ennen käyttöä??? Eli siis hä, kummin? Tuttipullojen tuttiosat kaiketi keitellään joka kerta, mut entä ne pullot? Ja mitäs mieltä olette tosta lypsyttimestä et kerran/pv? En siis täysimetä, vaan osa tulee tissistä ja osa on korviketta. Joskus on pakko lypselläkin..
 
Lokakuusta pälyilen :D

Käsittääkseni hyvä yleiskunto ja hyvät lantionpohjan lihakset auttavat, mutta muuten jumpalla ei hirveästi pysty synnytystä edesauttamaan. Rentoutuminen on tehokkaampi tapa.

Tuosta jumppapallon päällä istumisesta ja siinä itseään keinuttamalla tai vähän pomputtamalla (miten nyt itsestä silloin hyvältä tuntuu ) saa itseään rentoutumaan ja tuo yhdessä pysty asennon kanssa sitten saavat pään painumaan alemmas. Rentoutuneena supistukset pystyvät tekemään paremmin tehtävänsä ja siihen vielä pään aiheuttama paine kohdunsuulle...avot =)

Toki sitten kaikki eivät voi tuossa asennossa olla, tai eivät koe miellyttävänä, joten muitakin keinoja sitten on =)

paapelo+poju+Deri 34+3
 
miimumaija no onpahan sekin nyt sit yritetty..harmi että jäi negatiivinen kokemus :( mutta nyt on ainakin syntymäpäivä tiedossa! ehditte valmistautuun oikeen kunnolla. tsemppiä, mutta enköhän lähetä tsemppaukset vielä lähempänäkin! =)

angi, voi hitto, jopas onkin tiukassa toi eteneminen! toivotaan et nyt ihan pian alkais sit kuitenkin tapahtuun jotain..! onkohan toi kuinka harvinaista/yleistä, että ei noi "normiannokset" auta ja lähetetään kotiin ootteleen? uskon et v***tus on päällänsä.. voi koita jaksella ja sulle oikeesti tosi paljon tsemppiä ja voima :hug: jotta jotain tapahtuisi NYT.

esmeralda- hmm, mä en oo kuullut tosta mutta mielelläni myös kuulisin lisää! mullakin toi jumppapallo lojuu tossa olohuoneen nurkassa nimittäin :whistle:

tosi moni käynyt tänään neuvolassa, niin myös minä! ja voi video nyt on sit tullut turvotusta ja kerralla vähän enemmän..oon kyl varma et jo viime kertaankin oli tullut koska silloin paino oli +900g viikossa. nyt puolestaan 1200g/vko! jösses..ja lähtöpaino oli sen 53. toi on siis mulle paljon, en ihan noin huimaan nousuun omalla kohdallani ois uskonut. no se lähtee sit synnytyksen jälkeen. eikä paljoo naurattanut kun neuvolan täti totes että "joo, ihan selkeesti huomaan turvotusta sun kasvoissa". KIVA.

muutoin päivä onkin sit mennyt hyvin ja olohuonetta koristaa uus lipasto. vitsi se on ihana! ja eilen alkoi se sairaala -sarja josta ihan tykkään ja muahan sit alkoi itkettään kun siinä näytettiin sitä vauvaa.. joitain vauvalehden juttujakaan en voi enää edes lukee itkemättä. että näillä mennään.

kerttuneiti ja puru 37 :heart:
 
esmeralda: Mä oon ymmärtänyt, että se jumppapallo enemmänkin olis kivunlievitykseen ku edesauttamiseen. Vai onko ne sit sama asia :LOL: Mut joka tapauksessa rentouttamiseen.

Mii: Nykyään ei kuulemma tuttipulloja tarvi edes keitellä, muutakuin sen ekan kerran ennen käyttöä. Samoin ku vauvan juomavettä ei enää tarvi keitellä. Ennen piti keittää vesi, ennen soseiden aloitusta. Esikoisen aikaan pulloja piti kanssa keittää, mutta kerta/ päivä riitti. Ei siis joka syötön jälkeen. Kannattaa kysyä sieltä neuvolasta jos jää vaivaamaan, mutta tämmöstä tietoa mulle annettiin -08. Ja niitä tuttiosia ei kannata pitää kauaa kiehuvassa vedessä, ettei haurastu. Lähinnä kastaa hetkenaikaa!

Nauti vauva arjesta meidän muidenkin puolesta :heart: Toivottavasti kivutkin alkaa pian hellittämään!

MillionNights + neiti 36+5

muoks.
 
Moikka,

Mun neuvolakortti löyty. mies oli vahingossa laittanut sen mun ruoka-ohjeiden joukkoon. Onneks se löyty.

inka85:
miellä liikutaan iltapäivällä ja aamulla ja sitten illalla muuten täällä nukutaan tuol vatsasssa. Jos epäilet jotain niin syö jotain makeaa ja mene kyljelle nii johan liikkuu.

angi: ihme touhuu ja jos kyseessä viel sama lääkäri

mii: ihanaa että olette saaneet tuhisijan kotiin. ONNEA! Joo mä tossa aiemmin kyelin niistä ku luulen et mul on kans jotian kudosvaurioita mun jalkapöydissä, on ne sen verran kipeät. mut kaikkea hyvää vielä kerran

Käytiin miehen kaa katsomassa tapeteita ja on se hurja vaikeaa päättää millaisen tapetin ottaa. no onneks mies löysi nyt netistä sellasen ohjelman, jolla voi katso tarkemmin miltä tapetit näyttää. Nyt vaan huomenna ostamaan se tapetti ja viikonloppuna seinään.

nyt elokuvan pariin

Jooseppi & Möykky 37+6

onnellinen ku kortti löyty :heart:
 
Mii26 :heart: =)
jooseppiHienoa, että löysit kortin!

Jaa´a, vielä on vähän aikaa neuvolatädin ennustuksen toteutumiseen. Eli hän veikkasi, että vauva syntyisi ennen torstain klo 9.00 neuvolalääkäriä. Kivuliaita supistuksia on kyllä vähän väliä, muttei mitään säännöllistä. Äh, tää loppu on tällaista odottamista ja odottamista. :snotty: Onneksi tuo esikoinen pitää liikkeessä ja mielen virkeänä. =)

Muffa 37+6
 
Voi Agni, voi vain kuvitella miten turhauttavaa on odottaa ja pelätä,että kuin iso vauvasta ehtii kasvaa ennen kuin syntyy.. :/ Toivotaan että kuitenki lähtis pian syntymään ja kaikki menis hyvin, voimia! :hug:

Mii: Ihana kun olet saanut pienen kotiin!!:) Sillon ku oon ite käyttäny vauvalle pulloja,niin en juurikaa oo keitelly muuta ku sillon alussa eka kerran ja sit silloin tällöin. Mut nyt ku lypsän vauvalle sairaalaan ja sain sairaalasta vuokralle lypsykoneen ja pullot,ni sieltä sanottiin että hygienian kans pitää olla tosi tarkka ja pullot pitää pestä ja keittää joka käytön jälkeen!! Mut luulenpa et nuo vaan on tarkempia ohjeita ku menee tuonne keskosvauvalle.. Nää on just sellasia juttuja et toiset keittelee tiuhaanki pulloja ja toiset taas esim. kerran kuussa. Hyvin on ainaki meillä lapset terveinä pysyneet vaikken ookkaa joka välissä niitä normaalisti keitelly :)

Me käytiin taas miehen kanssa sairaalalla vauvelin luona ja voi kun se on ihana :heart: Sillä oli vähän lämmöt laskenu,ni olivat pukeneet sen sellaiseen siniseen kudottuun villamakuupussiin ja päässä oli ihana kudottu pipo sekä huppu,missä oli karvareunukset, oli kyllä niin suloinen näky.. :D :heart: Haluttas niin saada jo poika kotiin... viime viikolla lääkäri puhui,et vois jo viikon sisään päästä kotia,mut tänään taas hoitaja meinasi että sellanen viikko tai kaks menee vielä sairaalassa.. aargh... :ashamed: Vaikka eihän ne hoitajatkaa voi toki liikoja lupailla,ku eivät voi tarkkaa sanoa miten kehitystä tapahtuu syönnin suhteen, mut silti harmittaa ku ehti jo oottaa että sais pian vauvan kotia.. :| Noh, hyvässä hoidossahan hän toki on,ei auta ku jaksaa :heart:

Anrika & Tepi-rakas tasan 3vkoa :heart:
 
Miille onnittelut vauvan kotiin saannista! :)
Ja Anrikalle jaksamista vielä. Toivottavasti saatte pikkuisen pian kotiin.

Mie kävin tänään siellä polilla. Painoarvio oli 3,3-3,5kg ja laskettuna olisi noin 4kg. Lasketulle päivälle sain kontrolliajan, mutta jos sitä ennen tuntuu etten jaksa enää, niin puhelinsoitolla pääsen polille taas. Olisin saanut jäädä jo osastolle, jossa käynnistystä oltaisiin mietitty jo nyt, mutta en halunnut. Lääkäri ei suositellut vielä käynnistystä, koska painoarvio ei ole vielä iso ja kohdunsuun tilanne on hyvä (2cm auki, pehmeä) ja koska vauvan pää ei ole ihan täysin alhaalla vielä, liikkuu vähän. Mutta meinasi, että voisi tulla koska vain. Venytteli kohdunsuuta oikein kovakouraisesti vielä, että jos se auttaisi. Supisteli nimittäin paljon siellä polilla ja kysyi sitten, että saako ärsyttää kohdunsuuta, jos tilanne sen sallii ja lupasin.

Sain univaikeuksiin rauhoittavaa, jotta saisin ehkä sitten vähän paremmin nukuttua. En vain tiedä uskallanko ottaa.

Mutta lääkäri otti minut tosissaan. Johtuen ehkä siitä, että sain lievän paniikkikohtauksen heti huoneeseen mennessä. Selitti asioita todella hyvin ja mittasi vauva useamman kerran, jotta saisi luotettavamman arvion.

Helpottihan tuo. Varsinkin kun tietää nyt että pääsee sinne polille soittamalla katsomaan käynnistysvaihtoehtoa.
Väsynyt olo, todella väsynyt.
 
Mii: Voi sun jalkoja :( Mutta ihana, että saitte vauvan nyt kotiin!! :heart: Mä keittelin vuosi sitten pojan pullot kerran päivässä, mikä kyllä käytännössä tarkoitti yhden syötön jälkeen (meillä oli pulloja vuorokauden tarpeiksi ja sit keitettiin kaikki kerralla ). Ehkä 2-3kk mentiin näin ja sit harvemmin. Kaikkia osia keiteltiin se n. 5min. Mutta nyt en varmaan ihan noin innolla keittele. Alkuun kyl tykkään et hygieniasta pidetään huolta, kun on kyse pienestä vauvasta.

MillionNights:
Voihan se vauva silti tulla sieltä piankin. Eihän se tarkoita et aina menis samalla kaavalla?

Jumppapallosta: Meille Kättärillä sanottiin, että on apuna nimenomaan rentouttavana ja kipua lievittävänä (toisilla siis ), mut ei siis muuten edistä synnytyksen alkamista mitenkään :) Sit kun synnytys on jo käynnissä, niin saattaa helpottaa kipuja ja rentouttaa.
 
Tänään on tosi monella ollut neuvola/lri/polikäynti. Kiva lukea missä mennään kaikkien kohdalla, vaikka vertailu ei kannatakaan =) Voihan se vauva tosiaan tulla "yllättäenkin" jos vaikka vedet menee yhtäkkiä ja synnytys käynnistyy sen takia. Siihenhän ei kohdunsuun tilanne vaikuta =) Etenee sitten kenties vaan hitaammin.

Mun jumppapallo on tyhjänä kaapissa :whistle: Rentoutukseen/kiunlievitykseen minäkin olen kuullut siitä apua olevan..

keitin esikoisen pullot+tutit lähes joka päivä koko sen ajan kun käytettiin. Pullo oli käytössä vain silloin, kun minä olin imetysaikana jonkin syötön ajan poissa, joten käytännössä harvoin tarvittiin edes pulloa. Tuttien keitosta tuli jotenkin tapa, josta luovuin pikkuhiljaa tutin jäätyä vain yökäyttöön ja lopulta luovuttiin koko tutista 1v1kk iässä =) Ehkä hiukan fanaattista, mutta alkuun varmasti toimin tällä kertaa kuten rimpulakissa. Onhan hygienia tärkeää ensimmäisten elinviikkojen aikana vastustuskyvyn kehittyessä.

Mä olen ihan puhki poikki, kun poika keksi tänään, kuinka kiva on karata sängystä :headwall: Varmasti lähemmäs 50 kertaa (n.2h ajan) kannoin pojan aina takaisin sänkyynsä :kieh: Ehkäpä sinnikkyys palkitaan ja oppi menisi muutamassa illassa perille. Pitää jo etukäteen tsempata itseään, että jaksaa olla hermostumatta ja antamatta periksi, vaikka olisin kuinka väsynyt. Kävin tuossa aiemmin illalla 45min suht reippaalla lenkillä ja siitä johtuen jo selkää jomotteli, nyt pojan kantelusta vielä hiukan enemmän :/
 
Ei... Ei vieläkään. Tänä aamuna lääkäri tuli vihdoin mun kanssa jutteleen. Ekaa kertaa synnytyksen jälkeen! Vähän on ottanu päähän olla ihan pimennossa. Noh, hän kyseli voinnit ja sanoi että näytän oikein hyvinvoivalta. Kaikki muut veriarvot palautunu jo melkein normaalitasolle, hemppa edelleen matala, mut rautatabletit 2xpv/2vko kuulemma pitäs riittää. Sitten maagiset sanat: "Ei kai tässä muuta sitten kuin että hyvää jatkoa teille, pääsette tänään kotiin." Oi sitä iloa ja onnea, soitin samantien miehelle että nappaa kaukalon ym mukaan kun tulee. Sit alettiin jo pakkaamaan mun kamoja ja melkein puettiin poikakin. Kunnes 2h päästä hoitaja tulee sanoon että pojan bilirubiini arvo liilaa koholla, pitää illalla ja aamulla mitata se, ja jos ei oo laskenu, pitää alottaa sinivalohoito. Eli pahimmassa tapauksessa täällä ollaan vielä vklp! Mä itkeny melkein koko pv, ja mieskin itki kun piti mua kainalossa. Rankkaa tää on varmasti hänellekin. Yli viikon oon ollu sairaalassa ja milloin mitäkin epäilyä ym, ja sit viel sen synnytyksen jälkeen jouduin teholle. Ja vieläkään ei päästä kotiin hänen luo. Ainoo mikä auttaa mua jaksamaan nää yöt pois kotoa, on tuo pieni otus tuossa vierellä. Maailman ihanin pieni otus! Taas itkettää. Tuo maidon nousu vielä saanu hormonit entistä sekavammiks niin oon ihan helvetin herkkä muutenkin. Huh. On tää... Nyt pitäs alkaa herätteleen poika tissille. Jaksamiset kaikille, on tää ihanaa, vaikka vaikea taival onkin takana ja jatkuu piina yhä... Roona+poju 4pv
 
uuuu, huomenna 35+0 ja ÄITIYSLOMA ALKOI! Tuntuu ihan oudolta, että nyt ne työt loppuu ja meille tulee vauva! Oon shokissa. MIehellä toki 2 lasta aikaisemmasta liitosta, mutta minulle tämä on ensimmäinen. Meidän ihana <3 Nyt alan vasta heräämään todellisuuteen. :)

2 krt ollut kunnon kipeitä supistuksia. Olin järkyttynyt millaisia ja kuinka kipeitä ne on :) Harjoitussupistuksia ollut silloin tällöin.

Raskaus mennyt ihan uskomattoman nopeasti ja helposti *kop kop* toivottavasti vielä seuraavat viisi! viikkoa. APUA, kohta se syntyy :)

 
Voi Roona :hug: Toivotaan, että pojan bilirubiinit ei nousisi ja pääsisitte jo kotiin :hug: Mulle ei tuota itkuisuutta/herkkyyttä tullut viimeksi kovin voimakkaana, mutta olin ainakin viikon ihan ylienerginen ja jossain onnellisuushormonihuuruissa, enkä nukkunutkaan yli kolmeen vuorokauteen synnytyksen jälkeen :eek:
 
Roona koita jaksaa. :hug:

Kiva tosiaan lueskella muidenkin neuvola kuulumisia :D
Hurjan paljon näyttää jo siltä että monella lähtö lähellä. Mulla on supistukset hävinneet
kuin pieru saharaan :LOL: Varmaan senkin takia että kun ollaan flunssassa ja kroppa on ollut ihan poikki jo tästä kaikesta. Ei se mitään vielä tämän viikon jos tämä muru pysyy masussa niin olen niin onnellinen :heart:

Tänään mä muuten sain sitten sen ihan oman auton Chrysler Grand Vouager seisoa tököttää tossa pihalla. Kyllä on niin "vapautunut" olo :saint:

Rinnoista tunteeko joku muu jo että maito alkaa nousemaan rintoihin?
Musta tuntuu että rintoja pakottanut muutaman päivän ja tulleet "koviksi".
Maito nousee. Ja toivon mukaan imetys onnistuu tälläkin kertaa. :p

Pullojen keittämisestä Minä olen keittänyt joka käyttö kerran jälkeen.
Ainakin kun vauva on ollut ihan pieni. Kerran keitin jopa niin hyvin että meni kattilallinen pulloja ja kattila roskikseen kun poltin ne pohjaan :LOL: :whistle:
Mutta ei se varmaankaan niin tarkkaa ole jos ne kumminkin aina hyvin pesee.

Nyt katselemaan telkkaria hetkeksi ja jos kohta jo selviytyisi nukkumaan.
Torstaina täälläkin jo taas on neuvola. |O
Ei enään jaksaisi millään ravata niissäkään :headwall:

Bebes & Salamatkustaja 38+2 :heart::heart:
 

Yhteistyössä