**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Onnea Roonalle! =)

Mulla oli sitten tänää vimonen lääkäriaika. Vähän rupesi jännittämään vauvan koon puolesta, et kui iso siit tulee (iso ja iso) :LOL: Mutta viikkoja nyt 37+3 ja painoarvio oli 2880 g. Kuulosti omaan korvaan isolta, koskapa nämä aijemmat kakis on noil viikoilla mittailtu paljon pienemmiksi. Kakkonen painoikin syntyessään vajaan parisataa grammaa enemmän vain syntyessään.

Kaikki oli ok ja kohdunsuu pehmennyt, kanavaa kylläkin viellä se 3 cm jäljellä, mut kuulemma kanavaan reippaasti sormi mahtui sisään. Tosin, tuostakaan on siis turha toivoa että edes hiukka etuajassa syntyisi mutta kun.....olo on nii kärsimätön. Taas on ne kipeet supistuksetkin kadonneet. :kieh:

fiksu voimia niiden paineiden kanssa. Se on todella ikävä olo ku ei tiä milloi taju karkaa. Mäki kärsin matalista paineista pitkään täs raskaudessa, mut tosiaan nyt kylläkin jo kk ajan ollut niiden puolesta helpompi olla.

Onnittelut Roonalle vauvasta ja joku muukin oli saanut vauvan (en muista nikkiä). Onnea myös hänelle :flower: :flower:

Mulla olis huomenna lääkärineuvola. Tuntuu, ettei tuola alapäässä oo kyllä mitään tapahtunut, kun aiemmissa raskauksissa on tähän mennessä ollut huomattavasti enemmän supistuksia :whistle: Nyt niitä on alkanut tulla enemmän ja pidempinä, jee! Kokoajan on kipua, mutta ei selvästi supistele.

Täälä tulee niin paljon tekstiä, ettei muista mitä piti kommentoida. Käyn vaan aina lukemassa, ja unohdan puolet, joten jätän sit vastaamatta :D

Olin lauantaina kaverin polttareissa puolille öin, enkä oo vieläkään oikein selvinnyt siitä väsymyksestä. Mulla oli kaks päivää aikaa järkätä sinne baby showerin tyylistä ohjelmaa sekä lahjat, joten eilinen meni sit nukkuessa ja leffassa käytiin kolmen vanhimman kanssa. Ja kuinka ollakkaan, aamulla kaiklla neljällä vuoti nenä ja pienimmällä tuntuu olevan lämpö nousussa |O Heti kun koulut alkoi! Menee hermo!

Neiti kutsuu... MN + vauva 36+4

Moikka,

Olin tänään siellä kauan odottamassani neuvolassa. Neuvolatäti olikin sitten oikein kätilö ammatiltaan ja oli tehnyt niitä töitä joku 10 vuotta.

Kaikki Möykyllä hyvin. Hyvät sydänäänet sieltä kuului syke jotain 155. Verenpaineet on minulla edelleen koholla hiukan, mutta maltillisella tasolla edelleen. Pissa oli puhdas. Lapsivettäkin oli hyvä määrä edelleen ja vauveli tuolla masussa oikeassa asennossa olluttkin jo raskausviikosta 33 saakka.

Neukkutäti kirjoitti lähetteen joka tapauksessa naistenklinikalle koska vauvan kokoa seurattu jo aiemmin Tyksissä eli vielä munkaan kohdalta käynnistys ei ole poissuljettu. Toivottavasti soitto naistenklinikalta tulee pian, sillä la:han on enää pari viikkoa.

Äitini oli nähnyt unta et vauva syntyisi nyt su-ke välisenä aikana, saas nähdä :p Voisi kyl tulla sillä haluaisin jo nähdä hänet ja saada hänet käsivarsilleni.

Jooseppi & Möykky 37+5 :heart:

mukavaa alkanutta viikkoa! :) ylihuomenna 38+0 :eek: :heart: mihin tää aika oikein häviää? kävin tänään neuvolassa. verenpaine 118/69, hb 127, paino noussu tähän mennessä 8kg, vauvan sykkeet 140-150 ja kohdunmitta 31cm. siinä ei oo viimeiseen 4vkon tapahtunut muutosta kuin +1cm.
vatsaa on kovetellut ja alamahaa on vihlonut koko päivän. samoin etureisiä (!?) vihlonut samalla tavalla, kun joskus pienenä "kasvukipujen" aikaan. ja nyt tässä huomasin, että alaselkää vihloo myös.. onkohan se merkki jostain? :) nojoo.. toiveajattelua kenties :)

O&O: joo tosiaan tulppahan voi tulla osissa!! Josko ois sitä ollu!!

Täällä tehään kuolemaa... tänään ku tein ruokaa ni tuli tosi kipee supistus, joka laukaisi mun iskiaksen taas tosi pahaks, en pääs oikee ees kävelemään. Nyt voisin kyl vaa vajota maan alle ja itkee!!! TUSKA!!!!!

mama ja kääpiäinen 38+6

kyllä täällä alkaa olla raihnaisia, ja kipeitä äitejä! :whistle:
no eipä se ihme, kun viimesiä raskauspäiviä elellään! =)
ite sain huanolta ololtani tyhjättyä ja täytettyä astianpesukoneen, ja onnistuin siinäkin hommas jotenkin venäyttämään selkäni! :eek:
kiesus, et ihminen on taitava! :headwall:
pitäs alkaa ruokaa väsää, kun saa porukan yhtäaikaa taas pöytään! :)
mut se on moro taas!

fiksu ja brutus 35+4

Voi olispa kyllä kiva tietää mitä tonne alakertaan oikein kuuluu... Tänään taas tullut muutama mojova supistus ja ristiselkää jomottaa.... Uuuuh!!!! Äitini sanoi että synnytys kuulemma ennustetaan alkavaksi ansimmäisistä kunnon poltoista parin viikon päähän.... Melkein kirosin että älä ny sano että tässä vielä 2 viikkoa pitää kärvistellä!!!! Vaikka sehän on vaan todennäköistä että niin käy, kun la on se 3.9. Mun maha on vaan jo niin alhaalla että roikkuu tuolla reisien välissä, että toivoisin synnytyksen tapahtuvan viikon sisään.

Se on vaan kumma miten sitä kaikkia näitä olotiloja kestää!!!!!! Kai se on osa tätä tiikeriäidin vaistoa
=) .
Limatulppahan voi valua pikkuhiljaa pois niin ettei sitä huomaa ollenkaan. Mä oon bongannut sen yhdessä, kolmesta raskaudesta. Mielenkiinnolla olen seurannut että näkyykö mitään vessareissujen yhteydessä, kun näitä jomotuksia on ollut niin paljon, mutta eipä mitää ihmeellistä ole näkynyt.
Vielä pari päivää seuraavaan neuvolaan, uuuuh!

Naksos&Miina 38+4

Alkuperäinen kirjoittaja fiksu:
No mä en koe olevani raihnainen enkä kipee. :D Ei oo yhtään kipeetä supistusta tullut sen päivystyskeikan jälkeen eikä muutenkaan olossa ole valittamista. Tosin vaikkei kipeitä supistuksia olekaan ollut niin napakoita harkkasuppareita kylläkin mutten usko niiden avanneen paikkoja. Keskiviikkona olis neuvola ja 4.9 sitten taas Kättäriaika jotta katsovat vielä sen Ötzkin koon, tarjonnan ja kohdunsuun tilanteen. Saa nähdä mitä tässä tapahtuu. Toivottavasti ei kuitenkaan enää neljää viikkoa tarvitse odottaa.

Olkkis ja Ötzki 38+1

Huoh... täällä flunssa ei sitten ota helpottaakseen... :snotty:
Mulla nenä vuotaa ja kova yskä :( :snotty:
Ei kivaa ei..

Mulla on koko tälle viikolle niin paljon ohjelmaakin että ei voi olla todellista.
Torstaina neuvola. Perjantaina siskon kihlajaisjuhlat+ leivontaa. Lauantaina juhlitaan nuorimmaisen 2-vuotis synttäreitä. Ja sunnuntaina pitää mennä tekemään loppu tarkastus siihen meidä asuntoon että vuokralaiset on pitänyt sen kunnossa.
Autokin pitää tässä jossain välissä käydä hakemassa. Joten hommaa on riittävästi. :whistle:
Tämän viikon jälkeen olen minäkin sitten valmis sinne synnärille. :D
Sain jo kaikki kolme niin sanotusti ripoteltua ympäri sukua niin ei ole koko poppoo samassa paikassa riekkumassa :D ;) :whistle:

Toisaalta odottaa jo niin paljon että pääsee hakemaan sen oman nyytin ja sitten toisaalta taas.... no tulossa se on kumminkin ja kaikki on valmiina omaa kultaa varten :heart:
Hirvittää vaan että miten kaiken saa järjestykseen ja muuttokin edessä ja niin paljon tehtävää ja tekemistä. Mutta saahan niitä asioita hoidettua vauvankin kanssa :D

Nyt odottamaan Salkkareiden alkua... se alkaa taas. Miten sitä seuraakin? |O
Onneksi alkaa taas niin paljon hyviä sarjoja niin on syksy illoiksi katsottavaa...

Bebes & Salamatkustaja 38+1 :heart::heart:

halaus kaikille sitä tarvitseville :hug: koitetaan jaksaa, kellään ei enää ole kovin kauaa matkaa jäljellä masun kanssa!

tänään sit aloin miettiin että oikeesti, oon syönyt nektariineja viimesen 1,5kk aikana ihan älyttömästi. kun ne on olleet viikosta toiseen tarjouksessa tuolla k-marketissa. koko ajan on aloitettu ja täys rasia jääkaapissa! no parempi se varmaan on vedellä noita hedelmiä kuin et suklaata samalla vauhdilla :p

meidän vaari ennusti neulalla ja langalla mulle viikonloppuna et tuleeko tyttö vai poika. ja eräs frendikin sanoi että mun navan perusteella tietää kans kumpi on tulossa. tohon napajuttuun en usko, onhan noita uskomuksia niin paljon, mutta aloin miettiin sitä vaarin ennustusta :eek: ei muuten mutta hän on vain kerran ollut väärässä ja on tosiaan ennustanut hyvin monesti raskaana oleville tätä sukupuolijuttua. ja nyt hän siis ennusti päinvastaista kuin mitä rv20 rakenneultrassa sanottiin. voi kuulostaa hullulta mutta aloin kyllä miettiin asiaa ja nyt se on pyörinyt päässä muutaman päivän. kumpi tahansa tuleekaan, on vauva niin tervetullut ja rakastettu.. :heart: mutta ehkä oma asennoituminen toista sukupuolta kohtaan on nyt ollut vahvempi. hui, toivottavasti ei menis kuin pari viikkoo niin nähtäis et kumpi hän on :heart:

vointi on excellent (katsotaan vaan kun oon taas sanonut tän ääneen..) ja huomenna ois taas neuvola. ja parin neuvolan kuluttua vauvan far on myös täällä ja pääsee mukaan! ihanaa! =) kävelin äsken 5km lenkin mut eipä se aiheuttanut sit ees selkäsärkyä. no ei ollut tarkoituskaan mutta oisin luullut et pitkästä aikaa kun menee taas rankemman lenkin, aiheuttaiskin se ehkä jotain.

Naksos oon kans miettinyt tota limatulppahommaa, kun toiset sen bongaa ja toiset ei kaikilla erilailla..jännä nähdä miten itsellä se menee. kuulemma voi tulla tosiaan vasta salissakin..?

Helinä83 paranemisia!! :hug: jotta et ainakaan flunssaisena joutuisi synnyttämään, voi viedä vähän voimia. Bebes myös :hug:

Vivid, sun kuulumisia kaipailen, miten voit? Sulla oli jossain vaiheessa jotain tuntuvampaakin supistusta..? =)

kerttuneiti ja puru 36+6

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Alkuperäinen kirjoittaja fiksu:
No mä en koe olevani raihnainen enkä kipee. :D
Täälläkään ei oo yhtään raihnainen eikä kipee olo! :) Vointi on vallan loistava ja fiilis muutenkin kaikin puolin hyvä. Kotona riittää vielä sen verran touhuttavaa, että murunen sais mun puolesta pysyä masussa vielä ainakin laskettuun aikaan. :D

Rosehip ja pampula 37+5

Roona: miulakin hemppa putos 87:aan. Mikä fiilis! mut kyl se siitä sitten :) En ole lukenutkaan miten oot kamppaillu myrkytyksen kanssa, mut kohtalotovereita ollaan :hug: Miten pahaksi pääsi? Jäikö vielä jotain "päälle"? Miul on riesana vielä verenpainelääkitys, mutta onneksi sitä on pystynyt vähentään jo tosi paljon! Klexaneakin pitäis periaattees viel piikittää, mut inhoan sitä niin paljon et on vähän jäänyt :whistle: No mut turvotuksia on lähtenyt melki 20kg, joten ei sen kai ihan niin väliä.. Turvotuksista jäi kudosvauriot, jotain pintahermojuttuja ja siks jalat on kipeet. Neuvolassa sanottiin et voi kestää puolikin vuotta, et korjaantuu :eek:

Mut olipa hyvä et kävin neuvolassa, nyt on paljon tietoa haavasta ja jälkkäristä!

Tsemppiä isomahoille :D

Ps. arvatkaapa kenen vauveli pääsee huomenna kotiin? :heart:

Vivid
Nyt on taas pitkästä aikaa kunnon hetki päivitellä kuulumisia. Viikonloput menee aina yhdessä hujauksessa...

Eli aluksi viime perjantailta neuvolakuulumisia. Kaikki oli kunnossa. Hemoglobiini oli lähtenyt nousuun. Se oli nyt 126 ja se on kuulemma ihan hyvä arvo synnytystä ajatellen. Oon tosi tyytyväinen, sillä se junnas noin kuukauden paikallaan, eikä meinannut lähtee nousuun. Sf-mitta oli 35cm ja nousussa sekin. Toi meiän neuvolatäti mittaa aina paljon isommat mitat kun muut... Sykkeet oli 125-130. Neuvolalääkäri arvio sillon lasketulle ajalle painoarvioksi 3-3,1kg ja nyt neuvolatäti sanoin 3-3,5kg eli samoilla linjoilla ovat. Perjantaina onkin sitten 40 viikkoo täynnä ja sillon tehdään neuvolakäynnillä lähete TAYSiin yliaikaisuutta ajatellen. Jännää!

Liikkeistä, vauva liikkuu edelleen paljon ja usein. Etenkin illat on yhtä temmellystä ja aina kun herään yöllä veskiin ja meen takas petiin, niin alkaa jumpat. Autossa myös Hippu herää aina.

Kipeät supistukset on taas poissa. Ne jäi sitten niihin kahteen, jotka varmaan tuli vaan siitä suht reippaasta ja pitkästä lenkistä. Eli odotus jatkuu... Mutta vielä jaksaa, sillä olo on tosi hyvä ja pirtee. Viime perjataina käytiin vielä vattumetässäkin ja laskettuun aikaan oli sillon vaan enää viikko :p

Vivid ja Hippu 39+3

Mii, voi kun kiva kuulla!! :flower:

Vivid tiedätkö onko toi sama käytäntö kaikissa treen neuvoloissa, et vkolla 40 tehdään jo se lähete TAYSiin yliaikaiskontrolliin? Kuulostaa muuten niin tutulta tuo että vauva herää mahassa kun oot autossa; mä oon niin huomannut ton saman ja erityisesti kun on bussilla mennyt Hämeenkatua eli mukulakivitietä :p

Mä oon kyllä ihan äimänkäkenä..Mun olo on ihan ok, jaloissa vain jonkin verran turvotusta. Vauva liikkuu oikein hyvin. Tänään kävin sitten siellä äitipolilla kun viime torstain neuvolassa verenpainet oli yläkanttiin ja pissan proteiinit 1+. Kotona oon mittaillu nyt siitä viime torstaista asti molempia ja arvot olleet ihan ok. Tänään sitten taas äitipolilla verenpaineet koholla ja proteiinit 1+ :eek: Nyt pitää jatkaa kotiseurantaa ja perjantaina uusi aika äitipolille. Ottivat myös verikokeet (laaja raskausmyrkytys seula) ja aikoivat ilmoittaa huomenna jos jotain poikkeavaa. Mutta voipi olla että perjantaina joudun sitten osastolle ja mahdollisesti käynnistelevät synnytyksen..

Mutta eipä siinä, vauvalla oli nyt kaikki hyvin, painoarvio 3500g ja sydänkäyrääkin ottivat n.10min ja kaikki siinäkin ok. Mä en voi kyllä ainakaan valittaa, etteikö neuvolassa pidettäs huolta =)

-Usvatähti rv 38+4-

Mii varmaan tuntuu mahtavalle että saatte oman nyytin kotiin :heart:

Mä täällä vielä kukun vaikka pitäisi jo olla sängyssä.
Tuntuu vaan niin ihanalle istua ja olla kun lapset nukkuu ja on niin hiljaista joka paikassa :saint:

Roona mulla oli kanssa viime synnytyksestä hemppa vaan sen 70 kun lähdin kotiin.
Hyvin se siitä sitten lähti nousemaan. Nyt onneksi olen saanut hempan nousemaan tässä raskaudessa ja viime mittauksessa oli sen 128 että jos jotain komplikaatioita tulee taas niin ainakin hemppa on korkealla. Toivon mukaan ei mitään tule.

Huoh. Ehkä se on annettava periksi ja mentävä sänkyyn. Aamu tulee kumminkin ja kolme
suuta on ruokittava HETI :whistle:

Hyvät Yöt kaikille. :wave:

Bebes & Salamatkustaja 38+1 :heart::heart:

Yhteistyössä