**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Huomeniaa :)

Mii ihanaa et saatte vauvan kotiin :heart: :heart:

Ja sit omaa napaa. Eilen suppaile päivän mittaan muutaman kerran, illalla sit puol 8 aikaan alko suppareita tulla enempi, niit kesti sit joku nelisen tuntia, tuntuvasti muttei kivuliaasti, välillä säännöllisesti ja välillä epäsäännöllisen epäsäännöllisesti. Yöllä sauppaili kylkee kääntäessä ja vaeesa reissujen jälkeen. Tänä aamuna sit bongasin limaa paperissa, liekko ois sitä tulppaa.. Esikon aikaan mulla meni limatulpasta viel 3 viikko ennen kun sain vauvan syliin, toivon vaan ettei nyt menis niin kauan ja poika suvaitsis tulla nopeempaa ulos :O)
Maha on toiminu ihmeellisen hyvin eilis illasta tähän aamuun saakka, jännä sinänsä että mulla ei oo ollu tapana käydä isoilla asioilla illalla :kieh:

Nyt vaan oottelen kärsimättömänä et pääsisin jo tositoimiin.. :kieh:

zeny ja pieni 37+4 :heart:
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuneiti:
Vivid tiedätkö onko toi sama käytäntö kaikissa treen neuvoloissa, et vkolla 40 tehdään jo se lähete TAYSiin yliaikaiskontrolliin?
En tiiä, mikä on yleinen käytäntö, mutta mulle sanottiin, että se tehdään, kun 40 viikkoo on täynnä ja mulla alkaa just viikko 41, kun on perjantaina se aika. TAYSista tulee sit aika postissa kotiin, joka pitäs olla ennen, kun 42 viikkoo on täynnä.

Yöt alkaa olla puuduttavia. Unta on jotenkin vaikee saada, kun vauva muljuttaa illat ja aina jos yöllä herää. Ja sit olo on niiiin kankee ja paikkoja kolottaa, valivali. Häntäluu on muuten ihan pirun kipee... Onko muilla?

Sanavarasto on ihan tyhjä... Ei muuta tällä erää...

Vivid ja Hippu 39+4
 
böö
eilisiä neuvola kuulumisia.... perjantaille uusi lääkäriaika kun lekuri viimeksi sanoi että jos ei ole viikolle 38 syntynyt niin katotaan tilanne uudestaan.oli sitä mieltä että ei päästettäis yliaikaiseksi kun kaikki olleet kuitenkin niin mukavan kokosia. saan varmaan ajan äippäpolille sit mut tuskimpa siellä rupeavat millekkään jos kaikki ok.

painoa tullu taas reiska 600g per viikko, sf mitta 31 . vaavi lähtökuopissaan,ei kuulemma liiku isommin enää.

toissa yönä tuli mojovat satsit supistuksia kun vähä pedin puolella touhuiltiin. tosin olivat edelleen niitä suht kivuttomii mut tuntu ett maha on kovana koko ajan. viime yönä ei taas kyl sit yhden yhtäkään
B)
täytyy varmaan ottaa uusiksi tänään tuolla kammarin puolella :LOL:

--Millukka 37+6--
 
Ihanaa Mii, että saat vauvan tänään kotiin.
Itse jouduin perumaan tämän päivän lääkärin, kun ei tässä flunssassa jaksanut sinne lähteä. Viimeinen lääkärin tarkastus onkin sitten ensi viikolla, rv 38+4 eli aika myöhään. Sinne asti pitää vielä odottaa että saa tietää onko alapäässä jotain jo tapahtunut. Edelliseen neuvolaankin tulee väliä 4 viikkoa.

Millukka
on näköjään löytänyt uusia hymiöitä :LOL:

Nyt on kaukalokin saatu ostettua. Enää on vaunut vielä matkalla, mutta eiköhän ne ehdi tulemaan. Eikä niitä edes tarvitse heti vauvan synnyttyä, vaan vasta parin viikon päästä.

Helinä 37+4
 
Huomenta päivää! :wave:

Roonalle ja perheelle onnea tätäkin kautta :flower:

Mii: Ihanaa kun saatte vauvelin kotiin :heart:


Häntäluu kipua: En ole huomannut mut muuten toi koko ala osasto on niin pirkuleen kipeä :kieh:

( . ): Tänään olin äpkl taas myrkytys kontrollissa, eli tilannetta vaan seuraillaan.. Vauvan koko arvio oli 3,5-3,6kg eli nyt oli kasvu hieman hidastunut =)
Jos kasvu menisi edellisen mittauksen mukaan niin oisi ollut nyt 4kg
Toisen jalan turvotuksesta tuli trombi epäily ja pääsin alaraajojen uä mutta ei onneksi näkynyt tulppaa =)
Pissassa edelleen valkuaiset plussalla ja paineet hiukan koholla edelleen, taas lisää verikokeita.

Lääkäri teki myös kohdunsuun tilanteen tarkastuksen ja oli 2 sormelle auki ja kanava lyhentynyt, kuulemma oikein lupaava tilanne ja ei menisi enään kauaa.. saas nähdä :saint:
Antoi vielä 13pv päähän ajan et jos ei ole käynnistynyt siihen mennessä niin sit tehdään käynnistys päätös.

TiiuHti ja Nipa 38+0
 
Mii26 Ihanaa että saatte pienen kotiin :heart:

Tänään oli sitten viimeinen lääkärikäynti. Oli kyllä niin nopea reissu, että en edes tajunnut sitä ennen kuin olin kotona :)

Rv 36+1 (33+0)
Pissa puhdas (puhdas)
Verenpaine 142/84 (126/66)
Paino 73,6 kg (72 kg)
Turvotus +/- (Aikaisemmin ei ole merkattu mitään)
Sf 32 cm (30 cm)
:heart:syke + (+)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta RT (RT)

En luota tuohon tulokseen verenpaineesta, kun en ehtinyt yhtään rauhottua ennen sitä. Aikataulu kymmenen minuuttia edellä?!, joten minua huudeltiin huoneeseen, kun istuin vielä vessassa :p Vauva hieman laskeutunut ja jotain tapahtunut alapäässä. Ei kauhean tarkkaan kertonut, mutta lyhentynyt oli ainakin (puhui varmaan siis tuosta kanavasta.. oon kyllä niin hölmö kun en mitään tiedä :p ). Mahtuu kuulemma hyvin syntymään. Arvioi että lähemmäs 40 viikkoa mennään, että syntyy - mitä sitten ikinä tarkoittaakaan :)

uneksija85 ja papu 36+1
 
Ihanaa Mii, että saatte vauvan kotiin :heart:

Muiden viikkolukemat tuntuvat niin hirmuisilta, kun itse junnaan täällä häntäpäässä syyskuisia ja todennäköisimmin meille tulee lokakuun vauva :whistle: Neuvolalääkärissä kävin tänään (35+1) ja paikat on edelleen visusti kiinni :/ Esikoisesta olin tässä vaiheessa jo 1cm auki ja kanava lyhentynyt...tosin meni silti rv 40+3 ennen kuin syntyi. Eipä vielä tosiaan vauvalla ole kiire tullakaan, kun niin paljon olisi tehtävää :D Mun vointi on nyt aivan loistava muutenkin, joten mikäs tässä odotellessa jos tällaisena pysyykin :D Paino oli laskenut -200g, paineet 112/68, sf 31cm.

Jaksamista ja voimia kaikille vaivoista kärsiville :hug:

Eilen alkoi minullakin mammaoloma virallisesti, vaikkakin jäin sairaslomalle jo viime viikolla selän takia. Mammaloman alkamisen vuoksi sain eilen sitten jo toiveikkaana kaivettua turvakaukalon ja sitterin esiin sekä tehtyä yhdistelmistä jälleen vaunut tulokasta varten =)

Kristelle 35+1
 
Neuvolassa käyty ja oon niin ilonen :D

RV 38+1 (rv37+2)
Paino +933 (-300)
Turvotus + (+)
Veranpaine 130/86 (130/80)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf 38 (36)
Lapsivettä N (N)
Tarjonta RT (RT)
Syke 135+ (130+)

Ja sitten...

Kohdunsuu auki 2 sormelle ja kohdun kaula erittäin lyhyt!! :D

Neuvolalääkäri sanoi että synnytys alkaa olla TODELLA lähellä.. Yksin en saa kävelylle lähteä vaan mielummin aina joku mukana jos synnytys käynnistyisi.. Supisti sitten oikein mukavasti kun ultralla katseltiin vauvan asentoa.. Vauva on laskeutunut mutta pääsee vielä hieman kääntämään päätä oikealle ja vasemmalle, mutta lähtökuopista ei enään pois lähde..

Ihana oli kuulla nuo uutiset.. :heart: Nyt vaan innolla odottelen että millonka oma pikkunen päättää tulla ulos =)


O&O 38+1 :heart: :heart:
 
Oltiin tänään sitten Kättärillä kun vauvaa yritettiin kääntää perätilasta raivotarjontaan. Ei kyllä ollut mikään mukava kokemus, lääkäri ei meinannut millään luovuttaa vaikka minä sukeana itkin ja voihkin siinä. Ja vinottainhan se vauva sinne masuun jäi, nyt on taas hieman nostanut päätään.
Sektioaika sitten tasan kolmen viikon päästä, 15.9 !!! (rv 39+3)

Mies oli aika hiljainen, jotenkin pettyneen oloinen sektiopäätöksestä. Se odotti niin kovasti synnytystä ja sitä että pääsee olemaan mukana ja auttamaan kaikessa. Selvästi sitä harmittaa, vaikka ei sitä suoraan myöntänytkään. Se olisi halunnut jännittää loppuun saakka. Sanoi että aika kylmältä tuntuu, kun isketään vaan lappu käteen jossa syntymäpäivä ja kellonaika valmiina.. Mä olen aika huojentunut ettei tarvitse enään jännittää, että kääntyykö vauva ja millainen synnytystapa yms yms.

Raskausarpia mulle tuli jokus viikolla 30 ihan räjähdysmäisesti navan molemmin puolin. Niitä on paljon ja ne on aika leveitä, todella ikävän näköisiä siis. Napakin mulla on ihan ulos pullahtanu, musta se on vaan hauska :) Mun mahasta tulee niin ruma kun vielä saan sen sektio arven tohon noitten kaikkien muiden kaveriksi. Muutenkin maha venynyt ja poksunut niin että siitä tulee varmaan sellainen ihnottava lirppu. Saakohan sitä ikinä kuntoon jumppaamalla?

Kolme viikkoa pitäisi sitten vielä jaksaa. Äääh. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin ja "suunnitelmien" mukaan.

Miimu ja Masu 36+3
 
Ainiin, unohdin vielä kertoa kokoarviosta.. Viime torstain lääkärineuvolassa tämän hetkiseksi kooksi arvioitiin 2,6 kg. Tänään kättärillä lääkäri oli ihan että mitä h*****?? Että johan jo mahan päältä tunnustellen on huomattavasti suurempi. Uusi kokoarvio nyt 3,2 kg. Eli sen verran mitä neuvolalääkäri epäili olevan syntymäpaino... :ashamed:
 
Mie en jaksa...2 kuukautee 2 h unet öisin,hirveet närästykset,alko sillo viikolla 15.Miulla menee se max 12 rennietä päivässä,ne on ainuut mitkä ees joteki vähän helpottaa.Ja nyt on viikon ollu iha kamalaa kun röyhtyyttää jatkuvasti lisäks,nii paljon et tänään oon oksentanu sen takia.Mitää ei kärsis syödä,kurkku on kun tulessa.
Enkä saa tota 3 v ees päikkäreille,ei suostu mitekää nukahtamaa :'(

Tepa75 37+6
 
VALITUSTA TÄÄLTÄKIN

Nyt v*****aa ja ankarasti. Mä olen hukannut mun neuvolakortin. P****le! Anteeksi! Olen yrittänyt etsiä kaikki paikat soittanut niihin paikkoihin mis eilen olin ja kukaan ei ole nähnyt tai palauttanut sitä. helvetin helvetti. Yksi toivo on vielä jos se olis tippunut autoon eilen. kädet ristissä et se olis siellä lattialla :'(

Muuten olo on tosi jees! tuossa imuroin ja lattelin tiskit pois koneesta ja viikkasin vaatteet kaappeihin.

miinumaija onko viel mahdollista et vauva kuitenkin kääntyisi oikeaan asentoon? puhuivatko siis aiheesta teille jotain? Melkolailla eroaa nuo kokoarviot. uskon et varmasti teki kipeää se kääntäminen eilen liv tv:ssä näyttivät miten se tehdään et uskon et teki kipeää.

Tepa75: täällä kans nukutaan yöt erittäin huonosti ku täytyy käydä vessassa ainakin 7 kertaa yössä. aamulla sit saan nukuttua taas kuitenkin johonkin kymmeneen suht hyvin.

O&O:llakin sit varmaan pian vaavi sylissä :heart:

Häntäluu ei ole ollut kipeä, mutta nivuset tulee kipeäks ku kävelee hiukan enemmän. mut se on vamrasti vaan hyvä asia et se on kipeä antaa sitten hyvin tilaa synnytyksessä.

Tiuhti: Mulla oli sama tilanne parisen viikkoa sitten ja ei ainakaan viel ole mitään tapahtunut saati sitten tullut edes kunnon supistuksia. toivottavasti nyt vaan pian alkais tapahtuu ku alkaa olee kyl aika täynnä tätä kaikkea varsinkin näitä turvotuksia ja jalkakipuja.

mama84 sullahan noit viikkoja on jo kerääntynyt hyvin. mihin tää aika on mennyt? no näitä omia kirjotuksia on varmasti sitten kiva lukea joskus :LOL:

Voimia kaikille

Jooseppi & Möykky 37+6 :heart: huomenna 38+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tepa75:
Mie en jaksa...2 kuukautee 2 h unet öisin,hirveet närästykset,alko sillo viikolla 15.Miulla menee se max 12 rennietä päivässä,ne on ainuut mitkä ees joteki vähän helpottaa.Ja nyt on viikon ollu iha kamalaa kun röyhtyyttää jatkuvasti lisäks,nii paljon et tänään oon oksentanu sen takia.Mitää ei kärsis syödä,kurkku on kun tulessa.
Enkä saa tota 3 v ees päikkäreille,ei suostu mitekää nukahtamaa :'(

Tepa75 37+6
Närästyksestä

Kokeileppa vanhan kansan luomukonstia: sekoita ruokasoodaa teelusikallinen-kaksi lasilliseen vettä ja juo alas. Veteen sekoitettuna ruokasooda neutraloi vatsan happoja (toimii jonkinlaisena ph-puskurina. Älkää kyselkö tarkemmin, en muista kemiasta mitään!). Se ei siis sinänsä poista kohdun aiheuttamaa mekaanista närästystä (eli sitä, että vatsahapot nousevat kurkkuun), mutta se helpottaa poltetta luonnollisesti. Olen itse kokeillut tätä nyt raskauden aikana ja hyvin on toiminut!

hanjuu
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Oltiin tänään sitten Kättärillä kun vauvaa yritettiin kääntää perätilasta raivotarjontaan. Ei kyllä ollut mikään mukava kokemus, lääkäri ei meinannut millään luovuttaa vaikka minä sukeana itkin ja voihkin siinä. Ja vinottainhan se vauva sinne masuun jäi, nyt on taas hieman nostanut päätään.

Miimu ja Masu 36+3
Voi, onpa harmi, ettei vauveli kääntynyt! Minua jännittää sama asia: torstaina on 36+0 neuvolalääkäri ja siellä katsotaan, mikä asento meidän vauvalla on. Hän on ollut viimeiset viisi neuvolakäyntiä viistossa. Kylläkin nyt kuvittelen hänen olevan pää alaspäin, vaikkakin ehkä edelleen viistoasennossa.

Tietääkö kukaan, voiko viistossa (mutta pää alaspäin) olevaa lasta synnyttää alakautta? Miksi "pää alaspäin viistoasentoakin" yritetään kääntää?

hanjuu :heart: vauva 35+5
 
miimumaija: Hyvä et vauva piti pintansa ;) On nyt ainakin joku suunnitelma olemassa. Meillä ei lääkäri kyllä kovin kauaa edes yrittänyt, kun sanoi, että ei tämä kyllä tunnu kääntyvän. Mua ei sattunut se yritys lainkaan, mutta jotenkin ikävältä tuntui. Ja kun sanoin, et ei tunnu yhtään hyvältä, niin sit lopetti. Vaikka olikin jotenkin kylmän oloinen lääkäri, niin ihan ihminen kuitenkin :) Sun mieshän saa olla siinä leikkauksessa mukana ja saa vielä pidellä vauvaa paitansa alla ekat 2h (kun olet heräämössä ), joten saattaa saada läheisemmäkin kokemuksen kuin tavallisessa synnytyksessä! Meillä ainakin vauva oli isän paidan alla vierihoidossa ekat hetkensä, kunnes mä pääsin heräämöstä pois. Jutelkaa ihmeessä asiasta hyvin etukäteen, ettei mikään jää harmittamaan. Meitä harmitti, kun lääkäri ei kysynyt et haluaako mies leikata napanuoran vaan poikkas vaan itse sen. Mies kun olis halunnut ja se oli kätilön kanssa ennalta juteltu, että on ok.
 
Mullakin oli muuten tänään neuvola.
- Painoa tullu +500g/vk, yhteensä 11,5kg.
- Verenpaineet 117/65
- Pissa puhdas
- Sf-mitta 32,5cm (eikä kuulemma paljon enää kasva, kun oli jo lähtenyt laskuun)
- Vauva edelleen tiukasti RT:ssä ja tosi alhaalla

Itse en nyt jaksa ajatella, koska vauva tulee. Tulee kun on aika :) Kaikki kyselee "tuntemuksia", mutta en tiedä miltä pitäs tuntua. Ihan normaalilta? Ja toisille kun on sanottu että kohta vauva tulee, niin onkin menny vaikka kuinka paljon yli ja päinvastoin. Turvaistuin ei vielä ole autossa kiinni, joten toivottavasti ei nyt tänään synny ;)

rimpulakissa rv 38+4
 
vivid: täällä kans häntäluuvammanen... eli siis häntäluu aivan törkeen kipee, ollu jo kauan. Ja mulla kyl muutenki kipeytyy häntis tosi helposti liiasta istumisesta tai huonosta tuolista, tai vatsalihasten tekemisestä...

Tänään vihdoin käytii miehen kans kaupast ostelees vauvalle pikkusälätavaraa valmiiks (esim. tutti, vappoi, kosteuspyyhkei, ym...)
Rupee jo ärsyttää, ku joka päivä supistelee ja on kaiken maailman tuntemuksii, mut hitto aina ne hiipuu sun muuta. EI JAKSA ENÄÄ!!!

mama ja kääpiäinen 39+0
 
Täällä taas vaihteeks kirjottelemassa ja edelleen yhtenä kappaleena. Tänään oli tosiaan se äippäpolikäynti.
Tässä kuulumiset:
Viikot: 38+1
Paino: 61 pudonnu puol kiloo viikossa
RR: 130/81
Pissa: puhdas niinku aina vtähän mennessä
Vauvan paino-arvio tällä hetkel: 2,8 kg, edelleen on rt

Kohdunsuu auki yhdelle sormelle, mut ei vissii hirveest ollu lyhentyny. Lääkäri totes et mahtuu tulee alakautta ja suositteli et ainaki yritän synnyttää alakautta. Kyseli myös et kumpaa on lupailtu, totesin vaan et tyttöähän ne lupaili ultran perusteella ni sano et samaa mieltä hän on...

Eipä taas vaihteeks muuta. Jaksamisia ja vointeja kaikille mammoille...
 

Yhteistyössä