Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Tässä lainaus finnairin sivulta:

Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan kunnes 36 raskausviikkoa on täynnä (35 viikkoa + 1–6 päivää) (kansainvälisen ilmakuljetusliiton suositus).
Finnairin lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa kunnes 38 raskausviikkoa on täynnä (37 viikkoa + 1–6 päivää) edellyttäen että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.
Kun 28 raskausviikkoa on täynnä (27 viikkoa + 6 päivää) vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
Terve vastasyntynyt voi lentää rajoituksitta kaikilla yhtiön reiteillä kahden päivän ikäisenä.
 
Odottava ja onnellinen minä sain sairaslomaa ihan omalta neuvolalääkäriltä. Hän itse oli aiemmin jo sanonut että saan ottaa yhteyttä milloin vain jos en pysty töissä olemaan. Kyllä nämä raskausajan sairaslomat mielestäni kuuluu neuvolalle.

Huomenna poksutaan taas!!! Enää tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan, ajatella!!
 
Lääkärissä käyty ja neuvolaan ei päässyt, koska siellä vain keskiviikkoisin lääkäri, työterveyteen ei ollut aikoja, joten päivystävälle lääkärille pääsin sitten. Se paska homma tässä on, että joutuu noista käynneistä maksamaan. EIpä se nyt kallista ole, mutta silti. Sairasloman kirjoitti pelkällä kävelytyylin näkemisellä ilmeisesti, koska ei tutkinut mitenkään. Kysyi heti nähtyään, että onko sun selkä noin jumissa. No ei ole edes selkä vaan lonkka. Oli sitä mieltä, että asennon muuttuminen on ärsyttänyt mun lonkan joka on silloin lapsena hoidettu kun on ollut tuo synnynnäinen lonkkavika. Kehoitti hankkimaan tukivyön. Onneksi on sairasloman perään vielä yksi vapaa ja sitten arvioidaan uudellen tilannetta. Siinä olis sitten enää viikko kesälomaan.

Leo rv 27+3
 
Lentoluvasta kyselin täällä,kiitoksia kommenteista!! =) juu tiedän et yleensähän se on tuo rv28-30 lentoyhtiöstä riippuen...norwegianilla ollaan menossa ja siellä lukee näin; ” Normaalin raskauden lasketaan kestävän 40 viikkoa. Jos olet raskaana, voit tavallisesti lentää Norwegianilla 36. raskausviikon loppuun saakka. Alle neljä tuntia kestävillä lennoilla raskaan oleva voi lentää 38. raskausviikon loppuun saakka. Matkustajan on esitettävä lääkärintodistus, jossa vahvistetaan että raskaus on edennyt normaalisti ja josta käy ilmi, onko matkustaja tarpeeksi terve matkustamaan lentokoneella. Kun laskettuun aikaan on alle kaksi viikkoa, Norwegian ei ota raskaana olevaa matkustajaa lennolleen.”
NOH, Soitin as.palveluun ja siellä sanottiin että heitä on ohjeistettu sanomaan et ei tarvi olla lääkärintodistusta mikäli raskaus edennyt normaalisti,riittää että on todistaa neuvolakortista raskaudenkesto ja et ongelmia ei ole ollu...mut lääkärintodistuksesta ei haittaa ole ja rv36 asti sai tosiaan lentää noin ku kotimaan sisäinen lento.
joten taidanpa varata liput ja toivoa että kunnossa pysyn,koska hinnat nousee mitä lähemmäs ajankohtaa päästään,nyt sattui viel oleen 50halvemmat ku vk sitte,eli reilulla 300e käydään mutka..
niin ja unohin kysyä tuolta mut tiedättekö et miten 4v pojalla,pitääkö olla joku passi tms.???

Marja toivotaan et nää päättäjäiset menis rauhallisemmissa merkeissä =)sulla onkin sitte mooooonen vuoden koulurumbat :D

Täällä flunssa edelleen,nyt alkaa hieman helpottaa,viime yönä korvakipua ja soitinkin jo työterveyteen et kävisin näyttään mut peruin sitte,katotaan ens viikolle ellei pahene..ja nyt on mieskin kipeenä,samaa flunssaa mut lämmön noston kera,kivat 4pvn vapaat =/
Eilen käytii leffas kattoo pirates of the caribbean,oli huono ja 3D tehosteet puuttu kyl kokonaan!
Jiimii&poju26+5
 
Hei te jotka saikkuilette kesälomalle asti...muistattehan että sairasloma siirtää lomaa?siis jos sen haluaa niin tekevän...ite taisin muistaakseni esikoisesta olla juuri niin et olin saikulla kesäloman alkuun+kesäloma+äippäloma,silloin en tuota hokassu!
mutta nyt olen saikulla äippäloman alkuun ja kesäloma jää pitämättä(joka olis ollu jos olis pitäny pitää niin heinäkuus) joten sen saan suoraan rahana!,tuleehan tuossa vähän ylim.rahaa ku normaalistihan tuo kesälomaraha on vaan kk palkka etukäteen...Eli nyt siis saan heinäkuun lopussa sairaspvrahat+lomarahat.
joissaki paikoissa tosin saa palkan+lomarahan eli silloinhan sitä jää rahaaki enemmän lomailuun!
 
Sairaslomasta ja lomasta. Mulla saikku tulee jatkumaan loppuun asti, niin että loppuu kesälomaan. KEsäloma on pidettävä, en voi sitä siirtää. Ja koska saan palkkaa koko ajalta, lykkään loma aloitusta niin, että loppuu edellisenä päivänä mitä äippis alkaa. Palkanlaskijan kanssa näistä puhuin. Mulla siis ekat 60 päivää täysi palkka, ja siitä eteenpäin 2/3, eli en saa kelan päivärahaa ollenkaan kun palkka on sen verran iso.
 
Santtu juuri tuossa on ihan sama vaikka sen pitää kun palkan siltä ajalta saa joka tapauksessa,eri asia on just ku palkkaa ei saa..ja sehän on niin et jos sairastuu ennen lomaa,loma siirtyy,mutta meillä sitä lomaa tulee hieman pidemmälti ;) tuoki riippuu pitkälti millaisessa paikassa on töissä jne.
 
Heippahei "pitkästä aikaa" :) Lukenut olen, mutta en ole ehtinyt oikein kommentoimaan :ashamed:

Uusille tervetulotoivotukset :wave:

Mädchenille kiitos uudesta pinosta ja kivasta nimestä :)

Mahakommenteista sen verran, että osa sanoo mahan olevan jo kovin iso, vaikka tosiasiassa tämä nyt on ihan normaalikokoinen näihin viikkoihin. Joskus pikkuisen kyllästyttää kuunnella samaa laulua....Ja mulla kaikki maha on siis edessä ;)
Liikkeistä päätellen on tulossa vilkas lapsi, ja varisnkin tykkää monottaa/lyödä rakkoa just kun mulla on wc-hätä ja istun esim. autossa :D Liikkeet tuntuu siellä täällä, rintoja kohtikin potkii välillä oikein :)

Sormukset on aina pakosta työpäivän ajan pois sormista, ja hyvin tulevat ja menevät paikoilleen :) Tosin, eivät ole kireimmästä päsätä muutenkaan.
Sukupuoli kysyttiin ja saatiin lähes satavarma vastaus, jota tosin en tänne kerro :D

jeeni, mä NAUTIN lämmöstä ja auringosta :) On ihana vetää caprit tai hame tai mekko päälle ja olla vaan rennosti lämmöstä nauttien :)
jiimii82 passiiasiaan vastaus, passi tarvitsee olla ihan kaikilla, vauvoista alkaen, ja niissä ei saa näkyä aikuista samassa kuvassa...

Sairauslomista, mulla on tähän mennessä ollut vaan sen jalan tukoksen takia vajaa viikko saikkaria, mutta nyt alkaa kyllä olemaan kohta kriittiset paikat. Reippaasti olen tähän asti tehnyt kolme vuoroa valittamatta, mutta nyt on alkanut selkä sanomaan sopimusta irti, on välillä niin tajuton kiire töissä että alamahaan alkaa sattua. Kaiken päälle mua täällä ei pääse yhtään helpommalla vaikka kuinka on raskaana, potilaat pitää hoitaa ja kiirettä piisaa ja hommat on tehtävä. Kivasti iltavuorotkin ensi listassa on mulle pidennetty yhdeksäntuntisiksi normaalin 8h sijaan...

Selkävaivat tosiaan piinaa, öisinkin on välillä nukkuminen vaiekaa ja asentoa haetaa useita kertoja. Gramma Panadolia ei auta yhtään eikä oikein tyynytkään : / Parin vapaapäivän jälkeen kun toisena en tehnyt MITÄÄn ylimääräistä, oli selkä sen verran parempi että sai yön nukuttua 8h putkeen, mutta töissä taas muutama tunti niin jo alkoi särkemään...

Sokerirasitus oli keskiviikkona, ja kaikki arvot olivat mallissaan :) Palkaksi siitä hain itselleni jätskipuikon :LOL:

Tiistaina jo poksui, eli rv 25 ja 24+3 olisi nyt täynnä :heart:
 
Minä taas täältä sairaalasta kirjoittelen. Eli to iltana hieman ennen puolta yötä alkoi taas verta vuotamaan ja äkkiä sairaalaan. Nyt mulle pistetään kortisonia pistoksina lihakseen 4krt 2 vuorokauden aikana vauvan keuhkoja kypsyttämään. Saan myös verenhyytymistä edistävää lääkettä.

On sen verran tiheässä mulla nämä sairaalareissut ja verta vuotaa herkästi, niin kaiken varalta nyt varautuvat myös vauvan syntymään jo.

Kerron enemmän paremmalla nettiyhteydellä ja ajalla...

Huldis ja pikkusisko 26+5
 
Huldalle :hug:
Toivottavasti pikkunen sais edes muutaman viikon vielä mahan suojissa kasvaa ja vahvistua...

Mahakommenteista...
Kasvotusten en ole kauheesti saanu kommentteja mutta facebookissa olen kyllä mahakuvia laittanu näkymään ja siellä on tullu kommentteja...
Kaikki sanoo että iso maha on ja niinku Zophieki totes, kun kaikki vaan tulee tuohon eteen... :D Vaikuttaako istukan sijainti mahan kokoon? Ku esikoisesta istukka oli takaseinämässä ja iso maha sillonki, mut nyt etuseinämässä ja maha paljon isompi. Vaikka johtuuko sitten siitä et esikoinen kuitenki sen verran pieni vielä (1v7kk)?

Tuntu vähän oudolta ku yks nainen kysy tuossa pari viikkoa sitten että oonko mä raskaana :LOL: Siis muuten olen mielestäni hoikka (lähtöpaino jotain 56kg) ja maha on vaan semmonen pallo niin oli kyllä aika erikoinen tilanne :whistle:


Talvicci ja Torsti rv.24+0 :heart:
 
Heips!
Nyt ois viikko sitte saikkua.. Esimies oli sitä mieltä että pitäs olla tiukkana ens lääkärikäynnillä että antais pidemmän sairasloman kun en töissä pysty juurikaan mitään tekemään ja viikon pätkät vaikeuttaa mulle sijaisen saamista :/ Olen kyllä samaa mieltä esimiehen kanssa.

Keskiviikkona olis neuvola.. niin pystyykö neuvola(terveydenhoitaja) kirjoittamaan sairaslomaa vai lähettääkö neuvolalääkärin vastaanotolle? Varasin jo varmuudeksi torstaille työterveyslääkäri ajan.. eilinen lääkärikin oli sitä mieltä että pidemmän sairasloman saamiseksi pitäis käydä työterveydessä.. eilen kun ei saanut työterveys puolelle ollenkaan aikoja niin pääsin yleislääkärille..

Huldikselle iso voima hali :hug:

O&O + pikku jäppinen 26+0 *POKS POKS* :heart:
 
Viimeksi muokattu:
O&O Kyllä mä olen kaikki saikut hakenut neuvolasta, lääkäriltä. Eka pätkä 2vko, nyt menossa 4 viikon pätkä ja sit tulee vikat 3 viikkoo seuraavalla lääkärikäynnillä. Terkka ei voi saikkua laittaa jos lääkärintodistus on jo olemassa. Työterveyteen eivät ole kertaakana ohjanneet kun raskauteen liittyvät asiat ovat kuitenkin neuvolan heiniä. Toivottavasti lääkäri ymmärtää ja laittaa sulle pidemmän pätkän suoraan!!
 
moro mammat! kiitokset uudesta pinosta ja nimestä joka myös ihqu...
tänään poksuu 24+0, neuvola oli viime maanantaina ja kaikki oli hyvin. torstaina saan jo äitiys avustuksen ja pääsen sit shoppailee vauva tavaroita. ihanaa kun on lämmintä.

ootteko muut huomanneet että koti äidin arki oils jotenki kiireistä? mulla on ainaki koko ajan jotain tekemistä ei ehdi päivällä nukkua ollenkaan. nytki on lähdettävä pyykille...
 
O&O ei neuvolatäti voi ainakaan pitkää sairaslomaa kirjoittaa,siihen tarvitaan lääkärintodistus...ja kuten olen aikaisemmassa kirj.sanonu niin mulle toi neuvolalääkäri ei kirjoittanu ku just noita vkn/kahen pätkiä joten menin työterveyteen,siellä ymmärtävät paremmin työnantajankin kannalta...ja tuo on tosi et joka paikas ne pomputtelee,ku raskaana oleva ei oikein kuulu mihinkää ja sit kuuluu kaikkiin ryhmiin,mie olen asioinu nyt lähinnä neuvolassa,esikoista odottaes asioin työterveydessä(sillo ei ollu ennakoivia supistuksia..)

Zophie niin et siis ihan suomen sisäiselle lennolle vaaditaan passi??pitänee alkaa pikapikaa sellanen hommaan ettei jää hesan reissu käymättä...

Huldis :O huiiii...toivottavasti vauva viel pysyis kuite masussa jonku aikaa..toivotaan että kaikki menee loppujen lopuksi hyvin,sinulla ei ole helppo raskaus ollu noiden pelkäämisten takia!voimia ja :hug:
Aurinkoista lauantaita!!
Jiimii&poju 26+6
 
No niin nyt on paremmin aikaa esittäytyä. Eli kiitos kun sain liittyä joukkoonne :) Eli voikukka on 32v ensisynnyttäjä Oulun seudulta.
Töissä pitäisi vielä jaksaa esittää kiinnostusta kuukauden verran, sitten kesäloma+ mammaloma! Onneksi aika kuitenkin menee nopsaan.
Itse olen tainnut päästä aika vähällä alkuraskauden aikana, myöskään nyt ei ole ollut mitään ihmeellistä olotilassa.
Äitiyspakkaus on jossain päin Suomea tulossa, eli sitä odotellessa. Myöskin isommat hankinnat on melkein tehty, suurinman osan tarvikkeista saan kavereilta tai naapureilta, ainoastaan hoitopöytä on vielä hakusassa, mutta kunhan tässä kerkeis Haaparannalla käymään.
Voikukka 26 + 4
 
jeeni
vaunukysymys teille joilla on jo ennestään lapsia. millaisiin vaunuihin olette päätyneet ja oletteko olleet tyytyväisiä. täällä pohditaan yhdistelmiä pehmeällä kopalla ja kääntyvillä etupyörillä (hartan topline S) Onko kokemusta ko. vaunuista tai vastaavista tai suosittelisitteko jotain ihan toisia?

jeeni ja kaveri 26+4
 
jeeni: Noista nimenomaisista vaunuista en osaa sanoa, mutta meillä on kahdet vaunut olleet pehmeällä kopalla ja olen tykännyt, varsinkin näin syys- ja talvivauvalla. Tällä hetkellä meillä on kolmipyöräiset Teutoniat kääntyvällä etupyörällä ja täytyy sanoa, etten kääntyviä renkaita enää valitsisi. Talvella ja loskakaudella toimivat ihan surkeasti, aina linkussa väärään suuntaan. Mitä enemmän liikkuvia osia, sitä enemmän ongelmia. Edes lukittavuudesta ei oikeastaan ole hyötyä.
 
Iltaa kaikille mammoille:) Täällä rankka 2 päivänen juhlien takia...viimeyönä unta vaan vajaa 4 tuntia ja sekin vähänväliä heräillen..aamulla 6.30 liikkeelle ja juuri kotio tultu. Oli 4 lapsosen kevätjuhlat ja miehen serkun lakkiaiset. Eilen tosiaan oli 50v bileet ja huomenna sit 60v bileet...Nyt vartoon, että pääsen kaatuu sänkyyn ja aamulla ei kiirettä ylös. Lapsosten kevätjuhlissa rupesivat äidit tarjoilee vauvakamoja, joten maanantaina menen katsomaan löytyykl jotain mitä kelpuutan:) IStuimen ostin siskon kaverilta. Gracon+ telakan jotka ollut 6kk käytössä ja maksoin niistä 20e ainoastaan..kaupanpäälle sain ison mobilen, missä useita eri musiikkeja ja lelut, sekä kaukosäädin, hoitoalustan pinnasängyn päälle, pinnasängynsuojan, vaatteita ym...halvalla pääsin. Tuleva kummitäti toi kehdon ja oli jo ostanut triptrapin syöttötuolinkin jo valmiiksi.. Vaunut ostan naapurilta, kun luopuvat niistä just syksyllä ja kelpas minulle mainiosti, kun olleet yhdellä lapsella pihassa nukkumavaunuina ja olivat kun uudet.
 
Enpä olekaan vielä kesäkuussa kerennyt kirjoittelemaan, joten kiitos uudesta pinosta!

Ja tervetuloa kaikille uusille! Mukavaa, että vielä tässäkin vaiheessa uusia tulee mukaan.

Täällä ei sen kummempia, ihanat ilmat on ollut ja sen myötä kaikki aika on oikeastaan tullut vietettyä ulkosalla pihaa laittaen. Huomenna taas töihin neljän vapaapäivän jälkeen ja jotenkin on motivaatio kadoksissa, varsinkin kun tietää, että ensi viikko on taas niin kiireinen töissä.. Ahdistaa jo valmiiksi.

Huomenna olisi sen ensimmäinen ja ainoa neuvolan lääkärikäynti, sitä odotellessa siis. Äitiyspakkauskin varmaan ensi viikolla tulee, kun se ilmoitus siitä tuli jo tovi sitten. :)

Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Raisu 27+1
 
R-M
Hienoa että Huldis on päässyt kotiin!

Ä-pakkaus saapuu kahen viikon kuluessa, ei malttaisi odottaa! En meinannu housuisssani pysyä kun illalla kävin Kelan sivuilla tsekkaamassa tilanteen. Hihii, pääsee hypistelemään! :heart:

Tänään tasan 3kk laskettuun aikaan! :)

R-M & Eemeli 26+6. :heart:
 

Yhteistyössä