Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Moro! :D

Merkkari: Oishan se kiva jos ois laihempi odotuksen jälkeen :) Hyvä laihis: raskaus! :D Mun pitää kyllä tsempata ton syömisen kanssa... RD-ruokavalio kyllä onneksi laittaa mut ees syömään säännöllisesti.

Nimi: meillä on pojalle valmis nimi, tyttö jää varmasti ilman nimeä :D Me ei ikinä keksitä tytölle nimeä, joka sopii molemmille! :D Voi raukkaa! :D Me laitetaan kyllä hätäkastenimiksi kaavakkeeseen jotkut muuten-vaan nimet, joita ei oikeasti harkita lapselle.

R-M:
:hug: mä oon kanssa ollut ihan maassa ja masentunut :( Pelottaa tuleva äitiys niin kovin :(

Jeenille paljon tsemppiä odotteluun :hug: Meillä oltiin ennen ehkä sitä mieltä, ettei selvittäisi kehitysvammaisen lapsen kanssa, mutta kun kaveriperheessä on kehityshäiriöinen poika niin mieli on muuttunut, se on niiiin ihana lapsi :) :heart: Tietenkin kun kasvaa niin tulee lisäongelmia, varmaan teini-ikä ja sellaset voi olla tosi haastavia, mutta turha kai sellasta on etukäteen surra.
Erityslasten vanhempien pitää olla ylpeitä hienosta työstä mitä tekevät! Minä arvostan todella paljon heitä! :)

Äitiyspäivärahasta: Olenko ymmärtänyt nyt ihan oikein, että sen maksaminen alkaa noin kuukausi lapsen syntymän jälkeen???? Eli äitiyslomalle jäädään viimeistään 30 pv ennen laskettua aikaa ja rahaa saa vasta noin 2 kuukauden päästä??? jippii... hyvin taidetaan pärjätä siinä vaiheessa sitten.... :headwall:

tömpsis ja super 31+0
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24139204:
Äitiyspäivärahasta: Olenko ymmärtänyt nyt ihan oikein, että sen maksaminen alkaa noin kuukausi lapsen syntymän jälkeen???? Eli äitiyslomalle jäädään viimeistään 30 pv ennen laskettua aikaa ja rahaa saa vasta noin 2 kuukauden päästä??? jippii... hyvin taidetaan pärjätä siinä vaiheessa sitten.... :headwall:

tömpsis ja super 31+0
Tässä tapauksessa ONNEKSI et ole ymmärtänyt oikein :D ELi äitiyspäivärahaa maksetaan ekan kerran 30 päivän maksuerässä, eli saat ekat rahat n. la:n tienoilla (jos aloitat sen 30pvää ennen). Seuraavat maksuerät on 25 päivää eli rahaa tulee kk välein. Päätöksesäs on summat ennen veroja ja maksupäivät.

Lapsilisän maksaminen alkaa vasta lapsen syntymää seuraavasta kuusta. Eli oletuksellisesti ekat tulee lokakuussa.
 
Meillä nimi kanssa valmiina, tosin nyt on ruvennut mietittymään se jo...tosin isommat puhuttelevat tällä nimellä neitiä...Tosin tiedän mun mummun kommentin jo, kun on sanonut muistakin, että koiran nimiä...Tosin mielestäni Jami, Ronja, Nelli, Laura ja Jerica ei ole koiran nimiä...Nyt kyllä sitten olis oikeestaan 2 nimivaihtoehtoa...vaalealle ja tummalle...pitää katsoa minkänäköinen neiti sieltä syntyy...Jos olisin saanut pojan, niin vahvana nimi vaihtoehtona olisi ollut Jeri tai Jerri..Tosin toi Jeri olis menny aika lähelle Jericaa.
Jami ja Ronja nimeä ei silloin ollut kun muutamia kun meitin nuoret kastettiin, mutta nyt ne on jo yleistyneet aika paljon. Jerica oli kolmas senniminen joka kastettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24139522:
marja: meillä on ollut Jeri- JA Jerri-nimiset koirat :D Mutta eipä tuo haittaa, onhan miljoonia Simo- ja Tytti-nimisiä koiria ja ihmisiäkin :D (ja muita nimiä myös, keksin nuo vaan äkkiä)
Ja meille ei poikaa ole tulossa, niin ei tarvitse miettiä sitäkään. Mummun mielestä Nelli, Jami ja Ronja on koiran nimiä...Siis mun mummuni...No ei ne muuten ole nimistä mitään kyllä motkottanu ja jokainenhan meistä itse nimen lapselle päättää. Joku tykkää vanhoista nimistä ja joku toinen erikoisista. Meillä vahvana nimenä on nyt Nana..
 
miirikki: Kuitenkin olet siis käynyt hoitajan juttusilla. Mulle tuo lääkärikäynti oli ylläri, luulin että käyn vain hoitajalla :) Ei mullakaan ole nyt mitään muuta kuin se rv36 käynti sitten, normaalisti mittailen satunnaisia arvoja ja joskus teen vastaavan vuorokausiseurannan ja sit neuvolakäynnit.

Ylipainoa mullakin ja esikoisesta ja kakkosesta sain pidettyä kilot kurissa ja kymmenen kiloa jäi kummastakin synnärille. Nyt on noussut paino kyllä enemmän jo tähän viikoille kuin viimeks kokoa aikana :ashamed: täytyy tiukentaa dieettiä vaikka noudatankin sitä jo aika kurilla.


Mädchen :heart: 29+6
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki oli ok :) Pissa puhdas (viimeksi "pieni" +), verenpaineet ok, sf-mitta 28,5 (26,5), tarjonta edelleen rt, sykkeet oli jotain 135-141 :) Painoa tullut vain 50g/viikko tämän kahden viikon aikana :O Huima ero noihin aiempiin lukuihin :D Seuraavaksi neuvolalääkäri 2.8. Ehkä kurkkaamme myös pikkuisen kokoa, jos lääkäri suostuu ja osaa laitetta käyttää :)

Nimi on valmiina, mutta ei olla sitä kerrottu kenellekkään :) Varmaan syntymän jälkeen, tai viimeistään ristiäisissä paljastamme nimen :D

innoM + Pulla 32+0 :heart:
 
Moikka!

Kiitos tsempeistä!
Olen nyt 10. päivää sairaalassa makoilemassa. Kohdunkaulan tilanne pysynyt stabiilina (2,6 cm) ja supistukset pysyneet kurissa. Silti lääkärit eivät päästäisi kotiin, mutta lähden omalla vastuulla viikonlopuksi kotiin jos kohdunkaulaa huomenna vielä saman verran jäljellä. Olisi ihanaa päästä nukkumaan omaan sänkyyn ja miehen viereen edes pariksi yöksi. Poikaakin on hirveä ikävä, vaikka joka päivä käykin mua täällä tarhapäivän jälkeen katsomassa.

En oikein tiedä, miksi lääkärit haluavat että pakkolepään (tosin tällä hetkellä saan myös tehdä pieniä kävelyitä sairaalan käytävällä) sairaalassa vaikka kohdun tilanne on ainakin mun omasta mielestä ihan ok. Onhan mulla paikat pehmeinä ja vauva alhaalla mutta paikat on vielä muuten tiukasti kiinni. Jos nousen kävelemään tunnen kyllä kamalaa paineentunnetta koska vauva siellä kohdunsuuta painaa ja se tunne pistää mut kyllä nopeesti taas petiin. Kotona ois vaan kivempi makoilla...Kyllä se vähän masentaa kun tietää että ainakin kuusi viikkoa lepoa tulee olemaan edessä, olipa se sitten kotona tai sairaalassa. Mutta toisaalta se ei ole niin paljoa, täällä osastolla on raskaana oleva nainen jolla pakkolepoa on vielä 4 kuukautta edessä...

Sori taas omanapainen viesti mutta multa menee niskat kun näin makuullani kirjoitan:(

Casanna 30+0 (tai jotain sinne päin?)
 
jeeni
Huldaharks n. 3-4 viikkoa menee, siksi, ettei oteta pikatestiä. tulee siinä samalla trisomnioistakin tieto, mutta lääkäri piti trisomnioita erittäin epätodennäköisenä eikä siksi laittanut niitä pikana.

paino tällä taitaa myös käydä niin, että paino tipahtaa, kun lapsi syntyy. mulle ei tule kiloja ja jos tulee niin siksi, että lapsi kerää kiloja. ainakin siltä on näyttänyt. iso lapsi ja iso maha, mutta selvästi näkee, että minä olen hoikka...miten saisi kiloja itselle niin, ettei niitä menisi lapselle?
 
Moikka!

Kiitos tsempeistä!
Olen nyt 10. päivää sairaalassa makoilemassa. Kohdunkaulan tilanne pysynyt stabiilina (2,6 cm) ja supistukset pysyneet kurissa. Silti lääkärit eivät päästäisi kotiin, mutta lähden omalla vastuulla viikonlopuksi kotiin jos kohdunkaulaa huomenna vielä saman verran jäljellä. Olisi ihanaa päästä nukkumaan omaan sänkyyn ja miehen viereen edes pariksi yöksi. Poikaakin on hirveä ikävä, vaikka joka päivä käykin mua täällä tarhapäivän jälkeen katsomassa.

En oikein tiedä, miksi lääkärit haluavat että pakkolepään (tosin tällä hetkellä saan myös tehdä pieniä kävelyitä sairaalan käytävällä) sairaalassa vaikka kohdun tilanne on ainakin mun omasta mielestä ihan ok. Onhan mulla paikat pehmeinä ja vauva alhaalla mutta paikat on vielä muuten tiukasti kiinni. Jos nousen kävelemään tunnen kyllä kamalaa paineentunnetta koska vauva siellä kohdunsuuta painaa ja se tunne pistää mut kyllä nopeesti taas petiin. Kotona ois vaan kivempi makoilla...Kyllä se vähän masentaa kun tietää että ainakin kuusi viikkoa lepoa tulee olemaan edessä, olipa se sitten kotona tai sairaalassa. Mutta toisaalta se ei ole niin paljoa, täällä osastolla on raskaana oleva nainen jolla pakkolepoa on vielä 4 kuukautta edessä...

Sori taas omanapainen viesti mutta multa menee niskat kun näin makuullani kirjoitan:(

Casanna 30+0 (tai jotain sinne päin?)
Jännä tilanne, kun ajattelee mua, että samassa tilanteessa olin ja vuorokausi katsottiin vaan lääkityksen jälkeen, ettei ala supistamaan. Tosin kaulakanava oli pidentynyt levon ja lääkkeiden ansiosta, mutta nyt viimevkolla oli jälleen lyhentynyt siihen 2,5cm ja päästivät siltikin kotilepoon. Nyt on 3-4pvänä tullu supistuksia, jotka selkeesti kovempia ja lisääntyy lisää. Äskön tuli taas niin kova ja samalla ihan hirvee vihlovakipu kohdunsuulle. Oikein säikähdin, mutta seurailen kyllä edelleen, koska en halua maata sielä sairaalassa vain vessassakäynti luvalla. Tosin jos nyt ihan järkyttäviä/säännöllisiä tulee, niin sit menen näytille. Mulle lastenlääkäri sano sillon kun kävi jutulla, että jos synnytys päättää käynnistyä, niin ei siinä yleensä levotkaan auta kauheesti. Onneksi ne kortisoonit sain sillon ja luulen kyllä, että joutuvat käynnistämään synnytykseni kun syyskuulle mennään.
 
Casanna: Toivottavasti päästävät kotiin lepäilemään! Ei ole varmasti kovin kivaa olla sairaalassa.

Jeeni: Toivottavasti vauvelilla olisi kaikki kuitenkin mahdollisimman hyvin eikä poikkeamat olisi kovin isoja/vakavia. Haluaisin myös itse tietää jo etukäteen, jos jokin ei ole kunnossa, niin voisi varautua siihen henkisesti eikä shokki tulisi synnytysosastolla.

Nimestä: Nimiä on mietitty, mutta mitään ei ole päätetty. Kalenterinimi halutaan. Esikoisellakin on kalenterinimi, mutta ei silti kovin yleinen nimi. Ainakin mun sukulaisten mielestä nimi on kummallinen. No, kaikkia ei voi mitenkään miellyttää...

Kävin neuvolassa. Vauva oli perätilassa, mutta en ole siitä yhtään huolissani. Vauva pyörii vielä mahassa ja esikoinenkin vaihtoi asentoa tässä vaiheessa vielä monta kertaa, mutta silti asettui lopulta oikeaan asentoon. Muuten kaikki oli oikein hyvin. En ole edes turvonnut, vaikka heinäkuun helteillä turposin ihan mahdottomasti esikoista odottaessa. Silloin tosin laskettu aika oli elokuussa.

Kurpitsainen ja mörrimöykki 30+1
 
Huldis, mä tilasin imetystyynyn amazonilta englannista, kurkkaas sieltä. Mulle tulossa chiccon tyyny. (ellei ole jo kotipostissa odottamassa).
Paljon maksoi posteineen?

Mä oon miettinyt just tuota tyynyä (eikö ole Suomessa myynnissä Boppy-merkillä?) tai sitten Doomoon Buddy:ä. Kallis tuo jälkimäinen, mutta on ehkä käytetyin vauvantavara ollut meillä...
 
voi hitsi miten ottaa päähän. äsken ulkona seistessäni kastu reidet aika kunnolla eli siis pitkin reisiä yhtäkkiä valui jotain, ensin ajattelin sen olevan hikeä, mutta sitten tajusin, että sehän voi olla muutakin... soitin sairaalaan, josta siis käskettiin seuraamaan tilannetta ja sitten jos tulee lisää niin soittamaan helsinkiin... oisin vaan halunnut varmuuden vuoksi mennä meidän sairaalaan tarkistamaan, että tihkuuko lapsivettä mutta tuo kätilö meinas että näillä viikoilla suoraan hesaan :( eikös se ole niin, että vaikka lapsivettä tihkuisi niin se ei vielä tarkoita synnytystä? mutta asettaisi kuitenkin jotain rajoituksia arkeen? tosi kiva nyt sitten arpoa täällä, varsinkin kun on kuuma ja housut kastuu hiestä kuitenkin... koita tässä nyt sitten tietää mitä pitäis tehdä... :headwall:

tömpsis ja super 31+0
 
R-M: :hug: Koita jaksella! Itselläkin pinnaa kiristää ja itku tulee helposti. Mies on ollut aika kovilla mun kanssa ja riitaa tulee jatkuvasti. Viikot menee ihan kivasti, mut viikonloppuisin jotenki aina korostuu. Ehkä sitte on enemmän aikaa miettiä, ku ei oo töitä...

Nimiä ei oo vielä ihan hirveesti mietitty. Pojalle on vahva nimiehdokas kyllä olemassa, mut tytölle ei oo keksitty mitään hyvää. Molemmat pidetään enemmän vanhoista perinteisistä nimistä, mut joku raja sentään siinäkin. :D

( . ) Tänään oli lääkärineuvola. Kaikki oli oikein mallikkaasti, tosin painosta lääkäri hieman nurisi. Täytyy nyt kiinnittää vähän enempi huomiota syömiseen ja jättää herkut vähemmälle. Mutta ku mä oon niin heikkona jäätelöön ja on niin kuuma! :p Tenava pötköttelee poikittain tällä hetkellä. Ilmankos on ollut vähän epämukava olo ja potkut satelee kylkeen. Onhan sillä vielä tilaa pyöriä onneksi. :)

Viikonloppuna pakataan kamppeet ja lähdetään Kuopioon. Toivottavasti ei oo ihan hirveät helteet. Ainakin sunnuntaille lupailivat sadetta. Tykkään! :)

Liinukka + Antero 28+3
 
Paljon maksoi posteineen?

Mä oon miettinyt just tuota tyynyä (eikö ole Suomessa myynnissä Boppy-merkillä?) tai sitten Doomoon Buddy:ä. Kallis tuo jälkimäinen, mutta on ehkä käytetyin vauvantavara ollut meillä...
Boppy merkkinen joo :D Tänään hain paketin postista ja yllätykseksi oli pelkkä vaihtopäälinen :LOL: No mulla ei kielitaitoa oikein ole kuin Suomi, joten mieheltä noita kyselin ja nyt vasta kotona huomasi että kyllähän siinä sanottiin olvean vain päälinen :headwall: No täytyypi tilailla se itse tyyny sittne lomien jälkeen... Mutta postarit oli jotain 5e ja toi päälinen maksoi posteineen 22e.

muoks.
Yritin tilata tyynyn samantien, ja harmikseni huomasin etteivät myyjät suostu toimittamaan Suomeen :( Huomenna lähdetään Kuopioon ja siellä pitäisi liikkeessä tyynyä olla. Jos ei ole, tilaan sitten netistä. Hinta on kyllä sit sen 59e...
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24141379:
voi hitsi miten ottaa päähän. äsken ulkona seistessäni kastu reidet aika kunnolla eli siis pitkin reisiä yhtäkkiä valui jotain, ensin ajattelin sen olevan hikeä, mutta sitten tajusin, että sehän voi olla muutakin... soitin sairaalaan, josta siis käskettiin seuraamaan tilannetta ja sitten jos tulee lisää niin soittamaan helsinkiin... oisin vaan halunnut varmuuden vuoksi mennä meidän sairaalaan tarkistamaan, että tihkuuko lapsivettä mutta tuo kätilö meinas että näillä viikoilla suoraan hesaan :( eikös se ole niin, että vaikka lapsivettä tihkuisi niin se ei vielä tarkoita synnytystä? mutta asettaisi kuitenkin jotain rajoituksia arkeen? tosi kiva nyt sitten arpoa täällä, varsinkin kun on kuuma ja housut kastuu hiestä kuitenkin... koita tässä nyt sitten tietää mitä pitäis tehdä... :headwall:

tömpsis ja super 31+0
Jos tulee lapsivettä, niin ainakin tulee ottaa erittäin vakavasti. Vauva voi saada tulehduksen, jos sikiökalvoissa on reikä. Ei siis seksiä, eikä mitään ylimääräisiä ronkkimisia emättimeen ennen kuin on selvitetty onko se lapsivettä. Laita mustat pikkarit jalkaan. Jos niihin jää valkoista raitaa tms. laikkua se on tod. näk valkovuotoa, mutta jos kastuu eikä jää "väriä" voi olla lapsivettä.

Mene tarkistuttamaan asia ihmeessä.
 
Boppy merkkinen joo :D Tänään hain paketin postista ja yllätykseksi oli pelkkä vaihtopäälinen :LOL: No mulla ei kielitaitoa oikein ole kuin Suomi, joten mieheltä noita kyselin ja nyt vasta kotona huomasi että kyllähän siinä sanottiin olvean vain päälinen :headwall: No täytyypi tilailla se itse tyyny sittne lomien jälkeen... Mutta postarit oli jotain 5e ja toi päälinen maksoi posteineen 22e.
:D
 
huldis: kiitos vastauksesta! mua vähän kummastuttaa toi kätilön neuvo, että suoraan synnyttämään vaan jos tulee lapsivettä - siis ihan kuin sitä ei voisi vain tihkua muuten vaan :O No, nyt kun olen miettinyt asiaa tarkemmin niin samalla hetkellä kyllä valui mahaakin pitkin hirveät hikivanat tissien alta, joten eiköhän se ollut vain hikoileva perse sitten joka pelästytti :D Mutta seuraan tilannetta siis ja kysyn kyllä neuvolasta tätä asiaa joka tapauksessa vielä. Nyt ei ole ainakaan tullut mitään nesteitä vääristä paikoista. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24142206:
huldis: kiitos vastauksesta! mua vähän kummastuttaa toi kätilön neuvo, että suoraan synnyttämään vaan jos tulee lapsivettä - siis ihan kuin sitä ei voisi vain tihkua muuten vaan :O No, nyt kun olen miettinyt asiaa tarkemmin niin samalla hetkellä kyllä valui mahaakin pitkin hirveät hikivanat tissien alta, joten eiköhän se ollut vain hikoileva perse sitten joka pelästytti :D Mutta seuraan tilannetta siis ja kysyn kyllä neuvolasta tätä asiaa joka tapauksessa vielä. Nyt ei ole ainakaan tullut mitään nesteitä vääristä paikoista. :D
No periaatteessa jos sulta menee lapsivedet tai edes osittain, et sä enää kotona voi oleskella. Yleensä synnytys käynnistyy itellään joko heti tai päivien kuluessa. Tai sitten käynnistetään/leikataan, jos vauva alkaa voida huonosti. Eli näin varhaisilla viikoilla lapsiveden menetys on huono juttu. Toivotaan ettei kyse ole nyt siitä! :)

Jotkut joutuvat makaamaan viikkotolkulla vesien menon jälkeen sairaalassa, jos vauvalla on kaikki hyvin ja synnytys ei käynnisty.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä