Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Aamulla käväsin neuvolassa, ja vaihteeksi ei ollu sijaista paikalla, eli sama tuttu neuvolatäti =)
Vähän mittoja:
-painoa tullut tasan 10kg koko raskausaikana
-verenpaine 116/70, p75
-vauva olisi pää alaspäin valmiiksi, mutta aika mutkia tuntuu välillä ottavan, kun kerran mahtuu :heart:
-masussa sykkeet 135-150 ja liikkeet ++
-SF-mitta 28
massua kehuttiin kauniiksi, minulla ei ole tullut raskausarpia eikä mittään muutakaan.

Nyt vasta alkaa päästä kesälomatunnelmiin, jos ottas tämän viikon lomailuna ja ensi viikolla luutu heilumaan.

Voikukka 31+1
 
Tömpsis Kyllä mä kävisin näytillä (tai ainakin soittaisin ä-pkl:lle/neuvolaan) näin aikaisilla viikoilla, jos supistuksia tulee säännöllisesti, eivätkä mene levolla ohi. Ettei availe paikkoja, saa tarvittaessa estolääkettä ajoissa jne. Kannattaa myös muistaa juoda tarpeeksi, kuivuminen voi aiheuttaa supistuksia! Itse ajattelen, että jos vasta tossa vaiheessa soittaa, mitä Mädchen sanoi, niin voi olla jo synnytys käynnissä ja sen estäminen sit aikalailla vaikeempaa... Siis näin aikaisilla viikoilla, kun synnytystä vielä esteltäs! Mulla oli ekassa raskaudessa jotain outoa selkäkipua aika aikaisilla viikoilla, sellasta aaltoilevaa. Ne pyysi heti tulemaan ä-pkl:lle näytille kun sinne ilta-aikaan soitin. Kannattaa aina soittaa ja kysyä jos huolestuttaa! Onks sulla lähtöpaino millainen? Jos on ollut ylipainoa, niin ei sit ole haitallista ettei painoa tule ja kyllä vauva ottaa vauva omansa, mutta olisihan kiloja hyvä vähän tulla, jos oot kovin hoikka jo valmiiksi. Mutta toisaalta jos vauva kasvaa hyvin ja sä syöt hyvin, niin en usko että ne neuvolassa asiaan kauheen hanakasti tarttuukaan...

Puuh. Kohta taas remppahommat kutsuu. Stressaavaa, miksi tätä ei oo saanut tehtyä jo paljon aiemmin, esim tässä 1.5v asumisen aikana :D :D
 
kiitos vastauksista! :)

supistuksia tuli ehkä 2, ne kesti aika pitkään, eikä olleet kauheen kipeitä. mietin vaan, että kauanko sitä odotetaan, että meneekö ne levolla ohi... ärsytti kun miehen asenne oli, että "no harjotussupistuksia kuuluukin tulla näillä viikoilla" mutta mistä hemmetistä sitä tietää onko ne harjotussuppareita vai "oikeita" :headwall:

mulla oli reilusti ylipainoa ennen raskautta, mutta neuvolantäti sanoi alussa heti, ettei sais laihtua, kun sitten vauva ottaa varastoista itelleen ravintoa ja läskivarastoissa on kaikki ympäristömyrkyt jne varastoituneena. enkä mä tiedä kasvaako vauva normaalisti, kun on vasta 3 sf-mittaa otettu, ja jokaisella kerralla eri mittaaja... yritin sijaiselle asiasta vähän vihjaista, mutta se sano vaan, että seurataan sitten 2 viikon päästä taas kasvua. en mä siis muuten asiaa olisi tajunnut miettiä, mutta kun mahanympärys ei oo kasvanut viikkoihin ja toi paino vaan putoaa...

tänään on kyllä potkittu ja väännetty ja pungerrettu vaikka miten. :D oonko mä vaan herkkis vai oikeestiko se tekee kipeetä välillä? :D

merkkari:
meilläkin ois remppaa... mä en vaan taida siinä paljoa tehdä mitään, mies hoitaa :p tänään piti alkaa pesemään mattoja ja muuta sellasta, mut sitten potkastiin niin kovaa virtsarakkoon, että tais Sintti vihjasta, että nyt levätään vaan :whistle: :D Täytyy seurailla tota supistelua, että tuleeko tänäänkin ja kuinka paljon. Ehkä noista kahdesta ei niin tartte huolestua :)

tömpsis ja super-potkuttelija 30+6
 
tömpsis, et ole herkkis, kyllä mun täytyy sanoa, että välillä tuntuu tosi inhottavalta oikein kun vauva vaihtaa esim. oikealta vasemmalle puolelle tai tekee kuten eilen, on vinossa, liki poikittain käväisemässä. Takapuoli tunkee melkein ihon läpi välillä :D
 
Minä mittailin vatsanympärystä kanssa ja 100 cm on täyttynyt =)

Kyllä ne vauvan liikkumiset ja pyörimiset oikeesti aikas ilkeeltä tuntuu välillä. Eilenkin illalla sohvalla katsoin tv:tä niin piti ihan kädellä vastaan laittaa kun niin mahdottomasti meuhkasi että tuntui kuin sisuskalut lähtisi irti :LOL: Oikein pullistelee siellä välillä.

31+4
 
Heips!

Neuvola kuulumisia tältä päivältä

koko raskausaikana tullut 8kiloa
rr 126/66
sykkeet +145
liikkeet ++
kohdunpohjan korkeus 28cm
RT

Seuraava neuvola loppu kuusta..

Tällä erää ei muuta.. lueskelen juttujanne kyllä mutta valitettavasti nyt olen laiska itse kirjoittamaan..

O&O + pikku jäppinen 30+4
 
jeeni
kyllä sitä täytyy olla jotenkin päästänsä vialla, kun kaikkia todennäköisyyksiä vastaan haluaa punktion...loppuupahan jossittelu, mutta silti oisihan tuon tuloksen nähnyt sitten parin kuukauden päästä, nyt tulee tulokset 1 kk:n päästä. En ole elämässä kokenut sellaista kipua! Piti pistää kahdesti, ensimmäisestä kohtaa eivät saaneet kalvoja puhkaistua, toinen pisti onnistui kerrasta ja se ei ollut sitten ollenkaan niin paha, siitä kohtaa hävisi kipukin lähes saman tien, mutta tuo toinen...ei kovin pitkälle polilta päästy, kun sattu niin että päätin, etten askeltakaan enää ota. hoitaja haki mut sitten takaisin pyörätuolilla ja vielä lepäilemään ½ tunniksi pitkälleen. Sain särkylääkettä ja sitten kun se alkoi vaikuttaa ja pystyi jo hitaasti etenemään niin olikin helpompaa.

no, tämä kun on ensimmäinen lapsi niin synnytyskivut vielä ihan edessä päin...mutta päätinpä siinä tuskaillessani, että kaikki kivunlievytys mulle vaan mitä saa. poika oli kuitenkin kasvanut ja oli nyt jo yli 2kg.

jeeni 31+1
 
Voi Jeeni :hug: Kuulostaapas tuskalliselta! Onneksi olit sinnikäs ja kestit lopulta kivun :) Pidän peukkuja, että tulokset olisivat suotuisat! Komean kokoinen poikahan siellä jo on! :)

tömpsis Mulle sanottiin neuvolalääkärissä noista supistuksista, että niin kauan kuin ne menevät levolla ohitse, niin ei ole vaaraa. Paitsi tietysti sitten kannattaa ottaa yhteyttä jos niitä kamalan tiiviisti alkaa tulemaan. Mulla tulee harjoitussupistuksia helpolla, ne eivät ole kivuliaita, mutta epämiellyttäviä. Vatsa tuntuu silloin tosi raskaalta, pinkeältä ja kovalta. Ja mua alkaa silloin myös helposti hengästyttämään.
Mutta jos yhtään mietityttää, niin kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä joko neuvolaan tai sitten sen aukiolon ulkopuolella ihan äitiyspolille!

Vauvan liikkeet tuntuvat kyllä todellakin välillä jopa kipeiltä! Meidän neiti oli monta päivää poikittain masussa ja silloin kyllä saivat kylkiluut kyytiä ja liikkeet tuntuivat epämiellyttäviltä muutenkin. Nyt luulen, että se on kääntynyt pää alaspäin, kun mun on helpompi hengittää ja olla.

Äh, mun täytyis kyllä hakea toi mittanauha kaupasta, että tietäisin vatsan ympäryksen!

Mä olen ihan innoissani! Tilasin eilen netistä Brion pinnasängyn! :) Se on tänään postitettu ja tulee siis ehkä jo huomenna, varoitin jo miestä, että saa sitten heti koota sen :D
Tämmöinen ihanuus tuli siis tilattua, tuommoisena tummana ja hintaa oli vain 99€!


Nyt pitäis vielä sitten hakea sänkyyn patja, peitto ja tyyny ja pussilakanat :)

Unohdin muuten kertoa niistä mun tuloksista silloin, kun kävin siellä sydänfilmissä ja kilpirauhastesteissä, eli niiltä osin kaikki oli kunnossa. Lääkäri veikkasi korkean pulssin ja hengenahdistuksen syyksi anemiaa. Tosin nyt on olo helpottunut, kun luulen, että vauva on kääntynyt.

Vaniljainen ja "Peppi" 28+3 :heart:
 
Kävin tänään ä-polilla rd:n merkeissä ja kaikki oli hyvin! Saan jatkaa ruokavaliolla ja vauvakaan ei ole vielä kasvanut liikoja, ihan keskikäyrällä mennään. Painoarvio oli 1,4kg, vastasi oikeastaan paria päivää pienempää kuin viikkoja nyt on. Vieläkin pikkuinen salasi sukupuolensa, saatiin fifty-sixty veikkaus :D Pää alaspäin siellä köllötteli, tässä olen siis monena iltana pientä peppua taputellut :heart: se kun punkeaa suoraan tuohon ylävatsalle. Synnytystapa-arvioon sitten rv 36.

Vatsanympärys on komiat 114cm :O Tänään on tuntunut siltä kuin napa poksahtaisi irti kokonaan!

jeenillä
ollut kovat paikat tänään :hug: Onhan se hyvä saada tietoa ennen syntymää, osaa sitten varautua jos jotakin on. Siinä mielessä on ihan järkevä tuo punktio näinkin myöhään.

Mädchen :heart: 29+5
 
Vaniljainen, Mikä Brio toi on, One, Two vai Three? Meillä pähkinä värisenä se Two :D siinä siis se laskettava laita.

Jeeeee :D Mun äppäavustus ja -päivärahapäätökset oli tullut tällä välin kun oltiin tampereella :D Kannati siis viime viikolla valittaa ;) Avustus onkin sitten huomenna tilillä.

Tänään siis palattiin tampereelta ja tulihan siellä Ideaparkissakin käytyä. pahemmin ei tullut shoppailtua, vain yhdet liivit ostin :LOL: Ihania vauvanveeteliikkeitä sielä oli, ja ensi kesänä on kyllä pakko palata :)

Täytyy sanoa että toi autossa istuminen alkaa puuduttaa, ja perjantai meneekin jälleen autossa kun suunnataan miehen kanssa kaksin Kuopioon. Sieltä kotiudutaan sitten vasta maanantaina, joten pari päivää voi ottaa rennommin.

Anteeksi jälleen omanapaisuus, ei vaan oikeen jaksa taas mitään.

-S ja M-M 27+5

(On muuten neidille ostettuna vaaleanpunainen haalari, joten sopii sitten olla tyttö, kuten mun olo ja ultra sanoo :D )
 
Vaniljainen, meille on tulossa saman värinen sänky veljen kummitytöltä, ja tilasin tuolta samasta paikasta kuin säkin sen hoitotason tuohon päälle kun oli vain 29e :O ne poistaa tuota mallistoa vissiin.
jeeni hurjan kuuloista hommaa! Toivottavasti kaikki on hyvin :) Mun veljellä tosiaan oli munaisaltaiden laajentuma, ja reipas poika oli ja on edelleen parikymppisenä :)

Tuli otettua möhömahakuvaa, ja tässä olisi sitten tänään napattu 29+1 kuva. Vatsan ympärys tais olla 105cm...
Aijaa.com - 8282734.jpg
 
Oltiin taas viikonloppu reissussa ja meni hetki, että sain luettua itseni ajantasalle. Varmaan puolet jo unohdinkin.

Hankinnoista, kaikki paitsi vaatteet vauvalle puuttuu edelleen!! Viikonloppuna muutto niin ensi viikolla meinasin sitten ostoksille ihan todella :) Olen kylläkin sitä mieltä, että kauppaan pääsee vauvan syntymän jälkeenkin, jos jotain oleellista puuttuu. En ehkä jaksa hamstrata kaikkea mahdollista etukäteen.

Olot mahan kanssa vaihtelee päivittäin ja jopa hetkittäin. Välillä olen oikein ihastunut ja tyytyväinen vatsaani ja välillä iskee ahdistus ja kaipuu entistä litteää vatsaa kohtaan. Vaatteet vaikuttaa paljon tämän fiilikseen ja siksi en edelleenkään tykkää käyttää mammavaatteita. Koen oloni paljon mukavammaksi omissa vanhoissa vaatteissa. Kaikki pidemmät trikoopaidat ja topit menevät päälle. Samoin farkut ja hameet, kun jättää napin auki... Näin olen siis viilettänyt koko raskauden ja varmaan näin mennään loppuun saakka jos en hirveästi levene joka suuntaan... Ahdistaa ne ylös nousevat resorit ja silloin olo on sen mukainen...

Vatsaa on kommentoitu paljonkin nyt viime aikoina, kun olen tavannut paljon tuttuja, joita tulee nähtyä harvemmin. Pieni, söpö ja selkeästi poikamaha on se yleisin kommentti :) Mutta hurjaa kyytiä vatsa nyt kasvaa, tuntuu olevan joka aamu aina hieman isompi.

Täälläkin liikkeet on selvästi rauhoittuneet. Niitä tulee kyllä säännöllisesti mutta eivät ole ihan yhtä teräviä iskuja kuin ennen. Lähinnä sellaista sinnikkäämpää työntämistä ja yritetään tulla ulos kyljen kautta. Liekö sitten tilan puute aiheuttaa sen, että potkuun ei saa enää yhtä paljon vauhtia.

Tällä hetkellä on ihan pihalla siitä, miten päin mahassa olellaan. On tosiaan ollut perätilassa koko ajan mutta tänään olin tuntevinani hikan hyvin alhalla. Noh, ens viikolla neuvola niin jos osaisi terkka jotain sanoa.

Mutta lisää taas toisella kertaa ja ehkä sitten taas osaan kommentoida muidenkin juttuja, kun on enemmän ajantasalla.

Marsa ja poitsu 29+1
 
Zophiella on tosi söpö maha :) Ei uskoisi et masunympärys on 105cm, kun mulla vain pari senttiä suurempi ja näyttää silti paljon isommalta kuin tuo sun söpö. Pitäis kai ottaa kuva möhiksestä...

Santtu81 Mulle tuli myös kelan päätökset tänään ja avustus tilillä huomenna! Vaikka en siis ehtinyt edes perään kysellä. Jos niillä on ollu joku "hakemuspino pieneksi-urakka" ja kaikki Helsinkiläiset saa rahat samalla rytäkällä :whistle:

Tömpsis Siis todellakin koskee kun vauva punkee ja työntää kantapäitään ja pyllyään ihan mahanahkaan kiinni, välillä on pakko työntää hiukan takasin päin kun tuntuu että maha repee ja sattuu niin paljon! Toinen mikä auttaa on, kun menee selälleen makaamaan oikein pitkäksi, sillon kai vauvalla on enempi tilaa oikoa kinttujaan?

Ostin tänään elämäni ekat kesto(-tasku)vaipat ja lisäimut, saas nähdä kuinka tästä vielä intoutuu! :) Kertokaas vielä te "prot" että mikä on hyvä pesuaine noille, siis ihan merkki + onko jauhe vai neste ja saako olla mieto hajuste?

Mädchen Mä en oo saanu mitään arviota missään vaiheessa vauvan koosta! Ja siis äippäpolin asiakkaaksi jouduin heti sokrurasituksen jälkeen kun 2 arvoa yli rajojen! Tuli vain aika 15.8 (rv 36) synnytystapa-arvioon ja siinä katotaan kokoa?!

Jeeni Toivotaan hyviä uutisia! Sattuiko se pisto vielä pitkään sen jälkeenkin, kuulostaa hurjalta toimenpiteeltä, että mennään neulalla kohtuun asti!? Inhottavaa varmasti tuo epätietoisuus ja tulosten odottaminen :hug: Mutta ihanan iso vauva sulla siellä jo köllöttelee :heart:

Minä kävin tänään tytön kanssa tarkastamassa Malmilla alet, itselleni löysin turkoosin söpön hupparin ihan Seppälän tavis-osastolta ja meni vetskarikin jopa kiinni tän mahan kanssa ja tytölle löytyi ihania Bamse-vaatteita puoleen hintaan Lindexiltä. (Vauvalle en sit ostanutkaan kuin nuo kestovaipat, eikä ne tietty ole alessa.) Tuolla Lindexillä oli muuten lasten uikkarit, myös UV-suoja-uikkarit, -50% eli nyt löytyis edullisesti ens kesäksi simmareita pikkuihmisille *vink* Ja Citymarketissa oli just lyöty -50% hintalaput Tuttan potkareihin!

miirikki ja pööpö 30+0 *räkspoks*
 
Heips kaikille!
Muistaakohan mua enää kukaan kun en oo pitkään aikaan kirjoitellut...
Meillä ollaan tässä viikon verran jo painiskeltu raskausmyrkytyksen kanssa. Oireina on päänsärky, koholla olevat verenpaineet ja proteiini virtsassa. Olin viime viikolla muutaman päivän sairaalassakin kun aloteltiin verenpainelääkitystä. Nyt oireet on kuitenkin onneks pysynyt aisoissa, ja käyn muutaman päivän välein polilla kontrolleissa.

Helpotti kovasti Mädchen kuulla tuo teidän painoarvio. Mä oon sua reilun viikon edellä, ja meillä painoarvio oli eilen 1332g. Lääkäri sanoi että on pienikokoinen viikkoihin nähden ja se onkin varmasti totta, mutta eihän tuo NIIIIIN kamalasti eroa sun saamasta painoarviosta onneks.
Toivotaan että saan kasvatella Hipsua vielä hetken.

Noopu ja Hipsu 31+3

Muoks. No, huomasimpa juuri että Jeeni on saanut painoarvioksi jo yli kaksi kiloa, joten kai meillä sitten jätättää tuon kasvun kanssa :( Vaikka milleistähän nuo on kiinni kun kuvaruudulta mittailevat.
Jeenille myös extra halaukset, varmasti rankkaa pohtia ja pyöritellä asioita epätietoisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis yleensä noi tollaset kivuttomat supistukset (mitkä voi toki tuntua ilkeiltä) ei vielä tee kohdunsuulla mitään, eikä niistä tarvii olla huolissaan kun ne ei oo säännöllisiä ja helpottavat lepäämällä. Monesti rasitus aiheuttaa niitä. Yleensä ne oikeet supistukset kyllä sitten huomaa (ellei kuulu siihen onnelliseen pieneen ryhmään, jotka synnyttää ilman kipua :D). Ja nuo kivuttomat harkkasupistukset tosiaan kuuluu asiaan! Paitsi ei mullakaan niitä ollut ollenkaan ekassa raskaudessa, nyt tässä toisessa onkin sit ollut. Tuosta painoasiasta... Ennen tosiaan sanottiin, että ylipainoisellakin painon pitäisi nousta raskausaikana just noiden "myrkkyjen" takia. Viimeisin, mitä oon itse kuullut tänä keväänä ihan gynekologian luennoilla oli, että painon ei tarvitse nousta välttämättä ollenkaan jos ylipainoa on ollut reilusti tai nousu saisi olla koko raskausaikana mielellään vain muutamia kiloja. Ja olisi hyvä, jos paino ei nousisi ekan kolmen raskauskuukauden aikana ollenkaan. En siis sinuna ois huolissani siitä, ettei painoa oo tullut juurikaan. Luultavasti sulla käy onnellisesti siinä mielessä, että oon synnytyksen jälkeen kevyempi kuin ennen raskautta! Pidät vaan huolen, että syöt hyvin, siis terveellisesti :) (paraskin puhuja, mulle on tullut kyllä ihan muitakin kuin vauvakiloja :D).

En päässy nyt kirjautumaan terveysporttiin, missä on aina ajantasaista viimeisintä tietoa, mutta esim tässä on artikkeli aiheesta luotettavasta lähteestä:
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

Jeeni hui! Kuulostaapa pelottavalta! Mutta tosiaan, onhan se hyvä tietää etukäteen vielä näilläkin viikoilla ihan synnytyksenkin kannalta, niinku Mädchenkin sanoi! Toivottavasti tulokset ois hyviä. Pitkä aika vaan varmasti odottaa niitä! :(

marsa mulla kanssa sama juttu, etten enää viitsi tuhlata mammavaatteisiin :D Pitkät topit on kanssa käytössä, ja onneks muutamat farkut mahtuu jalkaan... Hameet ei tosin enää mee, mikä harmittaa. No, asutaan täällä korvessa onneksi niin ei oo ihan niin justiinsa mitä on päällä, sit kaupungille voi pukea vaikka ne farkut vähän kuumemmallakin kelillä kun ei siellä tuu niin usein käytyä. Oon varma, että jos meen nyt ostaa jonkun kivan kesämammahameen, niin hellepäivät loppuu siihen ja se jää käyttämättä! :D Ekasta raskaudesta selvisin omilla farkuilla ja yksillä mammahousuilla, niin meinasin nytkin! Vaikka on tää maha nyt kyllä isompi kuin silloin...

Omaa napaa: remppa etenee, enää kahden huoneen katot maalaamatta, listat kiinnittämättä ja tietty sit kauheet siivoukset rempan jälkeen tekemättä! No, mies aloittaa iltavuorot niin jää taas kaikki muutamaksi päiväksi... Just kun oli hyvä draivi päällä! Mutta ehkä se siitä valmistuu ennen, kuin vauva syntyy! Oon ollu kauhee orjapiiskuri sille, oikeen hävettää :D Itse maalasin tänään katon ja vähän seinää, olin niin puhki kun olin jo sitä ennen koko päivän touhunnut esikoisen kanssa kaikkea. Toivottavasti ois lämpöisiä päiviä tiedossa, päästäs pojan kanssa biitsille leikkimään kun mieskin on töissä! Oon taas oikeen kunnon valkoinen valas siellä :D

Merkkari ja möhkis 31+5

Onko muuten muilla jo nimiä mietittynä? Meillä on esikoisella vähän erikoisempi nimi, tai siis aika harvinainen, mutta ihan kirjoitusasultaan suomalainen nimi kuitenkin. Ei toisestakaan voi varmaan Mattia tai Maijaa tehdä (meidän sukunimikään ei oo ihan tavallinen), kauheet mietinnät on ollut käynnissä. Yks nimi on pyörinyt jo pitkään mielessä, niitäkään ei oo kastettu Suomessa aiemmin kuin 1. Sekin kyllä ihan kirjoitusasultaan suomalainen, mutta vähän erikoisempi kuitenkin... Tiiän, että jotkut kauhistelee kun nimi pitää olla jotenkin "erilainen", mutta itse haluaisin lapselle jonkun persoonallisemman nimen, kuin nää perusmuotinimet, mitä on sit samalla luokalla ja päiväkodissa monta.
 
miirikki: Mä narahdin toisessa sokerirasituksessa kahdesta arvosta ja sain neuvolasta ohjeet verensokerin kotiseurannasta ja samalla laittoi lähetteen ä-polille. Sieltä tuli soitto ja aika samantien seuraavalle viikolle. Tein viime viikon vaihteessa tuon 5 pvn seurannan ja laitoin s-postilla lukemat sairaalaan ja tänään oli käynti. Ootko käynyt edes diabeteshoitajan juttusilla? Jänskä tuo jos ne ole ottaneet sua käymään, samaa HUSia kuitenkin ollaan.

Noopu
nuo ovat tosiaan niin arvioita, toivottavasti teidän pikkuinen nyt ottaa kasvuspurtin, kun sulla myrkytyksen oireilu saadaan kuriin :hug: Hyvä, että seuraavat.

Nimi
löytyy tytölle, pojan nimi ihan hakusessa. Jospa ei tarvitsisi sillä sitten päätä vaivatakaan ;)

M :heart: 29+5
 
Huhuu, eikö muita unettomia? Mulla on mennyt nukkuminen ihan höpöksi...muutoinkin olo kuin viimeisillään, vauva painaa kipeästi jo painetta alas, liivinsuojukset kastuu kunnolla ja (kivuttomien) supistusten jaksoja tulee usemman kerran vuorokaudessa...Silti kaikki sisätutkimuksessa ihan ok, onneksi.

Jeeni, tsemppiä tulosten odotukseen, olen samaa mieltä siitä, että on hyvä tietää mihin valmistautua, jos jotain tulee esille. Meillä keskimmäinen syntyi elottomana ja oli niin kauan hapenpuutteessa ennen elpymistään, että halvaantui lievästi ja kehitysviivettä on ollut kehityksen kaikilla osa-alueilla. Erityislapsen vanhemmuus on ollut opettelua mutta rakkaus on syvää... En tiedä saisiko näin sanoa, mutta sanonpahan silti, että kaikista lapsistani hän on minulle merkittävin, ehkä juuri erityistarpeittensa vuoksi. Varmaan myös siksi, että ehdin jo luulla menettäneeni hänet synnytyksessä. Ihana poika, maailmani valo <3

myy73 + möykky 29 POKS
 
Myy73 Tää kans heräilee ihan hullun aikasin, nyt hereillä jo 5.45 alkaen... Heräsin pissahätään, sit alkoi mahassa jumppa ja heti perään iskikin keksi-nälkä :D Täällä siis itsekseni ihmettelen ja odottelen että 3v. pölöttäjä heräis, eilenkin se heräsi vasta 8.50!! Monen monta tuntia "omaa aikaa" tällä mammalla.

Mädchen Mä sain mittarin heti seuraavalla rasituksen jälkeisellä viikolla ja menin ä-polille 3 vuorokauden arvojen kanssa. Arvot oli hyvät ja sain ohjeeksi mitata kerran viikossa yhden kokonaisen päivän arvot + 2 aamuarvoa ja lähettää ne s-postilla 2 vkon välein diabeteshoitajalle. Ja siis vain tuo käynti (kesti alle 10min!) + elokuussa synnytystapa-arvio! Viimeeksi kun lähetin 2 vkon arvoja niin tuli vastaus: -loistavat arvot, hyvää kesää ja ilmoita mikäli arvoihin tulee muutoksia (?!??) eli ilmeisesti ei sit tartte lähetellä noita arvoja sinne jos ei tilanne muutu? Sf mulla menee kuitenkin keskikäyrän yläpuolella...

Merkkari ja Tömpsis: Mulla on lähtö bmi korkea, eikä ole tullut painoa vielä yhtään, ei se tosin ole laskenutkaan. Lähinnä th ja neuvolalääkäri (jonka olen tavannut kerran) on taputtanut käsiään yhteen ja olleet todella tyytyväisiä! Syön kyllä hyvin ja herkuttelen varmasti enemmän kuin moni muu (nyt helteillä oon syöny joka päivä jäätelön...) mutta oma paino ei silti ole noussut. Kuitenkin olin edellisessäkin raskaudessa ylipainoinen ja silti mulle tuli yht.14kg, joista 6kg jäi vyötärölle...

Nimiasiaa Meillä on 2 vahvaa nimiehdokasta vauvalle eli eiköhän jompi kumpi niistä valikoidu. Nyt kyllä pelottavasti ollaan alettu kutsua vauvaa Eskoksi :D Se oli miehen pojan (silloin 8v.) ehdotus vauvalle nimeksi kun odotin tyttöä :LOL: Nyt kun odotan poikaa niin toi nimi pompsahti jostain mielen syövereistä. Ei siis missään nimessä ikinä koskaan tulla antamaan tälle vauvalle Esko -nimeä!!!! Vaikka meidän tyttökin sitä sillä nimellä jo kutsuu, heh.
Meillä on vahva suomalainen sukunimi ja r-vikaa ollut lapsena kummallakin, eli nimi tulis olla ilman r-kirjainta ja suomalaiseen sukunimeen sopiva. Mä vähän haaveilen väliviiva-nimestä, saa nähdä suostuuko mies :)

miirikki ja pööpö 30+1
 
Vaniljainen hyvä että kaikki oli kunnossa noiden testien tuloksissa =) ja ihana sänky!!!

Jeenillä ollu kestettävää punktion kanssa,mutta hyvä että kaikki kuite mennyt vauvan kannalta hyvin,ettei käyny mitään,punktiossa ku noita riskejä aina on..kk tosin on pitkä aika odottaa ja miettiä mahdollista tulosta mutta tietääpä paremmin sitten synnyttäessä mitä tiedossa ja toivotaan ettei mitää vakavampaa!

Zophiella ihana maha,itellä tuo perse levenny samaan tahtiin ku maha

Nimet täällä on jo valittuna :D tytön nimi löydettiin jo alussa mut sillä ei nyt sit vissii tee mitää joten pojan nimi mietittiin sit ja se on oikeestaan mulla ollu jo mielessä sillo ku esikoisen tein ja se kävi nyk miehellekinmjoten valmiina on,tosin toiset/toinen nimi on vielä mietinnässä et laitetaanko yhel vai kahel ;)

Myy tääki heräili tuos puol 6 aikaan taas,tuli sitä 5tuntia pätkittäin nukuttua...tänään syynä oli nälkä ja masussa alkava möllerrys..

( . ) sainpa eilen mitattua mahan mittoja(31+3) ja navan kohdalta oli 111,5cm(6vkssa 4cm..?) ja rintojen alta 90cm(7vkssa 6cm) eli ylöspäin on punkenu..tänään sit neuvolaan..
Jiimii&poju 31+4
 
Neuvola-kuulumisia eiliseltä päivältä:

RR 121/81 p.73
painoa 544g/vk
turvotus: +
vauvan sykkeet hyvät
sf_mitta 29cm, tuosta oli ensin vähän huolissaan kun kuukauden aikana ei paljo oo kasvnut, mut kahden viikon päästä neuvola ja sit ultraavat, koska vauva oli edelleen poikittain mahassa ja jos vielä sit on niin lähete äpolille kääntöyritykseen! Toivottavasti kääntyy itsekseen...

Mittasinpa minäkin vatsanympäryksen ja oli 103-104cm! Eilen kävin pyöräilemässä ja siitä seurauksena alamahassa kramppeja, ei taida enää kannattaa paljoa ainakaan pyöräillä!

Nimiasiaa: Me ei vielä oolla päätetty, on kyllä pari vaihtoehtoa tiedossa!


Jeeni: hui onpa sinulla ollu kestettävää punktiossa, toivotaan että saat hyviä uutisia sieltä!

Rv 32+2
 
Huomenet kaikille täältä mökin viileydestä! Eilenillalla oli pakattava lapsoset autoon ja tultava tänne, että voi nukkua viileemmin ja voidaan uida ja olla vaan.
Mulla on nyt useempana päivänä jälleen tullut supistuksia pitkin päivää. Huomattavasti kovempia, mitä aikaisemmin, mutta en ole kauheasti hätkähtänyt. Ensviikolla on kontrolli, niin en viitsi päivystykseen mennä, ellei muutu säännöllisiksi. Selkeesti huomaa, että kun neiti kääntää itsensä pääalaspäin, niin supistukset kovenee ja maha on pinkee kokoajan. Tuntuu tosi pahalta, kun käännösvaihe mahassa menossa. Kaikki paine ja muljunta tuntuu ihan alhaalla ja se ei ole mikään pieni rytinä. Oikein toivoo, että lopettais jo kääntyilemisen.

Myy Kaikki joilla erityislapsi on, sanovat juuri tota, että ne ovat lapsista ne rakkaimmat ja läheisimmät. Siskoni sai vuosi sitten Down tytön ja alkujärkytyksen jälkeen huomaa, miten rakastettu ja hellitty neiti on juuri noiden erityistarpeidensa takia, sekä niin hurmaavan luonteen ja pienuutensa vuoksi. Oli nyt 1 v neuvolassa 6800g ja 68 cm..:D

Niin ja tänään poksutaan:) 28rv!!!
 
jeeni
Nimi on jo valittu, ainakin ensimmäinen. Minulla myös tuo ajatus, ettei sitten ole samalla luokalla montaa saman nimistä, itselläni kuitenkin aika yleinen nimi. Toinen oli, että olisi suomalainen ääntämys ja kirjoitusasu kuitenkin. Toivon vaan, että muut nimeä antavat eivät ajattele tästä nimestä täysin samoin, koska sitten käykin niin, että ne nimet mitä pitää nyt yleisenä ovatkin harvinaisia ja harvinaisina pidetyt sitten yleisiä. Olen kyllä paljon seuraillut kaste ym. ilmoituksia, ettei nyt ainakaan sellaista nimeä mitä niissä on ollut paljon.

Noopu Meillä menee koko reilusti edellä ja olen aika vahvasti sitä mieltä itse, että poika syntyy niihin aikoihin kuin itse alunperin laskin. eivät kuitenkaan (ainakaan vielä) ole muuttaneet laskettua aikaa takaisin nt-ultrassa saadusta. Eli mun omat laskut menee n. 1,5 vk edellä. Tosin lapsi menee kooltaan jo siitäkin edellä.

Zophie
Kun olisikin kyse "vain" munuaisaltaasta, sekin toki aiheutti huolta, mutta sitten tuli kuvioihin myös suolistohommat. Mulle jäi sellainen kuva, että enemmän ovat huolissaan suoliston toiminnasta kuin munuaisesta, koska munuaisaltaan laajentuma ei kuulema ole pojilla erityisen harvinainen. Huolta aiheutti tässä se, että löydettiin 2 soft markeria ja ei tiedetä onko niillä yhteinen aiheuttaja vai kaksi erillistä.

miirikki
kyllähän se sattui, illalla tosin otin vasta toisen särkylääkkeen. ei ollut ollenkaan niin paha enää sitten kun pääsi kotiin lepäilemään. pahimmillaan kipu oli kun vauva potkii/punkee pistoskohtaan, sitä ei tunnu kauheasti mietityttävän se, että äitiin koskee.

merkkari, Mädchen juuri noin itsekin ajattelimme, saa edes hetken aikaa valmistautua, jos tulos onkin jotain muuta kuin toivottava ja toisaalta lääkäreiden jossittelu asiasta on sen verran raskasta, että parempi sitten olla 100% varma.

Myy Kyllä minäkin uskon, että lapsi tulee olemaan rakastettu, mitä tahansa tässä käykin. Mutta nyt asiaan liittyy paljon ristiriitaisia tunteita, sekä toiveikkaita, että negatiivisia. aika näyttää ja varmuus sitten antaa paremman mahdollisuuden selvittää omiakin ajatuksia.

Vaniljainen
Ihana sänky :) Itse tykkään tosi paljon tumman ruskeasta, mutta pojalle tulee mun vanha koivun värinen sänky. (kunhan ensin saadaan se tänne kotiin asti)

jeeni ja kaveri 31+2
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
R-M
Nimi on täällä päätetty, oli tytölle ja pojalle nimet valmiina ja kun rakenneultrassa ilmeni että tää tulokas olis poika niin siitä lähtien ollaankin kutsuttu poikasta tulevalla nimellään ja niin kutsuu kaikki muutkin. :) Kutsumanimi on siis kaikkien tiedossa, koko nimen tietää vain harva.

Meillä vaavi saa mun vanhan pinnasängyn, siinä on nukkunu kaikki mun lisäks mun sisarukset ja nyt viimeisimmäks veljenpoika. Vähän siis tunnearvoo sillä sängyllä, ei siis haittaa vaikka ei oo ihan tältä vuosikymmeltä eikä oikein sovi muuhun sisustukseen. :) Koivunvärinen sekin on.

Välillä todellakin liikkeet sattuu ja varsinkin se tuntuu ilkeelle kun poju pönkää niin kovasti että nahka tuntuu repeevän. Pakko aina välillä työntää vastaan. Välillä maha venyy ihan joka suuntaan kun jotain venyttelyharjotuksia siellä tehään. :) Ihanaa tuokin toisaalta on, tietääpähän että luultavasti kaikki masussa hyvin kun mönkii päivittäin.

Täällä ollaan oltu niin ahdistuneita ja mieli maassa, että sitten lisästressiä tuottaa se että mitä vauva tuumaa siitä että mamma on niin itkuinen ja pinna tiukalla kokoajan. :( Eilenkin illalla tuli ihan massu kipeeks kun oli niin paha olla ja itkeskelin kaikkea mahollista. :'( Että missä siis on se onnellinen raskaudesta hehkuva äiti?? Oon kyllä maailman onnellisin tästä vauvasta, mutta muuten sitten kaikki tuntuu menevän ihan päin peetä. Varmasti hormonit vaikuttaa tähän mutta myöskin erimielisyydet miehen kanssa mitä tulee niin helposti ku oon muutenkin ärrimurri. :( Ei hyvä juttu ollenkaan.

Jeenille tsempit tulosten ootteluun!

R-M & Eemeli 31+3 :heart:
 

Yhteistyössä