Syyskuun suloisuudet 2013 *Toukokuussa*

Syysodotus84, kyllä kuule kaikenlaista mielessä pyörii..ja hei, mulla ei oo ollu IKINÄ vielä vauvaa! Mitä jos pudotan sen? Mitä jos en osaakaan hoitaa sitä? Mitä jos vaan väsyttää enkä jaksa? Mitä jos musta tulee hirveä tiuskiva ämmä? Mitä jos se sairastaa paljon tai on allerginen kaikelle? Mistä mä tiedän mitä mä puen sen päälle? Mistä mä tiedän onko sen kylmä/kuuma/jano tms.? Mitä jos imetys ei onnistu? Miten se synnytyskin muka voi onnistua, sehän on ihan järjenvastainen juttu? Repeenköhän niin pahasti että kuljen loppuelämäni vaipoissa? Ja niin edelleen.. :) Tuhat kysymystä eikä yhtään yksiselitteistä vastausta..huoh.

susu_v 22+5
 
Moikka!

Tänään oli neuvola. Paineet ihan ok toisella mittauksella :D, hemoglobiini noussut viidessä viikossa Obsidanin avulla 110 -> 122, paino +380g/vk :(, sf-mitta otettiin nyt kans ja se oli 20,5cm eli keskikäyrällä. Vauvan syke hyvä, ei taaskaan kirjoittanut mitään lukemia ylös, ainoastaan D+. Seuraava neuvola onkin lääkärineuvola 20.6. jolloin viikkoja 27+3. Muutetaan viimeinen päivä tätä kuuta ja terveydenhoitajaksi tulee sama mikä oli meidän poikaa odottaessa rv 37 asti. Ihan kiva. :)

Ja vaikka maha tuntuu kasvavan hurjaa vauhtia edelliskertaan verrattuna, niin sf-mitta oli pari cm pienempi mitä silloin näillä viikoilla. :)

Empuuu rv 23+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :) Ihanaa, kun on nyt on tullut paljon hyviä uutisia, toivottavasti tällä tiellä pysytään.

Meilläkin rakenneultra takanatyttölupaus tuli, eli poikaolo petti ja pahasti :D nyt sitten vain punaista väriä metsästämään vihreiden kaveriks :) Koko on pysynyt nätisti lasketussa, siihen ei enää ole tullut muutoksia.

Tänään oli neuvola, neidin syke oli 145. Kovasti pyöri doppleria karkuun ja potki mennessään :D Painoa oli itselle tullut nyt 5kg lisää, ehkä se siinä 12kg pysyy....Hemoglobiinit aavistuksen laskeneet, rautaa kehoitti syömään vaikkei vielä paniikki olekkaan.

Meillä musiikki on mukavan kuuloista ja saa neidin jammailemaan masussa, automatkat meneekin aikalailla masussa pyöriessä :D Onko muilla jotain tiettyä, mikä laukaisee liikkeet?

Ja tuosta vauvapelosta, mä en ole vielä edes kokonaan sisäistänyt raskautta :D saatika, että oma vauva olisi pian täällä. Luotan kuitenkin jokaisen äidinvaistoon, ja uskon meidän pärjäävän loistavasti :)

ps. Blogia on myös päivitelty Mamalicious To Be

Papaya + neiti 21+2
 
Ihanaa, kun on aktiivisia kirjoittelijoita, ja jaksatte kertoilla kuulumisia. Itsellä on vähän
mennyt viikko sumussa, vatsan seutu on kovasti ollut kipeä, suppailee, ja kasvukipuja tuolla alhaalla. Mä tunnen itseni huonoksi äidiksi jo etukäteen, kun en selkeästi tunne niitä liikkeitä, en siis voi riemuiten hihkua, että ihanaa, potkii potkii. Istukka on tuossa etuseinämässä, ja varmaan osaltaan vaimentaa tuota "pulputtavaa" möyrimistä tuolla masussa.

Töissä vähän alavireistä ilmapiiriä, ja kaikilla vain odottavat fiilikset. Kaksikirjaiminen sanahirviö kaikkien huulilla ja pelko työpaikasta, onneksi keskiviikkona tilanteeseen tulee vihdoin edes jotain selvyyttä.

Mä niin haluaisin jo jäädä nauttimaan tästä odotusajasta ilman työhuolia, ja stressiä...

Mutta joka tapauksessa masu kovasti kasvaa ja kesä tulee, joten eiköhän tämä hymyksikin tässä muutu. Kesäkuun neuvolalääkäriä odotan, jotta jos kuitenkin tuo sukupuoli vielä ultrassa saataisiin selville .


Papaya13
yhdyn sanoihisi tuosta luottamuksesta äidin vaistoihin ja pärjäämiseen, vaikka ihan pikkaisen toki hirvittääkin :p Me varmasti pärjätään.



Plamsu75 ja Pieni 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolalääkärissä käyty tänään. Turvotuksen vuoksi nyt tiiviimpää seurantaa (sitä kun on ihan sairaasti) paineet oli ihmeen korkeat 120/64. Pissa puhas. Kohdunsuu hieman pehmennyt mutta kiinni ja kanavaa 2,5cm eli ei ainakaan pahempaa tuhoa supistuksista. Paino sama kuin alussakin ainoastaan nesteitä nyt pari kiloa. Sf mittaa ei ottanut mutta ultrasi neitiä, sykkeet 140 ja touhukas pieni siellä imi peukkua ja potkiskeli anturia :)

Keskiviikkona on sokerirasitus ja ens viikolla taas neuvola jossa saan ne kelan laput :) Ootan jo että pääsen penkoon äitiyspakkausta :heart: Sairaslomalla olen nyt sitten äippäloman alkuun asti mutta sopii mulle koska pyynnöistä huolimatta en saanut kevyempää työtä vaikka se ois ollut ihan mahdollista meillä järjästää... : /

Potkuja satelee pitkin päivää ja välillä liiankin kanssa :heart:

Loru aj neiti 22+4
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Kävin äsken neuvolassa ja hemoglobiini oli noussut parempaan suuntaan, hyvä niin :) Muuten täällä supistussaikkuillaan edelleen. Vointi on kuitenkin selkeästi parempi... On siis tosiaankin kannattanut oikeasti levätä! Tuli eilen juostua muutama askel ja nyt kyllä lonkissa tuntee juosseensa :) Taitaa tämä liikunta olla tästä eteenpäin enemmän tuota sohvalla makailua kuin hikitreeniä.

Muuten itsellä ainakin tuntuu, että tämän kolmannen odotuksen kanssa olen ehdottomasti eniten paniikissa. Jotenkin vaan tulee mietittyä kaikkea mikä voi mennä pieleen :/ Ei tähän auta edes järjellä vakuuttelu... Tulee pitkä kesä, kun pitää pohtia kaikenlaista :)

Aatoksia ja muru tasan 22
 
Moikka,

Närästys: sellaista tähän asiaan, että jos Gaviscon/ rennie ei auta, niin apteekista saa käsikaupasta sellaista kuin omeprazol. Mulla on reseptilääkkeet närästykseen normielämässä, ja olen selvittänyt tuon omeprazol asian neuvolalääkäriltä. Se auttaa, ja on sallittu joten ei kannata kärsiä, jos nuo lievemmät lääkkeet eivät auta.

Käytiin tänään synnytysvalmennuksessa neuvolassa. Ihan ok tietopaketti oli, mutta pelottaa edelleen. Parempi taas olla ajattelematta koko asiaa. Käytiin se jo nyt, koska noihin "koulutuksiin" tulee kesätauko ja jatkuu vasta elokuun lopussa.

Ja laitoin yksäriä siitä Taysin fb ryhmästä :)

Allu ja jvg 22+5
 
Syysodotus84 & susu_v: hymyilyttää kun tuntuu niin tutulta. Tsiljoona kysymystä - osaan on tullut vastaus tai vinkkejä mm. täältä ;). Meille kanssa eka lapsi, joten suureen tuntemattomaan ollaan astumassa. Siis kun en ole ikinä edes vaippaa vaihtanut, mitenkähän sekin mahtaa onnistua? Kokemus vauvoista on käytännössä täysin olematon. Joskus oon sylissä pitänyt ja silloinkin ne ovat yleensä alkaneet heti huutaa... Mutta jotenkin vaan on tosi luottavainen sen suhteen, että kyllä tästä selvitään. Onhan sitä muutkin selvinneet ja varmasti apua saa, jos sitä tarvitsee. Luulen, että luonto on järkännyt asian niin, että sitä vaan naisihmisellä jokin päässä naksahtaa silloin kun on tulossa äidiksi. Jos järjellä ajattelee niin pitäisi olla täys paniikki päällä ja juosta karkuun niin lujaa kuin pääsee, mutta ei. Sitä vaan tässä malttamattomana odotellaan, että koska sen pienen saa syliinsä.

Plamsu75: mulla oli kanssa vähän samoja fiiliksiä noiden liikkeiden suhteen. Istukka on edessä, joten neuvolassa sanottiin ettei liikkeitä välttämättä kovin varhaisessa vaiheessa kannata odotella. Nyt tunnen jotain, välillä oon ihan vakuuttunut, että potkuja on ja välillä taas alkaa epäillyttää, että onko ne nyt oikeasti tällaisia. Mulla ei siis ole tuntunut mitään niitä kalan eviä tai kuplintoja vaan eka tuntemus oli selkeä muksaus, jonka jälkeen ei tapahtunut päiviin yhtään mitään. Nyt on useampina aamuina tuntunut jotain töksäyksiä. Iltaisin ei tunnu yhtikäs mitään vaikka kuinka rauhottuisi ja kuulostelisi (kuten niissä kaikissa neuvolasta saaduissa opuksissa neuvotaan). Enkä ole tuntenut liikkeitä, jos itse olen liikkellä tai seison. Istuessa ja selällä maatessa tuntuu. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että onpas muuten hyvä juttu, että istukka on edessä. Olisin ihan hädissäni, jos ei joka päivä tuntuisi liikkeitä. Nyt kun tietää, että istukka estää suoraan edessä olevien potkujen tuntumisen, on vähän levollisempi vaikka menisi päivä niin ettei liikkeitä tunnu.

Tänään muuten tuli vakuutusyhtiöltä kirje, jossa kerrottiin, että meidän vakuutusasia siirtyy käsiteltäväksi henkilövakuutuksen asiantuntijoille. Päätös tehdään mahdollisimman pian. Sinänsä ihan vekkulia kun jo viikko sitten tuli henkivakuutustarjous, joka on suunnattu vauvavakuutuksen ottajalle. Ja aikaa hyväksyä tämä tarjous on sitten vielä viikko. Niin että olis ehkä hyvä tietää, että meneekö se vauvavakuutus läpi...

Ohhoh, tulipas taas vähän pitkä sepustus.

AnnMaria 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Moikka!

Mun masu on edelleen sen verran pieni, että ootan vielä että siitä kuvaa lisään. Osaako joku viisas neuvoa miten tänne lisätään kuva? Yritin siihen tossa yks päivä tutustua, mut en mä poropeukalo osannut/tajunnut... :D

Täällä voidaan ihan hyvin. Liikkeistä sen verran, että täälläkin tuo istukka edessä vaimentamassa. Tuntuu kyllä potkuja hyvin kun menee vaakatasoon makaamaan ja silloin tällöin kun töissä koko päivän istuu. Yks päivä autossa hän innostui monottamaan mun virtsarakkoa ja se ei tuntunut kivalta! Mutta liikkeitä siis tuntuu vieläkin harvakseltaan eikä kauhean voimakkaina.

Mulla on huomenna se kontrolliultra, eli siis rakenneultrassa tosiaan kaikki oli niinkuin pitikin, neiti oli vaan selkä niin tiukasti vasten kohdun seinämää ettei selkää saatu kunnolla jotenkin poikittain katsottua ja mittailtua. Kaikki nikamat kuitenkin nähtiin. Miten mua voi toi huominenkin niin jännittää vaikka todettu jo et kaikki ok? Mies nauraa mua kun oon tälläinen hermoheikko :( Jokaisesta uudesta vihlomisesta, tai kolotuksesta tai harjotussupparista nostan metelin ja ilmoitan että nyt ei oo kyllä kaikki hyvin! Huoh.. muita hermoheikkoja?

Sais olla jo syksy :D

serenade ja mirjami 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Voiettä,onniin tutun kuuloista pohdiskelua täällä :) muistan esikoisesta,kun mieli oli täynnä kysymyksiä! mutta kyllä sitä sitten kummasti selviää,ja jos tuntuu,ettei selviä niin rohkeesti vaan kyselee neuvoja tai pyytää apua..Ei sitä yksin jää ;) toivottavasti ainakaan..
Täällä mennään samaa rataa. Kontrolleja viikon välein ja vieläkin on kaikki ok. Voi että mä nautin kun saan olla kotona ja istua ulkona ymym. Tottakai otan varovasti,että sais ollakin kotona.. Vauva on tosi aktiivinen, lähes kokoajan mahassa pyörii ja potkut on tosi kovia:) se tosin sit ärsyttää mun kohtua vielä enemmän,ja sit supistaa. Mutta sillehän ei voi mitään. Painoa on tullu jonkuverran..Ehkä 6kg alusta..Maha on kyllä paaaljon isompi ku esikoiselta näilläviikoilla :)
Välillä mietin,miten pärjään sit kahden kans,mut eiköhän se siitä rennolla asenteella mee ;)
Nyt lähen terassille auringonottoa jatkamaan,kun tyttökin nukkuu päikkäreitä.Ihana lämpö,tulis vaan oikein hellekesä ni eitarvis palella :heart:

seinis ja beib 22+5
 
Tutun kuuloista pohdiskelua kyllä. :)

Itteäni mietityttää nämä raskausarvet.. Vatsa on kasvanut tosi paljon, mutta arpia on tullut jalkoihin. Sisäreisistä pohkeisiin olen niitä aivan täynnä. Painoa ei ole tullut kuin 3-4kg koko raskauden aikana, liikun ja jaloissa on lihasta.. Ei ne arvet muuten haittaa, haalistuuhan ne siitä sitten, mietityttää vaan kun jalat on noin täynnä. Muutenkin jalat olleet hankalat, jalkapohjat kipeytyvät kävelemisestä tosi äkkiä.

Levottomat jalat öisin täällä kans edelleen, ei enää niin pahasti kun nostan jalat nukkumaanmennessä vähän koholle tyynyjen avulla. Itseäni tämä on auttanut!!

Liikkeet tuntuu tosi voimakkaasti jo välillä, näkyvät päällepäinkin jotkut :) Suurin osa potkuista tulee todella alas, tuntuu välillä hyvin epämiellyttävältä.. :D

Äitiyspolille sain ajan, syytä en tähän ainakaan toistaiseksi kerro, kun tahdon pysyä anonyyminä. Pikku neitokaisella masussa kaikki hyvin, sen verran voin sanoa, enkä nyt itsekään kuolemaa ole tekemässä :)

Piupiuu 22+0
 
Tänään oli rakenneultra :) Poikaolosta huolimatta meille tulee toinen tyttö <3 eli tyttölupaus kaikki oli normaalia ja hyvin :)

Ajattelin niin poikaa, että tuntuu oikeastaan ihanalta että meilähän on sitten kaksi prinsessaa <3. Helpompaa kun ei tarvitse niin paljon uusia vaatteita, lastenhuoneen sisustus saa jäädä muuttumattomaksi ja no tuleehan yleensä tytöt paremmin keskenään toimeen, yleensä. Ainakin vanhempana. Meidän lapsiluku kun jää todennäköisesti tähän. Oikeastaan aina olen halunnut tyttövaltaisen perheen, vaikka toki poika olisi yhtä ihana ollut :). Olen vaan enemmän tyttöjen kasvattaja.
 
Yritetäämpä nyt uusiksi tänne kirjoittaa, päivällä jo kirjoitin piiitkät tekstit ja huomasin sitten että nettitikku puuttui kun lähetin sen :LOL: sehän hävisi kokonaan..

Mulla on huomenna aamulla sokerirasitus ja pelkään tosissaan että arvot päin seiniä. Mulla on muutenkin taipumusta sokereiden heittelyyn ja iso riski raskausdiabetekseen. Toivon kuitenkin että ois nyt kunnossa kaikki arvot..

Onko kellään muulla vielä turvotusta??

Mulla siis on ihan sairaasti, kuten jo aijemmin valitin. Jalat valuu verta kun iho on niin ohut ja kireä ja kutisee... :( Mukavaa hame päällä kulkea kun jalat täynnä "asvaltti ihottuman" näköistä rupea. muutenkin ahdistaa tämä turvotus oikeasti :'( Sormus ei irtoa sormesta ja jalat ei taivu polvista kunnolla... EN KESTÄ!

Kirpparilla kävin tänään tekemäsää löytöjä :) Pinkki H&M:n neuletakki vauvalle ihan kuin uusi sekä muutama tosi söpö pkkuinen pusero tytönväreissä (limenvihreä, pinkki) Löysin myös alkuperäispaketissa avaamattoman ainu rintapumpun ja maksoin näistä yhteensä 80cent!:heart: Kirppis on mun työpaikalla joten hinnat on mulle kohdillaan :)

Loruliisa 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Täälä on kyllä turvotusta..ei nyt ehkä niiiin paha ettei polvista taivu, mutta sormet on kuin nakit ja naama jotenkin leveämpi ku ennen.. Muutenki nyt on alkanu tuntumaan jatkuvasti maha jotenkin painavalta, ja heti ku jotain syö, tuntuu että maha on iiihan ähkytäysi.. Ja röyhtäilisin mieluusti koko ajan ku jotenki ilmaa kertyy ikävästi mahaan, yök. :$ Tästä nää oireilut sitte vissiin alkaa. Mutta lämmöstä en valita, aivan mahtava keli!! Pitää ny nauttia kun voi!

Sain ajan sokerirasitukseen, onneksi vasta juhannusviikolle. Neuvola oli tänään, ja sain ne Kelan paprut ja oikein olin ahkera ja hoidin ne lomakkeiden täyttelyt heti pois alta. Paino on noussut 700 gramman viikkotahdilla edellisen käynnin jälkeen..!! Mä EN TAJUA miten se voi nousta tollasta vauhtia! Syön aivan samalla lailla kuin ennenki enkä mässää herkkuja. Kuinkahan paljo se nousis JOS herkuttelisin kysyn vaan..?? Hemppa vielä ok, 124 ja muutenki kaikki mallillaan. Perhevalmennuksessakin käytiin, tuli kertaheitolla kunnon annos tissiä, kun puhuttiin toista tuntia imetyksestä..

susu_v 22+6
 
Täältä rakenneultra kuulumiset. Meidän Peppi onkin poika. Voi luoja kun on huono oma tunto ku oon ollu vähä allapäin tän poikalupauksen jälkeen. Oon itekkin niin vaaleenpunasen ystävä, että oon nyt ihan pettyny ku turhaan haaveilin niistä vaaleenpunasista pikkuvaatteista ja kaikesta. On taas tunteet niin pinnassa että meinaa itku nytkin tulla. Eikä se auta yhtään että mies olikin oikeessa taas kerran ja muistuttaa asiasta kyllä...

Mutta niin pienellä kaikki ok painoarvio vajaa 500 g ja vastasi viikkoja 21+5. Viikon päästä neuvolasta hakemaan kelan paprut.

Rosalienism ja Poju 21+4 <3
 
rosalienism, onnea poikalupauksesta! Mulla oli itsellä tyttöolo ja kun tyttölupaus saatiin, niin olikin oudon haikea olo kuitenkin! Olisin osannut hyvin kuvitella meille myös pienen pojan, ja itse tykkään poikien vaatteista kovasti, olis ollu ihana pukea sille jotkut söpöt merihenkiset seilorivaatteet tai pikkuruiset farkut <3 Jännä miten tavallaan toivoin tyttöä, mutta kuitenkin myös poikaa! :LOL: Kumman tahansa "lupauksen" saa, niin joutuu aina "luopumaan" toisesta. Ja raskaushormonit saa kyllä vähemmästäkin herkistymään :) Kyllä se siitä kun ajatukseen tottuu!

susu_v 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: AnnMaria
seinisipe: Luo vaikka profiili Aijaa.comiin - lisää kuva sinne - kopioi osoite tänne kohdasta "pieni kuva" Näin mä lisään kuvat :D

loruliisa: Eikö neuvolalääkäri ota kantaa tuohon järkyttävään turvotukseen?! Nyt mars jonkun lääkärin pakeille koska tuossa jo vaarana jalkojen tulehtuminen kun iho kokoajan rikki ja vuotaa kudosnestettä.

susu: Ettei olis osittain turvotusta tuo huima painonnousu? Muistattehan juoda paljon ja välttää suolaisia ruokia näillä keleillä :)

Mulla kans on alkanu maha painamaan jos kävelee pikkasen reippaammin :attn: Tänään hain sopivan, pitkulaisen tyynyn jonka saa yöksi jalkojen väliin ku on alkanu lonkat oireileen ainasista kylkiasennoista. Lisäks koko sakkiin iskeny kunnon räkätauti joten yöt on hiukka köhäsiä ja dukkosia. Onneks pikkuneiti on v i h d o i n alkanu nukkumaan suurimman osan öistä omassa sängyssään.
Sokerit on pysyny hyvinä kotimittauksilla, aamuarvot alle 5.0 ja 1h ateriasta alle 6.0. Mä niin odotan et saan vähentää noita mittauksia 1x viikkoon ku nyt rei'itän sormen päitä 3x viikossa.

Jenni 22+4
 
jenttu, vettä kyllä juon varmasti litrakaupalla päivässä, mutta toki voi turvotustakin olla osaksi tuo painonnousu..toivottavasti! :D Ja hieman oon myös ummetuksesta kärsinyt, että kuidun määrässä vois vähän skarpata varmaan. Oon aina syöny aika perusterveellisesti, (mm. kaurapuuro aamuisin, marjoja, hedelmiä, hyviä protskulähteitä, maitotuotteita, ruisleipää, vihanneksia..), niin on jotenkin vaikea käsittää että tää paino nousee tähän tahtiin. Oon joo ehkä syöny vähän rennommin kuin tavallisesti, esim. kahvin kanssa pullan jos on tarjolla, tai suklaapatukan kerran viikossa, mutta tuskin sellaista nyt mässäilyksi lasketaan.. Noh, toivottavasti tää ny tästä tasaantuu..
 
Mulla ei kyllä turvotusta ole ollenkaan (vielä). Mutta juon aika paljon vettä päivittäin eli tämäkin voi auttaa ehkä. Samanlainen juttu kuin susu_v:llä. Ei tarvitse paljoa syödä kun hetken päästä on ihan ähky olo. Tarttis syödä ihan tosi vähän kerralla ja usein, mutta jotenkin se tuntuu niin hankalalta ;).

Muakin hermostuttaa aina kaikki asiat, mutta kait se on luonnollista mietiskellä onko vauvalla kaikki hyvin. Varsinkin alkuraskaudesta hermostuin jokaisesta nipsauksesta, mutta tähän vaikutti varmasti se, että eka raskaus päättyi keskenmenoon. Nyt kun viikkoja on jo kertynyt yli puolen välin, niin vähän alkaa helpottaa.

AnnMaria 21+4
 
SUSU: kiitos tsempistä, on tää taas niin järkyttävää ku tunteet näin pinnassa. Tekis mieli vaan käpertyä miehen kainaloon, mutta jäin kaupunkiin tädille kyläileen kun miehellä yövuorot vielä sunnuntaihin saakka. Eiköhän tämä tästä :')
 
Susu_v: Myös se millaisissa olosuhteissa paino on punnittu vaikuttaa. Ainoa luotettava punnitustapa on punnita samaan aikaan samoissa olosuhteissa samalla vaakalla eli itse punnitsen itseni aina aamulla vessareissun jälkeen ennenkuin olen syönyt/juonut. Ero aamupainon ja päiväpainon välillä voi olla 2 kg (sama vaaka), jolloin viikottainen painonnousu saa järkyttävät mitat, vaikka itse asiassa kyse on mittavirheestä (painot ei vertailukelpoisia). Neuvolassa punnittaessa myös huomioitava päällä olevat vaatteet.

Tässä on kiva väline raskaudenajan painonnousun tutkailuun. Tosin joutuu muuntelee mittayksiköitä, kun on jenkeissä julkaistu.
Healthy Weight Gain During Pregnancy

Itse olen asiasta myös stressannut, mutta toisaalta luin, että raskausajan painonnousu ei välttämättä kerro energiamäärän riittävyydestä juurikin nesteen kertymisen yms takia. Sitten rupesin miettimään, että syönkö kuitenkaan riittävästä kulutukseen nähden. Kääk, ei oo helppoo.
 

Yhteistyössä