Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Ellamae: Saman tulin julistamaan...:D Eli pahoinvointi tuli kunnolla kuvioihin...:x

Se mikä huolestuttaa, on se, että myös vatsa on ihan sekaisin...Inhottava aihe, mutta onko kenelläkään samaa vaivaa? Tuntuu, että kaikki ruoat laittaa vatsan löysäksi ja vatsaan koskee kunnolla. Jotenkin pelkään, että olen saanut jonkun infektion, tai muuten vaan on huono merkki...:/
 
Juli05: Jaksuja oksenteluun :hug:

Samoin LittleStar ja Ellamae jaksuja pahoinvointiin ja olikos vielä muitakin pahoinvoivia? Täällä myös iskenyt eilisen ja tämän päivän aikana pahoinvointi päälle. Koko ajan on tasanen ällötys päällä, oksentaa ei nyt sentään ole tarvinnut, mutta välillä on ihan keskityttävä hengittelemään.

Tervetuloa uusille! Onnittelut! :flower:

Edelleen ajoittain näkyy vaaleanpunaista paperissa vessakäyntien yhteydessä, huoh. Mutta raskausoireet on melko vahvat aiempaan verrattuna, se onneksi rauhoittaa hieman mieltä, vaikka eihän se mikään takuu hyvin menevästä raskaudesta ole. Rinnatkin on taas kipeet ja turvonneet.

Oon miettinyt, että voisko mulla olla joku virtsatietulehdus, kun jos en juo tarpeeksi tulee vessassa käynnin jälkeen semmoinen todella epämiellyttävä tunne alapäähän, ei kirvele mutta tuntuu jotenkin tosi ikävälle ja tuntuu kuin ei ois kaikki tullut ulos mutta jos menee uudelleen niin ei kuitenkaan tuu mitään. Tuo olo menee ohi vaan juomalla heti muutaman lasillisen vettä (vähintään 0,5 l). Pitää varmaan ens viikolla soitella sinne neuvolaan ja kysellä tuostakin samalla. Onko kenelläkään kokemusta tuommoisesta?

Teeu 6+1
 
Ilmoittaudun mukaan syyskuisiin, meillä LA 25.9. ja tänä aamuna tehty positiivinen r-testi :) (Mitään "oireita" ei vielä ole väsymystä ja rintojen arkuutta lukuun ottamatta.)

Esikoista odotetaan, olen 34v ja synnytyssairaala Satks.

Lyhyenä esittelypuheena voisin kertoa, että syyskuussa 2011 alkoi
meidän "vauvaprojekti" ihanan kesäloman päätteeksi ja tällä hetkellä rakentuu uusi koti meidän perheelle, joka valmistunee kesän puolivälissä. Kovasti odotettu paussi tulisi äitiysloman myötä hektiseen työelämään :)

Tykkäämme hirveästi matkustelusta ja nyt mietimme, että uskaltaako sitä varata jotakin pidempää matkaa kevättalveen.. Normaalisti olemme jossain talvilomalla käyneet. Kokeneemmat voisivat kertoa, onko järkevää lähteä raskaana pitkälle lentomatkalle :) (tai ylipäätään reissuun).

Onnellista odotusta kaikille!

Toivottelee, Vanilla Whip (3+5)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! =) Täälläkin siis kärsitään tästä järkystä olosta :x en muistanutkaan kuinka inhottavaa tämä on, ja tuon 8kiloisen vauvan kantaminen laukasee melkeen aina yökkäilyn :$ jotenkin mitä raskaampaa juttua tekee sitä huonomman olon saan aikaiseksi. Mies oli kyllä niin ihana viikonloppuna kun heräsi lasten kanssa aikaisin ja teki muutenkin oikeastaan kaiken mahdollisen niin minä sain nukkua ja yökkiä rauhassa =) Jotenkin paljon levänneempi olo..

Tuosta sydämensykkeestä,syke on havaittavissa n. 39-43 päivää edellisistä menkoista riippuen lähteistä, meillä oli 41 päivää ja rv 5+6 tai 6+0 kun käytiin ja syke näkyi. Parin päivän päästä mennään uudelleen mittoja ottamaan, kuuluu samaan hintaan :)

Mutta nyt tissittelemään neitikäisen kanssa :wave:

ilon lapsi ja minimii 6+3
 
Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille.

Täällä päästiin sitten oikein lähietäisyydeltä tutustumaan posliinikaveriin tälle aamua...
Todella kevyt olo, kun ei mikään oo pysyny sisällä ja norjaa saa puhua. No toivotaan,et tämä olis kuitenki hyvä merkki,kun noissa km raskauksissa ei tota pahoinvointia oo ollu juuri ollenkaan.
 
Hyvää alkanutta viikkoa ja tervetuloa taasen kaikille uusille!

Tillulle on jo aikaisemmin pitänyt laittaa kovasti tsemppejä, onneksi kaikki näyttää tällä hetkellä hyvältä.

Kovasti näyttää pahoinvointia olevan monella, jaksamista toivottelen siiihen :hug:

Täällä eka neuvola takana, ihan positiivinen kokemus onneksi. Aikaisemmissa raskauksissa mulla oli ihana terveydenhoitaja, joka on nyt jäänyt eläkkeelle, mutta ihan mukavalta tämä uusikin vaikutti. Joudun tällä viikolla pieneen verenkuvaan, on hemoglobiini sen verta alhaalla jo ihan kättelyssä, että haluaa selvittää mikä on veren rautapitoisuus... Olo ei kuitenkaan mitenkään huono ole, mutta ekassa mittauksessa tulos oli 97 ja toisessa 104.

Seuraava käynti onkin sitten ultra, jotakuinkin kuukauden kuluttua. Sitä ennen pitää käydä se verinäyte taas antamassa niin saadaan riskiluvut sitten laskettua. Sitten seuraava neuvolakäynti onkin vasta maaliskuun puolessa välissä, jos kaikki menee hyvin.

Nyt valmistautumaan työpäivään, pitkä päivä tiedossa, väsyttää jo etukäteen : /

-Metku- (rv 6+6)
 
Hei taas! Olen vähän tällainen taustailija, mukavempi lukea teidän terveisiä :) Liian laiska kirjoittamaan omia.

Oireista ootte puhuneet... Lämpimät osanottoni teille pahoinvoiville ja oksentaville! Se on hirveintä mitä tiedän. Ekassa raskaudessa oksensin päivin öin rv 18 asti, joten sympatiseeraan todella teitä. Vielä ei ole hyvin lievää aamupahoinvointia kummempaa minulla esiintynyt. Mulla on ollut tissit nyt se arin aihe. Nännit järkyttävän kipeät. Vilu vaivaa etenkin iltaisin ja väsymys jonkin verran, mutta oireet ovat TODELLA lieviä verrattuna ekaan raskauteen :) Toivottavasti säilyisivät lievinä koko raskauden.

Minä varasin viikko sitten neuvola-ajan ja sain vasta helmikuun alkupuolelle. Ei ollut aikaisemmin aikoja vapaina, joten ihan hyvä että soitin sittenkin hyvissä ajoin. Lääkärineuvola-ajankin antoivat saman tien.

Minulla on vähän kurjat ajat menossa... olen työttömänä (nyt valmistumiseni jälkeen) ja uuden työn etsiminen on todella stressaavaa ja ahdistavaa. Olis pieni pakko saada töitä, jotta saisi hieman parempaa äitiyspäivärahaa kuin minimiä. Jospas se joskus tärppäisi...

Voimia kaikille ja oireiden helpotuksia heille, jotka niistä kärsivät! :)
 
Uutta viikkoa kaikille ja tervetuloa ja onnittelut uusille :flower:

ei kirvele mutta tuntuu jotenkin tosi ikävälle ja tuntuu kuin ei ois kaikki tullut ulos mutta jos menee uudelleen niin ei kuitenkaan tuu mitään. Tuo olo menee ohi vaan juomalla heti muutaman lasillisen vettä (vähintään 0,5 l).
Teeu - mulla on IHAN TÄSMÄLLEEN samoja tuntemuksia; alkoi eilen aamulla ja tajusin vasta iltaan päin kokeilla (koska tuntemus voimistui) juoda enemmän. Mutta tänään aamulla ei sitten (onneksi!) ollut mitään vastaavaa enää.

Pelkään nyt tosissaan että tulee joku tulehdus, kun on niitä joskus (ei raskaana) ollut ja tullut koettua... luulin niiden olevan jo takanapäin ja nyt ihmettelen kun osaan ns. elää vaivan kanssa ja ennakoida ja estää tulehduksen ja yhtäkkiä ilman mitään syytä tulee tällaisia tuntemuksia. Kenties liittyy sitten raskauteen tämäkin 'yliherkkyys'...?

Tämän poimin poliklinikka.fi:stä:
Rakkotulehdusta voi yrittää ehkäistä esimerkiksi juomalla runsaasti (yli 2 litraa vuorokaudessa), pissaamalla säännöllisesti (päiväsaikaan 3 tunnin välein), pissaamalla yhdynnän jälkeen, hygieniasta huolehtimalla, välttämällä kylmettymistä ja ummetusta. Tieteellinen näyttö näiden konstien tehosta puuttuu.​

Siellä lukee myös että naisilta seulotaan siinä määrin, että otetaan alkuraskaudessa näyte oireettoman bakteerivirtsaisuuden takia (lisää ennenaikaisen synnytyksen ja munuistason tulehduksen riskiä). Eli riskiryhmää ollan tämän suhteen arvoisat kanssaodottajat... Muistan kyllä että viime raskauden aikana ei ollut mitään ongelmia.

Mulla eka neuvola TOSI myöhään, vasta tasan kuukauden päästä (9+4). Olen tosin menossa varhaisultraan omalle gynelle (7+4), joten jos oireita ei kuulu niin kysyn asiasta omakohtaisesti silloin.

Kysymys: onko kukaan käynyt yksityisessä neuvolassa? Kävin ensimmäisen raskauden ajan sekä kunnallisessa että yksityisellä (voi kuulostaa ihan neuroottiselta, mutta kyseessä oli esikoinen ja olin 'yksin', koska mieheni oli melkein koko raskauteni ajan ulkomailla töissä). Nyt olen pohtinut onko moiseen tarvetta - mutta sinänsä se oli ihanaa, koska siellä ultrattiin joka kerta <3

Nyt *POKS*uen jatkamaan töiden parissa - uhhuh, väsyttää jo samoissa määrin kuin raskaan työviikon jälkeen...eikä tää ole edes vielä kunnolla alkanut :/

pähkynä (5+0)
 
Moi taas kaikille! :wave:

Käyn täällä kyllä joka päivä lukemassa teidän kuulumisia, mutta harvemmin on aikaa kirjoitella omia... Mukavaa, että uusia syyskuisia tulee koko ajan! Tervetuloa!

Oireista olette jutelleet... Mä oon täysin vailla oireita niinku oon ollu edellisetkin alkuraskaudet. Ei tietoakaan pahoinvoinnista, väsymyksestä tai rintojen kipuilusta. Sinänsä tietysti hyvä asia, mutta jotenkin vaikea uskoa olevansa raskaana, kun ei oo mitään oireita! No, eilen digi näytti "raskaana 3+", joten vissiin sitä kuitenkin pieniin päin ollaan. :)

Liikunnasta on ollu myös puhetta. Mä oon jatkanut urheilua (sali, pump, spinning jne.) ihan entiseen malliin, kun luin jostakin, että voinnin mukaan saa raskaanakin liikkua eikä raskaankaan liikunnan pitäisi aiheuttaa keskenmenoja. Varmaan sitten pitää ottaa rauhallisemmin ku alkaa masu kasvamaan...

Muille kertomisesta... Me ollaan ajateltu pitää raskaus salassa niin pitkään kuin mahdollista, ainakin sinne 12 viikon kieppeille saakka. Voi tosin olla hankalaa, kun ainakin edellisessä raskaudessa masu alko kasvamaan tosi aikaisessa vaiheessa. Haasteita tälle salassapidolle asettaa tietty myös ystävien kyläilyt ja illanvietot, joita oli jo ehditty sopia.. Voi herättää epäilyksiä kun tunnetulle viinin ystävälle ei yhtäkkiä maistukaan. :confused: No, jos joku epäilee ja osaa kysyä niin ehkä asian voi sitten tunnustaa...

Varhaisraskauden ultraan enää kaksi viikkoa ja eka neuvolaan kolme... En malta odottaa!

Mulle voi päivittää synnytyssairaalaksi TAYS.

Scatty 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Varovainen :wave: kaikille!

Plussattu haamu viime keskiviikkona ja siitäpä se sitten on vahvistunut.. Olo epätodellinen ja hieman pelokas, kaikki uutta ja ihmeellistä! Pelko lähinnä sitä, että onkin kemiallinen tms.. Mutta yritän ruveta ajattelemaan positiivisesti; raskaana kunnes toisin todistetaan :)

Olen 27vee, esikoinen tulossa, la 24.9, syn.sairaala KYS

hawwe + minipapu 4+0 (poks ) :D
 
  • Tykkää
Reactions: jaana25
Hei, eilen tehty plussatesti :) kaks selkeetä tasavahvaa viivaa ;)
Vkoja 6+0 alkoi tänään, jos laskurin mukaan oikein laskettu :)
Onko tämä pino tarkoitettu siis syyskuulla saaville äideille ;) ?

Hiukan huonoa oloa,väsymystä, vessassa ravaamista ja rinnat arat ja turvokkeessa.

Missä vaiheessa ultraan voisi mennä esim.yksityisellä? Jossa näkisi että onks kaikki ok?
 
Jee jee hawwe tervetuloa! Ja onnea vaikka me tutustuttiinkin jo muualla =) Meillä on facebookissa suljettu ja salainen ryhmä,jos haluat liittyä sinne (ja muutkin ketkä eivät vielä ole liittyneet) niin laita nimesi ja profiilikuvastasi vähän infoa niin lisäilen..

Soittelin neuvolaan ja 30.1 olisi ensimmäinen käynti+varhaisultra :heart: Sain ystävältäni äitiyshousuja, joista pienimmät versiot jo käytössä koska turvottaa niin piruna.

Oireista osa on hävinnyt (nälkä vaihtunut etovaan oloon jota tosin todella vähän), mutta;
- Iltaisin väsymys
- Mielialan vaihtelu, jopa alakuloisuus toisinaan..
- Satunnaiset juilasut mahassa
- Alaosasto "turpean" oloinen ja veri tuntuu kiertävän melko vilkkaasti...
- Tissit alkaneet kipeytyä ja turvota!
- Turvotus jatkuu...

edit. mihulle myös onnea!
 
Viimeksi muokattu:
Tippaan jouduin tänään.Kaks tuntia makoilin terkkarin sängyllä.Nyt olo hiukka parempi.Ottivat myös verikokeet et onko kuivumista havaittavissa.
Lääkäri totes muuten et harvoin menee raskaus kesken jos on näin kova pahoinvointi.
Koko viikon sain sairaslomaa.Meillä pomo oli vähän huolissaan kun soitin et varmaankin pitää nyt sitten vauvasta kertoa kun töihin taas meen.
 
Paljon tullut taas uusia :) Tervetuloa kaikille!

mihu: juu, kyllä tämä pino on äideille, joiden LA on syyskuussa :) lisäsin sinut listaan LA 10.9 kohdalle, kun sellaisen tuloksen sain laskurilla, jos sinulla tänään on 6+0. Jos meni väärin, niin sano vaan, niin vaihdan sen :)

Vanilla Whip: itse soitin neuvolaan viime viikon maanantaina (5+4, neuvolan mukaan 6+4) ja sain huomiseksi ajan. Eli silloin on omien laskujen mukaan oviksesta laskettuna 6+5, mutta neuvola kun laskee 28 päivän kierron mukaan, niin terkan mukaan tosiaan olisin viikon pidemmällä, eli 7+5.

Onnea ilon lapsi hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Onnea myös Tillulle hyvistä uutisista! :) toivottavasti vuodot pysyvät jatkossa poissa!

ON: täällä on aamuisin melkoisen inhottava olo, kun joka aamu herätessä olis kova nälkä, mutta ajatuskin syömisestä etoo : / turvotus on vieläkin jotain ihan järkkyä. Saa nähdä kuin onnistuu pitää raskaus salassa ekaan ultraan asti.

Huomenna olis heti aamusta tosiaan eka neuvolakäynti. :) Josko alkais sen jälkeen tuntua tää raskaus vähän todellisemmalta :)
 
Moikka!

Yksi jonon jatkoksi lisää :p Tänään rv 5+1. Oireita alkaa pikkuhiljaa ilmestyä: jumalatonta väsymystä, kuvotusta (oksentaa ei sentään ole vielä ainakaan tarvinnut), kuumotusta/painontunnetta vatsalla, repäisykipuja, pissalla täytyy käydä usein. :D Maha saisi pysyä piilossa niin kauan kunnes sukulaiset jne tietävät (vielä ei ole tarkoitus viikkoihin kertoa), mutta valitettavasti edellisissä raskauksissa selkeä vauvamasun alku alkoi näkymään jopa rv 10.... Eli tuskin tämäkään kovin paljon kauempaa piilossa pysyy? :whistle: Toivossa on hyvä elää.

Ensimmäistä neuvolaa en ole vielä varannut, ajattelin viikon päästä soitella, ja samalla varata kuopuksellekin neuvola-ajan :)

(Jos joku siellä ruudun toisessa päässä tunnistaa minut, niin hys hys sitten, tämä ei ole vielä kaikille julkista tietoa :LOL:)

la 16.9. ~ sania ~ 21 ~ kolmas ~ TAYS
 
Heipsan kaikille. En ole jaksanut kirjoitella tänne, koska meillä on ollut remontti käynnissä ja työmies töissä. Ruokaa laittaessa on mennyt aika. Uskomattomasti pistää väsyttämään, kun talossa on pari vierasta ihmistä joita pitää passata :eek:

Oireista olitte jutelleet. Minulla oireina on kipeät rinnat, palelu ja kuuma vuorotellen, lievä pahoinvointi, kuivat limakalvot (paitsi alapäästä alkoi tänään tuolemaan valkkaria ihan sikana), turvotus ja nyt viime päivinä on alkanut pinna olemaan kireä :headwall: Mahaan koskee ja nipistelee myös.

Neuvolaan soitin ja varasin ajan jonka sain 31.1 ja lääkärille ultraan aikaan on 2.2. En nyt sitten menekään yksityiselle ultraan, koska tuo neuvolan ultra on jo melkein kahden viikon päästä.

Minulla ongelmana on supistukset. Esikoista odottaessani jouduin sairaalaan makaamaan rv 26-30. Sain kortisonit varmuuden vuoksi keuhkoja kypsyttämään. Vauva sitten kuitenkin syntyi viikolla 39+6. Toista odottaessani supistukset olivat jälleen riesana ja olinkin tarkassa syynissä sairaalassa. Sillä kertaa en suostunut sairaalaan jäämään makaamaan, vaan makasin kotona omassa sängyssä. Siellä sairaalassa ei ole mikään mukava maata kun en saanut nousta edes syömään istualleen :( Selkään koski ja itkin kaikki illat. Yksi yökkö oli todella ilkeä ja sai minut itkemään jopa läpi yönkin. Tämä kuopus sitten syntyi rv 37. No nyt on menossa 4+5 ja jo supistelee :( Jos kannan jotain painavaa kuten puita sisälle, kauppakassia tai nostelen paljon lapsia niin maha tuntuu ihan kovana pallona. Ja se mahan kovana olon tunne pysyy useita tunteja. Pelottaa, että miten tällä kertaa käy kun jo näin aikaseen alkaa nämä samat oireet. Edellisillä kerroilla supistelut alkoi joskus rv 15. Mietin, että voisikohan sairauslomaa saada jo tässä vaiheessa raskautta supistusten takia : /

Minulla myös on ollut nyt yhtenä päivänä tuota tunneta, että tuleeko joku tulehdus. Juuri samalla tavalla kuin joku oli sitä kuvaillut. Se tuntemus sitten meni ohi kun nukuin päiväunet. Pitääkin kokeilla juoda enemmän jos se auttaisi myös seuraavaa kertaa silmällä pitäen.

Minä tilasin viime viikolla H&M ltä raskausajan vaatteita ja tänään ne ovat postiin tulleet, jippii :D Saan parit housut jotka eivät ahista eikä purista =)

Hawwe: Kiva saada samalta suunnalta porukkaa mukaan, onnea :flower:

Minusta olisi kiva, että jokainen laittaisi kirjoituksen perään viikkonsa, kun minä ainakin monesti lukiessani mietin että paljonkohan kyseisellä kirjoittajalla on viikkoja.

Milla 4+5
 
Juli05, täältä Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi löytyy hyvä raskauslaskuri. Sen mukaan (28 päivän kierrolla) olisit rv 6+1. :)

pipsapippuri :wave: Laitan sulle yv:tä jossain vaiheessa siitä FB:sta!

Milla84 Joo, samalta seudulta, samanikäisiä (jos siis tuo -84 synt.aikasi) ja aikalailla samassa vaiheessa raskaudenkin kanssa :) Tiedä vaikka oltas sitten tulevaisuudessa (jos vaan kaikki menee hyvin *koputtaa puuta*) samaan aikaan synnytyshommissa :D

Neuvolasta; itse ajattelin vielä pari päivää ainakin odotella ennenkun soittelen ekaa aikaa. Ja teen vielä yhden testin, josko näkis että hormoonit noussu ja digitaaliseen pamahtais "raskaana 3+".

Mites muut alkuvaiheen odottajat, meinasitteko käydä varhaisultrassa?. Mä ajattelin semmosen sitten jossain vaiheessa varata jonnekin vkolle 7.

Pelokas, toiveikas ja onnellinen olo yhtäaikaa, toivottavasti vaan kaikki menis hyvin!! Ja samaa toivon teille muillekin!

hawwe + minipapu 4+0 (neuvola varmasti laskee 4+2, ei huomio että oli 30pvän kierto) Kumminko mun muuten kantsis laskea?
 
Moikka kaikille!

Kiva huomata, että porukkaa on tullut lisää :)

Täällä olisi ylihuomenna aika kovasti odotetulle neuvolalääkärille. Pääsee vihdoin kurkkaamaan, miten siellä mahassa on asiat.

Oireina kaikista voimakkain on väsymys. Etovaa oloa on aamuisin ja iltaisin, mutta oksentaa ei ole tarvinnut. Olen huomannut, että tietokoneella olo pahentaa äklöä oloa, joten sitä olen vähentänyt. Napostelu auttaa ja ostinkin paketin voileipäkeksejä, joita syön heti, kun alkaa paha olo tulla.

7+2
 
Varovasti kurkin tänne...tänään sain haaleahkon plussan testiin :) JOs parin päivän päästä testailis uudelleen.
La sijoittuis sinne syyskuun lopulle..Esikoisenkin la oli syyskuun lopulla, syntyi tosin lokakuun puolella. Aika jännä jos kaikki menee hyvin niin taas oon "samaan aikaan" raskaana. Mutta palailen jahka teen uusintatestiä. Kiva tulla turisemaan odotuksesta :)
 

Yhteistyössä