Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Huimasti taas tekstiä tullut, kiva kuulla kuulumisia! :)

Viikot lasken viimeisten kk mukaan, kun on aika säännölliset, nyt on 6+4. ilon lapsi , minullakin ollut huimausta kohtauksina, pakko mennä vaan levolle tai töissä vähintään istumaan, tulee hurjan paha olo yhtäkkiä ja armoton heikotus.

Ristiriitaisia tunteita on täälläkin... Vaikka raskaus on tosi toivottu ja yritetty eikä yhtään epäilyttänyt silloin vaan oli tosi vahva vauvakuume. Nyt sitä miettii, että miten se elämä oikein muuttuu ja mitä töissä sanovat, olen juuri saanut vakkaripaikan ja asiantuntijatyössä opeteltavaa riittäisi enemmän kuin ehtii, että putoanko nyt täysin kelkasta. Jäävätkö ystävät, kun suurimmalla osalla ei ole lapsia, miten suhtautuvat. Olenko ollenkaan valmis äidiksi, miten arki lähtee sujumaan...Paljon kaikenlaista. Mutta lie menevät nämä ajatukset ohi ja kuten sanoittekin, ikinä ei ole täydellinen aika, aina sitä jotain syitä löytää :)
 
Huh, hampaiden aamuinen harjaus taitaa nyt hetkeksi jäädä, aiheutti sellaista kakomista että onneksi en ollut juuri syönyt :x

ilon lapsi: Minä kärsin myös edellisessä raskaudessa todella voimakkaasta huimauksesta alhaisen verenpaineen takia. Olin seisomatyössä, ja viikot 15-20 taisivat olla sillon ihan pahimmat. Jopa kaupassa käynti tuotti ajoittain tuskaa, kerran jouduinkin kesken kassa asioinnin menemään lattialle istumaan kun meinasi taju lähteä. Olin ihan kalpea. Myyjä taisi vähän säikähtää.. Ja itselle jäi pienoiset traumat kun hävetti niin kovasti.

LittleStar: Jos nyt en ihan väärin muista, niin puoliväliin mennessä pahin väsymys laantui minulla ainakin.

Tillu79: Pidän sinulle peukut pystyssä, jotta raskaus jatkuisi normaalisti!

Ristiriitaisista ajatuksista, on niitä välillä täälläkin, vaikka tälle annettiin lupa tulla heti kuopuksen syntymän jälkeen. 1v 3kk sitä (toivottavasti pysyvää) plussaa sitten odoteltiinkin ja pohdiskeltiinkin asiaa aina välillä. Silti välillä mietin miten tulen jaksamaan, miten aika riittää kolmelle jne. Mutta en pode näistä ajatuksista huonoa omatuntoa. Päinvastoin, on erittäin hyvä käsitellä näitä asioita mielummin jo raskausaikana, kun vasta lapsen synnyttyä :)
 
Hei ilmottaudun pinoon.Toista odotellaan ja la 9.9.Vatsa on ollut todella turvoksissa jo ennen plussaa.Nyt keskiviikkona alkoi todella raju pahoinvointi.Piti jäädä kotiin lepäileen.Kasvoilta on ihan haamun näköinen.
 
Tillu79, peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menee kuitenkin hyvin ja tuo oli vain joku vaaraton juttu!

Monia epäileväisiä on matkassa. Toivotaan, että kaikilla kuitenkin kaikki sujuu niinkuin toivotaan. Yritän itse ainakin miettiä, että suurin osa raskauksista on kuitenkin ihan normaaleja ja onnistuvat ihan hyvin, huonojen uutisten saamiseen on paljon pienempi mahdollisuus. Mutta toki kuitenkin jotenkin yrittää tsempata itseään myös niihin ettei ihan kamalan korkealta pilvistä tippuisi.

Ristiriistaisista ajatuksista. Itselläni ei ole vauva-arkeen tai elämänmuutokseen mitenkään ristiriitaiset ajatukset, odotan sitä innolla, olemmehan jo useamman vuoden haaveilleet perhe-elämästä lapsineen kaikkineen (vaikka vasta pari kk sitten aloimmekin yrittämään lasta). Mutta se mikä pelottaa näin ensikertalaisena on synnytys. Se miten paljon se sattuu ja miten sen kestää. Pitäisikö sitten ottaa kivunlievitystä ja toisaalta sitten taas epiduraalinlaittotapa hirvityttää myös. Eihän siinä tilanteessa muuta voi kuin puskea sen uuden tulokkaan ulos ja naiset kautta aikojen ovat tämän tehneet, mutta silti se hirvittää. Varmasti kaikki se unohtuu sitten kun vauva on sylissä, mutta..ehkä ymmärrätte.

Niinkin kirjoitin aiemminkin, soitin maanantaina neuvolaan ja varasin sen neuvola-ajan, joka on 25.1. Neuvolantäti sanoi laittavansa postiin mulle papereita ja ohjeistuksia yms., mutta ihmettelen, etteivät ne ole vielä tulleet, tänään on kuitenkin perjantai. Toisaalta soitin aika aikaisessa vaiheessa raskautta (5+4), joten lähettävätköhän ne jotenkin jossain tietyssä vaiheessa raskautta sen sijaan että lähettäisivät soittamisen mukaan. Outoa minusta sinällään, että olisihan ruokavalio-ohjeistus yms. hyvä saada mahdollisimman pian (vaikka varmaan lähes kaikki etsivätkin tätä tietoa internetistä jo valmiiksi).

Eilen siirryttiin 6.viikolle ja ensi viikon perjantaina olisi alkuraskauden ultra. Alavatsassa nipistelee edelleen aika ajoin (viime yönä jopa heräsin siihen - neuvolantäti sanoi että yöllä saattaa juuri olla kovimmillaan nämä kivut, mutta ennen viime yötä en ollut huomannut) ja nyt olen huomannut pieniä nipistyksiä myös ylempänä vatsassa. Aamupahoinvointia ei ole, mutta jossain vaiheessa alkuillasta tulee pieniä, hyvin hetkellisiä, pahanolontunteita. Kylmyys on alkanut vaivaamaan iltaisin (ja tänään näköjään myös aamulla) ja jotenkin on tosi saamaton ja energiaton olo iltaisin. Lähes joka päivä tällä viikolla olenkin nukkunut päikkärit töiden jälkeen.

Hyvää viikonloppua syyssiskot! :)

Kerttu Inkeri 6+1
 
Tervetuloa Juli05 =)

..pari päivää ollut ihan käsittämätön nälkä kokoajan, yölläkin heräsin kauhiaan nälkään ja oksetukseen vaikka illalla mies teki mulle mehevän munakkaan ennen nukkumaan menoa ku valittelin kurnivaa vatsaa. Aamulla heräsin reippaasti ennen lapsia syömään!! Nyt sitten väsyttää vietävästi ja tämä olo :x tästäkö se sitten alkaa tämä oksennusrumba.. mutta nyt lepäilemään kun pienempikin päikkäreillä..
 
Tillu79 paljon voimia! Toivotaan että pikku kaveri pysyis matkassa!

Tässä vaiheessa raskautta oon edellisillä kerroilla ollu jo täysin tykyvytön järkyttävän pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Nyt ei muuta kuin heikota ehkä hetken kerran päivässä ja eilen sekä toissapäivänä ei sitäkään. Nostaa kyllä epäluulot pintaan.

Onkos kellään muuten kotidoppleria? Itse tuli hommattua kuopusta odotellessa ja pitkällä pinnalla sainkin tosi aikaisin sykkeen kuulumaan, olisikohan ollut joskus 8+ rv. Sillä sai mielenrauhan kätevästi ja suosittelen muille :) Toi mikä miulla on ei ollut kalliskaan, kolmisen kymppiä tais olla uutena.

Lapsilla ollu tänään mustikkakiisseliä välipalana päiväkodissa, joten tahranpoisto pähkäily kutsuu -->

Menhit 5+0
 
Menhit:Jouduitko olemaan edellisissä raskauksissa olemaan pois töistä pahoinvoinnin
takia? Nyt neuvolassa terkkari kirjoitti mun saikkulappuun ns.valkosen valheen
"oksennustauti",kun ei hänen mielestä ollut vielä järkeä kirjoittaa raskaudesta.
 
Tillu79 Jaksuja! Toivottavasti pieni sinnittelee mukana!

Tervetuloa taas uusille :)

Täälläkin väsymys vaivaa edelleen, niin en eilen edes jaksanut mitään kirjoitella. Nytkin olen jo unohtanut kaikki mistä ootte jutelleet:ashamed:

Doppler Semmoisen uskaltauduin tänään tilaamaan, kun pari päivää oli ollut vuodotonta niin eiköhän siitä heti seuraavalla vessakäynnillä taas tullut paperiin vaaleanpunaista:headwall: Ja nyt on illan aikana joka kerta jäänyt paperiin jotain punertavaa/oranssia. Pelottaa kovasti miten tässä käy :(

Taidan jo lähteä tästä sängyn puolelle lueskelemaan ja sitten nukkumaan, on niin väsy ja huolestuttaa tuo vuoto.

Teeu 5+6
 
Teeu toivottavasti vuoto on harmitonta ja onneksi sitä noin vähän tulee, tsemppiä sinne!

Menhit minulla on myöskin doppler tuolla odottelemassa, hommasin edelliseen raskauteen ja sain rv 8+4 kotona kuulumaan sykkeen pitkän haeskelun jälkeen.

Sitten omaa napaa kun oli se ultrakin tänään: pikkuisella kaikki oikein hyvin :heart: Sydän sykki oikein pienesti mutta sykki kuitenkin, niin minipieni hän vielä on kun vastasi viikkoja 6+0, saatiin ensiviikolle uusi aika jossa otetaan enemmän mittoja ja määritetään laskettu aika :heart: Kyllä nyt taas jaksaa tämän ällö-olon kanssa :)

ilon lapsi ja minimii 6+0 :heart:
 
Juli05 En oo vielä kertaakaan ollut töissä raskausaikana, opiskelun lomassa on jostain syystä aina raskaaksi tullut :D Mutta sairaslomalle oon aina joutunu (päässyt) siirtymään ihan alkuraskaudesta juuri tuon järkyttävän pahoinvoinnin takia.

Loppuraskaudessa taas oon istunu luennoilla ja tenteissä viel viikko lasketun ajan jälkeen :D
 
Tillu Toivon, että kaikki menee hyvin. :hug:

Tervetuloa kaikki uudet!

Mullakin tää väsymys on ollut valtaisaa. Töistä tullessa otan päikkärit ja illalla sammahdan aikaisin. En oo paljoa jaksanut täälläkään kirjotella.

Meilläkin on Doppler kaapissa oottamassa tulevia viikkoja :heart:. Toivottavasti päästään sinne asti.

Nyttynenä ja katkis 7+2
 
Moikka kaikille!

Täällä ollaan onneksi edelleen yhtenä kappaleena, eikä vuotojakaan ole nyt pariin päivään näkynyt(lukuunottamatta eilen aivan olematonta ruskeaa tuhrua, jonka juuri ja juuri erotti)
Oireita kyllä löytyy, kun tissit vaihtelevasti kipeenä, mahajuilintoja alkanu olemaan nyt enemmän, hiukset edelleen rasvoittuu tosi nopeesti. Ja nyt on alkanu olemaan välillä pahanolon aaltoja. Saa oikein oksua pidätellä.
Sain hcg arvot justiinsa. torstaina oli otettu siellä äippäpolilla ja sillo arvo ollut reilut 18000 ja kävin sit eilen otattamassa arvon terveyskeskuksessa ja uusi arvo oli 21294, eli hoitajan mukaan hienosti on jatkanut nousuaan.

Näihin kuviin ja tunnelmiin tällähetkellä hyvin voivat Tillu&Hippu 6+0 POKS!!! :heart:
 
Tillu ihana kuulla että hyvin pyyhkii =)

Täällä on kyllä aika ympärivuorokautista tämä oksetusolo :x Mutta tosiaan itsestäkin tuntuu että vähän helpottaa kun väkisin puuhaa jotain ja tuo ulkoilu on aika hyvää lääkettä =)

ilon lapsi ja minimii 6+1 :heart: (meen nyt tuon ultran antaman viikkomäärän mukaan mutta muutetaan la vasta ensviikon mittausten jälkeen)
 
Tillu79 Voi miten mahtavia uutisia:heart:

kotidoppler löytyy täältäkin edellisen raskauden ajalta. Sillä sain äänet kuuluviin joskus rv 15+ muistaakseni

ON Eilen oli koko päivän kipuja alavatsalla ja -selässä, ja päivän päätteeksi tulikin sitten verta. Kivut helpotti, ja vuoto myös,mutta nyt taas koskee selkään ja koko aika on tosi menkkamainen olo. Ei kuitenkaan vielä mitään niin hälyyttävää,että päivystyksessä ottasivat tosissaan. Nyt tässä odotellaan vkl yli ja maanantaina soitan neuvolaan ja ruinaan kyllä ultraan ajan!!! Esikoisesta ei ollu todellakaan näin pahoja kipuja, vaikka siitäkin kyllä kipuilin jonnii verran. Raskausoireina kylmäminen on ajoittain ihan järkyttävää, muuten ei oireita ole. Pari päivää tuossa hieman oli kuvottavaa oloa vaan nyt sekin häipynyt kokonaan. Rinnatkaan ei enää juuri kipuile. Tämmönen aaltomainen oireilu on ihan pyllystä. Kaikkein ärsyttävintä tässä on se,että kuitenkin jotain r-oireita on,mutta samalla tuntuu,että peli on jo menetetty. En kestä tätä epätietoisuutta.
 
Minulla tämä pahoinvointi alkaa myös olla 24/7, mutta pysyy ihan siedettävänä ettei ole tarvinut oksentaa. Sen olen huomannut, että mitä väsyneempi olen, sitä huonovointisempi olen. Uskalsin nyt vihdoin varata ultran, se olisi reilun viikon päästä 24.1. Sillon pitäisi olla 7+6.


Menhit: Minullakin on tuo doppleri edellisen raskauden jäljiltä, ja sillon aloin muistaakseni rv10+ kuulemaan sydänäänet. Kyllä se oli minunkin mielestä oikea aarre ajoittain kun epäilytti :)

ilon lapsi: Onnittelut hyvistä ultra kuulumisista :heart:

Teeu: Toivottavasti tuhruilu loppuisi jo, onhan se varmasti stressaavaa :(

Tillu: Kuulostaa hyvälle! Toivottavasti vuodot nyt pysyvät poissa kokonaan.

Rae89: Kannattaa kyllä soitella lääkäriin. Toivottavasti pääsisit ultraan tarkistamaan tilanteen. Voimia :hug:
 
Tillu79: Hienoa, ettei vuoto ole jatkunut ja olet saanut hyvät hormoniarvot!

ilon lapsi: Onnittelut ultranäkymistä!

Rae89: Jaksuja sinnekin vuotojen ja kipujen kanssa! Toivottavasti ois vaan harmitonta ja pääsisit ultraan tarkistamaan tilanteen!

Eilisillan jälkeen ei taas oo tuhtruttelua ollut. Nyt on pahaolo, vaikka äsken söinkin, ettei ainakaan nälästä johdu. Pitäs lähteä ulos, jos se vaikka vähän piristäisi ja helpottaisi oloa. Eilisen ja yön aikana onkin tullut ihan kunnolla lunta niin ois lumitöitäkin.

Kiitokset teille, jotka ootte yrittäneet rauhoitella minua tuon vuodon takia! Pitää vaan toivoa, että olis harmitonta. En vamaan nyt sitten mee yksityiselle varhaisultraan, kun tilasin tuon dopplerin. Yritän sillä sitten 8+ viikoista eteenpäin löytää sydänäänia, eihän siihenkään ole kuitenkaan kuin pari viikkoa. Viimeksi vuokrasin tuon samaisen laitteen, mutta sain sen vasta rv10+1, jolloin löysin äänet puolen tunnin etsimisen jälkeen.

Teeu 6+0
 
Mä en oo hirveemmin jaksanu tänne kirjotella, mutta lukenut oon joka päivä :) Niin ne päivät aika nopsaan menee eteenpäin ja viikot kasvaa.
Jännittää tuo ensi viikon ultra jo aika tavalla mutta toispuoliset kivut ovat aika pitkälti onneksi hävinneet ja hieman on mieli rauhoittunut. Ei auta ku odottaa :) Oireita on kyllä jos jonkinlaisia, varsinkin etova olo on melko pahana. Välillä joutuu jo kakomaan mutten ole oksentanut onnekseni vielä. Kurkusta erittyy limaa aika paljon, en tiedä onko raskausoire vaiko mikä, mutta samperin ärsyttävää on.

Varattiin miehen kanssa lennolle ite paikat, varattiin semmoset missä on erikseen jalkatilat ja ovat vessan vieressä, maksovat kyllä nekin sen 160e mennen tullen yhteensä, mutta ehkä sitä voi mukavuudesta maksaa ja kerran vaan etelään mennään :)

Laivareissu ois ens viikonloppuna ja sitä seuraavana ollaankin jo lentokoneessa :) Kyllä on kaikkea meneillään :heart:

Dopplerin meinasin kyllä itekki tilata kunhan ehdin, ei ollu ku reilu kolmekymppiä uutena ni ei oo paha sijoitus jos se hetkenkin mieltä rauhoittaa.


lintetsa 6+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! :)

Tillu79 Mahtavia uutisia! Onneksi kaikki oli hyvin. :)

Inhottavia tuommoset vuotelut. :/ Tarrasukkia pienille! :)

Tää väsymys on jotain ihan hirveetä. :/ Varsinkin iltapäivällä. Huomenna on kyllä pakko saada jotain aikaiseksi, jos kävis esikoisen kanssa ulkona aamupäivästä, toivottavasti se tois lisää virtaa. Pahaolo ja turvotus, ei hyvä yhdistelmä, ruoka ei maistu nimeksikään ja sitten jos sattuu maistumaan niin turvottaa vielä kauheemmin..
Mulla ensimmäinen neuvola on 7.2 ja eka ultra 17.2. :)

Inskun 5+0
 
Liityn mukaan! Monien monien pettymysten jälkeen plussattu on. Tätä fiilistä ei kuitenkaan voi kovin onnelliseks kuvata kun pelottaa jatkuvasti että menee kesken tämäkin. No kuitenkin siis ikää 22 ja esikoinen tulossa synnytyssairaala harkinnassa. Kertokaahan alkuraskauden ultrasta. Milloin kannattaa mennä?
Minkälaisia oireita teillä on ja milloin on alkanut? Mulla lievää väsymystä, ajoittaista pahoinvointia, rinnat hieman turvoksissa. Silti koko ajan semmonen olo että kohta ne menkat alkaa!
Nyt ollaan viikossa 5+2

Nasu, 22v, la 14.9.
 
Pipsapippuri: Onnittelut digi tuloksesta!

Ellamae: Ihanaa kun pidetään töissäkin huolta :)

Nasu: Minun mielestäni varhaisultraan kannattaa mennä vasta rv7 ->. Sykkeiden pitäisi alkaa näkymään muistaakseni n. rv6+2, joten mielestäni ei kannata mennä liian aikasin, ettei tule turhaa huolta siitä että ollaanko siellä hengissä. Kovin pientä on tietääkseni myös aika hankala mitata. Monethan kyllä haluavat vain alkuun nähdä että onko siellä mitään, tai varmistaa että on oikeassa paikassa. Itse haluan vaan ehdottomasti nähdä sen pamppailevan sydämen, niin siksi menen vasta rv7+6 :) Noista oireista taas, niin minulla oli ihan alkuun todella kovaa alaselkäsärkyä, sormet turvoksissa aamuisin, tihenevää pissahätää ja nälkä koko ajan. rv5+ alkoi huono olo ja rv6+ alkoi väsymys.
 
Niin ajattelin itsekkin. Mulla olis 1.2. viikkoja just 7+5 jos menisin sillon. Ärsyttää niin paljon kun en yhtään pysty nauttimaan tästä! Ennemminkin ehkä vaan pelottaa/ottaa aivoon! Oon ihan varma että tääkin menee kesken..
 

Yhteistyössä