Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Onpas tullut tekstiä - onnitteluita ja tervetuloa joukkoon Milla84 ja ihan hirmuisesti tsemppiä Tillu79, toivotaan parasta - ehkä toivo ei kuitenkaan ole vielä menetetty? :hug:

Pipsapippuri - en osaa sanoa, tuntuu jotenkin vaan siltä että on joku syy olla huolissaan. Todennäköisesti oon vaan paranoidi ja luulosairas. Pääasiallisesti tämä kaikenlainen muu oireettomuus on niin kauheeta, en muista ollenkaan oliko näin vähäistä ensimmäisen raskauden kanssa ja sitten mielikuvitus laukkaa jajaja... ehkä tämä olo ei lopu ennen kuin viikkoja on kasassa 40? ;o) Tällä hetkellä täti myöhässä jo 3-4 päivää mutta olo niin hemmetin epäuskoinen. pahoittelut kaikille tästäkin vuodatuksesta. Ihan samoja fiiliksiä kuin sinulla Rae89.

Ja vielä lisää Pipsapippurille (laittaa käden ylös :wave:) (ja varoitus tässä tulee lisäannos omaa napaa) täällä kärsitään kanssa tuosta 'turvotusongelmasta', se on oikeastaan ainoa varsinainen 'oireeni' (palelemista en voi oikein laskea kun olen muutenkin vilukissa), ellei sitten ole vaan jotain hidastusta ruoansulatuksessa - en saa farkkuja just nyt jalkaan ilman että tuntuu ilkeältä viimeistään lounaan jälkeen (pakko avata nappi ja vetskari), joten käytän vain löysiä hja elastisia vaatteita ja isoja neuleita . Tänään aamulla oli harvinaisen 'ei-turvonnut' olo ja vähäisetkin oireet kaikonneet yön aikana mutta nyt taas istun täällä työpöydän äärellä ihan pallona...eli jotain mättää jossain vaan ken tietää mistä johtuu...

OT:nä vielä lisäys että ystävän vastasyntynyt jota kävin visiteeraamassa eilen oli aivan supersuloinen. Minä joka en ole millään tasolla 'vauvaihminen', ja joka olen ainoastaan käsitellyt elämäni aikana omaa lastani olin ihan liikuttunut jne... hormonit...?!

pähkynä 4+2 (?)
 
juu paljon on juttua tullut tässä..
mie eilen soittelin neuvolaan ja varailin aikaa.. viikonlopun aikana väsymyskin hävis, sain kuitenkin lähetteen ultraan.. kovasti pelottaa mitä siellä näkyy, kun samanlainen tilanne oli 5,5 vuotta sitten.. sillon vuoto alkoi kyllä itestään 8 viikolla..
Pipsapippuri miulla liitoskivut on kovaa vihlontaa lantion seudulla, etenki lonkissa. sängyllä ei kärsi kylkeä enää kääntää ja huonoina päivinä kävely on tuskaa. tää alko miulla joulun aikaan, edellisessä raskaudessa ensimmäisellä kolmanneksella ja ekassa puolenvälin tienoilla. eli nyt tosi aikaseen alko tää..
 
Viimeksi muokattu:
Väsy, väsy, väsy... Se on täällä tällä hetkellä hyvin voimakkaana, koska en saanut viime yönä kunnolla nukuttua, vain noin viisi tuntia. Paleltaa taas myös, vaatetta päällä ihan hirveesti. Ja villasukista seurasi sitten se harmi, että vetäsin äsken nurin kun nousin tästä pöydän äärestä, parkettilattiat on villasukilla liukkaat...

Tervetuloa ja onnittelut uusille! Tasasen tiuhaan tahtiin tuntuu porukka kasvavan, hienoa!

Tillu79: Voihan harmi! Jospa tällä kertaa olisikin harmitonta tuo vuoto, vaikka uskon ettei nyt paljon mikään lohduta tai pidä toivoa yllä.

Täälläkin maha on varsinkin iltaisin erittäin turvonnut, mutta aamuisin taas palautunut normaaliksi. Paha olo tulee mullekin jos ei syö, mutta ei nyt vielä ihan kahden tunnin jälkeen. Tänään söin aamupalan seitsemän aikaan ja kävin sijaisena pitämässä yhden tunnin ja sen jälkeen kauppaan (noin klo 11) niin johan teki pahaa ihan yökötti, kun yleensä nälkäisenä tekee kaupassa mieli ostaa kauppa tyhjäks niin nyt ei kyllä ollut sitä huolta...

Teeu 5+4
 
Tillu79 toivon todella että vuotelu on normaalia!:hug: epätietoisuudessa eläminen on ikävää :(

Täälläkin välissä tuntuu ettei mitään oireita ja välissä huomaan ajattelevani kuinka todella huomaa omassa olossa että raskaana ollaan. Joudun aamulla juoksemaan vessaan jos en ole yöllä herännyt ja voi sitä lorinan määrää...

mutta tyttö huutelee siihen malliin lattialta että pitää kiiruhtaa :D

ilon lapsi ja minimii 5+4 kait :heart:
 
Lämpimästi tervetuloa uusille ja onnea! :D

Milla ihana tuo järkeily kertomisen pakosta stressin lievittämiseksi ;) Jokainenhan sen itse päättää, milloin haluaa ilouutisen muille kertoa. Esikosta kerrottiin lähisuvulle heti, nyt ei varmaan kerrota ennen np-ultraa. Tuo tosi sikeästi nukkuminen on raskausoireena mullakin, ja alkoi joitain päiviä ennen plussaa.

Rae voi että... Mutta oireiden lieveneminenhän on käsittääkseni aivan normaalia? Toivotaan, että siellä pikkuinen vaan vähän aikansa kuluksi kiusaa äitiä, ja antaa hormonien heittää oikein häränpyllyä :heart:


Ellamae onnea syntymäpäivänäsi!

Tillu79 voi ei... Toivotaan, että vuoto on ihan harmitonta! Juuri kun tuossa tuttavan kanssa juttelin noista omista vuodoista, niin hän sanoi vuotaneensa kaikissa kolmessa raskaudessaan oikein kunnolla istukan kiinnittymisen aikoihin. Toivottavasti syy sinulla selviää pian, ja kaikki on kunnossa!

Moonchaser kylläpä sinullakin on huonoja aavistuksia :( Toivon niin, että olet väärässä, ja turhaan varovainen! Pähkynä, sinullakin epäluuloinen olo. Nyt huspois turhat epäluulot, niiden yleisyydestähän voisi päätellä, että ovat onneksi suurimmalla osalla täysin turhia.

Itsekään en jotenkin vielä uskalla iloita ja nauttia raskaudesta täysin rinnoin, kun pelko ja epäluulo jyskyttää takaraivossa. Olen itse aiemmin miettinyt, että olen niin oireeton, mutta kun tarkemmin asiaa pohtii, niin onhan minulla oireita vaikka mitä. Ainoastaan se "pahin", eli ällöttävä krapulainen pahoinvointi, josta kärsin esikkoa odottaessa viikkojen ajan, puuttuu, ja ilmeisesti aiheuttaa itselle oireettoman fiiliksen. Pahoinvointi on ollut pääosin sellaista lievää etomista, "tuleekohan kohta öllötys"-fiilis, joka on vähentynyt reilusti, kun lopetin kahvinjuonnin. Jos kaikki on pienellä kunnossa niin hyvähän se vaan, jos pahoinvointi pysyy poissa. Ja lohdutan itseäni ajatuksella siitä, että esikon raskausaikana olin töissä todella stressaavassa tilanteessa, niin olihan silloin tilanne ihan eri nykyiseen päätoimiseen kotiäitiyteen verrattuna.

Tänään jäi päiväunet välistä, ja sen kyllä huomaa väsymyksestä. Pitäisi lähteä koulutukseen loppuillaksi, kuinkahan pysyn hereillä? Uutena oireena pakottavan arat, melkein vereslihakipuilevat nännit. Ja tissiliivit olisi pakko laittaa lähtiessä :kieh: Odotan jo nyt etukäteen, että pääsen illalla kotiin kopsahtamaan sängylle ja heittämään rintsikat nurkkaan pölyttymään :LOL:

muoks: pakko kommentoida jälkeenpäin tuota raskaudesta "täysin rinnoin" nauttimista: oivallinen sanavalinta kipuilevine, rutkasti turvonneine tisseineni, jotka pitäisi sulloa pieneksi jääneisiin liiveihin
 
Viimeksi muokattu:
On niin kiva lukea muiden samassa "tilassa" olevien juttuja. Täällä tuntuu aaltoilevaa huonoa oloa koko päivän, mutta pahinta se on aamuisin. Myös väsymys vaivaa kovasti. Vaikka se pikkuinen on vielä niin pieni, niin tuntuu se vievän paljon energiaa. On kuitenkin ihanaa, kun tuntee että jotain todella on tapahtumassa :)
Minulle voi lisätä sairaalaksi KYS

t. murmeli ja pikku pähkinä 6+4
 
Sain huomiselle yksityiselle ultraan ajan. Näkeepähän,et ei oo kohdun ulkopuolisesta kyse. Palaa taas rahaa,mutta saa ainaki sen suhteen mielenrauhan.
Tänää ei oo verta tullu, vaa ihan aavistus ruskeeta vanhaa verta.
 
Olen miettinyt tuota varhaisultran tilaamista. Olen nyt ainakin päätänyt odottaa tuon ens viikon neuvolan yli ja mietin sitten uudestaan jos siellä kaikki ok.
Välillä tuntuu ettei ole enää mitään oireita ja iskee epäilys. Mutta kyllähän niitä oireita melkein koko ajan on enemmän tai vähemmän. Ainakaan minkäänlaista epämääräistä vuotoa ei ole tullut tähän päivään mennessä. Se ainakin antaa vähän uskoa ja toivoa että mahassa kaikki on hyvin.
Tämän päivän tunnussanat ovat kyllä kiistattomasti, mieletön päänsärky ja tappo väsymys. Kaks yötä olen jo mummujen ja pappojen unta töissä valvonut ja kaksi yötä pitäisi vielä jaksaa ennen vapaita. Mielenkiintoista nähdä miten tuota työtä jaksaa yksikseen tehdä tässä odotusajan edetessä.

Nia88 5 + 5
 
Moi kaikille :)

Ei minkäänlaisia raskausoireita... siksi tuntuu nyt niin epäuskoiselle :( Varasin ajan ensi viikolle varhaisultraan, mutta nyt jäi kuitenkin miettimään, että 165e -kelakorvaus on aika iso raha... varsinkin kun eivät osanneet sanoa paljonko se kelakorvaus on??? Voisin kuitenkin varata ensimmäisen neuvolan ultran viiden viikon päähän... jaksaakohan sitä odottaa,,, tässä mää nyt näitä kysymyksiä pyörittelen :D Mietin myös sitä, kun minulla on ennestään kolme poikaa, niin jos tämä olisikin tyttö ja näin olen raskausoireet olisivatkin erilaiset...

Tillu79: Paljon voimia, toivotaan että kaikki on hyvin :hug:

tällaisilla ajatuksilla Minttura 6 +2
 
Enpä itsekään ole täällä kauaa ollut, mutta silti tervetuloa uudet ja onnea plussista! :heart:

Täälläkin on tosi epäuskoinen olo. Ennen plussaa ajattelin, että haluan sitten elää täysillä kaiken tapahtuvan ja nauttia raskaudesta (sikäli kuin oireiden puitteissa mahdollista), mutta ei sitä nyt oikein uskallakaan. Huolehtiessa tuntuu menevän tämä alku... :(

Muutkin on pähkäilleet oireettomuutta. Kuvotus on lähes helpottanut, kaipa oireet sitten heittelee? Edelleen kyllä tulee tosi nopeasti huono olo, jos ei syö. Eli suuhun laitettava mahdollisimman usein edes jotain pientä. Ehkä ensi viikon varhaisultra tuo vähän mielenrauhaa.

Tillu79, toivottavasti kaikki hyvin!
 
Moikka kaikille, onpas täällä paljon uusia, tervetuloa!

Mahasta: Kamalaa, nytkö se jo pullahti? Jumpassa housut kirrasivat ja joo-ooo peilistähän tuon näkee... Miehen mukaan ei kyllä vielä näy ja vanhat vaatteet on ihan ok päällä.

Tuplarattaista meillä 4 ja 1 vuotiaat lapset, ei siis olla tarvittu tuplia. Mutta mietin tätä kyllä tulevan vauvan ja 1 vuotiaan kanssa (joka on melkeen 2 syksyllä) että helpommalla pääsee lenkeillä ja kaupassa jos on tuplat.. Mitä ne sellaset vaunut on jossa on penkin alla vauvan paikka??

Varhaisultrasta En aio mennä.. kyllä se 12 ja 20 viikkojen ultrat piisaa.

Mulla ei edelleenkään ole mitään oireita. Välillä on pientä yökötystä ja odotteleen kamalaa väsymystä, joka on ollut edellisten raskauksien vaiva. Käyn jumpalla säännöllisesti, liekö se on apu väsymykseen.. ennen en käynyt.

Mun pitää tarkkailla painoa tarkasti kun paino on noussut aina yli 20kg. Kaikki on pois saatu, mutta.. mukavampihan tuo on jos jää vähemmäksi.

Anabela 6+0 POKS!
 
Heipat taas! Jo vain kuvotus palasi kuvioihin, ja tänä aamunakin sain hetken aikaa istuskella lattialla kun oli niin heikko olo. Minullakin alkaa väsymys tulla kuvioihin, mutta silti samalla kärsin välillä unettomuudesta ja katkonaisista yöunista. Ja välillä olen ihan ylienerginen, ota nyt sitten selvää :D Niin ja turvotusta täällä myös havaittavissa. Olen sen verran hoikka normaalisti, että joudun laittamaan nyt löysempiä paitoja päälle, jos en halua herättää epäilyjä.

kruumeluu: Kiitos :) Kunpa osaisi vaan relata, mutta se on helpommin sanottu kun tehty!

Anabela: Meillä myös nuorempi 1v, ja koska ikäeroa tulisi tasan kaksi vuotta, niin luulen että me ainakin päädymme tuplarattaisiin. Ainakin phil&teds valmistaa sellaisia missä vauvanistuin takana. Minä varmaan päädyn brion tai emmaljungan vierekkäin istuttaviin, jos tässä nyt kaikki menee niinkun pitäisi :)

Minttura: Kela korvaus ei ole paljoa, muistaakseni vajaa pari kymppiä. Ja sitäkään ei välttämättä saa. On kyllä erittäin suolainen hinta! Minä toivon selviäväni alle 100e, kunhan joskus saisin sen ajan varattua.. :)

Tillu79: Rutkasti tsemppiä tämän päiväiseen ultraan! Toivottavasti siellä olisi kaikki hyvin!
 
ihan ekaksi pitää kyllä sanoa Tillulle tsempit ultraan! Tulehan sitten kertomaan kuulumiset ja toivotaan että pikkuisella on kaikki siellä hyvin :heart:

Ja minunkin puolesta tervetuloa uusille! =)

Omaa napaa sen verran että tämä väsymys on aivan älyttömällä tasolla tällä hetkellä!!! Mä nukun myös yöt ihan tukkina sen 9h mitä pienin antaa nukkua ja aamulla vaivoin pääsen sängystä ylös! Ja tänäänkin jo puoli yhdeltätoista annoin isommalle pleikkakapulan käteen ( :ashamed:) ja otin tytön tissille ja äskön herättiin ja kello on jo melkeen puoli kaksi!!! :ashamed: Siis niin huono omatunto tuon esikon kannalta vaikka kyllähän se ite ihan mielissään tuossa oli pelannut mutta eihän sen näin kuulu mennä. Hän ei ole enää moneen vuoteen nukkunut päikkäreitä joten mitenhän ihmeessä saan itseni jatkossa pysymään hereillä ainakin siihen asti että mies tulee töistä kotiin :whistle: Ulosmeneminen varmasti helpottais, tänään en yksinkertaisesti kyennyt siihen heti aamutimaan mutta nyt ruuan jälkeen on kyllä pakko lähteä!
Onneksi tein eilen niin ison satsin ruokaa ja sämpylöitä niin tänään saa vaan nauttia valmiista ruuasta :) Myös öllötys on ollut eilen ja tänään aikamoinen riesa :x mutta silti vaikka olo on välillä aika kehno niin alitajuntaisesti nautin tästä :D

Joku puhui huimauksesta, minulla oli edellisessä raskaudessa sitä ihan alusta asti, jouduin monta kertaa töistä lähtemään työterveyshuoltoon kun työkaverit pelkäsivät mikä minun on, en vain kertakaikkiaan pystynyt tekemään semmosta työtä jossa seisotaan yli pari minuuttia paikoillaan (olin vaateliikkeessä opiskelujen ohella töissä). Sitten taas hoitoalan hommissa ei todellakaan ollut sitä ongelmaa kun ei pahemmin ehtinyt seisoskelemaan :) Syynä oli vaan verenpaineen nopea laskeminen paikoillaan seistessä ja tätä jatkui koko raskauden ajan.

Mutta nyt syömään ja ulos ja raitistumaan ja ja ja! Huomena se varhaisultra,vähän meinaa jänskättää... :popcorn:

ilon lapsi ja minimii 5+5:heart:

muoks:eek:lipas kirjoitusvirheitä =)
 
Viimeksi muokattu:
KYSYMYS Miten laskette viikkonne? Oviksen vai kuukautisten mukaan? Mulla menee oviksen mukaan koska kierto on far more than 28 vrk.. Menkkojen mukaan mulla olis 6+0 mutta oviksen mukaan 4+3 ja siihen on uskominen.

Oireet on tänään ehkä laantuneet? Pieniä tuntemuksia vatsassa ja urpo olo kun tekis mieli provosoida vähän jotain vihlaisua esiin todisteeksi että on raskaana :D
 
pipsapippuri Neuvolahan laskee viikot menkkojen mukaan aluksi, ja jos itse arvaa heiton olevan suuri, pääsee yleensä varhaisultraan neuvolan kautta, jossa viikot täsmennetään. Itse lasken alusta saakka viikot sen mukaan milloin tiedän oviksen olleen, koska minulla on hurjan pitkät kierrot, eikä menkkojen mukaan voi kuvitellakaan laskevan. Menen kuitenkin yksityiselle varhaisultraan ensi viikolla (7+0) ja sitten 8+0 on neuvola, niin on sinnekin varma tieto viikoista. Mikäli onnellisesti tämä raskaus nyt jatkuu.

Päivittäin luen kirjoituksenne ja kaikkea on pitänyt kommentoida, mutta niinkuin monella muullakin, täällä vaivaa järjetön väsymys + ajoittain pahoinvointi. Työpäivisin olen iltapäivät aivan horroksessa ja illalla en jaksa muuta kuin ruoan laittaa ja käydä sohvalle. Esikoinen tietysti pitää edes vähän liikkeellä. Makaan iltaisin peiton alla, koska KYLMYYS on tämän hetken suurin oire väsymyksen lisäksi!! Minua kylmää iltaisin samalla lailla kuin kuumeen noustessa, eikä siihen meinaa edes peitto auttaa. Esikoista odottaessa ei ihan näin vahvana nämä oireet olleet. Mutta mielellään kestän hyvän asian vuoksi. Nukkumaan menen jo ennen ilta yhdeksää, pidempään ei jaksa sinnitellä hereillä. Te, joilla on väsymys ollut aiemmissa raskauksissa voimakkaana, millä viikoilla se rupesi helpottamaan??

Ls+pikkuinen 5+6.
 
Kiitos vastauksistanne liittyen ekaan neuvolakäyntiin.

Minäkin kuulun väsyneiden joukkoon. Monena päivänä pitänyt kirjoittaa tänne, mutta ei vaan ole jaksanut. Työpäivä vie kaikki mehut. Aamuvuoron jälkeen nukun överipitkät päiväunet ja saatan pari tuntia olla sitten hereillä ennen yöpuulle menoa. Iltavuorojen aikaan tulee nukuttua sitten reilut 13 h yöunia, eli ei niinäkään päivinä töiden lisäksi muuta sitten ehdikään. Mies on ansiokkaasti hoitanut kotia :)

Mahasta vielä vähän. Kävin eilen alennusvaatteita katsomassa, ja siellä seppälän sovituskopissa tajusin miten turvoksissa olen. Siis koko keskivartalo on viikossa paisunut ihan kauheasti. Järkytyin, ja ehkä jotenkin myös tajusin ihan kunnolla nyt että "paksuna" tässä ollaan ja paksummaksi tullaan :D. Katselinkin loppuajan vaatteita sillä silmällä että ne näyttävät hyvältä myös mahan kanssa.

Tasan kaksi viikkoa neuvolaan. En malttaisi odottaa. Viikoistakin olen niin sekaisin etten uskalla mitään sanoa. Kertaalleen jo laskin ihan päin honkia... Tänään 7+0 kuukautisista laskien, mutta oikeasti taitaa olla viikon vähemmän, eli 6+0...mutta en mene tosiaan mitään vielä sanomaan varmaksi :D.
 
  • Tykkää
Reactions: Nia88
Tillu79 :hug:

Tervetuloa uusille :wave:

viikkojen laskeminen ite olen laskenut edelliset menkkojen perusteella koska niinhän ne neuvolassakin tekee, ultrassahan se selviää sitten "oikeat" viikot. Tosin aika lähellä pitäs oviksestakin laskettuna olla.

Maha Itellä on kanssa taipumusta mahan turpoamiseen ja sitä on kyllä iltaisin ollut havaittavissa. Muuten oireita kylmäminen on ollut parina päivänä "riesana" mutta muuten ei kipuja lukuunottamatta muuta ole vieläkään ollut.

Itseäni hieman mietityttää. Vauva on toki erittäin toivottu ja tervetullut, mutta hieman kuitenkin "harmittaa". Aloitin koulun uudelleen syksyllä (kerkesin ekan vuoden käydä ja jäin mammalomalle) ja nyt näyttäs taas siltä,että tämän kevään jälkeen jää taas kesken. Harmituksen aiheena on siis,että joudun jättämään todella mukavan luokan, valmistumiseni siirtyy taas vähintään vuodella ja jos jatkan opintoja niin taas uusi luokka mihin tutustua jne... Ja kyllä sitä on aika lahjakkaasti ennättänyt unohtaa vuonna 2009 käydyt asiat. Tietysti opiskella ennättää vaikka koko elämänsä,mutta jotenkin olin "hyväksynyt" että kerkeän käydä koulun loppuun ennenkuin tärppi tulee, mutta nyt puuttui kohtalo peliin ensin ja jo hyväksytyt asiat heittääkin härän pyllyä. Tiedän,että jos tämä raskaus jatkuu loppuun asti niin nämä tunteet unohtuu uuden elämän tultua (ja varmasti jo aijemmin) maailmaan, mutta tuleeko sitä koulua ikinä käytyä loppuun. Jää koulu niin kinkkiseen kohtaa,että kärryille pääseminen voi taas olla tosi vaikeaa vuoden "lomailun" jälkeen. Jotenkin tunnen oloni tosi pahaksi ja huonoksi kun koen näitä tunteita :stick: Onko kellään muulla ollut ristiriitaisia tunteita toivottua raskautta kohtaan vai olenko ainoa?

Nyt esikoinen työllistää äitiä kävelemällä kengät jalassa sisällä ja viskomalla tavaroita ympäriinsä:LOL:

Rae 5+3
 
Rae89, et todellakaan ole ainoa jolla ajatukset ovat ristiriitaiset! Meillä myös raskaus erittäin toivottu ja syyskuusta asti ollaan yritetty. Nyt kuitenkin (ja luulisin että tämä johtuu näistä omista pahoista aavistuksista ja peloista) huomaan, etten pysty oikein iloitsemaan yhtään. Olen huomannut jopa välillä ajattelevani, että alkaisi nyt jo se vuoto kun ei siellä kuitenkaan mitään vauvaa ole jotta voin alkaa suunnittelemaan kesäksi töitä valmistumisen jälkeen. On aivan kamala olo henkisesti, kun kyllähän tässä vielä voi ihan hyvin käydä ja vauvan saada syliin syyskuussa! Olen kylläkin yrittänyt lohduttautua ajatuksella, että nämä tunteet johtuvat varmasti siitä, että joku itsesuojeluvaisto ei anna kiintyä ajatukseen raskaudesta jos nämä pelkoni osoittautuvat oikeiksi. Mutta kyllä on skitso olo tässä ollut... Ei esikoisesta kyllä todellakaan ollut tällaista epävarmuutta!
 
Moikka,

väsymystä täälläkin havaittavissa ja herätessä on tosi etova olo, samoin illan suussa tulee sellainen jokunen hetki, jolloin olen lähes varma että nyt juostaan vessaan...

Mun piti ihan kirjautua kun luin ristiriitaisista tunteista toivottua raskautta kohtaan. Et ole Rae yksin tunteidesi kanssa. Mulla kanssa välillä mietityttää että onko tämä nyt se paras aika ja miten kaikki muuttuu ja miten kaikki vaikuttaa tulevaisuuteen. Me ollaan viime keväästä saakka kuitenkin yritetty tätä raskautta, melkein vuosi ehti tulla täyteen. Näitä ajatuksia ei ollut laisinkaan ennen kuin plussasin. Silloin sitä vaan halusi niin kovasti saada lapsen. Nyt kun se näyttäisi toteutuvan, mikäli kaikki sujuu kuten pitää, vaivaa monenlaiset asiat mieltä. Ja aivan kamalaa syyllisyyttä koen näistä ajatuksista. Uskon kuitenkin että nämä ovat ihan ohimeneviä, tulevaan valmistavia ajatuksia, jotka ajatellaan nyt näin alussa ja kohta nautitaan. Tsemppiä sinulle :hug:

Pyykkivuori odottaa käsittelijäänsä, joten eiköhän sitä joudu sinne nyt suuntautumaan, vaikka ei kyllä kiinnostaisi sitten yhtään...
 
Moikka!
Yöllä tuli hyytymiä ja oli kovia alavatsakipuja. Kaiken toivon jo menetin. Aamulla terveyskeskukseen ja sieltä lähetteellä keskussairaalaan. Siellä ultrasivat ja siellä näkyi kuin näkyikin normaali raskauspussi ja ehkä jo vähän sikiökaikuakin. Mitään syytä mistä noi vuodot tulee ei löytynyt. Mahdollisuudet siis nämä: on menossa kesken parasta aikaa, se vuoto mikä on tullu ja ne hyytymät oli kaksonen tai sitten kyseessä on aivan normaali raskaus.
Mitään en saa nostella ja pitäis jokunen päivä olla lähes vaakatasossa.
Jos mitään radikaalia ei tapahdu pitää viikon päästä käydä uudelleen ultrassa.

Tillu&Hippu 5+5 ainakin toistaiseksi
 
Täällä yksi ylläriplussaaja ilmoittautuu, viikkoja nyt 6+3 ja l.a. 3.9. Mulla oli keskenmeno marraskuun lopulla ja siksi meni tovi, ennen kuin aloin tosissani ihmetellä seuraavien menkkojen viipymistä. Yllätys oli suuri, kun loppiaisena testasin plussan: olin tullut suoraan km:sta raskaaksi!

Neuvolaan soittelin ja sieltä olisivat laittaneet suoraan lääkärille+ultraan raskauden varmistamiseksi, koska välissä ei ollut menkkoja. Mutta lääkäriaikoja ei ollut vapaana, joten neuvolan terkkarin kautta mennään nyt.

Lapsenhankintaa emme suunnitelleet, lähinnä sellaisella asenteella ollaan menty että tulkoon jos on tullakseen. Ja näinhän taisi käydä :) Välillä käy mielessä, että mitä jos tämäkin menee kesken. Sen takia ollaan pidetty asia ihan omana tietonamme.

Oireista rasittavimpia ovat nämä menkkakipujen kaltaiset "poltot", onneksi niitä tulee nyt vähemmän. Tissejä ei kärsi edes katsoa, niin arat ne ovat. Ja syömisen kanssa pitää olla tarkkana, jos syön liikaa kerralla tai liian harvoin, tulee heti huono olo. Eikä suklaakaan enää maistu entiseen malliin. Oudoin oire mikä mulla oli jo ekassa raskaudessa ennen km:a, oli hassu paineen tunne palleassa. Tässäkin raskaudessa sama tunne yllättää välillä.
 
Tillun pienelle tarratassuja matkaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja se pois tullut oli vain joku limakalvon pala tai muu eiratkaiseva juttu.

TÄälläkin yksi väsynyt. Tai oikeastaan aaltoilevasti väsynyt. Aamusin herään helposti, mutta päivällä väsyttää töissä ja pinnaa kiristää. Ei jotenkin kestä oppilaiden ihme toilailuja olleskaan. TUntuu että ne jotenkin vaistoo että nyt voi tota opee vetää kuin pässiä narusta ;)))

KYllähän sitä kaikenlaista miettii, kun vauva on kaiketi tulossa! Olin jo melkein toivoni menettänyt, kun koko kesä ja syksy toivottiin, että onnistuisi ja sitten joulukuussa se onnistui. Jotenkin ei vaan muista, että esikkokin oli oireeton ja ei sitä sen kummemmin mietiskellyt, että mistä kolottaa. Oli vaan niin huipun onnellinen, kun oli raskaana! Jotenkin tätä ei vain voi uskoa todeksi ennen kuin kuulee tai näkee sykkeen tai maha kasvaa. Toki olemme tästä onnellisia, kunhan vain vielä saisi sen kuvallisen tai korvakuulon varmistuksen että kaikki on hyvin. En vieläkään ole päättänyt, mennäänkö ultraan vai ei. Ensi viikolla pitäisi mennä varmaankin, kun sitten olisi jo 7.vko. Toisaalta jos niskaturvotukseen pääsee jo 10-11 vkolla, niin sekin olisi aika pian oikeastaan. Mutta esikoisesta se oli vasta 12+ eli aika viime tippaan.

Viikkoja en oikein ole koskaan opetellut laskemaan muutakuin että kuukautisten alusta alkaa se 0+1 vai onks se ees niin. Sillä metodilla aina 0+6 asti ja sitten täyttyy 1+0 jne. NYt huomenna olisi 6+0. Ja vau.fi näyttää että tänään 5+6. Eli sillaise kai menee. Esikoinen hedelmöitty aiemmin kuin laskennallisesti, joten hänen laskettu siirtyi melkein viikolla. JOhtui kaiketi raskautumista edeltäneestä pitkästä kierrosta tjtn.

Nyt iltapalalle, koska masu kurnailee. EIlen tuli heikotus.palelu.kuvotus.mikälie. SIihen auttoi iltakävely ja suolainen.

Misupai ja NiiloElsanen 5+6
 
Tillu tarrasukkia!!!:heart: Luulisi ultrassa näkyneen jos on menossa kesken, tuskin olisi ihan normaalilta näyttänyt? Paljon on puhuttu myös hematoomista kohdussa jotka pelästyttelevät ihmisiä; kohtu kun kasvaa/lähtee muokkautumaan niin verihyytymät pääsee irtoamaan.

Ristiriitaisista ajatuksistaTokikin itselläkin olisi ollut vaikka ja mitä, mutta mietin ettei vauva ole esteenä samojen asioiden toteuttamiselle jos ei ihan aikataulussaan niin sitten hieman viiveellä.. ja loppupeleissä joku vuoden viivästyminen tutkinnon loppuunsaattamisessa on mitätön aika :) Hormonit tekee varmasti osansa pelon ja onnen sekasortoon sekä myös näihin ristiriitaisiin tunteisiin, mutta olenpa kuullut sanottavan että "koskaan ei ole oikea hetki tehdä lasta", tarkoittaen juuri sitä että harvalla on elämässään vaihe jossa rahaa on yllinkyllin, työn puolesta ei arveluta vapaalle jääminen eikä mitään suunnitelmia ole seuraavaan pariin vuoteen.. Huoli pois ja mukavaa viikonloppua! :heart:
 

Yhteistyössä