Olipas paljon tullut tekstiä. Tervetuloa uusille! =)
Täällä oli jotain juttua
isistä neuvolassa. Meillä mies on ollut mukana esikoisen neuvolakäynneillä loppupuolella. Neuvola toteutti näin puuttuvan "perhevalmennuksen". Sitten oli tietenkin aina keskusäitiysneuvolan ultrakäynneillä mukana, kun seurattiin toisen lapsen kasvua. Kerran kävi esikoisen kanssa yksin neuvolassakin, kun en päässyt. Nyt mies on ollut äitipolilla jo pari kertaa mukana sekä tietty np-ultrassa ja tulee keskiviikkonakin äitipolille, kun on ACM-mittaus (vauvan aivoverenkierron mittaus) ja neljäs ultra, joka onkin jo rakenneultra.
Yleensä käyn yksin neuvolassa tai siis nuoremman kanssa. Lääkärineuvolan ajaksi pyrin saamaan aina hoitajan.
Neuvolassa käydään yleensä aika harvoin, jos ei ole mitään erityistä. Oon käynyt vasta pari kertaa ja toinen niistä oli lääkärineuvola. Nyt olis ollut neuvola keskiviikkona, mutta sattui päällekäin tuon äitipolin käynnin kanssa, joten peruin sen. Varaan seuraavan ajan sitten toukokuun alkuun, että saa täyttää ne KELAn laput samalla. Haluan myös, että silloin mitataan hemoglobiini. Oli alussa vain 123 ja se on mulle alhainen, kun on ollut yleensä 130-150. Lopussa siellä neuvolassa saakin sitten käydä tiheämmin, 2 viikon ja viikon välein. Sen näkee sitten kuinka menee noiden äitipolin kontrollien kanssa.
Joku kysyi ketkä on facebook-ryhmässä. Oon siellä myös, kun on suljettu ryhmä. Siellä on masukuvakin näkyvillä. =)
Sukupuolesta. Halusimme tietää sukupuolen, kun meillä on paljon tyttöjen vaatteita tarpeettomana, aina kokoon 80cm asti. Nyt tiesimme laittaa ne kirppikselle ja saa sitten hankkia tilalle pojalle vaatetta. Muuten ei olis ollut muuta kuin muutamat neutraalit vaatteet ja mahdollisesti äitiyspakkauksen vaatteet. Nähtiin siis miehen kanssa viime kerralla ultrassa killuttimet, joten ei ollut asiasta epäilystä.
Olis jäänyt kyllä vaivaamaan, jos ei olis asiaa kysynyt ja kun lääkäri otti sen puheeksi, että haluammeko tietää. Mies osti sitten yhden vihreän tiikeribodyn valmiiksi ja itse ostin kaverilta pienimpiä kestovaippoja kuorineen sekä sain samalla 3 muovipussillista pojalle sopivaa vaatetta. =) Poika on kyllä tervetullut, kun meillä on jo 2 tyttöä ja tämä jää viimeiseksi vauvaksi. Olisitte nähneet miehen naaman. Oi kuin Naantalin aurinko kun sukupuoli selvisi. Olin sanonut miehelle, että kolmas tyttö tulee kumminkin ja olimme asennoituneet niin. Kyllä se yllätti minutkin, mutta vain positiivisesti. Nyt saa aikaa asennoitua asiaan. =)
Päivähoidosta. Vanhempi lapsi täyttää marraskuun lopulla 5 vuotta ja saa jatkaa myös syksyllä 15pv/kk päiväkodissa. On 12 lapsen erityisryhmässä, jossa on 3 hoitajaa. Meidän tytöllä on todettu siis viivästynyt puheenkehitys. Tekee hänelle vain hyvää olla päiväkodissa. Nuorempi on syksyllä 2,5-vuotias ja saa aloittaa elokuussa päivähoidon 15pv/kk. Mullahan on edessä tällä kertaa suunniteltu sektio enkä saa sen jälkeen nostella pitkään aikaan vauvaa painavampaa. Joten ihan hyvä, että nuorempikin on silloin hoidossa ja anoppi jää myös eläkkeelle. =)
Onko kukaan ottanut vielä
vakuutusta vauvalle? Me ollaan haettu Pohjolasta heti hyvissä ajoin aiemmille lapsille hoitokuluvakuutus joka on ollut sitten voimassa heti syntymän jälkeen. Koitetaan nytkin vaikka epäilenpä etteivät riskiraskauden takia myönnäkään sitä tällä kertaa. : /
Jumppapallo taisi kysellä alaselkäkivuista. Iltasella on, varsinkin jos on joutunut seisomaan paljon. Myös iskias vaivaa ja levottomat jalat. Tukivyön vois ottaa käyttöön pian ja tukisukat. Myös liikunta ja venyttely auttaa.
Kaktuspiikki kyseli supisteluista. Itse jäin esikoisen odotusaikana kuukautta ennen äitiysloman alkua sairaslomalle. Mulla supisteli (kivuttomasti) niin paljon työpäivän aikana ja sen jälkeen. Lisäksi oli paineet vähän koholla enkä voinut enää tehdä raskasta lähihoitajan työtäni (mm. saunotus, nostot) vanhusten parissa. Tyttö syntyi kuitenkin vasta 40+5.
Bubu kyseli maidontulosta. Aiemmissa raskauksissa en huomanut, mutta tämän raskauden aikana rinnat oli etenkin alkupuolella tosi arat ja tuli jonkin verran maitotippoja. Ei siis enää ole tullut ja rintojen aristuskin on helpottanut. =)
Nännihrjoituksia en ole tehnyt, enkä tee.
Rinnat on imetyksen alussa, maidon noustessa tosi pinkeät ja kipeät sekä rinnanpäät arat. Olen lypsänyt jo sairaalassa ylimääräistä maitoa pois oloa helpottaakseni ja käyttänyt alussa tarvittaessa rintakumia ja Lansinohia rinnanpäihin.
Raskausarpivoiteista. Esikoisen odotusaikana käytin Body Shopin kaakaovoita, mutta ei se mulla arpia estänyt. Käytin sitten rakauden jälkeen Biothermin raskausarpivoidetta. Se oli kyllä tosi kallista, mutta vaalensi arpia. Toisen lapsen odotksen aikana käytin Ceridal-öljyä. Nyt käytän Bio Oilia ja öljyjä aion suosia jatkossakin. Silti joillekin tulee arpia helpommin kuin toisille. Mulla on sellainen kudostyyppi ettei se oikein jousta ja sitten tulee repeämiä. Fysioterapeutti joskus lohdutteli, että hyvänä puolena siinä on se, ettei tarvitse sitten vanhempana kärsiä virtsarakon tai kohdun laskeumasta eikä siten virtsankarkailusta. =)
Ruuhkasta oli sitten vielä juttua. Esikoisen syntymän aikaa sairaalassa sattui oleman ruuhkaa (mm. sektio ja yllätysperätila). Oli tosi hyvä, että kätilöopiskelija oli sitten meidän tukena. Ensin olin päättänyt, etten synnytykseeni ainakaan mitään opiskelijaa halua, mutta kummasti mieli muuttui h-hetkellä.
Siinä kiiressäkin mulle ehdittiin silti kohdunkaulanpuudute antaa aluksi ja se auttoi aikansa. =) Toisen lapsen syntymä taas ajoittui niin hyvin, ettei ollut kiirettä ja sain valita salin, jossa oli amme ja ruuhka oli vasta osastolla. Joku oli käytävälläkin. Ammeeseen en olis ekalla kerralla päässytkään, kun vedet meni jo synnytysvastaanotossa. Että avoimin mielin vaan, kun aika koittaa. =) Itse jännitän enemmän sektiota kuin synnytystä ja lähinnä siinä sitä sektion jälkeistä pahoinvointia sekä kipua. Olen erittäin herkästi pahoivoiva eikä mulle sovi kovat kipulääkkeet.
Mutta turha sitä on etukäteen murehtia. Eiköhän se hyvin mene.
Meillä on nuoremman lapsen nukahtaminen nyt iltaisin ollut vaikeampaa mitä yleensä, kun on vieroitettu tutista. Nyt neljäs ilta kun nukahti ilman tuttia. Tuuletuksen paikka! =)
Yeppee ja Pikkuinen 19+1