Syyskuun Söpöliinit 2012 *Huhtikuussa*

Heibo dei kaikille =)

(.)
Arki alkoi kyllä niiiiiiin oudosti jotta huhhuh. Tein siinä ihan normaalisti aamu rutiinit meikkasin ja laitoin hiuksia sitten rupesin kattomaan keittiön kelloa ja ihmettelin että WTF mitä se nyt noin paljo on näytti 08:20 :O sitten menin katsomaan olohuoneen asemakellosta ja sieltä näytti saman ajan molemmat puolet etsin kännykkää makkarista ja kännykän kello näytti 07:40 joka minun mielestä oli oikein kun olin justiinsa herännyt 07:00. Hetken siinä sitten jatkoin hommia ku rupesin miettimään että millä voi olla kolme seinäkelloa saman aikaasesti vääräs ja vielä näyttää silti samaa aikaa, sitten menin ja laitoin telkkarin päälle ja katsoin tekstikanavasta tuijotin sitä kelloa vaikka kuinka kauan kunnes tajusin jotta herran jumala son puoli yhreksän ja mun pitääs olla töis 15 min päästä :LOL: Jotenka mun kännykän kello oli sitte vääräs ajas:whistle:
Ei kovin hyvin alkanu tää päivä =) heh

Täälä ei ole vielä esimaitoa tullut. Mutta tuo ei vielä:n kommentti tuosta oudosta "hapan hajusta" on tääläkin tuttua, aina kun käy vessassa saa pyyhkäistä tissien välistä kun sinne jää joku ällö haju :/

Oi voi vielä 14 päivää "töitä" =) sitten kyllä aijon ottaa rennosti ja viettää aikaa kotona eläinten kanssa ja siivoillen kotia ja ja ja ja kaikkee :) (kumminki loppupeleis en tee yhtään mitään muutaku löhöilen sohvalla :p)

Kakaa ja Toukka 17+6
 
Niin se meni pääsiäinenkin ja pian jo huhtikuu puolessavälissä..
Täällä ei mitään ihan ihmeitä tehty pyhinä..tai no, oli meillä lauantaina isännän kanssa vähän laatuaikaa kahestaan kun anoppi otti tytöt päiväksi. Me käytiin sitten messukeskuksessa kattelemassa autoja ja sen jälkeen amarillossa syömässä, illan kruunasi mun paha olo ja oksentaminen..ei kiva. Mutta kivaa oli välillä jotain tehdä ihan kahestaankin, muuten isäntä olikin pääsiäisen töissä ja minä taistelin kahta kiukkupussia vastaan kotona..

Edelleen on jotenkin levoton olo, kuten jo torstaina kerroin..aattelin että soitan tänään neuvolaan ja pyydän jos kuuntelis äänet, josko tää stressi hiukan hälvenis tästä. Seuraavaan ultraan vielä 3vkoa ni en taida pystyä oottamaan tai sekoan täällä ajatusteni kanssa.. (tänään 18+0)
Ja samaan syssyyn voinkin kommentoida että mä oon käyny nyt kaikki käynnit yksin, isännällä niin hankalat työajat (tai oikeastaan niitä ei ole lainkaan, on töissä miten sattuu) ettei oo päässyt mukaan.. Edellisessä kävi ultrissa mukana ja lopun seurannoissa (kerran vkossa perätilan takia) mut neuvolassa kävin yksin. Ekassa oli kyllä mukana neuvolan synnytysvalmennuksessakin..

Hyvinkäästä kaipailen lisää kokemuksia jos löytyy..? Kiitos jo vastanneille! Kai se niin on, että joka paikassa on myös niitä ynseempiä kätilöitä, arpapeliä millainen osuu kohdalle.. Isäntä ei kauheesti tykkäis kuulemma ajatuksesta vaihtaa sairaalaa nyt, mutta minähän siellä makaan eikä se! Se nyt muutenkin on sellanen luonteeltaan että kammoo kaikkee uutta ja vaihtelua.. (ja mua ärsyttää..)
Sen voisin nyt kertoa, mistä juontaa ajatukseni vaihtaa synnäriä.. Eli eka raskaus mulla meni yli, käynnistettiin 42+2. Loppuaika ravattiin kontrolleissa kahen päivän välein polilla (matkaa n. 70km/reissu). Alkuun synnytyksessä oli ihana kätilö, jonka vuoro valitettavasti vaihtui kesken ja saatiin tilalle tosi tosi ynseä kätilö. Harmitti kovasti. Osastolla mulla särki päätä 3 päivää putkeen enkä saanu nukuttua mutten kotiinkaan saanu lähtee..
Toinen sitten olikin perätilassa jonka vuoksi loppuaika taas ravattiin seurannoissa ja ylipuhuttavana alatiesynnytykseen.. No, pidin pääni ja sanoin tahtovani sektion, juteltuani tutun lääkärin kanssa täällä kotosalla asiasta. No, leikkaus meni hyvin ja tytön näin vilaukselta..itkettiin miehen kans ilosta ja onnesta.. Sitte mies lähti kätilön ja vauvan mukana kylvetyksille jne. ja minä jäin parsittavaks saliin..ja sain anestesia-lääkäriltä saarnan ylipainostani! Vähän siinä ilo karisi... Ja sitten osastolla olo-aika..huh huh.. Olin siellä ma-la, kuumetta yli 39 muttei hoitajilla ollut aikaa tuoda kuumelääkkeitä. Tiputtivat kahta antibioottia tipalla mulle, kun eivät tienneet mistä kuume ja korkeat tulehdusarvot johtuu. Vauvalla alko paino laskea, joten määräsivät syöttöpunnituksiin 3h välein! Eipä siinä tarttenu sitte nukkua enää ollenkaan :'( Väkisin koitit nukkuvaa vauvaa saada syömään ensin 1-1,5h, sitte rahtaat sen vaa'alle ja kun ei painoa tullu lisää ni syötät pullosta.. Sitte taas sama tunnin päästä! Kaikki helpotti vasta kun päästiin kotiin ja alettiin antaa pelkkää tuttelia ja mä pumppasin maidot viemäriin antibioottien ajan (vauvakin muuttui itkuisesta aurinkoiseks, oli se antibiootti-maito käyny rassuun mahaan). Että silleen..ymmärrättekö miks todellakin mietin muita vaihtoehtoja..?

Brioista sen verran, että en tiiä onko niillä enää, mutta meillä on muutaman vuoden vanhat yhdistelmät joissa erikseen kova koppa ja ratasosa.

Yeppee meillä myös kaks tyttöä ja tunne ettei meille muita tuu.. (siis toisaalta jotenki ihan poikaolo, mutta ajatukset sotii vastaan) Isäntä on kyllä sanonu että suuret rakastajat tekee vaan tyttöjä :LOL:
(kiusaanki sitä aina et mikäs oikku sä sitte oot, ainoo poika neljän siskon keskellä..)
Mulle kuiteski ihan sama kumpi tulee, kunhan nyt tulee..
Ja meillä esikko täyttää 6v. ja alottaa syksyllä eskarin...ollaan hänen kanssaan käyty tuosta samaisesta syystä puheterapiassa 3-vuotiaasta lähtien..

Huh..kyllä odottavan aika on pitkä! Vielä tunti neuvolan soittoaikaan..
Nyt keksittävä tekemistä että menis nopeemmin.. (ja toivottava et pääsisin siellä käymään ettei tarttis hermoilla..)
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Heissan kaikille!

Terveisiä talvilomalta :) Meillä oli ihanan pitkä loma, 11 päivää rentoilua, hyvää ruokaa, ulkoilua ja sukuloimista. En tuona aikana edes avannut nettiä :) Mitä nyt uutiset selasin pikapikaa, mutta nettipimennossa oltiin, mikä oli tosi virkistävää!

Nyt kävin läpi ketjua viestejä läpi silmäillen, ja päällimmäiseksi jäi mieleen sektio. Moni on menossa suunniteltuun sektioon. Pohdin itsekin asiaa ja mietin tuota vaihtoehtoa (omalla kohdalla pelon vuoksi). Menen tietysti ensin pelkopolille ja alkuun saavat kartoittaa lantion ahtauden (olen aika kapea lantiosta). Kaikki "varotoimet" käydään läpi ja jos päätän alakautta synnyttää niin haluan sopia kivunlievitykset ynnä muut etukäteen. Olen kyllä muutenkin tosi jämpti ja järjestelmällinen, en yleensä jätä asioita "herran haltuun" jos niihin jotenkin vain voin vaikuttaa :) No, jokainen menee luonteensa mukaan ja mulla se on aina ollut se "turva ja takuu" kun olen ottanut asioista selvää etukäteen ja tehnyt sillä tavalla kaikkeni, jotta asiat sujuisi. Olisi kiva joskus suhtautua asioihin rennommin ja antaa niiden mennä omalla painollaan, mutta minkäs ihminen luonteelleen voi ;)

Mielellään kuulisin kyllä sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia suunnitellusta sektiosta / alatie synnytyksestä. Onko joku joka on kokenut molemmat? Samaten olisi kiva kuulla noista eri voiteista - raskausarpien ehkäisyssä ja sitten imetysvaiheessa. Mikä on paras voide nänneille imetyksen aikaan? Pelottaa jo valmiiksi se kipu...

Meillä on loppuviikolla neuvola ja siellä varataan kai aika rakenneultraan. Varasin kyllä jo ajan myös yksityiselle, se on viikolla 20+1. NELJÄ viikkoa pitäisi vielä odotella... oivoi, aika kuluu edelleen h i t a a s t i . . . Tosin tänään laskeskelin, että loman alkuun olisi enää 48 työaamua :) Se ei tunnu paljolta. Pitäisiköhän jo kertoilla töissä uutinen...?

Vanilla Whip (16+0)
 
Viimeksi muokattu:
Imetys ei satu jos vauvalla on oikea imuote :) Täällä myös esimaitoa tihkuu etenkin vasemmasta rinnasta, jännä juttu kun jokaisessa raskaudessa tihkuminen on alkanu samoilla viikoilla, rv 17+. Toisaalta mulla on imetyksen lopettamisesta vasta kuukausi aikaa.

Hih ja aika veikeän kuuloista tuo nänniharjoittelu, itse olen loppuraskaudessa sähkökäyttöisellä pumpulla koittanut saada supistuksia aikaan mutta turhaan :LOL:

Joku kaipaili Emmaljungista kokemuksia, tuolla feisbuukissa olenkin jo sataan kertaan kehunut mutta alitetaan nyt vielä tännekkin eli meillä on nyt Emmaljungan Nitro City -rattaat kovalla kopalla ja ollaan oltu todella tyytyväisiä! City-koppahan on Emmaljungien pienin, pituus 70cm mutta meillä se meni juuri tarvittavan ajan eli puoli vuotiaaksi saakka, sen jälkeen neiti on halunnut nähdä ympärilleenkin ja ratasosa on ollut käytössä :) Noissa on siis kaksi kääntyvää etupyörää jotka on toimineet moitteettomasti myös metsässä ja talvella! (mitä itse aluksi epäilin) Parasta noissa on juurikin ketteryys ja keveys, ei olla tarvittu matkarattaita sillä nuo menee pieneen tilaan ja on kevyt nostaa autoon ja unelmakevyt työntää :p Mitähän vielä, sais luvan ropista tilille provikoita :LOL:

Nyt en sitten tiedä mitkä kummassa sitä hankittaisiin : /

No mutta nyt ruuan laittoon! :)

Ilmo lapsi ja minimii 19+1 jo!!! :heart:
 
Moi!
Onko teidän helppo päästä soittaa neuvolaan? Minä yritin koko soittotunnin soittaa ja piippaa vain varattua. Kyllä alkaa rassaamaan. Ja ei oo eka kerta. Tosin ihan ymmärrettävää heti pääsiäispyhien jälkeen. Mutta silti. Nyt vaan odottelemaan neljään että keskussairaalaan pääsee päivystykseen. Eilen olin reilut 13 tuntia töissä jalkojen päällä ja lonkat voisin vaihtaa jonkun kanssa päikseen :D niiiin hirveä kiputila. Ei millään malttas hakea saikkua mutta nyt on pakko. Mutta helpommalla olisin päässyt jos olisin mennyt töihin :( koko päivä taas pilalla :/


Kusma ja hattivatti 15+2
 
Tuosta imetyksestä saa tietoa hyvin netistä osoitteesta Imetystietoa perheille
Esikoisen aikaan äitiyspakkauksessa oli tuon järjestön imetysopas, josta oli mulle tosi paljon hyötyä, netissä tieto on sekavammin, mutta klikkaillessa löytää varmaan kuitenkin ihan hyvin.
Nyt tuo tuleva isoveli kiljuu äitiä - päiväunet ei taida tänään maistua.
Santra ja pikkuinen 16+3
 
Hyi että tuntu äsken mahassa ilikeeltä! Ihan kun ois vääntäny mahaa,menin jo vessaan,mutta ei sit tullu mitään,alavatsalla tuntu vaan ilkeeltä. kokkeilin kädellä niin kohtu (?) tuntuu kovana "pallona." alempanakin tuntu sellasta painetta,häpyhuulissa asti. liekkö ollu sitten supistus,mutta ei ole ennen sellaselta tuntunu! vieläkin on sellanen outo tunne alavatsalla,pistelee ja nipistelee. toivottavasti ei mitään vaarallista! :O muilla samanlaista??
Mietin jo että mihinkä soitan,pomolle että en voi huomenna tehä töitä vaiko neuvolaan että mitäs nyt. sitten ajattelin että panikoin turhaan... :ashamed: mieskin lähti iltavuoroon,ei täältä mihinkään polillekkaan pääse jos tämä tunne yltyy ja jatkuu.

kusma täälä vähä vaihtelee miten vastaavat,eka kertaa kun koitin niin tuuttas vaan varattua,mutta muuten on päässy hyvin läpi,sen kaks kertaa mitä on tarvinnu soittaa soittotunnilla.

kaktuspiikki 18+3
 
Tinttamaaria: Mun on pakko nyt puuttua teidän keskusteluihin ja kommentoida Hyvinkäästä koska mun synnytyskokemus sielä oli aivan ihana:) Mulla myös käynnistettiin yliajalla ja musta tuntu että musta huolehdittiin hyvin ja pääsin ammeeseen ja sain lääkettä, ja epiduraalin kun pyysin. Kätilö oli ihanan innostava ja rohkea. Lapsivuodeosastolla sain apua aina kun pyysin, joskus joutu odottamaan hetken sitä apua, mutta ihanan kiireettömästi he autto:) Ei mitään muuta ku positiivista sanottavaa!
 
Jenny90 kiitos kovasti omasta tarinastasi, taas yksi piste Hyvinkään suuntaan =)

Täällä saa taas hengittää vapaasti..huh!
Soitin siis neuvolaan (ihan ekalla pääsin läpi) ja neuvolantäti sanoi että poikkea puhelutunnin loppuvaiheilla niin kuunnellaan.. Ja siellä hän oli, kaveri kotosalla ja äänet saatiin kuulumaan todella selkeesti. Lupas terkka vielä että jos siltä tuntuu niin saa vaikka joka vko tulla kuuntelemaan.. Nauratti oikein oma hermoilu sit jälkikäteen, eka kun ei meinannu uskoo et siellä ketään on ja nyt oon ihan hermoheikko...! No, ehkä mä nyt selviän 3vkoa ultraan..

kaktuspiikki täällä myös välillä hetkellisiä outoja tuntemuksia mahassa, välillä ihan viiltää alapäähän asti ja sit hetken pääst helpottaa.. Oiskohan niitä venymiskipuja? (nyt ei vielä oo onneks ollu nivusissa niit kamalia vihlontoja mitä noista edellisistä oli!)

Vanilla Whip täällä takana molemmat, tosin alatiesynnytys oli käynnistetty eli luonnollisesta en osaa sanoa. Alatiesynnytys kesti kalvojen puhkaisusta (sit alko vasta supistelut) n.4,5h eli melkosta rytinää oli..
Suunniteltu sektio tehtiin perätilan vuoksi (itse valitsin, yrittivät ylipuhua alatiesynnytykseen silti) ja mulla ainakin meni hyvin. Itse paranin paremmin ja nopeemmin sektiosta kuin tosta käynnistyksestä.. (jos sitä kuumetta ei oteta huomioon, se ilmeisesti aika yleistä leikkauksen jälkeen?)
 
Vanilla Whip: En osaa muuten vastata sinulle, kun itselläkin on vasta eka kokemus tulossa, mutta kuulin kerran yhdeltä naiselta Suomessa, että hänelle oli tehty SUUNNITELTU alatiesynnytys. Eli synnytys oli käynnistetty ja epiduraalit yms. oli annettu heti, kun kivuliaat supistukset alkoivat. Lääkäri ja kätilö koko ajan vierellä. Nainen oli pelännyt epiduraalin laittamistakin ihan kamalasti. Kaikki oli mennyt todella nopeasti ja "kivuttomasti". Nainen oli aivan onnessaan synnytyksen jälkeen. Hänellä oli tätä ennen ollut kaksi todella traumaattista alatiesynnytystä, joista pelot olivat jääneet. Hän sanoikin, ettei tajua, miksi oli pelännyt niin hirveästi etukäteen, kun kaikki meni niin hienosti ja hän oli kysynyt lääkäriltä, miksei kaikille naisille anneta mahdollisuutta tällaiseen helppoon synnytykseen. Lääkäri oli vain todennut, ettei se onnistu kaikilla? Eli voisiko tuo tarkoittaa, ettei esim. kaikkia synnytyksiä saada käynnistettyä yrityksistä huolimatta? En tiedä, mutta minä tahtoisin tuollaisen suunnitellun alatiesynnytyksen, kaikki kivunlievitykset yms. HETI. Lääkärini sanoi, että se on mahdollista. MUTTA nyt olen lukenut, että käynnistetyt synnytykset voivat olla kamalan kivuliaita avautumis- ja supistuvaiheessa. Ja toinen juttu on se, että MILLOIN synnytys pitäisi käynnistää, että se on varmasti turvallista lapselle? Minulla on vielä sellainen tilanne, että asumme noin 70 kilometrin päässä klinikasta, maalla hieman hankalien kulkuyhteyksien päässä. En tahtoisi mennä sukulaisten luokse moneksi päiväksi ennen synnytystä odottelemaan, kun sehän saattaa viedä vaikka pari viikkoa se odottelu. Yök, jos ei saa odottaa kotona! Tämänkin vuoksi suunniteltu synnytys voisi olla parempi, ettei tarvitsisi jännittää klinikalle ehtimistä viime tipassa...maantiellä menossa suuret korjaustyöt, pitkät jonot, hiekkatie voi olla kauheita kuoppia täynnä ja niin vellinä, että liu'umme ojaan.....iiiks!

Toinen juttu, johon haluan sinulle kommentoida on se, että miten ihmeessä olet vieläkin pystynyt pitämään vauvauutiset salassa? Minulla ainakin näkyy pötsi niin selvästi, etten mitenkään voi salailla sitä!

Kolmas juttu: Luitko noista aiemmin kirjoittamistani nänniharjoituksista ja -harjauksista? Saakohan Suomesta Maam-nänniöljyä? Se on tarkoitettu juuri nännien harjoittamiseen ennen synnytystä. Imettäessä sitä ei enää saa käyttää. Minun pitää aloittaa harjoitukset viikon päästä ja tehdä sitä synnytykseen asti. Sitten ei kuulemma pitäisi sattua. Ensin koko juttu nauratti, mutta eihän se paljon maksa, että sitäkin kokeilee :)

Neljäs: Minulla on käytössä Eucerin- voide, joka on tarkoitetu nimenomaan raskausarpien ehkäisyyn.

Kakaa: No hyvä kuulla, että edes jollakin muullakin on hajutissit:LOL: No, oikeasti ei kyllä yhtään naurata. Olen tähän asti tuntenut itseni naiselliseksi, kauniiksi ja haluttavaksi. Mutta kun nyt tuo döfä lehahti nänneistä, niin olo muuttui kertaheitolla rumaksi valaaksi! Ällöttää tosi paljon. Eilen illalla tuli sama haju! Minulla hajua ei kyllä ole rintojen välissä, kuten kuvasit, vaan ihan selkeästi vain ja ainoastaan nänneissä. Nännit myös tuntuvat hieman tahmeilta, mutta mitään maitoa sieltä ei kyllä tule. Haju ei tule liivien läpi, mutta muuten se on niin voimakas, että pesin nännit kaksi kertää peräkkäin saippualla ja sitten vielä laitoin öljyä ja silti haistoin sen happaman hajun, yöks! Ällöä!

ei vielä ja poika 18+
 
  • Tykkää
Reactions: Kakaa
Kyllä se oikeesti taitaa olla niin että aika kultaa muistot,sillä en todellakaan muista edellisestä raskaudesta mitään muuta kun sen keskeytyksen ja tais olla niitä repäsykipuja jos lähti liikkeele nopeesti. ja tietty sen muistan et olin raskaana! =) Mutta ei mitään muistoo oireista ja olinko joka asiasta näin huolissani.... 4 vuotta siitä onkin jo.
Minä en osaa sanoo tohon sektio/alatiesynnytykseen mitään,keskeytys tapahtu kyllä alateitse synnyttämällä,mutta kun tyttö oli niin pieni niin ettei sitä voi verrata 3-4kg vauvan synnyttämiseen. Mutta tuskasta ja työlästä se oli silti! perjantai aamusta laittovat ne tabletit kohdunsuulle,(ennen sitä piti kotona ottaa tabletit suun kautta 3 päivää ennen) ja tyttö syntyi lauantai iltana,koko ajan supisteli ja poltteli,piti olla suihkussa ja kävellä ympäri huonetta että avautuisin ja lähtis syntymään.
Nyt toivoisin kans alatiesynnytystä,pelottaa se sektio kun sen haavan kans sitten joutuu olla varovainen.

Jos päivittäjä rupee listaamaan rakenneultrapäiviä niin mun olis 19.4 eli reilu viikko! :O

Kohtu kipuilee edelleen,jomottaa ikävästi,kaipa se siellä kasvaa ja venyy.
 
kommentoin vielä kun kerkes tulla juttua ennen mua!

ei vielä se on kyllä totta että käynnistetyt synnytykset sattuu avautumisvaiheessa! mulla ei tosin ole mihin verrata,mutta se kätilö sanoi sillon mulle että sattuu enempi kuin normaali,"itsestään alkanut" synnytys. Käynnistyksessä kun keho tavallaan pakotetaan synnytykseen vaikkei se vielä ole valmis.
 
Mä luulen että myös noissa käynnistetyissä on eroja vaikka oma melkoisen kivulias olikin.. Kerrompa nyt oman tarinan. Tosiaan seurasivat mua parin päivän välein äitipolilla ja kysyi haluanko jäädä käynnistykseen rv42+0 polilla käydessä.. Itteä pelotti kovasti pelottelut käynnistyksestä etten halunnut (ja halusin miehen olevan paikalla), joten kahden päivän päästä sovittiin käynnistys jossei tilanne edisty ennen sitä (kohdunsuu oli jo to 4cm auki, lauantaina käynnistettiin). Mentiin osastolle aamusta ja laittoivat oksitosiini-tippaan, jossa olin 3h eikä ainuttakaan supistusta tullu. Sitte lääkäri puhkas kalvot ja heti alko tosi kovat supistukset (tuntuu kuulemma kovemmilta viel ku ei ollu sitä vettä enää) ja meni selkä kramppiin.. Tarjosivat kipuun akvarakkuloita joihin minä hölmö suostuin (en suosittele koskaan ikinä kellekkään!). Laittoivat ne selkään, josta selkäkipu helpotti noin puoleks tunniks mutta kivuliaat supistelut jatku mahan puolella jolloin kätilö sanoi että laitetaan myös mahaan ne..varmaan kuuli koko synnäri kun huusin et ettei käy...joten tilasivat epiduraalin..
No, sitä ei keretty laittaan kun tuli tarve ponnistaa ja olikin jo täysin auki... Ponnistelin siinä sitte kivuissani ja selkä krampissa tunnin (sain muistaakseni kohdunkaulan puudutteen) kunnes meinas jo taju lähtee kivusta.. Vauvalla ei ollu kuulemma pää kääntyny vielä niin että mahtuis ulos.. Tilasivat sitte mulle mini-spinaalipuudutuksen selkään jonka ansiosta sain puolisen tuntia hengähtää..
Sitte jatkettiin ponnistusta joka kesti n. puolisen tuntia ja sitte kuului maailman ihanin ääni...tyttö syntyi komeilla mitoilla 52cm ja 4005gr.. ja siis rv 42+2.. :)
Se ompelu kyllä tuntu aika inhalta mutta sen kesti kun rinnalla oli ihana oma pieni käärö <3

Ja rasvoista sen verran että mä oon käyttäny imetyksen aikaan ihan bepanthenia ja ollu siihen tyytyväinen.. Onhan ne rinnat arat, varsinkin sinä päivänä kun maito nousee mutta kyllä se siitä..

Ja meillä muuten edelleen miehen suku tietämättöminä uutisista.. =) Ja lapsille aateltiin kertoilla vasta kun näkyy..toivottavasti seuraavan ultran jälkeen joka muuten on 2.5.
 
kaktuspiikki Mullakin on noita vihlomisia..ikävästi vilhasee ihan häpyluuhun asti. Sit on välillä paineentunnetta alapäässä ja alavatsa on välillä arka..tosin luulen sen johtuvan kovasta vatsasta koska kakkoshädällä se tuntuu selvemmin..

Maha tuntuu niin pinkeeltä ja isolta :D Varsinkin syönnin jälkeen..Kukaan ei ole kyllä töissä mun mahaa kommentoinu vaikka kaikki raskaudesta tietääkin. Tosin meillä on työvaatteet jotka hieman löysät päällä. Koko totuus ei siis näy :)

Jeps olen iltavuorossa ja täytyy jatkaa hommia! RUokiksella piti tulla piipahtamaan täällä :)

Niin ja jos rakennultra aikaa laittelette listaan niin mulla se ois 7.5 (vasta!)

Biba ja pikkunen 16+5
 
Se on jännä, mie nimittäin pelkään sektiota yli kaiken. Oon varma että saisin leikkauspöydällä jonkun paniikkikohtauksen tms, ja toivonkin että jos jostain syystä sektioon juotuu, saisin nukutuksen. Miulla siis takana kaksi käynnistettyä synnytystä, joissa tosiaan oltiin ennen epiduraalia jatkuvasti tajunnan rajamailla kipujen takia. Hyvä puoli tosin noissa kivuissa oli se, että pelkäsin esikoisen kohdalla epiduraalia hulluna, mutta se pelko haihtu nopeasti. Eihän niissä kivuissa edes tajunnut koko hommaa :D Kuopuksesta en sitten enää pelännyt, enkä tietysti nytkään.

Arvista miulla on rasvauksista (mm. kaakao voi ja olisikoha ollut vichyn joku voide kuopuksen aikaan) huolimatta isot arvet molemmista raskauksista. Niiden puolesta voisi siis kuvitella kudostyyppini olevan helposti repeävä yms. Synnytyksissä ei kuitenkaan ole tarvittu yhtään tikkiä koskaan laittaa,vaikka vauvatkaan eivät siis mitään pikkuruisia ole syntyessään olleet, alle nelikiloisia kuitenkin. Palautuminenkin ihan hullun nopeaa, lihaksetkin löytyneet aina samana päivänä synnytyksen jälkeen. Jokatapauksessa siis kuitenkin suosittelen ceridalin intime öljyä välilihan hierontaan, jospa siitä olisi ollut oikeasti kuitenkin apua ennaltaehkäisemään alapään repeämistä. Ainakin aion käyttää sitä taas tässäkin raskaudessa :D

Olipas sekavaa sepustusta :D

Menhit ja Touho 18+0 *POKS* :heart:

Niin ja rakenneultra ois 30.4 Meinattiin miehen kanssa mennä haalarit päällä ultraan, kun sieltä lähdetäänkin sitten vapun viettoon opiskelukavereiden kanssa :D
 
Viimeksi muokattu:
Vanilla Whip: Tarkistin vielä yhden jutun tuosta kertomastani suunnitellusta ja käynnistetystä synnytyksestä: naiselle laitettiin heti supistusten alettua SPINAALIPUUDUTUS, ei epiduraalia. Hän kertoi, ettei tuntenut mitään kaulasta alaspäin ja synnytys oli tosi helppo. Hän myös kertoi, ettei piikki sattunut lainkaan.

Onko muilla kokemusta synnytyksestä spinaalipuudutuksen kanssa?
 
Täälläkään ei olla kerrottu viel suvulle. Minä kerroin kahdelle hyvälle ystävälle kun oli pakko päästä puhuun jonkun kanssa asiasta. Juuri vietin pääsiäisen äitini tykönä eikä hänkään kysynyt mitään :)

Synnytyksistä. Minulle jäi nuoremman synnytyksestä pelko. Kaikki tapahtui niin nopeasti ja en kerennyt saamaan mitään kivunlievitystä ja kivut olivat tode todella kovat.

Minulla rakenne uä 23.5 Pitkä aika vielä odottaa sitä

16+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

BiBa: Ollaankohan oltu KYSissä viimeksi yhtä aikaa? Lähdin sieltä vasta 4.10. kotiin.

Vanilla Whip: Itselläni on kokemusta vain kiireellisestä sektiosta, mieluiten olisin synnyttänyt alateitse. Sektiohaava oli noin viikon verran ihan älyttömän kipeä ja liikkuminen tosi vaikeaa. Olin myös ihan paniikissa siitä, että tikit saattaisivat revetä, onneksi kuitenkaan eivät revenneet. Luulen kuitenkin, että suunnitellun sektion jälkeen olisin (tai tulen olemaan mikäli "saan" sektioajan) jotenkin paremmassa kuosissa, sillä tuota edellistä sektiota edelsi 23 h kivuliaita supistuksia ja pari unetonta yötä.

Nyt tekemään pyttipannua, kaikennäköistä rekkamiesruokaa mulla nykyään tekeekin mieli :)

pienisieni 17+3
 
Moi!

Neuvolalääkäri takana ja kaikki oli hyvin. Kovasti oli mahassa loisketta sydänääniä kuunneltaessa. :)

VanillaWhip: Itselläni ei ole kokemuksia kuin kahdesta alatiesynnytyksestä mutta en kyllä sektiota toivoisikaan koska omaan tippakammon.. Esikoinen syntyi perätilassa viikoilla 33+6 ja puudutuksina toimivat loistavasti kipupiikki ja ilokaasu. Kuopus syntyi viikoilla 39+4 ja puudutteina taas kipupiikki ja ilokaasu. Kummatkin synnytykset kävivät niin nopeasti että kätilöt eivät meinanneet ehtiä saamaan hanskoja käteen. :) Toivuin kummastakin synnytyksestä todella nopeasti ja selvisin ilman repeämiä vaikka kiirettä pitikin. Supistukset eivät olleet kovinkaan kivuliaita, tosin mulla on ollut aina tosi kipeät menkat joten odotin ehkä liikaa. ;) Tämänkin meinaan synnyttää samoilla eväillä kun edellisetkin mikäli mitään kummallista ei tapahdu. Olen aina ajatellut, että on vaikea suunnitella synnytystä etukäteen valmiiksi vaan mennään fiilispohjalta eli puudutusta lisää jos tuntuu ettei kestä mutta mielelään mahdollisimman vähällä niin säästyn neuloilta. Kehottivat tosin tulemaan naistenklinikalle vähän aiemmin ettei tarvitse synnyttää autossa..

Rakenneultra on 15.5.

T:Sanmoc & Heebo 15+4
 
kaktuspiikki Tosi hyvää se pannari onkin, suosittelen. :)
En enää tee edes normi pannaria, sen täytyy olla marjapannari. :heart:

Ihmeessä listaa ylös, millo porukoil on ultrat!
Itsellä on seuraava ultra 2.5 ja neuvis taas 24.4.
Toinen neuvolakäynti tulossa, enkä usko että miestä sinne tarvitsen.
Ekal kerralki piti vaa se lappu täyttää huumeitten, alkoholin jne käytöstä... Ei oikee mtn muuta. Ja otin lapun mukaan, jotta mies sen sit täyttäs. Nyt se pitäis jostai ettii et muistan sen viedä 2 vkon kuluttua. :D Saas nähä mitäs me tällä kertaa siel sit jutskaillaan. :p

Mulla vihlos virtsarakkoon yks päivä, onks sekin joku raskausoire? :O
Siis sellane tunne, että pissattaa, vaikka just pissasit.
Eli vähän niinku virtsatietulehdus, mut kesti vaa tunnin tms.

Saadaan täällä murun kans vähä esimakua vauva-arjesta. :)
Yläkerran naapuri sai vauvan, huutoa kuulunu viime lauantaista lähtien. :D Mut yllättävän vähän se siel huutaa.
Välil jo huolestun, kun on niin hiljane. ^^

Kääk kaks vkoo enää neuvikseen.<3 Can't wait. ^^

Niinjoo meilkää ei KUKAAN vielkää tiedä raskaudesta tosiaan.
Vasta ton seuraavan ultran jälkeen kerron ystäville. :)

LuvLucy & Itiö 16+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Lääkäri totes mulla tänään Trochanter burssiitin. Eli lonkkiin kertyy nestettä ja se sit saattaa aiheuttaa tulehduksen ja kipua :( noh lepoa vain tää loppuviikko.

Synnytyskertomuksistanne. Täälläkin tosi kovat menkkakivut ja särkylääkkeet ei auta siihen joten toivotaan että pääsen kipujen kanssa helpolla. Mites muuten teillä joilla on jo ennestään lapsia ni onko teidän menkat muuttunut raskauden jälkeen? Niukempia, runsaampia tai helpompia tai kivuliaampia? Olis kiva tietää kokemuksia :)

Kusma ja hattivatti 15+2
 
Pitkästä aikaa, tervehdys vain :) Oon sairastanu ihan huolella jo pari viikkoa, ei oo jaksanut tulla koneelle nököttämään, nyt oliki PIKKASEN luettavaa... :D
Hyvinkäästä kaipailtiin kokemuksia, mulla niitä on 2, hyvä ja huono. Esikoisen kun sain, oli kamalan tyly kätilö, kohteli itseäni kun mitäkin kakaraa (olin 19) ja oli tosi tyly.. Osastollakaan ei sen parempi kohtelu ollut silloin, eli olin tosi onnellinen kun pääsin vauvan kanssa kotiin! 3vuotta myöhemmin meininki oli ihan eri! Aivan ihana kätilö, ja osastolla sai apua ja neuvoja niin paljon kuin halusi, tosi hyvät muistot jäi siis :) Ainoa miinus molemmista kerroista on ollu epiduraalin laitto. Mua jostain syystä SATTUU se AIVAN JÄRJETTÖMÄSTI, enkä pysty olee paikallani siinä tilanteessa, niin siitä on kyllä "moitittu" ja oltu vähän nihkeenä, ja itelle jääny kyllä kammokin... Kellään muulla vastaavaa? Ketään tuttua ei oo sattunut kyseinen yhtään, nii mietin et miksiköhän se itellä tekee niin kipeää..

Vauvan liikkeet tuntuu nyt ihanan selvästi jo, ihanaa, tätä mie oon odottanutkin :heart:

Hemppaa pitäis käydä mittauttamassa joku pv, olo ei oo kyllä sen mukainen et olis noussu.. Sais sen nyt alkuun edes yli 100.. :(

Niin joo ja miulla rakenneuä 2.5

Pau & Tyyppi 17+5
 
Kysymys Joko ootte nimee viel pohtinu? :)
Meil on valmiina 2x tytön nimet, sekä 2x pojan nimet.
Esikoisen pojan sekä tytön nimi on jo valmiina.
Nyt sitä jännitetään, et selviääkö ultras kumpi on tulossa. :heart:
Sit sitä voikin jo meidän kesken nimellä puhua. ^^

Nimii en viitti kertoo, ovat molemmat sen verran harvinaisia..
Tytyn nimeä on vaan alle 200kpl ja pojan alle 100kpl.
Et aikas harvinaisia on molemmat. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kakaa

Yhteistyössä