Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

Vanilla Whip, tsemppiä ultraan! Tuu sitten heti kertomaan kuulumiset :) En aio rokotusta ottaa...

Mimiannalle pahoittelut ja jaksamisia! :hug:

masu12; tervetuloa mukaan! Osanotot täältäkin myöhäisestä keskenmenosta marraskuussa :hug:

Krumeluu, sitä itsekin mietin ja muistelin ja tk:lla sairaanhoitajaltakin kysyin, kun tänään siellä lapsen kanssa käytiin, niin hän sanoi, ettei enterorokosta ole haittaa ja niin itsekin kotona googlettelin. Täytyy ehkä torstaina vielä neuvolasta varmistaa, mutta niin tosiaan sairaanhoitaja ja googlekin kertoi, ettiei siitä mitään haittaa olisi. Etkä pelotellut, oon huomannut/tajunnut, että vaikka HYVIN monesta asiasta stressaan ihan älyttömästi ja PALJON, niin näköjään raskaudet eivät ole sellaisia. Ehkä sitten olisi eri asia, jos joskus olisi jotain käynyt, tai raskautumiseen olisi mennyt kauan tms., tai olisi jotain oireita (vuotoa yms.). Mutta nyt, kun semmoisia ei ole ollut, niin en jotenkin kauheesti asioista panikoi. Enkä muista panikoineeni aiemmissakaan odotuksissa. Haluan kuitenkin painottaa, että johtuu varmasti siitä, kun onneksi mulla ei tosiaan mitään oireita ole koskaan ollut, mistä olisin joutunut olemaan huolissani. Tsemppiä kaikille, joilla vuotoja on, toivottavasti kaikki olisi kuitenkin kaikilla hyvin!

Teeu, kylläpäs herkisti toi sun ultrakuva, tommosia möhkäleitä meidän mahoissa :heart: Jotenkin liikuttavaa. Hyvä, ettei itku tullut... Vai tulikohan vähän sittenkin silmäkulmaan tippa :ashamed:

Tänään ollut taas vähän huonompi olo kuin viikonloppuna oli. Joutunut oksentamaankin ja KOKO AJAN oksettaa, eikä syöminenkään tunnu auttavan.
 
Influessa rokotusta en aio ottaa.
ikäeroa lasten välille tulee 3,6 vuotta.Olen kuullut että 4 vuotta olisi ihanteellisin/helpoin ikäero.

Onnea uusille!Onpa meillä mahti iso ryhmä jo!

Huomenna v-ultra, jännittää!Oireet ovat olleet vähisempiä.Tässä tänhetkiset:
-lievä pahoinvointi (verrattuna aiempaan)
-maha sekaisin
-mahan pistely,jomotus ja elohiirimäiset tuntemukset
-Rintavarustus kipeä ja turvonnut
-pissalla rampaaminen 3 vartin välein
-pääkipu
-hikoilu
-nälkä ja jano kokoajan
-mielialanvaihtelut: alakuloisuus ja raivoaminen (oon ihan kauhee ämmä välillä,hävettää!)
-väsymys
-lämpö vain vähän koholla
-iho näppylöillä
-turvotus
-Aamu virkku (en ikinä ole ennen ollut)
Tuossapa ne...Ihmetyttää vähän tuo et eihän niiden oireiden viel pitäis lieventyä...:| Tai siis kyl rinnat on kipeemmät ku aiemmin..mut pahoinvointi ja väsymys ei oo ollut nyt niin pahana.
Aiemmin saatoin ottaa 2 päikkärit ja yö 12h.Nykyään nukun 12h ja päivän pärjään ilman päikkäreitä.
Mun varmaa pitää lähtee salille purkamaan tätä kiukkua ku muuten menee ihan hervottomaksi raivoamiseksi/itkupotku raivareiksi...ja sit alkaa kohtua supistaa!: /
Pikku myy & ihanuus 7+6
-
 
Viimeksi muokattu:
Eli siis olen todellakin nimeni veroinen!:ashamed: Sanokaa mulle miten mä saan mieleni paremmaks ja rauhallisemmaksi?Kun en tosiaan tunne enää itseäni ja oon ihan täys KILARI!
Voisin hakata jonku joka sen ansaitsee!
No eipä siinä mitään...Kyllä taisin viime alkuraskaudessakin kerran heiluu pesarin kans:ashamed::snotty:eek:nneksi seesteisyys iski 12 viikon jälkeen ja en ole ikinä lukenut kirjoja niin paljon kun luin viime raskaudessa.
Tempperamenttia siis löytyy mutta ei yhtäkään pahoinpitely syytettä.:saint:
Parisuhde on tulikokeessa ja voin todellakin sanoa etten voi näille tunteen purkauksille yhtikäs mitään ja pyydän kyllä heti anteeksi ku rauhotun...En siis ole mikään idiootti ja mua ärsyttää tämä mun tulisuus itseäkin.

vampire:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: myssypingviini
Alkuraskaudenultra ohi ja siellä se sydän sykki :heart: Välittömästi näky pikkunen ja syke kun täti puikon sisälle lykkäs. Jännitti ja pelotti ihan kamalasti, onneks oli mies mukana ja se lääkäri mukava. Vastasi täysin viikkoja, eli 7+2 tänään (mä oon laskenu että tänään 7+1)

Huh, huojentunut ja onnellinen olo. Toivottavasti menis äkkiä nyt aika sinne 12 viikkoon asti, että uskaltais kunnolla huokasta..

hawwe + minipapu 7+2 :heart:
 
Tervehdys kaikille!
En oo pitkään aikaan saanu aikaseks kirjoteltua mitään tänne. Lukemassa oon kyllä joka päivä käyny kaikkien kuulumiset. On vaan ollu niin huono olo ja väsy ettei oo jaksanu kirjotella mitään.

Pahoittelut kaikille joille on huonosti käyny :hug:

Influenssarokotteesta mä otin sen jo syksyllä kun työnantaja maksoi sen ja luin että suositellaan raskaanaolijoille ja kun oli kerran yritys käynnissä niin mikäpä ettei.

Ikäeroista nuorimman kanssa tulee 7 vuotta ja vanhimmat on jo 17 ja 20 :)

Syömisistä porkkanan rouskuttelen kun oikein paha olo alkaa jylläämään tai sitten juon lasillisen smoothieta.

Mulla on nyt muutaman päivän ollu jonkinasteista päänsärkyä, joka meinaa välillä kääntyä migreeniks : / yhtään en tykkää. Toivottavasti kuuluu vaan tähän alkuun toi särky, kun ei mulla aiemmissa raskauksissa ole migreeni vaivannu.

Jännityksellä ootan keskiviikkoa, sillon on mulla yksityisellä ultra aika. On se vaan aika hinnakasta, 69€ ultraus + 69€ lääkärin palkkio, mutta ennemmin maksan sen ja tiedän sit hyvissä ajoin jos jotain on pielessä. Neuvola on sitten 20.2.

Koski ja Hattis 7+3
 
teeu:n kuva on niin ihana!! :heart: Itse pääsen ultraan ensi viikon keskiviikkona, jospa samanmoinen pötkylä olisi masussa kasvamassa! Meillä onneksi kunta tarjoo ton alkuraskauden ultran :)

Ikäerosta: Meillä esikoinen täyttää just 3v kun tämän kakkosen pitäisi syntyä. Esikon laskettu oli 30.9, mutta syntyi 7.10 :heart: Ihan sopiva ikäero mun mielestä..hirveän paljon enempää ei olisi tarvinnut tullakkaan.

Turvottaa! maha on ihan järkyttävä pallo kun oon esim. aamuvuorossa..Ja tänään tuntu kohtu aika selvästi alavatsalla..turvotusta kyllä sielläkin mutta pullotti jo aika selvästi..
 
Hei kaikki! Tulin juuri varhaisultrasta ja helpottuneena sekä erittäin onnellisena voin kertoa, että kaikki on ok :) Pieni sydän sykki kiihkeästi ja koko vastasi viikkoja täsmälleen (6+6). Sykettä kuunneltiin myös dopplerilla ja huikealtahan se kuulosti.

Mies odotti ulkopuolella ja gynekologi kysyi nähtyään liikutukseni, että pyydetäänkö miehesi sisälle :) Ihana lääkäri oli, tosi sydämellinen.

Olen onnellinen ja helpottunut, tästä on hyvä mennä eteenpäin positiivisen realismin siivin :)
 
Koski: täälläkin yksi jolla särkee päätä ja paljon, melkein yltyi migreeniksi, on vieläkin siinä rajamailla. Ei toi aamuinen oksentaminen yhtään parantanu särkyä :( En tiedä sitten et onko normaalia tämmönen alkuraskaudessa, jostain luin että nouseva verenpaine saattaa aiheuttaa päänsärkyä.

ON: Huono olo ja oksettaa on mun vastaus miehelle aina kun hän kysyy mikä on kun huokailen syvään. Miestä alko jo yhdessä vaiheessa naurattamaa et ehkä hän lopettaa kysymisen kun vastaus on aina sama, mut on se kiva et se kysyy :)
Ruoka ei meinaa maistua, aamulla vesikin tuli ylös ja yökin koko ajan. Ei oo kiva olo :(
Kävin tänään viemää labraan pissatestin ja sitten ottivat verikokeen sitä sikiöseulontaa varten. Sit ei oo mitää monee viikkoon ku odottamista vaan...

Huomenna alkiosta tulee sikiö :)

Lintetsa 9+6
 
Influenssarokotusasiaa kommentoin sen verran, että tieto sen suhteen on hiukan ristiriitaista. Mitä THL:n sivuilta etsin tietoa, niin ensimmäisellä kolmanneksella ei välttämättä suositella perusterveille, riskiryhmät on sitten eri asia. Sen sijaan loppuraskaudessa taas suositeltiin, kun voi tulla rajumpana, ota näistä sitten selvää. Joka tapauksessa itse en ajatellut ottaa, toivottavasti en joudu katumaan. Enkä tiedä ehtisikö enää ottaakaan niin, että siinä olisi tehoa. Toivottavasti linkki toimii.

Raskaana olevien ja imettävien äitien rokottaminen

Ja ihanaa Vanilla Whip sekä Chizu että olette saaneet hyviä ultrakuulumisia! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Oi oi oi oi miten hienoja uutisia olette saaneet varhaisultrista,onnea!!! Ja tuo kuva :heart: :heart: kyllä sitä itseltäkin kyynel tuli :)

Ja taisi siellä olla joku joukosta tippunutkin :hug:

Ellamae ne kärryt on kyl melko päheet!! Me like! :)

Salainen pikaista paranemista sinne. Toivottavasti tuosta rokosta ei ole ongelmaa.

Hei ja tervetuloa jälleen uusille mahdollisuus on myös osallistua keskusteluun Fb-ryhmässä ( nyt en muista kenelle piti laittaa yksityisviestii kaksplussan kautta, kertokaa ken tietää) sekä kaksplussan puolella on myös suljettu kerhoryhmä syyskuun söpöliinit 2012, sinne vain klikkaa liity ja kerhon ylläpitäjä vahvistaa liittymisesi. Tämä on myös erittäin vilkas palsta vertaistukeen :)

Rokotteesta en ottanut ekassa odotuksessa enkä nytkään ajatellut.

Apua mun rupes tekemään ihan mielettömästi pekonii ja munakokkelii mieli, no väsäsin tossa sit pikku itapalan.....ja nyt voitte varmaan kuvitella olotilan :x

Ranskis ja herne 8+0 jibiii uusi viikko,ens viikol neuvola :)
 
Viimeksi muokattu:
Hirmu suuret onnittelut onnellisista ultra uutisista VanillaWhip, Chizu, hawwe, teeu! :heart:

Influenssarokotus on mietityttänyt. Tällä hetkellä en ole ottamassa, en ole aikaisemminkaan ottanut.

Ikäeroa tulee esikoiseen 11 vuotta ja kuopukseen 5 vuotta. Pienemmätkin ikäerot olisi kelvannut mutta eipä se elämä mene aina niin kuin haluaa :)

Krumeluu täälläkin synnytys pyörii mielessä harva se hetki :( 2 edellistä on mennyt oikein hyvin. Mitään varsinaisia synnytyspelkoja ei pitäisi olla, mutta pelkään neuloja, edelliset on mennyt siitä syystä luomuna ja tällä kertaa haluaisin snipaalin tai epiduraalin. Mutta pääsenkö neulakammon yli.. :ashamed:

Kääk! 2 päivää ollut lähes oireetonta täällä : / Pikkusen enää tissit arat, pahoinvointi loppu kuin seinään. Tänään olen oikein uhmannut luontoa ja ollut monta tuntia syömättä, eikä edes heikottanut. Jos ei pian ala jotain tulemaan niin ultraan varmistamaan tilanne. Ei, miun päähän ei vaan mahdu että pahoinvointi voisi näin alussa loppua yhtäkkiä.

Adora ja Ruu 6+6 (löytyi sopiva nimi toiselle ja huomenna poksuu)
 
Enpä ole vähään aikaan saanut aikaiseksi kirjoitettua, joten jos nyt jotain raapustaisi :)

Ensinnäkin tervetuloa uusille, ja paljon onnea ultrassa käyneille hyvistä uutisista! :heart:

Rokotteesta en ole ajatellut ottaa

ikäerosta meillä tulee ikäeroksi 1v 7kk, joten tuplarattaat on myös täällä hankintalistalla

sukupuolen selvittämisestä ennen raskautta olin sitä mieltä, että tällä kertaa ei sukupuolta kysyttäisi (esikoisesta kysyttiin), mutta nyt on kyllä mieli alkanut muuttua, ja todennäköisesti sukupuolen haluan tietää, jos se vain ultrassa näkyy :)

turvotus on täälläkin jotain ihan järkyttävää. Aamulla maha vielä suht normaali, mutta tuntuu että heti kun on jotain suuhun laittanut, niin samantien maha turpoaa kunnon palloksi. Eilen juhlittiin esikoisen 1-vuotis synttäreitä, ja yritin vielä laittaa sellaista vaatetta päälle, missä maha ei korostuisi, mutta vieraiden lähdettyä mies tokaisi että hänen siskonsa oli mahaani katsellut siihen mallin, että taisi arvata missä mennään :p Ei kuitenkaan mitään onneksi kaikkien kuullen mennyt sanomaan.

raskausarpia tuli muutama mahaan vasta ihan loppuvaiheilla. En mitenkään erityisemmin rasvaillut silloin ihoa, ja tuskin tälläkään kertaa.

Viikko pitäisi vielä malttaa odottaa, ja sitten olisi vihdoin np-ultra! :heart:

äippä 9+4
 
Onnittelut muillekin ultrassa hyviä uutisia saaneille!

Pahoittelut menetyksen kokeneille :hug:

Kiitos vaan onnitteluista, ja ihana miten ootte herkistyneet tuosta kuvasta :) Kyllähän se itselläkin veti suun hymyyn, kun ultrattiin ja tyyppi rupes liikkumaan, ja meinas ihan tulla tippa silmään.

rokotteesta Ei maininnut neuvolassa täti mitään, enkä muistanut itsekään kysellä, niin en varmaan sitten ota sitä. Ei sitä muistaakseni viime raskaudessakaan tarjottu, enkä ottanut. Toivottavasti en sairastu.

sukupuolesta Viimeksi ei kysytty, vaikka ois saatu 100% varmuus, kun kromosomit tutkittiin lapsivesitutkimuksessa. Tällä kertaa ehkä haluaisin tietää, jos vaan ultrassa näkyy. Viimeksi nimittäin ajateltiin, että ois poika tulossa, mutta sitten kun tulikin tyttö niin tuntui vähän oudolle ja vauva ei tuntunut niin sille samalle, joka mahassa oli ollut. Ei siis mitenkään oltu pettyneitä, että tuli tyttö mutta tuntui vaan oudolle, kun oltiin koko ajan puhuttu pojasta.

Synnytystä olen jonkin verran miettinyt. Lähinnä sitä, kun viimeksi oli melko lyhyt (6,5h) synnytys niin lyheneekö se tässä toisessa vielä siitäkin, että mitenkä sitä kerkeää sairaalaan...

Nyt unille, hyvää yötä kaikille!

Teeu 9+2
 
Tervetuloa uusille ja kaikille ultrassa jo käyneille onnittelut hyvistä uutisista!

Itse olen menossa keskiviikkona tarkastamaan tilannetta. Jännittää.

Rokotuksia en ajatellut ottaa, kun en ole koskaan ennenkään ottanut ja epäilyttää tuo kun ei ole kovin pitkältä aikaväliltä tietoa, miten nuo vaikuttaa. Olen epäluuloinen ylipäänsä kaikkia kehoon meneviä ylimääräisiä aineita kohtaan.

Ikäeroista sen verran, että noilla kahdella jo maailmaan saatetulla on ikäeroa 2v ja 2pv
ja tuplarattaat hankittiin silloin ja kyllä kannatti. 2v on kuitenkin aika pieni ja seisomalauta esim. talvella mahdoton vekotin|O Tai sit mä oon huono. Nyt olisi toiveissa kuitenkin ihan vaan yksi lapsi,
joten limenvihreät tupla X-adventuret, siis kolmipyöräiset olisi turhana...
Jos joku on kiinnostunut...hyvässä kunnossa ovat ja sopuhintaan lähtisi. Itse tykkäsin.

ON: väsymys on ihan kamala! Kuopus heräsi tänä aamuna kovassa kuumeessa ja oltiin kotona kaksin.
Herra jaksoi olla pari tuntia hereillä aamulla ja pari tuntia iltapäivällä, loput ajasta nukkunut ja minä myös!:D
Esikoinen, vähän ihmetteli koulusta tultuaan, että miten me voidaan vaan nukkua?!
No, nytpä ei sitten hyvin nukutun yön ja päivän jälkeen enää nukutakaan. Taitaa mennä yö valvoessa. Harmittaa vaan, kun tuskin saan mitään järkevää tehtyä, vaikka nyt vois hyvin suorittaa jotain hiljaista siivousta.
Tissit on kipeät ja aamulla vähän huono olo, ei muuta.

Hyvää vointia kaikille!

ANNA123 ja "voitto" 6+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä_88;25612327:
Guitar kerhon nimi on syyskuun sydänkäpyset 2012 :)
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä kautta tuonne siis pääsee kirjautumaan..? Se ei ole näissä keskusteluketjuissako? Tulisin mielelläni mukaan nyt kun varmistui että elämää tosiaan tuolla on :)

Voisitko lisätä tähän esim. linkin mitä kautta tuonne pääsee?

Vanilla Whip (7+0)
 
ANNA123 Missä päin työ asustelette, ihan vain nuita tuplia ajattelin :D ?

Teeu Täällä hieman samantyyliset ajatukset sukupuolen selvittämisestä. Meillä oli ihan varma poikafiilis esikoisesta ja poikahan sieltä tulikin, mutta nyt kovasti toivoisin tyttöä, niin osaisin asennoitua ajatukseen pojasta jos ultra niin näyttäisikin. Tottakai lapsi on yhtä rakastettu ja tervetullut oli sukupuoli kumpi vain, mutta tottakai sitä äitinä toivoisi kokevan sen äiti tytär suhteen ja kun meillä ei sitten toiveissa olisi enenmpää kun nämä kaksi.

Huh kyllä täällä vaan ollaan väsyneitä, tuo hb kun on noin alhainen niin kaikenlisäksi tässä on muutto menossa ja uudella asunnolla pitäny vähän remppailla ja sitten kun on koirakin niin senkin kanssa pitää olla ja esikoinen imee kyllä tosi hyvin päivän mittaan mun energiat. Ja minä hullu haaveilen vielä kissanpennusta sinne uudelle asunnolle :O Eiköhän tässä oo ihan katrasta hoidettavaks, mutta kun mä haluun.
 
Pikku Myy <3 :LOL: täällä on toinen raivotar :kieh: Mies on aivan ihmeissään, mitä hittoa mä tilttailen, kun se kiukku tulee ihan älyttömästä, ja kiihtyy nollasta sataankahteenkymppiin alle sekunnissa. huh huh! Lepositeet kotiin tai ämpärillinen rauhottavia olis nyt pop! Mä yritän kovasti välttää tilannetta ajaa autoa koska, ihmisten liikennekäyttäytyminen saa ihan silmittömään raivoon. Markettien parkkipaikat on niin pahimpia. Myös marketeissa törttöily on ihan käsittämätöntä, esimerkkiejä mä voisin jatkaa aika paljon. :vampire: Ja raskaana oleva on muka seesteinen ja levollinen, niin kukkua ja valetta mun kohdalla. Ehkä tää ohi menee, I hope!!!


IHANIA ultrakuulumisia. :heart: ja se kuva :heart:


Influenssa rokotetta, en meinaa ottaa. Kuitenkin olen perusterve enkä koe sen tarpeellisuutta.
Tässä oli hetki sitten flunssa ja nyt kai jälkimaininkeja siitä, verta tulee nenästä vai johtuuko raskaudesta?! tosi ärsyttävää..

Meillä on lastensairastupa ollut perjantaista lähtien. Yksi on vesirokossa ja toinen kuumeessa. Toisaalta käy mulle, saan nukkua päikkäreitä potilaiden kanssa. Tuo väsymys kun riivaa edelleen |O

Ja paha olo, täältä sain loisto vinkin ja muutaman kerran tehnyt noita smoothieita. Njam! Ruoka ei edelleenkään uppoa, PAITSI. Tiedättekö pakasteessa olevia pahvikippoja, Kitchen Joy valmisaterioita. Voi luoja!!!! NIIN HYVÄÄ!!!! Kuola alkoi samantein valua ja on kai pakko hakea lounaaksi sellainen. :p -tietysti se on kieletty?!? :LOL:

Me saatiin sunnuntaina koiralauman jatkeeksi puolivuotias pentu hoitoon/lainaan epämääräiseksi ajaksi. Nyt on 3 isoa koiraa talossa. Ihan kivasti nämä löllöttelypäivät on menneet kun ollaan puppelon kanssa hierottu ystävyytä ja opeteltu talon tavoille. Ja ihanaa kun pakkaset lauhtui, eilenkin kävin usemman kerran lenkillä. Pakkasilla ei käyty ollenkaan ja koirat liikuttivat itse itsensä pihalla (eli kävivät nopeasti pissalla ja kiireesti takaisin sisälle). Kyllä on nautittu kun päästiin ULOS!! "vanhat" koirat vaan ovat aika kitkerinä tuosta pennusta ja hieman kireä tunnelma ollut. Tulleet kai emäntäänsä, kaikki kiukutellaan päivät pitkät :whistle:

Se facebook ryhmä kiinnostais!

Taidan soittaa tänään neuvolaan kun kerran saatiin tasan 7 vkoa kasaan :heart:

Terkuin
Myssypingviini
 
Pitipä minunkin Pikku myy<3:lle vastata. Minä olen normaalisti luonteeltani hirmu rauhallinen, mutta myös todella päättäväinen. Esikoista odottaessa ei ollut mitään hirveita tunnekuohuja, mutta tässä raskaudessa olen ihan kauhistellut, että mikä mua vaivaa. Saatan suuttua ihan mistä vaan ja pari kertaa oon jopa ääntäni korottanut jota en meidän perheessä hyväksy. Mies on hieman varpaillaan ollut kun meillä molemmilla pinna kireellä näiden muutto hässäköiden takia ja parin kertaa mies sit on mulle tiuskassu ja heti pyytänyt anteeksi etten minä sitten taas vedä koko kaalimaata nenääni. Olen huomannut poikaa pukiessa kun poika venkuilee sylissä niin minä hermostun ja sitten pitää hetki hengitellä syvään ja rauhoittua. Poikaan en missään nimessä halua purkaa raskaushuurujani. Niin ja koira on kyllä saanut osansa, kun tuo koira on vaan niin patalaiska ja tyhmä, aina jaloissa makaamassa. Vaikka siis maailman ihanin koira onkin, mutta nyt raskausaikana se on saanut kyllä kärsiä ihan turhan paljon :( :(
Oliko tarpeeks sekava sepostus :D
 
Onnittelut teille jotka saatte nukkua päikkäreitä. Täällä menty taas ilta ysin aikaan nukkuu ja herätty seiskan kasin aikaan. Sit olis vielä iltavuoro 16-01 edessä että en tiiä millä virralla noita iltoja oikeen jaksan tehä :(

Kusma ja hattivatti 6+6
 
Yövuorot / Työvuorot mä lupasin tehdä vähän keikka luonteisesti töitä ja ensiviiknloppuna olis ekat vuorot, perjantaina klo 20-05 ja la 18-05. Voi luoja! väsyttä jo valmiiksi ja hirvittää kuinka selviän!! :O otan varuiksi nyt päikkärit , kai voin nukkua etukäteen ? ;)
 

Yhteistyössä