Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

Moikka kaikki

Täällä on helvetti irti eli pahoinvointi täysillä pelissä, nyt siis 6+4 viikot ja mikään ei maistu, nestettä ja ruokaa menee ehkä max 5 desii päivässä eli olo on jo heikko. En pysty olee jalkeilla ollenkaan ja sairista sainkin maanantaina heti 2 viikkoo. Tänään tai huomenna aattelin lähteä sitten Kättärille tiputukseen se helpottaa ainakin hetkeksi oloa mutta varmaan joudun sinnekin useemman kerran menee. Noh joo, yritän olla masentumatta kun tiedän että pahinta vaihetta kestää varmaan vielä 3-4 viikkoa ja siitäkin sitten hitaasti vasta helpottaa.

Eipä muuta,

Bamboo 6+4
 
Tsemppiä kaikille oireilijoille! :flower: kyllä se siitä vielä helpottaa!jossain vaiheessa...
kusma miten meni ultra?!

no joo,kyllä tääläkin molemmista päistä sitä ilmaa tulee! välillä ihan hävettää kotonakin röhkiä ja pierrä koko ajan! :ashamed: :LOL: onnes en oo sit ainoa!
Tänään ei tarvinnu nukkua päikkäreitä! wuhuu! illalla varmaan sippaankin sit ennen ysiä,mikä ei kyllä haittaa mitään kun aikanen herätys!
Tää viikko on muutenkin menny ihan ok,ilman kauheempia väsymyksiä,yleensä keskiviikkona alkaa töissäkin väsyttää sikana ja illalla saa äksyillä kotona! Neuvolatäti kahto mua aikas pitkään kun kerroin ammattini (perhepäivähoitaja,5 lasta hoidossa) ja kysy kuinka jaksan,kerroin sitten että on illalla aika väsyny olo,ei jaksa paljo kotihommia enää tehä. Niin ei kuulema sais meijän neuvolatädin mukaan olla,pitäs jaksaa myös illalla touhuta jotakin,eikä vaan maata sohvalla ryytyneenä! käski miettiä ja tarkkailla omaa jaksamista ja sitten sano että saikulle saa jäädä jos ei jaksa. kuulosti vähä oudolta minun korvaan,mutta toki jos ylivoimaisen väsyneeksi alan itteni tuntea niin sitten kait se on jäätävä. Eihän sitä väsyneenä jaksa viidestä huolehtia kun ei itsestäkään kunnolla.

millaset työt teillä muilla on? jos pystytte/haluutte kertoa. voitteko kuin "helpolla" jäädä saikulle? mietin vaan että ymmärtääkö kaikkien pomot jos jää väsymyksen takia saikulle. Tietysti jos tietää raskaudesta niin sitten varmaan paremmin.
Mulla on pomo ainakin tähän asti ottanu ihan ok minun poissaolot,viimeviikolla piti olla 2 päivää poissa peräkkäin kun oli lääkäriä ja silmänpohjakuvausta.
jaahas,nyt sitten rupes nukuttamaan...pitää keksiä jotakin tekemistä ettei hyydy!

kaktus 8+4
 
Tupakoinnista: Itse lopetin samana päivänä tupakoinnin kun plussasin. Ekat pari viikkoa oli pahimmat mutta nyt on jo koko tavan unohtanu :)

Seerumiseulasta: Itse otin tuon yhdistelmäseulan ja verikokeessa kävin maanantaina. Neuvolasta sain lähetteen ja lääkäri laittoi aikaväliksi 2.1-17.2 ja kävin maanantaina kun oli 9+6.

Raivoilu / hempeily: En raivoa, mutta hempeilen. Ikävä on miestä päivisin (ei oo aikasemmin ollu) ja kaikki pienikin voi saada itkemään.

Pahoinvoinnista: Ootteko löytäneet hyviä keinoja etomisen/pahoinvoinnin karkottamiseen? Mulla auttaa salmiakki, mutta valitettavasti sitä saa syödä todella vähän päivässä ettei verenpaine nouse. Tikkareiden imeskely auttaa myös.

ON: Huono olo vaivaa, aamulla tuli mehut taas kaaressa ylös. Iltapäivisin pysyy ruoka ihan ok alhaalla vaikka etookin. Iltasin etoo jo niin paljon ettei voi syödä.
Väsymys vaivaa vieläkin, nyt jo 10+2.. ehkä muutaman viikon sisään nää oireet häviää, sais kadotakki kyl...
Tänään harkitsin jääväni kotiin lepäämään mutta jollain ilveellä vääntäydyin töihin ja jaksoin koko päivän. Pelkään et työpaikalla kattovat pahalla kun saikkuilee raskauden takia...

Ja nyt saunomaan :)

Lintetsa 10+2


Muoks. Kaktuspiikille vielä työstä eli toimistotyössä olen, sairasteluja ei katsota järin hyvällä, muttei niistä sanallakaan valiteta. Väsymys ei ole syy jäädä saikulle meillä, pitää olla "sairas" tai jotain fyysisiä oireita edes.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tänne tullut taas tekstiä!

Kusmalle ainakin onnittelut hyvistä ultra kuulumisista =) Olikohan muitakin..?

Täälläkin käyty tänään ultrassa ja siellä se mannaryyni käänti kylkeä ja pikku sydän läpätti =) Että jospa viimein uskaltais alkaa luottamaan, että kaikki menisi hyvin.

Mistäs täällä onkaan puheltu..

Noista seuloista ja ultrista.. Itse en halunnut siihen np-ultraan, jossa niskaturvotus ym. mitataan. En ole käynyt missään raskaudessa juuri siitä syystä, että jos siellä joku lukema olisikin koholla olisi kurja jäädä murehtimaan. Rakenne ultraan kuitenkin mennään sitten puolen välin tienoilla.
Tänään kun itsellä oli ultra ja mies töissä niin neuvolassa terveydenhoitaja katsoi lapsia aulassa, missä leluilla leikkivät. Eli eivät olleet mukana. Ekaan ultraan mies onneksi pääsi kun kaveri oli lapsia katsomassa :)
Enkä oikein tiedä halutaanko tietää kumpi tulossa.. Toisaalta olisi ihana pitää jännitys loppuun asti. Tämä kun on meidän viimeinen vaavi :)
Esikoisesta kysyttiin, mutta oli jalat ristissä. poikaolo kuitenkin osoittautui oikeaksi. Kakkosesta kysyttiin ja saatiin tietää, että prinsessa siellä köllii.

Lintetsa
: Mullakin auttaa salmiakki.. Esikoisen aikaan ne mustat(vanhat?)autot oli ihan ykkösjuttu. Muutenkin tuntuu, että koko ajan saa jotain napsia, että ei huono-olo tule.

Täällä mieli suht tasainen. Tosin välillä vetää hermot kireäksi jokin pienikin asia, mutta kuulunee osittain myös ihan perusluonteeseen... :whistle:

Tupakoinut en ole sen jälkeen kun aloin esikoista odottaa.. no ok, satunnaisesti jos on viihteellä oltu, mutta sekin on rajoittunut pelkästään niihin iltoihin.
Onnittelut jokaiselle tupakoinnin lopettaneelle! :flower: Ja tsemppiä jatkoon.

Työstä... Itse olen kaupassa töissä. Sairaslomia ei hyvällä katsota, vaikka ei niistä mainita mitään. Mutta väsymystä työnantaja ei varmasti sairasloman syyksi hyväksyisi ja on se jotenkin valjua omasta mielestänikin.. tai Itse saisin olla jatkuasti sairaslomalla kun lapsilla huonoja öitä jne.. :whistle:
Sen sijaan esikoisesta kyllä olin sairaslomalla oksentamisen takia muutamia päiviä.

Bamboolle
jaksuja, :hug:

Tillulle myös :hug: Hyvä että pikkuisella kaikki kuitenkin hyvin! toivotaan että jatkossakin kaikki menisi ok.

Mulla ei mahdu housut kiinni :ashamed: Kaksi viikkoa sitten niitä vielä pidin kun käytiin syömässä miehen kanssa, mutta nyt saa vetää vatsan tiukasti sisään että saa napin vängättyä kiinni. Olin kyllä asennoitunut, että nyt kun kolmas lapsi kuitenkin jo tulossa, että saattaa kasvaa äkimmin, mutta ei kai vielä :O

Nyt kun tulis vielä viikkoja lisää niin sais vois kertoa lapsille :heart:

danjuska ja "manna"10+1
 
kusma: Onnittelut ultrakuulumisista :heart: Minulle taisi tulla n. 16e (?) kela-korvausta. Eipä se paljon lämmittänyt, mutta parempi sekin kun ei mitään :)

syssy: Toivon kovasti että seuraavalla viikolla syke löytyisi! Jaksamisia odotteluun :hug:

Tillu: Voi ei, toivottavasti nyt vuotelu loppuisi ja pikkuinen pitäisi lujasti kiinni vielä seuraavat 30vko:a. Kovasti teitä koetellaan, varmasti todella pelottavaa :( Paljon tsemppejä!

Seerumiseulasta, minä osallistun tutkimuksiin. Vaikeahan se on tässä vaiheessa sanoa mitä tekisin jos jotain vakavaa löytyisi, enkä halua sellaisia miettiäkään vielä. Mutta haluaisin kyllä tietää mahdollisimman ajoissa, jotta olisi aikaa sulatella asiaa.

masuilija: Meillä on myös tuo lastenhoitajan saanti todella kortilla, mutta onneksi kuitenkin mies pystyy olemaan sen päivän pois töistä. Se vasta hankalaa olisi jos ei mieskään pystyisi, vaikka onhan se toki todella kurjaa jos mies ei pääse mukaan : / Minunkin ultra kutsussa taisi lukea oikein boldattuna ettei lapsia oteta tutkimushuoneeseen.

Krumeluu: Doppler taisi olla myynnissä smurffiina84:lla :)

Neea92: Moni täällä on kysellyt noista vatsakivuista vähän väliä, joten uskoisin sen olevan ihan normaalia :) Itselläkin ollut vaikka minkälaisia vatsakipuja jomotuksesta viiltelyihin.

Unohtuikohan jotain.. No saa jäädä, olen nyt niin huonolla tuulella että :kieh: Olisi mukavaa jos joskus voisi nukkua 7-8 tunnin unet kertaakaan heräämättä. Joko en saa unta, tai sitten herään kukonlaulun aikaan enkä enää saa unta.

Moon 10+0 :heart:
 
kaktuspiikki, ok, kiitos infosta ja suuret pahoittelut, ei varmasti ole ollut helppoa, kun raskaus kuitenkin ollut jo noinkin pitkällä.

Tillu79, kovasti voimia sinne! Toivottavasti kaikki menee vielä hyvin.

Seuloista, aion osallistua seulontaan, ja ainakin nyt olen miettinyt, että vakavasti harkitsisin keskeytystä, jos kävisi ilmi, että on Down. Toivotaan tietysti parasta, ettei sitä joudu edes miettimään.

Töissä olen asiantuntijatyyppisissä tehtävissä, eli kärjistetysti, poissaolot tulee omaan niskaan, työt ei minnekään katoa, jos olen poissa... Toistaiseksi oireet on olleet sen verran lieviä ja nyt lähes jo poistuneet, että töissä voinut olla ihan hyvin. Ainoa, mikä aiheuttaa päänvaivaa, että mitä kaikkea sapuskaa voi kuljettaa mukana ja missä välissä niitä ehtii puputtaa :D

Guitar 10+3
 
guitar ei ollut helppoa ei. varsinkin kun pikkuinen piti alateitse synnyttää,toi `keskeytys´ antaa vähä väärän kuvan,tai ainakin mulle anto ekaksi. Mutta nyt olen kiitollinen siitä että olen saanut senkin kokea,normaalistihhan diabeetikko sektiolla synnyttää.
seuloista kaikkiin osallistutaan ja halutaan tietää jos jotain on. annoin luvan myös sellaiseen munuais-seulaan,oli joku uus seula. Edellinen keskeytys kun liittyi juuri sikiön munuaisongelmiin.
työstä vielä sen verran että mulla siitä hankala jäädä saikulle jos esim aamulla niin huono olo ettei jaksa ja oksennus vaan lentää,kun mistäs pomo siinä ajassa ettii varapaikan hoidokeille. pitäs vähintään edellisenä päivänä tietää jos ei työkykyinen huomenna...aika kinkkinen juttu. eikä tätä hommaa oikein hirveen väsyneenä pystys tekemäänkään,lapsethan siinä kärsis jos olisin kiukkunen enkä jaksa touhuta niitten kans,niitä kun kuiteskin on 5,niin olisi hyvä jos ei keskittyminen hirveesti herpaantus,nehän menis pitkin seiniä! :D
mutta vielä ei oo siltä tuntunu etten jaksa,katotaan sit kun maha kasvaa!

nyt nukkuun että jaksaa vielä huomisen repästä!
 
Onnittelut ultrassa käyneille hyvistä kuulumisista! :) Ei olisi itselläkään enää pitkä aika - 4 päivää niin pääsee np-ultraan :)

Tillulle tsemppiä, ja toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin!

yrityskerroista olitte jutelleet. Esikoisesta meillä tärppäsi yk6 ja tämä toinen yk3, eli ei onneksi olla kovin kauaa jouduttu yrittämään :)

seuloista me meinataan osallistua

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt lyö pää sen verran tyhjää, että taidampa vain mennä nukkumaan.

äippä 10+0 (POKS!)
 
Ihana lukea mukasvista ultrakuulumisista! Onnea teille :heart:

Nyt piti oiken tulla tänne poksahtamaan, kun aiemmat kerrat on menneet ohitse. :D. Nyt siis menossa 11+0. Tuntuu jo mahdottoman pitkällä olevan tää raskaus.

Yrityskerta, jolloin meillä tärppäs,taisi olla yk9. Esikoisen imetyksen lopetin huhtikuussa, joten hormonit tasaantu vasta sen jälkeen. Varmaan aika normaali aika meni, vaikka se tuntui älyttömän pitkältä!

Nyttynenä ja katkis 11+0 (POKS!)
 
Huomenta! Onko kellään muulla nukkumisongelmia? Yleensä oon valvonu 23-24 asti ja nukkunu 10-11 jos on ollu vapaa tai iltavuoro. Siitä asti kun sain plussan oon menny nukkuun 21-22 aikaan ja herään 6-7 välissä. Tää on ihan hirveetä. Johan siinäki on jo unta mut haluun nukkua varsinkin mun vapaapäivinä enkä herätä kuudelta :(

Pahoinvointiin auttaa mielestäni parhaiten suolakeksit :) alussa söin salmiakkia ja join vichyä mut kun oksensin nekin pihalle ni ei enää maistu. Äiti opettanut pitämään suolakeksejä automatkoilla mukana ettei paha olo yllätä. Muistin niitä eilen ostaa kaupasta ja tänäaamuna ainakin auttoi :)

Kusma ja sykkivä hattivatti 7+2
 
Moonchaser Luojan kiitos mies pääsee synnytykseen mukaan. Minähän en ilman miestäni synnytä :D Viime synnytyksessä mies pääsi käymään äkkiä kahvilla ja vessassa, ei ees tupakilla uskaltanut käydä kun tarvitsin miestä koko aika. En mitenkään sillein että olisin passuuttanut hakemaan sitä ja tätä, vaan mies oli suurena turvana ihan riitti että oli koko aika kädestä pitämässä kiinni ja sen 10min minkä mies oli poissa oli se todella pelottavaa, olla ihan yksin siellä huoneessa supistuskipujen kanssa :( Joten siskoni siis hoitaa esikoista seuraavan synnytyksen ajan. Siskolla ei ole autoa ja asuu meistä noin 30min ajomatkan päässä, synnytyssairaalan matkan varrella, mutta sillä niin pieni asunto ettei sinne edes matkasänky mahdu joten sisko olisi yöllä haettava meille ja kauheesti on mitä pitää sumpalta. Miehen veli just muutti tosta parin kilometrin päästä, parin sadan kilometrin päähän :/
Pahoinvointiin Meidän äiti neuvoi esikoista odottaessa, että hapankorput ja niitähän sitten nakertelin koko aika ja se auttoi. Ite en suolakeksejä silloin saanut alas. Nyt ei oo enää niin etova olo ollut, johtuisikohan siitä että otan aika iisisti. Esikoista odottaessa oksentelin koko aika rv18 asti.
 
Niin joo ja hemmotellaanko täällä muita yhtä paljon kun minua? Mies huolehtii koko aika, että nukun tarpeeksi ja jopa kattoo että puen ulos tarpeeks :D Tuo herkkuja aina sillon tällön ja hoitelee paljon enemmän kotihommia että saan levätä :) On tää raskausaika aika luksusta :D
 
nukkumisesta no joo! yöllä saa herätä 1-2 kertaa vessaan ja sit ei nukuta enää ollenkaan kun oot käyny hiippailemassa.Nukahtaminen on välillä kans vaikeeta,jos ei vaivaa levottomat jalat niin sitten ei vaan yksinkertasesti uni tule! tosi aikasin saa mennä nykyään nukkumaan,heti 21 jälkeen,jää kaikki sarjat kahtomatta : / viikonloppunakaan ei jaksa enää valvoo pitkään. en nyt tiijä onko nuo varsinaisesti ongelmia,mutta ärsyttävää kylläkin!
mieliteoista mulla tekee kauheesti mieli hedelmiä! omenoita ja kiiwejä piti ostaa eilen kaupasta,oisin ottanu myös banaaneja mutta olivat tosi huonoja. varsinkin noita omenia menis vaikka kuinka! välillä tulee himo kunnon hamppariin,mutta "onnes" meijän kylällä on vain yks kuppanen grilli,ei viiti 30km päähän kaupunkiin lähtee hampparin perässä! :)

kaktus ja tyyppi 8+5
 
Nyttynenä Voi kuinka pitkällä jo olet!! :flower:

Onnea kusma ultrakuulumisista! Unijutut on ihan samanlaisia täälläkin; harmittaa oikein kun tiedän sammuvani todellakin viimeistään klo 22 (yleensä petissä jo ysiltä..). Tänään sain poikkeuksellisesti nukuttua vähän yli kahdeksaan, vapaapäivä lähes nimittäin edessä.

Jännittää, kohta lääkäriin. Neuvolatäti sanoi että tämä lääkäri saattaa myös ultrata (toivon että ultraa). Neuvolassa siis tehtiin jo ar-ultra.

Pipsapippuri rv 8+4
 
Huomenta!

Ei tarvi tänään taas varmaan ulos mennä, pakkasta -22,5 astetta :kieh: Jossain varmasti vielä kylmempi, mut jo toi on mulle ihan painajainen :D

Näin sitten viime yönä sellaista unta, että oltiin miehen ja lasten kanssa menossa ensimmäiseen ultraan ja vasta sairaalassa muistettiin, että lapset eivät saa tulla ultrahuoneeseen mukaan. Mietittiin, ehtisikö joku ystävistä tulla sinne niitä vahtimaan ja myös sitä, voisiko ne olla sen aikaa kahdestaan siinä oven ulkopuolella :D Jouduin kuitenkin lopulta mennä yksin sinne ultraan. Siinä sitten kätilö ultrasi ja katsoin siitä kuvaruudulta ja siinä näkyi 4 sykettä :O Olin tosi järkyttynyt. Ihmettelin sitten, miksi kätilö sanoi, että kaksi näkyy, mutta toinen niistä on mennyt kesken ja ONNITTELI tämän jälkeen :whistle: En tiedä, mitä ne 4 sydämensykettä sitten oli :LOL: Huh huh.

Danjuska, ihania ultrakuulumisia! Muilla myös, Kusma ja keitä teitä nyt oli :heart:

Cira-, tervetuloa :)

Onneksi lapset ovat keksineet kivoja leikkejä ja tekemistä keskenään, nyt, kun molemmat on kotona... Varmaan jossain vaiheessa menee väkisinkin villiksi touhut ja aletaan hyppiä seinille, kun uloskaan ei tossa pakkasessa voi mennä. Muuten olisin varmaan päästänytkin, kun ei kummallakaan ole kuumetta ja yleisvointi on kyllä ihan normaali.

Salainen 8+5.
 
masuilija ole tyytyväinen että saat olla hemmoteltavana. Minä en saa mitään erikoisuuksia. Oksentamiseenki mies vaan tokas että vuotaako sulla nenä kun kävin oksella ja koira tuli kattoo että mitä touhuan. Koiralle sanoin ettei tarvi huolehtia, kaikki on hyvin. Mies ei oikee ymmärrä mitä mun kehossa tapahtuu. Eikä se suostu siitä netistäkään lukemaan vaikka olen pyytänyt :( tekee välillä oikeen pahaa että yksinkö joudun kaiken kokemaan :( kyselin eilen mieheltä että kertooko se porukoilleen kun ollaan menossa niillä käymään about r-viikolla 12 (jos sinne asti päästään), ni ei aijo kertoa. Ehkä sitä pelottaa kaikki uus. Mutta niin pelottaa minuakin ja ehkä vielä enemmän mutta en saa tukea mistään :( välillä miettii että oliko tämän hankkiminen sittenkin virhe :( Huoh....

Kusma ja hattivatti 7+2
 
kusma Meillä mies oli esikoista odottaessa aivan samanlainen, kun saatiin raskaudesta tietää. Ekan kuukauden mies ei suostunut koko raskaudesta puhumaan kunnes sitten sanoin että joko lähdet tai jäät mihinkään en suo velvoita, mutta nyt tähän on tultava stoppi ja niinpä mies sanoi jäävänsä ja mitä pidemmälle raskaus meni sitä enemmän mies rupes kaikille kertomaan (ihan tuntemattomillekkin), että meille on tulossa vauva ja voi kun se puhu ultrista ihmisille niin ihan silmät kiilti ja siitä näki miten se oli onnellinen. Ja nyt sitten kun kakkonen tulossa niin mieskin on heti alusta asti uskaltanut heittäytyä mukaan raskauteen. Miehille se asia vaan ei ihan yhtä nopeasti tule konkreettiseksi kun naisille. Naiset tuntee koko aika kehossaan sen mutta miehet ei välttis tajua vasta kun näkee sen pienen ihmeen.
 
kusma :hug: kuulostaapa aika ikävälä tuo sinun miehen suhtautuminen..mutta jos sitä todella pelottaa kaikki uusi ja miehillä nyt yleensäkkin kestää kaiken uuden sisäistäminen hieman kauemmin! :D oliko hän ultrassa mukana? ajattelin vaan että kun on hattivahdin nähnyt,niin jos sitten tajuntaan pamahtaisi mitä on tapahtumassa!
meillä kyllä mies huolehtii ja kyselee kun tulee kotiin että miten päivä menny. iltasin silittelee mahaa nukkumaan mennessä ja töihin lähtiissä taputtaa masua ja sanoo heipat :LOL: voi kuulostaa tosi ällönherttaselta! minusta ainaskin ois ennen kuulostanu,nyt jotenkin tullu tällänen pehmis että kaipaa silityksiä ja hellimistä! :ashamed:
Tervetuloa cira-!
salainen samoilla viikoilla mennään!
ootteko jo nähneet uusimman seiskan?! miten sen Martinan maha voi olla jo niin iso,jos sillä kerta syyskuussa laskettuaika?! taitaa olla turvoksissa? tai jos se huijaa ja laskettu on ennemmin! (kuulostaa nyt siltä että ihan sikana kiinnostaa sen ämmän touhut!)

kohta alkaa viikonloppu!! tynpii vaan kun mies joutuu töihin.

kaktus 8+5
 
Mitä???Onks Martina raskaana? Kelle :D

Mies oli eilen mukana ultrassa ja kyselin jo että mihin aikaan päivästä varaan ultran että se pääsee mukaan. On siis tulossa joka ikiselle käynnille mukaan jos se minusta on kiinni :D ehkä labrassa uskallan käydä yksinkin :) Tätä varmasti varjostaa se, että sain plussan marras vai oliko joulukuussa joka seuraavana päivänä näyttikin negaa. Mies pettyi siitä tosi pahasti. Se kerto sen jälkikäteen mulle. Sen takia ei uskalla vielä iloita. Toisaalta ymmärrettävää. Pitää munkin jalat vielä maassa :) näytin sille eilen ostamaani dopperia ja näytti hymyilevän. Ne ei vaan sillä vielä kuulu. Jospa kaikki tulee aikanaan.

Kusma ja hattivatti 7+2
 

Yhteistyössä