Syyskuun söpöläiset <3 - Elokuussa

Täällä meikäläinenkin edelleen yhtenä kappaleena lääkärin uhkailuista huolimatta. :wave:

Velmutar kyseli, että miten mun aiemmat lapset on syntyneet. Esikoinen (poika nyt jo 13-vuotias) syntyi 37+6 täysin sponttaanisti supistuksilla. Ainuttakaan harkkasupparia ei ollut ennen tuota synnytyksen käynnistystä. Poika oli aika pieni ( 2800 ja 46 senttiä) ja lääkäri epäilikin tuolloin, ettei viikot todellisuudessa olisi olleet vielä noin paljon. Tyttö puolestaan syntyi 37+4 ja tuossa raskaudessa kärsin kovistakin supistuksista noin puolivälilstä eteenpäin. Katotaan vaan, niin tällä kertaa mä kärvistelen tän mahan kanssa vielä joskus 42+6! :stick: Kauhea paine alakerrassa koko ajan, mutta mitään muuta ei sitten tunnu tapahtuvankaan.

Aika ihme muuten, ettei kukaan ole ottanut varaslähtöä vielä. Noita muita ketjuja kun lukee, niin usein joku on synnyttänyt jo melko aikaisillakin viikoilla... Tosin facebookissa kirjoittelevat eivät välttämättä muista käydä tänne päivittelemässä.

Hyviä vointeja kaikille!


Mei* 36+0
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista Katariine & Keltakukka! =) En kyllä saanut 4 tuntia pidäteltyä, nippa nappa pääsin kolmeen tuntiin. Ei vaan pysty!

Hispula: Joo, juttelin tänään yhden kaverin kanssa ja hänkin sanoi, ettei uskalla mennä omien koiriensa kanssa sen talon ohi. Hänkin oli miettinyt eläinsuojeluilmon tekemistä. Hirveetä sanoa, mutta onneksi ko. perhe ei sentään asu meidän naapurissa eikä edes samalla tiellä, mutta onhan se ihan persiistä, että lasten koulureitti menee väkisinkin siitä. :( Pitää miettiä sitä poliisi-yhteydenottoa. Esikoinen näki viime yönä painajaista ja kertoi siitä unissaan tultuaan meidän väliin. Niin käsittelee nyt unissaan tuota inhaa episodia! :(

Munkin täytyy käydä ostamassa tuota nestemäistä rautavalmistetta. Jos ottais loppukirin hempan nostamisessa. Tänään se oli 108, mikä on kyllä mulle tosi alhainen. Oon syöny päivittäin motivitamiinia, jossa 20mg rautaa ja muistaissani Retaferia (50mg), mutta ei mitään apua. Ois kiva, jos se hb vähän nousis ennen synnytystä.

(.)Tänään olin neuvolassa 1.5 tuntia plus labra päälle. Uusi th, jonka kanssa alkuun juteltiin paljon. Hän tarkkaan tutki ja varmisti kaiken. Lisäksi vauva oli ollut aika vaisu monta tuntia ja neuvolassakin oli hiljaa. Sykkeet ok (135-145) ja lisäksi th kysyi, saako hän harjoitella mun masulla ultrausta. No, todellakin sai! Th yritti herätellä pientä siinäkin, mutta vaisu oli. Hengitysliikkeitä teki kyllä topakasti ja muutaman kerran heilautti kättään. Piti sitten seurata tarkkaan liikkeitä ja soittaa, jos ei piristy, et laittavat sit käyrälle. Ja kyllähän se piiperö piristyi sitten, kun pääsin kotiin syömään ja juomaan kunnolla. Onneksi!!

Noh, mutta sitten myös mietittiin mun ylävatsakipua kahden th:n voimin ja päätettiin laittaa mut toksemiaverikokeisiin. Niistä sitten piti joka tapauksessa soittaa ja ei ollut hälyttävää onneksi. Huomenna vielä gyne katsoo ne tulokset, sillä sain huomiseksi synnytystapa-arvio ja vauvan kokoarvio ajan (jännää!!!). Ja mitähän muuta... muuten asiat ok. Ketoaineet kolmella plussalla. Johtuu kuulema siitä, etten ole juonut tarpeeksi tai sitten että olen liian tiukalla dieetillä.

Sf-mitta pompsahti taas ylöspäin ollen 34 cm, kun tää uusi th mittasi. Aiemminkinhan hänen mittaus tuotti iiiison lukeman, kun taas vanha th:ni ja lääkäri ovat mitanneet maltilliset keskikäyrällä kulkevat mitat.

Mei*Minen jotennii jaksa uskoa, että menisit yliajalle. :) Mutta kyllähän tässä loppumetrejä lähestyessä saa jännittää... tai siis ainakin minä jännitän ihan koko rahalla! Tosin olen yrittänyt luoda itselleni positiivista fiilistä väkisin -ihanaa kun tulee vauva!

SuSetteTunnistan niin tuon olon! Mullahan tosin ollut aika huonovointinen raskaus, alkuun viikot 6-26 ällöilyä. Sen jälkeen ollut välillä hyviä kausia. Mutta nyt taas tulee niitä pahoja oloja, röyhtäyttää sikana ja just se tunne, kun ois liian kova nälkä, joka aiheuttaa sen olon. Johtuisko helteestä, loppuraskaudesta -ne kun muodostaa sellaisen hieman haasteellisen pikku kombon. :/

Velmutar 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten käytyä OAS:ssa näytillä..nuo mahakivut on kuin onki ihan oikeita suppareita..käyrällä käytiin 40% asti. Mutta onneksi paikat kiinni, kanava lyhentynyt 3,5cm:iin..ois ottanu mut osastolle makaamaan ja tipan jatkoksi mutta sain puhuttua että lepäilen kotona, otan 3x/1g panadolin pv:ssä ja juon ja juon...kaikki muut jutskat ok eli pissa ja paineet..nyt toivon vaan että neiti pysyy masussa vielä 3vkoa että pääsen tuonne synnyttämään muuten kutsuu Oulu tai Kokkola...ai niin kokoarvio tässä vaiheessa vaivaiset 2500g eli ei mikään keijukainen..tää lekuri oli sitä mieltä että viime rv38 käynnistetään jo tuon koon vuoksi... Mulla sokerit ollu nyt ok, joten en tiiä mikä tuota neitiä noin kasvattaa..

C ja neiti rv32+6
 
Synnytystapa-arvio täälläkin tänään käytynä. Mullahan vauva oli useamman viikon perätilassa, mutta oli nyt pompsahtanut oikein päin :)..jotain hyvääkin siis.

Huomasin että Monella muullakin näyttää olevan matalat hempparit riesana :/. Mulla nuo hb:t on tosiaan pyörineet 90 kantturoissa viime viikot ja huolimatta 80tipan päivittäisestä Maltofer annoksesta, hb oli noussut vain yhden pykälän :/.
Äippäpolilla lekuri oli sit sitä mieltä, että tehdään rautatankkaus iv:nä ja tänään laittoivat jo eka satsin 1000mg rautaa suoneen.
Ensi viikolla olis sitten toinen kerta ja toivotaan että hempparit nousee! Onko muilla kokemuksia tuosta tankkauksesta?? Tai ollut siitä neuvolassa puhetta?

Muuta ihmeellistä tuossa synnytystapa-arviossa ei ollut..katsottiin vauva ultralla ja kokoarvio oli 2700g..luulen kyllä että tuo on aika alakanttiin..Sit lääkäri teki sisätutkimuksen ja otti streptokokkinäytteen, siinäpä se sit oli. En tiedä mitä odotin mutta odotin jotain enemmän :p ! Onko teillä muilla ollut jotain muuta tuossa synnytystapa-arviossa vai onko mennyt samaa rataa?

Sisso + mökö rv36+1
 
Sisso: ei ollut mullakaan tuon ihmeempi lääkärissä käynti tänään. Sisätutkimus (ei mitään synnytykseen valmistautumisesta kertovaa) ja kokoarvio. Kokoa vauvalla nyt 2994g tuon ultran mukaan. Gynen mukaan hyvän kokoinen, ei ainakaan diabeettinen vauva ole. Ehkä lasketun ajan kieppeillä olisi n. 3.7 kiloinen. Mutta näähän on nyt vaan suuntaa antavia. Eikä ollut vauva laskeutunutkaan, vaikka niin juukelisti juilii ja vihloo tonne alas ja pissittää koko ajan. Joo, ja ei muuten kukaan puhunu mulle rautatankkauksesta, tosin onhan sulla selkeesti matalampi tuo hb. Varmasti hyvä juttu, että mahdollisuus tommoseen tankkaukseen. =)

Sykekäyrällä sitten olin lähes puoli tuntia, sillä vauva on ollut taas vaisu. No, onneksi kaikki kunnossa. Syke vaihteli 135-165 välillä ja vauva alkoi liikkuakin jonkin verran, kun siinä makoilin. Rauhallisin mielin kotiin, gyne sanoi. Ilmeisesti pieni on sitten melko aamu-uninen tapaus ja aamut/ aamupäivät menee koisatessa pitkälti.

Nyt sänkyyn hetkeksi kyljelleen lukemaan uutta Kaksplussaa. Erityisen kiinnostava juttu taitais olla "hyvä synnytys!" :D

Velmutar 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Moro!

Neuvolalääkäri täälläkin takana ja superhyviä uutisia: tyyppi oli kääntänyt pään alas päin ja kuulema kiinnittynyt! :) Eli RT:n merkkasi neuvolakorttiin (selitti samalla, että sana raivo on vanhaa suomea ja tarkoittaa päälakea, nykyisin päälaen takaosasta vielä käytössä takaraivo :) ). Tämä RT-asento selitti särkyilyn ja paineen tunteen ihan alavatsalla. Kokoarviota ei antanut. Tämä oli synnytystapa-arvio, ei siinä munkaan kohdalla kummempia. Tai siis lääkäri sanoi, että kaikki kunnossa ja nyt odotellaan, milloin pieni haluaa syntyä.

Uutisesta innostuneena menin shoppailemaan, vähän taisin tuhlatakin, vaikka koetin ostaa sellaista, mitä voi synnytyksen jälkeenkin pitää... :D

Ilokarpalo ja Pipana 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Sisso ja Ilokarpalo, kiva kun vauvat ovat ymmärtäneet asettua lähtöasemiin :) Meijän vaavi se vaan majailee poikittain.... Kovasti oon yrittäny sille jutella että kääntyis pää alaspäin mutta eipä ole vielä ottanut neuvosta vaaria. Edelleen liikkeet tuntuu kivuliailta ja kovilta, maanantaina on se ylimääräinen lääkäriaika, katsotaan, mitä siellä sanotaan. Onneksi liikkeitä kuitenkin tuntuu tasaiseen tahtiin niin ei tarvitse olla sen kummemmin huolissaan.

Alkuraskauden etova olo on tullut takaisin minullekin, myös maha on ollut löysällä ja kaikenlaisia kipuja on ilmaantunut alapäähän ja nivusiin. Pitää yrittää ajatella niin että ne ovat hyvä juttu, mutta tässä univelassa ja kuumuudessa nyt ei oikein jaksa ajatella positiivisesti. Onneksi nämä helteet ilmeisesti helpottaa huomenna! Yöunet on menny ihan pipariksi, jalkoja turvottaa ja sen takia kuumottaa sekä särkee niin ettei nukkumisesta tule mitään. Muutaman tunnin olen saanut nukuttua siellä täällä. Joten ärtyisyyttä on ilmassa täälläkin..

Tänään kävin hakemassa matkarattaat ja kaukalon, enää pitää hankkia vain kaikkea pientä sälää. Miten muuten, onko teillä kellään ollut käytössä vaipparoskista? Itse vähän katselin sellaista mallia, johon ei tarvitse ostaa erikseen niitä vaippakasetteja tms., vaan joihin kelpaa ihan tavallinen roskapussi. Aika kalliita vain ovat.. Muuten varmaan tavallinenkin roskis kelpaisi, mutta haluan "koirankestävän" ratkaisun, tuo meidän nuuhku on sen verran innokas metsällä hotkimaan kaikki eteen tulevat shaibat että epäilemättä myös vauvan jätökset maistuisivat... Ajatuskin sen siivon siivoamisesta yököttää, joten ajattelin varautua tarpeeksi hyvin etukäteen!
 
Täällä terkka ei edelleenkään osaa sanoa, miten päin vauva majailee. Enkä osaa itsekään. Potkut tuntuu niin epämääräisesti ja tunnustellessa maha tuntuu vain pinkeänä pallona. Seuraava neuvola olisi 36+2 ja silloin olisi tarkoitus ultrata, että näkisi, miten päin heppu on.

Monella ilmeisesti ollut tuota huonoa oloa. En muista mainitsinko jo täällä, mutta itse oksentelen säännöllisesti, ihan kuin mahatauti olisi pari kertaa viikossa. Sama juttu oli edellisestäkin lapsesta, silloin jouduin väliin jo osastollekin, mutta eivät selitystä löytäneet.

Hankinnoista meiltä puuttuu muistaakseni enää amme ja patja pinnasänkyyn, ne kun muistaisi ostaa...

Uuteen kotiin ollaan totuteltu ja tavaratkin alkaa löytää paikkansa. Astioita tarvittaisi vähän lisää, mutta muuten menee mukavasti. Kyllä sen eron etenkin näillä viikoilla huomaa, kun yhtäkkiä on yksin isompien lasten kanssa. Pitää jaksaa käydä leikkipuistoissa, kävelyilla, pyöräretkillä jne... huuh, miten sattuukin jalkoihin!!! Ja turvotus kovaa luokkaa. Toisaalta lapset ihanasti auttaa, jos esim. pitää nostaa lattialta tavaraa tms. Ihanaa, kun ensi viikolla alkaa koulut!

Sydäntähti 34+1
 
Oliko Ilokarpalolla tapahtunut kohdunsuulla mitään? =) Itsellä vasta viikon päästä neuvolalääkäri jota odotan mielenkiinnolla.

Crocus, aika jännää että supistuksia sitten olivatkin. Kylläpä niitä onkin monenlaisia :O

Tänään tuli postilaatikkoon Bravadon leopardikuosiset imetysliivit! Vähän oli tyylilkkäät :D. Ne näyttivät tosi suurilta, ja mietin että tulikohan aivan pieleen arvioitua koko, mutta sovittaessani olikin just sopivat. Kuinkahan kinnaa sitten kun maito nousee... Vaikka kyllähän ne joustavilta ja mukavilta tuntuivat, ainakin verrattuna niihin h&m:n halpisrintsikoihin joita mulla on useammat.

Tänään on tullut vain muutamia supistuksia, mutta nyt illalla omituista vihlontaa/pistelyä/kihelmöintiä alapäässä. Ihan kuin olisi pissatulehdus, mutta ei mitään pissaamiseen liittyvää kipua kuitenkaan. En oikein osaa paikantaa että onko se tuolla sisuksissa vaiko virtsaputken paikkeilla. Kuitenkin erilaista kuin ne sukkapuikkovihlaisut, ei ole niin kipeitä, vaan ihan istuessakin kihelmöi ja vihlailee. Kenelläkään kokemusta??

RauRau ja pikku-ukko 35+1
 
Me piipahdimme ultrassa viikolla 32+5 tarkoituksena tarkistaa, miten heppu on kasvanut. Ja hyvinhän tuo oli, tällä hetkellä mennään normaalin ylärajalla mutta pääpaino kuitenkin sanassa normaali. Painoarvio oli 2,3kg. Siispä en pääse enää jatkokontrolleihin enkä myöskään synnytystapa-arvioon. Tekisi mieli sanoa, että tuurilla ne isotkin laivat seilaa...hmph. Syntymäpainoarvio on edelleen 4kg:n paremmalla puolen. Reisiluu vastasi viikkoja, vatsanympärys oli pari viikkoa edellä ja pää oli jopa kolme viikkoa edellä. Hiukan pelästyin tuota päämittaa, mutta lääkäri sanoi pään rakenteiden olevan ihan normaalit, pieni on vain ilmeisesti hiukan isopäisempi. Onpas muuten kiva synnytyksen kannalta...

En tajua miksi, mutta olen säästynyt kaikenlaisilta turvotuksilta keleistä huolimatta. Kätilö sanoi sen johtuvan varmaankin hyvästä nestetasapainosta, eli hörppikää ihmeessä vettä! Ja vichya, siitä saa ymmärtääkseni mineraaleja hikoilun myötä poistuneiden tilalle. Kummempaa en nimittäin ole tehnyt, mitä nyt pysynyt liikkeessä tuon taaperon perässä juosten. Närästyksestä kyllä kärsin sitten turvotustenkin edestä, joten vinkkejä otetaan vastaan sen vaivan nujertamiseksi (jugut ja Rennietkään eivät enää oikein pure).

Hispulako se kyseli vaipparoskiksesta? Meillä on toiminut hyvin ihan tavallinen poljinroskis jossa on tosi tiivis kansi. Sisällä on kaksi muovipussia sisäkkäin ja täyden lastin vaipat olemme sujauttaneet aina pieneen pakastepussiin ja laittaneet pussinsuun tuplasolmulle. Suht hyvin on hajut pysyneet kurissa :)

Täällä alkaa olla vauvaa varten kaikki valmiina, jopa paketti 1-koon vaippoja ja kaksi pientä tuttia. Enää Lansinoh äidille ( kiitos muuten sille ihanalle joka vinkkasi tuon osaksi sairaalalaukkua, ehdottoman kannatettava idea) ja koti taitaa olla vauvaa vaille valmis.

Täälläkin muuten kääntyillään edelleen ihan miten sattuu, ultrassa oli sentään pää alaspäin. Tänään olisin voinut vannoa tunteneeni tyypin olevan poikittain ja tällä hetkellä ilmeisesti taas pää alaspäin. Vielä on siis tilaa pyöriä eikä puhettakaan kiinnittymisestä. Mutta kuten sanottua, 7 viikkoahan tässä on vielä matkaa :)

-Napsi 32+6-
 
Aika monella näköjään ollut ihan perustarkastus tuo synnytystapa-arviokäynti.. Itse vaan odotti jotain erityistä, en kyllä tiedä mitä :)!

Mulla on tänään ollut ihan järkyttävän outo päivä! En tiedä enteileekö tämä synnytystä tai jotain ja pitsäkö tässä olla huolestunut..vai voisko johtua eilisestä suonensisäisestä rautatankkauksesta?
Tuntuu että mun jalat ja kämmenet on ihan tulikuumat ja mulla on muutenkin ylilämmennyt olo ( ei samanlainen kuin yleensä nyt helteessä)ja pinna on kireellä kun viulunkieli - en muista koskaan olleeni näin hemmetin epämääräisen hermostunut saati kun ei itsekään tiedä että mikä ottaa päähän, joku vaan hermostuttaa ihan he...tisti?!
Lisäks mulla on ollut viime kuukaudet tosi matala verenpaine 90/55 ym.luokkaa) tänään paineet olleet 127/60 luokkaa, siis normaalit mutta aiempiin paineisiin verrattuna melko korkeat?!
Oliko täällä muuten kenelläkään kokemusta tuosta iv rautatankkauksesta?
Koetin hakea keskusteluistakin mutten löytänyt tietoa oikein mistään.

Velmutar, oliko sulla hempparit mitä luokkaa? Ja ootko kauan syönyt rautalisää/paljonko?
Hispula, toivotaan että vauva kääntyis itsellään! Vielähän se ehtii :)!
Lohdullista (jälleen kerran) kuulla että muillakin on vaivoja. Mulla yöt on kauan olleet katkonaisia ja huonoja, selkä on järkyn kipee, jalkoihin ja nivusiin + alapäähän koskee ja turvottaa ihan hitokseen. Elämä on siis ollut lähes koko raskauden ajan yhtä valivalia kun olo on ollut melko huono.

Hurjalle tuntuu että vauva pitäs olla reilun kolmen viikon kuluttua sylissä, apua! Vielä on juttuja hankkimatta m.sänky! ja laukut pakkaamatta. Mites te muut, ootteko jo pakanneet sairaalakassin?
 
Jaahas, se olis neuvolapäivä. Kuopus lähtee mukaan, joten kovin syvällisiä ei voi jutella. Puntarilla käynti ahdistaa jo nyt. Miten se onkin aina yhtä ahdistavaa.

Eilen illalla kävin lenkillä ja ei kyllä kovin kummoista vauhtia enää pysty kävelemään, kun supistukset hidastaa. Voi että mä odotan, että pääsen juoksemaan! Sitä oon kyllä kaivannut. Mies käynnistelee kovasti treenejään näin kesän jäljiltä ja tympeetä katsella vielä vierestä. Mut pian...pian mäkin pääsen liikkumaan :)

Mukavaa päivää kaikille! Jännää odottaa kuka synnyttää ekana...Mei?

SuSette ja rv 33
 
Täällä oli eilen neuvolakäynti. Mulla on verenpaineet olleet koko ajan luokkaa 120/70, mutta nyt oli alapaine pompsahtanut 91. Sain mittarin kotiin ja pitää seurailla. Neuvolantäti ei uskonut, että viittaisi mihinkään alkavaan raskausmyrkytykseen, vaan pikemminkin lähestyvään synnytykseen. Sissolle tiedoksi, että voi tosiaan liittyä lähestyvään synnytykseen. Mulla nousi viikkoa ennen synnytystä myös edellisessä raskaudessa.

Eilen oli jännä päivä supistuksienkin osalta. Mullahan on tullut harkkasupistuksia viikolta 15 alkaen, mutta eilen ne olivat ensimmäistä kertaa tosi säännöllisiä. Niitä tuli koko päivän ja illalla klo 17-19 mä laitoin ajat ylös ja tulivat säännöllisesti 4-5 minuutin välein. Kipu ei kuitenkaan ollut sietämätöntä, mutta loivat järkyttävää painetta tuonne alas. Yön myötä kuitenkin rauhoittuivat ja nyt on tullut enää ihan muutamia tämän aamun aikana. Eli ei tullut lähtöä vielä.
 
Hispula: Eilen koetin jo vastata, mutta vastaus ei näköjään tullut palstalle asti. Eli jos oikein laskin, sun LA on 19 päivää mun jälkeen. Toivotaan siis, että sullakin vaan verkkaisempaa tyyppiä pikkuinen ja kääntyy vielä sopiviin asemiin! :)

Raurau: Kohdunkaula ed. kerralla oli ollut mulla 3,5cm, nyt n. 2,5cm ja edelleen kiinni. Eli mukavasti etenee, kun sentään vähän alkanut jo lyhentyä. Kysyin muuten uimisesta, niin lääkäri sanoi, ettei kannata ottaa turhia riskejä tulehduksista, vaikka kohdunkaula onkin vielä kiinni. Jos olisi oma yksityinen allas, siinä saisi kuulema uida loppuun asti. :D

Napsi: mä taisin vinkata Lansinohista, kiva että vinkki hyödytti! :) Itse mietin nyt, että jättäisi rintapumpun (ainakin tilaavievän sähköisen osan) kotiin, jos sairaalalla kerran on pumppuja... Toisaalta oma pieni käsikäyttöinen olisi siitä hyvä, että käyttöä vois mahdollisesti harjoitella jo sairaalalla. Pitää nyt yrittää, ettei mitään hemosuurta kassia ota mukaan ylipäätään. :) Kätilöopistolla tutustumiskäynnillä mainitsivat aamutakin, tossut, pesukamat (+lääkkeet jos on), musiikkia ja kameran, mitä kannattaa pakata mukaan. Ja vauvalle kotiutumisvaatteet. Kuulema rajallinen määrä tilaa huoneissa, minkä takia ei hirmusti tavaraa mukaan. Ja synnytyssaliin ei tarvii tuoda auton turvakaukaloa vielä mukaan. (halusivat mainita, kun joku oli tuonut... :D )

Mua stressaa, kun vauvakamat suureksi osaksi edelleen lattialla epämääräisissä pinoissa (kaappeihin ei mahdu) ja pinnasänky kokoamatta. Kumartelu ei onnistu, niin vaikea järjestellä. Mies päivät töissä. Helle vienyt vähäisenkin jaksamisen, mutta onneksi pitäisi nyt sen osalta helpottaa! Onneksi tässä pitäisi olla vielä pari päivää vajaa 4vkoa jäljellä (vähintään), niin eiköhän nuo ehdi siinä ajassa jonkun avustuksella lajitella ja koota. :)

Ilokarpalo ja pipana 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hispula
RauRau, mulla on ollut varmaan aika samanlaisia tuntemuksia tuolla alapäässä. Sellainen epämääräinen kirvelyn, juilinnan ja nipistelyn välimalli. Aluksi ajattelin sen tuntuvan virtsarakon seudusta, mutta en enää ole varma. Tuo on tullut vasta tässä ihan viime päivinä ja tulee ja menee nopeasti, ei siis kestä pitkiä aikoja. Tuntemus on kuitenkin ihan erilainen miltä nyrkin napautukset rakkoon tuntuvat.

Täällä on ollut puhetta sairaalakassista. En ole pakannut, enkä vielä ihan hirveästi oikeastaan edes ajatellut sen sisältöä. Varmaan ehkä pitäisi :) .

Hankinnat on aika hyvällä mallilla. Enää jotain pientä kuten tutit, tuttipullot ym. on hankkimatta. Nyt olen pessyt ja puunannut yhden lipaston/kaapin vauvan vaatteille ja aloin pestä vaatteita, jotta saan laittaa ne noista laatikoista ja pussukoista kaappiin. On noi pienet vaatteet vaan kertakaikkiaan ihania :heart: . Niitä on kiva hypistellä ja pyykinpesu ei tunnu ollenkaan niin keljulta hommalta (katotaan onko sama fiilis vielä muutaman kuukauden päästä ;) )

Syyskuu14 34+0
 
Synnytystapa-arviossa käyty täälläkin. Ensin käyrää 15min (kätilö sanoi, että "kaunis käyrä, ei tarvitse enempää"), pissa, paineet, juttelut olosta ja sokeriseuranta. Kaikki tosi hyvin. Paino ei muutu mulla nyt näköjään, se seilaa sellaisen +/- 1kg välillä, nyt torstaina oli maanantain neuvolaan verrattuna -400g. Kätilö kysyi, syönkö kuitenkin hyvin ja tarpeeksi, ettei "dietti" ole mennyt liian tiukaksi... vakuutin syöväni... en kehdannut sanoa, että suorastaan mässäilen välillä ruoalla ja joskus herkuillakin vähän kerrallaan (sokerirajojen puitteissa), että itseäni ihmetyttää, ettei tuo paino ole noussut. Seuraavaksi oli lääkäri, joka katsoi kohdunsuun tilanteen (ulkosuu sormelle auki, kaula jäljellä, kiinteä muistaakseni), joka oli uudelleensynnyttäjälle näillä viikoilla normaali tila. Otti myös sen streptonäytteen. Sitten ultrasi, ja vauva olikin ekaa kertaa pää alaspäin. Vettä oli normaalisti, vauvan rakenteet kaikki normaalit, napavirtaukset hyvät ja istukka kunnossa, kokoarvio menee tasan keskikäyrällä (2,85kg nyt). Näillä näkymin en saa sektiota, sillä lääketieteellisen tilanteen mukaan on suhteellisen harvinaista, että lonkan tekonivel viottuisi synnytyksessä. Mutta, koska minulla on insuliinihoitoinen rd, eivät kuulemma anna mennä raskauden yliajalle, eli käynnistys olisi viikoilla 39/40, jos ei tule ennen luomusti. Ensi viikolla uusi ultra-aika, insuliinihoidon takia siis kuulemma seuraavat viikottain nyt lopussa ja "sitten myöhemmin" puhutaan enemmän siitä käynnistyksestä.

Olen pettynyt tuohon, että käynnistävät ehkä sitten. Ensimmäiseni käynnistettiin, ja sehän päättyi siis hätäsektioon. En ole ollenkaan tyytyväinen. Toinen lapseni syntyi alateitse ns. normaalisti, mutta ei sekään mennyt ihan putkeen, kun hän kakkasi lapsiveteen ja hengitti sitä, oli napanuora kaulan ympäri ja hänet piti "virvoitella välittömästi" (= imivät hengitystiet puhtaaksi kun vauva ei ensin hengittänyt ja tekivät jotain muuta... omat muistikuvat hieman hataria), eli nyt on ahdistus ihan huipussaan tuosta tulevasta synnytyksestä. Kuitenkin epäkypsän tilanteen käynnistely saattaa hyvinkin päättyä siihen sektioon, jolloin tulee paljon kipua ja huolta ns. ylimääräisenä, puhumattakaan siitä, että kiireellinen sektio on aina riskimpi kuin suunniteltu. Ja mitä jos olenkin se suhteellisen harvinainen tapaus, jolla lonkka ei kestäkään sitä synnytystä? Miten muka pärjäisin vauvan kanssa, jos lonkka olisi sökönä? Olen vain niin "hissukka", etten pysty näköjään vaatimaan esim. pelkosektiota, vaan mieluummin kärsin itsekseni ja ehkä fyysisestikin :/ Anteeksi tämä vuodatus, on vain jotenkin niin huonot aavistukset tuosta tulevasta synnytyksestä.

Noh, mutta näillä mennään. Stressi taas lähellä huippua...

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 36+1
 
Sisso: On mulla korkeempi hb kuin sulla, paljonkin. Mutta siis selkeesti itselleni matala. Keskiviikkona oli 108, mikä on kyllä mulle tosiaan tosi alhainen. Oon syöny päivittäin motivitamiinia, jossa 20mg rautaa ja muistaissani Retaferia (50mg), mutta ei mitään apua. Ostin nyt sitten tänään tuota Compironia. Toivottavasti sitä voi ottaa, vaikka monivitamiinissa tuleekin jo rautaa. Joo, muistelen syöneeni rautaa ainakin 3 kuukautta. Joka päivä tota movitamiinia ja tosiaan harvakseltaan Retaferia.

Mimzy: :hug: Jaksamista! Ja toivotaan kovasti, että vauva lähtee syntymään spontaanisti! (Itse taas odotan, että saisin käynnistyspäätöksen... mutta meillä tilanteet tosi erilaiset, ei voi verratakaan! =) ) Millä viikoilla sulla spontaanisti syntymään lähtenyt syntyi muuten? Mua aina nämä kiinnostaa, vaikka eihän ne sinällään välttämättä mitään kerro. Itsellä kakkonen ja kolmonen syntyneet tosi samoilla viikoilla (39+5 ja 39+6), esikoinen otti varaslähdön nuorempiin verrattuna eli 38+5.

Synnytyksen lähestymiseen on muuten mullaki viitannut joka kerta kaksi asiaa: 1. verenpaineen nousu ja 2. painon lasku.

Mä en oo eilisen lääkärin jälkeen miettinytkään synnytystä. Tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta! Tosiaan kun ei mitään pehmenemistä tms. ollut tapahtunut, niin mikäs tässä odotellessa... Ed. raskaudessa v.2010 rv 37+3 (viikkoa myöhemmin vika lääkäri ollut silloin kuin nyt) oli sentäs paikat pehmeinä ja kohdunkaula lyhentynyt 3-4 sentistä 1.5 senttiin. No, mistään senteistä tms. gyne ei puhunut, mutta sanoi vaan, että tilanne ennallaan. Joten kai se sitten oli sama tilanne, että kaulaa 2cm, joka oli jo 3 viikkoa sitten. Muusta ei sitten tietoa. Paitsi vauva on ollut pitkään pää alaspäin.

Mä olin myös alkuviikosta niin äreänä ja ärhäkkänä. Sitten tuli ihme seesteisyys keskiviikon th-neuvolan jälkeen. Mulla on kyllä mahtava th!

Tänään repäsin ja ostin namia ja suklaata ITSELLENI ja vetäsin kaikki napaan. Nam. Nyt jaksaa taas vikat viikot dieettailla. Ehkä, ei ole ollut niin kamalan tiukkaa nimittäin viimeset 2-3 viikkoa. Ollut juhlia ja kaikkee ja enpä ole viitsinyt kaurapuuro-ruisleipä-kasvis-eväillä olla silloin. Sokrut kuitenkin hyvät ollut koko ajan.

Huomenna esikoinen lähtee elämänsä ekaan futisturnaukseen. Jännää... Koulukin on polkastu käyntiin, ekaluokkalainenkin aloitti reippaasti (no, siitä ei kyllä ollut epäilystäkään :D ). Hauskaa, että esikoisen luokka on ekaluokkalaisen kummiluokka. Olivat leiskailleet tänään yhdessä. =) Pojat tuli tänään yhdessä koulusta- ekaluokkalainen tuumas, ettei äitin tartte tulla vastaan. Hän tulee veljen kanssa. No, ovat kyllä tuota reittiä muutaman kerran kesällä kahdestaan liikkuneetkin. Ja matkahan on kävellen vain n. 10-15 minuuttia.

Iloista viikonloppua!

Velmutar 36+3
 
Viimeksi muokattu:
velmutar, mulla lähti toinen spontaanisti syntymään rv 40+5 ja syntyi siis samana päivänä. Tosin, oman laskukaavani mukaan (laskettu aika oli laadittu ulkomailla 28pv kuukautiskierron mukaan, eikä sitä muutettu missään vaiheessa) oikea laskettu aika oman pitemmän kiertoni mukaan olisi ollut viikon myöhemmin. Nythän tässä raskaudessa laskettua aikaa muutettiin juurikin sillä viikolla eteenpäin ultran mukaan, eli toivoa olisi, että ehkä laskettuna aikana syntyisi jos toiseen lapseen vertaisi. Mutta jos lähtevät siis ennen sitä käynnistämään, niin en usko sitten.
 
Mimzy: juuri tuota ns. henkilökohtaista kantoaikaa vähän haeskelinkin kysymykselläni. Joillakin naisilla kun keho tuppaa suht samanpituisia raskauksia "järjestämään". Ja joillakin taas -noh, ei niin samanpituisia. ;) Mullakin muuten tuo esikoinen oli oman laskelmani (ja ultrat aina vahvisti tuon), kiertoni oli silloin 25 vrk, mukaan joitakin päiviä edellä neuvolan laskettua aikaa ja syntyi 39+1 (vaikka virallisesti neuvolan mukaan 38+5). Joten ehkä mun kropalle tyypillistä synnyttää joskus 39+ viikoilla. Tosin joka raskaus mennyt aina pidemmälle eli sen mukaan, jos spontaanisti lähtee syntymään, niin menisi laskettuun aikaan tai sen yli tämä vauveli. Mutta eihän näistä ikinä tiedä!

Olen edelleen NIIN zen!! En ymmärrä, mistä tämä mielenrauha tuli! Nautitaan nyt siitä niin kauan kuin sitä kestää!

Isot veikat ja isi esikoisen futisturnauksessa. Pikkuveikka on ihan kärttyinen ja ärtynyt täällä kotona. Taidan viedä sen piristykseksi Heselle syömään. Itse kyllä aion pysyä ruodussa enkä syö siellä mitään. Hamppariaterian olen luvannut itselleni sitten, kun kotiudun synnäriltä.

Ja en oo minäkään sairaalakassia pakannut. Ei tunnu kiireelliseltä, kerkeehän tuota. En oikein edes osaa ajatella, mitä vauvalle. (Varalta) pitää kuitenkin olla fleecepukua, lapasta ym... tuskin nää kovin lämpöset kelit enää sillon jatkuu. Sisävaatteet vauvalle ok -bodya, paitaa, housua, sukkaa. Ulkovaatteet tosiaan tuottaa vähän miettimistä. Mut en jaksa vielä sitäkään miettiä sen kummemmin. Katsoo nyt, alkaako keli miten kovasti viiletä. Esikoinen tuli kotiin paidassa ja housuissa, hatussa ja sukissa elokuun alussa. Pienemmillä ollut just ne fleecepuvut ja muut roippeet. Syyskuussa ja huhtikuussa on nuoremmat syntyneet. Syyskuinen jännittää, syntyykö vauva samassa kuussa kuin hän. Toivon kyllä, että elokuussa. Synttärirysäys tuleekin meillä sitten tähän kesä-syksy-vaihteeseen. Heinäkuun lopussa esikoinen, sit mahd. elokuun lopussa kuopus ja syyskuun lopulla kakkonen. Siinä sitä leivotaan kakku poikineen. =) Kotiäitinä jees, mutta työssäkäyvänä voi vähän kiirusta pukata.

Velmutar 36+4
 
Kyllä se vaan alkaa kuulkaas syyskuu lähetä kovaa vauhtia, kun täällä alkaa niin monella olla näitä synnytystä ennakoivia merkkejä. Jännää!

Täällä on nää turvotukset päässy lähtemään ihan käsistä. Tänään makasin saunan lauteilla jalat jäävedessä. Helpotti kyllä tosi mukavasti siihen särkyyn, mutta tuossahan tuo koko ajan nyt palailee. Ärsyttää moinen, kun ei jaksa normaalisti touhottaa vaan pitää välillä nostella jalkoja pystyyn, jos tilanne vaan tarjoutuu. No, ei ole toivottavasti enää pitkälti, kun huomenna tulee jo 37 viikkoa täyteen. Ja jos helteetkin helpottaa, niin eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu!

Se sairaalakassi tarttis kyllä ottaa pikku hiljaa to-do-listalle. Saa sitten taas maata kuukauden verran valmiina tossa eteisessä :D No ulkoilutin mä sitä viimeksikin sitten autossa aina jos lähdettiin pidemmälle kotoa. Esim. laskettuna aikana (esikoisesta siis) oltiin kaverin häissä. Siellä kun vieraat kyseli, että koska on laskettu aika, niin jokainen oli hämmästänyt, kun vastasin, että "Tänään." :D Silloin voinkin kyllä paljon paremmin kuin nyt.

Voin pikkaisen taputtaa itseäni olalle, kun sain pakolliset kouluhommat nyt pois alta. Sen puoleen ei ole siis enää mitään hätää, vaikka vauva päättäisikin saapua. Seuraava koulutapaaminen olisi 8.9. Saa nähdä menenkö yksin, kaksin vai ollenkaan :)

Keltakukka 36+6
 
Perjantaina oli neuvola ja kaikki jees. Tyyppi oli nyt pää alaspäin ja toivottavasti pysyy myös. Eilen kyllä ainakin yritti kääntyä. Jalka meinasi tulla kyljestä läpi....ottaa muuten kipeetä :/ Verenpaine oli edelleen matala ja paino oli noussut maltillisesti. Jatkuvien supistusten takia terkka halusi mut kuitenkin lääkärin tarkastukseen, mutta eka vapaa aika oli vasta 20pv.

Eilen oli huono päivä. Olin todella itkuinen ja kauppareissu käynnisti entistä kipeämmät supistukset. Niitä tuli paljon ja koko alavatsa särki. Kotona lepäilin pari tuntia ja tilanne rauhoittui. Vaikka en usko, että tämä syntyy ennen la, niin ehkä hyvä tarkistaa kohdunsuun tilanne.

Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt. Ja vauvalle on ostamatta vielä vaikka mitä. Pitäisköhän sitä aktivoitua...

SuSette ja rv 33
 
Napsi, minä kyselin vaipparoskiksesta, mutta en hajuhaittojen vuoksi vaan koiran vuoksi :) Eli meillä on sellainen rekku jota sen vaippojen sisältö varmasti kiinnostaa, joten tarvitaan roskis jota se ei saa auki. Poljinroskis on ihan liian helppo juttu tuolle... Tulin jo siihen tulokseen että ostan sellaisen vähän kalliimman version, johon ei tarvitse sitten ostaa erillisiä kasetteja. Ja jonka pitäisi olla myös "koiravarma". Ennemmin satsaan etukäteen tuohon kuin kertaakaan siivoan sotkua, minkä koira saisi aikaan...

Vauveli möyrii ja kääntyilee ihan jatkuvalla syötöllä, on kyllä aktiivinen kaveri. Tuntuu että yölläkin kun käy hereillä niin liikkuminen alkaa samantien. Vois jo asettua! Huomenna lääkäri, ja torstaina ensimmäinen perhevalmennus. Täällä Oulussa ei muuten käsittääkseni pääse tutustumaan synnytysosastolle, mikä kyllä vähän harmittaa. Kipuja on, aamuyöllä heräsin taas nivus- ja alamaha särkyihin, selkä on myös kipeä mutta ei onneksi tunnu liikkeessä, vain istuessa ja maatessa. Kyljen vaihtaminen ja sängystä ylös nouseminen on melko tuskaista. No, ei ole pitkä aika enää, meillä kenelläkään.... :) Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt, luulen että menee vielä useampi viikko ennen kuin sen pakkaaminen tulee minulla ajankohtaiseksi.
 
Mein mietintöihin sen verta, että viime viikolla on syntynyt ainakin yksi pieni tytöntyllerö ja eilisen aikana kaksostytöt :) Että ollaan syyskuisetkin aloitettu tosiaction!

Mulla on itellä 15.8. seuraava ultra, jossa varmaan päättävät myös mahd. käynnistyksestä kun isoa povaavat. Saas nähdä, mitään eivät ole luvanneet vielä että tilanteen mukaan mennään.

Muuten pitäisi vielä pari kouluhommaa tosiaan pusertaa kasaan. 20.8. viimonen tentti, sit voin mäkin vaan olla ressittä ja laittaa kotia. Ostin mä tässä yks päivä paketin tutteja ja 1-koon vaippoja :)

Sairaalakassille en mäkään oo suonu ajatustakaan vielä. Sen kyllä ehtii, meillä onneks synnärille lyhyt matka ni isimies voi sitten tuodakin jos jotain unohtuu. Toivoisin tuosta 15.pvä ultrasta vielä sukupuoliveikkausta ku tällä hetkellä meiän tyttöveikkaus perustuu siihen etteivät oo nähneet sukupuolta, kun pojilla yleensä vehkeet jossain välissä kuitenkin vilahtavat :D Kauheen epävarma olo ollu itellä. Vaatteita uskaltanu ostaa aleista ja kirpparilta jonku verran. Mä uskon tyttöön vasta sit ko ite omin silmin näen :D

Terkuin Simppu ja pikkumuru 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Mukava kuulla, että muutkin vielä "viimeisiä" opintoja puristelevat kasaan ennen jakaantumista. Mä lähetin juuri äsken tuon oman vimpan tehtävän opettajalle, kun se palaa huomenna lomilta. Saa sitten heti ihastella mun valtavan hienoa suoritustani :D

Ja kiva Simppu kuulla noita synnytysterveisiä ilmeisesti sieltä Facen puolelta. Siellä käy varmaan kova kuhina, kun on ekat saapuneet maailmaan :) Voi että sentään, miten pian se on oikeesti meillä kaikille edessä.

Keltakukka ja me oltais sitten kai jonkin laskutavan mukaan tänään TÄYSIAIKAISIA! 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: RauRau
NÄ-RÄS-TYS on palannu pahempana kuin koskaan ennen. Ihanaa, kun välillä saa nukkuessa oikein hapot suuhun asti.

Viime viikolla oli rd:n takia eka painoarvio. Kaikki kunnossa, vauva kasvaa tasaisesti käyrillä ja painoa n. 2255g eli tällä hetkellä ei oo iso vauva tulossa. Tänään oli neuvola ja siellä myös kaikki hyvin. Pelotti puntarilla käynti, kun en oo jaksanu tsempata herkkujen kanssa, vaan niitä on taas menny liikaa, mutta oli tullu kuulemma vaan vauvan painon verran lisää. Huh!

Crocus, mullakin parin viikon sokeritsemppauksen jälkeen arvot ollu normaalit, vaikka olis syöny herkkujakin! Esim. Ällömakea mokkapala ei nostanu liian korkeelle! Mietin, että tasasko se tiukka parin viikon kuri elimistöä niin, ettei reagoi enää niin herkästi sokerin syöntiin.

Sairaalakassille en ole suonut vielä ajatustakaan, tuntuu niin kaukaiselle asialle. Pitäis varmaan selvitä ostamaan itelle imetysliivejä ja pari imetyspaitaa, kun vielä pystyy hyvin shoppailemaan. Poika tartteis myös syksyksi gore-kengät.

Täällä myös mahassa möyrytään sen verran aktiivisesti, ettei oo tarvinnu liikelaskentaa tehdä. Ihanasti välillä tuntuu, kun potkisi kylkiluiden alle. Pää on nyt jo niin alhaalla, ettei viime viikolla ultrassa saanu kasvoja kuvattua ja sanoi, että tuskin enää kääntyy.

Vuuti 34+0
 

Yhteistyössä