Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

9+0!!

Hurjan nopeeta menee aika! Luulen tuntevani kohdun alamahalla... Pistää miettimään, että kuinka nopeasti tuo maha rupeaa kasvamaan, näin kaksosraskaudessa?? Mä taidan olla hurjan kokoinen sitten loppukesästä...
Mulla on ainakin aina yritetty eka neuvolassa kuunnella sydänääniä, mutta muistan, että on varoiteltu, ettei välttämättä kuulu.. On kylläkin kuulunut.
Nyt mä meen "oikeaan" ensimmäiseen neuvolaan ens viikon perjantaina (kävin siis jo kerran, et sain sen lähetteen ultraan) Toivottavasti kuunnellaan ääniä, sillon viikkoja 9+5
Täällä myös kova heikotus. Ällöttää kaikki, eikä mitään tekis mieli.. varsinkaan mitään terveellistä! Jäätelöä voisin popsia koko ajan! =) Eilen käytiin elokuvissa, niin vähän meni poppareita ja irtokarkkeja, mut ei entiseen malliin...
Ja väsyttää, ihan koko ajan! Illalla oon valmis sänkyyn yhtäaikaa lasten kanssa... Joten ukko on puutteessa ollut jo kuukauden, kun rouva vaan nukkuu =D Enkä mä tiedä uskaltaako tässä edes ruveta minkäänlaisiin petipuuhiin... Järki sanoo, et ei oo pienille haittaa, mut silti...
Jahas, sieltä herättiin päikkäreiltä, joten äitin oma aika oli nyt tässä...

Ihmemamma ja ihmetuplat 9+0

Ai niin, SaaraN, tuu tuonne fb ryhmään, ois mukavaa, kun olis toinenkin kaksosodottaja siellä =)
 
Voi möö jos ekassa neuvolassa ei tehdä muuta kuin pyöritellä papereita! Mutta voisiko tuo olla kunta- ja neuvolakohtaista, kun minulla on muistikuva (tosin 10 vuoden takaa) että ei se nyt ihan noin tylsästi mennyt.... No, saanpa nähdä kun viimein 7.2. neuvolaan pääsen, jos Luoja suo.

Minuun iski eilen kauhea flunssa, niin kauhea etten päässyt katsomaan lasteni tanssiesitystä ja toinen heistä otti asian tosi raskaasti. Taitaa olla vielä paljon pettymyksiä tytöllä edessä kun vauva tulee taloon rajoittamaan äidin liikeratoja...

Voi Mimzy, kuinka liikuttava ja hauska kuvaus ihanasta hetkestä kun kerroitte lapsillenne :-D
 
Moi. Vieläkö mahtuu mukaan? Oon lueskellut muutaman päivän ketjua, joten jos ilmoittautuis mukaan.
Eli LA olis mahdollisesti 29.9. Mulla niin pitkä ja epäsäännöllinen kierto, että en nyt tasan tiedä millä viikolla menen. Mut laskin siitä, kun epäilen ovulaation olleen niin nyt olis 5+0. Saa nähdä kuinka pitää paikkansa. Mulla on ennestään jo kaksi lasta, tytöt -06 ja -09. Niidenkin laskettuaika muuttui sitten ultrassa.
Jännittää enemmän kuin aiemmissa raskauksissa, ettei kaikki menekään enää hyvin. Parile kaverille oon kertonu, että voin sit jollekin purkaa jos tää raskaus ei etene loppuun saakka. Peukut pystyssä kuitekin ja yritän miettiä positiivisesti :)
Neuvolaan en ajatellut vielä pariin viikkoon olla yhteyksissä ja varhaisultran aattelin varailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Hmm, mun kohdalla kaksi ekaa neuvolakäyntiä on pitänyt sisällään juuri tuota lappusten täyttelyä ja yleistä rupattelua tilanteesta ja terveydentilasta. Niin ja tietysti stiksauksen :) Eli se pissan tikutus sokerien ja valkuaisaineiden varalta. Ekaekalla kerralla kesti hiukan kauemmin kun kaikki oli uutta ensiodottajalle, tokalla kierroksella taisi kestää puoli tuntia. Ja tosiaan kummallakaan ekalla kerralla ei kuunneltu sydänääniä, joten siihen kyllä kannattaa varautua.
Uskoisin syynä olevan sen, että useammalla ei tuossa vaiheessa mitään kuulu ja se aiheuttaa todella paljon turhaa huolta (vrt. liian aikainen varhaisultra). Joillain on varmasti kuulunut, sitä en kiellä, mutta taitavat olla vähemmistöä ne onnelliset. Uskoisin käytäntöjen olevan neuvolakohtaisia joten miten teillä muilla toimitaan, selviää sitten viimeistään siellä neuvolassa :)
Tällä kertaa olinkin tosi nokkela ja löysin kaupungin sivuilta ne esitietolomakkeet. Täytin ne siis jo valmiiksi joten taitaa tulla ennätyslyhyt vierailu. Meidän kaupungissa joskin juuri päätettiin lomauttaa koko henkilökunta, mukaanlukien neuvolan tädit, joten luulen siellä muutenkin olevan hiukan tehokkaamman ja nopeamman tahdin kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl se on siihen menny että lähes yleinen käytäntö nykyään on se ettei eka neuvolassa niitä sydänääniä kuunnella, sillä tooosi monella ne ei sillon vielä kuulu kun neuvoloiden laitteet on vanhoja ja sikiö vielä niiiin pieni.. Mulle sanoi neuvolatäti että niin monta pettynyttä äitiä on lähteny ahdistuneena ja peloissaan kotiin kun ei kuulunut mutta kaikki silti ihan hyvin masussa, et se on nyt muutettu niin et niitä kuunnellaan sitten vasta seuraavissa neuvoloissa. Musta se oli ihan hyvä sillä kyl ne epäilykset heräis itellä ainakin jossei ääniä kuulu ja kun se on todennäköistä niin jaksan sen muutaman viikkoa odottaa.. :) Ja mulla keskiviikkona se varhaisultra missä sit nähdään onko sitä sykettä siellä, fiilis ja luottamus on kyllä nyt kova siihen että kaikki ois tällä kertaa kunnossa! :) Lähen kyl sit samantien rintsikkaostoksille ja alan selaa netistä äitiyshousuja ultran jälkeen, sen verran piukottaa kaikki jo :D

Maikkki & minimöö 9+3
 
Sitten sydänäänten kuunteluun vaikuttaa toki sekin, että joissain äitiysneuvoloissa on ultra käytössä ja silloin toki varmaan kurkataan jo ekalla käynnilläkin. Useimmissa on kuitenkin vain perinteinen doppler ja sillä aika harvoin saa kunnolla kuulumaan ennen rv 12-16, vatsanpeitteiden paksuudesta riippuen.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Heips!
täältä ilmoittautuu mukaan 31v. kahden lapsen äiti. Olen lueskellut teidän kirjoituksia jonkin verran ja nyt siis varovaisesti tulen mukaan. Keskenmenojakin on koettu, joten en oikein vielä uskalla olla luottavaisilla mielin. kenellekään en ole kertonut vielä, paitsi miehelle :D

Olotila on iltaisin hyvin turvonnut, tissit kipeet ja selkään särkee, koviakin vihlaisukipuja olen tuntenut ja se aina säikäyttää. neuvolaan olen menossa kun tulee rv 8+0.

Leijona ja kirppu 6+5
 
Teitä ku kuuntelee niin tuntuu, että kaikilla on jotain oireita.. mul ei niin mitään, ellei oteta huomioon nuita kipukohtauksia.. rinnat hitusen arat välillä, nyt ei yhtään.. ja se neuvola vasta sillon 10+2.. sillon kyllä haluan kuunnella sydänäänet vaikka olisi mikä... eihän tätä kestä kun ei mitään tunne, kun kerran viikossa kovaa kipua, sit on todisteena pari raskaustestii, joissa viikot nousi hyvin ja menkat on poissa..
 
Heips Sandri, älä huoli, et ole yksin oireettomuutesi kanssa. Minulla on raskaudesta todisteena n. 10 positiivista testiä ja menkkojen puute. Siinäpä se sitten oikeastaan onkin :) Välillä ehkä vähän rinnat aristaa mutta ei oikeastaan kummemmin kuin normaalin kuukautiskierron yhteydessä. Kyllähän sitä tulee mietittyä kaikenlaista kun kuulee muiden ykäävän viikolta 4, mutta kaikkihan me olemme erilaisia. Piti ihan käydä lunttaamassa kahden edellisen raskauden aikana kirjoittamistani päiväkirjoista, että missä vaiheessa oikein koin ensimmäisiä oireita. Näköjään kummassakin etomista viikolta 7 lähtien, pari ykää viikoilla 8-12. Ja siinäpä nuo.

Voit toki kysyä neuvolantädiltä suostuuko hän sydänääniä kuuntelemaan, mutta hän voi siitä kyllä kieltäytyäkin juuri tuohon turhaan huoleen vedoten. Ja jos kokeilettekin eikä mitään kuulu, niin lupaa ettet vielä huolestu! Ne neuvoloiden dopplerit ovat oikeasti melko kivikautisen oloisia laitteita eivätkä todella pysty aina paikantamaan sitä pienenpienä sykkivää sydäntä. Toivottavasti sinulla käy tuuri ja neuvolasi on sellainen, jolla on ultra käytössään. Silloinhan tarina on tyystin toinen!
 
Napsi: helpottavaa kuulla etten ole yksin! :) me mietitään yksityiselle menoa ultraan, varsinki jos tulee nuita kipukohtauksia vielä.. luin netistä keskusteluja ja niistä löyty, että joillaki ku on taaksepäin kallistunut kohtu ja on ollut ummetusta, on ollu samanlaista kipua.. ja mul on just kohtu taaksepäin muistaakseni ja ummetusta esiinty nyt ku nuita kipuja oli eli selittää kai ne kivut.. nyt vatsa toimii onneksi
 
Sandri on varmasti tympeetä, jos ei oo mitään oireita. Muutenkaan ei vielä näin alussa oikeen tajua, että onko raskaana vai ei, ja jos ei edes oireet kerro mitään. Todennäköisesti kuitenkin kaikki on ihan hyvin! Toivottavasti siellä neuvolassa voi toivoa, että jos kuunneltas kuitenki niitä sydänääniä.

Mä oon kokoajan ollut siinä käsityksessä, ettei siellä neuvolassa tehdä muuta kuin rupatella. :p Olishan se iloinen yllätys, jos ne sydänäänet kuunneltaisiin, vaikkakin hätääntyisin tämmösenä mestarihätääntyjänä hirveästi jos niitä ei vielä kuuluis.

Soitan ehkä huomenna varhaisultra-ajan, koska ei tätä odotusta vaan jaksa. :) Olis kiva nähdä, että onko siellä nyt oikeesti ketään. Eiköhän se oo hintansa arvoista kuitenkin!
 
Tekisi mieli sanoa kaikille jotka varhaisultraa pohtivat, että jos vain lompakko antaa myöten niin varatkaa aika pikimmiten. Se olo kun näkee sen pienen sydämen sykkivän on jotain niin uskomatonta, että siitä ilosta on valmis maksamaan hiukan enemmänkin. Ja ainakin itselläni tuo näky auttoi suhtautumaan raskauteen luottavaisemmin ja oikeastaan tajusin kunnolla olevani raskaana juuri ultran jälkeen.

Eli jos emmitte, niin minä äänestän, että antaa mennä :)
 
Jos ei kuunnella niin aion kyllä pyytää edes kuuntelu käynnille sit muutaman vkon päähän kun eikös uudelleen odottajilla ole seuraava neuvola aika pitkänajan päästä ,jopa vkolla 20vasta? Sillon on kyllä jo ollut nt-ultra eli siinähän näkyy vauva.mulla on aina ollut ihan littana vatsa kun kuunneltu aiemmin (ei siis raskaus näkyvissä) painettukin aika kovaa sillä anturilla.mut aina löytynyt äänet.Voi olla että niitä on tiukennettu hätääntyneiden äitien vuoksi.Olen kyllä hyvillä mielin vaikka ei kuunneltaisi.olo on ihan hyvä :)
 
Hei taas,

Heh, mies ja poika nukkuu niin äidillä on aikaa roikkua netissä :popcorn: Kopsasin nämä meidän neuvolan sivuilta, ja uskoisin listan noudattavan aikalailla valtakunnallista normia. Kursivoidut koskevat vain ensisynnyttäjiä, eli heillä näyttäisi olevan neljä visiittiä enemmän. Uudelleensynnyttäjillä on ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välissä lääkärivisiitti, ja tuo on juuri se missä ainakin meillä on otettu doppler mukaan kuvioihin.

Neuvolakäynnit:
1. E, U 7—10
2. E 18
3. E, U laaja terveystarkastus 22—24
4. E, U 30—32
5. E 34
6. E 37

7. E, U 38
8. E 39
9. E, U 40
10. E, U 41
11. E, U kotikäynti synnytyksen jälkeen
14. E, U jälkitarkastus , 4—6 viikkoa synnytyksen jälkeen

Sikiön seulontatutkimukset E, U, 10—12, 19—20+6

Lääkärikäynnit:
1. E, U 12-16
2. E, U laaja terveystarkastus 26—28
3. E, U 36
4. E, U jälkitarkastus 5—12 viikkoa synnytyksen jälkeen

E = ensisynnyttäjä
U = uudelleensynnyttäjä
 
Sandri täällä myös yksi oireeton. Aiemmissa raskauksissa alkanut pahoinvointi 5+0 joten sitä kytäten vähän väliä kuulostelen onko nyt edes vähän huono olo jos kerran parin päivän päästä on jo ollut tosi huonona aiemmin. Mutta kun ei vaan ole :D Tahtoisin ja koitan parhaani mukaan ajatella että hiton hienoa, en todellakaan kaipaa sitä huonoa oloa ja jos vauvan saan ilman sitä niin yes please! Jotain möyrintää tuntuu alavatsalla ajoittain ja turvottaa mutta kyllä se maha on möyrinyt ja turvonnut ihan ennen raskauttakin niin se ei jotenkin ihan pelkästään vakuuta.. Kuitenkin jotenkin aika varma olo tästä raskaudesta (uskaltaako sitä edes sanoa..) kuten oli noista raskauksista joista lapset syntyivät, keskenmenneistä oli sellainen fiilis että tiesin vaan ettei käy hyvin vaikka vakuuteltiin muuta ja koitin ajatella positiivisesti.

Kuitenkin ajattelen myös, että keskenmenot johtuvat pääosin vakavista kehityshäiriöistä ja jos sellaisesta olisi kyse niin mieluummin alkuvaiheessa keskenmeno kuin täysiaikaisen vauvan menetys.

Katsellaan ja toivotaan parasta :wave: varhaisultran varaan varmaan ensi viikon jälkeen ja sen jälkeen sitten soittelen neuvolaan.

C & 4+5

ps. kohta tullee lokakuulaistenkin lista! Itse plussasin jo viikko sitten ja LA 30.9, täällä suurin osa on "niin paljon" pidemmällä :D
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin ollu niin kiire etten oo kerenny mitään kirjottaan...Lukenu oon sieltä täältä,tervetuloa uusille,silmiini ei onneksi osunut enää keskenmenoja ja muutenkin porukalla näyttää menevän hyvin!

Joku kysy imettämisestä.Jopas on ollu erikoinen neuvolantäti joka kehottaa 9kk lapsen imettämsen lopettamista.Joopatijoo,raskaana saa imettää ihan normaalisti,jos on jostain syystä supistusherkkä kohtu niin silloin siinä on selvä km riski,mutta jos ei ja maitoa tulee ja kroppas pelaa ni imetä imetä vaan!Itse imetän 1v4kk tyttöäni enkä todellakaan ole lopettamassa imettämistä raskauden vuoksi ellei siihen ole kunnon syytä(supsitelu,maidon tulon lakkaaminen,tyttö itse vieroittaa itsensä,raskaus ja imetys on liikaa kropalle tms).

Ensimmäinen neuvola:Joo,kyl se aikalailla jutustelua ja papereiden täyttämistä on.Harvassa neuvolassa on niin hyvät dopplerit että kuulisivat sykkeet jo alhaisilla viikoilla saatika ultrattaisi eli niitä ei kannata kieli pitkällä odottaa. Labroihin veri ja -virtsanäytteet sekä rr,hb ja painon ottavat.(Mua suunnattomasti ärsyttää että neuvolan vaaka näyttää kilon enemmän ku meijän kotivaaka......Joo,elämässä ois varmaan muutakin murehdittavaa:D)

Oon ennen raskautta ollu kova reenaan,alkuraskaus toi(niinkuin esikoisestakin)jäätävän pahoinvoinnin iltoihin joten kunnon reenaaminen on jääny moneks viikkoo tauolle,oon joka päivä saanu jotain tehtyä mut sellanen oikeesti tekeminen on ollut tauolla.No,ostin tiistaina ne pahoinvointirannekkeet ja nyt oon päässy kunnolla käymään jumpassa(en nyt tietty samaantahtiin jaksa ku ennen mut urheilevat tyypit tietää mitä ajan takaa).No,tänään olin pumpissa ja aloin selkäbiisissa melkein itkeen.Sen verran kova kaipaus on ollu jumppaamaan,huhhuh!

Esikoisesta liikuin loppuun asti joten toivottavasti pystyisin tästäkin.Juoksun oon joutunu jättään pois sekä kovimmat jumpat mut oman voinnin mukaan oon tehny kaikkea.Voihan olla että nyt tuleekin niin jäätävät liitoskivut tms et kävelykin on ihan riittävää.No,sen mukaan mennään mitä annetaan!

Uh,niiden tuplien ostaminen..En jaksa vielä kunnolla ajatella niitä:D

nurmo ja pikku-baby II 8+4
 
Tuli muuten nurmo sun viestistä mieleen, että itehän kävin tänään kokeilemassa salitreeniä. Ja ihan kamala heikotus ja pahoinvointi iski jo melkeen heti. 20 minuuttia kituutin itteäni siellä, kunnes tajusin lopettaa. No, mulla on onneks salikortti ens kuun jäähyllä, niin ei tarvi sitte pakottaa itteesä sinne sen takia, ku siitä maksaa. Ja maaliskuussa on toivottavasti jo vähän parempi fiilis. :) Mut aika kiva, että niistä rannekkeista on sit ollu oikeesti apua. Mullaki on tarkoitus yrittää liikkua niin paljon kuin on mahdollista ja jaksamisia, en millään tahtoisi plösähtää raskauden takia. :p
 
Piretti: syy miksi ultraan: en jaksanut odottaa sinne n. viikoille 11-14, kun eka julkisen puolen ultra on. Kävin rv 7+4, jotta varmasti näkyi jotakin. Ja näkyihän siellä :) Rahatilanne vaikutti myös, eli menin kun oli sen verran ylimääräistä nyt tilillä.
 
piretti, syy miks mä haluan ultraan on se että viime raskaus oli niin kivulias ja hankala et lähetettiin moneen varhaisultraan ja sanottiin et siks on alavatsakipuja kun on taaksepäin kallistunut kohtu, mutta sehän olikin sit keskenmenokipuja ollu alusta saakka tuulimunaraskauden takia ilmeisesti. Nyt haluan vaan mielenrauhan koska näen koko ajan keskenmenopainajaisia ja olin tosi ahdistunut (ennen kuin ylitin ed. raskauden keskenmenopäivän). Plus että on tulossa siskon häät kahen viikon päästä joissa olen kaasona ja pitäis pystyä keskittymään ja panostamaan niihin mutta tän pelon ja ahdistuksen kanssa ei oikein onnistu tunteella soittamaan rakkauslaulua viululla kirkossa jne.. :D Mielenrauhaa haen siis varhaisultrasta. Ja mieskin sanoi ettei yhtään uskalla innostua ennen ultraa kun viimeksi oli niin kova isku se ettei sykettä löytynytkään. That's why! :) Jos olis normiraskaus takana ja nyt niin tuskin menisin vaan odottaisin sinne 12 viikon ultraan ihan rauhassa ja nautiskelisin :D
 
Meillä ekassa neuvolassa käytiin läpi noi lippulaput, mittasi rr, painon, hb:n, stiksasi pissan. Täällä toiveena on, että puoliso olisi mukana ekalla käynnillä, mutta mies ei päässyt. Tulee seuraavalla kerralla, kun kuunnellaan sydänäänet (rv 17+1), sen jälkeen ei tarvii tulla kun ei siellä ihmeitä ole, perus mittaukset vaan.

Tänään oli kunnon kivut alavatsalla, ilmeisesti kohdunkasvukipuja. Enpä muistanutkaan miten inhottavia nekin on. Panadolia otin suoraan 1g että pystyin töissä olemaan. Pahoinvointia on edelleen aamuisin, kuvotus jatkuu koko päivän.

Unettomuutta on mullakin. Öisin tulee heräiltyä ja jään pohtimaan asioita, tai en vaan saa unta uudelleen. Esikoisen odotusaikana keitin yöllä aina kupin teetä ja luin kirjaa, että sain unen päästä kiinni.

-Sorel 8+4
 
Ekoilla kerroilla multa ei ole kuunneltu sydänääniä. Katoin vielä vanhoista äitiyskorteista että sykkeet on kuunneltu ekan kerran neuvolassa viikoilla 14 ja 15 ja kahdessa eri neuvolassa oon ollu. Mulla oli neuvola perjantaina ja terkka sano et nyt on neuvolakäyntejä vähennetty uusien suositusten mukaisesti. Seuraava aika tuli mulle jonnekin maaliskuun loppupuolelle. 2012 kävin siis uudelleen synnyttäjänä tossa samassa neuvolassa ja silloin mulla oli neuvola-aika joka kuukausi, tarkistin vielä äitiyskortista. Mut musta se olikin sillon vähän turhan usein ku oli vielä ne lääkärit ja ultrat siihen päälle ja ite olin myös sype-keskustelussa äitipolilla ja muutenkin ylimääräisistä ultrissa.

Tervetuloa uusille, mä oon taas Ipadillä joten en saa teitä päivitettyä, mutta huomenna taas koneella joten älkää ihmetelkö..:)
 
Viimeksi muokattu:
Eiks teille neuvolantäti aikaa varatessa sanonut, mitä neuvolakäynnillä tehdään? :p Ei täällä ainakaan mitään kuunnella saati ultrailla, ne kuuluu sitten sinne myöhemmälle käynnille.
Eka neuvolakäynti on aikasintaan rv8. Meille tuli kotiin paperinippu täytettäväksi ja ohjeita erilaisista kokeista, mihin voi mennä. Sitten vasta olisko ollut vko 11-13, kun on ensimmäinen ultra. Ellen nyt ihan väärin muista. Ennen sitä on se verikoe, aikaisintaan tais olla viikolla 9.
Mies tulee mukaan neuvolaan ja saa kyllä tulla mukaan myös ultraan, kun sen aika sitten lopulta on. Meidän molempien vanhemmat asuu 200km päässä, joten niistä ei ihan heti ole olkapääksi - saati myöhemmin lapsen vahdiksi :D

Söin lasagnea kasin aikaan ja nyt närästää mahdottomasti.. Ja vielä, kun pitäis nukkumaan mennä, niin eipä oikein innosta tän närästyksen kanssa.
Huomenna on eka neuvolakäynti ja miehen kanssa mietittiin jo kysymyksiä valmiiksi, ettei tarvi kokoaikaa sitten rimpautella sinne, kun on jotain unohtanut kysyä :D Vielä kun muistais ottaa noi täytetyt blanketit mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä