Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Hävettää nämä mielialanvaihtelut.. Kauheeta murjotusta ja aggressioita pienistäkin asioista ja sit alkaakin samassa nauramaan.. Ei ymmärrä ei x)

Eilen jomotti alavatsaa ja tottakai piti pelätä pahinta.. Mutta ei ainakaan verta näy. Päälle 3 viikkoa pitäisi vielä jaksaa ensimmäiseen neuvolaan ja lääkärineuvolaan.. Ne kun on peräkkäisinä päivinä.

Odotus jatkukoon.. Kirppu 5+2
 
Nurmo, samaistun kuntoilutuskaasi. Olin viime vuonna elämäni kunnossa, pyöräilin tuosta vaan 50 kilsaa ja tanssin itseni hikeen ja pelasin kovatahtista pingistä kolme tuntia putkeen (nauratti kun luin joltain mitkä-urheilulajit-sopivat-odottajille -nettisivulta että pingis on niin rauhallinen laji että se käy). Ja nyt! Miten tämä vuosi onkaan alkanut! Hengästyn jo kävellessäni puolitoista kilsaa lähikauppaan, paluumatkasta puhumattakaan kun pitää raahata ostokset kotiin. Asiaan voi kyllä vaikuttaa vuodenaikakin, minulla on yhtenä raskausoireena ollut palelu ja siksi en lähde ulos ellen ole varustautunut kuin naparetkeilijä.

Sitten vielä hirveä väsymys, olen joka päivä ollut kuollut viimeistään iltayhdeksältä väsymyksestä siitä huolimatta että olen nukkunut päikkäreitä harva se päivä, niinpä ilmoitin tanssiryhmälle että jään sieltä ja iltaharkoista pois (joutuisin kuitenkin jäämään kevään aikana raskauden edetessä, säästyypähän rahaa kun lopetan jo nyt väsymyksen takia!) Pingistä en ole jaksanut ajatellakaan, ja keli estäisi pyöräilyn vaikka niin haluaisinkin tehdä. Ainoa liikunta jota olen jaksanut tehdä on luistelupyörähdykset lähijäällä. Ihanaa kun on lapsia jotka käyvät tekosyystä käydä edes siellä :) Viikonlopun podin kauheaa flunssaa ja sadattelin että tämäkin vielä, sen siitä saa kun jättää urheilun, normaalisti en nimittäin sairastu sitten millään, en vaikka potilaitten eritteissä uisin...

Kohdunkasvukipuja minulla on ollut paljon, tosin tuntuvat ihan erilaisilta vihlaisuilta kuin kuukautiskivut. Mm. niitten takia mietin voisiko meille taas olla tulossa kaksoset kun näin varhaisessa vaiheessa niin paljon niitäkin... Näin viime yönä unta jossa elettiin ensi kesää ja meille selvisi että ollaan saamassa kaksospojat.

Hiukan jurppii ettei ole juuri nyt yhtään ylimääräistä rahaa, ultra menee yli budjettimme vaikka satasella saisi!

- Bhumi ja tuntematon määrä masuasukkeja rv 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Mullaki aina välillä vähän saattaa jomottaa ja vihlasta. Mutta pistän aina sit niitten hormonien piikkiin. Kai sen nyt vähän pitää tuntuaki.. :D

Tuntuupa kyllä nyt kivalta, ku on varhaisultra ja eka neuvola sovittu! :) Ens viikon torstaina menen ultraan, ja Femedasta sanoi, että 100 euron hujakoilla on hinta. Valitsi vielä semmosen suht edullisen tyypin vaikken ehtiny moista toivoa, aika kiva!! Se oli joku Olavi, sukunimi meni ohi. Olikohan täältä joku käynyt hänellä? Vähän muistelisin, että joku suositteli jotain Olavia, mutta en nyt heti löytänyt noista viesteistä... Täällä kun kirjoitellaan niiiiin paljon. :p

Neuvola on sitten 13.2. No, kyllähän sekin lopulta äkkiä tulee. :) Ihmettelen vain näin jälkeenpäin, ettei sieltä puhuttu mitään, että miehenki olis hyvä tulla mukaan. En muistanut enää aikaa varatessa koko juttua, ja nyt se on sit semmoseen aikaan, millon mies tuskin edes pääsisi. No, pääasia, että se pääsee tonne ultraan!

6+0
 
Meillä ei esikoisen odotusaikana mies ollut neuvolassa mukana varmaan kuin kerran, ultrissa oli kyllä. Asuttiin töiden takia väliaikaisesti eri kaupungeissa (300km väliä) koko raskausaika äitiyslomaan saakka, joten oli vähän hankala järjestää niin että hän olis päässyt mukaan. Eikä kyllä koettu edes tarpeelliseksi, mä kun ammattini puolesta kuitenkin tiedän nää hommat niin selitin sit itse miehelle jos oli jotain epäselvää. Tälläkään kierroksella tuskin tulee ainakaan montaa kertaa neuvolaan mukaan, järkevämpää että jää hoitamaan esikoista niin saan itse käydä siellä rauhassa.

Edellisellä paikkakunnalla pääsi neuvolalääkärille ultraan jo ennen tuota seulontaultraa, muistaakseni joskus rv 9, niin ei tullut käytyä alkuraskauden ultrassa muuten. Nyt ei luultavasti ole mitään käyntiä neuvolan puolesta ennen seulontaa, ja onkin nyt mietinnässä josko sitä pikkuista kävis sit yksityisellä kurkkaamassa jo ennen sitä.
 
Meillä varmaan kanssakaan mies ei lähe kun ultraan mukaan. Neuvolat päivällä ja ukko töissä.Kahen edellisen käynneissä ollut muutamat kerrat. Meillä ei muuten kerrottu mitä tehdään neuvolassa ekalla kertaa.Kai ajateltiin että tiiän edellisistä.eikä puhuttu miehestä mitään.
 
Täällä Ylivieskassa neuvolakäynnit oli ainaki reilu vuosi sitten niin että eka kerta rv8-9 ja sillon ultrataan heti ennen muita juttuja, katotaan siis että vauva on oik paikassa ja sydän sykkii. Seur käynti oli lekurinla muistaakseni rv12 ja sitä ennen oli nt-ultra Kokkolassa. Tuosta ne käynnit oli sitte kk:n välein rv30 alk kahen vkon ja rv36 viikottain. Lekurinla oli yht kolme kertaa uudelleen synnyttäjälläki rv26 ja rv36. Meillä nlassa ultrataan melk joka kerta :)

Siltikin varasin ultran ens vkolle 5.2. Oulun Terveystalolta ns omalta gyneltä. Ykassaki ois voinu käydä mutta en tykkää siitä gynestä..sitte viikkoja pitäs olla 6+6 viimes kävin jo 6+0 ihan vaan tarkistamassa että raskaus ok ja vauva oik paikkaa ku me lähettiin seur pv kaheksi vkoa Thaimaaseen..niin sillon näky jo vahva syke!

Meillä on Phil&Tedsn tuplarattaat en muista tarkkaa mallinimeä mutta siinä lapset on peräkkäin ja niistä saa myös yhden lapsosen rattaat. Tykätty on!
 
Sandri minä myös muiden lisäksi ilmottaudun lähes oireettomaksi. Mitä nyt rinnat on kipeet ja närästää mut en voi sanoa tuntevani mitään suuria muutoksia kehossani.

Meillä myös mennään varhaisultraan. Viikon päästä tiistaina 4.2:tta pitäisi mennä mahan sisälle tutkailemaan... Jos sitten saisi rauhan taas kuukaudeksi, kun pääsee kunnallisel puolel.

t.Emeli- 6+2
 
Ukkokulta tuskin tulee nlaan mun kans. Luksusta on jos pääsen sinne yksin :) jospa tuo mun äiti kattelis sisaruksia sen aikaa. Ultraan tulee jos pääsee, viimes pääse rak.ultraan. Johan tuo tietää mitä siellä tehdään :) mutta tervetullut on jos vaan innostuu! Esikon ja kolmannen kans tais käydä useastikin..

Eilen murehin ukkokullalle oireiden vähäisyyttä, kyselin muistaako millon mulla ne pahoinvoinnit ruukaa alkaa..toinen ihmettelu että ethän sää oo voinu pahoin hahhah!! Niin se vaan unohtuu hälläki, piti vähän verestää muistia ku viimeksiki oksensin niin että naamataulu oli verenpurkaumia täynnä :x ja esikosta sitä iloa kesti rv16 asti
Niin siis tänä aamuna oli sen verran huonompi olo että oksu ei ollu kaukana..ehkä kaikki on kuitenki ok..vaikka kuinka pelottaa varsinki nuo oik puoleiset mahakivut, voiko se keltarauhanen siellä vielä jomotella? Mulla on neljä keskenmenoa takana ja mää niin toivon ettei sellasta enää tarttis kokea..tää on ehdottomasti viimenen vaavi, tän jälkeen multa poistetaan värkit eli suurella todennäköisyydellä kohtu poistetaan mun karseiden vuoto-ongelmien takia, ois poistettu jo syksyllä 5kk kestäneen vuodon jälkeen mutta onneksi se sitte rauhottu mutta joo nyt se saa sitte suosiolla lähteä ja seuraavaksi musta saa tulla sitte mummo!
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli- ja Maikkki
Sori ku mää kirjottelen näin pätkissä mutta tää mun puhelin ei oo ihan luotettavimmista päästä joten välillä pitää lähettää tekstiä ettei kaikki katoa..

Pahoinvoinnista kärsiville!
Mulla on tosiaan ollu rannekkeet kolmen viimesen kans, päällä yötäpäivää, nyt en oo vielä tarvinnu. Toinen apu on jäiset marjat mulla varsinki mustikat on pop! Ja sitte viimes tuli syötyä(imeskeltyä) lasten kaikki mehujäät pakkasesta..mutta siltiki oksu on lentäny aika helposti ja pahoinvointia 24/7 mutta nuo on siis ensiapuna..

Kukaan ei tiedä että ootan, siis ukkokullan lisäksi eikä luultavasti kerrota ihan helposti..vanhimmille lapsille vois kertoa ens vkon ultran jälkeen ainaki esikon pitkäaikanen tyttöystävä varmaan riemastuu, sillä on ollu vauvakuume jo pitkään..ovat tieten menossa kihloihin ennen ku esikko menee kesällä armeijaan ja ehkä seur kesänä meillä on häät! :) omista tulee 20v aika lailla la:n tietämillä :) mutta joo en tiiä mitä tuumaavat mun porukat eivät varmaan oo milläsäkään onnittelevat vaan ku siskoni oottaa kuudetta, veljet voivat ihmetellä ja ehkä joitain vihjettä een käytöstä voi tulla, viimes ainaki toiselta tuli

C ja kullannuppu 5+4
 
Heissan!
Lueskelemassa oon käyny, mutta kirjoittamaan en mukamas oo ehtinyt :D.
Noh tänään käyty ensimmäisessä neuvolassa, ei siellä tosiaan muuta tehty kun jutusteltiin, otettiin verinäytteitä, mitattiin RR ja keskusteltiin tulevasta. Varattiin aika seuraavaan tarkastukseen ja sain sylillisen luettavaa raskauteen liittyen, niin ja huomenna täytyy viedä pissanäyte labraan.. Neukkatäti sanoikin ennenkuin ehdin mitään kysellä, että on niin epäherkät doplerit siellä ettei vielä näillä viikoilla (7+2) saada sykkeitä kuulumaan. Kaikin puolin jäi kyllä hyvä mieli :).
Varasimpas sitte terveystalolle ajan varhaisultraan, joka olisi huomenna.. Jännittää hitoksee! :D

Niin ja LA äitiyskortissa nyt 13.9.14
 
Viimeksi muokattu:
Ihanan moni on käynyt jo ekassa neuvolassa!
Mulla ensimmäinen neuvola vasta 3.3. Halusin samalle päivälle ensin aamulle pojan 4v. neuvola, jonka jälkeen oma aika. Viikkoja tuolloin melkein 10..

Miten mä ikinä jaksan odottaa sinne asti!? :O

Turvotus on kyllä aikamoista. Ei tarvi kun vähän syödä, ni jo on vatsa pömpöllään :D Yritä tässä nyt sitte peitellä!

Hirrrveesti tekis jo mieli käydä ostamassa muutamia raskauspaitoja ym, mutta ei auta kun malttaa mieli vielä hetkeksi. Syyhyykö muilla jo sormet päästä käsiksi raskaus- ja vauvanvaatteisiin? :headwall:

Dolly 4+5
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Eka neuvola ohi! Oli hieman sekava käynti, hoitaja oli ns. osa-aikainen, vain maanantaisin töissä siellä, joten hän joutui käymään muutaman kerran kyselemässä käytäntöjä, eikä ollut muistanut postittaa esitietolomakkeita, joten täyteltiin ne sitten siinä, mikä oli hieman aikaavievää. Otettiin hemppa, 142, pissa - puhdas, sain nipun esitteitä ja ultralappusen, jonka avulla soittelen ultra-ajat. Lähete verikokeisiin (miinus seula), lääkärineuvola ensi viikolla. Neuvolan mukaan laskettu aika on 29.8. (!?!), mutta varhaisultran mukaan paljon myöhemmin. No, laitan sitten tähän molemmat ajat, eli

Mimzy ja yksinäinen matkaaja th. 9+3 / vu. 8+4

Päivitys:

29.8. / Mimzy / 38v. / 3.lapsi / TAYS
 
oh, ja unohtui sanoa, että sain 3 päivää sairaslomaa. Kehotti menemään lääkärille, jos ei pysty olemaan töissä loppuviikkoa ja maanantaita, tiistaina onkin sitten lääkärineuvola, jossa voi asiasta uudelleen keskustella.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Ekassa neuvolassa myös täällä tänään käyty! Ihan ongelmitta ei siitäkään sittel selvitty, kun aamun 8:15 aika omalle terveydenhoitaja lle jouduttiin sairastapauksen vuoksi peruuttamaan. Onneksi sain toisen ajan toiseen neuvolaan. Harmittaa tietenkin hieman että ensi kerralla taas eri terveydenhoitaja, mutta eiköhän tästäkin selvitä.

Sikäli ei neuvolassa mitään ihmeempiä, lippulappuja mukaan ja lähetettä verikokeisiin. Laskettuaika varhaistui viikolla kun laskevat niidrn viimeisten kuukautisten perusteella sen 28 päivän mukaan. Sikäli ei haittaa, sillä pääsen ensimmäiseen ultraankin nyt sitten jo viikkoa aikaisemmin, eli 20.2 koittaa vihdoinkin se odotettu päivä.

Terveydenhoitaja muuten kertoi, että hänen kokemuksensa mukaan nuoremmilla äideillä olisi tyypillisemmin vähemmän alkuraskauden tuomia oireita/vaivoja :) Tämä lohdutuksen sanana meille "vähä oireisille" :)

Avellan + Möykky 8+5
 
Dolly04 täälläkin ihan hirveä hinku päästä hiplaamaan äitiysvaatteita (ja tietty niitä vauvankin..) ja netissä olenkin vähän jo selaillut. Niin ihania paitojakin myynnissä! Farkuista mietin että riittääkö et ottaa oman kokoset äitiysfarkkuina vai kannattaako ottaa vaikka numeron isommat (jos siis tilaan netistä), että miten jalat ja tuo hanuri lähtee tästä levenemään, mites teillä kokeneemmilla odottajilla on ollut? :) Kun ei viittis mitään kauheeeeeen monia farkkujakaan raskausaikana ostaa kun käy lompakon päälle! :) Mulla kans turvottaa vatsa ihan hillittömästi.

Mutta tänään tuntuu olevan parempi päivä kun moniin viikkoihin, oispa menossa pahoinvointi jo ohi, oi olispa!! :D Oksuoloa ei ole tullut kertaakaan ja n. kahdestatoista saakka olen ollut ihan tolpillani ja touhunnut. AH! <3 Voiko oksuilu ja olot alkaa helpottaa jo näin aikaisessa vaiheessa????? :O

Maikkki & minimöö 9+4 (tai 8+4)

PS. KAKS päivää VU:aan!!!! x) en malttais odottaa!!
 
Muutamalle muullekkin sattunut sama nauvolapäivä näköjään :).

Dolly04 Mulla kans vaivana järkyttävä turvotus ja raskausoireena tainnut tulla ummetus, voin kertoo että on ihan kamalaa! Onko muilla ummetusta?. Tänään on käytävä ostamassa lisää luumuja :D. Raskaus/ vauvan vaatteita on käyty jo netti hypistelemässä, muutei uskalla ostaa vielä.. Vaunujakin on jo keretty ihastella :D

Maikkki Noista vaatteiden koko jutuista, H&M:n äityisvaateosastolla muistaakseni on lappu missä suositellaan ostamaan ainakin kokoa isompia vaatteita kun normaalisti käyttää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Hih. Turvotusta ja lisää turvotusta... Kahvi varsinkin tuntuu olevan aika paha, paitsi aamukahvi. Tänään meinas ekat oksut lentää hampaita pestessä. Eikä työmaan hajutkaa aamutuimaan kauheesti houkutellu vaikken ennen oo mitää piitannukkaa. Jotenkin en sitte suihkuttajaksi pesuille hinkunu ja sikäli sit syyllinen olo, että toinen teki (vaikkakin mielellään) enemmän pesuja ku mä en pessy. Välillä piti puhaltaa monehe laihin ku turvotti ja hajut pisti niin nenään.
Olivat laittaneet työmaalle paikkoja lisää auki. Hakivat jo kesäsijaisia, mutta kuulemma pitää jo ajatella äitiysloman tekijääkin.. Vaikka laskettuaika on vasta syyskuussa. Hmmh. No kai se on hyvä vaan. Kun ei tiiä mimmone odotusaika tulee, ni on sit jo sijainen valamiina. :D

Peikkotytsy 6+1
 
Hei kaikille :)

Pääsisinkö minä tähän ryhmään jutustelemaan? iita_82 / 4.10.14 /2. Lapsi / Kys

Esikoinen on 1 v ja 2 kk.

Taustalla on keskenmenot tammikuussa 2012 ja toukokuussa 2013.

Perjantaina aloin epäillä, että mahdanko olla raskaana, kun etoo ihan koko ajan ja väsyttää 24/7 :) tänään kävin apteekista ostamassa raskaustestin ja heti tuli kaksi viivaa. Neuvolaan en ole vielä soittanut, edellinen meni kesken 5. Rv.

Missä vaiheessa olette neuvolaan soitelleet, en ennätä nyt lukea kokoketjua, poika haluaa ruokaa :)

Iita_82
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Jennu91 munkin piti siitäkin kirjottaa että ilmeisesti ummetus on tullu tännekin kylään! :D Yleensä toimii ihan normaalisti mutta nyt ei isoa hätää näy ei kuulu :D Ilmaa kyllä senkin edestä mikä on mulle tosi outoa, yleensä ei ikinä ole ilmavaivoja. Kylläpäs meni syvälliseksi :D...
Mut tosiaan ajattelin myös tänään ostaa kaupasta luumuja.. mikä muu auttaa kun luumut ja hernekeitto? Kun mulla ei kumpikaan ole koskaan niin kovin auttanut, tai sitten tarvis syödä ihan pussikaupalla niitä et jotain vaikutusta olis.. :/ Pellavansiemeniä jotkut käyttää ummetuksen ehkäisyyn mutta nehän on nyt raskausaikana kielletty...

Iita_82 mä oon ainakin soittanu jo aika alussa neuvolaan ja aika sieltä on annettu johonkin vko 7-8 välille. :) Jotenkin musta on ollu kiva että on ollut sit alusta asti joku kiva raskauteen liittyvä päivä odotettavana! Nyt soitin viikon päästä plussauksesta. Olisin varmaan aiemminkin jo soittanut ellei olis joulunpyhät olleet siinä ja täällä pikkukylässä neuvola joululomalla! :)
 
Mulla on ummetusta.ja ilmaa :D mitä ei kyllä tosiaan koskaan mulla ole ja jos ilmaantuu niin tiedän et on syöty huonosti. Meinasko muut tilailla vauva lehteä tai jotain muuta lehteä? Mulle tuli jo vauva lehden mainos ja siinä sais kaupanpäälle kantoliinan.taidan sortua tillaamaan:)
 
Ihanaa että täällä on muitakin ummetuksesta kärsiviä. Eilen oli asiasta myös mainittava miehelle kun oli niin epämukava olo :D. Sanoin myös, että saa vastaisuudessakin tottua näihin ei niin hohdokkaisiin asioihin :D.
Ei taida tuohon ummetukseen olla lääkkeetöntä hoitoa muuten kun luumu eri muodoissa, runsas veden juonti, liikunta ja monipuolinen ruokavalio. Jos apteekista haluaa helpotusta niin Levolac vois olla hyvä :)
 
Ummetukseen ja sen ehkäisyyn itse käytän psylliumia, saa ihan normikaupoista leivonta/jauho-osastolta. Se on siis lääkkeetön ratamonsiementen kuorista tehtyä jauhetta, rakeita tai rouhetta. Eka googletuksella löydettävissä oleva linkki lisätiedollePsyllium – käyttö, haittavaikutukset ja hinta, hakemalla saa lisää jos ei ole tuttu tuote. Gluteenittomassa leivonnassa tätä käytetään paljon mutta tosiaan toimii myös tälläiseen :D Haittavaikutuksina mainitaan ilmavaivat eli ei kannata aloittaa mitenkään reilulla kädellä vaan esim. teelusikallisella aamulla ja saman verran illalla, jossain mainittiin että vaikutus näkyy 12-24h kuluessa :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
tänään varasin np-ultra-ajan, jorviin pitikin vain soittaa ja varata aika eikä mitään lähetettä tarvittu...nykysin tuo ultra tehään 12+ viikoilla mulla onkin se 12+3 viikoilla eli 28.2 mun miehen 30v. päivänä...saa kyl luvan kaitsee lapsia silläaikaa kun mä olen siellä...verikokeisiin piti mennä rv 10+eli pari viikkoa ennen ultraa että tulokset on sit sielä valmiina...
tääl poksuu huomena ultran mukaan 8+0
 

Yhteistyössä