Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *huhtikuussa*

MÖÖÖÖHHH!!! Meidän esikoiselta kun kysyy missä vauva,
tulee hän äidin luokse, asettaa kätensä äidin masulle ja tokaisee "täällä!"... :')?
Sniiff, NIIN FIKSU PIRPANA TUO MEIDÄN 1,7v. LIKKA!?

Viikko ja päivä olisi vielä puoliväliin, ja ensi viikon to se kauan odotettu rakenneultra!! Masukki on nyt kääntynyt jotenkin ylösalaisin, kun hipsuttelee käsillä ihan kohdun alhaalta ja monottelee ylöspäin, ennen monotteli alaspäin tai sivulle.. :)

KapuH & jirppa 18+6
 
Voi kun osaisi sanoa, onko tuntenu liikkeitä vai ei! Välillä kuvittelen tunteneeni, mutta sit tulee olo, että ehkä siellä suolessa vaan ilma pörisi. :D Eli en oikeesti tiiä, miltä sen sit pitäis tuntua.

Mulla on pahoinvointi pääsääntösesti loppunut, mutta oksentelen silti vielä sillon tällön. Eli on tosi tarkkaa se, ettei vaan vatsa tyhjene. Julkioksentamista on tullu nyt vähän harrastettua, kun ihan yllättäen junassa tai bussissa alkaaki oksettamaan. Mut elämä tuntuu ihan valoisalta, vaikka noita satunnaisia inhottavuuksia välillä onkin.

Neuvola on nyt keskiviikkona. Mitähän siellä tapahtunee? Vissiin sydänääniä kuunnellaan. Niitä me ollaankin aina välillä kuunneltu tolla meijän dopplerilla. :) Vatsa on alkanu mulla jo kasvaa, tätä ei enää pahemmin peitellä. :D

Messuilla käytiin sunnuntaina ja mukaan tarttu pari vaatettakin. :p On kyl aikamoista vauvatavarakuumetta... Hyvä se on jo tässä vaiheessa alkaa hamstrailee! :D Aloin myös miettiä, että otanko sittenkään sitä äitiyspakkausta. Ois kuitenki ehkä kivointa ostaa itekseen vaan ne kaikkein mieluisimmat vaatteet. :)

16+4
 
Mitenköhän Maikkkin ja KoiKoin ultrat sujui? Toivottavasti hyviä kuulumisia.

Mä kävin tänään neuvolassa ja kaikki vaikutti olevan normaalisti. Jokseenkin turhia noi käynnit, mutta sydänäänet kuulen niin mielelläni, että niiden vuoksi jaksaa raahautua. Painoa tullut tässä kohtaa nyt noin 2 kiloa lisää, mutta sitä oli jo alkajaisiksi aivan liikaa, joten ei tarttis yhtään tulla lisää. Hemppa ja paineet kunnossa. Neuvolantäti ihmetteli, miksei mun laskettua-aikaa muutettu nt-ultran perusteella, mutta enpä minä siihen osaa vastata. Heittoa oli siis kuusi päivää ja lääkäri sanoi silloin vaan, että ei muuteta. Onko muilla muutettu laskettua-aikaa kuinka helposti?

Keltakukka 19+2
 
Ainiin, niinhän ne ultratkin alkoivat! Tulkaa ihmeessä kertomaan kuinka homma sujui.

Täällä edelleen tasaisen rauhallista. Yrjötys onneksi loppui mutta tyyppi ei edelleenkään pidä itsestään kamalaa meteliä. Jossain vaiheessa tuntui vähän hipatusta mutta johonkin se hävisi eikä ainakaan vielä ole palannut. Sydämentykytys kuuluu kuitenkin aina vahvasti, eli elossa siellä ainakin ollaan. Oisko tämä nyt sitten sen etuseinämäistukan aikaansaannosta, tiedä häntä.

Maha on kyllä kasvanut ja pidän tässä sormia ristissä, että mahtuisin ulkoiluhousuihini niin kauan, kunnes kesähelteet saapuvat. Sukujuhlat menivät onneksi ovelasti verhoiltuna nappiin, ja taisin näyttää lähinnä 10kg lihonneelta. Hyvä(?).

-Napsi 16+4-
 
Keltakukka: mulla muutettiin yhdellä päivällä nt-ultran perusteella. Riippunee siis paikasta.

Joo muakin kiinnostaa eka ultralaisten kuulumiset, jos täällä palstalla vielä käyvät. :) Mulla on torstaina, ja aion jakaa ultrakuulumiset to tai pe täällä.

Hyvää viikon jatkoa!

Ilokarpalo ja Pipana 19+6
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Vihdoin taas täällä. Unohdin totaalisesti mun salasanan enkä yrityksistä huolimatta päässyt kirjoittelemaan tänne. Vihdoin tärppäsi ja päästi mut läpi:)

Mun LA muutettiin kun heittoa oli 5pv. Muistaakseni neuvolassa sanoivat että vasta jos heittoa on vähintään viikko, niin muuttavat LA ultrassa. Mutta ei näköjään mennyt niin.

Tunnen liikkeitä satunnaisesti, en säännöllisesti. Kahdessa aiemmassa raskaudessa tunsin paremmin, mutta nyt istukka etuseinämässä. Selvästi vaikuttaa.

Maha on kasvanut mutta näytän vain lihonneelta. Omilla housuilla mennään. Vielä ei tarvetta äippävaatteille. Kiloja kyllä tullut ja jotenkin ne kyl huomaa. Lantio levenee. Ylikiloja ei ole koskaan ollut.

Mun rakenneultra vasta 20.5. Eli vielä saa odottaa. ..huoh. Huomenna eka neuvolalääkäri. Onneksi. Supistuksia on ja kohdun arkuutta. Toivottavasti kaikki kunnossa.

SuSette82 ja 16+0
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
katariine: kiitos kysymystä, vointi ihan ok mutta hämmentynyt. :ashamed: Neuvolalääkärille en tosiaan päässy kun akuuttiaikoja ei ollut. Seuraava olisi ollut sitten toukokuun lopussa..kiva. Menin tk:hon ja sieltäkään aikoja ei saanut ja päivystyksessä istuin odottelemassa päälle 3 tuntia ennen kuin pääsin lääkärille. Sinä aikana supistukset vaan pahenivat ja selkää ja vatsaa särki niin että jouduin käymään kerran oksentamassa. Vihdoin kuin lääkärille pääsin niin edelleen supisteli koko ajan, lääkäri ei kuunnellut mua yhtään, katsoi vaan kohdunkaulan, sanoi että se on kiinni ja että menetkö nyt sitten töihin vai kirjoitanko sulle sitten muutaman päivän saikkua (tyylillä jos nyt on pakko). Siihen sit yritin änkyttää että no jos voisin sairaslomaa saada kun mua tosiaan koko ajan särkee ja varsinki näin liikkuessa sitten jo ihan kunnolla. Ei se mitään kuunnellu, tökkäsi 3pvän saikkulapun kouraan ja hyvä ettei ulos potkaissut. Yritin sit kysellä et mitä jos nää jatkuu ku koko ajan supistelee ja särkee että uskallanko nyt olla ihan normaalisti, niin siihen hän vastasi että joojoo.
Että tällaista. Jäi vähän huono fiilis ja ennenkaikkea epätietoinen että kai tää on sitten ihan normaalia? Edelleen heräilen öisin(kin) supisteluihin ja eilen kun kävin ystävän kanssa kaupassa niin ystävä kauhisteli että kävelen kun viimeisillään raskaana oleva kun niin paljon särki. Mutta onneksi nyt on pääsiäisloma niin tän viikon saa levätä, ensi viikolla sitten töihin. Aika hullulta tuntuu kun ei ees pysty kävelemään normaalisti. Mutta kun esikoista odotan niin tosi vaikea tietää mikä sitten on oikeasti normaalia ja mikä ei? Kättärillä oli kyllä huolissaan kun sunnuntaina soitin ja tosiaan kehotti heti lääkärille. Viikon päästä on siellä se rakenneultra, jos siltä kätilöltä viittisi samalla vähän vielä kysellä että onhan tämä nyt varmasti normaalia yms. Kättärille kun soittaa niin käskevät soittaa neuvolaan, sitten kun neuvolaan niin sanovat että tk:hon ja siellä sitten ei saa mitään apua. Ei mua nää kivut nyt sillai haittaa, pelottaa vaan kauheasti jos vauvalle kävisi jotain!!:'(

mutta joo, tällaista tänään. :/

eemiliah + pikkuinen 19+2
 
eemiliah, no on suakin kyllä melkoisella tavalla kohdeltu. Mulla oli kivuliaita suppareita n. 6 viikkoa myöhemmin ja samantien pääsin äitipolille päivystykseen. Näin siis Hyvinkäällä. Ja siellä tutkittiin oliko supparit saaneet kummempaa aikaiseksi (eivät onneksi) ja laittoivat saikulle parin viikon pätkissä.

Olen varmaan joka rasahduksesta pelästyvä äiti, mutta varmaan kävisin sinuna vielä yksityisellä jos et kunnalliselle pääse. Siellä selviäisi tuon kohdunkaulan tilanne ja saattaisit saada lähetteenkin äitipolille.

Kuulostaa kummalta, jos nyt olisi jo ok sattua noin paljon! Toivottavasti asia selviää ja sinä ja vauva voitte hyvin :/

-Napsi 16+5-

Muoks: Niin siis sanoit tk-lääkärin tarkistaneen kohdunsuun, mutta ymmärtääkseni ultrassa saisi asiasta täyden varmuuden. En tiedä luottaisinko itse ko. lääkärin kopelointiin :/
 
Viimeksi muokattu:
supisteluista odotan kolmatta ja välillä kohtu kovettuu, aika useinkin, ei kovaa kipua, mutta vähän hankala kävellä/ hengittää. Tämä on minusta normaalia, pitää muistaa välillä rauhoittua ja istahtaa!

Mulla on myös nivuset/ lantionseutu kipeät, särkee, mutta tämäkin kuuluu asiaan.

eemiliah minusta noin kovat kivut kuulostaa vähän huolestuttavalta, törkeää ettei Tk.ssa otettu tosissaan! Huolehdi itse, että saat tarpeeksi lepoa :)

Mulla ei esim. Öisin/ levossa supistele, toki välillä aamuisin kohtu kovana, mutta kipua ei ole.


Ää en malta odottaa ultraa!! Tasan 2vkoa vielä.
 
Supisteluja täälläkin on jo välillä tuntunut. Oikein piti miestä pyytää tunnustelemaan kuinka oli kohtu pinkeänä ja pullotti kovasti selällään maatessa. Liikkeet on hyvin hentoisia ja epäsäännöllisiä edelleen.

Tänään oli meillä eka lääkärinneuvola. Kaikki hyvin siellä. Paino oli noussut mielestäni turhan paljon, 4,5 kg yhteensä. Viime viikosta olisi muka tullut 2kg lisää. Tosin oltiin siellä Amsterdamissa ja tuli herkuteltua jonkin verran, mutta....nyt alkaa lenkkeilykuuri. Ulkomailla syöminen oli kyllä hankalaa, tilasin savulohta ja sainkin kylmäsavulohta. No söin sen riskillä kuitenkin. Esim. hotelliaamiaisen maitotuotteista ei minulla ollut tietoa, onko ne pastöroituja. Söin silti, koska tarvitseehan sitä kalsiumia. Nyt mietin, pitäiskö kyprokselle ottaa kalsiumtabletteja mukaan, ettei tartteis arpoa noiden maitotuotteiden kanssa.

BeritS ja "Viljo" 19+6
 
eemiliah: Vitsi, kuulosta ihan samanlaiselta kierrokselta, mitä mä oon joutunu täs lähiaikoina kokemaan. Pari viikkoo sitten tosiaan supisteli kipeästi LA-su yönä. Soitin Kättärille, käski ottaa Buranaa ja soitella ma neuvolaan. Tein niin. Neuvolasta sano, et 8.5. on seuraava lääkäriaika! Ei olisi paljo auttanut. Onneksi supistukset helpotti ja nyt ultrassa ottivat asian vakavasti.

Rakenneultrasta: Tyttö olisi tulossa! :) Kaikki rakenteet kunnossa pikkuisella. Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt supistuksista huolimatta, mikä oli helpotus. Tilannetta seurataan jatkossa. Jäi tosi hyvä mieli ultrausesta!
 
Täällä olis yks syyskuinen:) laskettu 2.9
Mamskuli90/23/3/JS
Mutta saattaapa olla että joudun naikkarille kun jorvissa tehää sektioita hyvin vähän..:( naikkarilla niin hienot leikkaussalit :O muoks. Eilen oli rakenne ultra ja poika olisi tulossa<3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Tänään 19+0! Ihan käsittämättömän hienoa. :) Ensi viikolla RU ja puoliväli saavutettu. <3
Supisteluista Mulla supisteli 4 päivää rasituksen jälkeen, yhtenä tosi kipeesti. Neuvolan ohje oli vähentää rasitusta. Oon ottanut rauhallisemmin niin ovat vähentyneet. Edelleen runsas kyykkiminen tai portaiden kiipeily aiheuttaa supisteluja, mutta pyrin välttelee noita.Multa ei suostuttu edes vilkaisemaan kohdunsuun/kaulantilannetta, että ei oo pehmennyt. Olin tosi huolissaan silloin. Onneksi dopplerilla kuului hyvin äänet ja liikkeet kokoajan. Oon edelleen sitä mieltä että doppler oli tosi hyvä hankinta. :)
 
Terkut rakenneultrasta:) Poikalupaus saatiin ja oli kyllä niin selkeä, että ei jäänyt epäilystä;) (Voiko joku päivittää pojan mulle?)
Muksu on kovin liikkuvainen ja niinkuin epäilinkin istukka on laajasti edessä, joten liikkeet ei sen takia tunnu vielä niin hyvin kuin esikoisesta näillä viikoilla.
Hyvin vastasi viikkoja ja kaikki rakenteet oli niinkuin pitääkin.
Aurinkoista pääsiäistä kaikille!:)
-Sorel 20+1
 
Hei! Minäkin voisin liittyä porukkaan :) Olen näitä jo hetkisen lukenut ja nyt ajattelin tulla mukaan, jos välillä ehdin kirjoittamaan..

Voisiko joku lisätä tiedot: LA on 2.9.
Morel/28/3./KYS tyttölupaus

Olin eilen rakenneultrassa ja kaikki hyvin. Meillä on ennestään kaksi poikaa joten olen aika iloisesti häkeltynyt tytöstä :) Jotenkin koko ajan olikin sellainen tyttöolo ja olen kuulemma näyttänytkin ihan erilaiselta kuin mitä kahdella edellisellä kerralla.

Morel 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: katariine
eemiliah: No jopas on! Muistan kun mulla oli tokan kohdalla supistuksia, jotka alkoivat aina joka työpäivä klo 12, kun oli kaikista kiireellisin aika. Rv oli tuolloin 17 ja tk:n lääkäri ei ollut miksikään kun ei ollut kypsynyt paikkoja. Mietin silloin, että ottaako tuo tk-lääkäri oikeasti vastuulleen sen että vauva olisi voinut syntynyt ennen aikojaan.

Mun tekee niin mieli vaniljajäätelöä kinuski-suklaakastikkeilla. Siihen päälle suklaarakeita ja vaahtokarkkeja...:ashamed: Jah mämmiä vaniljakastikkeella. Jah sipsejä kermaviilikastikkeella... :ashamed: Voikohan pehmeiden rasvojen puute tehdä makean himoa? Pitäisi kokeilla ihanaa avokadopastaa :)
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

Täällä eletty kovasti kiireistä elämänvaihetta, niin en muka ole ehtinyt käydä kirjoittelemassa kuulumisia. Toisaalta, ei mitään erityisiä kuulumisia olekaan.

Liikkeistä täällä juteltu. Itse olen ollut vähän huolissani, kun liikkeiden tuntemukset kovin epäsäännöllisiä. Touhutessa ja seisaallaan on muutaman viikon ajan tuntunut aina välillä, mutta ei makuullaan/levätessä. Kun käsittääkseni juuri silloinhan pitäisi olla helpointa tuntea ekat liikkeet. Nyt muutamana päivänä tuntunut hentoja liikkeitä iltaisin sängyssäkin. Onko muilla ollut tällaista? Voiko johtua istukan paikasta? En siis tiedä, missä kohti kohtua istukka sijaitsee, kun jätettiin käymättä nt-ultrassa ja rakenneultra on vasta 22.5. (huoh).

Minulla oli muka paljonkin kommentoitavaa, mutta nyt kun viimeinkin ehdin kirjoittelemaan, niin pää tyhjeni saman tien... Tervetuloa uusille ja onnea tyttö- ja poikalupauksista! Eemiliahille tsemppiä, tuntuu kyllä kurjalta puolestasi lääkärin suhtautuminen. Onhan kaikki tulehdusjutut suljettu pois (esim. pissatulehdushan voi olla melko oireettomanakin).

Laskettu aika: meillä ei muutettu lääkärineuvolassa, vaikka 6 pvää heittoa. Ihana neukkutäti muutti edellisessä neuvolassa kun pyysin. Meillä kaikki lapset menneet aina yli lasketun ajan, niin kiva että muutettiin 16. päivästä 22. päivään. Eli mulle voi päivittää Crispy/31/4./OAS, laskettu aika 22.9. Crookus, löytyy tästä ketjusta toinenkin saman seudun odottaja, kenties sairaalassa tavataan ;) Olen vähän ujostellut ilmoittaa synnäriä, kun on niin pienet piirit näillä pikkupaikkakunnilla...

Ketju tuntuu hiljentyneen, vaikka täytyy myöntää, etten itsekään ole jaksanut nyt olla aktiivinen :ashamed:, mutta yritän petrata. Olen kyllä säännöllisesti käynyt lukemassa teidän kuulumisia. Joten kirjoitellaan kanssasiskot, ainakin me, jotka emme facessa ole.

Crispy ja himpula 17+3
 
Äääääh tätä närästystä!! Tätä se on sitten seuraavat 4,5 kuukautta. Kiva.

Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :flower: Omaan on vielä viikko aikaa.

Tuosta lasketunajan muuttamisesta vielä, että meillä neuvolantäti sanoi, että hän ei suostu ottamaan vastuuta siitä ajan muuttamisesta, vaan se on lääkärin tehtävä. Eli periaatteessa hän olisi sen kai voinut tehdä, mutta toki ymmärrän sen, että lääkärillä nyt pitäisi olla paremmat tiedot asiasta. Täytyy yrittää varmaan sitten vielä sielä rakenneultrassa vongata sen muuttamista. Ainut syy, miksi haluaisin sen aikaisemman LA:n, on se, että esikoinen syntyi viikoilla 41+2 kiireellisellä sektiolla ja oli jo aivan hätää kärsimässä. Eli nyt jos laskettuaika on vielä liian pitkällä, niin eihän ne suostu TYKSissä sitä aiemmin silloin käynnistämään tai leikkaamaan. Siksi tämä asia jäi minua vaivaamaan.

Keltakukka 19+4
 
Höh, kirjoittelun pitkät pätkät, mutta lähettäessä tuli virhe :/

No, lyhyt versio. Rakenneultrasta hyviä kuulumisia, kaikki kunnossa! Ensin kätilö ei kertonut sukupuolta ja pyyhki jo pois ultramönjää, kun kysyin, pystyykö sukupuolen näkemään. Sanoi, että luuli ettei haluttu tietää. Kertoi kyllä nähneensä jo. Laittoi mönjät uudestaan ja näytti, siellä ruudulla vilahti kivekset ja pippeli, joten poika tulossa(!)

Voi siis päivittää POIKALUPAUS. (ei toimi värit tai bold, siksi capslock)

Ennen raskautta ja ihan aluksi oli tyttöolo, mutta varhaisultran jälkeen ei ollut enää selkeää oloa kummastakaan sukupuolesta. Jotenkin olin sen perusteella avoin kuulemaan kumman vaan sukupuolen. Sukupuolettomasta "tyypistä" tulikin nyt sitten kerätä heitolla pikkujäbä, jotenkin konkretisoi lisää tätä prosessia :)

Hyvää pääsiäistä kaikille!! :)

Ilokarpalo ja puolessa välissä mennään! 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Täällä olisi yksi uusi odottaja lisää jos joukkoon mahtuu :)

Whippii/22.v/1.lapsi/laskttu aika 10.9/rakenneultra 2.5/Tyks

Itsehän en vielä liikkeitä ole yhtään tuntenu ja muutenkin kaikki raskausoireet hävinnyt. Painoa ei ole tullu tai mahakaan kamalasti kasvanu. Välillä tulee epävarma olo, että onko siellä enään ketään.. No pari viikkoa enään rakenneultraan niin selviää enemmän. :) Sukupuoli aiotaan kysyä ja ollaan ajateltu menevämme myös yksityiselle 4D ultraan.

Onko kenelläkää kokemuksia noista dopplereista ? Sorruin itse äsken sellaisen tilaamaan, mutta tuoko vaan sitten lisää epäilyksiä jos ei niitä sydänääniä itse löydäkään. Neuvolassa kerran sydänääniä kuunneltu ja silloin löytyivät samantien. :) Muutenkin kaikki ollut niin kuin pitääkin neuvolassa ja ensimmäisessä ultrassa, mutta jotenkin on kokoajan pienenpieni pelko takaraivossa että onhan kaikki hyvin. Ehkä normaalia kun esikoista odottaa eikä liikkeitä vielä tunnu..
 
Onnittelut tyttö- ja poikalupauksista! Mukavaa, kun on jo rakenneultrassa käyneitä meidän ketjussa :) . Omaan onkin vielä aikaa, vasta 12.5. Odottavan aika on tunnetusti pitkä, eikä millään malttaisi sinne asti.

Liikkeistä on ollut puhetta. Mä oon tuntenut ihan muutamia kertoja liikkeet, en todellakaan mitenkään säännöllisesti. Oon kuitenkin ajatellut sen johtuvan istukasta joka on etuseinässä ja siitä että on eka lapsi tulossa.

Doppler meille hankittiin jo aika alkuvaiheessa ja se on ollut ehdottomasti hyvä hankinta. En ole kokenut sitä missään vaiheessa ylimääräisenä stressinä, äänet olen saanut aina kuulumaan melko helposti. Oikeastaan päinvastoin doppler on ollut apuna niinä epävarmuuden hetkinä, kun on miettinyt onko vatsassa elämää. Oon ollut koko raskauden tosi vähillä oireilla ja siksi välillä on ollut kiva tarkistaa, että kaikki on hyvin.

Mukavaa pääsiäistä kaikille :flower:

Syyskuu14 18+0
 
Komppaan syyskuu14:sta, doppler on äärettömän mahtava hankinta :) Eli whipii, luulisin sun kyllä löytävän äänet varsin helposti itsekin kun olet jo noin isoilla viikoilla. Vertailun vuoksi, löysin omani rv 8+6, istukka tiellä etuseinämässä ja painoindeksi 28 kohdilla. Tuosta päivästä lähtien on tykytys löytynyt joka päivä!

Toki tuolla saa itseään hermostutettua, esim. jos ei muista laittaa geeliä tarpeeksi. Silloin äänet eivät kuulu ollenkaan tai ovat tosi vaimeita (näin ainakin itselläni). Lisäksi jos omaa vilkkaan mielikuvituksen, voi huolia esim. siitä, että vauva ei potkuta anturia kovin tiuhaan ja näin tuntuu olevan epäilyttävän vähäliikkeinen isoveljeensä nähden. Tätä siis itse pohdin pöljänä tällä hetkellä, toivon rakenneultran hävittävän tämän keksimäni huolenaiheen :/

Ihana ilma! Kasattiin pihalle upouutta hiekkalaatikkoa ja raivattiin varastoon tilaa uusille tuplakärryille. Löytyivät vihdoin käytettynä ja ainakin tällä hetkellä tuntuvat nappihankinnalta. Painavat yhtä paljon kuin yksöisvaunumme ja vievät autosta vähemmän tilaa. Kyseessä siis Bumbleride Indie Twinit, ja ainakin ensivaikutelman perusteella uskaltaisin suositella :) Malttamattomana odotan, että päästään koko porukalla vaunuilemaan!

-Napsi 17+0 Poks!!!-
 

Yhteistyössä