Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Meillä oli tänään np-ultra ja kaikki oli paremmin kuin hyvin. Terhakkaasti siellä jumppasi ja kaikki rakenteet näytti siltä miltä pitääkin, yhdistelmäseulan riski oli 1:17000. Oli mulle harjoitteluista tuttu kätilö ultraamassa ja katsoi kaikki erikoistarkasti ja selosti meille mitä näkyy. Kuvia saatiin ja myös pari 4D otosta. :)

Laskettu aika pysyi samana, 28.8., joten varmaan siirryn sitten enimmäkseen pulisemaan tuonne elokuisiin.

Kaisa-Tuulikki 13+1
 
EN VOI USKOA!! Onko mulla oikeesti nyt helpottamassa pahoinvoinnit!!!!! Tuntuu ihan uskomattomalta, mutta siis vkl vielä oksentelin aamuin illoin mahan tyhjäks, ja nyt on pari päivää ollu täysin pahoinvoinnitonta!!! Siis oltiin miehen kans pienellä Tre:n lomalla hotellissa pari yötä, hällä oli koulua ja mä vietin shoppailulomaa, kiertelin päivät pitkät kaupoissa ja kylästelemässä, väsy iski, muttei oksu eikä pahoinvointi!! Tänään on ollu sellasta pientä huonoa oloa, mut siis toooosi lievää! Onko muilla loppunu näin ihan ku seinään vai jotenkin pikkuhiljaa hiipumalla?? :D Pelkään et tää on jotain "hämäystä" ja olot palaa kahta kauheempina takas mutta ny vaikuttaa hirmu hyvältä! :)

Tosiaan tiistain löysin eka kertaa dopplerilla sydänäänet, ja nyt kun äsken tultiin kotiin tre:lta niin mies kokeili eka kertaa löytäisikö, ja löytyihän se jumpsutus, voi sitä ilmettä kun luuli eka löytäneensä ja sit mä lannistin että se on mun syke :D Pian löyty pikkuisenkin syke ja oli hieno kokemus hällä eka kertaa konkreettisesti noin ite kotona kuulla se <3 <3

Tampesterissa oli ihan pakko ostaa pikkusen vaatteita pienelle, tuplasetti housut ja bodyt, tossut ja myssy ja sit ostin itelleni aivan ihanat mammahousut joita oon kuolannu netistä pitkään mut mun kokoa ei oo ollu missään, ja nyt löyty aletangosta (mamalicious-merkkiset lohenpunaset) KYMPILLÄ!! Mikä tuuri! Löysin muutenki paljon kaikkea alesta (mikä ihmeen ale tähän aikaa vuotta on, joku talven päättymis ale?) mitä oon pitkään ettiny mutten oo löytäny. Teki niin terää olla ihan eri ympäristössä kolme päivää, kun tammikuun alusta vaan maannu kotona oksentamassa. Ah!!

Enpäs vuodattele sen enempää, aivan ihana fiilis, jos sais nyt oikeesti alkaa nauttia tästä raskaudesta kunnolla!!! x)

Maikkki & Minimöö 13+1 (Eilen poksui taas pokspoks!!)
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko
Ja Kaisa-Tuulikki älä turhaan lähe toiseen ryhmään kun kerta tähän on jo päästy sisälle, aion mäki jäädä vaikka kans laskettu aika pysyi 28.8 (alunperin piti mennä jonneki syyskuun alkuun) ois hauska et ois muitaki samana LA täällä!! :) Ja kun ne yleensä aina heittää johonki suuntaan noi synnytyspäivät sit loppujen lopuks! :)
 
Me käytiin eilen np-ultrassa:) Kaikki oli hyvin, vauva vastasi viikkoja ja rakenteet ym oli niin kuin pitääkin. Ultraajana oli kätilö joka kävi läpi kaiken minkä näki ja vastaili vielä kysymyksiin. Ultra kesti joku 10-15min. Rakenneultra meillä on 17.4, mies jo malttamattomana odottaa, että saadaan sukupuoli selville:)
Meillä on rivarikolmio, mihin mahdutaan hyvin nelistäänkin:) Vaihdetaan varmaan vaan jossain vaiheessa makkareita, että lapset saa isomman huoneen.
Mä oon tehnyt aika paljon keikkaa ja odotan jo innolla, että reilun viikon päästä lähdetään reissuun:) Mä tekisin mielelläni yövuoroja, niissä tulee paljon vähemmän oltua jaloillaan ja on ainakin meillä rauhallisempia kuin aamut ja illat.

Jos joku pystyy päivittämään mulle la 3.9 ja synnäri on varmaankin Kättäri.
Kiitos!:)

-Sorel 12+3
 
Heippa taas kaikille pitkästä aikaa ja ihanaa viikonloppua!:flower: en oo melkein kahteen viikkoon käynyt täällä kirjoittamassa, olen kyllä seurannut kännykällä, mutta koneelle en oo päässyt. Viimeksi taisin kirjoitella joskus 10+ ja riemuitsin jo siitä kuinka pahoinvointi oli ehkä vähän helpottamassa.. ja p*skat, en tiiä oliko karma vai mikä, mutta sittenhän se päätti vasta yltyä uuteen nousuun! :LOL: oon tässä nyt n. 2 viikkoa ollu tosi huonovointinen, eka viikko meni vielä töissä mutta tän viikon oon ollu saikulla. Sain todistukseen "flunssa" , kun yskää ja nuhaa ollut. Ensi viikolla jos joudun vielä hakee saikkua niin sitten laitetaan siihen pahoinvointi. Aion kyllä yrittää mennä maanantaina töihin, en haluaisi millään kertoa vielä pomoille! Oon ehtiny olla tuolla vasta muutaman viikon..:ashamed: Eilen sain lääkäristä jotain vahvaa närästyslääkettä joka voi auttaa myös ehkä pahoinvointiinkin. No ei oo vielä auttanut, eilinenkin ilta oli yhtä helvettiä.:x

Hajuista joku puhui täällä. Mulla tosiaan hajuaisti ihan naurettava, tuntuu että haistan ihan kaiken ja vielä tosi pitkien matkojen päästä. Ja tietenkin kaikki ällöttää niin että oksentamaan vaan.

Mulla np-ultra ens viikon lopussa, kyllä jännittää! Eilen sain onneksi kuitenkin ekan kerran kotidopplerissa ihan selkeät sydänäänet kuuluviin, voi sitä riemua:heart: sitä aikasemmin en oo siis saanut vaikka ahkerasti oon yrittänyt ja kuulostellut. Nyt sitten ehkä vähän luottavaisempi olo.

Mietiskelin että joko sitä uskaltaisi ekat mammahousut käydä ostamassa. Turvotus vähentynyt kyllä huimasti siitä mikä oli vielä pari viikkoa sitten. Ei mennyt nappi kiinni mistään housuista ja vaikka oli löysä mekko niin rantapallohan se sieltä pilkisteli. Nyt on vatsa melkein yhtä lättä kuin ennen raskautta, pientä kohdun(?) kasvua on ehkä havaittavissa, tuntuu ja näyttää ainakin erilaiselta kuin toi aikasempi turvotus:rolleyes:

Mites muuten, oletteko ruvennut jo rasvailemaan vatsojanne? Mä oon tähän mennessä käyttäny ihan perus jotain nivean, doven ja bodyshopin rasvoja mutta mietin että pitäiskö kohta siirtyä johonkin "oikeaan" tuotteeseen. Suosituksia?:) Mulla on tosi helposti arpeutuva iho ja bio oilia kaapissa mutta se haisee ainakin nyt nenään niin pahalta että ei mitään mahiksia ruveta sitä levittelemään.:D

Hirveesti oli muutakin asiaa ja kommentoitavaa kun koneelle vihdoin pystyin raahautumaan, mutta en sitten tietenkään muista enää että mitä. Onnea kaikille jotka käyneet jo nt ultrissa ja saanut hyviä uutisia! Ihanaa!:heart:

eemiliah ja pikkuinen 11+5

p.s. Maikkki , et voi uskoa mitä toivoa annoit mulle kun kerroit että sun pahoinvointi vihdoin ehkä helpottamassa!! Eilen itkeskelin juuri kun tää ei tunnu vaan helpottavan, että kuinka pitkälle tää oikeen jatkuu ja mitä jos koko raskauden! Mulla on vielä vähän aikaa tohon sun 13+ niin ehkä mullakin sitten! Antoi toivoa, kiitos!:D
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Joo, pakko alkaa seuraileen noita verensokereita. Käytiin eilen mäkkärissä syömässä viiden aikoihin ja yhdentoista aikaan oli kauhea nälkä. Samalla ihan hirveä olo, oksetti ja semmosta tärinää. Ajattelin, että oon vain väsynyt tästä viikosta, söin nuudelit ja menin maate. Heräsin vähän ennen viittä, mittasin verensokerin ja mittari näytti vain 4,2! Tiedä sitten kuinka alhainen se oli ollut ennen niitä nuudeleita ja todennäköisesti se kauhea olokin johtui sitten siitä.. Mulla on muutenkin ollut ihan ihmeellisen alhaisia nyt tässä viikon aikana. Toin eilen mittarin ja seurantavihon kotiin ja täytyy nyt muistaa mittailla - ainakin, jos outo olo yllättää.

Näin myös eilisen puhelinepisodin jälkeen järkyttävimmän unen ikinä. Istuin sohvalla ja tunsin, että vuodan verta ja yhtäkkiä SE solahti jalkojen välistä ulos täysin ihmisen näköisenä, pienenä vaan ja sinisenä. Muistan sen paniikin, epätoivon ja huudon, mitä päästin siinä unessa. Onneksi mä heräsin siitä, oli kauhein uni varmaan mitä oon ikinä nähnyt!

Jospa nyt otetaan ensiviikko rauhallisesti ja sitten päästäänkin jo sinne kauan odotettuun ultraan.

Mies muuten tokaisi eilen illalla, että kylläpä se näkyykin jo hyvin. Lohdutti samalla, ettei mulla kyllä ole jenkkakahvoja, selvä poikamaha kuulemma on :D

10+4
 
Itse syön n. 3h välein jotain, muuten iskee armottoman huono olo. Välillä 2h väleinkin. Yleensä aamiainen, sit lounasta odotellessa hedelmä, kunnon lämmin ruoka lounaaksi, välipalahedelmä/leipä/muu pieni syötävä, lämmin ruoka päivälliseksi, mahd. iltapalahedelmä. Neuvolantäti oli tyytyväinen kahteen lämpimään ruokaan, vaikkei meillä aiempia lapsia ookaan, minkä vuoksi yleensä kuulema äidit siirtyy tähän ruokarytmiin. Ite oottelen sokerirasitustestin tuloksia, ehkä ma neuvolatädiltä saa tietoa :)

Ilokarpalo ja pipana salamatkustaja 12+3 :)
 
Siis voi ei teitä pahoinvoivia :( itselläni ei ole juurikaan oloja ollut koko raskauden aikana, mutta nyt sitten oksennustaudin kourissa kärvistelen ja tämä on ihan KAMALAA!!! Mutta tämä olikin ehkä vain ajan kysymys, sillä olen lastentarhanopettaja ja meidän päiväkodissa on ollut oksennustautia hirmuisesti liikkeellä :( Mutta onneksi oksennustauti menee usein nopeasti ohi :)

Itse odottelen torstaina olevaa np- ultraa niiiiiin innoissani, mutta toisaalta pelottaa ettei kaikki olekaan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuupas superhyvältä että tänään poksahti käyntiin 10+0 ja nyt lapsikin on jo virallisesti sikiö eikä alkio :) Tai lapset :) Meille tulee ystävättäriä tänään kylään leffaa katsomaan, julistankin tapaamisen kymmenviikkoisbileiksi! Vain yksi heistä ei vielä tiedä että olen raskaana mutta tänään se hänellekin selviää :-D
 
Ei tosiaan kuulunut vielä sydänäänet neuvolassa. Kiltti neuvolatäti kuitenkin yritti löytää niitä kun pyysin. No maanantaina on neuvolalääkäri ja siellä kurkataan ultralla niin pitäisi näkyä ja kuulua :)

Tää yleinen väsymys ja huonovointisuus masentaa, kun haluaisi tehdä kaikkea, mutta ei pysty ei kykene. Kuntokin tuntuu olevan jo ihan nollassa :/ Kai tää on ohimenevää, hope so!
 
Ilokarpalo joo, järkytön nälkä tulee kyllä nopsaan joten pakko jotain syödä. Mutta esim. töissä se ei ole aina mahdollista ja oon yrittänyt päästä nyt tuosta yösyömisestäkin eroon (ennen tuli sillä kolmen pissalla käytyä myös jääkaapilla, koska oli kiljuva nälkä). Nyt on tullut vaan niin järkyttävät pahoinvoinnit, välillä myös tärinää ja päänsärkyä noista matalista verensokereista. Onneksi on nyt kotona mittari, että voi tarkkailla :)

Onneksi tässä nyt on vain viikko seurattavana, kun sitten pääsee sen lääkärin kanssa juttelemaan. Paino on lähtenyt nousuun ihan järkyttäväsi. Olo on jo nyt kuin valaalla. En edes malta odottaa, mimmoinen olo on kesällä..
 
heippa piiitkasta aikaa tanne:) tulee harvakseltaan kirjoteltua kun kannykalla joutuu tan tekemaan, on vaan jotenkin hankalaa.. meinasin aamulla pelastya oikeen kunnolla, tunsin et jotai valuu ja vessassa huomasin et oli alkkareissa tummaa verta. ja sita tuli paperiinkin ihan kunnolla. laitoin varmuudeks siteen eika onneks oo tullu enempaa. mut kylla se pelaytti, kerkesin jo astella et taa oliki sit tassa:( olin maanantai aamuna neuvolassa ja sydanaanet kuulu sillon ok. ens tiistaina on laakarineuvola. nt-ultra jaa mulla valiin nyt, menen noin 15vk lapsivesipunktioon. osin ian takia, osin sen edellisen keskeytetyn raskauden takia. toivottavasti sielta saan hyvia uutisia.
 
Heippa hiba! Etkös pääsisi kuitenkin ultraan vaikkei niskaturvotusta mitata? Monikaan ei osallistu seuloihin mutta ultrassa saa käydä :) Kantsii mennä jos ei lääkäri-neuvolassa ultrata! Eikös nämä ultrat ole ihan valtakunnallisesti kaikille nykyään eli kannattaa käyttää palvelu hyväksi vaikka tosiaan ei seuloja olisi. En kyllä tiedä voiko mahdollisuus poistua kun tehdään vkon 15 seula, mut luulisi että ennen sitä olis hyvä ultrata kuiteski.Näkisi sijainnin ja monta sikiötä yms..
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Moi.

Pikaisesti vain omaa napaa. Etova olo jatkuu, olen käynyt lukemassa, mutten ole jaksanut kirjoitella. Perjantaina oli lääkärineuvola, jossa viimein ultrattiin. Pieni oli oikeassa paikassa, syke löytyi ja heilutteli vähän käsiäkin :heart: Laskettua aikaa ei muutettu, vaikka koko vastasi 6 päivää pienempää kuin neuvolan laskema laskettu aika.

Tämä jäätävä väsymys vain lamaannuttaa. Töiden jälkeen väännän jotain syötävää perheelle, loppuilta meneekin sohvalla, sieltä käsin läksyapua koululaisille ja palapelejä tai kirjanlukua kuopukselle :ashamed:. Mihinkään en kunnolla kykene, kun etoo ja väsyttää. Kai tämä joskus loppuu?!? Miten muilla, väsyttääkö tai onko se kenties jo mennyt ohi?

Anteeksi nyt tämä omanapaisuus...

Crispy + pikkunen 10+5 (tai ultran mukaan 9+6)
 
Crispy, kuulostaa niin tutulta! Mulla 24/7 väsymys ja pahoinvointi helpotti 11+0 tienoilla, mutta on jatkunut sen jälkeenkin lievempänä. Edelleen torkun sohvalla melkein joka päivä ja melko huonosti jaksaa tehdä normaaleja arkihommia. Ja oksentelen vieläkin, jos oon syönyt vähänkään väärin. Aiemmissa raskauksissa "normaali" olo on palannut kunnolla 15-16-viikoilla. Mutta nyt jo jaksaa sentään jotakin.
Eilen jopa kävin lasten kanssa bussilla keskustassa, mutta kyllä oli rankkaa. Sen jälkeen ei auttanut kuin pistää lapset katsomaan videoita ja kellahtaa sohvalle.

Nyt kyllä alkaa jo pullotusta olla vatsalla. Ei vielä ulkopuolisen silmään ota, jos ei vaatteilla korosta, mutta mies jo huomauttele, että alkaa näkyä :). Omat housut mahtuu kyllä, mutta mä pidänkin enimmäkseen semmoisia jeggingsejä ja muita joustavia housuja. Tiukat farkut vois olla jo tympeät.

Mua jännittää ens viikon ultra kauheasti. Se tuntuu jotenkin semmoiselta merkkipaalulta, että jos siellä kaikki ok, niin sitten ehkä uskaltaa julkistaa asian.

Kuopus heräsi päikkäreiltä, täytyy mennä.

Meelia ja kullanmuru 12+0
 
Hellurei pitkästä aikaa! oon kyllä lueskellut, muttei ole juuri ollut nyt kirjoiteltavaa..

Me palauduttiin tänään viikonloppu reissusta ja junan tärinä sai aikamoiset menkkakivut taas valloilleen, oonki löhönnyt nyt sitten reippaasti koko illan.. tällä viikolla on väsy alkanut painamaan ja kerroinkin raskaudesta harjoittelussa ohjaajalleni, ku hävetti haukotella asiakkaiden läsnäollessa.. :/ mut ohjaaja sanoikin, että hyvähän se on että joku tuolla harkkapaikallakin tietää ja kovasti lapsista juteltiin :)

huomenna vihdoin ja viimein THE NEUVOLA!! :D oon niin kauan odottanut, että sekin tuntuu jo joltain saavutukselta kun sinne asti pääsee, vaikka ei kai siel mitää konkreettista vauvasta näe tai kuule.. lappuja ja infoa varmaankin, ainakin olen teidän muiden teksteistä näin ymmärtänyt :) nii joo ja se verikoe..

Sandri 10+1 (vu 9+?)
 
Minä rupsahdan :ashamed:
Ensimmäiset raskausarvet bongattu, pienet jäljet löytyi oikeasta tissistä äsken. Mä jo melkein ajattelin, ettei ne kasva ollenkaan, kun on kuitenkin jo Dt, mutta ilmeisesti aikovat kasvaa siitä huolimatta.
Tänään myös tuli todettua, että "vanhan koon" sukkahousut ja leggingsit alkaa puristaa. Täytynee hankkia mammapöksyjen alle myös mammasukkikset :D Huomenna täytyy käydä hakemassa myös sitä rasvaa kaupasta ja varata apteekista samalla sitä uutta Bepanthenia.

Vielä pikkasen reilu viikko ja päästään mekin vihdoin sinne ultraan! Eka neuvola tosiaan takana ja verikokeissa kävin tällä viikolla. Ultra on maaliskuun ensimmäisenä maanantaina ja lääkäri keskiviikkona. Täytyy nyt laittaa kysymykset ylös, kun niitä alkaa hiljalleen tulla lisää.

Onko muita, keillä on omituista särkyä/jomotusta munasarjojen kohdilla? Eilen illalla alkoi outo särky näin iltaa kohden ja tänäänkin sitä on havaittavissa. Onko tää nyt jotain kasvukipua? Hassua, kun ei mitään oireita ole muuten ollut, niin tämmönen toki heti jänskättää.

10+5
 
Heippa kaikille!

Mukavan aktiivista kirjoittelua ollut täällä..itsekin olen lueskellut muttei juurikaan ole ollut kirjoitettavaa.. Pahoinvointi,kuvotus ja kevyt päänsärky jatkunut täällä edelleen.
Viime viikon alussa käytiin nt-ultrassa ja siellä onneksi oli kaikki ok, viikot tuolloin 12+2 ja n-turvotus 1,1. Seulakokeista ei vielä ole kuulunut mitään ja soittavat jos ne hälyttävät.

Meelia ja Crispy, olipa lohduttavaa lukea että joku muukin kärsii tästä järkyttävän huonosta olosta , ei sillä että tätä muille toivoisi...
Mulla alkaa vaan välillä mennä usko kun olo oikeesti on todella huono ja lamaannuttava. Töiden teosta ei tule mitään ja päivät kuluvat suuresti sohvalla maaten ja säännöllisesti syöden :/ eikä olo tunnu juurikaan korjaantuvan, edes hetkittäin.On vaan kauheen huono olo ja kuvottava ja jopa pystyssä oleminen tuntuu työläälle. Lisäksi mulla alkoi eilen särkeä toiseen jalkaan (ei turvotusta tai kuumotusta) ja aloin sitten panikoida onko mulle tullut tästä useiden viikkojen makoilusta joku veritulppa :(. Jos tää jatkuu niin pitänee huomenna soittaa neuvolaan ja kysellä lääkäri aikaa.

Miten usein teillä muilla muuten on lääkärineuvoloita? Mulla on tähän mennessä ollut kaksi neuvola käyntiä ja tuo nt-ultra (hoitajan tekemä). Seuraava neuvola ensi kuun puolessa välissä eikä lääkäristä puhettakaan?

Sisso+mökö 13+1
 
Tampereella ovat laittaneet kaiken minimiin. Neuvolakäyntien määrästä en tiedä, mutta kaksi ultraa normaalissa raskaudessa. Meillä oli eka neuvola rv8 ja nyt odotellaan tosiaan sitä ekaa ultraa, mikä on rv 13 meillä. Sen jälkeen samalla viikolla on tosiaan tuo ensimmäinen neuvolan lääkäriaika.
Kuulostaa "hurjalta" että oot käynyt jo kahdesti neuvolassa ja ultrassa, vaikka meillä ei ole kuin se reilu viikko eroa. Me käytiin varhaisultrassa omakustanteisesti, kun ei millään jaksettu odottaa sitä kolmea kuukautta ensimmäiseen..

Aijuu, parina iltana olen jopa yökkinyt, vautsi :D Mitään ei ole ulos tullut eikä olo ole juurikaan ollut pahoinvoiva, mutta välillä tulee semmonen yökköilyrefleksi. Yleensä, kun nousen ylös.
 
Orimattilassa kävin kerran neuvolassa jossa täti nopeasti ultrasi, katsottiin vaan onks siellä ketään ja vastaako suuren piirteen viikoja.

Mul on ens viikolla lääkäri neuvolassa, jossa ultrataan ja sitten 10.3 on PHKS:ssa ultra äitiyspolilla. Sitten huhtikuussa menen taas neuvolatädille. Ja sitten on vielä jossain vaiheessa hammastarkastus. Keskiviikkona menen verikokeeseen.

-Ceceli 10+3
 
Hki:ssä ilmeisesti myös aika minimissä. Eka neuvola jo rv 7-10, sit nt-ultra, seuraava neuvola vasta rv 18, eikä mitään lääkäreitä vielä lähiaikana (vasta vko 26 ja 36). Tällä sivulla taulukko, jos jotain kiinnostaa vertailu tai joku Hki:ssä asuva ei viel oo tutustunut :) Äitiysneuvolapalvelut

Nuorallatanssija: joo, mulla alavatsakipuja pitkin alkuraskautta ja myös munasarjojen kohdilla.

Jeejee tänään julkisen puolen nt-ultra! :D Ja mieskin pääsee tulemaan mukaan <3

Ilokarppis ja pipana 12+5
 
neuvolassa käyty, iso kasa lippuja ja lappuja ja verikoe otettu.. ei alkanu kuunteleen sydänääniä kun kerroin et varhaisultrassa oli pienempi ku menkoista laskettuna.. hyvä fiilis jäi, alan tajuta et raskaana ollaan :D

mietin tässä, että mainitsenko tuosta varhaisultrasta ku varaan aikaa np-ultraan.. ku sillon kävin vu:ssa ku piti olla 7+2 normaali kierron (28pv) mukaan ja se sanoi, että täysiä viikkoja oli vasta 6.. mun normaali kierto ois sit 30pv ja sen mukaan sillon ois ollu 7+0.. voikohan se heittää kuinka paljon, ku mietin, et eihän se sanonu onko toi 7.viikko aluillaan vai lopuillaan.. ja että kuin tuo voi heittää tuossa vaiheessa sitten tuo mitta, oon kuullu, et niissäkin on eroja, mutta no..?

Sandri 10+2 (vu 9+?)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä