Syyskuiset 2023

Jännästi kokemukset vaihtelee, mulla määriteltiin puhelinsoiton mukaan neuvolaan 24.9 keskiarvokuukautisten perusteella, mutta Tilkassa tehdyn varhaisultran perusteella kirjattiin 21.9. Neuvola oli seuraavana päivänä ja siellä se vaan totesi, että korjataan päivä, aina parempi jos sikiön mitta on pidempi kuin keskiarvo perusteella. Ite en pystynyt oikein sanomaan mihin osuu kun en testannut ovista ja tätä edeltänyt kierto oli niin iso poikkeus muuten kahden vuoden säännöllisessä kierrossa.
 
Ymmärrän, alun seulojen vuoksi sillä onkin merkitystä, eihän muuten olekaan. Tai kokonaisuudessa viikko sinne tai tänne, oon käsittänyt, että raskausaika tuntuu muutenkin 10 v pitkältä joten 🤷🏻‍♀️
Lasketun ajan määrittelyllä on kyllä väliä loppuraskaudenkin kannalta, koska vaikuttaa siihen milloin raskaus katsotaan täysiaikaiseksi (vs keskosuus), tai milloin aletaan ajattelemaan et raskaus on "yliaikainen".
Yli 5 päivän heitot käsittääkseni kyllä korjataan sitten np-ultrassa.

Itse esim toivon aina spontaania käynnistymistä niin en haluaisi että aletaan liian aikaisin puhua käynnistämisestä, siinä kohtaa viikolla jo tosi iso merkitys.
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
vierailija
Minulla neuvolan arvio LA 7.9. Varhaisultrassa LA 15.8 ja NP ultrassa LA muokkaantui 20.8.

Neuvolan arvio perustui arviooni viime kuukautusren ajankohdasta, jota en aivan tarkalleen muistanut ja ilmeisesti olen luullut kiinnittymisvuotoa kuukautisiksi.

Täällä varhaisultraan laittoivat lähetteen neuvolasta, kun ei ollut tarkkaa tietoa kuukautisista, mutta pitkään ensin mietti kannattaisiko vai ei (itselleni ei ollut väliä, mutta hyvä kun laittoi).
 
vierailija
Itse olin yllättynyt, kun yksityisellä varhaisultrassa alkio vastasi kuukautisista laskettuna juuri oikeaa kokoa/max. yhtä päivää pienempää (gyne sai kahta eri mittaa), sillä tikutin oviksen niin, että laskettu aika pitäis olla kaksi päivää myöhemmin. No, nämä nyt on tosi pieniä heittoja. Mulla oli kyllä todella oudot viimeiset kuukautiset... Ne oli eka luomukuukautiset pillereiden jälkeen, ja oli kyllä todella niukat, sillä pillereiden kanssa vuoto ollut vähintään kaks kertaa runsaampaa, ja aikana ennen pillereitä (8v sitten) mulla oli tosi runsaat menkat. Tästä syystä olin varma, että mun kierto on jotenkin sekaisin, mutta ei se sitten näköjään kovin pahasti ollut sekaisin.

Ylihuomenna NT-ultra. 😍 Kaiken logiikan mukaan ei pitäisi muutosta tulla laskettuun aikaan (5.9.) tuon yksityisen varhaisultran perusteella, kun varmaan la:n siirtäminen vaatisi useamman päivän heittoa. Viimeksi eilen kuuntelin dopplerilla sydänääniä. 🥰

-H 12+0
 
  • Rakkaus
Reactions: Sipiriina
Heippa

olen tätä ryhmää aktiivisesti seuraillut, viime viikolla käytiin NT-ultrassa ja nyt uskaltaisin liittyä fb-ryhmään. Kuinkas se onnistuisi?
Laita mulle tai @jempppis yksityisviestillä nimi, jolla sut löytää fb:stä. Pyydän kaveriksi ja lisään ryhmään 🙂

Tervetuloa kaikille mukaan, jotka tällaista ehkä suunnittelee. Meillä on mukava ja aktiivinen ryhmä ja kaikenlaista keskustelua on käyty super mukavassa hengessä- ja niin tuntuu olevan myös täällä palstallakin 🙂

Mulla olis ylihuomenna np-ultra ja kylläpäs meinaa jännittää.. 😱
 
Lasketun ajan määrittelyllä on kyllä väliä loppuraskaudenkin kannalta, koska vaikuttaa siihen milloin raskaus katsotaan täysiaikaiseksi (vs keskosuus)
Mä haluaisin kanssa just loppuraskauden takia tietää mahd. tarkan arvion, koska mulla on jo tiedossa sektio synnytystapana. Ettei venytetään liian pitkälle ja sit on riski, että käynnistyy itsekseen tai sit taas ettei viikkoa nuorempana operoitais turhaan. Mulla on vasta maaliskuun puoliväliin nt-ultra, selvinnee siellä taas tarkemmin.
 
Tänään rv 9+0 ja oon ollu nyt yli viis viikkoo ilman salmiakkia tai lakritsia , ja se on mulle saavutus tälleen salmiakin suurkuluttajana. Niinpä päätin palkita itteni ja tilasin namituvalta raskauspakkauksen jossa on vaikka sun mitä erilaista salmiakkia jotka soveltuu myös odottavalle äidille koska eivät sisällä sitä glyser..jotain mitä onkaan. Toivottavasti paketti ehtis tulla ennen viikonloppua niin pääsen mässäilemään
 
vierailija
Tietty sektioissa ym. Lasketulla tosiaan on väliä, ajattelen vaan että näin alussa se ehtii just vk 12 jälkeen tarkentua. Ja kiva että meillä kunnallisella pääsee helposti varhaisultraan ettei niitä seuloja ym. Käydä väärään aikaan.
Ihana kun pahin turvotus on lakannut, mutta uutena oireena etten saa iltaisin unta vaikka olisin kamalan väsynyt. Alkaa painaa..
Ja masentaa kelan tuet jotka esim omalla kohdalla jää tosipieniksi kun tuota 3kk tarkastelujaksoa ei saa vaikka tulot olisi lähes koko vuoden 20% pienemmät kun yleensä. No aina sitä jotenkin selviää vaan ärsyttää kyllä! :|

Viikko np-ultraan! Meillä raskaudesta tietää kyllä tosi moni läheinen, mutta silti en jotenkin yhtään odota että tämmöstä nyt on virallista ja esim. Töissä kertomista. Vähän arveluttaa kertoa lapsillekin kun ne laulaa sen suoraan päiväkotiin, vaikka ihanaa se onkin että saavat sisaruksen.❤

-R
 
Laita mulle tai @jempppis yksityisviestillä nimi, jolla sut löytää fb:stä. Pyydän kaveriksi ja lisään ryhmään

Tervetuloa kaikille mukaan, jotka tällaista ehkä suunnittelee. Meillä on mukava ja aktiivinen ryhmä ja kaikenlaista keskustelua on käyty super mukavassa hengessä- ja niin tuntuu olevan myös täällä palstallakin

Mulla olis ylihuomenna np-ultra ja kylläpäs meinaa jännittää..
Millä nimellä ryhmä on Facebookissa ja onko se ryhmä joka näkyy kavereille. Tekisi mieli liittyä mukaan ja saada vertaistukea, mutta me ei vielä ennen nipt tutkimuksen tuloksia haluta kenenkään tietävän raskaudesta 🙄
 
Millä nimellä ryhmä on Facebookissa ja onko se ryhmä joka näkyy kavereille. Tekisi mieli liittyä mukaan ja saada vertaistukea, mutta me ei vielä ennen nipt tutkimuksen tuloksia haluta kenenkään tietävän raskaudesta
On salainen ryhmä, eikä näy muille. Lähetä ylläpitäjille sun nimi täällä yksityisviestinä, niin he kutsuu mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: SyysQMama
  • Tykkää
Reactions: SyysQMama
Millä nimellä ryhmä on Facebookissa ja onko se ryhmä joka näkyy kavereille. Tekisi mieli liittyä mukaan ja saada vertaistukea, mutta me ei vielä ennen nipt tutkimuksen tuloksia haluta kenenkään tietävän raskaudesta
Komppaan @Sipiriina vastausta, salainen ryhmä nimellä syyskuiset 2023, 18 jäsentä eli et löydä sitä hakemalla facebookista. 🙂 täytyy olla jäsen nähdäkseen ryhmän.
 
  • Tykkää
Reactions: SyysQMama
vierailija
NT-ultrassa käyty ja kaikki hyvin! 🥰 Tarvittavat rakenteet löytyi, trisomia 18 ja 13 riskiluku 1:100000, myös trisomia 21 riskiluku pienentyi huomattavasti ikäriskistä, joka sekin oli jo olematon. Mites muilla, oletteko käyneet NT-ultrassa/saaneet yhdistelmäseulonnan tuoksia? Kooltaan sikiö vastasi viikkoja 12+1 (niin kuin itsekin arvelin, koska tikutin ovulaation), joka on siis yhden päivän pienempi kuin kuukautisista. Laskettua aikaa ei toki siirretty yhden päivän eron takia, eli 5.9. päivällä mennään.

-H 12+2
 
NT-ultrassa käyty ja kaikki hyvin! Tarvittavat rakenteet löytyi, trisomia 18 ja 13 riskiluku 1:100000, myös trisomia 21 riskiluku pienentyi huomattavasti ikäriskistä, joka sekin oli jo olematon. Mites muilla, oletteko käyneet NT-ultrassa/saaneet yhdistelmäseulonnan tuoksia? Kooltaan sikiö vastasi viikkoja 12+1 (niin kuin itsekin arvelin, koska tikutin ovulaation), joka on siis yhden päivän pienempi kuin kuukautisista. Laskettua aikaa ei toki siirretty yhden päivän eron takia, eli 5.9. päivällä mennään.

-H 12+2
Mulla oli tänään kans np-ultra 🥰 vauva vastasi 12+0 ja riskiluvut tosi pienet 🙂 hyvillä fiiliksillä, pieni siellä mekasti minkä kerkesi. ❤
 
Muutama onkin käynyt jo np ultrassa. Hienoa kuulla että kaikki hyvin. Itse sain aikani kovin myöhään ja vasta viikolle 13+5 olisi niin kiva ollut jo hieman aiemmin päästä ultraan. Lisäksi neuvolalääköri oli möhlinyt ja oli unohtanut laittaa seulaan lähetteen ja kävin labrassa turvaan.. no malttia vaan pitäisi olla.
 
Muutama onkin käynyt jo np ultrassa. Hienoa kuulla että kaikki hyvin. Itse sain aikani kovin myöhään ja vasta viikolle 13+5 olisi niin kiva ollut jo hieman aiemmin päästä ultraan. Lisäksi neuvolalääköri oli möhlinyt ja oli unohtanut laittaa seulaan lähetteen ja kävin labrassa turvaan.. no malttia vaan pitäisi olla.
Mulla on kanssa vasta 13+3 🙈 vähän meinaa maltti loppua vaikka itse tuon ajan valitsin että jos saa hyvän kuvan nubista niin on luotettavampi kun aikaisemmilla viikoilla🤣 nyt sitten kärvistelen turhamaisuuteni takia. Onneksi on kaikkea kivaa loppuviikolle luvassa niin tiistai tulee nopeasti 🙏
 
vierailija
Noniin, tuhruvuotoa. Kiva kun olen saanut kärsiä ihan huolella taas pahoinvoinnit ym ja sit kun alkaa helpottaa niin kai tämä ilmenee tuulimunaksi, mitä olen kokoajan pelännyt.
Turhauttavaa kun ei saa tietää ajoissa, onko mukana ketään. Olis saanut edes vähän aikaisemmin lopettaa omatkin kärsimykset.

rv 9+0
 
  • Surullinen
Reactions: jempppis ja 1984
Noniin, tuhruvuotoa. Kiva kun olen saanut kärsiä ihan huolella taas pahoinvoinnit ym ja sit kun alkaa helpottaa niin kai tämä ilmenee tuulimunaksi, mitä olen kokoajan pelännyt.
Turhauttavaa kun ei saa tietää ajoissa, onko mukana ketään. Olis saanut edes vähän aikaisemmin lopettaa omatkin kärsimykset.

rv 9+0
Eikä ! :( toivotaan sen olevan harmitonta, voimia!
-R
 
Mulla on maanantaina ultra ja silloin on 12+6. Vielä siis pari päivää ja sitten jotain selvyyttä.

Oon ollut koko tän viikon ihan paniikin partaalla. Ei siihen ole mitään syytä, mutta jotenkin just nyt ahdistaa kamalasti, voiko asiat olla hyvin ja saadaanko me pitää tämä lapsi. Olin jotenkin ajatellut, että kyllä mä nyt olen ihan sinut keskenmenon kanssa, mutta itkeskelyn määrästä päätellen olen väärässä. On vaikea kommentoida muiden ajatuksia, kun itsellä pyörii vain paniikkikehä päässä.
 
Mulla on maanantaina ultra ja silloin on 12+6. Vielä siis pari päivää ja sitten jotain selvyyttä.

Oon ollut koko tän viikon ihan paniikin partaalla. Ei siihen ole mitään syytä, mutta jotenkin just nyt ahdistaa kamalasti, voiko asiat olla hyvin ja saadaanko me pitää tämä lapsi. Olin jotenkin ajatellut, että kyllä mä nyt olen ihan sinut keskenmenon kanssa, mutta itkeskelyn määrästä päätellen olen väärässä. On vaikea kommentoida muiden ajatuksia, kun itsellä pyörii vain paniikkikehä päässä.
Älä kommentoi muiden ajatuksia, vaan keskity omaan hyvinvointiin. Mutta mistä tuo paniikki on ilmaantunut? Tai mietin tapahtuiko jotain mikä sai panikoimaan vai tuliko ihan puskista? 😕Toki kai mielialan vaihtelut on ihan normaaleja raskaana ollessa ettei aina syytä vain löydy.
 

Yhteistyössä