Syyskuiset 2023

vierailija
Nyt ilmeisesti lakon takia ei posti kulje(?) ellei sitten ole peruuntunut. Mä soittaisin vaikutelma äitiyspolille ja kysyisin. Oot varmaan kuitenkin saanu tekstarin et löhete on tullu ja käyny verikokeissa jo.
 
Mulla on ensiviikolla vasta eka neuvola niin jospa siellä selviäis sitten siitä np-ultrastakin jotain.
Miten orjallisesti ootte noudattanu ruokasuosituksia? Tajusin äsken että söin aiemmin tällä viikolla täysin ajattelemattomasti ison meetwurstipatongin ja alkoi kamala ahdistus nyt, vaikka tiedän ettei sille enää mitään voi.
 
Mulla on ensiviikolla vasta eka neuvola niin jospa siellä selviäis sitten siitä np-ultrastakin jotain.
Miten orjallisesti ootte noudattanu ruokasuosituksia? Tajusin äsken että söin aiemmin tällä viikolla täysin ajattelemattomasti ison meetwurstipatongin ja alkoi kamala ahdistus nyt, vaikka tiedän ettei sille enää mitään voi.
Oon pääpiirteittäin noudattanut, mutta tiedän myös, että suomen elintarviketurvallisuus on tosi kovalla tasolla enkä tuosta patongista olisi huolissani. Aina ajattelen sitä, että jos meetvurstin tai vaikka pästoroimattoman juuston syöminen olisi automaattisesti tuomio, ei meillä tarvittaisi lainkaan ehkäisyä tai raskauden keskeytyksiä. 😊 todennäköisyydet on olemattomia ja ensimmäisen kolmanneksen aikana tapahtuneet keskenmenot yms aiheutuu 100% muusta kuin öisin syömisistä tai juomisista.
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Itse suht tarkkaan seurannut suosituksia, vähän hämmentävä asiana tosin tuorejuusto🤔 Neuvolan lista kehoittaa välttämään/olemaan käyttämättä mutta esim valion sivuilla oli muistaakseni maininta että olisivat turvallisia käyttää?

Entä oletteko maistaneet namituvan salmiakkeja joiden pitäisi olla turvallisia,onko potkua ja meneekö ehdan salmiakin korvikkeena? 😁
 
Taustalta: Enpä edes viime vuonna raskaana ollessa tajunnut että meetvurstikin olisi ns kiellettyjen listalla. Paljon tuli syötyä. Myös salmiakkia söin pieniä määriä silloin tällöin, koska no, esikoisen aikaan se oli vielä ihan sallittua. Pyrin kyllä noudattamaan suosituksia, mutta nää meni nyt näin.
Todennäköisyys aiheuttaa haittaa jollain meetvurstin syömisellä on ihan häviävän pieni. Mut koska jos pienikin riski on todettu, niin silloin se ilmoitetaan suositusten muodossa.
 
vierailija
Ai on meetfurstikin kielletty? Mä olen syönyt sitä nyt, vaikka normaalisti ei mene alas. Miksi ihmeessä sitä ei saisi syödä?

Mitäköhän sitä voisi syödä, kun itseäni ällöttää kaikki vaalea leipä, kaikki makea, ruisleipä pierettää ja turvottaa, lähes kaikki ruoat turvottaa ja närästää.
Sitrushedelmät närästää hirveästi, hiilihappojuomat ehdoton nou nou tai vatsa räjähtää..

Pystyn ennemminkin sanomaan ne vähät ruoat, mitä pystyn syömään, mut ne ei yleensä aina maistu. Toistaiseksi jugurtti ei ole aiheuttanut mitään vaivaa eikä lähdevesi. Banaani menee kohtuudella ja marjat kohtuudella.

Aamuisin uskallan syödä, koska turvotus menee liikkuessa ohi, vaikka se ahdistaa kun maha näyttää kuin olisin 5-6kk raskaana ja lisäksi närästää.

Melkein missään asennossa ei ole hyvä nukkua, koska olen muuten sillain vaivainen et kumpikaan kylkiasento ei ole hyvä. Selällään närästää ja mahallaan vatsa tuntuu pallolta alla. Painoa on tullut 3kg ja viikkoja vasta 8+2

Neuvolaan pääsee vasta loppuviikolla ja en mielestäni ole syönyt enemmän kuin ennenkään varsinkaan kun mikään ei sovi.
Liikkuakin olen yrittänyt.
 
vierailija
Mulla on ensiviikolla vasta eka neuvola niin jospa siellä selviäis sitten siitä np-ultrastakin jotain.
Miten orjallisesti ootte noudattanu ruokasuosituksia? Tajusin äsken että söin aiemmin tällä viikolla täysin ajattelemattomasti ison meetwurstipatongin ja alkoi kamala ahdistus nyt, vaikka tiedän ettei sille enää mitään voi.
Itse syön aivan kuten ennenkin, ainoastaan pihvit syön kypsänä mediumin sijaan.

Salmiakkia menee päivittäin ja meetwurstia viikottain.

Itse uskon ruokailun osalta enempi siihen, että kyllä se keho tietää mitä kaipaa ja mikä on ehdoton ei. Semmosia ruokia, jotka eivät raskauden aikana omalle keholle ja juuri kyseiselle sikiölle sovi, ei pahemmin tee mieli ja vastaavasti niitä ruokia himoitsee, joiden ainesosista kehossa on puutos.
 
vierailija
Taustalta: Enpä edes viime vuonna raskaana ollessa tajunnut että meetvurstikin olisi ns kiellettyjen listalla. Paljon tuli syötyä. Myös salmiakkia söin pieniä määriä silloin tällöin, koska no, esikoisen aikaan se oli vielä ihan sallittua. Pyrin kyllä noudattamaan suosituksia, mutta nää meni nyt näin.
Todennäköisyys aiheuttaa haittaa jollain meetvurstin syömisellä on ihan häviävän pieni. Mut koska jos pienikin riski on todettu, niin silloin se ilmoitetaan suositusten muodossa.
Ajattelen hyvin pitkälle samallalailla. Paitsi just joku sushi ym on semmosia joita vältän. Muuten en oo kamalasti muuttanut, vähä sen mukaan mitä maha kestää milloinkin.

-R
 
Kyl mä ilmottasin menkat myöhemmiks jos oisin ihan varma et ovis oli vasta myöhemmin eikö ne neuvolassa voi oikeesti voi laittaa sitä laskettua aikaa sen mukaan jos sanoo että kierto on pidempi kun se yleisin 28vrk varhaisultrassa artella oli niin ihana kun kätilö ehdotteli että laitetaanko menkkojen, plussan vai kenties ovisplussan mukaan laskettu aika
Sama kokemus Artelta. Itsellä vähän lyhyempi kierto mutta neuvola tuijottaa vaan 28 päivän kiertoa, vaikka tiedän tarkan pois päivän..
 
  • Tykkää
Reactions: jempppis
Oon miettiny pitäiskö mun vaihtaa raskaussovelluksiin ja tänne tuohon ketjuun lasketuks ajaks se mikä oli viimesimmän ultran mukaan vai ootanko np-ultraan ja päivitän vasta sitten kaikkiin. Hankalaa kun nyt on tiedossa tosiaan se menkoista laskettu raskauden kesto sekä varhaisultrien mukaan laskettu. Ootteko muut vaihtanu vai pitäneet sen alkuperäisen?
 
Oon miettiny pitäiskö mun vaihtaa raskaussovelluksiin ja tänne tuohon ketjuun lasketuks ajaks se mikä oli viimesimmän ultran mukaan vai ootanko np-ultraan ja päivitän vasta sitten kaikkiin. Hankalaa kun nyt on tiedossa tosiaan se menkoista laskettu raskauden kesto sekä varhaisultrien mukaan laskettu. Ootteko muut vaihtanu vai pitäneet sen alkuperäisen?
Onko niissä kuinka paljon eroa? Jos vain jokunen päivä niin odottaisin np ultraan, toisaalta voihan sitä aina tarvittaessa päivittää uudelleenkin. 😊
 
vierailija
La:sta, oon koittanut nyt tottua siihen että la on 6.9. Kierron mukaan se on 5.9 ja välissä se oli sen mttavirheen takia jo 12.9.😅 toisaalta sama se, kunhan vaan seulat ym. Käy ajallaan. Yli tää menee kumminkin, mutta vannon ettei lokakuista sentään tule.😂
 
vierailija
La:sta, oon koittanut nyt tottua siihen että la on 6.9. Kierron mukaan se on 5.9 ja välissä se oli sen mttavirheen takia jo 12.9. toisaalta sama se, kunhan vaan seulat ym. Käy ajallaan. Yli tää menee kumminkin, mutta vannon ettei lokakuista sentään tule.
Ja tosiaan ehkä ens viikolla voisin ajatella fb ryhmää. Paljonko teitä siellä on?
-R
 
  • Tykkää
Reactions: Sipiriina
Mä ilmoitin neuvolaan sen 28 päivän kierron mukaan, koska ovis oli vasta kp 21. Ois heti heittänyt viikolla…
Hmh.. olis varmaan pitänyt itsekin. Jotenkin ärsyttää 5 päivän heitto vaan koska katsovat kierron 28 päivän mukaan.. jotenkin tärkeä asia vaikka 5 pöivästä kyse.. artella ultrassa aikaistui mittojen mukaan 6 päivällä neuvolan la:sta mutta sitä eivät neuvolassa noteeranneet koska ei ollut kunnallisen ultra ja kuulemma virheitä tapahtuu mitoissa..
 
Hmh.. olis varmaan pitänyt itsekin. Jotenkin ärsyttää 5 päivän heitto vaan koska katsovat kierron 28 päivän mukaan.. jotenkin tärkeä asia vaikka 5 pöivästä kyse.. artella ultrassa aikaistui mittojen mukaan 6 päivällä neuvolan la:sta mutta sitä eivät neuvolassa noteeranneet koska ei ollut kunnallisen ultra ja kuulemma virheitä tapahtuu mitoissa..
Ymmärrän, alun seulojen vuoksi sillä onkin merkitystä, eihän muuten olekaan. Tai kokonaisuudessa viikko sinne tai tänne, oon käsittänyt, että raskausaika tuntuu muutenkin 10 v pitkältä joten 🤷🏻‍♀️
 

Yhteistyössä