Syyskuiset 2023

En ole ainoa joka herää keskellä yötä? 🤣 vai onko teillä vain niin aikainen herätys. 😊 Mua vähän huvitti kun vähän ennen klo 2 heräsin ja olin puolitoista tuntia hereillä. Onneksi sain vielä unta, mutta ei naurata enää 🤣
 
vierailija
En ole ainoa joka herää keskellä yötä? vai onko teillä vain niin aikainen herätys. Mua vähän huvitti kun vähän ennen klo 2 heräsin ja olin puolitoista tuntia hereillä. Onneksi sain vielä unta, mutta ei naurata enää
Töihin on herättävä viiden jälkeen, tosin nyt parina aamuna heräännyt aina 4.50 ihan omia aikoja, voi raskaus. 😅
Huomaa myös että väsymys on helpottanut ja jaksaa olla jalkeilla jopa 21.30 asti!😌
 
Hei, millä viikoilla teillä on ollut ensimmäinen ultra? Täällä saan odotella 1kk ennen ensimmäistä ultraa joka on vko 12
Ensimmäinen neuvolakin vko 10, et ei ainakaan turhaan sit tule mentyä jos menee kesken ennen sitä..

Todella rasittavaa voida pahoin jokapäivä kun se voi olla vaikka tuulimuna..
Rv 7+4

Eka kunnallinen ultra oli tammikuussa vkolla 6+0 ja toinen oli eilen 8+0, mutta vastasikin kokoa 7+4. Yksityisellä en oo yhdessäkään raskaudessa käynyt. Jokaisessa ultrattu kunnallisella
 
vierailija
Meillä julkisella ensimmäinen ultra (eli nt-ultra) vasta ensi viikolla, 12+2. Jos ei oltais käyty varhaisultrassa yksityisellä viikoilla 7+0, niin aika todella pitkä olisi ollut odotus ennen ensimmäistä ultraa. 😅

Yhdistelmäseulonnan verikokeissa kävin viime viikolla ja sieltä sainkin jo tulokset. Tiedän, että verikokeen tuloksia ei saisi tulkita yksinään, mutta tulkitsin kuitenkin sen verran Googlen avulla, että normaaleilta vaikuttivat.

-H 11+1
 
Meillä oli tänään eka neuvola, nyt 8+6 ja ohje oli mennä ultraan viikoilla 10+0 - 12+0 Julkisen puolelta saatiin kuitenkin eiliselle jo varhaisultra kun oltiin lapsettomuuspolin asiakkaita ja mahdollisuus riskiraskauteen piti kartoittaa turvallisuuden takia. Ultra varataan varmaan kyllä heti tohon kymppipäiville, kun on eka raskaus ja siksi malttamaton näkemään, että varmasti etenee.

Oon kans herännyt aiemmin luonnostaan nyt raskaana, mitä ei todellakaan koskaan tapahtuisi. Täytyy opetella menemään nukkumaan aiemmin, koska muuten jo valmiiksi lyhyet unet jää entistä lyhyemmiksi.
 
vierailija
Minulta peruttiinkin sokerirasitus, kriteerit ei ollut täyttynyt, ei sinänsä harmita.😅 kannasta katsoin ettö kriteereinä bmi ja lapset syntyneet alle 4,5kg painoisina.
Oon tämän päivän tarponut töissä puoliunessa, se siitä virkeydestä.🤣
-R
 
vierailija
Kävin äitiyspolilla aamulla ultrassa ja NIPT verikokeissa. Kaikki oli oikein hyvin ja verikokeiden tulokset saadaan muutaman viikon sisällä.

Nyt olivat yrittäneet soittaa 4 kertaa tietenkin juuri sillä välin kun olin lenkillä ja numeroon ei pääse soittamaan takaisin kun aamulla, olivat pistäneet viestiäkin, voisinko soittaa huomisaamuna.

Kävi mietityttämään, että miksiköhän nyt perään soittelevat, ettei olisivat huomanneet jälkikäteen jotain hälyyttävää ultrakuvista. Vai mitäköhän asiaa heillä voisi olla.
Omakannastakaan ei mitään erikoista merkintää löytynyt.
No selviäähän se hupmenna, mutta odottavan aika on pitkä 🤣
 
Ootteko olleet koskaan siinä sokerirasituskokeessa? Tajusin just että tässä raskaudessa joudun siihen ekaa kertaa ja se vähän mietityttää. Oon kuullut kauhutarinoilta miten pahaa se litku on ja miten se ei pysy sisällä jne.
 
vierailija
Ootteko olleet koskaan siinä sokerirasituskokeessa? Tajusin just että tässä raskaudessa joudun siihen ekaa kertaa ja se vähän mietityttää. Oon kuullut kauhutarinoilta miten pahaa se litku on ja miten se ei pysy sisällä jne.
Olen ollut. Litku ei maistunut mitenkään erityisen pahalle, eikä hyvälle. Hyvin pysyi sisällä ja ainoastaan vähän jano vaivasi siellä ollessa. Torkuin lepotuolissa väliajat
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
vierailija
Ootteko olleet koskaan siinä sokerirasituskokeessa? Tajusin just että tässä raskaudessa joudun siihen ekaa kertaa ja se vähän mietityttää. Oon kuullut kauhutarinoilta miten pahaa se litku on ja miten se ei pysy sisällä jne.
Olin kans kuopuksesta, ei se ollu niin paha kun ajattelin! Oispa tosiaan ollu lepotuolit, kovat puupenkit täällä.🥲 mulla se yks arvo heitti, muttei radin suuntaan, tiiä sit minnekkä. Ei siihen kukaan ottautunut.
Sillon menin sinne vähä väärin käsityksestä, vähä ärsytti jälkikäteen.😅

Kauankohan sikiöseulonnan verikokeissa menee? Ne lähtee täältä kuulema helsinkiin tutkittavaksi🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Ootteko olleet koskaan siinä sokerirasituskokeessa? Tajusin just että tässä raskaudessa joudun siihen ekaa kertaa ja se vähän mietityttää. Oon kuullut kauhutarinoilta miten pahaa se litku on ja miten se ei pysy sisällä jne.
Mä sain tänään passituksen sinne jo varhennettuun rv12 testiin, kun on sukurasite. Ällöttää kun on muutenkin niin nirso ja inhoan yli kaiken makeutusaineen makua!
 
vierailija
Ootteko olleet koskaan siinä sokerirasituskokeessa? Tajusin just että tässä raskaudessa joudun siihen ekaa kertaa ja se vähän mietityttää. Oon kuullut kauhutarinoilta miten pahaa se litku on ja miten se ei pysy sisällä jne.
Huomenna menossa ekaa kertaa ja mulla on jo nyt kiljuva nälkä ja jano, vaikka söin iltapalan klo 20 ja join lähes litran vettä(sen jälkeen piti aloittaa paasto)🤣
Tulee nälkäisenä aika huono olo, joten kauhulla odotan, miten aamulla saan nälissäni semmoisen litkun alas oksentamatta. Voin yrittää muistaa huomenna kertoa, miten kammottavaa oli.
 
vierailija
Nyt täällä sokerirasituksessa ja turhaan kammoksuin, ei sitä litkua ollut kuin 2,5dl ja maistui lähinnä sokerivedeltä häivähdyksellä vadelmaa. Jälkimaku suussa on kuin vadelma pillimehun olisi juonut 👌

Nyt ei enää kammoa mennä uudelleen 😊
 
Jos tämä ei ole normaali toimenpide, niin ehkä minulle tämä tarjottiin kunnallisen kautta siksi, että tämä viikkojen yli meno oli yllätys, ei tarkoituksella myöhästynyt terveydenhuollossa käynti.

Tosiaan kuviteltiin että mennään viikolla 9 tai 10, mutta onneksi sain varhaisultraan lähetteen juurikin raskaudenkeston tarkempaa määrittelyä varten josta täytenä yllätyksenä tuli viikoiksi 13. Ajallisesti ei täsmää edellisten kuukautistenkaan kanssa, mutta epäilivät, että minulla olisi alussa tullut kiinnittymisvuotoa ja olen luullut, että kyseessä ovat olleet kuukautiset.

Pääasia, että saadaan seuloja tehtyä, eikä tarkoituksella tuhlata ainakaan entistä enemmän yhteiskunnan rahoja, mikäli löytyisi viitteitä, ettei lapsi ole terve - tällöin tottakai keskeytän raskauden.
Harvoin seuloista saadaan tietää onko lapsi terve vai ei, siinä saadaan tietää kromosomipoikkeamat, jotka eivät ole kuitenkaan sairauksia. T. Yhden terveen down tytön äiti
 
vierailija
Harvoin seuloista saadaan tietää onko lapsi terve vai ei, siinä saadaan tietää kromosomipoikkeamat, jotka eivät ole kuitenkaan sairauksia. T. Yhden terveen down tytön äiti
Pahoittelut virheellisestä sanavalinnastani! En missään nimessä halua loukata tai väheksyä ketään kromosomipoikkeavaa lasta tai heidän vanhempiaan!

Itselle tämä kuitenkin olisi syy keskeyttää raskaus lain sallimissa rajoissa, vaikkei kromosomipoikkeavuutta sairaudeksi luokitella.
Tämä aivan puhtaasti itsekäistä syistä lasta ajattelematta.
Tiedostan toki myös, että seuloistakaan ei aina kaikki poikkeamat löydy.

Toivottavasti tämä ajattelutapani ei loukkaa sinua, sinä olet kuitenkin antanut elämän lapselle välittämättä siitä onko hänellä kromosomipoikkeavuutta vai ei - kun lapsi on terve, tuohan on juurikin oikein rakastava ja epäitsekäs tapa toimia.
 
vierailija
Harvoin seuloista saadaan tietää onko lapsi terve vai ei, siinä saadaan tietää kromosomipoikkeamat, jotka eivät ole kuitenkaan sairauksia. T. Yhden terveen down tytön äiti
Minusta tää oli tärkeä huomio, varsinkin kun esim. Itsellä ei ole kokemusta downista sen enempää. Tosiaan kromosomipoikkeavuus ei määritä lapsen terveyttä. ❣ meillä päätös pitää lapsi jos tuloksena olisi esim. Down. Kiitos tästä. 🙏🏻

-R 11+1
Ps. Tuntuu että tää aika 10+6 -11+1 on kestänyt viisi vuotta siitä sadasta jonka tää koko alkuraskaus on kestänyt. 🥲
 
  • Tykkää
Reactions: thandi
Minusta tää oli tärkeä huomio, varsinkin kun esim. Itsellä ei ole kokemusta downista sen enempää. Tosiaan kromosomipoikkeavuus ei määritä lapsen terveyttä. meillä päätös pitää lapsi jos tuloksena olisi esim. Down. Kiitos tästä.

-R 11+1
Ps. Tuntuu että tää aika 10+6 -11+1 on kestänyt viisi vuotta siitä sadasta jonka tää koko alkuraskaus on kestänyt. 🥲
Joo ei turhaan kutsuta odotusajaksi. 🤣 vajaa 2 viikkoa ultraan ja tuntuu ettei aika juurikaan etene. Tänään 10+2 ja viimeinen viikko on vaan madellut!
 
Pahoittelut virheellisestä sanavalinnastani! En missään nimessä halua loukata tai väheksyä ketään kromosomipoikkeavaa lasta tai heidän vanhempiaan!

Itselle tämä kuitenkin olisi syy keskeyttää raskaus lain sallimissa rajoissa, vaikkei kromosomipoikkeavuutta sairaudeksi luokitella.
Tämä aivan puhtaasti itsekäistä syistä lasta ajattelematta.
Tiedostan toki myös, että seuloistakaan ei aina kaikki poikkeamat löydy.

Toivottavasti tämä ajattelutapani ei loukkaa sinua, sinä olet kuitenkin antanut elämän lapselle välittämättä siitä onko hänellä kromosomipoikkeavuutta vai ei - kun lapsi on terve, tuohan on juurikin oikein rakastava ja epäitsekäs tapa toimia.
Ei minua loukkaa, mutta hyvä huomioida että ns puhtaat paperit ei takaa lasta, jolla ei erityistarpeita :) surullista toki, että Suomessa erityisiä näkee hyvin vähän ja he voivat jopa pelottaa ja tiedon puutteen takia usea päätyisi keskeytykseen verrattuna jos lähipiirissä erityisiä.
 
Minusta tää oli tärkeä huomio, varsinkin kun esim. Itsellä ei ole kokemusta downista sen enempää. Tosiaan kromosomipoikkeavuus ei määritä lapsen terveyttä. meillä päätös pitää lapsi jos tuloksena olisi esim. Down. Kiitos tästä.

-R 11+1
Ps. Tuntuu että tää aika 10+6 -11+1 on kestänyt viisi vuotta siitä sadasta jonka tää koko alkuraskaus on kestänyt. 🥲
❤

Meidän downtyttö on kyl ihan mun lempparilapsi (älkää kertoko muille lapsille 😆), joka päivä kiitollinen noin upeasta lapsesta.
 
Kirjottelempa pitkästä aikaa itekkin tänne. Tänään eka neuvola ja siellä saatii sama tulos kun varhaisultrassa eli 4pv menkoista pienempi. Eli nyt siis noin 8+2 :) pelottanu jonku verran kun ei oo ollu yhtää pahoinvointia.. hirvee nälkä vaan iskee vähä väliä. Mutta onneksi kaikki näillä näkymin hyvin:) onko kellään mulla muuten sillain että ois selvinny ilman pahoinvointia? Kaikkea muuta oireita kyllä riittää kuten vösymys ja mielialanvaihtelut enkä voi kattoa enää mitään fb videoita kyynelehtimättä:D osallistuttiin myös nuihin seuloihin.
 

Yhteistyössä