Syyskuiset 2023

vierailija
vierailija
Ja lisäys, yhdistelmäseulontahan on vapaaehtoinen!
Suurkiitokset selvennöksestä ja linkistä! 😊

No nyt en hötkyile sitten sen labran osalta, vaan odottelen huomista soittoaikaa ja neuvolasta varmaan sitten poistavat lähetteen.

Vapaaehtoisuuden tiesinkin, mutta toki kaikki seulannat, joista poikkeavuuksia voi löytää, olisi tervetulleet, jotta raskauden voi tarvittaessa keskeyttää, mikäli löytyisi jokin selkeä viite siihen, että lapsi ei olisi terve. ❤
 
vierailija
Suurkiitokset selvennöksestä ja linkistä!

No nyt en hötkyile sitten sen labran osalta, vaan odottelen huomista soittoaikaa ja neuvolasta varmaan sitten poistavat lähetteen.

Vapaaehtoisuuden tiesinkin, mutta toki kaikki seulannat, joista poikkeavuuksia voi löytää, olisi tervetulleet, jotta raskauden voi tarvittaessa keskeyttää, mikäli löytyisi jokin selkeä viite siihen, että lapsi ei olisi terve.
Se, että pääset NIPT:iin antaa paljon varmemman selvyyden esim. kromosomipoikkeavuuksista kuin tuo yhdistelmäseula, johon nyt enää ehdi.
 
vierailija
Tämäpä huojentava tieto, kiitos!

Eli toisinsanoen ei mitään hätää vaikka nyt ei kaikkeen ihan ajallaan päässytkään
Minun mielestäni ei. Yhdistelmäseula on edullisempi yhteiskunnalle ja siksi se tarjotaan ilmaiseksi. NIPT-tutkimus on paljon kalliimpi ja työläämpi, ja sen vuoksi se tarjotaan yhteiskunnan varoista pääsääntöisesti vain yli 40-vuotiaille, joilla riski kromosomipoikkeavuuksiin sikiöllä on korkeampi. Yksityisillä voi omin kustannuksin teetättää tuon NIPT:n, mutta se tosiaan maksaa lähes tuhat euroa.
 
vierailija
Minun mielestäni ei. Yhdistelmäseula on edullisempi yhteiskunnalle ja siksi se tarjotaan ilmaiseksi. NIPT-tutkimus on paljon kalliimpi ja työläämpi, ja sen vuoksi se tarjotaan yhteiskunnan varoista pääsääntöisesti vain yli 40-vuotiaille, joilla riski kromosomipoikkeavuuksiin sikiöllä on korkeampi. Yksityisillä voi omin kustannuksin teetättää tuon NIPT:n, mutta se tosiaan maksaa lähes tuhat euroa.
Jos tämä ei ole normaali toimenpide, niin ehkä minulle tämä tarjottiin kunnallisen kautta siksi, että tämä viikkojen yli meno oli yllätys, ei tarkoituksella myöhästynyt terveydenhuollossa käynti.

Tosiaan kuviteltiin että mennään viikolla 9 tai 10, mutta onneksi sain varhaisultraan lähetteen juurikin raskaudenkeston tarkempaa määrittelyä varten josta täytenä yllätyksenä tuli viikoiksi 13. Ajallisesti ei täsmää edellisten kuukautistenkaan kanssa, mutta epäilivät, että minulla olisi alussa tullut kiinnittymisvuotoa ja olen luullut, että kyseessä ovat olleet kuukautiset.

Pääasia, että saadaan seuloja tehtyä, eikä tarkoituksella tuhlata ainakaan entistä enemmän yhteiskunnan rahoja, mikäli löytyisi viitteitä, ettei lapsi ole terve - tällöin tottakai keskeytän raskauden.
 
Juu täällä on keskustelu aikalailla hiipunut, mikä oli toki ihan odotettavissakin kun sinne faceen tyypit siirtyy.

jännä tuo ettei lähetä seuloihin, siellähän se la sitten tarkentuisi. Ja toisaalla sit taas saa lähetteet ilman mitään käyntiäkin, kuten minä esimerkiksi.
Juu, terkka oli siis ihan tosissaan sitä mieltä, että lähetteiden kirjoittaminen, kun ultrassa o elävä alkio rv 8+, on "resurssien tuhlaanista" kun keskenmenoriski on niin korkea 😄 ei voi muuta sanoa kuin että onneksi on jo kolmas raskaus, olisin varmaan ekan kohdalla lähtenyt itkien kotiin ja stressannut itseni hengiltä.

Mutta meidän resursseja ei kyllä paljoa mietitä, kun pakotetaan käymään uusi ensikäynti. Ja hienotunteisuudesta 5/5 😅👌
 
vierailija
Sain sykkeen just ekaa kertaa kuulumaan, kyllä siinä silmät kostu. olin ehtinyt paljo alempaa, olikin yllättävän ylhäällä. suht pitkään kuului, ehti jopa mies kuuntelee. En kestä.
-R 10+4
Ihanaa! Minä myös sain sykkeen kuulumaan dopplerilla torstaina 10+2. 🥰 Hieman etsimistähän se alkuun oli, mutta löytyi lopulta ja aika vahvastikin kuului. Olen noin joka toinen päivä tarkistanut sykkeen, viimeksi tänään aamulla ja helposti löytyi taas! ❤

Mulla on dopplerina Angelsounds 100B ja välillä saan näyttöön sykelukeman ja välillä en, mutta löysinkin Raskauskeijun sivuilta tällaisen maininnan, jonka mukaan sykeluku ei näkyisi vielä näillä viikoilla: "100B kotidoppler mallissa on lisäksi LCD näyttö, joka raskausviikon 16 jälkeen laskee luotettavasti sikiön sydämen sykkeet ja pääset seuraamaan myös sykkeitä lukuna"

-H 11+0
 
vierailija
Juu, terkka oli siis ihan tosissaan sitä mieltä, että lähetteiden kirjoittaminen, kun ultrassa o elävä alkio rv 8+, on "resurssien tuhlaanista" kun keskenmenoriski on niin korkea ei voi muuta sanoa kuin että onneksi on jo kolmas raskaus, olisin varmaan ekan kohdalla lähtenyt itkien kotiin ja stressannut itseni hengiltä.

Mutta meidän resursseja ei kyllä paljoa mietitä, kun pakotetaan käymään uusi ensikäynti. Ja hienotunteisuudesta 5/5
Siis Ai kamala mitä "ammattilaisia" 😭
-R
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
vierailija
Ihanaa! Minä myös sain sykkeen kuulumaan dopplerilla torstaina 10+2. Hieman etsimistähän se alkuun oli, mutta löytyi lopulta ja aika vahvastikin kuului. Olen noin joka toinen päivä tarkistanut sykkeen, viimeksi tänään aamulla ja helposti löytyi taas!

Mulla on dopplerina Angelsounds 100B ja välillä saan näyttöön sykelukeman ja välillä en, mutta löysinkin Raskauskeijun sivuilta tällaisen maininnan, jonka mukaan sykeluku ei näkyisi vielä näillä viikoilla: "100B kotidoppler mallissa on lisäksi LCD näyttö, joka raskausviikon 16 jälkeen laskee luotettavasti sikiön sydämen sykkeet ja pääset seuraamaan myös sykkeitä lukuna"

-H 11+0
Se on kyllä ihana läpätys.🤭 en muista meidän dopplerin merkkiä mutta se näyttää sykkeen +170 menee sen kehyksen yli jo vaan en kyllä oo huolissaan.😅
 
Mulla oli tänään toinen ultra mutta alkio vastaskin kooltaan vain viikkoja 7+4. Pitäisi siis olla 8+0. En tiedä voiko vaikuttaa se kun ultrattiin tällä kertaa vatsan päältä, mutta hoitaja kyllä sanoi ettei sillä pitäisi olla merkitystä. Olisin siis plussannut jo rv 3+2 jos tuo tämän päivän ultra pitää paikkansa raskauden keston osalta. Tuntuu myös oudolta se, että hedelmöittyminen olisi tapahtunut vasta 5 päivää yhdynnän jälkeen.
 
vierailija
Se on kyllä ihana läpätys. en muista meidän dopplerin merkkiä mutta se näyttää sykkeen +170 menee sen kehyksen yli jo vaan en kyllä oo huolissaan.
Mä sain välillä näkymään sykkeen pidemmäksi aikaa, ja nyt se on pyörinyt noin 160-165. Välillä ottaa selkeästi väärän sykelukeman ja varoitusvalo palaa, mutta sitten kun syke jää pyörimään pienelle välille pidemmäksi aikaa, niin huomaa, että nyt löytyi oikean lukema. Lisäksi oon nauhottanut sitä läpätystä ja itse laskenut sykkeen, joka täsmää dopplerin lukemaan. 😊

Juu, terkka oli siis ihan tosissaan sitä mieltä, että lähetteiden kirjoittaminen, kun ultrassa o elävä alkio rv 8+, on "resurssien tuhlaanista" kun keskenmenoriski on niin korkea ei voi muuta sanoa kuin että onneksi on jo kolmas raskaus, olisin varmaan ekan kohdalla lähtenyt itkien kotiin ja stressannut itseni hengiltä.

Mutta meidän resursseja ei kyllä paljoa mietitä, kun pakotetaan käymään uusi ensikäynti. Ja hienotunteisuudesta 5/5
Tämä oli törkeän kuuloista. 😥 Onneksi pystyit ilmeisesti ottamaan asian aika rauhallisesti, itse kun ensimmäistä kertaa raskaana, niin olisi varmasti käynyt noin miten mainitsit.

Mulla oli tänään toinen ultra mutta alkio vastaskin kooltaan vain viikkoja 7+4. Pitäisi siis olla 8+0. En tiedä voiko vaikuttaa se kun ultrattiin tällä kertaa vatsan päältä, mutta hoitaja kyllä sanoi ettei sillä pitäisi olla merkitystä. Olisin siis plussannut jo rv 3+2 jos tuo tämän päivän ultra pitää paikkansa raskauden keston osalta. Tuntuu myös oudolta se, että hedelmöittyminen olisi tapahtunut vasta 5 päivää yhdynnän jälkeen.
Onpa monella ultrattu "aikaisilla" viikoilla ja vatsan päältä. 🤔 Ei liene täysin tarkka vielä tuossa vaiheessa, koska eikös pienikin heitto voi aiheuttaa päivän tai parin eron viikkoihin?

Onko teillä muuten tyttö- tai poikaaavistuksia? Mä oon aina ollut jostain syystä varma, että sitten kun toivottavasti joskus tulen raskaaksi, niin ensimmäinen lapsi on poika. Nyt kuitenkin kun ajattelen mahassa olevaa pientä sikiötä, niin ajattelen hänet kokoajan tyttönä mielikuvissani. Mies taas on sanonut alusta alkaen, että veikkaa tyttöä. 😁

-H 11+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
vierailija
Mullahan se eka ultra oli vatsan päältä, sillon heitti viikolla pienemmäksi. Myös kontrolli oli vatsan päästä ja viikot täsmäsi. Tämä ilmeisesti täällä joku uusi käytäntö.🤷🏻‍♀️
@Pirate91 voimia epätietoisuuteen! <3 Vieläkö on kontrollia?
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Mä sain välillä näkymään sykkeen pidemmäksi aikaa, ja nyt se on pyörinyt noin 160-165. Välillä ottaa selkeästi väärän sykelukeman ja varoitusvalo palaa, mutta sitten kun syke jää pyörimään pienelle välille pidemmäksi aikaa, niin huomaa, että nyt löytyi oikean lukema. Lisäksi oon nauhottanut sitä läpätystä ja itse laskenut sykkeen, joka täsmää dopplerin lukemaan.


Tämä oli törkeän kuuloista. Onneksi pystyit ilmeisesti ottamaan asian aika rauhallisesti, itse kun ensimmäistä kertaa raskaana, niin olisi varmasti käynyt noin miten mainitsit.


Onpa monella ultrattu "aikaisilla" viikoilla ja vatsan päältä. Ei liene täysin tarkka vielä tuossa vaiheessa, koska eikös pienikin heitto voi aiheuttaa päivän tai parin eron viikkoihin?

Onko teillä muuten tyttö- tai poikaaavistuksia? Mä oon aina ollut jostain syystä varma, että sitten kun toivottavasti joskus tulen raskaaksi, niin ensimmäinen lapsi on poika. Nyt kuitenkin kun ajattelen mahassa olevaa pientä sikiötä, niin ajattelen hänet kokoajan tyttönä mielikuvissani. Mies taas on sanonut alusta alkaen, että veikkaa tyttöä.

-H 11+0
Rauhallisesti mitta ärsyyntyneenä 😄 mun toive siis oli, ettei kovin paljoa olisi "ylimääräisiä" neuvolakäybtejä, koska tiivis tilanne työelämässä ja henkkoht elämässä. Mutta ilmeisesti nämä asiat ovat toissijaisia sen rinnalla, että saattaisi kirjoittaa lähetteen turhaan! 😑

Mulla myös on ultrattu 7+2 mahan päältä eka ultra, ja silloin viikot oli mitä pitikin. Mutta tässä siis vaikuttaa paljon myös se, miten tottunut ultraaja on. Lääkärillä otettu varhaisultra aina alateitse 🙂 ja viimeksi siis molemmin tavoin eikä onnistunut siellä neuvolassa 😅
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Mullahan se eka ultra oli vatsan päältä, sillon heitti viikolla pienemmäksi. Myös kontrolli oli vatsan päästä ja viikot täsmäsi. Tämä ilmeisesti täällä joku uusi käytäntö.
@Pirate91 voimia epätietoisuuteen! <3 Vieläkö on kontrollia?

Ei oo enää kontrollia kun kaikki oli nyt hyvin siellä. Seuraava ultra on sitten se seulonta.

Mulla oli esikoisen kohdalla kokoajan olo että tyttö tulee, rakenneultrassa paljastui pojaksi. Toisen lapsen kohdalla taas olin kokoajan satavarma tytöstö ja tyttöhän sieltä tuli. Nyt on kokoajan ollut ihan poikafiilis :D
 
Mä sain välillä näkymään sykkeen pidemmäksi aikaa, ja nyt se on pyörinyt noin 160-165. Välillä ottaa selkeästi väärän sykelukeman ja varoitusvalo palaa, mutta sitten kun syke jää pyörimään pienelle välille pidemmäksi aikaa, niin huomaa, että nyt löytyi oikean lukema. Lisäksi oon nauhottanut sitä läpätystä ja itse laskenut sykkeen, joka täsmää dopplerin lukemaan.


Tämä oli törkeän kuuloista. Onneksi pystyit ilmeisesti ottamaan asian aika rauhallisesti, itse kun ensimmäistä kertaa raskaana, niin olisi varmasti käynyt noin miten mainitsit.


Onpa monella ultrattu "aikaisilla" viikoilla ja vatsan päältä. Ei liene täysin tarkka vielä tuossa vaiheessa, koska eikös pienikin heitto voi aiheuttaa päivän tai parin eron viikkoihin?

Onko teillä muuten tyttö- tai poikaaavistuksia? Mä oon aina ollut jostain syystä varma, että sitten kun toivottavasti joskus tulen raskaaksi, niin ensimmäinen lapsi on poika. Nyt kuitenkin kun ajattelen mahassa olevaa pientä sikiötä, niin ajattelen hänet kokoajan tyttönä mielikuvissani. Mies taas on sanonut alusta alkaen, että veikkaa tyttöä.

-H 11+0
Mä oon jostain syystä ihan aina ajatellut, että jos joskus saan lapsen, on se tyttö. Mutta ei voi tietää, hauska se on sit nähdä menikö vihkoon vai ei. 😃
 
Täällä kanssa eka ultra takana ja pomppiva syke löytyi. Ultrattiin alateitse, silläkin näkyvyyttä joutui etsimään kun myoomat varjosti niin paljon. Onneksi löytyi kuitenkin kaikki mitä piti. Viikot tarkentui mun omaan kiertoon sopivaksi eli la varhaistui vähän. Huomenna neuvola ja ihan tarpeen tulee kysellä seuloista ja muista etapeista, kun ollaan ekaa kertaa liikenteessä.
 
vierailija
Hei, millä viikoilla teillä on ollut ensimmäinen ultra? Täällä saan odotella 1kk ennen ensimmäistä ultraa joka on vko 12
Ensimmäinen neuvolakin vko 10, et ei ainakaan turhaan sit tule mentyä jos menee kesken ennen sitä..

Todella rasittavaa voida pahoin jokapäivä kun se voi olla vaikka tuulimuna..
Rv 7+4
 
Hei, millä viikoilla teillä on ollut ensimmäinen ultra? Täällä saan odotella 1kk ennen ensimmäistä ultraa joka on vko 12
Ensimmäinen neuvolakin vko 10, et ei ainakaan turhaan sit tule mentyä jos menee kesken ennen sitä..

Todella rasittavaa voida pahoin jokapäivä kun se voi olla vaikka tuulimuna..
Rv 7+4
Ihan tuo sama aikataulu kuin sielläkin, kerran käytiin omalla rahalla varhaisultrassa (edellinen raskaus). Ajateltiin, että tiedetään sit onko ketään ja jos niin onko oikeassa paikasssa. Oli, syke löytyi, mutta ei vastannut viikkoja ja meidän tapauksessa tiesin tarkan ovispöivän, joten huoletti kun oli viikon verran pienempi. Siellä sit rauhoiteltiin et kaikki hyvin, mutta rv 12+ jotain ultrassa eloton alkio. Joten todettiin et jatkossa odotellaan siihen ultraan vaan suoraan jos lopputulos voi silti olla sama. Meillä molemmat kkm pysäyttäneet kehityksen rv 9 ja 10 joten varhaisultrassa ois periaatteessa nyt pitänyt käydä vain 2 vkoa ennen np ultraa, ja 2 vkoa niin lyhyt aika ettei viitsi maksaa enää.

Olinpa masentava 🙈😅 mut joo ymmärrän et turhalta tuntuu voida pahoin 8 viikkoa jos se on tyhjä arpa. 😕
 
vierailija
Itse toivon tyttöä, samoin mies, mut jotenkin semmoinen etiäinen, että poika tulee.

Meillä oli neuvola viikolla 8. Siellä kysyi saisiko testata jo kurkkaamista ultralla vatsanpeitteiden läpi, vaikkei laite tarpeeksi tarkka olekkaan noille viikoille. Annoin luvan ja saatiin silloin varmuus, että eloa on.
Varhaisultraan halusi laittaa lähetteen, koska viikoista ei ollut varmuutta, muuten täälläkin eka ultra olisi vkolla 12.

Tämä Pohjois-Karjalassa pienessä kunnassa.
 

Yhteistyössä