Syyskuiset 2023

Mulla alkoi pahoinvointi 3+2 on nyt 4+0 ollut viimeiset kaksi päivää yötä päivää. Aiemmissa raskauksissa ei ole näin pahana ollut, poikaraskauksissa kuitenkin ollut aamupahoivointia, tytöistä ei ollenkaan. En kuitenkaan ole oksentanut.
Oisko kaksoset ku noin aikasin alkoi🙈😁
Mulla sama ollut ettei tytöistä pahoinvointia mutta pojasta senkin edestä nii oon nyt vakuuttunut että tää on poika 🤣
 
Ei pitäis tulla näitä tekijän ruokajuttuja lukemaan ku jos ei vielä ollu paha olo nii nyt ainaki on 🤣🤦‍♀️
Kuivuuukos muuten muilla silmät 🤔 monta viikkoa piilarit tuntunut kuivuvan päähän vaikka ei normaalisti oo mitään ongelmaa🤨

Laittakaahan mulle yv jos haluaa salaiseen ja piilotettuun FB ryhmään! 😊 meitä on siellä jo huimat seitsemän🥳
 
  • Tykkää
Reactions: Shibali ja J-Annika
vierailija
Onko täällä muuten muita tupakoivia? Oletteko saaneet lopetettua?

Itse en ole saanut... 😔 Niin hirvittävä väsymys ja tupakointi ainoa jonka avulla saan pakolliset asiat hoidettua, että en ole vain saanut ittiäni lopettamaan...
Määrän olen sentään saanut vähennettyä niin että poltan max 5 päivässä ja olen korvannut muut tupakat nikotiinikorvikkeilla.

Pahoinvointia kesti reilun viikon ja silloin sain tupakoinnin pidettyä 1-3 tupakassa per päivä, kun tuli polttaessa niin paha olo. Nyt kun pahoinvointi väistyi on tupakointikin lisääntynyt.

Luin stumppaa tähän kirjankin siinä toivossa, että saisin sysäyksen lopettamiselle ja joka kessulla mietin, mitä se tekee lapselle mutta ei, ei tahdonvoima riitä...

Aika p****a fiilis tämän vuoksi.
 
Onko täällä muuten muita tupakoivia? Oletteko saaneet lopetettua?

Itse en ole saanut... Niin hirvittävä väsymys ja tupakointi ainoa jonka avulla saan pakolliset asiat hoidettua, että en ole vain saanut ittiäni lopettamaan...
Määrän olen sentään saanut vähennettyä niin että poltan max 5 päivässä ja olen korvannut muut tupakat nikotiinikorvikkeilla.

Pahoinvointia kesti reilun viikon ja silloin sain tupakoinnin pidettyä 1-3 tupakassa per päivä, kun tuli polttaessa niin paha olo. Nyt kun pahoinvointi väistyi on tupakointikin lisääntynyt.

Luin stumppaa tähän kirjankin siinä toivossa, että saisin sysäyksen lopettamiselle ja joka kessulla mietin, mitä se tekee lapselle mutta ei, ei tahdonvoima riitä...

Aika p****a fiilis tämän vuoksi.
Mä lopetin sillon ku aloin esikoista odottaa, nyt siis jo kohta 7- vuotta ollut savuttomana, itse koin silloin että mulle sopi parhaiten seinään lopettaminen, vähentäminen tuntui itsensä kiusaamiselta 🙈 alkuun oli tunnin välein nikotiinipurkka huulessa ja vähentelin siitä pikkuhiljaa, aluksi useampi tunti väliä ja sitte puolikas purkka vaan kerrallaan. Ekat viikot oli ne pahimmat mutta kyllä se siitä helpotti 😌 vauvan hyvinvointi ja pelko että nostan keskenmenoriskiä toimi mulla tosi isoina motivaatioina, en usko että ilman raskautta olisin saanut lopetettua, pahimmat niksat kun oli niin kuvittelin sitä kun saan vauvan ekaa kertaa syliin ja rinnalle ja loin mielikuvan siitä että jos on tupakoinut niin se maitokin maistuu vauvalle katkuisena 🤣
Tsemppiä tumppaamiseen ❤
 
vierailija
Onko täällä muuten muita tupakoivia? Oletteko saaneet lopetettua?

Itse en ole saanut... Niin hirvittävä väsymys ja tupakointi ainoa jonka avulla saan pakolliset asiat hoidettua, että en ole vain saanut ittiäni lopettamaan...
Määrän olen sentään saanut vähennettyä niin että poltan max 5 päivässä ja olen korvannut muut tupakat nikotiinikorvikkeilla.

Pahoinvointia kesti reilun viikon ja silloin sain tupakoinnin pidettyä 1-3 tupakassa per päivä, kun tuli polttaessa niin paha olo. Nyt kun pahoinvointi väistyi on tupakointikin lisääntynyt.

Luin stumppaa tähän kirjankin siinä toivossa, että saisin sysäyksen lopettamiselle ja joka kessulla mietin, mitä se tekee lapselle mutta ei, ei tahdonvoima riitä...

Aika p****a fiilis tämän vuoksi.
Syystäkin p****a fiilis! Mietipä, mikä fiilis on alkiolla. Käsittämätöntä, että noin itsekäs ihminen on edes halunnut lisääntyä, jos oma tupakan saanti on tärkeämpi kuin oman lapsen terveys! Häpeä!
 
vierailija
Syystäkin p****a fiilis! Mietipä, mikä fiilis on alkiolla. Käsittämätöntä, että noin itsekäs ihminen on edes halunnut lisääntyä, jos oma tupakan saanti on tärkeämpi kuin oman lapsen terveys! Häpeä!
tämän pitää olla paikka, jossa matalalla kynnyksellä voi kysyä apua ja neuvoja. Käsittämätöntä, että joku silti kommentoi näin. Kertoo vaan ihmisen tietämättömyydestä ja tarpeesta korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ehkä sulle on joku muu parempi ryhmä, missä voi lyödä lyötyä :)
 
vierailija
tämän pitää olla paikka, jossa matalalla kynnyksellä voi kysyä apua ja neuvoja. Käsittämätöntä, että joku silti kommentoi näin. Kertoo vaan ihmisen tietämättömyydestä ja tarpeesta korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ehkä sulle on joku muu parempi ryhmä, missä voi lyödä lyötyä
Mitä tietämättömyyttä saati oman erinomaisuuden korostamista on siinä, ettei ymmärrä saati hyväksy sitä, että kehittyvä lapsi altistetaan tietoisesti myrkyille?

Googletapa vaikka tupakointi raskaana, niin tuskin löydät yhtäkään terveydenalan ammattilaisen kirjoitusta, jossa tupakointia ei pidettäisi erittäin hautallisena sikiölle.

Kerropa neuvolassakin rehellsesti tupakoinnistasi, niin jospa sieltä saisit apuja, päänsilsitystä saati hyväksyntää tupakoinnille et ainakaan saa.

Tuskin täältäkään saat vertaistukea, tai ainakaan toivottavasti et saa, ettei noin vastuutonta toista ole täällä syyskuisissa.
 
Minä ainakin toivon, että kysyjä saa apua ja tsemppiä, jotta voi lopettaa! Mikään räyhääminen tai vastuuttomaksi haukkuminen ei siihen auta. Neuvolassa osataan neuvoa ja kannattaa matalalla kynnyksellä ottaa siellä puheeksi.

Itse olen ollut tupakoija ja lopettanut, kun saanut plussan. Kyseessä on kuitenkin riippuvuutta aiheuttava aine, joten kaikille se ei ole yhtä helppoa. Hienoa, että olet onnistunut vähentämään ja tiedostat riskit mitä siihen liittyy. Toivon vilpittömästi, että saat ne loputkin pian pois ❤

jotkut käyttää esim pastillia niin, että imeskelevät sitä, kun himo iskee. Se menee kuitenkin ohi muutamassa minuutissa ja korvaavan toimen keksiminen usein auttaa.
 
vierailija
Mitä tietämättömyyttä saati oman erinomaisuuden korostamista on siinä, ettei ymmärrä saati hyväksy sitä, että kehittyvä lapsi altistetaan tietoisesti myrkyille?

Googletapa vaikka tupakointi raskaana, niin tuskin löydät yhtäkään terveydenalan ammattilaisen kirjoitusta, jossa tupakointia ei pidettäisi erittäin hautallisena sikiölle.

Kerropa neuvolassakin rehellsesti tupakoinnistasi, niin jospa sieltä saisit apuja, päänsilsitystä saati hyväksyntää tupakoinnille et ainakaan saa.

Tuskin täältäkään saat vertaistukea, tai ainakaan toivottavasti et saa, ettei noin vastuutonta toista ole täällä syyskuisissa.
Mikäli en ymmärtäisi, että tupakointi on vaarallista niin itselle kuin sikiölle, en varmastikaan kokisi oloani ikäväksi kun poltan...
Neuvolaan olen ilmoittanut ja saanut heiltä positiivista palautetta vähentämisestä ja sivustoja, mistä etsiä tukea lopetukseen - näistä sivustoista ei minulle ainakaan vielä ole ollut apua.

Ymmärrän, että ihminen, jolla ei ole riippuvuutta, ei voi ymmärtää miksei vain lopeta, on kyseessä sitten tupakka tai muut päihteet. Mollaaminen ei auta lopettamisessa, päinvastoin. Kommenttisi lukiessa minua alkoi ärsyttämään ja suuntasin liian matalalla kynnyksellä tupakalla, tupakalle, jota en olisi polttanut muuten tässä kohtaa päivää.

Kiitos kaikille tsemppaajille ymmärryksestä ja kauniista sanoista ❤

Toivon, että löydän sen tahdon voiman jolla saisin lopetettua kokonaan.
Osan tosiaan olen korvannut nikotiini korvaustuotteilla onnistuneesti.

Minulla suurin ongelma se tupakan tai siitä luodun tavan piristävä vaikutus. En meinaa saada vaikkapa aikaseksi tehtyä lumitöitä, lykin pari kertaa kolaa ja tahdonvoima on niin matala, että luovutan homman, jos poltan tupakan aluksi, niin saan koko pihan kolattua - olen luonut vuosien saatossa tupakasta starttimoottorin itselleni. Jos vaan makaan kokopäivän tekemättä mitään, pystyn väkisin pitäytymään yhdessä sätkässä, mutta silloin kun on pakko tehdä töitä tai kotihommia, niin siihen en ole löytänyt korvaavaa starttia, joka piristäisi sen verran, että saisin aloitettua. Tähän ei myöskään ole auttaneet korvaavat valmisteet.

Jos jollain samanmoista ongelmaa ollut, niin kaikki vinkit tervetulleita!
 
Mikäli en ymmärtäisi, että tupakointi on vaarallista niin itselle kuin sikiölle, en varmastikaan kokisi oloani ikäväksi kun poltan...
Neuvolaan olen ilmoittanut ja saanut heiltä positiivista palautetta vähentämisestä ja sivustoja, mistä etsiä tukea lopetukseen - näistä sivustoista ei minulle ainakaan vielä ole ollut apua.

Ymmärrän, että ihminen, jolla ei ole riippuvuutta, ei voi ymmärtää miksei vain lopeta, on kyseessä sitten tupakka tai muut päihteet. Mollaaminen ei auta lopettamisessa, päinvastoin. Kommenttisi lukiessa minua alkoi ärsyttämään ja suuntasin liian matalalla kynnyksellä tupakalla, tupakalle, jota en olisi polttanut muuten tässä kohtaa päivää.

Kiitos kaikille tsemppaajille ymmärryksestä ja kauniista sanoista

Toivon, että löydän sen tahdon voiman jolla saisin lopetettua kokonaan.
Osan tosiaan olen korvannut nikotiini korvaustuotteilla onnistuneesti.

Minulla suurin ongelma se tupakan tai siitä luodun tavan piristävä vaikutus. En meinaa saada vaikkapa aikaseksi tehtyä lumitöitä, lykin pari kertaa kolaa ja tahdonvoima on niin matala, että luovutan homman, jos poltan tupakan aluksi, niin saan koko pihan kolattua - olen luonut vuosien saatossa tupakasta starttimoottorin itselleni. Jos vaan makaan kokopäivän tekemättä mitään, pystyn väkisin pitäytymään yhdessä sätkässä, mutta silloin kun on pakko tehdä töitä tai kotihommia, niin siihen en ole löytänyt korvaavaa starttia, joka piristäisi sen verran, että saisin aloitettua. Tähän ei myöskään ole auttaneet korvaavat valmisteet.

Jos jollain samanmoista ongelmaa ollut, niin kaikki vinkit tervetulleita!
Pakko sanoa, että tosi hyvin tiedät jo tuon riippuvuuden kulmakivet, oon aivan varma, että voit onnistua savuttomuudessa! Tsemppiä!
 
vierailija
Moi syyskuiset,

plussasin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni ja laskujeni mukaan la osuisi syyskuun loppuun (24.9.). Tulisin mielelläni silloin tällöin juttelemaan tänne, sillä asumme ulkomailla ja tämä on ensimmäinen raskaus. Raskaus on toivottu mutta silti ”yllätys”, sillä varsinaista yrittämistä ei meillä ollut - enemmänkin tjot -mentaliteettia. Ajatukset siis vähän all over the place, vaikkakin ehdottomasti positiivisessa mielessä 😊
 
SYYSKUISET 2023

Nimimerkki/Laskettu aika/Monesko lapsi/Synnytyssairaala

@Effis / 1.9. / 3. /
@jempppis / 4.9. / 4. / HUS
@helmikorvakoru / 5.9. / 2. / HUS
@vaikutelma / 5.9. / 2. / KSSHP
@J-Annika / 6.9. / 3. / HUS
@Lintuliini95 / 8.9 / 2. / TAYS
@Rakaskolmas/ 23.9 / 3. / OYS
@thandi /27.9/ 7. / HUS
Näihin aina vaikea vastata monesko lapsi kun synnyttänyt 4 elävää, 1 kuolleen ja kotona myös bonustyttö. Laskin nyt kaikki mukaan.
 
Heips!

Pidemmittä esittelyittä kirjoitan tähän muutaman vinkin (opiskelen jotain sellaista alaa, joka tavalla tai toisella liittyy aiheisiin).

Raskausaikana mieli myllertää - niin kuin olette kirjoitelleetkin - ja se on ihan normaalia. Jo raskausaikana on mahdollista ja kannattaakin muodostaa suhdetta tulevaan vauvaan. Psykologit ovat kehittäneet ilmaisen PregMind-sovelluksen, jossa tarjotaan tietoa raskauden psykologisesta prosessista ja on mahdollista tehdä tehtäviä, jotka tätä prosessia tukevat.

Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan liittyviä harjoitteita on mahdollista soveltaa eri riippuvuuksien hoidossa, vaikka mitään varsinaista suomenkielistä työkirjaa riippuvuuksista ei ole tehty. Joustava mieli -kirjasarjan ensimmäinen osa sekä Onnellisuusansa voisivat olla helposti lähestyttäviä perusteoksia.
 
Moikka kaikki! Täällä yksi pöllämystynyt liittyy joukkoon. Tein viime keskiviikkona ekat 2 haamutestiä ja digin raskaana 1-2 viikkoa. Ja viivat vahvistunut siihen malliin, että kyllä se on uskottava että raskaana ollaan. :love:
Kävin tuossa myös lääkärin lähetteestä mittaan hcg-arvot kahteen kertaan ja kyllä nekin on onneks noussut hyvin. Mulla yks keskeytynyt keskenmeno taustalla ennen kun sain meidän esikoisen, niin siksi lääkäri halus seurata arvoja... Vielä pitäs kärvistellä 13.2. asti, että pääsee ultraan ja näkee onko pikkuisella kaikki hyvin. Jännittää kyllä miten käy, niin kovasti toivon, että sais tän pienen syliin asti <3 On todella toivottu ja odotettu, enkä edes uskonut, että me enää toista pientä voitais saada <3
 
vierailija
Tulen listoille sitten varhaisultran jälkeen! 😊
sain edelliseen keskenmenneeseen raskauteen lääkkeet närästykseen, niillä oli hyvä vaste, mietin aloittaisinko ne nyt jos vähän oloa helpottaisi. ( Tai oliko se sitten se vaste vai hiipunut syke😔).

Edellisessä 2020 raskaudessa närästys oli aivan sanoinkuvaamattoman kova, th sanoi vaan että juo piimää ja pärjäile. En käytä juurikaan maitotuotteita joten neuvo lämmitti erityisesti.. nyt syksyllä pyysin reseptiä ja lääkäri sanoi heti, että soita uudelleen jos ei auta nii mietitään mikä auttaa, kärsiä ei tarvii. 😍

-R
 
Täällä tuntuis että pahimmat pahoinvoinnit on takana🙏 iltasin iskee pahempi olo mut kuitenki ihan siedettävä, ruoan näkeminen ja haistaminen tekee vieläkin tosi pahaa mut nyt saa syötyöki jotain parempina hetkinä😁 hurjaa että ylihuomenna alkaa jo 9. viikko 😱
Edelleen himottaa bigmac ja nyt uutena kans kinkkusubi maistuis ja paljon jalapenoja väliin ja nyt ku miettii nii laskiaispullakaan ei tuntuis yhtään hassummalta vaikka makee ei hirveesti olekkaan nyt maistunut😆
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: J-Annika ja Effis
Tulen listoille sitten varhaisultran jälkeen!
sain edelliseen keskenmenneeseen raskauteen lääkkeet närästykseen, niillä oli hyvä vaste, mietin aloittaisinko ne nyt jos vähän oloa helpottaisi. ( Tai oliko se sitten se vaste vai hiipunut syke).

Edellisessä 2020 raskaudessa närästys oli aivan sanoinkuvaamattoman kova, th sanoi vaan että juo piimää ja pärjäile. En käytä juurikaan maitotuotteita joten neuvo lämmitti erityisesti.. nyt syksyllä pyysin reseptiä ja lääkäri sanoi heti, että soita uudelleen jos ei auta nii mietitään mikä auttaa, kärsiä ei tarvii.

-R
Mä juuri aloitin eilen itelle närälääkkeet ja on muuten huomattavasti helpompi olo tänään, vaikkei vielä täysi vaste olekaan niistä tullut. Oon aivan onnessani jo tästä parannuksesta, eilen suurinpiirtein vaan itkin ja ulisin koko päivän.

Ja hei, mulla haluttaisiin runebergin torttua vaikken edes pidä niistä. Ja juuri äsken mies paistoi tälle lasvisruokailijalle pihvin pyynnöstäni 😄
 

Yhteistyössä