Syyskuiset 2023

Hei onko tämä nyt sitä kuuluisaa raskauspahoinvointia? Vähän väliä päivän mittaan iskee aika karmea olo, oksennus ei tule mutta yhtäkkiä tutut hajut laittaa yökkimään. Tai tänään siivotessa ihan muuten vaan yökötti välillä ja piti hengitellä. 😅 Ruoka ei meinaa maistua mutta syömättömyys vasta riemua repäisee.
 
Heippa kaikille! Täällä plussattu tuleva syyskuinen Hieman on vielä varovaiset fiilikset, kun edellinen oli kemiallinen, mutta toiveikkaat kuitenkin.

Minulla olisi heti teille kysymys, mitä mieltä olette En tässä kierrossa tikittanut ovista joten se ei ole varmaa, mutta olen melko varma että ovis tapahtunut kp 19 (tai 20). Minulla siis kierto 29-32pv ja ovikset lähes aina joko kpl 17 tai kp 20. Eli nyt olisi sen mukaan 4+2 ja la 28.9. Mutta ensi viikolla meinasin soittaa neuvolaan ja mietin sitä, että heidän systeemin mukaan minulla olisi tänää jo 5+0 tai jopa 5+1, minusta tuommoinen melkein viikon heitto on aika suuri kun miettii ultriakin Esikoisen aikaan harmitti hirveästi että ultrienkaan perusteella ei laskettua muutettu vaikka sikiö oli pienempi kuin menkoista laskettuna. Olisiko teidän mielestä tällaisessa tilanteessa okei valehdella, millon viimeisimmät menkat ovat alkaneet, jotta laskettu ei olisi niin pielessä? Minä täällä kamppailen omatuntoni kanssa
Kyl mä ilmottasin menkat myöhemmiks jos oisin ihan varma et ovis oli vasta myöhemmin 🙈 eikö ne neuvolassa voi oikeesti voi laittaa sitä laskettua aikaa sen mukaan jos sanoo että kierto on pidempi kun se yleisin 28vrk 🤨 varhaisultrassa artella oli niin ihana kun kätilö ehdotteli että laitetaanko menkkojen, plussan vai kenties ovisplussan mukaan laskettu aika😆
 
  • Tykkää
Reactions: KKatariina
vierailija
Onko suunniteltuun sektioon ensisynnyttäjän kuinka vaikea päästä?

Ikää 38 vuotta ja lähipiirissä vain ikäviä synntyskokemuksia, itse meinasin äitini kanssa kuolla synnytyksessä ja synnyin lopulta hätäsektiolla. Isoäitini on menehtynyt synnytykseen, siskollani oli todella vaikea synnytys ja kärsi synnytyksen jälkeen todella pitkään fyysisesti, henkisesti vei vuosia selvitä.

Itse en suostu synnyttämään luomuna ja nyt kun luin, että se suunniteltu sektio ei onnistukaan vain omasta halusta, vaan lääkäri sen joko hyväksyy tai ei hyväksy niin olen ryhtynyt salaa jopa miettimään, uskallanko tätä raskautta viedä pidemmälle, jos en saakkaan suunniteltua sektiota.
 
Onko suunniteltuun sektioon ensisynnyttäjän kuinka vaikea päästä?

Ikää 38 vuotta ja lähipiirissä vain ikäviä synntyskokemuksia, itse meinasin äitini kanssa kuolla synnytyksessä ja synnyin lopulta hätäsektiolla. Isoäitini on menehtynyt synnytykseen, siskollani oli todella vaikea synnytys ja kärsi synnytyksen jälkeen todella pitkään fyysisesti, henkisesti vei vuosia selvitä.

Itse en suostu synnyttämään luomuna ja nyt kun luin, että se suunniteltu sektio ei onnistukaan vain omasta halusta, vaan lääkäri sen joko hyväksyy tai ei hyväksy niin olen ryhtynyt salaa jopa miettimään, uskallanko tätä raskautta viedä pidemmälle, jos en saakkaan suunniteltua sektiota.
Kyllä mä oon siinä käsityksessä, että nykyään saa valita aikalailla itse synnytystavan. Luulisi, että varsinkin tuolla historialla voisi saada sektion. 😊
 
Onko suunniteltuun sektioon ensisynnyttäjän kuinka vaikea päästä?

Ikää 38 vuotta ja lähipiirissä vain ikäviä synntyskokemuksia, itse meinasin äitini kanssa kuolla synnytyksessä ja synnyin lopulta hätäsektiolla. Isoäitini on menehtynyt synnytykseen, siskollani oli todella vaikea synnytys ja kärsi synnytyksen jälkeen todella pitkään fyysisesti, henkisesti vei vuosia selvitä.

Itse en suostu synnyttämään luomuna ja nyt kun luin, että se suunniteltu sektio ei onnistukaan vain omasta halusta, vaan lääkäri sen joko hyväksyy tai ei hyväksy niin olen ryhtynyt salaa jopa miettimään, uskallanko tätä raskautta viedä pidemmälle, jos en saakkaan suunniteltua sektiota.
Valitettavasti on vaikeaa ymmärtääkseni, mutta sinulla on myös selviä syitä miksi pelko on todellinen, joten uskon, että voit saada sektion. Heti neuvolassa kannattaa ottaa puheeksi, että pääset pelkopolille. Tiukka täytyy olla, sillä varsinkin lääkärit puhuvat vain sektion haitoista ja yrittävät helposti taivutella alatiehen. Suosittelen jos olet fbssä suunniteltu sektio ryhmää, siellä on hyviä neuvoja. Kauheesti tsemppiä ❤
Minulla myös kauhea synnytystrauma esikoisesta, ja nyt vasta kolmen vuoden jälkeen olen alkanut parantua henkisesti niin, että aloin toivomaan toista lasta 😔
 
Kyllä mä oon siinä käsityksessä, että nykyään saa valita aikalailla itse synnytystavan. Luulisi, että varsinkin tuolla historialla voisi saada sektion.
Valitettavasti näin ei vielä ainakaan Suomessa ole 😔 Sektiota ei voi itse valita, se voidaan myöntää lääketieteellisistä syistä tai sitten synnytyspelkopoliklinikan kautta, johon sitten kuuluu ylimääräisiä käyntejä hoitajan ja lääkärin luona.
 
vierailija
Täällä se kuvotus/närästys katosi kun alotin ne närästyslääkkeet ja nyt oon hysteerisenä et keskenhän se menee kun vähäsetkin oireet loppui kun seinään. Liekkö ikinä hyvä, naurattaa jo melkein tämä oma ylianalysointi..😬
Eipä uskoisi että tämä on viides raskaus, toki varmaan ne menetetyt kaksi vaikuttaa ajatuksiin. 💔
Yks päivä meidän taapero maalasi äitin ja sen mahaan vauva, kunnon meedio. Sitten meni pari päivää ja esikoinen paino korvan mahaan ja sano et onkohan täällä vauva. 😳 sinänsä söpöä, kunnes esikoinen tuli tänään taas luo ja sano "ei täällä sydäntä kuulu, ei siellä ainakaan vauvaa ole."
Nää näiden kommentit nyt ei ainakaan kamalasti auta. 😅😔

-R
 
Kyl mä ilmottasin menkat myöhemmiks jos oisin ihan varma et ovis oli vasta myöhemmin eikö ne neuvolassa voi oikeesti voi laittaa sitä laskettua aikaa sen mukaan jos sanoo että kierto on pidempi kun se yleisin 28vrk varhaisultrassa artella oli niin ihana kun kätilö ehdotteli että laitetaanko menkkojen, plussan vai kenties ovisplussan mukaan laskettu aika
Tätä olen itsekin miettinyt että miksi ei voida 😅 mutta ihanaa, että joissakin paikoissa kysytään 😃 olen kyllä varma tuntemuksista että ovis oli myöhemmin. Mulla ei ole tainnut koskaan olla kp 14 ovista 😅
 
Hei onko tämä nyt sitä kuuluisaa raskauspahoinvointia? Vähän väliä päivän mittaan iskee aika karmea olo, oksennus ei tule mutta yhtäkkiä tutut hajut laittaa yökkimään. Tai tänään siivotessa ihan muuten vaan yökötti välillä ja piti hengitellä. Ruoka ei meinaa maistua mutta syömättömyys vasta riemua repäisee.
Tsemppiä sinne, juuri kuulostaa siltä itseltään 🙈 tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, toivotaan yhtä nopeaa loppua 🙏
 
Sektio voi yhtälailla olla ihan yhtä helvettiä, molemmissa synnytystavoissa varmasti hyviä ja huonoja kokemuksia. Itselläni nyt toinen raskaus, ekassa perätilan vuoksi sain valita syn.tavan, mutta tätä toista nyt en tiiä kumman haluaisin, toki alatie taitaa olla suositeltava sektionkin jälkeen .
 
Näihin synnytystapoihin, mä sain ekassa synnytyksessä 3. Asteen repeämän, joka ulottui sisempään ja ulompaan sulkijalihakseen. Oli tosi vaikeaa aikaa henkisesti ja fyysisesti. Mulle sanoi lääkäri, kun 4kk synnytyksen jälkeen repeämä yhä oireili, ettei tarvii murehtia, en joudu enää koskaan synnyttämään alateitse.

Vaan murehdin kyllä, kun sektio pelotti vielä enemmän 🙈 toisen lapsen uskaltauduin synnyttämään kätilö-doulan tukemana, todella hyvin valmistautuneena. Silti ajatuksella, että otan vastaan mitä tulee. Kokemus oli 10/10, eppari leikattiin mutta siinä se.

Minulla on käsitys, ettei ketään suomessa pakoteta synnyttämään alateitse. Alatiesynnytystä markkinoidaan, koska se on yhä kaikkein turvallisin tapa synnyttää ja toipuminen yleensä nopeampaa. Mutta ymmärrän hyvin, että moni kokee markkinoinnin painostuksena, eikä näin tietenkään saisi olla. ❤ tsemppiä kaikille synnytyspohdintoihin, pelkopolit on sitä varten, että sinne saa mennä kertomaan huolet ja miettimään, mikä olisi paras tapa edetä asiassa niin, että itsellä on hyvä olla 🥰 toivottavasti kaikki saa juuri sellaisen synnytyksen kuin toivovat 😊
 
Heippa, ekaa kertaa ikinä pääsen kirjoittamaan kuukausipalstalle, kun tein tänään ekan positiivisen testin ikinä!

Ollaan 36&37v. pari ja nyt tasan kaks vuotta yritystä takana. Ivf-piti alkaa ens kuussa, ihan absurdi olo, että mitä ihmettä!

Kuulun epätestaajien joukkoon eli kahden vuoden sisällä nyt viides r-testi. Mulla oli säännöllinen kierto letroihin asti eli ekat +20 kiertoa. Sit letrojen jälkeen yks tosi lyhyt 22 pv. kierto ja heti sen perään ennätyspitkä 30 pv. kierto. Nyt en osaa siis yhtään arvioida milloin on tärpännyt ja minkä kierron mukaan lasketaan. Testasin nyt kp 34 ja sain selvät leffaviivat heti kun väri lähti leviämään.

Onko tässä vaiheessa vaan varmin arvioida laskettua aikaa edellisten menkkojen alusta?
 
Heippa, ekaa kertaa ikinä pääsen kirjoittamaan kuukausipalstalle, kun tein tänään ekan positiivisen testin ikinä!

Ollaan 36&37v. pari ja nyt tasan kaks vuotta yritystä takana. Ivf-piti alkaa ens kuussa, ihan absurdi olo, että mitä ihmettä!

Kuulun epätestaajien joukkoon eli kahden vuoden sisällä nyt viides r-testi. Mulla oli säännöllinen kierto letroihin asti eli ekat +20 kiertoa. Sit letrojen jälkeen yks tosi lyhyt 22 pv. kierto ja heti sen perään ennätyspitkä 30 pv. kierto. Nyt en osaa siis yhtään arvioida milloin on tärpännyt ja minkä kierron mukaan lasketaan. Testasin nyt kp 34 ja sain selvät leffaviivat heti kun väri lähti leviämään.

Onko tässä vaiheessa vaan varmin arvioida laskettua aikaa edellisten menkkojen alusta?
Onnittelut plussasta 🥰

Kyllä mä lähtisin sillä ja sit neuvolalta kysyisin mahista varhaisultraan 🙂 mutta kuitenkin tuossa nyt olis vaihtelu 22-30pv, mikä ei kuitenkaan vielä oo hirveän pitkä aika. Mutta ymmärrän, että mietityttää. Mikä sulla on kuukautisista laskien nyt laskettu aika? 😍
 
  • Rakkaus
Reactions: Sipiriina
vierailija
Heippa, ekaa kertaa ikinä pääsen kirjoittamaan kuukausipalstalle, kun tein tänään ekan positiivisen testin ikinä!

Ollaan 36&37v. pari ja nyt tasan kaks vuotta yritystä takana. Ivf-piti alkaa ens kuussa, ihan absurdi olo, että mitä ihmettä!

Kuulun epätestaajien joukkoon eli kahden vuoden sisällä nyt viides r-testi. Mulla oli säännöllinen kierto letroihin asti eli ekat +20 kiertoa. Sit letrojen jälkeen yks tosi lyhyt 22 pv. kierto ja heti sen perään ennätyspitkä 30 pv. kierto. Nyt en osaa siis yhtään arvioida milloin on tärpännyt ja minkä kierron mukaan lasketaan. Testasin nyt kp 34 ja sain selvät leffaviivat heti kun väri lähti leviämään.

Onko tässä vaiheessa vaan varmin arvioida laskettua aikaa edellisten menkkojen alusta?
Nämä on ihania ja uskomattomia juttuja!! ❤
Oliko sulla letrokierto josta tärppäsi? Täälläpäin Suomen pääsee suoraan varhaisultraan jos hoitokierrosta tärpännyt. Tosin muutenkin pääsee tosi herkästi, eli neuvolaan vaan yhteys ja sanot ettei varmuutta viikoista. 😊
 
  • Rakkaus
Reactions: Sipiriina
Heippa, ekaa kertaa ikinä pääsen kirjoittamaan kuukausipalstalle, kun tein tänään ekan positiivisen testin ikinä!

Ollaan 36&37v. pari ja nyt tasan kaks vuotta yritystä takana. Ivf-piti alkaa ens kuussa, ihan absurdi olo, että mitä ihmettä!

Kuulun epätestaajien joukkoon eli kahden vuoden sisällä nyt viides r-testi. Mulla oli säännöllinen kierto letroihin asti eli ekat +20 kiertoa. Sit letrojen jälkeen yks tosi lyhyt 22 pv. kierto ja heti sen perään ennätyspitkä 30 pv. kierto. Nyt en osaa siis yhtään arvioida milloin on tärpännyt ja minkä kierron mukaan lasketaan. Testasin nyt kp 34 ja sain selvät leffaviivat heti kun väri lähti leviämään.

Onko tässä vaiheessa vaan varmin arvioida laskettua aikaa edellisten menkkojen alusta?

Onnea plussasta🤩❤ ihanaa kun tuolta haaveilioista tulee tänne porukkaa 🙈
 
  • Rakkaus
Reactions: Sipiriina
Min bigmac himo on nyt saanu kilpailijan... Siis mun ois ihan pakko saada smetana pizzaa 😱 semmosta missä on vihreätä chiliä, kebabbia ja smetanaa 🤤
Pahoinvointi on vähän tehny uutta tuloaan, toivottavasti ei jäisi nyt pitkäksi aikaa päälle kun imee niin mehut 🥴
Pikkasen kyllä alkaa epäilyttää kun on koko ajan tosta pahoinvoinnista ollu poika fiilis mut tytöistä on kyllä ollut molemmista ihan järkyttävä roskaruoan himo 🤔🙈
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
vierailija
Min bigmac himo on nyt saanu kilpailijan... Siis mun ois ihan pakko saada smetana pizzaa semmosta missä on vihreätä chiliä, kebabbia ja smetanaa
Pahoinvointi on vähän tehny uutta tuloaan, toivottavasti ei jäisi nyt pitkäksi aikaa päälle kun imee niin mehut
Pikkasen kyllä alkaa epäilyttää kun on koko ajan tosta pahoinvoinnista ollu poika fiilis mut tytöistä on kyllä ollut molemmista ihan järkyttävä roskaruoan himo
Mun tekee koko ajan mieli kananugetteja ja dippiä 😭 nää on kyllä pajoja mielitekoja kun ei saa päästä pois.

-R
 
  • Haha
Reactions: jempppis
Nämä on ihania ja uskomattomia juttuja!! ❤
Oliko sulla letrokierto josta tärppäsi? Täälläpäin Suomen pääsee suoraan varhaisultraan jos hoitokierrosta tärpännyt. Tosin muutenkin pääsee tosi herkästi, eli neuvolaan vaan yhteys ja sanot ettei varmuutta viikoista. 😊
Nyt oli letroista kahden kierron tauko ennen hoitojen alkua. Yritän nyt saada tosiaan sen varhaisultran silläkin ajatuksella, että saisi yhtään käsityksen missä on kiinni. Mulla on neljä isoa myoomaa kohdussa ja oli nyt helmikuun agendalla selvittää joudutaanko leikkaamaan ne ekan munasolujen keräyksen jälkeen. Nyt niille ei enää ehdi tehdä mitään. Jännittää kovasti, kun raskaushormonit on myoomien ruokaa, että minkä verran kasvavat. Nyt jo kohtu näkyy siis näiden takia ihon läpi. Mut hei, jossain siellä on seesaminsiemen kokoinen pala toivoa!

Laskettu aika olis kuukautisten perusteella 24.9. jos laitoin 26 pv kierron tohon keskiarvoksi.

Kiva kun sain tulla mukaan tänne! Muista esikoista odottavia ei tainnut olla vielä mukana?
 
vierailija
Nyt oli letroista kahden kierron tauko ennen hoitojen alkua. Yritän nyt saada tosiaan sen varhaisultran silläkin ajatuksella, että saisi yhtään käsityksen missä on kiinni. Mulla on neljä isoa myoomaa kohdussa ja oli nyt helmikuun agendalla selvittää joudutaanko leikkaamaan ne ekan munasolujen keräyksen jälkeen. Nyt niille ei enää ehdi tehdä mitään. Jännittää kovasti, kun raskaushormonit on myoomien ruokaa, että minkä verran kasvavat. Nyt jo kohtu näkyy siis näiden takia ihon läpi. Mut hei, jossain siellä on seesaminsiemen kokoinen pala toivoa!

Laskettu aika olis kuukautisten perusteella 24.9. jos laitoin 26 pv kierron tohon keskiarvoksi.

Kiva kun sain tulla mukaan tänne! Muista esikoista odottavia ei tainnut olla vielä mukana?
Onnea plussasta! Meillä odotetaan esikoista - en ole vielä päättänyt rekisteröidynkö tänne, mutta aktiivisesti seurailen keskusteluja 😊 meilläkin on LA jotain 24.-27.9. väliltä, joten samoilla viikoilla mennään!
-J
 
  • Tykkää
Reactions: Sipiriina
vierailija
Nyt oli letroista kahden kierron tauko ennen hoitojen alkua. Yritän nyt saada tosiaan sen varhaisultran silläkin ajatuksella, että saisi yhtään käsityksen missä on kiinni. Mulla on neljä isoa myoomaa kohdussa ja oli nyt helmikuun agendalla selvittää joudutaanko leikkaamaan ne ekan munasolujen keräyksen jälkeen. Nyt niille ei enää ehdi tehdä mitään. Jännittää kovasti, kun raskaushormonit on myoomien ruokaa, että minkä verran kasvavat. Nyt jo kohtu näkyy siis näiden takia ihon läpi. Mut hei, jossain siellä on seesaminsiemen kokoinen pala toivoa!

Laskettu aika olis kuukautisten perusteella 24.9. jos laitoin 26 pv kierron tohon keskiarvoksi.

Kiva kun sain tulla mukaan tänne! Muista esikoista odottavia ei tainnut olla vielä mukana?
Oikein paljon onnea plussasta❤❤

Täällä myös esikoista odottava 37-vuotias. 5 vuotta kesti ennenkuin tärppäsi 😊
 
vierailija
Mä plussasin tänään aamulla. En ikinä uskonut täällä enää lueskelevani saati kirjoittelevani. Edellisestä aikaa 14 vuotta, vanhempi jo täysi ikäinen.
Jännittyneenä mutta innoissani lähden uuteen kierrokseen. Nyt vähän kokeneempana ja koitan ottaa tästä elämänmuutoksesta kaiken irti kipuineen ja kolotuksineen. ❤

-Äityli04
 
Nyt oli letroista kahden kierron tauko ennen hoitojen alkua. Yritän nyt saada tosiaan sen varhaisultran silläkin ajatuksella, että saisi yhtään käsityksen missä on kiinni. Mulla on neljä isoa myoomaa kohdussa ja oli nyt helmikuun agendalla selvittää joudutaanko leikkaamaan ne ekan munasolujen keräyksen jälkeen. Nyt niille ei enää ehdi tehdä mitään. Jännittää kovasti, kun raskaushormonit on myoomien ruokaa, että minkä verran kasvavat. Nyt jo kohtu näkyy siis näiden takia ihon läpi. Mut hei, jossain siellä on seesaminsiemen kokoinen pala toivoa!

Laskettu aika olis kuukautisten perusteella 24.9. jos laitoin 26 pv kierron tohon keskiarvoksi.

Kiva kun sain tulla mukaan tänne! Muista esikoista odottavia ei tainnut olla vielä mukana?
Täällä esikoista myös, aikaa on vienyt tämä projekti, mutta jospa kolmas kerta menisi maaliin asti. 😊
 

Yhteistyössä