Syyskuiset 2023

Mä juuri aloitin eilen itelle närälääkkeet ja on muuten huomattavasti helpompi olo tänään, vaikkei vielä täysi vaste olekaan niistä tullut. Oon aivan onnessani jo tästä parannuksesta, eilen suurinpiirtein vaan itkin ja ulisin koko päivän.

Ja hei, mulla haluttaisiin runebergin torttua vaikken edes pidä niistä. Ja juuri äsken mies paistoi tälle lasvisruokailijalle pihvin pyynnöstäni

Tiieks mä mietin kanssa äsken et hitto kaupastahan saa nyt Runebergin torttuja, pakko hakea huomenna semmonen 🤤
Jännä toi liha ku mulla tekee nyt lihat kaikista pahinta, haisee ihan virtsalta kaikki leikkeleetki mun nenässä🤢
 
vierailija
Mä juuri aloitin eilen itelle närälääkkeet ja on muuten huomattavasti helpompi olo tänään, vaikkei vielä täysi vaste olekaan niistä tullut. Oon aivan onnessani jo tästä parannuksesta, eilen suurinpiirtein vaan itkin ja ulisin koko päivän.

Ja hei, mulla haluttaisiin runebergin torttua vaikken edes pidä niistä. Ja juuri äsken mies paistoi tälle lasvisruokailijalle pihvin pyynnöstäni
Okei eli huomenna lääkkeet kehiin. 🤭
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
vierailija
Iskenyt taas ihan järjetön keskenmenon/tuulimunan pelko. Jotenkin ei saa mistään sitä tsemppiä että voisi kuvitella kaiken menevän hyvin.
Tekis mieli kokeilla doppleria vaan johan sen järkikin sanoo ettei 7+3 kuulu mitään, eli sekään tuskin auttaa.. 😅😂
 
vierailija
Tossa selailin kalenteria taaksepäin ja muistin, että minähän olin marras-joulukuun vaihteessa koiran kanssa lääkärissä ja avustin röntgenissä. Todennäköisesti hedelmöitys tapahtunut vasta 1-3 vkoa tuon jälkeen, mutta varmaksi en voi sanoa kun ei ole tarkkaa muistikuvaa edellisistä kuukautisista.

Mitäs riskejä jos saanut röntgensäteilyä juuri ennen hedelmöittymistä tai pahimmassa tapauksessa sen jo tapahduttua?
 
Me käytiin eilen kurkkaamassa ultrassa, että kasvaako tuolla mitään. Löytyi sentin mittainen sikiö ja syke, vastasi muutamaa päivää pienempää kuin menkoista, mutta se käykin ihan järkeen. ♥🥰 Oli kyl taas ihan todella jännää, ja ennen ultraa kävin ääneen läpi miehelle kaikki mahdolliset asiat jotka voivat olla pielessä.

Olo on ollut sanalla sanoen kurja nyt pari päivää, oon oksentamaankin joutunut. Mä kun niin toivoin, että pääsisin helpommalla kun esikoisesta. Edelleen elättelen toiveita, että tää ei nyt oo sit taas tätä montaa viikkoa eteenpäin. 😵💫
 
vierailija
Täällä tänään 7+0.
Pahoittelut alkuun, en jaksa kirjautua tänne. Enkä halua facebookkiin tulla.
Ainoa oire mikä mulla on, on tällä viikolla vaivannut ummetus. Oon siinä mielessä onnekas ettei mulla oo ikinä mitään mahavaivoja. Mut nyt tää ummetus ja pierut paukkuu..🫣 Mut ei yhtään mukavaa.
Ja toinen että iltasin viluttaa. Välillä vaikea uskoa, näin vähillä oireilla että onko tuolla mahassa edes elämää.
 
Nii mikä turvotus... Esikoinen melkein 6v kysy "äiti, miksi sun maha on niin iso? Eihän siellä vaan ole vauvaa 🧐". Se on kiva kun lapsetkin sen huomaa 🤣
Ja tää väsymys on aika kamalaa, lapset ei antanut hetken lepoa nii nukuin oikeesti istualteen keinutuolissa ja välillä kuulin itseni vastaavaan unen läpi "joo o, jep, hieno homma, mmm m" lasten jatkuvaan kysely ja koto mua tulvaan 🤣
Ja yölliset unet menee kokoajan villeimmiksi, viime yönä puukotin erään tutun some henkilön ja yritin kovasti peitellä tekoa🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Rakaskolmas
Iskenyt taas ihan järjetön keskenmenon/tuulimunan pelko. Jotenkin ei saa mistään sitä tsemppiä että voisi kuvitella kaiken menevän hyvin.
Tekis mieli kokeilla doppleria vaan johan sen järkikin sanoo ettei 7+3 kuulu mitään, eli sekään tuskin auttaa..
Mulla kans pelottaa sama homma🙄viikkoja mulla vasta 5+0. Tänään juilinu oikeeta nivusta ja heti alkaa miettimään onko kaikki niin ku pitääki..ja vasemmalle kans sattuu kun aivastaa. Onko sulla sitten ollu mitään kipuja? Säähän voisit käyä jo varhaisultrassa jos koet tarpeelliseksi:) sais ainaki mieltä rauhotettua:) oon ite vaan koittanu mielessäni päättää, että kaikki pn hyvin ja piste😄
 
Mikäli en ymmärtäisi, että tupakointi on vaarallista niin itselle kuin sikiölle, en varmastikaan kokisi oloani ikäväksi kun poltan...
Neuvolaan olen ilmoittanut ja saanut heiltä positiivista palautetta vähentämisestä ja sivustoja, mistä etsiä tukea lopetukseen - näistä sivustoista ei minulle ainakaan vielä ole ollut apua.

Ymmärrän, että ihminen, jolla ei ole riippuvuutta, ei voi ymmärtää miksei vain lopeta, on kyseessä sitten tupakka tai muut päihteet. Mollaaminen ei auta lopettamisessa, päinvastoin. Kommenttisi lukiessa minua alkoi ärsyttämään ja suuntasin liian matalalla kynnyksellä tupakalla, tupakalle, jota en olisi polttanut muuten tässä kohtaa päivää.

Kiitos kaikille tsemppaajille ymmärryksestä ja kauniista sanoista

Toivon, että löydän sen tahdon voiman jolla saisin lopetettua kokonaan.
Osan tosiaan olen korvannut nikotiini korvaustuotteilla onnistuneesti.

Minulla suurin ongelma se tupakan tai siitä luodun tavan piristävä vaikutus. En meinaa saada vaikkapa aikaseksi tehtyä lumitöitä, lykin pari kertaa kolaa ja tahdonvoima on niin matala, että luovutan homman, jos poltan tupakan aluksi, niin saan koko pihan kolattua - olen luonut vuosien saatossa tupakasta starttimoottorin itselleni. Jos vaan makaan kokopäivän tekemättä mitään, pystyn väkisin pitäytymään yhdessä sätkässä, mutta silloin kun on pakko tehdä töitä tai kotihommia, niin siihen en ole löytänyt korvaavaa starttia, joka piristäisi sen verran, että saisin aloitettua. Tähän ei myöskään ole auttaneet korvaavat valmisteet.

Jos jollain samanmoista ongelmaa ollut, niin kaikki vinkit tervetulleita!
Jos sulla on kavereita on jotka polttaa tai kumppani nii lähe sillon ko jaksat nii pihalle mukaan. Ota joku nikotiinipussi tms korvikkeeksi sillon tai vaikka tikkari, että saa edes jonkin "mielihyvän" aikaseksi tupakan tilalta. Mieti jo valmiiksi joku keino mikä auttaa sun v*****kseen ko paha himo iskee. Tämä ei kuulosta kivalta neuvolta mutta itselle ainakin auttanut miettiminen (ENNEN ko tupakan pakottava tarve iskee) että jos vaikka tulevalla lapsella todetaan astma, niin haluatko miettiä sitä jälkeen päin että aiheutitko sen polttamalla raskausaikana. Sitten kun etit jo raivona tupakkia niin tämä ajatus tuleekin mieleen ja on helpompi olla menemättä.:) ONNEA TUMPPAAMISEEN, PYSTYT KYLLÄ SIIHEN❤ ja vähentäminen jo erittäin hyvä alku
 
Nii mikä turvotus... Esikoinen melkein 6v kysy "äiti, miksi sun maha on niin iso? Eihän siellä vaan ole vauvaa ". Se on kiva kun lapsetkin sen huomaa
Ja tää väsymys on aika kamalaa, lapset ei antanut hetken lepoa nii nukuin oikeesti istualteen keinutuolissa ja välillä kuulin itseni vastaavaan unen läpi "joo o, jep, hieno homma, mmm m" lasten jatkuvaan kysely ja koto mua tulvaan
Ja yölliset unet menee kokoajan villeimmiksi, viime yönä puukotin erään tutun some henkilön ja yritin kovasti peitellä tekoa
Joo unet on mielenkiintoisia! Näin myös aiemmin viikolla unta, että alkoi km vuoto, viime yönä näin unta, että kävin varhaisultrassa ja uutiset oli ”tää on menossa kesken”. Mistä huomaa, että pelottaa 🙈

Mulla on myös hauska juttu! Aiemmin viikolla ajelin töistä kotiin ja pieraisin autossa. Ja kun haju saavutti nenän niin meinasin oksentaa. 🤣 Siellä mä ryin hetken aikaa ja nauroin, että tähänkö on nyt tultu? 🤣🤣🤣
 
vierailija
Jos sulla on kavereita on jotka polttaa tai kumppani nii lähe sillon ko jaksat nii pihalle mukaan. Ota joku nikotiinipussi tms korvikkeeksi sillon tai vaikka tikkari, että saa edes jonkin "mielihyvän" aikaseksi tupakan tilalta. Mieti jo valmiiksi joku keino mikä auttaa sun v*****kseen ko paha himo iskee. Tämä ei kuulosta kivalta neuvolta mutta itselle ainakin auttanut miettiminen (ENNEN ko tupakan pakottava tarve iskee) että jos vaikka tulevalla lapsella todetaan astma, niin haluatko miettiä sitä jälkeen päin että aiheutitko sen polttamalla raskausaikana. Sitten kun etit jo raivona tupakkia niin tämä ajatus tuleekin mieleen ja on helpompi olla menemättä. ONNEA TUMPPAAMISEEN, PYSTYT KYLLÄ SIIHEN ja vähentäminen jo erittäin hyvä alku
Kiitos ❤

Mulla ei puoliso polta ja muita polttavia ihmisiä näen ehkä kerran puolessa vuodessa, etten sille käryttelylle altistu muutoin kuin yksikseni.

Tuota oonkin miettinyt, kaikki kuolemasta kehityshäiriöihin, mutta ei. Juuri miehellekin sanoin, että motivaattori puuttuu täysin. Jos tietäisin vaikkapa että koirani pysyy terveenä ja elää pitempään, tumppaisin välittömästi, mutta kun lasta en vielä tunne eikä sitä kohtaan vielä ole rakkautta, niin se ei vain toimi motivaationa. Myöskään itseäni en rakasta tarpeeksi ollakseni itselleni motivaatio.

Alan epäillä, että masennus pitäisi ensin hoitaa pois, mutta sitä on yritetty jo vuosia eikä muutosta ole tapahtanut, joten en usko, että sekään ehtii odotusaikana tapahtua.

Kuten huomaat, kun keksin kokoajan syitä polttamiselleni, en vaan selkeästi tahdo tarpeeksi sen lopettamista 😔
 
vierailija
Mulla kans pelottaa sama hommaviikkoja mulla vasta 5+0. Tänään juilinu oikeeta nivusta ja heti alkaa miettimään onko kaikki niin ku pitääki..ja vasemmalle kans sattuu kun aivastaa. Onko sulla sitten ollu mitään kipuja? Säähän voisit käyä jo varhaisultrassa jos koet tarpeelliseksi sais ainaki mieltä rauhotettua oon ite vaan koittanu mielessäni päättää, että kaikki pn hyvin ja piste
On joo on noita sisäreisi ja selkäkipuja jaajaa..
Meillä on kunnan varhaisultra ens viikolla, jollon pitäs olla 8+1!oltas päästy jo viime viikolla vaan viimeks nähtiin kahdesti syke ja pienen syke loppui 8+3, joten halusin venyttää sitä mahdollisimman myöhään. 😬
Tsemppiä myös @1984 ❤
Ja toivotaan että tumppaaminen onnistuu, onhan tuo masennus varmaan aika juuri syy ja itelle pitää myös olla armollinen, vaikka totta kai vakavasta asiasta kyse. 🤎
 
vierailija
Tsemppiä kaikille ekaa ultraa odottaville!!

Olen tuo edellisellä sivulla kirjoitellut taustailija ja menossa täkäläiseen neuvolaan 7.2., jossa käsittääkseni myös ultrataan. Millaisia oireita teillä on ollut 4+4-5+0? Itselläni lähinnä lieviä, kuten rintojen arkuutta, unettomuutta ja suun kuivuutta sekä herkällä päällä henkisesti. Muutamana päivänä oli pientä etovaa olla, mutta nyt ei käytännössä lainkaan. Aaltoileeko muille oireet?
-J
 
Tsemppiä kaikille ekaa ultraa odottaville!!

Olen tuo edellisellä sivulla kirjoitellut taustailija ja menossa täkäläiseen neuvolaan 7.2., jossa käsittääkseni myös ultrataan. Millaisia oireita teillä on ollut 4+4-5+0? Itselläni lähinnä lieviä, kuten rintojen arkuutta, unettomuutta ja suun kuivuutta sekä herkällä päällä henkisesti. Muutamana päivänä oli pientä etovaa olla, mutta nyt ei käytännössä lainkaan. Aaltoileeko muille oireet?
-J
Sillä viikolla oli pientä kuvotusta, rinnat arat ja hengästyin tosi helpolla. Sittemmin rintojen arkuus tiessään, vähän vaihtelee joo päivittäin. Ihan normaalia! Luin, että kroppa aina tottuu nousseeseen raskaushormonin tasoon kunnes se nousee lisää. Siksi oireetkin aaltoilee. 😊
 
Heippa kaikille! Täällä plussattu tuleva syyskuinen ❤ Hieman on vielä varovaiset fiilikset, kun edellinen oli kemiallinen, mutta toiveikkaat kuitenkin.

Minulla olisi heti teille kysymys, mitä mieltä olette 😅 En tässä kierrossa tikittanut ovista joten se ei ole varmaa, mutta olen melko varma että ovis tapahtunut kp 19 (tai 20). Minulla siis kierto 29-32pv ja ovikset lähes aina joko kpl 17 tai kp 20. Eli nyt olisi sen mukaan 4+2 ja la 28.9. Mutta ensi viikolla meinasin soittaa neuvolaan ja mietin sitä, että heidän systeemin mukaan minulla olisi tänää jo 5+0 tai jopa 5+1, minusta tuommoinen melkein viikon heitto on aika suuri kun miettii ultriakin 😬 Esikoisen aikaan harmitti hirveästi että ultrienkaan perusteella ei laskettua muutettu vaikka sikiö oli pienempi kuin menkoista laskettuna. Olisiko teidän mielestä tällaisessa tilanteessa okei valehdella, millon viimeisimmät menkat ovat alkaneet, jotta laskettu ei olisi niin pielessä? 🙈Minä täällä kamppailen omatuntoni kanssa 😅
 
Heippa kaikille! Täällä plussattu tuleva syyskuinen Hieman on vielä varovaiset fiilikset, kun edellinen oli kemiallinen, mutta toiveikkaat kuitenkin.

Minulla olisi heti teille kysymys, mitä mieltä olette En tässä kierrossa tikittanut ovista joten se ei ole varmaa, mutta olen melko varma että ovis tapahtunut kp 19 (tai 20). Minulla siis kierto 29-32pv ja ovikset lähes aina joko kpl 17 tai kp 20. Eli nyt olisi sen mukaan 4+2 ja la 28.9. Mutta ensi viikolla meinasin soittaa neuvolaan ja mietin sitä, että heidän systeemin mukaan minulla olisi tänää jo 5+0 tai jopa 5+1, minusta tuommoinen melkein viikon heitto on aika suuri kun miettii ultriakin Esikoisen aikaan harmitti hirveästi että ultrienkaan perusteella ei laskettua muutettu vaikka sikiö oli pienempi kuin menkoista laskettuna. Olisiko teidän mielestä tällaisessa tilanteessa okei valehdella, millon viimeisimmät menkat ovat alkaneet, jotta laskettu ei olisi niin pielessä? Minä täällä kamppailen omatuntoni kanssa
Olen miettinyt samaa, sillä ovis oli kp 21.. Ultraanhan menisinkin sitten vasta suht myöhään ja huomioisin labroissa tuon myös. Mutta en tiedä, toisaalta viikko ei lopulta ole kovin pitkä aika heittää. Olisko laskennallisesti ovis kp14?
 
Olen miettinyt samaa, sillä ovis oli kp 21.. Ultraanhan menisinkin sitten vasta suht myöhään ja huomioisin labroissa tuon myös. Mutta en tiedä, toisaalta viikko ei lopulta ole kovin pitkä aika heittää. Olisko laskennallisesti ovis kp14?
Joo mulla ainakin esikoisesta laskettiin laskettu 28pv kierron mukaan, että ovis olisi ollut kp14. Silleesti mietin kans, että koska synnytystrauman takia haluan suunnitellun sektion tämän toisen kohdalla, että jos laskettu on melkein viikon liian aikasin sillon sektio olisi tosi aikaisten 🤔 ja tottakai haluaisin, että vauva saisi olla vatsassa mahdollisimman pitkään 😬
 
Kyllähän se la tarkentuu sitten ultrissa, ei siinä kovin suurta heittoa kuitenkaan ole. Ja eikös täysiaikainen vauva ole 38-42 viikoilla, joten kuukauden marginaali ihan normaalia näissä hommissa 😅
Laskettu aika taitaa olla enempi meitä odottajia varten keksitty. Mulle tehtiin suunniteltu sektio 38+6.
 
Kyllähän se la tarkentuu sitten ultrissa, ei siinä kovin suurta heittoa kuitenkaan ole. Ja eikös täysiaikainen vauva ole 38-42 viikoilla, joten kuukauden marginaali ihan normaalia näissä hommissa
Laskettu aika taitaa olla enempi meitä odottajia varten keksitty. Mulle tehtiin suunniteltu sektio 38+6.
Niin minäkin luulin, mutta ei kaikkialla näköjään tarkenneta välttämättä 😃 kuten sanoin niin esikoisella ei laskettua muutettu vaikka oli aina sen 4 päivää pienempi ultrien perusteella 🤔 Juuri tuota mietin jos sektio olisikin jo esim 38+6 niin todellisuudessa olisi vasta 37+2 😬 jos siis eivät muuta laskettua kuten viimeksi... Sitte tietenki olis kiva kun varataan esimerkiksi nt ultraa että se ei olisi liian aikaisin. päPitää kyllä miettiä, mitä teen 😅
 
Niin minäkin luulin, mutta ei kaikkialla näköjään tarkenneta välttämättä kuten sanoin niin esikoisella ei laskettua muutettu vaikka oli aina sen 4 päivää pienempi ultrien perusteella Juuri tuota mietin jos sektio olisikin jo esim 38+6 niin todellisuudessa olisi vasta 37+2 jos siis eivät muuta laskettua kuten viimeksi... Sitte tietenki olis kiva kun varataan esimerkiksi nt ultraa että se ei olisi liian aikaisin. päPitää kyllä miettiä, mitä teen
LA muutetaan jos ultrassa heitto on yli viikon alkuperäisestä lasketusta. Meillä ylläriplussa nyt, ja kierto oli ihan sekaisin työstressin vuoksi joulukuussa. Mulla normisti ovulaatio on kp17-21 ja nyt taisi olla vasta kpl 25. Laskennallisesti olisin nyt 8+0, mutta oikea viikkomäärä taitaa olla kyllä sen 7+0. Seuroissa on kohtuu pitkät välit milloin voidaan tehdä, mutta ekalla neuvolakerralla muakin neuvottiin kertomaan tämä vielä erikseen, niin osaavat huomioida juuri seuloja aikatauluttaessa 🙂

Eli varmaan voit pienehköllä heitolla olla huoleti 🙂

Kylläpä viikot menee hitaasti. Mä jotenkin voisin skipta seuraavat 2-3 viikkoa ihan kokonaan. Tai herätä vaikka suoraan vasta viikolla 13 😄 vasta vajaa viikko ollut oloja, mutta mulle alkais olla jo ihan tarpeeksi tämä. Ei tällainen ikäleidi jaksa enää (35v) 😄🙈
 
  • Tykkää
Reactions: KKatariina
LA muutetaan jos ultrassa heitto on yli viikon alkuperäisestä lasketusta. Meillä ylläriplussa nyt, ja kierto oli ihan sekaisin työstressin vuoksi joulukuussa. Mulla normisti ovulaatio on kp17-21 ja nyt taisi olla vasta kpl 25. Laskennallisesti olisin nyt 8+0, mutta oikea viikkomäärä taitaa olla kyllä sen 7+0. Seuroissa on kohtuu pitkät välit milloin voidaan tehdä, mutta ekalla neuvolakerralla muakin neuvottiin kertomaan tämä vielä erikseen, niin osaavat huomioida juuri seuloja aikatauluttaessa

Eli varmaan voit pienehköllä heitolla olla huoleti

Kylläpä viikot menee hitaasti. Mä jotenkin voisin skipta seuraavat 2-3 viikkoa ihan kokonaan. Tai herätä vaikka suoraan vasta viikolla 13 vasta vajaa viikko ollut oloja, mutta mulle alkais olla jo ihan tarpeeksi tämä. Ei tällainen ikäleidi jaksa enää (35v)
Okei, kiitos vastauksesta, en tiennytkään tuota 😃 ehkä menen sillä, miten he laskevat sitten 😊
 
  • Rakkaus
Reactions: Effis

Yhteistyössä