Syyskuiset 2019

@Lukka selitin varmaa sekavasti mutta siis tää suonen sisäinen antibiootti sopii imetykseen, se tabletti ois ollu sellanen että ei sovi. Toistaiseksi siis imetän :) maitoa ei tuu kyllä normaalisti mut parempi tämä kun ei mitään.
Aah, ok, sitä tablettikuuria ei siis tuu ollenkaan sittenkään? No mut toihan on hyvä :) Ja luulen et tollanen kunnon sairastelu kuumeineen kaikkineen voi vaikuttaa maidontuloon ja/tai herumisherkkyyteen, sehän on ihan ymmärrettävää, mut onneks se on vain väliaikaista. Kunhan toivut niin ehditte taas palautella tilanteen normaaliksi. Mä muuten mietin sitä et kun mulla on yhtenään menossa maha kovalle ja hirveästi pitää muistaa juoda "ylimääräistä", imetys vie niin paljon niin voisko se olla sullakin tehnyt ton vti:n? Oon nyt ite yrittänyt juoda taas paremmin ettei tulis toivottavasti tollasta :unsure:

Äh, ärsyttää ku ei löydy sellasta täydellistä nimeä tytölle... Parhaatkin vaihtoehdot on sellasia "onhan tääkin tosi kiva ja nätti, vois sopia" mut ei sen enempää. En tiiä millasta fiilistä ootan mut sellasta ei ainakaan oo vielä mistään nimestä tullu :(
 
@Lukka ei välttämättä kai tarvii sitä tablettia jos nyt tämä iv-antibiootti puree niin hyvin, että tulehdus laskee pois. Tai ainakaan ei tarvii mitään täsmä myrkkyä, voi olla että laittavat perään vielä tabletti antibiootin joka on joku "perus" antibiootti ja niissä pitäisi olla enemmän valikoimaa imetyksen suhteen :)

Hyvin on mennyt kotitiputus, ainoastaan yö käynti on vähän raskasta kun sen suorittaa ensihoito ja heidän aikataulu menee muun keikan mukaisesti. En osaa oikein nukahtaa ennen kun ovat käyneet, onneksi nyt ennen klo 1 tähän asti hoitunut.

Meillä nukutaan nykyisin tosi hyvin:) viime yönäkin klo 23-04, syöpöttelyt ja vaippa ja taas unille klo 5-7.30 :love: toivottavasti jatkuu näin, myös päivällä menee 2x2h päikkärit ja välissä pikku torkkuja.
 
Onks täällä muita keitä ihan suoraan sanottuna vituttaa neuvolakäynnit? Ärsytti jo raskausaikana se diipa daapa meininki kun mihinkään ei saanut oikeesti mitääm vastauksia. Nyt lapsen kanssa kaipaisi vaikka mitä ohjeita ja vinkkejä mutta ei. Voin ostaa himaan puntarin ja ihan itse punnita lapsen ja mitata muuten jos se on ainut sisältö mitä neuvola tarjoaa. :cautious: nää palstat on paljon hyödyllisempiä ja saa enemmän tietoa ja neuvoja. Onks tää kaikkialla tällästä vai onko mun terkka vaan surkea?
 
Onks täällä muita keitä ihan suoraan sanottuna vituttaa neuvolakäynnit? Ärsytti jo raskausaikana se diipa daapa meininki kun mihinkään ei saanut oikeesti mitääm vastauksia. Nyt lapsen kanssa kaipaisi vaikka mitä ohjeita ja vinkkejä mutta ei. Voin ostaa himaan puntarin ja ihan itse punnita lapsen ja mitata muuten jos se on ainut sisältö mitä neuvola tarjoaa. :cautious: nää palstat on paljon hyödyllisempiä ja saa enemmän tietoa ja neuvoja. Onks tää kaikkialla tällästä vai onko mun terkka vaan surkea?
Meillä on nyt ihan huippu th, paras kaikista joita meillä ikinä ollut - ja meillä on ollut toistakymmentä koska useampi lapsi ja ollaan monesti muutettu. Mut on meillä ollut ns. huonojakin. Huonoin meni vaihtoon, soitin vain ajanvaraukseen ja sanoin että haluan vaihtaa th. En tykännyt siitä raskausaikana ja koska sama jatkoi vauvan kanssa niin joskus parin kk kohdalla vaihdoin. Täti oli sitä mieltä että jonkin superuuden tutkimuksen mukaan suositellaan että 4 kk iässä kiinteät aloitettava, itellä oli eri käsitys ja halusin imettää 6 kk asti ja koska oli eka lapsi niin koin vaikeaksi alkaa inttämään "asiantuntijalle" ja päätin sitten vaihtaa th. Olin todella tyytyväinen kun vaihdoin. Viime raskaudessa mulla oli vähän aikaa todella surkea th ja olinkin sitten todella onnellinen kun se vaihtui huomattavasti parempaan uudessa paikassa muuton yhteydessä. Sanoisin siis että jos mahdollista niin vaihda. Ekan vuoden aikana tulee monta käyntiä ja jatkossa kyllä myös niin ei ole todellakaan yhdentekevää kenen kanssa asioi. Itelle ainakin nuo neuvolakäynnit on tosi tärkeitä ja musta on ihana kun siellä voi nyt jutella ja kysellä kaikesta.
 
@Lukka täytyy kyllä vakavasti harkita, että pyytäisin vaihtoa. Mulla oli raskauden aikana muutaman kerran käynti toisella terkalla kun mun oma oli lomilla ja niistä kahdesta käynnistä sain enemmän irti kuin kaikista muista käynneistä yhteensä. Katon vielä seuraavan käynnin ja jos edelleen tää fiilis niin sit pitää kysyä voisko vaihtaa.

Mitä kaikkea tässä iässä (1,5 kk) olevan lapsen pitäisi jo osata? Meillä on harjoiteltu mahalla olemista lattialla viltin päällä ja siinä neiti nostelee jo hyvin päätä ja kannatteleekin aina jonkun aikaa ja kääntää aina päänsä niin, että saa happea. Hymynaamakuvaa katselee ja seuraa jonkin verran katseellaan ja tunnistaa ainakin mun äänen. Onks muita taitoja mitä vois kokeilla ja harjoitella :) mm. tätä kysyin neuvolassa niin en saanut vastausta. :cautious:
 
@tikkunekku90 netistä onneks löytää paljon tietoa jos neuvolasta sitä ei saa mut vaihda th, neuvolan tarkoitus on kuitenkin palvella meitä vanhempia ja lapsia ja just antaa tietoa ja tukea. Ihme terkkuja sitä löytyykin...

Löysin tällaisen, tässä ainakin selkeästi kerrottu mitä missäkin iässä osataan :) Eikä kannata huolestua jos oma lapsi osaa ne kuukauden ennen tai jälkeen, nuo on suuntaa antavia yleistyksiä.
https://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/?x208942=3206549

Meidän vauvalla on kyllä rytmit vielä hakusessa, mahtaako ees ymmärtää mikä on yö ja mikä päivä... Viime yön sentään nukku hyvin, unille joskus klo 21, eka herätys klo 2, unille siitä puolessa tunnissa, seuraava herätys klo 6 ja tuossa hakee unta parhaillaan uudestaan. Mut toissayö oli infernaalinen koska neiti jäi ekalla imetyksellä aivan hereille ja suostu ummistamaan silmänsä vasta kaksi TUNTIA myöhemmin. Valvoimme siis klo 2-4. Vähänkö olin pinna kireällä, luulin että sekoan. No, sit nukuttiin sen jälkeen melkein neljä tuntia ja sain henkiset voimani takaisin... Huoh. On tää kyllä, ootan sitä että saa taas nukkuu paremmin mut onneks tää nukkuu hyviä jaksoja putkeen sit kun nukkuu.
 
@Lukka kiitti, pitää tutustua tuohon :)

Meillä ois voinu olla täydellinen yö vauvan kanssa. Hän kävi suosiolla nukkumaan klo 23 ja heräsi syömään 3.30. Söi, ja nukahti uudelleen joskus 4 jälkee ja ois varmaan nukkunu sinne 7-8 mutta aloin itse yskimään ja täydessä unessa ollut vauva heräs eikä meinannut millään nukahtaa uudestaan. Nyt täällä silmät ristissä itse yritän saada jotain aikaan :cautious: että mua ärsyttää! Noh, päikkäriaikaa odotellessa..
 
Hauska huomata kuinka kellonsiirto vaikuttaa vauvaan. En olis uskonut, että olis vaikutusta kun rytmi kuitenkin melko liikkuva mutta kyllä vaan yöllinen herätys sekä aamu kun hereille jäätiin on totta tosiaan noin tunnin aiemmin.
 
Huoh, taas alkanut lähteä hiuksia ja miksi helvetissä niitä pitää lähteä taas eniten otsan ja ohimon rajalta josta se hiusten irtoaminen näkyy selvimmin :cautious: Mitä se nyt haittaisi vaikka puolet niskan hiuksista irtoais mut tuo kyllä haittaa... Mulla on muuten paksu tukka niin jopa on höperön näköistä ku ohimoilla on tosi ohuesti hiuksia :unsure: Mitään kikkoja kellään tähän??
 
Onks täällä muilla neuvolassa tullut aina kaikki heijasteet esille? Meillä tyttö näyttää kaikki heijasteet hyvin paitsi on todella laiska askelluksen kanssa. Askellus on siis häneltä nähty, mut ei tule läheskään aina testatessa. Itse oon kotona huomannut, että vaatii tietynlaisen mielentilan lapselta, hänen täytyy olla virkeä ja hyväntuulinen jolloin ottaa askelia. Muuten saattaa vaan ihmetellä kun nostaa pystyyn ja pitää jalkoja suorana. Oon vähän ollut huolissani, että onko kaikki kuitenkin kunnossa :( lisäksi hän hymyilee paljon itsekseen mutta ei ole vielä vastannut hymyyn.
 
Onks täällä muilla neuvolassa tullut aina kaikki heijasteet esille? Meillä tyttö näyttää kaikki heijasteet hyvin paitsi on todella laiska askelluksen kanssa. Askellus on siis häneltä nähty, mut ei tule läheskään aina testatessa. Itse oon kotona huomannut, että vaatii tietynlaisen mielentilan lapselta, hänen täytyy olla virkeä ja hyväntuulinen jolloin ottaa askelia. Muuten saattaa vaan ihmetellä kun nostaa pystyyn ja pitää jalkoja suorana. Oon vähän ollut huolissani, että onko kaikki kuitenkin kunnossa :( lisäksi hän hymyilee paljon itsekseen mutta ei ole vielä vastannut hymyyn.
Sama meillä. Välillä tulee ja välillä ei , askellukset. Ei mitään hätää. Ne jää kuitenkin kohta pois :)
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
En tiedä oikein ees miksi mutta mulla on vaan sellanen olo, ettei meidän pienellä (nyt 6 vkoa) ole kaikki kunnossa :cry: vaikka hän kasvaa normaalisti painoa ja pituutta niin silti. En oikein saa häneen kontaktia, monesti katselee selkeästi ohi eikä anna katsekontaktia vaikka yritän. Joitain leluja seurailee katseella mutta aika laiskasti. Eniten huolestuttaa kun vauva ei ole vastannut hymyyn kertaakaan vaikka ns. refleksihymyä on hymyillyt jo muutaman päivän ikäisestä unissaan jne. Monesti hereillä ollessa on melko tyytymätön ja itkuinen.

Hymyileekö teillä vauvat sosiaalista hymyä? Millä viikolla tuli ensimmäinen hymy?
 
@tikkunekku90 varmasti kaikki vanhemmat jossain vaiheessa pohtivat ettei lapsellaan ole kaikki kunnossa. Odota vain rauhassa. Meillä pikkuherrasta kuoriutui oikea hymymestari 6-7 viikon iässä. Sitä ennenkin vastasi hymyyn mutta hyvin satunnaisesti. Nyt hymyilee siis lähes aina. Minä ajattelen, että tämän ikäinen tarvii jo sosiaalista ja virikkeellistä ympäristöä. Saattaa olla tyytymätön sylissä mutta kun laitan leikkimatolle lelukaaren kanssa sitten viihtyykin hienosti. Sitteri myös ihan ehdoton. Sellainen baby björnin, joka heiluu mukavasti liikkeestä vauvan potkutellessa. Kädet ovat myös "löytyneet".. syö niitä aina kun sattuu asento olemaan sellainen, että hyvin suuhun sen saa. Välillä laulan jotain ihan mitä sattuu variksen äänelläni, niin vauva kuuntelee mielellään. Tai niin ajattelen, että mielellään mutta on ainakin hiljaa :whistle: Eli vinkkinä siihen tyytymättömyyteen ja itkuisuuteen, niin vaihtelevaa tekemistä, katseltavaa ja kuuntelemista...

Meillä meinaa vauvalla vatsa olla välillä kovalla. Onko kellään vinkkejä tähän?
 
Just kun itku silmässä kirjoitin tuota edellistä tekstiä niin imetyksen jälkeen vauvelin ollessa rauhallinen silmiin tuijotellessa sain oikein sellaisen nauravaisen hymyn :love: ja perään muutaman pikkuhymyn. Ehkä siis murehdin turhaan, toivottavasti :)
 
Hei vaan! Nyt ehtii kirjottaa vähän enemmän :)
Meidän poika tosiaan syntyi 28.9, rv 40+3 käynnistyksellä 29h jälkeen :love::barefoot:
Virallinen synnytyksen kesto merkattu 14,5h, nopein ja parhain synnytys näistä kolmesta. 2,5 kiloa hänen piti laskettuna olla, rv 38 saatiin arvioksi 3kg ja uskallettiin huokaista. 40+1 kontrollissa sitten yllättäen olikin arviot kaikkea 3,7-3,9 kilon väliltä.. puntari hänelle sitten antoi syntymäpainoksi 4150g ja pituutta 51cm :ROFLMAO::LOL: uudet geenitestit on otettu heti syntymän jälkeen ja osaa tuloksista vielä odotellaan.
Kaikki vaikuttaa tällä hetkellä kuitenkin pelottavan hyvältä: Pätkis hengitti synnyttyään itse heti, oli hyvin jäntevä ja osasi imeä rinnalla. Nyt kuukauden iässä on saatu ensimmäiset naurut unen seassa ja selvästi vastavuoroiset hymyt :love:
Refluksi on meillä vaivana ja koitetaan julkisella taistella jotta saataisiin apua tähän. Pieni huutaa valtaosan päivästä ja nukkuu hyvin pieniä pätkiä harvakseltaan :(
Päivät täyttyy sekä onnesta että epätietoisuuden aiheuttamasta pelosta, toivon niin että saataisiin loput tulokset pian ja päästäisi alottamaan elämän opettelu pikkuisen kanssa :love:
 
Ihan loistavia uutisia @Miina- :love: Toivotaan että refluksikin helpottaisi, raastavaa vaikka tietääkin mikä itkettää. Ja varmasti kökköä odottaa tuloksia jos kaikki näyttää kuitenkin hyvältä tässä vaiheessa ja kehitystä tapahtuuu.

@tikkunekku90 en minäkään vielä huolehtisi, toki antaisin arvoa kyllä äidinvaistollekkin. Mitä neuvolassa ovat sanoneet? Meillä tänään ikää 8vk ja vastaa hymyyn kyllä ja kovasti jotain jokelluksen esiasteita tulee, on niin hauska kun vastavuoroisesti muka juttelee:ROFLMAO: miten näin pienet voikin olla niin eteviä. Paljon silti vielä katsoo ohikin vaikka kuinka lepertelee niin ei välttämättä katso jollei kiinnosta. :)
@Nyytti19 jotenkin muistaisin että äidin syömät luumut liikkuis jotenkin äidinmaidon kautta vaikuttaen vauvaan vatsaa löysentävästi. En kyllä oo yhtään varma oliko noin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja neuvolassa ei oo sanottu mitään, eikä olla käyty kun vasta 2 kertaa. Aiemmin tonne kirjoittelinkin että mun neuvolaterkka ei sano juuta eikä jaata mihinkään. :poop: mutta tosiaan just ton mun viestin jälkeen eilen illasta ja tänään oon saanu oikein monetkin hymyt pieneltä :love: auttaa vissiin kun valittaa tänne. :LOL:

Mä varmaan reagoin jotenki näin voimakkaasti kaikkeen kun silloin raskausaikana se yksi lääkäri onnistu mulle aiheuttaa kuukauden kestävän huolen kahden ultran välillä kun oli sitä mieltä että lapsi ei ollut kasvanut normaalisti jne. Tuo osoittautui vääräksi myöhemmin mutta se kuukauden stressi ja huoli jätti ilmeisesti jäljet ja pelkään koko ajan et joku on pielessä. :unsure:

@Miina- ihana kuulla, että teillä lähtenyt refluksia lukuunottamatta hyvin käyntiin ja ilmeisesti poikkeavuus ei ole kuitenkaan mikään hyvin merkittävä jos noin hyvin on mennyt? Vai tuleeko vasta myöhemmi esille jos tulee? Teilläkin muistan kun ultrassa saitte noita paino arvioita ja niiden perusteella sitten epäiltiin vaikka mitä ja miten pieleen meni! Teillähän oli päin vastoin hyvän kokoinen vauva :)
 
@tikkunekku90 ai niin se olikin, että sulla oli se diipadaapa terkkutäti. Mites neuvolalääkäri? Onko teillä ollut jo? ite kyselin tarkkaan 5vko lääkärineuvolassa kun meillä yks erityinen niin kyllähän sitä itekin pelkää ja kaikkia merkkejä yrittää tulkita.
Meillä taas siirty 2kk neuvola yli viikolla eteenpäin. Vähän harmittaa kun haluisin tietää mitä tää jäppinen painaa. Tosi vähän ollu neuvola käyntejä, yks sillon ihan alkuun, sit toi 5vko lääkäri ja nyt tuloillaan. Eipä tässä nyt tarvettakaan ole ollut, tuntuu vaan et edellisten kanssa oon juossut siellä tiuhempaan. Täytyy nyt saada patteri vihdoin tohon omaan vaakaan niin voi ittensäkin puntaroida ja poitsua siinä sivussa.
 
@Veeja neuvolalääkäri 5 vko käynti oli sellanen liukuhihna setti. Ensinnäki lääkäri oli myöhässä. Sitten hirveellä kiireellä neiti puntariin ja mitta pöydälle, täydestä unesta jouduin nopeesti repii vaatteet pois. Tästä seurasi hirvee huuto. Raivokohtauksen takia sydämen ja keuhkojen kuuntelu oli haastavaa, saatiin kuitenkin kuulumaan. Askellus ei tullut koska raivo. 15 min max ja olin jo ulkona takas, en kerenny kysyä yhtää mitää ja lääkäri vaikutti sille että parempi kun poistutaan. Mulla ei siis ole syntymän jälkeen yhtään hyvää kokemusta neuvolasta. Mietin jo yks päivä et vien tytön yksityiselle lastenlääkärille katottavaks josko siellä ois sen verra aikaa, että saisin rauhassa kysellä. Ja että ylipäätään rauhassa katsottaisiin asiat eikä noin, et lapsi hermostuu ja siksi menee ihan pieleen koko homma ja äidille paska fiilis :poop:
 
@tikkunekku90 ymmärrän huolen vauvasta, itekin murehdin milloin mitäkin, mut ei toi kuulosta mun mielestä huolestuttavalta :) Meidän vauva hymyilee välillä kun sille hymyilee mut se hymyilee usein myös unissaan ja lamppuja katsellessaan ym. joten hymyilee kyllä ihan milloin sattuu :D Ja heijasteista en osaa sanoa, ei oo tullut testattua ite. Meillä on neuvola vasta ens viikolla, siellä sit varmaan katotaan nuo samalla. Teidän neuvola muuten kuulostaa ihan paskalta :unsure: Mitä varten ne siellä on jos ei asiakkaita varten, anna jonnekin siellä palautetta että mitään juttelu- ja kyselymahdollisuuksia ei juuri anneta vaikka sitä varten ne siellä on...

@Miina- toivottavasti pienellä ei oo mitään sen kummempaa sitten kuitenkaan, huippua että vauva jaksaa hyvin ja teillä on mennyt noin tavallisen kuuloisesti :) Paitsi toi refluksi. Meillä kans ja se on ihan perseestä. Muuten vauva nukkuis hyvin mut refluksin takia heräilee. Murisee, kätisee, nieleskelee ym. Ihan selvä refluksi. Saa nähdä mitä neuvolassa lääkäri sanoo. Ite aion kokeilla maidotonta dieettiä, se auttoi esikoisen refluksiinkin.

@Nyytti19 kokeile magnesiumia itelle :)
 

Yhteistyössä