Syyskuiset 2019

@Lukka ihana nimi Selma. Minä laittaisin toiseksi nimeksi jotain joka on sukulaisella, vaikka isoäidin tmv. toisen nimen. Olen perinneihminen tässä(kin) asiassa.
Meillä isää hellittiin hyvällä ruoalla ja leivonnaisella sekä lahjapaketilla, jossa henkilökohtaista.
 
Kiitti @Nyytti19 :) Siihen me nyt ollaan päätymässä, toinen nimi on vielä päättämättå mut eiköhän sekin tässä kun ehditään istua alas yhdessä miettimään, pitää vain löytää se aika jostakin illasta kun lapset on nukahtaneet koska mies ei halua kertoa niille tai kellekään muullekaan etukäteen. Mulle ihan sama, musta on jotenkin naurettavaa salata nimeä viimeiseen asti mut olkoon :whistle: Todennäköisesti tyttö saa toiseksi nimekseen mun toisen nimen, koetin ehdottaa että laitettaisiin vielä miehen äidin nimi siihen väliin mut saa nähdä. Isommat lapset on saaneet ekan nimensä meidän isovanhemmilta niin ois kiva tällekin antaa joku nimi suvusta. Samoilla linjoilla ollaan siis sun kanssa @Nyytti19 (y)

Ihmetyttää muuten miks mun toinen rinta on alkanut nyt valuttaa maitoja niin että liivinsuojia saa vaihtaa monta kertaa päivässä koska ne on läpimärkiä. Inhottava tunne yhtäkkiä tajuta et rintaa vasten on pelkkä kylmä ja märkä liivinsuoja, pelkään et saan jonkin tulehduksen. Maidonkerääjä varmaan auttaisi mut tuntuu hölmöltä enää tässä kohtaa ostaa sitä ku järjen mukaan tän pitäs jo helpottaa...
 
@Lukka mulla vuotaa molemmat rinnat, ilman suojia elämästä ei tule mitään, nyt oon pistänyt merkille, että noi ainun suojat on ihan surkeita ja herkästi on paitaa myöden märkänä toinen puoli kun imetän toisesta. Ihan ykköseksi on noussut lidlistä ostetut suojat. Niissä semmonen geelimäinen sisus mikä imee maidon sisäänsä. Natusanin suojissa on kans tommonen sisus, niitä vaan saa vähän harvemmista paikoista kun tuppaa ainua vaan kaikkialla olemaan. Ikävä olo kun ei voi luottaa ettei paita oo märkänä.
 
@Veeja siis täh, Lidlikö myy myös liivinsuojia?! Mä oon hakenut niitä muualta ku oon luullut et siellä ei oo enkä oo. Mies meillä hoitaa ruokaostokset ja käy aina Lidlissä eikä oo tietenkään löytänyt niitä sieltä mut ääh, pitää mennä ite etsimään... Toki onhan se mahdollista et meidän Lidl ei niitä myy mutta mies on kyllä myös tosi huono löytämään mitään :whistle: Mut kiitokset vinkistä, nuo testiin! Surkeimmat liivinsuojat on olleet jotkin biohajoavat ekosuojat jotka vaan tarttu rintaan kiinni, parhaimmat tähän asti olleet Rainbown. Tosin nekin menee kyl märäksi mut eivät sentään tartu.

Lapsella on nimi päätettynä :) Hyvä me, tähän jäi vielä melkein kaks viikkoa ennen ristiäisiä :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Huoli meidän vauvasta on palannut. :cry: hän on nyt 8 viikkoa ja edelleen tuntuu etten saa häneen kontaktia. Satunnaisesti tuntuu olevan hyvä hetki jolloin tyttö katselee silmiin, mutta pääasiassa kääntää katseensa pois ja tuntuu ikäänkuin oikein hermostuisi kun yritän saada kontaktia. Hymyilee unissaan jonkin verran edelleen, mulle on "vastannut" hymyyn lähinnä unen rajamailla tai kun on just syöny eli tuskin on siis vastavuoroista oikeasti. Ehkä ihan muutaman kerran on hymyillyt selkeesti hereillä ollessa. Ei puhettakaan, että reagoisi mun hymyilyihin hymyllä esim jos on sitterissä tai lattialla. Kaikki muu ympärillä kiinnostaa enemmän. Eikö vauvojen pitäisi olla kiinnostuneita vanhempiensa kasvoista eniten? Jonkin verran ää oo ym vokaalijuttelua tulee virkeenä ollessa.Fysiikan suhteen kehitys seuraavaa; kannattelee päätään jo melko hyvin mahallaan ollessa, potkii vuorojaloin reippaasti selällään, vie nyrkkejä suuhun ja käsiä heiluttelee symmetrisesti ja pitää keskellä yhdessä jne. Hakee päätään pääasiallisesti oikealle, vasemmallekin kääntyy kyllä jonkin verran mutta en tiedä oisko jotain kireyttä niskassa sillä puolella kun ei ihan niin hyvin käänny. Vatsallaankin kääntää siis pääasiassa oikealle päätä. Säpsyy unissaan aika voimakkaasti joten kapalo on pakollinen nukkuessa. Vatsavaivoja on mutta eikai ne voi viedä kaikkea energiaa pois vastavuoroisesta vaikuttamisesta (n)

Oon niin huolissani tosta pienestä etten pysty enää edes imettää kun maitoa ei tule. Ja ollaan menossa tällä viikolla 2 kk neuvolaan mutta en odota saavani mitään apua sieltä vaan mietin tässä nyt, että onko näillä spekseillä tarpeen lähtee hakemaan tutkimuksia tm. yksityisen kautta?
 
Viimeksi muokattu:
@tikkunekku90 kuulostaa kyllä varsin iän mukaiselta kehitykseltä minun korvaan ja yksilöitähän tässä ollaan ja erot voi olla suuriakin. Mutta jos oot huolissas niin varaa aika yksityiselle lastenlääkärille ja kerro huolesi, saat helpotuksen tai vahvistuksen pelolle mutta joka tapauksessa jotain konkreettista johonkin suuntaan. En itse pystyis elämään epätietoisuudessakaan :unsure:
 
@Veeja nimenoman tämä epätietoisuus on kamalaa. Kun yritän laulaa, jutella ja hymyillä vauvalle mutta hän vain kääntää katseen tai vaihtoehtoisesti tuijottaa sen näköisenä että mitä ihmettä tuokin tuossa oikein yrittää. Itku meinaa tulla kun käydään jossain kylässä ja sitten ihmiset yrittää saada kontaktia vauvaan jonka jälkeen kommentit on luokkaa "no sehän vaan kattelee lamppua". Vaikka ei kukaan sillä mitään tarkoita eikä tiedä näistä mun peloista, että kaikki ei oo nyt kunnossa. Mun sydän meinaa särkyä kun katsoo jossai somessa muiden samanikäisiä jotka hymyilee ja ottaa kontaktia kun tää mun pieni rakas vaan elää jossain omassa maailmassaan mihin en pääse sisälle :cry:

Pelkään myös vähän jo itseni puolesta että missä vaiheessa alkaa omat keinot loppua pitää pää kasassa tän huolen kanssa.
 
@tikkunekku90 no hei, teil on se neuvola nyt tulossa, katsot saatko sieltä mitään irti ja sit varaat aikaa muualle jos ne ei ota sun huolta tosissaan etkä saa sieltä huojennusta mielelle. Tsemppiä.
Näin ajattelin tehdä. Harmi, ettei tässä kaupungissa ole oikein yksityistä lastenlääkäriä mutta olen valmis lähtee kyllä lähimpään isompaakin kaupunkiin jos tarve vaatii asian selvittelyä. Neuvolastahan he vois laittaa kyllä lähetteen kunnallisen lastenlääkärin vastaanotolle tarvittaessa ja tiedän, että täällä on keskussairaalassa ihan hyviä lääkäreitä. Mutta näinköhän tässä vaiheessa vielä laittavat eteenpäin, ehkä ennemmin sitten jos 3kk kohdalla tilanne on sama edelleen. Kuukausi on pitkä aika odottaa jos mitään ei tapahdu :(
 
@tikkunekku90 useimpien neuvolan työntekijöiden ammattitaitoon luottaisin siinä miten arvioivat mikä on normaalia kehitystä, he kuitenkin näkevät lähes koko ikäluokan ja siis todella paljon lapsia. Mutta osa työntekijöistä on sit sellasia joista en ite oo saanut apua silloinkaan kun oisin tarvinnut. Jos et saa apua nyt neuvolasta niin mee yksityiselle. Toi on kauhea tilanne olla ahdistuneena tuollaisen takia. Hankala sanoa näin täältä asti mut en usko et mikään on hätänä vauvalla mut koska asia huolettaa niin selvittäisin sen mahdollisimman pian. Koetahan rentoutua, todennäköisesti kaikki ok ja jos jotain on niin hyvä että seuraatte ja selvitätte näin ajoissa. Ja olipa tuo mitä hyvänsä, normaalia tai jotain erityistä, eniten vauva hyötyisi siitä että sä jaksat ja oot läsnä ja jatkat juttelua ja hymyilyä vauvalle. Ja muista että ei tuo oo asia johon voisit ite vaikuttaa enää enempää. Vauvalle voi jutella ja hymyillä ym. mut vauva sitten ite päättää reagoida miten reagoi, ei se enää susta oo sitten kiinni. Joten älä vaadi itseltäsi liikaa.

Näin kolmatta vauvaa hoitavana pitää todeta et vauvatkin on erilaisia tuossa. Meidän tytöt on näköjään tollasia seurallisemman ja iloisemman oloisia tässä vaiheessa, poika oli aika jörrikkä ja elämä pyöri enimmäkseen syömisen ympärillä :ROFLMAO: Siitä ei ikinä vauvana saanut likimainkaan yhtä hyviä kuvia ilmeiden puolesta kun näistä tytöistä eikä saa itse asiassa edelleenkään. On se ihan iloinen poika mut ei vaan ilmeile eikä ilmaise tunteitaan niin avoimesti.
 
Mietin kanssa @Ninnu118 et miten on kestojen laita, että kestääkö ne nää suihkut. Pitäiski kokeilla, yhdet mulla taitaa olla... mut nää on ihan mahottomat suihkuttajat, useampi noro lentää viivana kun lähtee tuleen, nyt olenkin ihan kunnolla laskenut suihkut harsoon tai suojaan ja sit jatkettu syöntiä. Nyt kaks päivää mennyt ilman niitä isoja pulautuksia, liekö tolla vaikutusta siihen.

Joko muuten alkaa ruokavälit piteneen ja aikataulu muotoutumaan?

Täällä yö mennään pitkälti yhdellä tai kahdella syötöllä. Viime yönäkin heräs 01 aikaan syömään sit ennen kolmee känäsi jo uudestaan, ei ollut nälästä kyse, vatsa ilmeisesti kipristeli eikä kunnon uni meinannut yksin tulla niin nukuttiin sitten sylikkäin pesässä sohvalla kuuteen ja sillon tissikin taas maittoi. Päivälläkään ei oo pakko työntää tissiä kellon tarkasti kahden tunnin välein, välillä vaan ite meinaa unohtaa sen ja ajottaa elämää sen kahden tunnin mukaan vaikka helposti voi olla 3-4 tuntiakin väliä päivällä jos vaan sattuu nukkumaan. Hereillä ollessaan kyllä kaipaa parin tunnin välein tissiä ja sen kautta unille.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Selvästi on se ihan vastasyntyneen aika menny/menossa ohi meilläkin, rytmit alkaa vähitellen muotoutua eikä tosiaan aivan just joka tunti tarvi olla tissillä vaan vauva jaksaa olla välillä hereillä myös ihan muuten vain :) Huomasin itse asiassa eilen että vauvakupla alkaa poksahdella pois, liittyiskö tähän :D Alkanut tuntua et tässä osaa taas tehdä omiakin juttuja vähitellen... Ihan niin kuin tää vaihe alkais joka kerralta aiemmin.

Luulen @Veeja että maitoa on tullut niin reippaasti et pieni pulautellut siksi, hyvä että helpottanut (y) Ootteko vielä olleet 2 kk neuvolassa?
 
@Lukka joo useinhan se lentoyrjö onkin tullut sen henkeenvedon seurauksena mutta välillä saattanut tulla vielä tunninkin perästä syötöstä.
Meillä piti olla 2kk neuvola 4pv kun olikin sen 2 kk mutta ylläri et aika siirtyi, on itseasiassa huomenna.

oon vähän itte flunssanen nyt, kurkku karhee ja vähän niiskuttaa, oon jo pari viikkoo tehny taikoja ettei tulis päälle mut tuntuu vyöryvän. Ja ihan loistava ajoitus kun ristiäiset sunnuntaina. Kunpa vauva ei vaan viellä sais mitään flunssaa.
 
@Ninnu118 kestot on hyviä... Jos ne riittää. Mulla riitti viimeksi mut jostain syystä nyt rinnat suihkuaa ja valuttaa niin etten pärjää kestoilla (n) Ehkä vähän ajan päästä...
Meillä vauva on joka aamu märkä maidosta vaikka yritän suojata harsolla ym. Kiva varmaan pienen nukkua märissään ☹ Ja mulla riittää kestot päivisin jajos ei, niin vaihtaa usein
 
Meille tuli soitto neuvolasta, täti sairastaa joten huominen aika peruttu. Kerroin suoraan että vähän nakertaa kun taas siirtyy, tää täti lupas ottaa meidät tänään. Ihan ok paitsi, et justiinsa oltiin tultu kaupoilta kotia ja kohta saadaan starttaa taas.
 
Taas niitä päiviä jolloin ei ehdi mitään, kun vauva ei nuku pitempiä päiviäunia. Hiki virtasi vaunulenkin jälkeen. Lunta oli satanut ja auraamattomat tiet kiva haaste vaunujen, oman ja hoitokoiran kera. Kyllä tuntee elävänsä tuolloin, huh huh :p@tikkunekku90 minusta pienoisesi kehitys kuulostaa vallan normaalilta. En halua yhtään vähätellä kuitenkaan tuntemuksiasi kontaktin saamattomuuden suhteen mutta tiedän vauvoja, joita alkoi kiinnostaa juttelut ja hymyilyt vasta paljon myöhemmin. Meillä poika ei jaksa seurustella jos mahavaivoja, nälkä tai väsy. Eli varmasti sellaiset verottaa pienen jaksamista sosiaalisiin juttuihin. Seuraako vauvasi leluja?
 
Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä :)
tänään oma fiilis ollut onneksi jo parempi.

@Nyytti19 tänään mietin tarkemmin tätä meidän pienen elämää ja viime viikot on kyllä olleet aika pitkälti seuraavaa kaavaa; syödään, itketään syönnin jälkeen, pulauttelua, hikkailua ja kakomista, sitten kun edellä mainitut on ohi niin ollaan jo väsyneitä ja itketään väsymystä. Aikaa siis todelliselle kunnolliselle vuorovaikutukselle niin, että vauva olisi hereillä ja tyytyväinen on ollut hyvin vähän. Yritän nyt vihdoin saada neuvolasta apua vauvan vatsa- ja syömisongelmiin enkä enää hyväksy mitään "katsellaan ja seuraillaan" -sontaa mitä tähän saakka ollut. :poop:

Ja tosiaan vauva kyllä seurailee leluja ja hymynaamaa ym eli luulisin, että näkö hällä on ihan kunnossa.
 
Miten meni neuvolassa @Veeja ja @tikkunekku90 ? Meillä parin viikon päästä vasta, ei malttaisi odottaa. Mua stressaa onko vauva kasvanut normaalisti nyt ku mulla oli se angiina ja ab-kuuri :( Ihmeen vähän vauvalle mitään masuvaivaa siitä kuurista on tullut, viime päivinä vasta vetisempää kakkaa, mutta maitoa ainakin tuli kuumeisena huonommin...
 
Moikka!
Mahtuuko tänne vielä mukaan? Syyskuusta on aikaa ja aika vähälle jäänyt netin käyttö vauvan takia mutta jos johonkin uskaltautuisi mukaan :)
Eli täällä myös syyskuinen vauva, syntyi 17.9.2019 rv 40+2, esikoinen, suloinen pieni tyttövauva. Täällä mennyt kaikki ihan kivasti, painon kanssa oli haasteita alussa kun tuntui ettei saanut kunnolla syötyä rintakumien takia. Saatiin ne onneksi viikossa pois ja sen jälkeen painokin noussut hienosti (y)
Onko täällä muita rotavirusrokotteen saaneita vauvoja? Meidän neiti oireilee melko pahasti jo toista viikkoa, itkee iltaisin :cry: lisäksi puklailee ja vatsa on melko löysä, muutenkin vatsavaivaista sorttia. Disflatyl-tipat on käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mukaan vaan @Annemarie90 (y)
Me ei otettu nyt vielä tän viikon neuvolassa rota-rokotetta kun sunnuntaina ristiäiset. Ens viikolla käydään nappaan se.

muuten neuvolassa kaikki hyvin, kiitos kysymästä @Lukka Paino nyt 6950 ja pituus 61.5, ikää siis oli tasan 10vk
Pulauttelustakin juteltiin mut tosiaan niin kauan kun paino nousee niin ei hätää, ja muutenkin jos nieleminen ei tee kipeää yms niin ei aihetta huoleen. Nyt ei olekkaan herra lentoyrjöjä heitellyt viiteen päivään, oon ihan järjestäen laskenut sivuun nyt ”suihkut” joka syötöllä kun tunnen että lähtee tulemaan. Neuvolassa veikkas myös et syynä ihan vaan se et hotkii nopeesti ja liikaa ja ilmaa väliin.

Itse oon nyt ollu kipeenä, nuha melko maltillista mutta kurkku ärsyttää, kutiaa niin perkeleesti, ei oikeestaan yskää mut pakottaa sit yskimään kun kutiaa kurkku koko aika. Toivon kädet ja varpaat ristissä ettei tää vauva nyt ota tästä oiretta. Kiva kun just vauva nukahtaa, sit ite yskit niin et koko talo herää.

On tää kyllä niin ihanaa aikaa, mä voisin vaan toljottaa tätä pientä. On niin ääri söpö kun tossa muka on tissillä ja sit alkaa naureskeleen tai jokeltaa tissille:ROFLMAO: Mä jo miehelle leikillä puhuin et onko tää muka meidän vika, en kestä jos en enään saa nauttii tästä ajasta. Äskösiä fiiliksiä lukuunottamatta niin kyllä musta tuntuu et meidän perhe on nyt jotenkin täydellinen. Aiemmin kun mietittiin et viittiäkkö tätä kolmatta. Onneks ”viitittiin”. :love:
 
Tänään oli 2 kk neuvola, eivät olleet neuvolassa huolissaan neidistä mutta varattiin 2 vkon päähän yksi ylimääräinen aika ihan vaan mun mielenrauhan vuoksi. Silloin mahdollisuus myös tarvittessa konsultoida lääkäriä. Saan myös kotiin kätilön käynnin että katsotaan voiko tälle imetykselle vielä tehdä jotain ettei maito täysin nyt loppuisi. Ensimmäistä kertaa siis tuntui että sain neuvolassa apua. Jälkitarkastuksessa kaikki oli kunnossa, vatsalihakset takaisin paikoillaan jne. Pääsen kuitenkin vielä gynekologin vastaanotolle koska tosiaan se yksi kohta tuolla on joko jäänyt ompelematta tai revennyt ommel niin katsotaan voiko/tarviiko sille tehdä jotain. Lisäks mulla oli jotain aristusta oikealla alavatsalla painellen mistä terkkari ei osannut sanoa että mitä se oli.

Neiti painaa nyt n. 5200 g ja pituutta reilu 56 cm, kasvaa hienosti omalla käyrällään mutta kovin on pieni teidän muiden vauvoihin nähden. Mutta siis tältä osin kaikki kunnossa :)

Tällä viikolla on ollut muutama hyvä päivä siltä osin, että vauva on nukkunut hyvin päivällä ja saanut kakattua ym. Tästä seurauksena hän on ollut aivan täysin erilainen, ottanut kontaktia ja hymyillyt useasti täysin virkeänäkin :love: hymyili mulle, isille ja mummille sekä tänään pienen hakemisen jälkeen myös neuvolatädille. Hänellä on siis edelleen hymy todella tiukassa mutta ehkä hän vain on sellainen totisempi vauva (n) ja vatsavaivat verottaa varmasti jonkin verran koska tyytyväisenä hymyili koko naamallaan monta kertaa. Täytyy muuten myöntää, että silloin tuli itku helpotuksesta :love: hänen hymy on jotenkin niin valloittava että toivottavasti saan nähdä sitä jatkossa vähän useammin.

Tänään muuten pitkästä aikaa sain vauvan olemaan vatsallaan lattialla pidemmän pätkän ja nosteli hienosti päätään, en tiiä millon oppinut koko taidon kun ei oo kiukun takia paljon massullaan viime aikoina viihtynyt :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: Nyytti19

Yhteistyössä