Syyskuiset 2019

Mä tilasin just semmoset aurinkolasit jotka takaa leveällä litteällä remmilä. Julbon malli joita ei voi laittaa päähän väärin päin sit kun alkaa ite niitä kiskoon päähän. Meillä muillakin pienillä ollut semmoset takaa kiinnittyvät. Ei tulis muuten mitään.
Minusta täälläkin kovasti puhutaan muttei vielä mitään niin selkeää että voisi mainita. Kova pulpattamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mitä te touhuatte vauvojen kanssa nyt päivisin kun mihinkään ei voi mennä? Etenkin @Nyytti19 kun sulla ei ollu vauvalla sisaruksia viihdyttämässä? Mua alkaa käydä jo toi vauveli sääliksi kun samat lelut ja kirjat katottu 100 kertaa ja päivät menee lähinnä olkkarin lattialla ihmetellen.. Normaalisti kuitenkin käytiin useana päivänä viikossa kavereilla kahvilla, keskustassa asioilla, kaupassa jne. Nyt ei mitään. Ulos lähinnä vaunulenkille mut silloin usein vauva nukkuu. Hyvää keliä luvannut ensi viikkoon niin jonkun viltin vois virittää pihalle ja siirtää leikkialueen ulos. Mutta silti. Jotenkin alan itsekin tässä masentua pikkuhiljaa kun tuntuu ettei elämässä ole enää yhtään mitään sisältöä.
 
@tikkunekku90 täällä seinät kaatuu päälle vaikkakin sisarukset viihdyttää vauvaa omalta osaltaan. Silti hajottaa yllättävänkin paljon tää kotoilu. Viihdy yleensä hyvin kotona mutta tää kun ei voi piipahdella normaaliin tapaan missään... Me on ulkoiltu myös ”hereilläolo aikoina”, vauva viihtyy hetkiä rattaissa ihmetellen tai repussa mukana pyörien. Sisarukset toki siinäkin roolissa kun vauva seuraa niiden keppari ratsastusta tai trampoliini hyppyjä. M
 
Meidän yöt on parantuneet mut ovat yhä niin huonoja että päätin lopettaa ihan 100 % kaikki yöimetykset. Neiti on siis syömättä klo 20-6. Voisin imettää myöhemmin illasta mut hän nukahtaa niin aikaisin ettei onnistu. Aamu ei vaan voi alkaa minusta tuon aiemmin niin se on sit tuo väli se hänen yö jonka aikana pysytään makkarissa ja koetetaan nukkua. Me pidetään miehen kans vuoroja sen jälkeen ku ite aletaan nukkuu, mies hoitaa klo 23-3 ja sit vaihto. Nyt eka yö takana, jouduin tositoimiin tosin vasta klo 4.30 mut siitäpä menikin puoli kuuden aikaan ennen ku neiti jatkoi uniaan. Ite nukahdin kuuden maissa vasta uudestaan. Hän sit heräs klo 6.15. Imetin ja sen jälkeen hän on ollut aivan iloisena ja touhukkaana. Ite nukuin yhtäjaksoisesti unipätkät 3 h + 1 h + 1 h ja silti tuntuu että nukuin hyvin koska sain nukkua tuon yhden pidemmän jakson ja kaikki jaksot rauhassa koska mies hoiti vauvaa toisessa huoneessa. Saa olla kyllä nyt yöimetykset, hemmetti tällasta. Ei jaksa yhtään. Mut huikee menestys kyllä tuo viime yö, olin varautunut pahempaan tappeluun. Ei hän ees raivonnut tissille vaan itkeä jollotti unta hakien sylissä ja sängyssä. Sänkyyn pyritään nukuttamaan nyt pelkästään.

Oltiin neuvolassa viime viikolla. 6 kk nla piti siirtää monta kertaa milloin kenenkin flunssaoireiden takia niin neiti oli sit jo 6 kk ja reilut 20 päivää kun sinne päästiin. Mitat reilut 70 cm ja 7,9 kg, py melkein 45 cm. Hoitaja suositteli jättämään yöimetykset pois kokonaan ja tarjosi mun väsymyksen takia perhetyöntekijää unikouluttamaan. Mut en raaski vielä kun tuo meidän neiti vierastaa ihan kaikkia ja alkaa itkeä ku näkee vieraan ihmisen. Tää koronaeristys ei varmasti auta yhtään nyt ku ei siedäty lainkaan vieraille ihmisille vaan täällä ollaan koko ajan omalla porukalla. Mut jos ei ala yöt helpottaa eikä ite jakseta enää unikouluttaa niin saa tulla kyllä vaikka perhetyöntekijä, en mä jaksa enää huonoja öitä. Mut toikin helpottaa ku osan yöstä saa nukkua rauhassa.

Meidän tyllerö on kuulemma pieniruokainen, näin neuvolan tädin mukaan siis. Syö puolikkaan pikkupiltin verran per ateria, lisäksi naksuja päälle muutaman. Mitenkäs saisi syömään enemmän...? Oon vähentänyt myös päiväimetyksiä tai ainakin imetyskertoja nyt niin et imetän lähinnä aterian jälkeen neuvolan ohjeiden mukaan. Liekö nyt sitten vieroitustaktiikka, en tiedä, mut ihan sama jos loppuu imetys tän takia. Kunhan sais yöt kuntoon ja päiväsaikaan ruokailut riittäväksi.

Tää typsykkä yrittää kovasti kontata mut ei mee eteenpäin, konttausasennossa edelleen jumppaa mut ei uskalla/osaa liikkua. Ryömii kyllä. Ja punkee lähes täysin istualleen hauskasti kyljen kautta. Jos laitan istumaan lattialle niin pysyy pystyssä tai kellahtaa eteen tai sivulle, ei taakse ikinä.
 
Täällä myös aivan totaalisen tylsää. Ja itteä masentaa ihan kaikki välillä, univajeessa varsinkin. Me on käyty tuttujen kans ulkoilemassa välillä, se auttaa. Kohta on lämpimämpi ilma ulkona niin voi vauvan kans olla vaikka piknikillä ja leikkipuistossa ym. Pakkohan näitä rajoituksia on alkaa purkaa vähitellen muutenkin. Tsemppiä, on tää kyllä...
 
@Lukka oivoi, oikein itteeni alkaa ahdistaa ku mietin tota miten väsynyt varmasti oot. Oot imettänyt hienosti jo noin pitkään ja eikai se imetys nyt heti lopu vaikka ei syötäiskään pitkin yötä. Kai niitä on sellasiakin imetettyjä vauvoja jotka nukkuu paremmin öisin. Tsemppiä unikouluun, se on tosi raskasta, mut parhaimmillaan menee "vaan" pari viikkoa ja sit saatte kaikki nukkua.

Meillä neiti ei välttämättä syö enää yöllä olenkaan, tosin hänen yönsä on 21-6.30 et lyhyempi kai kun yleensä vauvoilla. Mutta minkäs teet, illasta jos laitan aiemmin nukkumaan niin luulee vissii et ne on päikkärit ja herää sitten riekkumaan ja menee tosi myöhään ennen kun käy sit yöunille. Ehkä hän ei sitten vaa tarvii nii paljoa unta koska ihan iloisesti touhuilee ja harvemmin nykyään tarvii itkua kuunnella. Tai sit hän itki oman kiintiönsä täyteen sillo ensimmäisen 1,5kk aikana kun itki koko ajan, taukoamatta, enkä näin jälkikäteen ajatellen ymmärrä miten jaksoin sitä. Kai sitä vaan selviää kun on pakko.

Toivottavasti tää koronatouhu loppuis. Menee tää vauvavuosikin iha pilalle :(
 
@Lukka tuli muuten mieleen vielä et voi olla oikeesti et se teidän tyttö on nälkäinen jos kerta kiinteitä menee vähän. Meillä ei ainakaan maidolla pärjäisi enää millään vaan syö 5 kertaa päivässä ihan hyvät annokset soseita tai puuroa. Etenkin kun teillä touhuaa noin paljon niin kulutuskin reilua. Jos annokset pieniä niin koita antaa semmosta mikä täyttäis masua kerralla enempi. Mä yritän tuupata illasta puuroa nassuun niin paljon kun vaan menee, sen voimin jaksaa sit nukkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Kyllähän nämä päivät välillä toistaa itseään. Me ollaan myös ulkoiltu hereillä ollessa. Käydään mieluummin pari pienempää pyrähdystä, kuin yksi isompi. Luen paljon, kuunnellaan radioo ja tanssitaan, yrittänyt keksiä kaikkea pientä touhuilua, johon vauvakin jaksaa keskittyä, kuten piilotellaan pilttipurkkien kansia, levitetään sukkakori ja kerätään sukat, kysyn missä jokin tavara on, kuten lampun tunnistaa hyvin, sitten taputetaan tai esim. otan vauvan syliin ja menen peppukävelyä huoneesta toiseen. Voi kääk, jos joku näkis mitä kaikkea sitä ihminen tekeekään viihdyttääkseen vauvaa ja itseään :D Siltikin välillä vauvaa kyllästyttää ja kitisyttää, kun tosiaan kaikki lelut koluttu ja mitä mielikuvituksellisimmat leikit leikitty. Vielä ei kuitenkaan ihan hiekkalaatikkoiässä olla muttei kelpaa enää parin neliön tila olohuoneesta.
 
@Nyytti19 musta tuntuu et meidän vauva kasvaa aivan hunningolla teidän vauvaan verrattuna, kuulostatpa sä ahkeralta, wau! Mä vaan kuskaan tuota mukanani tai sit laitan keskelle tupakeittiötä ja suihkin itse siitä sinne ja tänne kotitöiden perässä. No, kyl mä sit välillä ihan tietoisesti otan hänet syliin ja jutellaan ja leikitään ym. mut aika paljon kyl menee niin et hän seuraa ku mä teen ja siinä samassa juttelen tai sit hän touhuaa omiaan lattialla tai sit isommat sisarukset leikittää. Sellasta leikkiaikaa meillä on kyl aika vähän, en mä vaan ehdi enempää. On se vaan perheen kolmannen lapsen elämä aika erilaista ku ensimmäisen, niin oli meilläkin. Hassua kyllä ku alkaa miettiä miten erilaista oli silloin.

@tikkunekku90 onhan tää aivan uskomatonta, jösses onneks en tiennyt silloin noin 3 kk kohdalla et nää surkeat yöt tuli useammaksi kuukaudeksi. Enkä tajua mitä hemmettiä tää on koska sama vauva veteli lähes järjestään sitä ennen yöt 5-8 h unijaksolla siinä 1-3 kk välillä. Sit yhtäkkiä vaan ei enää. Nytkin pisimmät jaksot on maksimissaan muutama tunti. Hohhoi. Mies on nyt peräti kaks yötä nukuttanut tuota sinne klo 4 asti ja on jo aivan pinna kiireellä ja väsynyt. Sitä ennen mä hoidin vajaan viikon yöt niin et vein vauvan aamusta miehelle ja ite takas nukkumaan tunniksi tms. Sitä ennen unikoulutettiin niin et mies hoiti sinne klo 2-3 asti ja sitten mä tulin loppuyöksi vauvan kans ja imetin sit tuossa kohtaa ja aina ku hän heräs. Yleensä hän silloin nukku niin että huusi tunnin välein miehen kans alkuyön ja sit mun kans heräs pari kertaa loppuyön aikana ja nukahti tissille. Tuota oli pari viikkoa. Sitä ennen mä unikoulutin ite niin et hän nukkuisi omassa sängyssä. Nyt tosiaan sit kokeillaan tätä et yöimetykset kokonaan pois. En tän jälkeen keksi enää mitään muuta ku et antaa huutaa eikä mee ite ollenkaan mut siihen musta ei oo. Nytkin oon takonut vaan päähäni että parempi antaa huutaa maidon perään sylissä ku olla ite pää sekaisin väsymyksestä. Kaipa tuo pian oppii et yöllä ei syödä. Katotaan auttaako se sit öihinkin. Jokin allergia tällä kyl myös on, sitä katotaan tosiaan sit seuraavalla nla kerralla, silloin on sit myös lääkäri tän uniasian takia. Mua hävettää hirveästi miten hirveitä ajatuksia mulla oli pahimmassa univajeessa, olin jo suunnilleen valmis tappamaan itteni, se oli vaan ihan hirveää, tuntui etten jaksa yhtään enää. En tiiä mitä ois pitänyt tehdä toisin aiemmin kun tuntuu et koko ajan vaan yritetään unikouluttaa tuota. Mut onneks nyt mies on mukana hoitamassa osan yöstä niin saan ees jonkinlaiset yöunet. Päikkäreitä en saa nukkua ollenkaan enää koska isommat lapset on kotona joka päivä. On tää kyllä, hohhoi. Mut jospa se nyt tästä, mieliala on taas parempi kun on saanut olla osan yöstä yksin eri huoneessa nukkumassa. Musta tuntuu että haluaisin jatkossakin nukkua yksin. Nukun paljon sikeämmin kun mies tai kukaan muukaan ei oo siinä vieressä.
 
@Lukka sillon kun meillä alko se eka hulina n. 3,5kk iässä luin aika paljon aiheeseen liittyen, koska siis meilläkin oli siihen saakka nukuttu hyvin ja yhtäkkiä oli ihan hirveetä valvomista. Ja tiedän etten kestä sitä vaan menee mieli ihan mustaksi ja masennun jos en saa nukkua. Se onneksi sitten rauhottui noin 2,5 vkon aikana mut sillon yritin etten vaan kehitä vauvalle mitään vahvoja uniassosiaatioita kuten vaikka pullon tarjoaminen meidän tapauksessa kun en enää imettänyt tai syliin nukuttaminen ym koska ne saattaa jäädä päälle ja mitä isompi lapsi sitä vaikeempi luopua niistä sitten. Tein siis niin, että pinnasänky mun vieressä, vauva alkaa huutaa niin käsi vaan hänen pepulle ja tutti suuhun eikä muuta. Eka huuti helposti 20 min (katoin kellosta) mutta sit alko lyhenee se mekastus tosi nopeesti ihan muutamaan minuuttiin kun ei saanut haluamaansa vaan joutui itse rauhoittuu. Lopulta oppi aika nopeesti sit nukkumaan taas.

Samantyylinen show alko nyt uudestaa reilu 6kk iässä kun alko opettelee ryömimistä. 30min välein itketään ja ei mitään tolkkua koko touhussa. Nyt tavallaan tiesin mitä tehdä eli purra hammasta ja jatkaa vaan kuten aiemmin etten taas opettaisi vauvalle mitään huonoja tapoja. Meni tällä kertaa tasan 3 viikkoa, oli ihan hirveetä mutta nyt taas nukutaan hyvin.

Jostain luin että joillain vauvoilla noi hulinat jää päälle syystä taikka toisesta eikä siihe auta sit mikää muu kun kaikkien niiden uniassosiaatioiden purkaminen ja yksinkertaisesti se, et vauva oppii nukahtamaan ja nukkumaan itse. Jos väsymys on tota luokkaa mikä sulla tuntuu olevan niin suosittelisin kyllä et nyt unikoulu kehiin vaikka sitten ammattilaisen toimesta. Itse olin valmis viemään ton lapsen vaikka sairaalaan opettelee nukkumista koska musta ei ole yli väsyneenä äidiksi kellekään. Voi kuulostaa julmalle mut tiedän rajani tässä asiassa ja onneks saatiin taas kuntoon asiat. Tsemppiä mitä ikinä päätätkään tehdä!

Edit; tän yöllisen "ignooramisen" vastapainoksi sitten annoin vauvalle hereillä ollessa tosi paljon huomiota, rakkautta, hellyyttä ym. Yöllä varmistin että kaikki on kunnossa eli vaippa ok, ei nälkä ym ja sit jos nää täyttyi niin toimin edellä kuvatunlaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Tokihan minäkin teen välillä kotihommia, enkä puhua pälpätä koko aikaa vauvalle. Ja esim. puheluitakin on pakko hoitaa toisinaan vauvan hereillä ollessa. Mulla on sikäli hyvä tilanne, kun ei niitä pieniä lapsia ole muita. Toisaalta olisihan heistä seuraakin vauvalle. Tiedän, että tämä vauva on taatusti mun viimeinen vauva ja mä niin haluan joka hetken olla läsnä, niin paljon kuin kykenen. Ehkä mä jaksankin päivisin leikkiä paljon, toistaiseksi hyvin sujuneiden öiden ansiosta. Älyttömästi tsemppiä ja jaksamista teille kaikille öihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Kiitti teille! Meillä on onneks alkanut nyt vähän helpottaa. Yöimetykset on olleet nyt pois neljä yötä. Viime yönä hän heräs enää vain klo 20, 21, 22 (nukahti itsekseen), 2, 3 ja sit aamu alkoi klo 5.35. Ja oon huomannut et häntä ei kannata ottaa syliin jos vain suinkin mahdollista, hän vain suuttuu siitä lisää. Joten oon nostanut omaa toleranssia sen suhteen miten kestän kuunnella itkua. Koetan rauhoitella siis hänet omaan sänkyyn. Jos ei onnistu ilman kunnon huutoa niin sit syliin. Mun kans hän rauhoittuu paremmin kuin miehen kans. Nyt tänä iltana/yönä hän on nukkunut paremmin kuin ikinä tai ainakaan nyt kuukausiin, nukutin klo 20 ja hän nukkunu nyt klo 22.30 asti. Toivottavasti nyt alkais oikeesti tosiaan helpottaa ja jäädä herätykset vähiin. Tyllerö on selvästi alkanut sopeutua yöimetysten poisjääntiin ja imetyksen äidintahdistamiseen koska syö nyt sitten enemmän kiinteitä, varsinkin aamu- ja iltapuurolla menee isommat annokset. Huikeeta, ollaan niin tyytyväisiä! Ja ollaan onneksi jaksettu ihan hyvin toteuttaa unikoulua. Vuorotellaan tarpeen mukaan. Jännä, meillä nyt sitten taikasana oli se että yöimetykset kokonaan pois ja alle viikossa alkanut yöelämä rauhoittua. Oli kyllä oikeesti aikakin jo vähentää imetystä, myös päivällä. Nytkin hän on kuitenkin edelleen varmaan ainakin 6-7 kertaa päivässä rinnalla. Hitsit kun siinä ei oo mitään mittaria niin enhän mä tiedä minkä verran saa sieltä maitoa mut nyt varmaan määrä sopivampi tähän kehitysvaiheeseen ja meidän tilanteeseen.

Mitä vaatekokoa teidän vauvat käyttää? Meillä aikalailla 74. Jokin koon 80 body myös ihan ok. 68 alkaa olla viimeisimpienkin sen koon vaatteiden osalta nyt pieni. Äp-haalari on yhä käytössä mut en tiedä mahtaako mitenkään mahtua enää syksyllä, saa nähdä. Jalat tulee jo nyt väkisin ulos lahkeista jos oon napittanut ne kiinni. Saahan ne sit avattua niin saa jatkettua käyttöaikaa.
 
Loistavaa @Lukka! Voi olla joskus "pienstäkin" kiinni ja oon ymmärtänyt, et menee toimivankin suunnitelman mukaan kuitenkin aina joitakin öitä - joitakin viikkoja vauvasta riippuen milloin alkaa tuloksia näkyä. Nyt vaan tsemppaatte loppuu saakka, välissä saattaa tulla taas huonoja öitä mut sit vaan jatkaa sitä mitä on tehnyt siihen saakka niin kyllä se siitä sitten :)

Meillä menee oikeestaa kaikissa vaatteissa kans 74. Ihan jotakin housuja taitaa olla 68 vielä, mutta bodyt on liian pieniä jo 68 koossa.

Mitä mieltä ootte uudesta äitiyspakkauksesta? Mun mielestä oli ehkä kivempi kun toi meidän koska oon neutraalien sävyjen ystävä. Mutta tosiaan on kyllä lähes kaikki vaatteet olleet käytössä tosta 2019 pakkauksestakin ja mun mielestä meidän makuupussi oli nätimpi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Meillä myös koko 74cm ja 80cm käytössä. Olen myynyt pois pienemmät vaatteet. En sellaisia suokkareita, kun pakko jättää jotain nuuskutettavaa muistoksi.

Viuhtooko teidän muiden vauvojen kädet syödessä? Meillä viuhtoo sillee sivulle, jos ei ole mitään kädessä katseltavaa tai keskity mihinkään muuhun kuin syömiseen.

Minusta uusi äitiyspakkaus oli ihan ok mutta tykkäsin superpaljon meidän viime vuoden pakkauksesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Nyytti19 meillä aika nätisti istuu syöttötuolissa paikoillaan ruokailun ajan, suu aukeaa tasaiseen tahtiin kuin pienellä linnunpoikasella. :) mutta vaipan vaihto ja pukeminen onkin sitten hirveetä showta, yrittää ihan koko ajan kääntyä massulleen ja milloin heiluttaa vaippaa tai jotain pyyhettä käsissään. Täytyy toi hoitopöytä laittaa pois piakkoin kun ei neiti siinä enää pysy paikoillaan ollenkaan ja turvallisempaa vaihtaa vaippa jossain lattiantasossa. Siinä on vaan ollut kiva ylipäätään pukea vauvaa ilman, et selkä menee rikki niin sillä on vielä käytössä.

Oon aika varma et tämä oli kertaluontoinen ihme, mutta pakko hehkuttaa vähän, meidän neiti nukkui klo 21-9 viime yön ja oon ihan ihmeissäni kun itsekin saanut nukkua ekaa kertaa vuoteen oikeesti todella hyvin. Syynä lienee edellisen illan ulkoilut ja muut touhut kun oli oikeesti väsyksissä. Huh, oispa tää tämmöstä aina mutta en jaksa uskoa et näin jatkuu :D
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Nyytti19 ja Lukka
Meillä on siirrytty jo housuvaippoihin.. menee huomattavasti helpommin vaipan vaihto. Ja olen vaihtanut vaipan vauvan istuessa sylissä jo jonku aikaa. Hoitotasolle ei ole ollut asiaa pitkiin aikoihin. Kakkavaippahan on pakko ottaa pois vauvan ollessa makuulla ja saan melkoiset pelleilyt pitää, että edes sen hetken on aloillaan. Laulan jotain siansaksaa mitä erikoisemmilla äänillä :D En tiedä, onko tämä vauva astetta vilkkaampi tapaus mutta minusta ainakin siltä vahvasti tuntuu.
 
  • Haha
Reactions: Lukka
Teillä kenen vauvat jo konttaa tai ainakin yrittää, miten teillä on harjoiteltu asiaa? Meidän neiti on nyt muutaman päivän alkanut vetää polvia pepun alle mutta ei älyä samaan aikaan työntää käsiä suoraksi. Kovasti kuitenkin yrittää jotain. Ryömimään oppi suht pian siitä kun yritti ekan kerran mut luulen et tää konttaus ottaa enempi aikaa ja onhan se toki haastavampaakin kaiketi.

Täällä uutuutena nukkumiseen liittyen jäätävä riehuminen sängyssä ennen unille käymistä. Nukkuu kyl sit hyvin kun nukahtaa mutta illalla on käännyttävä massulleen 100 kertaa sängyssä ja peiton saa käydä laittaa myös monesti uudestaan kun myttää peiton jalkoihin. Millasta peittoa käytätte vauvalla? Meillä oltava sellanen enempi täkkimäinen "raskaampi" peitto, kevyt lentää pois päältä sekunnissa.
 
Täällä kovasti törötetään konttausasennossa ja heiluu siinä edestakaisin. Nousee matalaa tasoa vasten kontilleen ja huojuen jo seisomaan. Niin että kädet kyynärpäillä tukien tasolla. Ei vielä motoriikka oikein riitä eikä tasapaino pysy. Veikkaan, että ens viikolla jo tämä tukea vasten nouseminen onnistuu, niin sinnikäs on tuon taidon opettelussa.

Peiton pönkkään tukevasti vauvan ympärille. Se auttaa yleensä, ettei kauheana riehu nukkumaan laittaessa. Meillä on se äitiyspakkauksesta tullut peitto käytössä. Joskus yöllä tai aamuyöllä saattaa kitistä poikittain sängyssä, kun jalat roikkuu pinnojen välistä ja on mahalleen. Ei osaa siitä itse mennä parempaan asentoon. Käännän oikeinpäin sänkyyn ja kyljelleen ja tämä riittänyt, että unet jatkuu.

Onko muilla jo turvalukitukset laatikoissa/kaapeissa. Minä oon ruuvaillut nuppeja, ripoja pois. Tämä auttanut, ettei saa vedettyä auki niitä.
 
@Nyytti19 meillä tekee tota samaa et välillä unissaa kääntyy mahalleen ja sit siinä silmät kiinni itkeskelee kun ei unissaan näköjään osaa kääntyä takaisin selälleen. Joudun kääntää sit takaisin ja nukahtaa kyl suoraan siitä mut hitto miten ärsyttää ittee herätä tuohon :D
 
Meidän tyllerö on kontannut jo hetken, en muista tarkkaa päivää enää. Nyt hän jo nousee polvilleen seisomaan. Konttausvauhti on myös jo aika hyvä, hetkessä on hävinnyt näkökentästä välillä ku innostuu lähtemään jonkin jutun perään. Mut hemmetti kun tää kaatuilee yhtenään! Meidän keskimmäinen ei kaatunut juuri lainkaan, tällä kolisee pää tuon tuosta lattiaan. No, ehkä kerran päivässä mut silti. Hirveä huuto seuraa tätä muksausta... Pitää ostaa konttauskypärä.

Meilläkin tulee selvästi jotkin äiti- ja isi-sanojen yritykset ja lisäksi hän selvästi tunnistaa isosisarusten nimet koska kääntää pään ja katseen sen mukaan ketä puhutellaan nimellä.

Soseita en vaan saa menemään yhtään enempää ku ennenkään... Hemmetti. Mut syö tuo viidesti päivässä ja äm päälle. Yöllä ei syödä. Unet on mitä milloinkin, välillä tulee aina hyväkin yö, jolloin herää vain kerran joskus klo 3-4 maissa. Itellä vähän helpottanut jaksaminen mut oli pakko tällä viikolla laittaa isommat takas puolikkaalle hoitoajalle kun viime viikolla olin niin järkyttävän masentunut ja ahdistunut väsymyksen takia että tuntui etten yksinkertaisesti enää jaksa huolehtia kaikista kolmesta koko ajan. En tiedä mitä hoidossa ajattelevat tuosta mut tuli vain nyt jaksamisen rajat vastaan. Onneksi rajoituksia ollaan purkamassa muutenkin....
 
Iso tsemppihali @Lukka ! Tiedän tasan mitä tarkoitat. Vaikka nää mun isommat jo koululaisia niin oon ihan ranteet auki ja niin pinna tiukalla kun voi olla. Välillä tulee huono mieli itelle kun eihän se lasten syy oo missään nimessä et mua vituttaa ja väsyttää.
Meillä edelleen heräillään yöllä, vaihtelevasti 2-3x. Tissillä rauhoittuu, kokeilen aina ensin pelkkää hyssytystä sylissä, välillä simahtaa tähän, välillä sit tissiä, välillä ei huoli mitään mut rauhottuu syliin kun paijailen. Kesäkuun alussa teen jotain näille yösyötöille. Onhan tää sitten jo melkein 9kk mutta tällä hetkellä en ite jaksa riekkua yöllä enkä voi pitää metakkaa ettei isommat saa nukuttua. Varsinkin meidän toiselle ollut tää kotikoulu tosi rankkaa ja en haluu et yöunet kärsii vielä lisäksi sitten. Kun kesälomat alkaa niin saavat ainakin aamusta sit nukkua jos vauva valvottaa meitä yöt.
Eväät nyt paremmin menee. Aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Välillä saattaa olla joku välipalakin mut huonommin menee. Tissiä sitten päälle ja välillä väliin.
Kuinka paljon teillä syödään kerralla? Meille puolikas pikku pilttipurkista on saavutus mutta siis pidän sitä jo tosi hyvänä määränä. Iltapainotteisesti syö paremmin.
Kävin töissä myös. Pärjäsivät hienosti 7h ilman minua. Wautsi. Ajattelin muutamia sunnuntai vuoroja tehdä. Saavat isä-poika laatuaikaa. Ja minä aikuista seuraa. Kuinka hyvältä työt maistuukaan pienissä erissä tauon jälkeen.
Huomenna on 8kk neuvola. +lääkäri. Skippasin koronakammossa sen 7kk kasvukontrollin avoneuvolaan, saa nähdä tuleeko huutia.
Hampaita on kolme alhana, tuli ihan hetkessä. Kovasti liikkuu kierien, akselinsa ympäri ja käsillä työntäen taaksepäin. Melkein kuin yrittäis konttausasentoon välillä päästä muttei onnistu vielä. Kova on touhuamaan. Hassu tyyppi. Veikeä persoona tekee tuloaan.
 
Minusta on tosi hyvä, että mahdollisuus sisarusten hoitoon viemiseen on vaikkei koskekaan meitä. Yhteiskunnan tulisi panostaa enemmän perheiden tukemiseen.

Täällä on tehty hampaita ja olen joutunut kerran yössä antamaan lääkettä. Eikä vauva rauhoitu ilman maitoa, kun herää siihen kipuitkuun. Tutti kun ei ole koskaan kelvannut. Saa nähdä jääkö tuo aamuyön syöminen päälle. Mieluummin näin nyt kuin huudatan ja herätetään kaikki.


Meillä menee lounaalla ja päivällisellä sosetta noin 2/3 osaa isosta purkista ja melkein kokonainen pikku purkki marja- tai hedelmäsosetta päälle. Siihen lisäksi hyvät annokset puuroja aamulla ja illalla. Joskus iltapäivällä pieni välipala, että jaksaa nukkua kunnon toiset päikkärit ennen päivällistä. Vauva nukkuu siis enää kahdet unet mutta niiden pituus on kasvanut. Välillä olen innostunut itse tekemään soseet ja mutta kaupan tarjonnalla enimmäkseen mennään.


Konttailee pieniä matkoja, pääasiassa ryömii vielä. Nousee tukea vasten. Ei kyllä tarttis vielä, kun jalat on niin hatarat, että ilman minun olemista vieressä kupsahtaa kyllä makeasti lattiaan. Mietin myös kypärän hommaamista. Kunnon jarrusukista kenelläkään antaa vinkkiä?


Mahtava persoona ja seuralainen tämä vesseli kyllä on. Tunnistaa joidenkin esineiden ja perheen jäsenien nimiä. Mammaa huutaa, kun maitoa haluaa tai näkee minun sitä lämmittävän. Ollaan puistoiltu lähes päivittäin ilmojen salliessa. Vielä ei onnistu hiekkaleikit mutta tykkää esim. kiikkua vauvakeinussa.
 
@Nyytti19 huh mitä määriä teillä menee ruokaa. Täällä ollaan kyllä niin jäljessä. Suunta on nousujohteinen täälläkin.
Neuvola oli eilen, kaikki ok. Painoa ja pituutta tullut hyvin. En muista nyt lukuja niin laitan ne vaikka myöhemmin. Melkein kymmen kilonen. Pituutta oli venähtänyt nyt joku 5cm kahdessa kuulaudessa. Olikohan sillon 6kk pituus mitassa joku moka kun ei ollut sillon muka milliäkään tullu pituutta. No nyt kuitenkin on.
Vertailin taas esikoisen neuvolakorttia. Hän tosiaan konttasi jo 6kk ja nousi pystyyn tässä 8kk. En muista aikaa niin hyvin kymmenen vuoden takaa et muistais kuinka kolisteli päätään joka paikkaan, vai kolisiko? En tiedä. Tuntuis hurjalta jos tää jo keikkuis pystyssä.
Hyvä yökin takana. Nyt uni maittanut heräilyistä huolimatta monta aamua kasiin saakka. Nyt kävi tissillä klo 01 ja heräili höpötteleen 04 maissa mut itekseen sammui, kuuden jälkeen sit herättiin mut nyt kello seitsemän ja nukahti tissille, ei ollut selkeesti aamu viellä. Ihan kiva jos muotoutuu 20-08 rytmi.
 
Meillä oli jo kolmisen viikkoa tosi hyviä öitä, useampi täysin läpi nukuttukin (21-7 ilman ruokaa tai heräilyä). Mutta nyt taas jonkin asteista hulinaa näyttäis olevan kun heräilee välillä enempi itkeskellen. Hammasta tekee myös et varmaan sekin häiritsee. Toivottavasti ei kestä nyt kauaa tää eikä mene niin pahaksi kun viimeeks. Aamusta sais kyllä nukkua vähän pidempään kun selkeesti on sit aika pian jo väsynyt. 9.30 yleensä viimeistään päikkäreillä. Meillä enää kahdet päikkärit, klo 17 jälkeen ei voi antaa nukkua enää tai muuten ei oo ennen klo 22 mitään toivoa saada unille.

Neiti syö meillä about pienen pilttipurkin verran 5 kertaa päivässä, kaikki safkat kelpaa. Puuro välillä uppoaaa huonommin mut yleensä sitten menee alas kun lisään sosetta sekaan. Maitoa keskimäärin 600ml/vrk. @Nyytti19 minkä verran teillä menee maitoa?

Meillä ryömitään hirveetä vauhtia, ei muuten vielä liiku. Osaako teidän muiden vauvat jo istua? Tää kellahtaa välillä kumoon sivulle jos tohkeissaan lähtee sivulta jotain tavoittelee et yksin ei voi jättää vielä istumaan. Muuten aika hyvin pysyy jo tasapaino.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei vielä istuta. Ei ole kaukana sekään. Tulee rytinällä taitoja.
Ihmeen vähillä päiväunilla mennään. Tai on aina ollut huono päivänukkuja mut nyt tuntuu et vartin kun torkahtaa niin ei enään sammu puolen tunnin lenkillä, ja jos nukahtaa on puol tuntia ihan maksimi. Neljän viiden aikaan toiset vartti-puol tuntia. Ei paljoa sitä kuuluisaa omaa-aikaa jää.
 

Yhteistyössä