Syyskuiset 2019

@Nyytti19 ai teilläkin tyssäs imetys? Oliko täysimetys vai osittainen? Meillä ollu nyt 4 päivää totaalinen kieltäytyminen rinnasta, ei suostu ottaa edes suuhun saati yrittää imeä. Samantien järkyttävä huuto kun nostan vauvan ns. imetysasentoon. Sama yöllä ja päivällä. Tänään päätin, että nyt riittää, kaikkeni oon tehny ja en jaksa enää. Pumppaan vielä sen mitä tuolta tulee ja sillä hyvä.

Minkä kokoinen vauva sulla on ja minkä verran menee korviketta per vuorokausi? Paljonko annat kerralla? Meillä oli 3kk neuvolassa 6,3kg neiti (nyt varmaan jo reilu 6,5kg) ja korvike + pumpattu menee noin 1000ml/vrk keskimäärin. Kerralla menee noin 80-120 ml jolloin tyytyväinen , yritän antaa pienemmissä annoksissa mutta yleensä alkaa vaan huutaa ja vaatii lisää.

Tosi huonosti on mitään tietoa tästä korvikeruokinnasta missään (n)

Soseet aloitetaan 4kk kohdalla ja ajattelin tehdä ainakin alkuun itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka teillähän on pitkä tyllerö tosiaan. Meillä oli 3kk neuvolassa 62cm ja painoi 7340g (2kk neuvolassa paino 6950 eli 390g tuli painoa mutta väliä oli reilusti alle kuukausi kun se 2kk neuvola venyi)
Ihan kohta (4.1) 4kk täynnä!! Huh huh! Aika kyllä rientää.

Meillä ekat ääneen naurahdukset eilen. Ihania hetkiä:love: Veljen ilmeilylle nauroi ja tänään aamusta uudelleen käkätti veljelle. Onneks vähän mullekkin hörähti illasta tänään. Ihan parasta❤
Meillä jotenkin hitaasti innostuu vatsallaan olosta. Ei erityisemmin viihdy siinä vaikka eteen toisi mitä viihdykettä. Saattaa vetää jalat siitä myttyyn vatsan alle muttei saa sitten sitäkään vähää käsillä tuettua itteään vaan on ihan poski maassa. :ROFLMAO:

Meillä vauvan sänky ihan meidän sängyn vieressä. En häiriinny vauvasta vaan luulen jopa et mies tökkää mua joskus hereille. En oo muistanut kysyä mut joskus semmonen olo et herää töytäsyyn:ROFLMAO: Välillä sit taas oon ennen vauvaa hereillä ja kuuntelen kun se unissaan maiskuttaa ja syötän sit samalla kun kerran oon ite lamput auki. Nyt menny useampi yö niin et oon syöttänyt kahen maissa vaikkei vauva ookkaan ”vaatinut” viellä vaan just maiskutellut ja sit seiskalta uus syöttö ja siitä viel nukkuu vajaa pari tuntia. Ihana rytmi nyt kun muksuilla lomaa mut normisti herään itte klo 7 laittaan koululaisia niin ei tuu nautittua aamu-unia. Ja tää klo 20 nurkilla alkaa olla ihan vakio nukkumaan meno niinkun just nyt.
Laitoin tänään pukilta saadun ihanan uuden yöasun poitsulle ja mietin et tänään varmaan joku pulautus show että menee vaihtoon mutta ei vaan sellaset selkäryynit et hellurei ja yöppäri vaihtoon.
Karstaa rupsuttelin taas päänahasta, näyttäs melko hyvin nyt olevan karstat taas pois. Ton tukan seasta on kyl vaikee irrottaa kun öljykin jää niihin hiuksiin.
Mä rupesin lukeen läpi meidän odotus-ketjua. Joo hulluutta ehkä :ROFLMAO:Just samalla kun syötän tai nukutan niin ajan kuluksi lueskelen. (Läsnäoleva äiti juu) En nyt joka kommenttia mut just meidän jotka täälläkin aktiivisemmin kirjottaa ja omat jutut luen tietty tarkkaan. Hauska muistella mitä sillon ajatteli mistäkin vaiheesta ja just kellä oli mitäkin. Huvitti kun @tikkunekku90 sielläkin hirveen huolissaan, itsekin totesit jossain että olet aika stressaaja. Mut kaikki hyvin nyt! (y) Ja kellä oli niitä hirveitä verenvuotojakin ja kaikki kummiskin meni sit hyvin. Kaikilla ei tietty ihan loppuun mennyt:(

Semmosia. :) Vauva nukkuu. Isommat on Enolla yökylässä ja mieskin meni hakeen meille purtavaa. Onpa hiljasta ja aika ihanaa! ;)
 
@Veeja joo oon mä luonteeltani aika stressaaja ja ehkä vielä enempi perfektionisti jolloin jos asiat ei mee just eikä melkeen niin alkaa ahdistaa. Tänne varmaan enempi purkanu just noita asioita, en oo puhunu niistä muuten ehkä niinkään läheisille tm. Varmaan annan itsestä hienon kuvan et oisin pelkästään koko ajan tollanen :LOL:
 
@Veeja, meillä on ollut aika tarkalleen kuukauden välillä nuo ajat niin helppo sen puolesta arvioida... Heitin nuo kaikki tytön mittaustulokset neuvolasta syntymästä asti kasvuseula.fi eikä se kyllä herjannut yhtään painosta mut pituudesta herjas, sen mielestä liikaa tullut pituutta, voi jösses minkäs teet :D Pitääpä sanoa tyllerölle et kasva hitaammin. Toivottavasti paino nousis paremmin seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä tai joudun aikaistamaan kiinteiden aloitusta siitä mitä olin suunnitellut. No, eipä se vakavaa ois sekään, en vain viitsisi aloittaa kiinteitä ennen ku on tarve koska se on niin sottaavaa puuhaa... Ainaki oli aiemmilla, koska aluksi ne vain pärisyttivät enimmät ulos suusta :rolleyes:

@tikkunekku90 ekan lapsen odotus ja syntymä tuo huolet esiin kenestä tahansa... En mä ainakaan oo aatellu ettetkö ois paljon muutakin kuin huolehtiva ja joskus huolestunut äiti :) Ite oon edelleen vaikka jo kolmas, musta tuntuu et murehtiminen vain lisääntyy tietyllä tavalla ku lapsia on enemmän. Osa stressaamisesta jää onneks pois koska on jo kokemusta ja vertailupohjaa sille mikä on normaalia ja toisaalta koska on itseluottamusta siitä että kyllä tässä pärjätään.

Huoh, meillä ollut viime viikon tiheästä omista asti päikkärit hankalia ja nyt tuntuu että huononee vain. Vaunuihin nukahtaa parhaiten, tissillä torkkuu ja herää hetimiten kun siirrän sänkyyn, plääh. Jos nukutan viereen sänkyyn niin sit nukkuu pidempään mut en viitsi alkaa sellaista ottaa tavaksi koska se on hankala toteuttaa arjessa päivittäin ja tytön ois hyvä nukkua päikkärit muulloinkin kuin vkl :ROFLMAO: Pitänee seurailla tilannetta ja tarvittaessa yrittää sit säätää paremmaksi jotenkin tätä. Kolme viime päivää ollut nuhaa niin se heikentänyt myös yöunia niin mahdollisesti se vaikuttaa myös päikkäreihin. Ja toissapäivänä tuli se rokotekin. Yöunet olleet onneks ihan ok ekan pätkän osalta mut sen jälkeen ollut levotonta kun reppanalla on nenä niin tukossa. Keittosuolanenäsuihke ja pikkuniistäjä käytössä mut eipä ne kauheasti auta.

Ai niin, vähänkö ärsyttää ja myös huvittaa, vertasin ja totesin et Muumin koon 68 yökkäri, äp koon 62/68 yökkäri ja Hillan koon 74 yökkäri ovat kaikki samankokoisia :eek::D
 
Äh, unohdin soseistakin mainita... Me aiotaan tehdä itse mahdollisimman paljon mut ei olla fanaattisia ja jos ollaan reissussa niin mennään purkkiruoalla. Ja saatan jotain hedelmäsoseita varsinkin ostaa kaupasta, täällä kun ei kovin monipuolinen tarjonta kuitenkaan oo tuoreissa kotimaisissa eikä meillä oo muuton takia yhtään marjoja pakastimessa. Mut ruokasoseet ois tarkoitus tehdä itse, me kun muutenkin tehdään ruoka lähes aina täysin itse. Ei taideta jaksaa sormiruokailla ja mua se nyt ahdistaiskin liikaa.
 
Onhan tässä itekkin hermoillut millon mistäkin. Mulla johtuu siitä, että tää on perus kitinöistä huolimatta tosi helppo vauva. Sit miettii onko kaikki ok kun toinen tyytyy nätisti illalla nukkumaan ja käyn tarkisteleen hengittääkö. :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja mä tarkistelen myös :D

Oon niin väsynyt ja myös vähän masentunut, yöt olleet ihan kamalia itelle viime päivien ajan. Oon nukkunut alle 2 h pätkissä vain. Neitillä nuha jatkuu, en tiiä johtuuko siitä tai rokotuksesta tai mistä mut hän sit sen ekan pätkän nukkuu jotenkuten 5-6 h putkeen ja loppuyön parin tunnin pätkissä ja välissä kukkuu hereillä ja sit kohta kätisee ja häntä pitää yrittää nukuttaa. Ai helvetti :unsure: En jaksa yhtään tällaista, mulle sopii vaikka vähän (~5 h) yöunta tunneissa kunhan se on yhtäjaksoista mut tällaisilla pätkäunilla mä en toimi ollenkaan... Menisin itekin samaan aikaan nukkuu ku vauva mut en saa unta enää kovin helpolla väsymyksen takia enkä ainakaan klo 20 :unsure: Pitänee kysyä voisko joku lääkäri tk:sta kirjoittaa vaikka nukahtamislääkkeitä että saisin tän pahimman väsymyskierteen katkaistua. Pitää yrittää kyllä myös myöhäistää vauvan yöunille menoa vaikka sit jäiskin illasta oma aika vähemmäksi, priorisoin kyllä unet sen edelle. Toivottavasti tää on jokin pian ohimenevä vaihe. En viitsisi viedä osteopaatille kun se maksaa sen 50 € mut sinne sit jos ei ala mennä ohi. Se kyllä aina sanoo et lapsella kasvu niin nopeaa ja tulee rokotuksia ym. et joutuu pientä lasta usein käyttämään siellä et tilanne pysyy hyvänä... Pieni hinta sit lopulta toi 50 € jos sillä sais taas unet kuntoon mut ootan nyt et toi nuha menis eka ohi.

En tiiä johtuiko väsymyksestä vai oliko vain huonoa tuuria mut eilen oli jäätävän liukas keli, jäätä siis alla ja vettä päällä, ja mulla meni yhdellä tosi uraisella tiellä auto kokonaan ojaan, takapenkillä täys miehitys o_O Kellekään ei käynyt kuinkaan koska oja oli matala ja luminen ja vauhti tössäs siihen lumimassaan ja vauhtia oli ylipäätään alle 40 km/h. Mut auto piti hinata pois sieltä ja kuskin vieressä oleva ovi oli lumen takana eikä sitä saanu auki. Vauva oli kaukaloineen aivan kallellaan. Lapsille ei onneks iskeny mikään hysteria päälle ja mies ja hinausauto ehti pian paikalle ja me käveltiin siitä lähellä olevaan kauppaan oottelemaan mut silti, ihan kauhee juttu, tuonkaan takia ei uni oikein tullu illalla :cry: Yks siihen pysähtyneistä sano et tuli kattomaan tilannetta ku näytti et kuski ois saanu sairauskohtauksen. Vähänkö nyt sit pelkään et onko jokin vikana tai nukahdinko tms... Muistan että auton jokin rengas tökkäs jäiseen reunaan ajouran vieressä ja sitte lähti keula heti kohti ojaa enkä ehtinyt ku ottaa jalkaa kaasulta. Mut en muista mitä sitä ennen, kunhan olin vain ajanut, en muista mitään erityistä. Mistäpä sen tietäisin jos oiskin ollut keskittyminen heikkoa. Ei tietenkään nyt yhtään ahdistaa ajaa kun taas aivan väsyneenä alkaa tää päivä, kohta pitäs lähteä verikokeisiin toiselle puolelle kylää o_O Tänään ei ilmeisesti kuitenkaan oo niin liukasta. Mut joo, tämmöstä vauva-arkea tänne :unsure: onneks on vuosi vaihtumassa, mua piristää lähestyvä kevät, se on mun lempi vuodenaika koska inhoan talvea :D
 
@Lukka no jopas on kökkö univaihe menossa. Täälläkin nukkui vähän huonommin viime yön, syönnit 01 ja 4.30 ja nyt ollaan jo aamupalalla. Kävi kyllä nukkuun käytännössä jo ennen kuutta kun nukahti autoon, sit vaunussa nukkui tallilla kun sisko ratsasti, sit siitä kotiin, herra söi ja nukahti omaan sänkyyn siinä kasin aikaan. Hurjan kuulosta toi sun väsymys, toivottavasti saat siihen apua pian. Onneksi oli taas onni onnettomuudessa auton kanssa.
Meillä myös vähän nuhainen vaiva, ei silleen kunnolla mut varsinkin aamusin kuulostaa vähän olevan.
 
Voi ei @Lukka, onneksi olette kaikki kunnossa. Se on pääasia!

@tikkunekku90 meillä menee kans varmaan litran verran maitoa vuorokaudessa. Kerralla menee noin 100-150 milliä. Aloitamme soseet ihan piakkoin. Pikkuherra painoi silloin 3kk neuvolassa vähän enemmän kuin teidän neiti. Päivät syö kahden tunnin välein. Tosin jos nukkuu pitemmät päikkärit niin sitten pitempi tuo ruokailuvälikin. Aloitan hedelmäsoseilla kiinteät. Kasvisruoat teen sitten itse.

Meillä kynsitään naamaa vaikka kuinka koitan katsoa, että on lyhyet kynnet. On kyllä melko näköinen välillä. Tumput ei pysy kädessä. En tiedä mitä tuon naamaan hieromiseen keksisi...?

Lelut pysyy hienosti kädessä. Edelleenkään ei ole kiinnostusta edes kyljelleen yksin menosta. Autettuna saa aika hyvin punnattua itsensä masulleen ja viihtyykin siinä virkeänä joitakin aikoja. Eilen herra huomasi kunnolla, että kiljumallakin voi jutella. Voi mun korvaparkoja. Ihanan kuuloista vauvan nauru. Saa hyvälle mielellä itsenikin. Vauvaa naurattaa tutut laulut, oma kuva, leikit jne. Yöunille ei alkais millään enää kiltisti. Ei malta ja sinnittelee viimeiseen asti. Tuttia ei koskaan ole hyväksynyt. No vaunuihin hyssyttely ja siitä omaan sänkyyn nostaminen on nyt ainut keino pitää naapurisopu täällä :)
 
@Lukka ja kaikki muut kanssasisaret, hyvää uutta vuotta! Tosi ikävää teillä toi unirytmin muutos ja sun väsymys. Mutta jos jotain oon vauvoista tässä oppinut niin sen että jos tänään on kaikki helppoa ja kivaa nii ja huomenna voi olla kauhua tai toisinpäin eikä mikään vaihe kestä ikuisesti, ei hyvä eikä huono. Eli nauttikaamme hyvistä hetkistä ja jaksakaamme niiden voimin huonot :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Hyvää uutta vuotta kaikille täältäkin :)

Ja @tikkunekku90 jeps just noin se on (y) Isompien lasten kans myös. Onneksi :D Meillä onneks näyttäisi nuha parantuneen sen verran että rinnalla olo ei ollut yhtä tuhinaa ja neiti nukkui taas tosi hyvin, heräs klo 3 ja 6 ja nukkuu yhä vaikka simahti illasta ennen klo 20. Ilta oli haipakkaa ja oli kummit kylässä niin tais olla vähän väsy. Meidän neiti ei oikein enää meinaa alkaa päikyille jos on ympärillä yhtään hulinaa...
 
Uuden vuoden toivotukset täältäkin!
@Nyytti19 ei oo kyllä mitään vinkkiä antaa naarmujen välttöön, meilläkin vähän väliä joku vekki jossain mutta huomattavasti vähempi kuin sillon alussa kun oli pakko pitää kädet suojassa. Ei oo siis nyt mitään tumppuja käytössä, ei siinä määrin häärää enää tuon naaman parissa. Ei niitä kynsiä varmaan saakkaan niin lyhyiksi ettei jostain kulmasta raapis itseään.
Vauvan nauru on kyllä ihanaa ja ihan se pelkkä hymykin, oma mieli ja jaksaminen kohenee heti.
Mitähän mun piti muuta kommentoida, enpäs muista, täytyy palata asiaan.
Mies on ollut muuten jonkin verran osallistuvampi nyt lomallaan, jäkätys etukäteen on tuottanut jotain tulosta ”tämä ei ole mikä tahansa loma..” Tekee kyllä normistikkin ruokaa ja on nytkin tehnyt mut on oma-aloitteisesti useamman kerran huomioinut myös vauvaa. :ROFLMAO:(y)
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Hyvää uutta vuotta! Kiitän viime vuotta. Me täällä kaikki saimme viime vuonna maailman parhaimman lahjan elämältä. Vaikka mahtui vuoteen kyllä suruakin...

@tikkunekku90 annatko lisäksi d-vitamiinia vauvalle? Minä jätin sen pois, kun huomasin saa jo riittävästi korvikkeesta. 10 mikrogrammaa kait se päiväsuositus on ja yli menee.
 
@Nyytti19 itseasiassa mietin tota d-vitamiini asiaa yks päivä, vähän vaihtelevasti oon muutenkin antanut kun en oo muistanu tai sitte tauottanut tarkoituksella (ja neuvola th:n "hyväksynnällä") rota rokotteiden yhteydessä kun muutenkin oli ihan riittävästi vatsavaivaa. Varmaan vois jättää pois jos täysin korvikkeella mennään? Mitä korviketta annat? Meillä menee NAN. Kokeilin arlan luomua ja tuutia mut molemmista tuli kauheet ilmavaivat, tuo toimii meillä.

Mites muuten toi nukkuma asento sitten kun vauva alkaa kääntymään? Nythän ohje on nukuttaa selällään ja niin meillä onkin nukuttu paitsi joskus päiväunia valvotusti kyljellään. Nyt hankin sellaisen kylkimakuu tuen niin siitä ei kyllä millään pääse vatsalleen tässä vaiheessa vielä ja uskaltaa nukuttaa sen kanssa hyvin päivällä. Nyt ollaan taas harjoiteltu päiväunia sisällä ja oon ihan ihmeissäni kun oon onnistunut siinä. Eka nukkuu sen 30-40 min ja herää mut en oo heti nostanut ylös vaan käyny työntää vaa tuttia suuhun ja hyssyttää joitakin kertoja niin parhaimmillaan on menny sit vielä 2h pätkä tuohon lisäksi :)

Täällä on ollut kyllä niin ihana hyväntuulinen neiti muutaman päivän ajan että en kestä :love: eka yökyläily mummolassakin uuden vuoden aattona meni hienosti ja äiti ja isi pääsi yhdessä vaihtamaan uuden vuoden ystävien seuraan. Neiti oli nukahtanut klo 22 kiltisti mummon luokse ja heräs klo 4 syömään kun oltiin jo miehen kanssa takas hänen luona :)
 
@tikkunekku90 oi, mahtavaa noi päikkärit! :) Meillä meni tiheän imun kauden myötä päikkärit ihan hankaliksi ja nyt oon pari päivää suosiolla kärrännyt tytön vaunuissa ulos, että nukkuis kunnolla :whistle: Sisälle ei meinaa millään nukahtaa ja sit lopulta vain huutaa kun on jo niin yliväsynyt. Eilen sitten kävelin itse 8 km kun tyttö oli kahdesti vaunuissa päikyillä :D Pitänee ostaa itkuhälytin ja harkita et jättäs ulos nukkuu. Hirvittää vain ajatuskin jättää yksin ulos, aina on niitä sairaita ihmisiä jotka saa päähänsä vaikka varastaa toisen vauvan... Toisaalta mikäs mun nyt on ulkoillessa, raskauskilojakin on vielä 7 kiloa jäljellä :eek:(n) Ja toivon että tää päikkärihomma on jokin vaihe ja unet löytyy taas sisälläkin ennen pitkää... Yöllä onneks neiti nukkuu aivan superisti, nyt menny taas kolme yötä niin että herää vasta klo 4 maissa ekan kerran, aivan luksusta. Ja nukahtaa siinä klo 20-21. Oon itekin mennyt unille klo 22-23 niin oon saanut hyvät unet!Helpotta kyllä kovasti oma olo sen myötä :) Eilen aloitettiin vihdoin d-vitamiini vauvalle eikä ainakaan vielä tullut mitään oireita. Edellisetkin kestäneet niitä tippoja tässä iässä hyvin. Itehän oon syönyt koko ajan 150 mikrogrammaa d-vitamiinia, sen on todettu riittävän myös imetetylle vauvalle mut aloitetaan ihan kaiken varalta tipat myös vauvalle suoraan nyt kun on vähän enemmän ikää eikä pitäs enää tulla oireita, toivotaan.
 
@Lukka en tiiä millanen teidän kodin ympäristö on, mut meillä on tällei aika "sumpussa" asunto, paljon liikennettä ja ihmisiä ympärillä. Onneks piha kuitenki suht suojaisa pensasaidan ansiosta. Laitan tytön vaunuihin ihan takaoven ikkunan alle ja jätän vaunuverhon vähän raolleen jolloin näen ikkunasta suoraan vaunuihin ja vauvan kasvot. Lisäks meillä on hyvä itkuhälytin, jonka laitan vaunuihin. Hälyttimestä kuuluu ihan jo sekin jos neiti korjaa asentoa vaunuissa sellaisena kahinana ja aina kun kuuluu jotain voin helposti ikkunasta tarkistaa tilanteen. Kaikkia hulluja on kyllä varmasti liikenteessä mutta koen tämän meidän ratkaisun kuitenkin turvalliseksi.

Minusta näin pienen kanssa on tärkeintä että ylipäätään nukkuu ja jos se tällä hetkellä on vaunut niin minusta sitten eiku ulos vaan. Ensi viikolla se voi taas olla oma sänky ja sitä seuraavalla joku muu paikka. Meilläkin eka nukuttiin päikkärit ihan missä vaan, sitten sängyssä, sitten piti päästä ulos kun sisällä ei tullut mitään ja nyt taas hetken on onnistunut sisällä. Kun yöt menee sängyssä nii musta se on pääasia :) tiiän niitäkin ketkä pitkin yötä ajelleet autolla ympäriinsä kun vauva nukkuu vain autossa. Että siihen nähden menee ihan hyvin :ROFLMAO:
 
Meillä on nyt ollut niin huonotuulisia päiviä että huh huh joten nautihan @tikkunekku90 luksus hetkistä. Mahtuuhan meilläkin hymyä päivään ja nauruakin mutta ai että mä oon väsynyt tohon käninään. Ihan heti kun känkätys alkaa niin tunnen oikeen sellasen fyysisen väsymys aallon pyyhkivän yli. Kyl se heti muuttuu taas itelläkin hymyyn kun herran mieli kirkastuu mutta on se kuluttavaa toi märinä. :ROFLMAO::poop:

Meilläkin nyt päiväunille nukahtaminen helpottanut sisällä myös. Samalla kaavalla simahtaa päiväunille sänkyyn kun yöunille.

Kyllä se ulkoilu tekee päällekkin hyvää @Lukka Tai mulla ainakin nuppi ihan jumissa jos ei pääse ulkoileen. Mulla enään vajaa 2 raskauskilo jäljellä. Mutta entistä pudotettavaa on sitten senkin edestä. Ja sitä tässä tarkoitus työstää myös.

Meillä tulee hei huomenna 4kk täyteen (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mun on kans päästävä ulos kerran päivään. Oon vauvan syntymästä saakka kävelly vaunujen kanssa ainaki sen 4 kertaa viikkoon noin tunnin lenkin. Mulle ei paljoo tullutkaan kiloja ja nyt painan 4kg vähemmän ku ennen raskautta. Kaikki lihakset katos johonki aika tehokkaasti tossa :cautious: tarkoitus ens viikolla aloittaa taas salilla käyminen, saa nähdä miten jumissa oon ekojen kertojen jälkee :ROFLMAO:

@Veeja nautitaan (y) kokemuksesta voin jo nyt sanoa että eiköhän se huutokonsertto palaa ohjelmistoon taas tässä viikon sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja ja Lukka
Meillä huudetaan hyvin vähän joten siinä mielessä päästään hyvin helpolla. Ei tuo itke kuin yliväsyneenä ja sitäkin sattuu harvemmin. Nyt vihdoin on vähän hahmottunut rytmi elämään myös päikkäreiden osalta ja suunnilleen tiedän milloin neiti väsähtää. Yhdet päikkärit tippu pois, yöunien jälkeen jaksetaan valvoa parikin tuntia jo. Ekat päikyt on ollut nyt klo 10 jälkeen ja tokat klo 14 jälkeen. Illasta sit nukkuu sylissä jos nukkuu. Koetan kyllä vähän kattoa ettei aivan kauheasti nukkuis enää klo 18 jälkeen mut eilenki nukku klo 18-19.25 ja silti simahti yöunille klo 21 :eek: Ja oli nukkunut kahdet reilun tunnin päikyt vaunuissa kuitenkin. No, ei siinä yhteensä liikaa päikkäritunteja tuu.

@tikkunekku90 joo just toi, sama se nyt sitte mennä vaikka ulos kunhan nukkuu, itsekään en jaksa yhtään kuunnella kitinää ja itkua jos vaan mitenkään voin siltä välttyä. Ja mä oon kuullu myös sellaisista vauvoista joille ei ees autoilu riitä vaan pitää olla mukulakivikatu jolla ajella jotta vauva nukkuu :ROFLMAO: No hyvä ite naureskella, todellisuudessa toi ois kauheeta. Jösses, siinä ehkä on jo aika pinna kireällä... :unsure: Eihän tässä tiedä itse mitään oikeasti vaikeista tilanteista koska on jostain tuntemattomasta syystä sattunut saamaan tollasen terveen ja iloisen palleron :love:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä näin jälkikäteen ajatellen ekat 6-8 viikkoa oli pelkkää itkua. Sillon kai jotenkin ajattelin että vauvat itkee jne. kun en tiennyt paremmasta mutta nyt tajuan kuinka raskasta se olikaan. Ja tosiaan siihen itkuun varmasti liittyi se mistä murehdin aiemmin eli vauva oli aika poissaoleva ja hymyt ym. tuli vähän myöhemmin kuin muille. Siksi nykyisellään yritän heti keksiä ratkaisuja jos alkaa mennä itkun puolelle useampi päivä, en halua enää siihen pisteeseen että saan olla huolissani tytön kehityksestä kun kaikki aika ja energia menee itkeskelyyn. Meillä tosiaan hyvät päiväunet on avain onneen ja niistä koitan pitää kiinni, olipa sitten ulkona tai sisällä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Onpa täällä tutun olosia vaiheita liikkeellä. Meillä meni joulu tiheän imun kauden selättämisessä. Kai neiti oli kuullut että jouluna ahmitaan :LOL: Unet meni silloin myös vähän sekaisin mutta nyt ollaan taas ruokailtu ja nukuttu tuttuun tahtiin mikä oli ennen tiheää imua. Mikäköhän vaihe tulee seuraavaksi, 4kk hulinat.. Se on sen ajan murhe, täytyy nauttia hetkestä :D

Kohta tulee 4kk täyteen ja me aloitetaan maisteluannokset. Meinasin tehdä soseet itse sen mukaan mitä jaksaa :) neuvolasta suositeltiin aloittamaan peruna-porkkana yhdistelmällä ja muutenkin vihanneksia. Onko muilla minkälaisia ajatuksia kiinteistä, millä meinasitte aloittaa? (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka sulta pitikin kysyä, että minkä kokoinen pää teidän tytöllä oli 3 kk neuvolassa? Kun muistaakseni hällä oli vähän reilunkokoinen pää syntyessään. Meillä oli 35cm syntyessä, tosin meni sen verran suipoksi synnytyksessä että luulen melkei 36cm olleen lähempänä totuutta. Nyt 3 kk neuvolassa 42,2 cm joka yläkäyrällä. Ja kun neiti ei oo mikään kovin pitkä nii th tosta mainitsi että keskivertoa isompi pää. Tosin isällään on myös. Mietin vaa, että miten toi on menny teillä kun lähtökohtaisesti oli jo reilua kokoa?
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka sulta pitikin kysyä, että minkä kokoinen pää teidän tytöllä oli 3 kk neuvolassa? Kun muistaakseni hällä oli vähän reilunkokoinen pää syntyessään. Meillä oli 35cm syntyessä, tosin meni sen verran suipoksi synnytyksessä että luulen melkei 36cm olleen lähempänä totuutta. Nyt 3 kk neuvolassa 42,2 cm joka yläkäyrällä. Ja kun neiti ei oo mikään kovin pitkä nii th tosta mainitsi että keskivertoa isompi pää. Tosin isällään on myös. Mietin vaa, että miten toi on menny teillä kun lähtökohtaisesti oli jo reilua kokoa?
Meidän neitillä tosiaan oli syntyessä merkattu py 37,6 cm mut sit toisaalta 2 vk iässä py oli 37,4 cm. En tiiä johtuuko mittausvirheestä vai pään muotoutumisesta. 2 kk vanhana py oli 40,6 cm ja nyt 3 kk iässä 41,5 cm. Pituutta on tullu enempi ku lisää senttejä päähän mut on tuo py silti yli keskiarvon. Mut ei siis oo kasvanut siihen tahtiin ku ois voinu aatella... Mulla kans miehen lakin koko on sitä luokkaa et pitää lakin olla kaupan isointa kokoa et mahtuu :D Itellä on suht pieni pää.
 
@Lukka okei, teillä kuitenkin siis pienempi kun meillä. Voi tosin varmaan pään muoto myös vaikuttaa mittaan, meillä on selkeästi takaraivoa tytöllä kun monella vauvalla tuntuu tässä vaiheessa olevan aika tasainen takaraivo selällään makoilun vuoksi. Saa nähdä mihin mittoihin tuo kasvaa nyt 4kk neuvolassa. :unsure: mitäköhän sitten jos paukkuu kaikkien käyrien yli?
 
Viimeksi muokattu:
@tikkunekku90 aniharvoin pään koossa on mitään varsinaista "vikaa". En ois huolissani, koska teilläkin geenit selittää. Meillä on nukuttu kyljellään niin paljon että oisko siksi takaraivo pyöreä. Ei tuo millään pysy täysin pää suorassa nukkuessaan, aina se kääntää sitä jommalle kummalle puolelle. Ja pitkään nukutin kyljelleen koska ei siinä säpsähtänyt yhtä paljoa ja puklas paremmin ylimääräiset ulos eikä ollut pelkoa et vetäisi ne henkeen. Nykyään laitan selälleen ja neiti sit kääntyy miten haluaa. Mut takaraivo on minusta oikeinkin kauniin pyöreä ja pää muutenkin sopusuhtainen mun silmään.

Huoh, edelleen jatkuu unet klo 4 asti... Mut viime yönä tuli imetyksen päätteeksi neitillä isot kakat niin siitäkös hän virkustui kun käytiin ne hoitamassa, nukahti vasta klo 5 maissa häsellettyään sitä ennen tunnin meidän välissä peittoja potkien ja omia juttuja höpöttäen :sleep::cautious::love: Sitte riittikin unta puoli kahdeksaan... Ja vaunulenkin jälkeen nukkui pari tuntia sisällä vaunukopassa (y) Ei todellakaan kovin usein mut joskus käy noinkin.
 

Yhteistyössä