Syyskuiset 2019

Sanopa muuta, itekin hätkähdin jo sitä että eivät enää yritä estää synnytyksen käynnistymistä. Onhan vielä aikaa siihen että vauva ois täysiaikainen mut jotenkin ihan huikeeta että meidän pallero on jo niin "iso" että saa syntyä :love: Ei malttaisi enää millään odottaa millainen tyyppi sieltä oikein tulee :)

Joko teillä muilla on nimiä mietittynä vauvalle? Minkälaisia nimiä haluaisitte antaa? Me jahkaillaan muutamien nimien välillä ja mietitään oisko vielä jokin muu nimi mitä ei olla hoksattu :D Ei haluta liian tavallista mut ei ehdottomasti myöskään mitään outoa nimeä jota lapsiparka sais koko ikänsä tavata kirjain kerrallaan. Ite en tykkää myöskään sellaisista teennäisen kansainvälisistä etunimi-sukunimi-yhdistelmistä koska meidän perhe ei oo yhtään kansainvälinen vaan ihan supisuomalainen ulkonäköä ja sukunimeä myöten niin vähänkään eksoottinen nimi kuulostaisi tosi mauttomalta... Eniten yhteisesti miellyttäisi Aava, Venla, Viivi, Vilja ja Hilda. Mä tykkäisin myös Ellistä, Eevistä ja Ninnistä mut mies ei. Toiseksi nimeksi haluaisin Kristiinan koska se on myös mun toinen nimi. Jos tää vauva onkin synnyttyään yhtäkkiä muuttunut pojaksi niin sit meillä ei oo mitään aavistusta mikä ois sen nimi, pitää miettiä sitä sitte :whistle:
 
Mulla on supistellut tosi varhaisista viikoista lähtien. Olisiko ollut jo rv 16 ensimmäiset, mut kuitenkin reilusti alle 20 viikolla alkoi. Nykyisellään kun supistaa niin mukana myös kipeitä. Pitkin päivää saattaa olla, painottuvat enimmäkseen iltaan. Selkeästi riippuu päivän aktiivisuudesta määrä. Supistus tuntuu kireänä tunteena koko vatsassa. Ei voi kunnolla liikkua. Kipeät tuntuvat alavatsalla/alaselässä/alapäässä ja laittavat jo nyt vähän puhalteleen. Synnytyssupparit estävät sitten jo puhumisen (ainakin järkevän sellaisen) ja liikkumisen lähes täysin mulla. Sellaisilla säännöllisillä tuli viimeksi lähdettyä sairaalaan. Salissa neljä tuntia ennen synnytystä.

Meillä ei ole mitään tietoa eikä tuntumaa nimestä. Mikään ei tunnu miellyttävän. Eli otetaan mielihyvin vastaan pojalle nimiä. Tykkään perinteisistä nimistä mutta avoin kyllä kaikelle kunhan nimi joskus saadaan päätökseen.

Tänään eka päivä, kun piti ihan tosissaan liikelaskentaa tehdä. Oli ihan unimaailmoissa koko aamupäivän pienoinen. Puolen päivän jälkeen sitten jo mieli tasaantui minulla, kun kunnon liikkeitä alkoi tuntumaan.
 
@Lukka jos oon ymmärtänyt oikein niin oot muutamassa ylimääräisessä ultrassa käynyt rakenneultran jälkeen? Ootko kysyny sukupuolta? Mulla on itellä ollu tarkoitus varmistaa kaks viimeisintä kontrollikertaa että onhan tää pysynyt tyttönä, mutta sitten kun oon vaan keskittynyt siihen mitä lääkäri kertoo lapsen tilanteesta ym. niin unohtunut koko asia ja muistanut vasta käynnin jälkeen, että ainiin! Meillä on tytön nimi 99% varmasti päätetty, jos tää onkin poika niin ei mitään hajua mikä nimi voisi olla. Halutaan suht lyhyt ja sillä tavalla kansainvälinen nimi, että käytännössä missä tahansa maailmalla pitäisi tämä nimi tunnistaa naisen nimeksi sekä luultavasti myös osata jollain tavalla lausua :)

@Nyytti19 meilläkin oli tänään vähän normaalia hiljaisempi päivä (n) liikkeitä on kyllä tullut pitkin päivää, mutta ei sellasta mylläystä kuin yleensä. Tähän yhdistettynä supistelu ja toi runsas vetinen valkovuoto niin meinasin jo soitella synnärille :unsure: huomenna jos on samanlaista niin kysyn kyllä oisko tarpeen tarkistaa tilanne jos toi vuoto onkin lapsivettä..
 
@tikkunekku90 sama, oisin voinut kysyä mut sitte on ollut niin muut asiat mielessä et oon unohtanut. Enkä tiiä olisivatko kertoneet, ainakin se yks ultra tehtiin todella nopeesti eikä katsottu kuin kohdunsuun tilanne. Se oli silloin kun nää supistukset alkoi, vähän ennen rakenneultraa. Sen jälkeen vauvan asento on tarkistettu neuvolassa ultralla, sekin nopeesti vain. Rautatiputuksessa katsottiin tosi huolella ja mitattiin ym., siinä ois pitäny saada suu auki mut katselin itekin vain niitä mittoja niin en tajunnut. Perjantaina stressasin supistuksia niin meni ohi sekin ja se oli vähän kiireisempi hetkikin, koska oli päivystyksessä. Näillä viikoilla muuten vauva on jo niin iso että ultranäkymät on ihan erilaiset ku rakenneultrassa vaikka. Yhdellä hetkellä näkyy tyyliin korkeintaan osa yhdestä raajasta tms. :D Sellaista söpöä vauvan kokonaiskuvaa ei enää pääse ihastelemaan ku toinen on jo niin iso :love:

Huoh, 34+0 nyt myös täällä (y):)
 
@Lukka totta, meilläkin viimeeksi kun lääkäri yritti ottaa kasvoista kuvaa niin näkyi tyyliin pelkkä nenä :LOL:

Oon seuraillu omaa painonnousua koko raskauden ajan niin, että paino aamulla aamupissan jälkeen ennen kun oon syöny tai juonut mitään. Nyt ei ole tapahtunut painossa minkäänlaista kehitystä melkein 3 viikkoon (n) syön kyllä mielestäni ihan hyvin mutta voiko olla, että lapsi ottaisi nyt sen kaiken ylimääräisen itselleen vai pitääkö tästä(kin) olla huolissaan? Nyt kokonaispainonnousu raskauden aikana 8kg kun viikkoja 35+2. Onko kellään kokemuksia tälläsestä että loppuraskaudessa paino ei enää nouse?
 
@tikkunekku90 mitä oon lukenut niin osalla paino ei nouse ihan raskauden lopussa enää juurikaan mut oon käsittänyt et se on sit vähän ennen synnytystä yleensä näin. Mullakin ollut kahdessa ekassa niin et paino ei oo rv 39-41 enää paljoa noussut. Tässä kohtaa vauva kerää vielä aika reipasta tahtia lisää painoa niin monilla odottajilla vielä paino nousee. Mut eihän me kaikki olla samanlaisia, ihan hyvin voi olla että vauva kasvanut ihan normaalisti ja sulta lähtenyt varastoista se vauvan kasvun verran. Varmaan parhaiten ultrassa tai kätilön tunnustelulla selviää vauvan painoarvio ja sitä kautta vois arvioida onko vauva kasvanut tarpeeksi. Voithan kysyä neuvolassa ens kerralla, kai ne osaa arvioida tarviiko enempi huolestua... Muuten, siitä lapsivesiepäilystä, taitaa olla aika yleistä, vv voi hämätä, mut kannattaa silti kysyä siitäkin. Ainakin jos enempi alkaa tuntumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla noussu paino 10kg ku 4vkoa nyt laskettuun, mutta pari vkoa menny ilman nousua. Ilmeisesti nopein painonnousu ohi. Viimeks tuli 12kg ja se lähti alle kk ja putos sitä enemmänki paino niin ei huolestuta vaikka tulis vielä lisää, ei oo muualle ku mahaan kertyny.

Meillä annettiin pojalle isän nimi kuten niillä suvussa tapana ja se on kaukana suomalaisesta.. suostuin lopulta vaikka olin koko raskausajan sitä vastaan. Nyt on mun vuoro päättää tytölle nimi, on pari nimeä mistä tykkään mutten oo ollu varma minkä haluan ja varsinkaan toisesta nimestä ei ole tietoa o_O kans aion laittaa sellaset että on helppo millä kielellä tahansa. Täällä nimi ei oo mikään salaisuus, se päätetään tyyliin jo ennen raskautta ja sitä kysyy KAIKKI kaupan myyjistä lähtien ja on suorastaan järkytys ku sanon etten tiiä. Sanon niin koska en halua kuunnella kommentointia asiasta niinku viimeks.

Mulla oli eilen kontrolli sairaalassa, sellanen missä käytiin läpi raskauden seurantatiedot kätilön luona ja synnytykseen liittyviä asioita. Tuntuu että kaikki menny erilailla ku viimeks, ei sillon ollu edes tällasta käyntiä. Verenpaine oli hieman korkea, alapaine yli 90, niin jouduin käyrille ja verikoe/pissatesteihin :cautious: ei mua itteä huolestuta ku on melkein aina vähä korkeaa verenpainetta muttei ikinä mitään ongelmia siitä. Tekivät myös pikaisen ultran ja sano että lapsivesi on just normaalin alarajalla muttei siitä muuta. Kesti niin kauan koko käynti (alko tunnin myöhässä) etten ehtiny jäädä oottaan tuloksia ku just oli varattuna matka, yheks yöks vain ja miehen työn takia. Mutta päätin hyödyntää viimeisen mahdollisuuden pitkään aikaan käydä sen mukana ja olla yks yö kahestaan, ekaa kertaa oli poika minusta erossa yön yli :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mulla on ens viikolla painokontrolli ultra taas niin siellä selviää sitten onko pieni kasvanut. Jotenkin vaan stressaan tästä kun pelkään, ettei lapsella ois kaikki hyvin tuolla. :unsure: viimeeksi oli kyllä ihan hyvässä painossa mutta sillon mulla olikin paino noussut kontrollien välissä. Kattelin tota neuvolakorttia niin siellä on välissä 2 jaksoa jolloin mulla ei oo tullu oikeestaa ollenkaa painoa ja sitten taas pompsahtanut enemmän joten ehkä tää tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mä kävin tänään radi-kontrollissa. Painoarvio tytölle 2450g ja viikkoja 34+6. Aika jännittävää kun seuraava ultra 30.8. on sit synnytystapa-arvio ja luultavasti sit seuraavalla viikolla käynnistetään. :oops: Oon ravannut tuolla ultrassa neljän viikon välein viimeiset kolme kuukautta, eikä noiden mittojen ottaminen ole hirveästi mitenkään hätkähdyttänyt, mutta tänään gyne yritti kurkata pienen kasvoja ja rupesin heti itkemään ku näin pullakan posken muodon. :cry: Mut ei niitä kasvoja tosiaan enää oikein näe ku vauva painunu jo alas. Myös ajatus vauvasta mun miehen sylissä saa kyyneleet valumaan. Kamalia nää hormonit sellaiselle ihmiselle joka ei normaalisti edes hautajaisissa itke :LOL: varmaan vollotan nyt sit kolmenkymmenen vuoden edestä.. :LOL:
 
Neuvolalääkäri käynti takana. Paikat epäkypsät eli ei ihan heti ole tulossa. Oikein päin on muttei vielä kiinnittynyt. Ei kuitenkaan pitäisi enään kääntyä.

Vaihdoin neuvolatätiä samalla:D Joskus aiemmin kirjottelin etten ihan ollut samoilla aalloilla sen kanssa ja nyt osu niin mukava kohdalle ja sille mun omalle ei olis vapaata aikaa taaskaan saanu ens käynnille niin tää sit halus antaa mulle ajan et ees vähän samoja tätejä tapais niin tuli sitten puheeksi tää vaihtokin. Oon tyytyväinen :whistle:

Tuli tosta ultrasta mieleen kun lääkäri pikaseen ultras niin oli hassu kun kysyi onko sukupuoli tiedossa, sitten näytti ruudulta ilmiselvät kivespussit ja itse siittimen. :ROFLMAO: Ja just niinku joku kirjotti että kuvassa näkyy tässä kohtaa tyyliin nenä kun on niin isoa ja selvää niin uskon kyllä itsekin ettei tää tytöksi tästä enää millään muutu:ROFLMAO:

Palailen kun tulee taas mieleen mitä pitikään kommentoida.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Oi, ihania kuulumisia @Viltti-tossu :love: Onhan tää aika liikuttavaa aikaa monella tapaa. Mullakin tulee usein tosi liikuttunut olo kun bongaan vatsanahkani läpi pienen jalkapohjan, se on vain niin söpöä. Monesta ns. pikkujutustakin saattaa alkaa itkettää. Hyvässä ja pahassa.

Ite aloin aamulla itkeä kun tuli riitaa ihan tyhmästä asiasta ja kun kaikilla meni lopulta hermo... Mies oli olettanut että 3- ja 5-vuotiaat saa klo 7 aamulla päivähoitokuntoon ja ulos ovesta 5-10 minuutissa ja esikoinen vetikin herätyksestä ja kiireestä hirveät raivarit, hän kun ei ole tippaakaan aamuihminen, niin soppa oli valmis. Ite olin vihainen ku toinen ei voi etukäteen tiedottaa minä aamuna lapset pitää saada normia aiemmin liikkeelle.

@Daisy85 mekin halutaan sellaiset helposti lausuttavat nimet ja niin että kirjoitetaan samoin ku lausutaan. Toi on varmasti aika sovittelua kun pitää saada molempien makuun ja tottumuksiin sopivat nimet mut kivasti ootte jakaneet päätösvuorot :)Toivottavasti ei oo sen kummempaa tutkimustuloksissa, onneks sulla on jo aika hyvät viikot.

@Veeja ei se ehkä enää tytöksi muutu tuon jälkeen :LOL: Pitää kyl itekin kysyä näkyykö uusia ulokkeita jos vielä ultrataan ennen vauvan syntymää :D Mä muuten vaihdoin myös neuvolan tätiä ja itse asiassa koko neuvolaa ja oon ollut todella tyytyväinen. Uudessa paikkaa, jonne siis ollaan myös tässä justiinsa muuttamassa, mulle on osunut jo useampi eri täti ja ne on kaikki olleet sata kertaa mukavampia ku edellisen paikan yrmy, joka joka kerta tivasi et miks syön rautaa ku en tarvi. Pitäs varmaan infota sille että kävin justiinsa rautatiputuksessa kun se mun syömä rautalisäkään ei ollut tarpeeksi. Ymmärtäisin jos se ois ollut joku vasta uransa aloittanut mut ei, hapan, työhönsä kyllästynyt täti-ihminen se oli. Ja lisäksi töykeä ilmeisesti lähes kaikille. Varmaan kunnassa kiva tollanen ku ovat sen kerran virkaan ottaneet niin eivät pääse eroonkaan millään.

Pitäis jaksaa pakata vielä muutamia laatikoita mut iski väsy. Kukas muu se täällä olikaan muuttamassa? Miten on menny? Meillä on pari viikkoa muuttoon ja laatikoita pakattuna noin 30. Vielä ois jäljelläkin pakattavaa, yhtäkään astiaa en esimerkiksi oo pakannut :whistle:
 
@Lukka Me muutettiin kk sitte ja vaikka en ollu paljoa valmistellu muuttoa niin lopulta meni kamat kasaan ja uuteen kotiin muutamassa tunnissa.. Hankala oli etukäteen pakkailla paljoa ku oli niin pieni asunto ettei ollu ylimäärästä keittiötarviketta tms niin kaikki oli käytössä muuttoon asti. Huonekalujen osalta pääs helpommalla ku ne ostettiin etukäteen uudet ja jätettiin entiset uudelle vuokralaiselle niin ei tarttenu viedä mitään kovin isoa uuteen kotiin. Vieläki puuttuu paljo laittamista mutta kaikki tärkein on ja ihana ku on vihdoin hyvin tilaa :rolleyes:
 
Mä kävin tänään radi-kontrollissa. Painoarvio tytölle 2450g ja viikkoja 34+6. Aika jännittävää kun seuraava ultra 30.8. on sit synnytystapa-arvio ja luultavasti sit seuraavalla viikolla käynnistetään. :oops: Oon ravannut tuolla ultrassa neljän viikon välein viimeiset kolme kuukautta, eikä noiden mittojen ottaminen ole hirveästi mitenkään hätkähdyttänyt, mutta tänään gyne yritti kurkata pienen kasvoja ja rupesin heti itkemään ku näin pullakan posken muodon. :cry: Mut ei niitä kasvoja tosiaan enää oikein näe ku vauva painunu jo alas. Myös ajatus vauvasta mun miehen sylissä saa kyyneleet valumaan. Kamalia nää hormonit sellaiselle ihmiselle joka ei normaalisti edes hautajaisissa itke :LOL: varmaan vollotan nyt sit kolmenkymmenen vuoden edestä.. :LOL:

Onko sulla ruokavalio vai lääkehoitoinen radi? Ihmettelen vaan kun itsellä ruokavaliohoitoinen eikä ole ollut mitään painoarviointeja ja muita kontrolleja.. vain kerran diabeteshoitajalla ja siihen se sitten jäikin. Jotenkin ihan yksin jätetty tämän kanssa :(
 
@Lukka me ollaan kans muutettu. Onneksi sain pikku hiljaa kesälomalla pakkailla. Nyt en enää samaa showta jaksais. Edelleen on vähän vaiheessa tämä tavaroiden sijoittelu ja uusien osto.

@Ahmaliini eikö sulla ole edes puhelinkontrolleja dib.hoitajan kanssa?

-8 kuukautta takana, 1 kuukausi vielä edessä-
 
@Ahmaliini mulla myös ruokavaliohoitoinen radi, pääsin omaseuranta puuhiin yhdellä raja-arvolla:mad: En oikeen tiedä onko se ”yleisessä” tiedossa ees neuvolassa kun ei se eilinen lääkäri siitä mitään kysellyt ennen kuin ite otin puheeksi että arvot pysynyt hyvin rajoissa nyt kotimittauksissa. Käski vaan jatkaa mittailua loppuun saakka kun insuliiniresistenssi kasvaa raskauden loppua kohden. Ei kai(n) ole syytä suurempiin arvioihin sitten jos mittaukset on ok, sillonhan insuliini hoitaa hommaansa ja sokruarvot pysyy aisoissa eikä vauva sen vuoksi kasva liiaksi.

@Lukka me muutettiin vuoden vaihteessa.. joo vähän eri kun nyt, myönnän. Oon niin onnellinen et oli sillon eikä nyt. Mut pointti mitä piti sanomani oli et olin niin katki-poikki-kuollut sen jälkeen et mullahan meni joku 3kk kun en saanu yhtään mitään tehtyä. En ees imuroinut (mies sentään siivos), olin vaan jotenki ihan veto veks, no tietty siinä oli alkuraskauden väsymystä myös mitä en sillon ees viel tienny heti mut olin kyl poikki. Nyt ollu ihana kesällä laittaa paikkoja ja nauttia kunnolla uusista tiloista, oon suursiivonnu ja taas lähteny roinaa meneen vaikka muuton yhteydessäkin lens vaikka mitä. Meillä muuttoon liitty isompien koulunvaihdot ym et sekin toi meikäläiselle lisästressiä vaikka kaikki meni paremmin kun odotin mut jotenki siihen muuttoon liitty tosi paljon henkistä stressiä, ja ehkä enemmänkin kun fyysistä. Mut nyt ei kyllä laatikkosulkeiset nappais. Tsemppiä(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Ahmaliini mulla on tabletit ja insuliini käytössä, ja sen takia pääsin äitiyspolin asiakkaaksi. Oon ymmärtänyt Facebook-keskustelujen kautta, että ruokavaliohoitoiset eivät käy äippäpolilla eivätkä saa kokoarviota jos arvoissa ei ole mitään häikkää ja sf-mitta pysyy käyrillä. :cautious: On se aika kummallista mun mielestä, kun voihan se vauva siltikin kasvaa isoksi eikä sf-mitta kerro vauvan koosta mitään.
 
Kiitti muuttotsempeistä, niitä tarvitaan :D Toisaalta ihana laittaa kotia nyt vauvaakin varten, toisaalta ois mieluummin ottanut tän vähän aiemmin... Meillä tärppäs yllättävän nopsaan niin tulikin aika tiukka aikataulu mut jospa tässä ehtisi muuttaa ennen vauvan ilmestymistä :) Tän kuun lopussa meidän pitäs asua jo uudessa osoitteessa, näyttäisi valmistuvan ajallaan. Sehän se jännitti et jos jotain tulee ja aikataulu lykkääntyy mut nyt näyttää oikein hyvältä. Kunhan vain pallero ei synny liian aikaisin. No, ei kai, nyt ehkä vähän rauhoittunut tuo supistelu, ei ainakaan oo ollut mitään kipuja.

Ja sf-mitasta, se on kyllä ihan pelkkä arvio vauvan koon suhteen. Mulla oli edellisessä raskaudessa koko ajan tosi iso sf-mitta, hyvä että pysy normaalikäyrillä. Tässäkin raskaudessa näkyy kulkevan samoissa eli ihan sillä ylimmällä viivalla. Ja kuitenkin edellinen vauva oli syntyessään rv 40+4 "vain" 3,6 kg ja 49 cm ja tää syyskuinen oli viime ultrassa aivan keskikokoinen ja siis oletettavasti syntyessään samaa luokkaa ku edelliset eli sellainen 3,4-3,6 kg. Mulla nyt jostain syystä kohtu kasvaa niin komiasti eteen et sf-mitta on tollanen :D Paras ois kun ois kätilön ja ultran kans tehdyt kokoarviot. Oli aika vaikuttavaa ku esikoisen synnytyksessä pyysin kätilöä arvioimaan mun mahan päältä vauvan kokoa, silloin ei oltu ultrattu lopussa lainkaan. Kätilö sanoi et aika siro, sellainen 3,5-kiloinen. Neiti painoi sit 3,45 kg :p
 
Oli sitten ultra tänään ja kaikki hyvin pienellä, painoa 2,6kg eli tasan keskiarvoa ainaki tän maan mittapuilla :love:

Selvis myös että toissapäivän testeissä oli proteiini just yli rajan ja tänään korkeampi verenpaine ku ikinä (luulen että johtu lisäks hermoista ku alko puhua noista testituloksista heti) niin taas ”pääsin” käyrille ja testeihin sairaalaan.. paine oli korkea mutta laski siinä reilun tunnin mittailun aikana onneks riskirajojen alapuolelle.

Nyt sitte pissaa kerättävä 24h ja pe aamuna uusiks sairaalaan. Seuraavat että tartteeko käynnistää jossain vaiheessa jos riski nousee, mutta seki ois vasta ku vkot jo hyvin yli 37 niin ei periaatteessa huolta. Oishan se paljo parempi ku ei joutuis käynnistykseen mutta en nyt ala tästä ottaan liikaa stressiä, sehän vaan nostaa tuota verenpainetta :eek::ROFLMAO:
 
@Daisy85 paljonko sulla on viikkoja? Mua jännittää ens viikon painoarvio, lähinnä siis siltä osin että onko tää kasvanut tarpeeks. Mulla nousee aina verenpaine kun mitataan vastaanotolla. Sen takia mittailen kotona ja kirjaan tuloksia ylös, saa realistisemman kuvan todellisesta paineesta. Oisin muute ollu varmaa jo ajat sitte ties missä seurannoissa sen takia :LOL:
 
Yritin kans sanoa että oon tosi hermostunu niistä proteiineista ym mutta kuulemman silti liian korkea oli :unsure: eka mittaus oli muistaakseni 100/157 ja rajahan on 90/140. Tuosta laski sitte alle rajojen lopulta sairaalassa makoillessa. Tuntuu että mieski tässä vaan nostaa mun verenpainetta typerillä kommenteilla ym :cautious:

Oon nyt 36+2, maanantaina 37vkoa täynnä :rolleyes:
 
@Daisy85 toivottavasti ei ala kehittää myrkytystä, oon ymmärtänyt, että etenkin jos toi alapaine alkaa nousta niin siihen puututaan. Tosin sulla on niin hyvät viikot, että ei suurempaa hätää pitäisi olla vaikka joutuisi käynnistämään (y) mulla on itellä siis kohonnut riski istukkaperäisiin ongelmiin ja raskausmyrkytyksen kehittämiseen oman sairauden takia ja siks on syynätty kaikkea ihan alusta saakka tarkasti. Alan jo tottua tähän, mutta alussa stressasi hirveesti. En luota omaan kehooni kasvattaa tää lapsi kunnialla loppuun vaikka kuinka yritän ja siksi tuntuis melkein paremmalta, että hän syntyisi ja pääsisi seurailemaan kehitystä vatsan tällä puolen jossa se on huomattavasti helpompaa.
 
@Daisy85 äh, harmi homma tollanen ylimääräinen seuranta ja stressi siitä mut onneks sulla on jo noin hyvät viikot :) Toivottavasti ei oo raskausmyrkytystä. Kyllähän monia jänskättää mittaus mut hyvä että seuraavat tilannetta muutenkin ku verenpaineiden osalta.

Jouduin itekin yöllä mittaamaan verenpaineita ja sain korkeammat lukemat ku tyyliin ikinä, 120/80. Mulla siis normaalisti on yläpainekin alle 100 tai noin 100 ja alapaine noin 60. Heräsin siis keskellä yötä aivan järkyttävän pahaan oloon, koko ylävatsaa särki ja vauvan liikkeet tuntui kamalilta ja koko maha velloi. Oksetti ja olin ihan tuskainen. Mittasin varalta paineet ja tollaset sain. Sit kun join vettä niin tuli isosti ylös mut oksentamisen jälkeen onneks helpotti ja sain jopa loppuyön nukuttua. En tiiä mistä toi sitten tuli :unsure: Toivottavasti nyt ei häiritse ton enempää. Aattelin varalta seurailla verenpaineita et laskeeko ne normitasolle.
 
Mulla on itseasiassa kanssa ollu nyt viime viikkoina pariin otteeseen tosi huono oksettava olo. En siis koko alkuraskauden aikana oksentanut kertaakaan enkä kärsinyt muutenkaan mitenkään erityisesti pahoinvoinnista. Vähän outoa, että rv 35-36 alkaa sitten oksettaa vai voisiko enteillä synnytystä? Vatsakin ollut aika aktiivinen tyhjentymään tässä pari päivää :unsure: mulla paineet yleensä luokkaa 110/75, neuvolassa ym. tuo yläpaine mitattaessa ollut monesti 135-145 luokkaa kun stressaan. Se tosin näkyy ihan pulssinakin kun syke luokkaa juoksulenkki :ROFLMAO: mutta minkäs teet kun kroppa nyt vaan reagoi näin.
 
@tikkunekku90 en tiiä, oon miettinyt samaa. Mahakin löysällä. Mut mulla on myös ollu päänsärkyä nyt muutama päivä, mietin oisko ollu sit migreeniä. Tai mahatautia, tosin mahataudiksi tää meni kyl tosi nopeesti ohi kun yhdellä mahantyhjennyksellä selvisin. Varalta tarkastin aamulla paineet uudestaan, ei pitäis olla ainakaan raskausmyrkytystä, koska nyt oli paineet enää 94/63 eli mun normitasoa :)

Mut tuli mieleen tuosta @Daisy85 että mulla ainakin näkyi ihan vain hetkellinen fyysinen stressi/paha olo nostavan paineet omaan tasoon nähden korkealle, en ois uskonut et voi noin paljon nousta sinänsä harmittomasta syystä. Eiköhän se sullakin selviä onko syytä enempään huoleen, tsemppiä!
 
Hei te jotka kärsitte verenpaineesta, mikä tilanne?

Ite pakkailin äsken vähän kasaan kamoja joita synnärille sitten nappaan mukaan. En kyllä laukkuun asti laittanut mut vähän tohon kulmalle kasasin. Aamuyöstä selkää jomotti menkkamsisesti, ei häirinnyt unta, melko miedosti siis mutta eihän sitä tosiaan tiedä millon lähtö tulee. Olin eilen jalkahoidossa, oli niin ihanaa! Tiedä sitten mitä pisteitä siellä paineltiin jalkapohjasta. Varmaan menee yliajalle tää kun niin kovasti odotan et tulis jo. Kahtena päivänä ollut myös tosi vittumaista (anteeksi ilmaisu) juilintaa kohdun suun tietämillä, toissapäivänä kaupassa kävellessä nojailin kärryyn ja yritin vaan selvitä kun olis tehny mieli käydä johki maate. Tänään 36+6, tulisko tulisko tulisko kohta. Sehän näissä on hassua ja toisaalta ärsyttävää ja parasta, että se synnytys voi alkaa naps! Vaikka kuinka aattelen oireista et ehkä kohta ni silti parin ”hyvän” päivän jälkeen voikin touhu alkaa ihan yllättäen.
 

Yhteistyössä