SYYSKUISET 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sissi

Vieras
Moikka!

Voitas alottaa uutta ketjua, kun vanhassa on jo 100 täynnä.

Mäkin olen miettinyt, mitä vaatetta ottaisi vauvalle kotiutumiseen sairaalasta. Riittäisiköhän pitkähihainen body, potkarit ja se äitiyspakkauksen vaaleansininen ohut haalari + tietty myssy, sukat ja tumput? Kun ei siinä matkalla juuri joudu ulkona olemaan. Neuvokaa viisaammat!

Eilen istuin leffassa 2,5 h. Vauva piti hirveää möykkää ja eka kertaa jalat turpos selvästi. Iso vatsa painaa jo melkoisesti, muuten vointi suht ok. Paitsi öisin en saa enää kunnolla nukuttua. Kun kyljellään pitää maata, niin hetikohta se alempi jalka puutuu ja taas joutuu kääntämään kylkeä. Rasittavaa!

Vointeja ja hyvää viikonalkua syysmammat!

t. Sissi 35+3

Morjesta!

Sissi, miul ei oo aikasempaa kokemusta mut ite aattelin kans ottaa sille vauvalle just samanlaisen setin niitä vaatteita! Olettasin että piisaa...
Miullaki on alkanu turvotusta olla ihan nyt tässä pari viikon sisää. Aikasemmi en oo ainakaa ite huomannu mitää. Mut nyt tosiaa kyl jalat on välil turvoksissa ainakii.
Ja yöt on ollu hirveen katkonaisia jo jonkun aikaa. Heräilee tunnin tai parin välein ja sit on tullu noustua useesti hirmun aikasi aamulla ku maatessa ei oo enää hyvä. Tai sit välil oon ollu ylhääl vähä aikaa siin aamuyöstä ja sit menny takas petii. Kääntymine kyljeltä kyljelle on kans inhottavaa..pitää ottaa molemmin käsin mahasta kii ja sit kääntyä... :0)
Ke on viimone neuvolalääkäri. Ootan sitä kyllä innolla! Toivottavasti osaisivat jonkin näköstä kokoarviota sanoa vaavista.
Enköhän kirjottele sit sen jälkee taas kuulumisia!

Hyviä vointeja kaikille!

Kaza 36+5

Eikö se haalari ole vähän liian iso? Mä ajattelin ottaa pitkähihaisen bodyn, potkarit, tumput, myssyn ja "verkkarit" ;)

Mulle tulossa varmaan flunssa. Ihan tukkoinen olo. Esikoisen kans olin viimeiset viikon ihan hirveässä flunssassa. Olin ihan tukossa silloin. Mitään lääkkeitä kun ei saanut ottaa, niin apteekissa kehoitettiin keittämään vettä ja laittamaan vahvoja kurkkupastilleja kiehuvaan veteen ja sit hengittämään sitä höyryä. Siinä sitten olin päivät pitkät hellan ääressä hengittämässä höyryjä :)

Minäkään en pysty öisin nukkumaan. kääntyminen on tuskaista. Lonkan naksuu ja paukkuu ja saa ravata vessassa monta kertaa yössä. Olen muutamana päivänä heränyt viideltä syömään kun on ollu ihan hirveä nälkä :)
Mulla on huomenna lääkäri. Saas nähdä mitä siellä sanotaan. Esikoisen kans mulle ei tehty mitään kokoarviota :(

Maanantaita!

Taas on uusi viikko alkanut, nämähän alkaa käydä vähiin täällä odotus-puolella ennen kuin loppuvat. Hui, minua on ainakin aika lailla alkanut jänskättää se synnytys. Tunteet on herkässä, itkeä tirauttelen mistä milloinkin...

Mayella: kiva kuulla että tapaamisessa oli kivaa, yritän tosissaan tulla mukaan ensi kerralla, jos vain olen yhtenä palana ja kaikin puolin tolpillani!

Polvivammasta yritetään toipua. Toissayö ei ollut häävi, sain nukuttua ehkä klo 5:n jälkeen, ja aina kun jalkani vähäkin liikahti, heräsin kipuun. Viime yönä olinkin sitten jo niin univelkainen, että olen nukkunut puoli 1:stä puoli 8:aan täyttä häkää! Ihanaa! "Kauhukseni" olen muuten huomannut, että nukun edelleen selälläni, eli monta kertaa kun herään, herään selältäni. Ehkä kehoni tietää, ettei se asento ole minulle sitten niin vaarallinen.

Tänään avasin tuon polven laastarin, 5 tikkiä siinä oli. Joistain kohdista näytti suht. siistiltä se haava, joissain kohdissa oli oikein möykkyjä, eli eipä tule kaunis arpi. Nyt toivon kovasti, että se ehtii parantua ennen synnytykseen lähtöä, että saisin edes hieman taitettua polvea, muuten voi olla hankalaa keskittyä asiaan.

Untamolla on ollut kovasti meno päällä, eli vointi siellä kaikin puolin hyvä. Mua ei niinkään potkita kylkiluihin, vaan se "pönkää" takapuoltaan mun luihin, ikään kuin se yrittäisi venytellä! Toki kantapäätkin niihin välillä osuvat, mutta potkut ovat pääosin muuttuneet semmoiseksi möngerrykseksi.

Onko kukaan muu miettinyt mahdollisia toiveita synnärille? Mua kiinnostais kovasti vesiallas avautumisvaiheessa. Kättärin tavallisella osastolla on 1 semmoinen huone, jossa on allas. Mutta kun ei osaa sanoa, onko siitä sitten hyötyä. Ja se jakkara ponnistusvaiheessa kiinnostais myös, sellainenkin oli Kättärillä näytillä. Vaan mitenköhän hankala se asento kätilölle on? Jos esim. pitää epparia tehdä, niin eihän se sinne paljon kyllä näe, mihin ne sakset tuikkaa...

Mä oon miettiny kans sitä vaaleansinistä haalaria, ja on se kyllä iso vastasyntyneelle. Mulla on vauvalle pinossa tällä hetkellä: pitkähihainen body, potkarit, myssy, tumput ja semmoinen paksummasta samettikankaasta tehdyt hupullinen paita/takki ja housut. Ja kaukaloon päälle pieni viltti. Riittäisköhän ne?

No joo, tällaisia pohdintoja tänään, hyviä vointeja kaikille!

Terkuin
Rizzu & Untamo rv 36+2

Sori, tohon edelliseen viestiin pääsi mukaan vähän "liikaa" tekstiä, menee sekaisin Plazan ja Vauva-palstan jutut... Eilen oli siis pk-seudun syysäitien tapaaminen, johon minä en päässyt mukaan, mutta yritän seuraavalla kerralla. Täältäkin palstalta saa varmasti osallistua mukaan jos jotakuta kiinnostaa!

Moi pitkästä aikaa!

En oo tänne hirveesti kirjotellu viime aikoina kun tää sivu on niin jumissa et joka toinen kerta suurinpiirtein ei toimi ollenkaan :(

Mulla menee ihan hyvin, viikkoja nyt 34. Olo alkaa olla aika kömpelö ja painava mut kai se on ihan normaalia jo tässä vaiheessa. Kaikenlainen rehkiminen saa aikaan suppareita mut ei onneks mitään kivuliaita, joten eiköhän vaavi muutaman viikon vielä pysy kyydissä.

Kotiutumisvaatteiks aattelin ihan bodya ja potkareita, siihen päälle sellanen pikkasen paksumpi huppari ja housut ja pipo ja tumput tietysti. Mietin itekin eka sitä äippäpakkauksen vaaleensinistä haalaria, mut mustakin se on vähän iso ja autollahan se vauva joka tapauksessa kuskataan, joten tuskinpa paleltuu matkalle. Voihan sitä sit miettiä vielä uudestaan jos talvi tuleekin tänä vuonna ennätysaikasin ja kotiutumispäivänä satelee lunta ;)

Tiistakia. Oltiinpas me pudottu alas, toiselle sivulle asti...

Piitsu kyseli, että missä on ollut pk-seudun syyskuun äitien tapaamisia: Pääasiallinen ryhmä on ollut Yahoossa (jonne pitää ikävä kyllä rekisteröityä ennen kuin pääsee edes lukemaan viestejä, itsekin rekisteröidyin vasta viime viikolla), osoite on: http://groups.yahoo.com/group/syysaidit-06/. Mutta myös Vauva-lehden Odotus-palstalla on Syyskeijut-niminen TOSI vilkas ryhmä, jossa näistä samoista Yahoon kokoontumisista on ilmoiteltu (sieltä kautta minäkin sain sen kokoontumisen tietää). Seuraavaa oltais puuhaamassa elo-syyskuun vaihteeseen, jos vain ihmiset ovat pysyneet yhtenä kappaleena. Multa jäi siis tuon polvivamman takia viime sunnuntainen (ja ilmeisesti ensimmäinen) tapaaminen välistä, joten aika myöhään tässä ollaan liikkeellä. Mutta mun mielestä pääasia olis, että vois sit sen vauvan kanssa joskus lähteä yhteisiin tapaamisiin, niin se ehkäisis varmaan aika hyvin mahdollista mökkihöperöitymistä.

Hei, ulkona piskottelee! Ilma on NIIN harmaa, en tiedä johtuuko se tulevasta sadepilvestä vai siitä samperin savusta, ehkä molemmista. Tulispa vettä oikein kunnolla!

Untamo möyri ahkerasti jälleen aamulla, tuntuu, kuin se olisi raapinut minua, sillähän on jo kynnetkin varmaan ihan täydessä mitassa!

Mukavaa viikon jatkoa toivottaa Rizzu & Unski rv 36+3

Eipä täällä erikoisia, toinen antibioottikuuri nyt syöty ja ensi viikolla olisi lääkäri.
Tuo amme on periaatteessa hyvä juttu, vesi helpottaa avautumisvaiheessa. Mutta ammeessa ei anneta synnyttää, ja minulle ainakin kätilöt sanoivat, että ammesynnytys vaatii äidiltä sitten kanssa sitä asiaan perehtyneisyyttä etukäteen. Ammeestä ylösnousu sitten synnyttämään taas voi olla tosi tuskaa. itse käytin vuosi sitten suihkua paljon, se helpotti totisesti ja viihdyin siellä pitkään, mutta auta armias niitä supistuskipuja, kun sieltä suihkusta poistui!

Jakkara on varmasti ok. itse olisin halunnut sitä, mutten enää lopussa kyennyt liikkumaan mihinkään, kipujen vuoksi. Jakkara vaatii avustajan, koska äidin on saatava "roikkua" jossain eli isän tai muun kaulassa, kun kätilö on siellä jalkopäässä. Siihen ei anneta lupaa, jos on jotain poikkeuksellista eli raskausmyrkytys tai tarjontapoikkeama tai korkea verenpaine synnyttäjällä tmv. Ja siinä vaiheessa, kun kätilö ompelee, joutuu varmasti menemään makuulle siihen sängylle.

Minä pakkasin viimeksi vaatteita mukaan vähän kaikenlaisia, ja valitsin niistä siellä sitten sään ja koon vaatiman yhdistelmän :)

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Painoa tullut nyt 12kg lähtöpainosta. Hb ei ole noussut, vaikka olenkin rautaa syönyt. Sokerit olivat koholla, mutta johtuu varmaan siitä että tänään tuli juotua ennen neuvolaa fantaa ja käytyä hesellä syömässä ;) Nyt käskettiin välttää kaikkea makeaa. Kun eipä ole paljoo tullu kyl makeaa syötyä. Enimmäkseen kukkakaalia olen popsinut joka päivä :)

Kiitos Rizzu infosta. Ilmoittauduin yahoon listoille. Olen lukenut vauva-lehden keskusteluja satunnaisesti, mutta se on tuntunut sekavammalta - jostain syystä.. pitänee ks. vähän tarkemmin;)
Mulla seuraavan kerran neuvola + lääkäri vasta ensi vkon torstaina, tuntuupa aika pitkältä...!!! Edellinen neuvola oli viime vkon maanantaina.. Viime vkolla parina iltana vaivannut jalkojen iltaturvotus on onneksi tiessään;) Yksi huoli vähemmän..!
Yöt ovat aikamoista valvoskelua mutta päivisin sitten nukuttaisi..??!?!? Hohhoijaa... Äsken otin n. 1h torkut, saa nähdä miten yö menee taas pyörimiseksi..

alkaa olla melko tukalat oltavat..satais edes vettä. öisin ei saa nukuttua kun vauva painaa, on poikittain mahassa ei meinaa suostua kääntymään. toivottavasti kääntyisi itse ettei tarvitsisi yrittää sitä kääntämistä. onko kenelläkään kokemusta siitä? käykö kipeää ja miten se tehdään?

Viimenen lääkärineuvola takana ja kaikki ihan kunnossa. Lapsi pitäisi mahtua tulemaan alakautta ja painoa on nyt n. 1760 g. Itselleni ei ole tullut painoa kuin 400 grammaa lähtöpainosta, joten tuskin uusille kymmenluvuille päästään enää loppuraskaudenkaan aikana. Itse kävin tutustumassa sairaalaan, kun täällä ei noita synnytysvalmennuksia järjestetä. siellä kätilö sanoi ammeesta, että jos raskaus on mennyt hyvin ja äiti ja lapsi voivat hyvin, voi myös synnyttää ammeeseen. perhehuoneita oli tarjolla kaksi, toivottavasti siellä on vapaata sitten kun lähtö tulee:) itse en ainakaan suunnittele synnytystä etukäteen, tulee vain suorituspaineita, jos kaikki ei menekään niinkuin on ajatellut. hiljanen on kyllä pikkumies taas ollut, mutta sitten kun innostuu olemaan liikkeellä, on kylkiluut kovilla. ihme että kaikki pysyy tuolla sisällä kasassa, kun toinen monta kuukautta siellä niitä potkii. Sais kyllä todellakin sitä vettä jo tulla, kaikki kuolee tuonne ulos, omenat näyttää olevan ainoat joita ei ole kuivuus haitannut, kun ovat kuitenkin kasvaneet ihan mukavan kokosiksi :)

Saas nähdä kuka meistä lähtee synnärille ensimmäisenä, ei oo enää kovinkaan pitkä aika ooteltavana :) en kyllä vastaan panisi, jos tästä mahasta pääsisi jo eroon, vaikka sitä odotti kuin kuuta nousevaa että se rupeaa kasvamaan oikein isoksi! kaikkea sitä ihminen on joskus toivonut..

Riksu 36+3

Minälle :) piti vielä sanoa, että itsellä alkoi veret olemaan koholla lady vita plussan avulla ja olokin on ollut paljon parempi, kuin vertaa että söisi pelkkää rautaa. en ole siis enää rautaa syönyt noiden lisäksi ollenkaan ja veriarvot olivat silti nousseet.

Terveiset lääkäristä. Kävin siis äitipolilla lääkärissä koska minulle annettiin se leikkausaika ja katsottiin että kaikki on kohdallaan. Viikkoja oli eilen 34+2 ja siellä massussa jytäsi sellainen 2670g painava tytön tyllerö.
Minulla on ollut tyttöolo kokoajan ja niinhän se tiesi tyttöä.(Edelliselläkin kerralla olin varma että saamme tytön ja niin sieltä tulikin tyttö.)

Kaikki oli kunnossa ja painoarvio laskettuna-aikana on siis 4 kg. Vaavi on tosi tällä hetkellä poikittain eli ei mikään ihme kun tuntuu niin oudoilta noi nyrkit ja potkut. Se yrittää siis kääntyä kovasti mutta on varmaan jo aikas ahdasta. Minullahan se asento ei ole niin tärkeä kun kuitenkin sektiolla synnytän.
Sitt noista voinneista vielä vähän. Minulla on kanssa vähän nilkat turvoksissa joka ilta mutta mieheni osti minulle Gigantista sellaisen jalkahoitolaitteen jossa saa hierontaa, poreita ym... on muuten aivan ihana kapistus. Kun sillä hieroo illalla jalkoja hetken ja menee nukkumaan tyyny jalkojen välissä niin ole viime viikollakin nukkunut 9 h putkeen samassa asennossa. Muutenkin nukun tosi paljon eli yön ihan hyvin jotain 8 h ja sitt vielä päikkäritkin päälle jos vain kerkiän. Muutenkin olen periaatteesta yrittänyt nukkua yön ilman ramppauksia vessassa ym..kun siihenkin tottuu. Tietty tohonkin voi vaikuttaa kun vauva on sivuttain mahassa.
Täällä Keski-Suomessa oli oikeen kunnon ukonilma eilen ja satoi oikeen kunnolla joten nyt on ihana ilma lähteä ulos kävelylle.
Vointeja kaikille!
T. Johanna 34+3

Minäkin jännään, kuka meistä ekana pääsee tositoimiin. Ai niin, ois pitäny liittää se meidän lista tähän ketjuun.

Viime yönä tuli tutuksi uusi raskausajan vaiva, meinaan närästys! Ihan järkky polte kurkussa asti, eikä se meinannu loppuu millään! Ei saanu nukuttuu sitäkää vähää ku yleensä.

Eilen tuli Vauva-lehti ja luin kauhulla niitä tarinoita huonosti nukkuvista vauvoista ja loppuun uupuneista vanhemmista... kädet täällä kyynärpäitä myöten ristissä, et tällä vaavilla ois isänsä eikä äitinsä unenlahjat! Vaikka onahn sitä henkisesti valmistauduttava kaikkeen.

Katoitteko eilen 4 D-dokkarin? Oli ne niin pieniä! Kai sitä yhden kanssa pärjää, vaikka mikä olis, hope so...!

t. Sissi 35+5

mullakin on semmonen jalkojenhoito/hierova laite, mutta enpä ole älynny käyttää sitä nyt raskauden aikana on unohtunu kaappiin koko vehje...täytyypä illalla kokeilla.

Se on moro!

Terveisiä neuvolalääkäristä! Jännitti joteski sinne meno. Mut kaikki on kyllä kohallaan ja hyvin! Vauva on pää alaspäin, on vähä laskeutunu mut ei vielä kiinnittyny. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja pituus nyt 2,5cm. Lääkärin mukaa pitäs kyllä mahtua ihan hyvin alakautta tulemaan. Tuntu hassulta ku se sano et pää tuntuu täält ko se sorkki tuolt... Sydänäänet kuulu heti hirmu jytkeellä ku se pisti sen "tötsän" toho mahalle. Et vahvat on edelleen sydänäänet. Ihanaa... Kyselin voiko kokoa mitenkään arvioija ni se lääkäri sano et hirveen vaikee on tehä arviota mut sano et vaikuttas kuitenki ihan sellaselta sopusuhtaselta, keskiverto kokoselta. Et ei mikää pien mut ei mikää isokaa. Kuulosti ihan hyvältä =) Sf mitta oli 33. Nyt viikkoja tasan 37 takana(huisia)! Verenpaineet oli 128/74. Ja mikä ilahduttavaa, nyt ei ollu tullu yhtää painoa! Ku viimeeks oli kuiteki tullu vähä reilu kilo/vko edellisestä kerrasta! Nyt on sit jo ens viikol se seuraava neuvolakäynti. Voi vitsi, jännittävää.... =o) Neuvolatätiki kyseli että mite on menny ni sanoin et täs alkaa olla pikkuhiljaa sellane tunne niiku pentuna joulun alla ku alko jännittämää että mitä saa =oD

Johanna, onneks olkoo et saat nukuttua noin hyvin yöt! En ittekkä kaipais noita tunnin, parin välein herätyksiä! Vaikkaki vauvan kanssa sitä joutuu sit varmaan heräilemäänkii.

Miullaki välillä ollu tota närästystä. Ja sit ku sitä on ni se on tosiaa just tollasta niiku Sissi sano et kurkkuu asti polttaa. Sit ku vähäkii röyhtäsee ni on ökät suussa melkee... No onneks ei oo ollu hirveesti tota vaivaa.

Joo jännä kattoo kuka meistä ekaks on synnyttämässä! Kirjotelkaahan kuulumisia! Hyviä vointeja ja levätkää!

Kaza

Moi.

Mä olen jo kerran käynyt synnärillä harjoittelemassa tuossa kuukausi taakse päin. Viime yönä vaikutti taas siltä, että supistelujen tiheyden suhteen olisi pitänyt lähteä. Päätin että seuraan tilannetta kaksi tuntia ja lähdemme sitten.
No supisteluja tuli noin 5-9 min. välein sen 1,5 tuntia ja sitten tilanne rauhoittui ja olin nukahtanut. Tosin nukkua sain vain silti 3 tuntia.
Osa supisteluista ovat jo kivuliaitakin.
Sanoin jo miehelle, että jos on omaan vaistoon luottamista, niin ei mene montaa päivää enää. Mutta eipä tuohonkaan ole täysin luottamista ensimmäinen lapsi kun kyseessä, niin ei ole sitä kokemuksen syvää rintaääntä.

Olkaa iloisia, jos ette ole kärsineet närästyksestä kuin vähän. Minulla se on päivittäistä ja Gaviscon-litkun ja Rennien kulutus on ylittänyt sallitun määrän rajat jo ajat sitten. On tosi mukavaa, kun ei pysty enää makuuasennossa näitä naisellisia röyhtäisyjä päästellä vaan pitää aina nousta yöllä istumaan, välttyäkseen mahanesteiden noususta suuhun. Se on sit sellaista ylös alas ylös alas suuntaista rataa siihen asti että nukahtaa.

Juttelin juuri neuvolahoitajan kanssa ja kerroin viime yön rumbasta, niin hänkin oli sitä mieltä, että taidan kohta lähteä synnyttämään. Sanoi että on aivan normaalia, että on useamman tunnin ajan "hyviä" supistuksia ja sitten ne loppuvat kuin seinään ja silti on synnytys tavallaan käynnistynyt. Itse olen kyllä niin pihalla, että missä tässä mennään. Olenkin maha-asukilta pyytänyt useampaan otteeseen sellaista tooosi selvää merkkiä, että nyt mennään, mutta ei.

Pitää vielä kuulostella.
Frisse vko 36+0

Huomenna on neuvola, kerron sitte kuulimisia lisää. Mutta ennen sitä:

Johanna, missä päin keski-suomea majailet? Me asustellaan Jyväskylässä ja olen kuukausi sitten muuttanut tänne...

Tänään oli taas neuvola. Painoa tullut n.kilo lähtöpainoon, hb 124, verenpaine oli hieman koholla 130/92, sf-mitta oli 35 eli puolitoista senttiä vähemmän kuin viikko sitten... Vauvan syke on edelleen reipasta ja pää on kiinnittynyt...

Frisse: Mulla oli esikoista odottaessa just samanlailla kuin sullakin. Supistuksia tuli säännöllisesti n.7-8minuutin välein kahden tunnin ajan ja sitten loppuivat kuin seinään... Siitä meni sitten vielä kymmenen päivää, kun vauva syntyi :) Mutta voipi olla, että oot ensimmäinen syysmamma, jolla on kohta vauva kainalossa :)

Riksu: Onko vauvasi painoarvio oikeasti vain 1760g vai pitäiskö se olla 2760g? Aattelin vaan, että itselläni oli viime viikolla ultra, jossa vauvan painoarvioksi saatiin n.3kiloa (37+0), ja vauva on ns.normaalin kokoinen... Toivottavasti, et loukkaantunut kysymyksestäni.

Sateista viikon jatkoa!
Maria 37+6

Riksu ja Maria, mite teille on tullu noin älyttömän vähä painoa lisää tässä raskausaikana? Vai laihuitteko siinä alussa sit vaan niin paljo, ja nyt ne on vaan tullu takas ne kilot? Itelläni tullu kuitenki vähä päälle 11kg lähtöpainosta. Ihan normaali painonnousu kyllä(lohduttavaa).
Maria, onko tosiaan siulla toi sf-mitta nyt vähemmän ku vko sitte vai tuliko kirjotusvirhe? Anteeks, kuulostaa vaa hassulta et se vois ylipäänsä pienentyä ku luulis et se pysyis vähintään samana... Mut enhän mie tiiä!

Kaza

sf-mitta pienenee, kun sikiö laskeutuu ja voi se pienentyä muutenkin, riippuu niin paljon että missä asennossa se kaveri siellä sattuu juuri sillä hetkellä olemaan.

Onkos muilla nivusissa ja lonkassa kauheita kipuja?
Eilen mä en päässyt edes liikkumaan kun sattui niin pirusti. Välillä näin tähtiäkin.
Öisin lonkat naksuu ja paukkuu ja välillä mahastakin kuuluu naksahduksia. Muilla?
Tiistaina lääkärineuvolassa kohdunkaula oli kiinteä ja auki 1cm. Jokohan pikkuhiljaa rupeaisi jotain tapahtumaan? Supistelee välillä, muttei mitenkään kipeästi ja vaavi liikkuu todella paljon. Eilen illalla miehen kanssa katsoimme kun maha hyppi toiselta puolelta toiselle ja käsillä hakkasi virtsarakkoa ja jaloilla kylkiluita. Ihana se kun näkyy nuo kantapäät niin selvästi :)

Yhteistyössä