SYYSKUISET 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka!
Terveisiä neuvolasta, lääkäristä ja ekasta perhevalmennuksesta!
Neuvolasta ja lääkäristä seuraavanlaisia kuulumisia: painoa tullut 560 g / viikkoaeli nyt on painoa 75,7 ja sitä on tullut yhteensä 13,2 kg. Turvotusta löytyy jaloista reippaasti, verenpaine 138/92, joten sain perjantaiksi uuden ajan, jossa katsotaan uudestaan tuo verenpaine onko se edelleen nousussa. Hb127, 3eli voin jättää raudan pois, ihanaa! Saan taas mahan toimimaan paremmin!!!
Kohdunpohjan korkeus 34 ja vauveli on edelleen pää alaspäin ja myös selkä mun vasemmalla puolella ja nyt ilmeisesti kiinnittynyt `valmiusasentoon`. Vauvan sykkeet oli 160 ja sillä olikin vauhti päällä taasen! Kohdunsuu on pehmeä ja lyhentynyt sentin verran muttei ollut auki. Pää kuulemma tuntuu siis jo ihan lähellä! Huimaa! Mulla on myös tuntunut noita vihlaisuja alapäässä viikon ajan, joten oiskohan johtunut siitä `laskeutumisesta`.
Sain taas myös hiivakuurin, kun on tuo valkovuoto muuttunut kokkareiseksi.
Oltiin miehen kanssa myös siellä perhevalmennuksessa ekaa kertaa. Siellä käytiin läpi hengitystä ja rentoutumista. Tehtiin sellainen rentoutumisharjoitus, jossa olisi voinut kokeilla ponnistamista ja siihen liittyvää hengitystä, mutten uskaltanut... Olis muuten päässyt höyryjä toisesta päästä ;D
En muistanutkaan kysäistä neuvolassa noista rinnoista, kun niistä on kyllä tullut hyvin vähän sellaista keltaista nestettä, mutta nuo rinnan päät on olleet aika kipeät, että kuuluukohan se asiaan..?
Nyt syömään ruisleipää ja juustoa, nam! Ja muutama pala suklaata...
Kertoilkaahan kuulumisia taas! T. myy 36+1

Moi!

Minäkin olin tänä aamuna neuvolassa eli tais olla melko yleinen neuvolapäivä tänään!

Kaikki oli kunnossa, vauvalla syke 135-170 kun riehaantui just sopivasti mylläämään sydänääniä kuunnellessa. Äiskäkin voi oikein hyvin eli se iänikuinen +/- tuli korttiin pissatestistä proteiinin kohdalle ja sokerit miinuksella kuten aina. Hb oikein hyvä 124 ja verenpainekin edelleen hyvä eli 109/72. Vaaka näytti tasan 72 kg, joka tarkoittaa n. 13 kg:n painonnousua ja edelliseen kertaan vain 325 g/vk, jihuu! Oon syönyt paljon herkkuja, mutta vastaavasti kävellyt kaks kertaa päivässä koiran kanssa eli pysynee sen takia suht tasapainossa nuo kilot. Sf-mitta oli vain 30 cm ja olenkin menossa 31.8. äitiyspolille tarkistuttamaan vauvan kasvun kun lääkäri arvioi 17.8. vauvan 2,5 kg:n painoiseksi eli alle keskikäyrän. Terkkarin mielestä tänään tunnustellessa vauva oli kuitenkin hyvän kokoinen. Onhan tässä vielä reilu 3 vk laskettuun aikaan ja vauvat kasvavat n. 200 g viikossa tässä loppuvaiheessa eli en ole mitenkään huolissani. Tiedän jo ettei meidän vauvasta koskaan tulisikaan nelikiloista vaikka olisi yliaikainenkin ja hyvä niin, sillä en halua pungertaa mitään turbopoikaa ulos!

Mulla tihkui kirkasta rinnoista jo aika alkuvaiheessa ja sitä kesti varmaan tonne rv 25 tienoille. Kesällä ei tullut mitään (en tiedä oisko puristettaessa tullut kun en kokeillut), mutta nyt on taas tullut pienehköä kirkasta vuotoa. Vielä en oo tarvinnut liivinsuojia, mutta on niitä mulla tuolla parit odottamassa. Oon ostanut yhdet imetysliivit kokoa 85C (normaalisti 75B) ja ajattelin ostaa toiset vasta kun tiedän millaiset meijerit näistä tisseistä tulee jos tulee! Kättärin kahviossa oli myynnissä samanlaisia Triumphin Mamabel- imetysliivejä kuin jo omistamani ja hintakin oli suunnilleen sama kuin Stockalla. Saattais olla siis järkevintä ostaa ne isot liivit sairaalasta kun maito on noussut!

Meinaatteko kokeilla kantoliinaa? Oon bongannut tosi paljon kantoliinavauvoja viime aikoina ja monet isätkin näyttävät kantavan vauvojaan niissä. Saadaan kokeiltavaksi ystäviltä, joiden vauva ei kuulemma alkuunkaan viihtynyt liinassa vaan alkoi samantien parkumaan! Minä olisin kovin kiinnostunut kantoliinasta ja toivottavasti meidän vauva sitten viihtyy siinä.

Onneksi tuli tänään sadetta ainakin täällä Vantaalla! Helpottaa kummasti oloa ja kasvitkin tykkää. Jännää ja rauhallista loppuodotusta!

t Manna66 rv 36+5

Iltaa kaikille,
Eilen oli ainoa kerta synnytysvalmennusta ja ihan ok juttu oli, vaikka ei itselle uutta tietoa juuri tullutkaan synnytyksestä. Vaihtelee tuo käytäntö näköjään aika paljon sillä itse muutin juuri Helsingin sisällä ja aiemmassa neuvolassa olisi ollut neljä kertaa mutta uudessa vain kerran. Tai on tässä uudessa jotain muutakin ohjelmaa tarjolla mutta vasta oman la:n jälkeen. Hyvin kyllä tuo kerta riittää..
Maitoa ei vielä ole tihkunut juurikaan. Ajattelin joo kokeilla kantoliinaa, löysin kirpputorilta pikkuroon liinan halvalla.. Muutenkin kaikki löytynyt käytettynä, kaikista tyytyväisin olin carenan aivan täysin uudenveroisiin yhdistelmävaunuihin (puna-beeshi-musta) jotka sain 50 kympillä.
Huomenna aika kättärille vauvan tarjonnan tarkistukseen mutta tiedän kyllä että perätilassa jököttää yhä. Hanne, oliskin kiinnostunut kuulemaan käännösyrityksestäsi kättärillä!!
Onko muuten ketään muuta, joka aikoo käyttää kestovaippoja (ainakin suunnitelmissa on itselläni)?

Mulla olo on nyt ihan ok. Mitä nyt pientä vihlontaa tuolla oikealla puolella alamahassa. Supistelee ihan mukavasti, kivuttomasti kylläkin mutta silti! :)

Mulla on nyt aika jännät paikat. Liikkeiden mukaan terkkari arvioi lasketuks ajaks 25.8, eli tän viikon perjantai. Sitten rakenneultran mukaan vaavi oli yli viikon vanhempi mitä piti olla, mutta LA:ta ei ruvettu vaihtamaan. Ja kaikista huvittavinta on se, että aluksi mun LA:n piti olla 1.8, mutta ultra siirsi sen sitten syyskuulle. Piti np-ultrassa olla silloin viikkoja 13+jotain, mutta olikin vasta 7+jotain.

Viime viikolla lääkärineuvolassa oli paikat auki 1cm ja lääkäri totesi että supistukset ovat sen aiheuttaneet ja hyvä niin. No, nyt supisteleekin päivittäin. Joten hyvä hyvä! Jospa se vaavi sitten kohta tulis :)

Ihanaa, vauvauutisia!!! Onnea Kukkikselle ja isukille! On kyllä ollu pikkuinen tyttö teillä, mutta kuulostaa "sitkeältä sissiltä" :)

Täällä tulee supistuksia koko ajan, ainakin tuntuu siltä, että niitä tulee jatkuvasti. Kivuttomia kylläkin, mutta maha on vähän väliä kovana ja täällä jännään, että millon niitä kivuliaita alkaa tulemaan, kun laskettu päiväkin uhkaavasti lähestyy... :)

Tänään mulla oli neuvola: Verenpaine 132/90, hb 121, pissa puhdas, paino mennyt 600g viikossa alaspäin eli lähtöpainoon tullut hurjat 700g lisää... sf-mitta 35 ja vauvan syke 145. Vauva on kiinnittynyt ja th meinas, että pää on todella alhaalla...

Öisin en enää meinaa saada nukuttua kuin n.5-6 tuntia ja sitte oon pirtee kuin peipponen, mutta se taas merkkaa sitä, että päivänokoset on otettava, kun silmät painuu väkisin kiinni tuossa viiden aikaan. Mutta on se hyvä, että kroppa totuttelee tulevaan rytmiin :)

Maria 38+5

Morjesta!

Sitä on taas neuvolas käyty! Vaaveli hyvis asemis siel ja kiinnittyny! Jee! =) Syke sil oli semmoset 140! Sit miul oli verenpaineet 129/81. Alapaine siis nousussa vähä. Sit ko se neuvolatätskäkii sano et näiköhä sie koht synnytät ko on toi alapaine vähä nousus, ni miehä oli iha et mitä mitä... Tai et kysyin et näyttääks se sit jotai... Se sano et joskus saattaa alapaine lähtee nousuu synnytyksen lähestyessä.
Sit se kyseli et onko mitään merkkejä havaittavissa synnytyksen lähestymisestä. No, sanoin et supistelee useemmi ja et on useemmi alkanu olla sit myös niitä kipeitä/tuntuvia supistuksia ja vihloo alapäätä. Sano että hyviä merkkejä on. No, anyway, se voi tulla huomen tai kolmen viikon päästä kuiteskii. Mut iha tosi ihana kuitekii ku hää on hyvis asemis siel tuloillaa! Huh! =) Sf-mitta oli 34. Neuvolatäti arveli et sellane keskiverto 3,5-4 kilone olis tulos. =)

Vointeja kaikille!

Kaza 38

Nellille: Kääntöyritys on tosi helppo ja kivuton juttu.Mun kohdalla se ei vaan onnistunut kun vauveli haras vastaan. Aamulla menin, lääkäri teki eka sisätutkimuksen ja sen jälkeen ultras. Siinä saatiin vauvan koko ja samalla katsoi miten päin oli. Sitten kuunneltiin sydänääniä noin 20min. Piikki tuli peppuun estämään supistuksia ja sitten lääkäri tuli yrittämään kääntöä. Kätilö ultrasi samalla kokoajan. Lääkäri painoi varovasti sekä päästä että pepusta mutta sanoi heti ettei tunnu lähtevän minnekään. Yritti aikansa mutta ei niin ei. Tämä ei sattunut yhtään. Sitten kuunneltiin taas sydänääniä ja uudestaan vielä kahden tunnin kuluttua. Menin kättärille klo 8 ja pääsin yhden maissa pois.
Sitten seuraavana päivänä otetttin tosiaan magneettikuvat lantiosta ja nyt perjantaina mennnään lääkärin kanssa juttelemaan mitoista ym synnytystavasta.
Mulle tuli tänään eka kunnon supistus ja olin jo soittamassa sairaalaan. Siis sitä kipua ei voi sanoin kuvailla miltä se tuntui!!! Aivan kauheeta. Selkä oli aivan tulessa. Perään tuli vielä toinen, ei niin kipeä ja nyt on rauhoittunut.Huh huh.Itku meinas tulla.

Piti jo eilen kysellä, että tietääkö kukaan kivaa nettisivua, josta löytyy runoja, jollaisen vois lähettää sukulaisille ja kavereille sitten kun vauva on syntynyt...

Hanne: Pidä mieli positiivisena ja ajattele, että jokainen supistus vie lähemmäksi vauvan syntymää ja voin luvata, että synnytyksen jälkeen et muista kuinka kipeää teki :)

Maria 38+6

Terkut täältäkin suunnalta, neuvolalääkäristä!
Kaikki oli ok, hb 138, sf 34, painoa tullut koko raskauden aikana vähän reilu 6 kg, pikku-mörkö on raivotarjonnassa ja liikkui vikkelästi kun sykkeitä kuunneltiin;) Mutta, mutta... Verenpaineista oli jo puhetta edellisellä kerralla ja nyt sitten sain kotiin mittarin lainaan.. Eli, mulla alapaine on nyt seurannan alla: 125/93. Pitäisi saada alle 90 niin voisi hengähtää helpotuksesta. Mukaan tuli myös raja-arvot, jos niitä hipoo niin pitää lähteä saman tien äitiyspolille (150/100).

huomenta ja kiitos Hanne vastauksesta ja tsemmppiä mihin synnytystapaan sitten päädytkin! Onneksi itseltäni jää nyt tuo kokemus väliin, sillä eilen kättärillä todettiin että se, mitä on sanottu jo viikkoja vauvan pääksi onkin sen takapuoli:). Hauskaa kun kolme eri terveydenhoitajaa ja yksi lääkäri ovat todenneet, että tämä on kyllä niin selvä perätila kun olla.. No onneksi ultra paljasti toisin. Muuten olen täällä hyvon syöneenä kun kaverit järjestivät mulle eilen pienet juhlat vauvan kunniaksi, mukavaa oli!

Terveiset neuvolasta täältäkin! Sf-mitta 34 cm, hb 118, verenpaine 136/90 ja pissassa 1+ valkuaista, painoa tullut +14 kg:a. Verenpaineen suhteen päädyttiin jälleen siihen, että jos alkaa päänsärky tai sahalaitoja näkymään, niin sitten suoraan yhteys sairaalaan. Itselläni olo ainakin ihan ok.
Itselläni on tullut supistuksia nyt kahtena yönä tällä viikolla. Ekalla kerralla olivat täysin kivuttomia, mutta tulivat tasan 7 minuutin välein 5 tunnin ajan. Sinä yönä ei sitten paljon nukuttu. Viime yönä heräsin kuukautiskivun tapaisiin supistuksiin, joita tuli läpi yön, mutta nyt päätin jatkaa uniani joka välissä enkä turhia murehtia. Ja niinpä nekin taas aamun tullen lakkasivat, joten täällä sitä jälleen vietetään leppoisaa odotuspäivää.

Mella rv 38+3

SYYSKUISTEN LA:T
01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS, POIKA syntyi 19.8.2006
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
17.9. Jonna_85, OYS
18.9. myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS, TYTTÖ syntyi 02.08.06
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi
-----

Moikka!

Terveisiä sairaalasta, josta kotiuduimme eilen pienen poika vauvamme kanssa!
Vauva nukkuu, joten ehdin vähän kirjoittaa viime päivistä.
Perjantaina kun kirjoittelin viimeksi en arvannut, että seuraavana iltana olisi jo vauva kainalossa. Ei mitään merkkejä etukäteen. Hiukan lievää päänsärkyä illalla, ihan kuin joskus ennen kuukautisia.
Lauantai aamuyöllä neljätä alkoi supistella, yritin jatkaa unia. Viideltä en voinut enää ajatellakaan nukkumista. Supistukset jatkuivat säännöllisinä ja kotona sinnittelin niin, että sairaalassa olimme klo 11. Rv siis oli lauantaina 37+3. Vastaanottava kätilö totesi, että olen 2 cm auki, mutta yritti ehdottaa kaupungille syömään lähtemistä vielä... Sanoin etten pysty lähtemään ja hän ohjasi meidät synnytyshuoneeseen ja jätti sinne. Kehoitti vielä menemään ulos kävelemään, ettei käy aika pitkäksi. Kuuliainen kun olen menimme ulos soittamaan vanhemmillemme, että olemme sairaalassa, heti ensimmäisen supistuksen tullessa halusin takaisin. Se oli ainoa kerta (synnytyksen aikana) kun tiuskaisin miehelleni, että soittaa ovikelloa ja vähän äkkiä ;)

Kahden aikoihin soitin hälytyskelloa kivunlievityksen toivossa, hoitaja (eri kuin vastaan ottaessa) tuli ja sanoi että olen 5 cm auki ja annetaan epiduraali. Olimme siinä mieheni kanssa varmaan hiukan hölmistyneen näköisiä ja kysyimme entäs ilokaasu? Sen aika oli kuulemma jo ohi! Sain epiduraalin nopeasti ja sen jälkeen meni vesi ja supistuksen eivät enää sattuneet, mutta tiuhenivat niin, että seuraavaksi kun soitin kelloa, kun tuntui etten voi olla ponnistamatta, hoitaja sanoikin, että saa ruveta ponnistamaan ja 39 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen rakas "Elmeri" syntyi 49 cm ja 3220g Siis klo 16.39.
Kaiken kaikkiaan synnytys oli ripeä ja siedettävä kokemus ja kätilöstä oli suurta apua. Ilman häntä en olisi osannut ponnistaa oikein. Hän ja mieheni toimivat hyvänä kannustus joukkona.
Sairaalassa olin ekan yön yksin vauvan kanssa ja seuraavana päivänä vapautui perhehuone, jossa saimme olla koko perhe. Sairaalassa olostakin on pelkää positiivista sanottavaa. Aivan ihanaa kun on ammattilaisia apuna. Ja vauvasta ei saa silmiään irti! Häntä ollaan ihasteltu viime päivät taukoamatta.
Imetys on sujunut alusta asti hyvin, kylläkin välillä ollut rintakumi apuna, kun rinnat on niin täydet, että nänni pyöristyy.
Välillä on tuntunut paikat kipeiltä ja pissalla käyminen kirvelee, vaikkei tikkejä tarvittukaan, muttä kyllä se tästä. Hormonit heittelee, eilen kotiuduttuamme itkin hervottomana, enkä oikein tiennyt miksi, mutta niinhän sanotaan, että sekin kuuluu asiaan.

Terveisin,
Malin ja tummatukkainen söpöläinen "Elmeri"-vauva, joka taitaa heräillä syömään :)

Voi, onnea paljon Malinille ja koko perheelle pikkuisesta pojasta:)! Tuntuu aivan hurjalta, että me jo nyt jakaudutaan!!

Omaa napaa: tulin neuvolasta ja pitkästä aikaa asiat hieman huonommin. Paineet ovat olleet aina ok ja painonnousu pitkään vain 100g/vko. Nyt verenpaineet olivat koholla ja painonnousu käsittämätön 1600 g/vko!! Turvotusta aika paljon. Vauva on pitkään ollut rt:ssa, mutta nyt sydänääniä kuunnellessa ne kuuluivat hirveän ylhäältä ja terkkari pyysi lääkärinkin tutkimaan minua. Totesivat vauvan kääntyneen perätilaan. Sain lähetteen äitipolille ja odotan nyt sieltä soittoa ultraan. Taisi Hanne ainakin olla samassa tilassa...? Saas nähdä kuinka tässä käy!

t. Sissi 36+6

Voi että mite ihana oli lukea tuota Malinin synnytyskertomusta! Äärettömän paljon onnea Malinille ja miehelle pikku prinssistä! =) Saa nähä millon sitä ite poksahtaa, kun meillähän oli Malinin kanssa sama la. Toivottavasti pian!

Vauvantuoksuista arkea Malinille ja voimia ja jaksamista meille muille odotukseen! =)

Kaza

Kovasti Onnea Malinille ja isukille!!! Voi kun jännittävää, että täällä saa jo alkaa lukea synnytyskertomuksia!
Minä pyörin taas viime yönä ja valvoin neljästä kuuteen, joten tänään on pitänyt ottaa pariin otteeseen päiväunia. Pääsis jo muuttamaan!!! Meillä on viikon päästä se muutto ja mulla on kauhea paine päästä laittamaan kaikki paikoilleen uuteen kotiin. Suurin osa tavaroista alkaa olla pakattuna täällä vanhassa kodissa.
Mulla taas kipuili tuo oikea kylkikaari ja kylki eilen. Tänään se on ollut ok, kun olen vain lepäillyt. Epäilen itse, että se on siksi kipeä, kun vauva monottaa jatkuvasti juuri siihen kohtaan... ;)
Huomenna on neuvola ja verenpaine tarkastetaan siellä uudelleen. Toivottavasti olis ihan ok eikä tarvis aloittaa mitään lääkkeitä.
myy 36+3

Onnea Malinille ja KukkisM:lle pikkuisten johdosta! Kuullosti ihanan helpolta tuo Malinin synnytys!

Ja omaan: neuvola tänään. Virtsa puhdas, hemppa on 114. Vaihdan Retafer raudan nyt obsidaniin, ei tunnu imeytyvän oikein tuo retafer. (ennen raskautta hemppa ollu noin 145 tietämissä eikä noussut vaikka joka pv syönyt rautaa). Verenpaine 116/75 ja terkka sano että tosi hyvä, ettei ainakaan raskausmyrkytystä tule noilla arvoilla.

Paino laskenut 400g, johon terkka totesi että hyvä, vauva alkaa tekemään tuloaan! Tosin, vauva on kyllä edelleen rt:ssä muttei kiinnittynyt eikä laskeutunut erityisemmin. Että ei se sieltä ihan heti ole tulossa kuitenkaan, saattaa hyvinkin mennä yli. Painoarvio oli 3kg, joten ei siitä onneksi ehdi mitään möhkälettä tullakaan.

sf oli myös pienentynyt 30 -> 29. Tämä ilmeisesti siitä että lapsivesi on vähentynyt. Enää se ei siis kuulemma enää varsinaisesti poistu/vaihdu, vaan vähenee joka näkyy painon laskuna...jos taas oikein ymmärsin...

Syke 132. Liikkeet on nykyään vaan sellaisia möngerryksiä ei mitään selkeitä potkuja. Jalat näkyvät kyllä kylkinahkasta läpi, mutta ovat enemmän sellaisia työntöjä, oikoo jäseniään :)

Rinnoista on tihkunut juuri tuollaista kirkasta nestettä+voi sulaa niinkun joku osuvasti kuvaili, mutta vaan jos niitä puristelee. Paitsi tänä aamuna heräsin ja huomasin vieressäni olevan sellainen kämmenen kokoinen märkäläntti lakanoissa...

Kiitos muuten kipsikehysvinkeistä. Löysin pikku kengurun liikkeestä, mutta oli siellä 6 euroa kallimpi kun netin kautta! Täytyy siis ostaa jostakin nettikaupasta!

Niin ja aiemmin oli puhetta siitä muovifroteepalasesta, jonka me päädyttiin laittamaan vauvan sänkyyn. Kuulin tuoreilta imettäviltä äideiltä vinkin että sellainen kannattaa myös laittaa omaan sänkyyn jos/kun tekee imetyksiä omasta sängystään. Ei mee kallis patja pilalle jos maitoa valuu pitkin rintoja ja muutenkin kun hikoiluttaa...

Maria, mä oon löytänyt täältä runoja tilanteeseen kun tilanteeseen:
www.positiivarit.fi » Aarteisto » Värssypankki

Aurinkoa kaikille! Kassu ja Pulla 37+0

Hurjasti onnea Malinille poikavauvasta:) Olipa ihanaa lukea tuota synnytyskertomusta!!

Nelli: minä aattelin alkaa kestoileen... yhet vaippahousut olen kutonu hahtuvalangasta ja joka päivä aattelen, että pitäs lähteä ostaan jonkulaisia kestiksiä, mutta en ole vielä saanu aikaseksi:)

Mulla oli tänään neuvola, kaikki oli loistavasti, heh, paino oli pudonnut 100g. Viikko sitten painoin 69kg ja tänään 68.9kg eli painoa on nyt tullut 8,7kg -aika vähän kai... hemppa taitaa vielä olla aikas alhanen, ku väsyttää ihan jatkuvasti. Sitä ei nyt mitattu, mutta viimeksi se oli 111.

Semmosta tällä kertaa.

Tilli80 ja sintti 37+1

Heippa!
Mulla neuvola vasta ens maanantaina. Olo on muuten ihan jees. Pystyn jopa kävelemäänkin normaalisti. Maha on laskeutunut jonkun verran. Öisin olen nukkunut muuten ihan hyvin, mutta vessassa täytyy ravata muutaman tunnin välein ja nukun parhaiten vasemmalla kyljellä.
Viime yönä mies herätti mut kysymällä "mitä nyt? Mikä nyt on?" Kun olin muka tökkinyt sitä. Mutta en siis todellakaan voinut tökkiä, koska mulla oli kädet tyynyn alla ja olen ihan varma etten koskenut mieheen. No, kai se näki unta tai jotain :)

Supistelee jo ihan hyvin, mutta ei satu. Tuntuu vaan sillee ihmeelliseltä :)
Esikoisesta ensimmäiset supistukset oli synnytys supistukset :) Ja se synnytys menikin nopsaan. Ja jäi todella positiivinen muisto. Toivottavasti myös tällä kertaa menis kaikki hyvin :)
Sais vaavi jo pikkuhiljaa syntyä ;)

OI VAUVAUUTISIA! Onnea Malinille, Elmerille ja isukille! Ihan tuli tippa linssiin kun luki synnytyskertomusta, kuulostipa helpolta, nyt vain toivoo, että itselläkin se sujuisi noin, rauhallisesti mutta tahdikkaasti eikä liian kipeästi.

Meillä oli siis eilen eka perhevalmennus ja siellä näytettiin jopa 3 erilaista synnytystä videolta, yks puoli-istuva (näytti LIIAN helpolta), yks keisarileikkaus nukutuksessa (niin onhan sekin kai helppoa...) ja yks jakkarasynnytys, jota itse olen pohtinut etukäteen, mutta se nainen huusi kovasti "ai-ai-ai-ai":ta, joka kyllä laittoi miettimään uudestaan sitä asentoa. Voikohan lapsi tulla siinä asennossa liian lujaa, jolloin repeääkin enemmän? Noh, se jää nähtäväksi.

Mä valvoin myös supistusten kanssa viime yönä. Heräsin vähän ennen viittä, kun pissahätä laittoi supistukset liikkeelle ja vessassa käynnin jälkeenkin supisteli n. 1½ tuntia. Supistuksiin on tulossa pikku hiljaa lisää voimaa, ne tuntuvat nyt aavistuksen kivuliaina alamahassa ja selässä, kuin menkkakivut konsanaan.

Päivät ovat mulla todella verkkaisia. Vaikka saan yleensä sit aamulla nukuttua klo 11:een asti, kuluu tunnit TOSI hitaasti ennen kuin mies tulee töistä kotiin. Se yrittää treenata rakasta aikido-harrastustaan "pankkoon" ennen vauvan syntymää (2-4 krt/viikko), jos/kun sitten pääsee harvemmin, kun vauva on syntynyt. Ulos voisi mennä ehkä kävelylle tms. mutta yksin ei kerta kaikkiaan kiinnosta, ja iltaisin, kun mies palaa kotiin, on yleensä supistuksia enemmän kuin päivisin. Noh, pitää ottaa tästä hiljaisuudesta ja joutenolosta nyt kaikki irti, pian mulla on "herätyskello" soimassa parin tunnin välein!

Terkuin
Rizzu rv 37+5

Onnea Malinille ja koko perheelle.

Ihanaa nyt sitten alkaa synnytyskertomuksien kirjoittelu täälläkin.
Meillä jännätään että pysyykö vaavi massussa 21.9.06 asti. Silloin olisi suunniteltu sektio muuten joudutaan lähtemään kiireellä sairaalaan. Sitten tarttee saada toi esikoinenkin hoitoon ensin.
Mulla meinaan meni lapsivesi edelliseltä ennen laskettua-aikaa.
Nyt loppu odotuksen iloa kaikille!

onnea Malin ja perhe!

Kiva kuulla kuulumisia Tyksin suunnasta..itsekin kun sinne säntään sitten kun alkaa jotain vain tapahtumaan. Oi, saisinpa olla teidän sijassanne =)

Onnea myös KukkisM:lle ja koko perheelle!

Itse mokasin viimeisen lääkärikerran muistamalla ajan väärin. Ai, että olin itselleni vihainen. olin niin kovasti odottanut saavani tietoa siitä missä vaiheessa tämä homma on. Eli alkaako mitenkään vaikuttaa edes siltä että tulisi kuukauden sisällä =) Muttat ei, nyt tuo synnytystapa-arvio siirtyi viikkon päähän lasketusta ajasta, joten täytyy vaan odotella ja ihmetellä.

Mullakin on ollut muutamana päivänä kummia aaltoilevia "supistuksia"..(?) Tosin nyt kun on kotona sitä kuuntelee itseään kummasti ja jokaisen pienen vihlasun kohdalla jo toivoo parasta. Mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut edes harkita lähtöä.

Palataan taas, alan valmistella neuvolaan lähtöä.

Hyvää viikonloppua!

Neuvolaterkkuja taas! Verenpaine oli laskenut hiukan, alapaine oli 84, joten ei hätää. Kotona mittasin eilen illalla, niin oli ihan ihanteellinen 128/72. Taitaa olla mulla tuota valkotakki-jännitystä...
Vauvan sykkeet oli hurjat 164, kun sillä alkoi olla taas vauhti päällä. Jouduttiin jonkin aikaa odottelemaan, että vähän rauhoittuu ja sitten saatiinkin lukemaksi 148. Millainenkohan vauhtiveikko sieltä oikein tulee!? ;)
Tänään yksi työkaveri pitää tuparit muutamalle työkaverille, joten menen sinne iltaa istumaan! Ihanaa nähdä pitkästä aikaa!
Ja huomenna menemme häihin, joissa mieheni myös soittaa bändinsä kanssa.
Pääsee syömään herkkuja..!!
Nyt täytyy mennä vähän lepäilemään niin jaksaa sitten illalla! Hyvää viikonloppua! T. myy

Heissan!

Kukahan mahtaa olla seuraava poksahtaja?

Ite kävin äitipolilla ultrassa sen perätilaepäilyn takia, mutta onneksi epäily oli turha =)! Kyllä nyt on hyvä fiilis! Taidanpa sen kunniaksi lähteä ostamaan kaupasta vähän herkkuja, vaikka tuota painoakin on tullut jo 14 kg eli nyt kiloja meikällä 67 kg, eipä tuo nyt niin paha vielä, vaikka norsumainen olo onkin... Terkkarikin sanoi, että tuossa ei ole yhtään liikaa, vähän vararavintoa pitäis saadakin kerättyä imetystä varten. Vauva ei oo vielä laskeutunut eikä sillai paina alavatsaa ,että koiranki kanssa pystyy vielä hyvin tekemään pitkiä lenkkejä, joten ei muuta ku sit reippaalle lenkille ni voi hyvällä omallatunnolla herkutella!

Jaksamista kaikille!

Sissi 37+0

Yhteistyössä