SYYSKUISET 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään kävin kuuntelemassa lantion mittoja kättärillä perätilasynnytystä varten ja lantion mitat ovat kuulemma loistavat. Joten nyt sitten synnytetään normaalisti. Pikkuinen mitattiin nyt ja painoa oli 3.1kg.
Jos ei vielä 11.9 ole syntynyt, niin mulla on uusi aika ja mitataan uudestaan ja sitten mietitään joko käynnistämistä tai leikkausta..riippuen minkä kokoinen siinä vaiheessa on.
Tosi hyvä fiilis on nyt kun tietää että mahdollisesti voi synnyttää normaalisti alakautta.
Lääkäri tutki alakautta ja olin 2cm auki..huiii! Toivottavasti saatais taapero pian jo maailmaan..mieluiten jo vaikka heti.

Onnea kovasti Malinille pikku-Elmerin syntymästä! Oli todella kaunis tuo synnytyskertomus ja jotenkin niin levollinen ja luonnollinen. Todellakin toivoisi itselleen jotain samansuuntaista eikä imukuppeja tms...

Minullakin on tällä viikolla tullut muutamana yönä hiukan kivuliaita suppareita, jotka ovat kestäneet vajaan minuutin kukin. Niitä on toistaiseksi tullut vain 2-3 krt koko yön aikana. Synnytys on jo meillä kaikilla niin lähellä, että hyvä kun kohtu harjoittelee h-hetkeä varten ja antaa vähän merkkejä tulevasta! Kyllä on alkanut jännittämään, mutta samalla sitä myös kovasti toivoo, että saisi jo sen oman pikkuisensa hellittäväksi ja hoidettavaksi.

Mua kyllä pelottaisi kovasti synnyttää perätilassa oleva vauva alateitse...toivottavasti en nyt lietso mitään hysteriaa tai kyseenalaista kenenkään valintoja, mutta 4D-ultran tekijä Brunokin oli samoilla linjoilla eli suositteli sektiota jos vauva on perätilassa. Mulla on muutenkin jatkuva pelko eli se, että vauva ei saa happea synnytyksen aikana tai että synnytys ei etene. Kivun pelkokin on kohtalainen, mutta kaikista suurin pelko on tuo vauvan hapensaannin riittävyys!

Hyvää viikonloppua kaikille! Toivotaan, että saamme pian lisää vauvauutisia!

Onnittelut Malinille ja KukkisM:lle nyyteistä!!! Onneksi molempien vvavit voivat hyvin "aikaisesta" syntymästä huolimatta.

Itse olen ollut tämän viikon räkätaudin kourissa ja ruokakaan ei ole pysynyt sisällä. Aluksi luulin tämän johtuvan siitä, kun tuota limaa tulee nieltyy vaikka muille jakaa.. mutta totuus taitaakin olla loppuraskauden pahoinvointi. Kokoajan saa olla rennie poskessa tai halaamassa pönttöö jos rennietä ei ota.
Torstaina oli neuvola lääkäri. Kaikki oli ihan hyvin, vaikka hän ei nyt katsonutkaan mahtuuko vaavi tulemaan alakautta, mutta kai se oletti tämän mahtuvan kun vaavin syntymäpaino arvio on niin pieni.
Elikäs:
rv:35+5
Paino:+1.1kg kymmenessä päivässä (viikosta 8+6 tullut yht.9.5kg)
RR:116/77
Hb:143 (rauta lopetettu jo kokonaan).
Sf:31
Lapsiveden määrä:N
Tarjonta: edelleen RT
Sydämmen syke:+ (140)
Liikkeet:++
Kohdunsuu: pehmeä ja kiinni, pituus 2.5cm.
Ja lopuksi pikku pojumme paino arvio joka oli 2.2kg (tarkemmin 2163g)

Syntymäpäinoksi arveli 3.2kg. Meille siis tulee pieni poika pitkillä jaloilla, sillä muut mitat oli alakäyrällä paitsi reisi joka oli keskikäyrällä=). Mieheni oli kanssa syntyessään vain 3.1kg joten kai poju tulee isäänsä.

Lääkäri epäili masuasukin pysyvän vielä pitkään kyydissä jollei mitään yllättävää satu.. toivon myös, että tämä pysyisi kyydissä laskettuun aikaan asti, kun kerran on niin pieni.

Nyt taidan lähtee harrastamaan liikuntaa, eli hauvelin kanssa lenkille..

Kiitos kaikille onnitteluista!

Eilen käytiin vauvan kanssa neuvolassa, kun mulla ois itellä ollu alunperin aika. Navan tarkastivat ja punnittiin. Paino oli nyt 3170g, joka oli siis jo nousussa.

Kai ne vauvat sit tulee hiukan isäänsä, kun meilläkin mies oli syntyessään 49cm 3240g ja vauva 49cm 3220g, eipä paljon eroa ollut :)

En tiedä myydänkö muualla (?), mutta sain lahjaksi pikkukengurusta ostetun bodyn, jossa tavallaan tumput mukana eli sellaiset kääntö hihat. Tosi kätevä!

En muista kirjoittelinko viimeksi siitä ponnistus asennosta, mutta mä ponnistin kyljellään ja se oli ainakin ihan toimiva ;)

Tsemppiä kaikille odotukseen!
Odottelen innolla teidän synnytyskokemuksia.

Terveisin Malin ja viikon vanha Elmeri

Kiva kuulla teistä Malin! Hyvinkö on lähteny menemää Elmerin kanssa? Sehän on ihan mukavasti lähteny kasvamaa, hyvä!

Itekkii aattelin sitä kyljellään ponnistamista et vois olla hyvä! Ainaki valmennuksessakii täti sano et se ois parempi asento ku sit se puoli istuva asento ku siinä ei nii hyvi pääse sit toi häntäluu antamaa periksi. Mut saa nähä sit mite päi sitä alkaa punnertamaa:)

Kipuiluja ja supistuksia kyllä piisaa joten toivottavasti se merkkais sitä että lähipäivinä tapahtuis! Huomisesta lähtien kyllä alan jo hiukka hillitsemää tahtia.. Tänää on vietelty miehen synttäreitä, ja vaikka vieraitten määrä oli kahen käen sormilla laskettavissa ni aina on kuiteki ne tietyt hommat ja tohinat. Oon tän viikkoa painanu aika urakalla kaikenlaista hommaa ja huh nyt on hiukka puhki. Mut halusin kyllä vähä järkätä näitä synttäreitä ku kerran mies täytti sentään pyöreitä =) Ja nyt on kuitenki itellääki hyvä mieli ku tuli järkättyä onnistuneet synttärit. Mut että nyt tosiaan ku nää tohinat on ohi, ja kämppä on suht koht siivottu ja vauvalla on kaikki tarvittava hankittu ni nyt alan vaa lepäilemää ja kuulostelemaa ja oottelemaa...

Ja nyt tutimaa.. öitä! Vointeja kaikille!

Kaza 38+3

Kaza, tollaisen urakan jälkeen kantsii kyllä levätä loppuaika ja odotella vauvaa kaikessa rauhassa vaikka sulla jo viikot ovatkin sillä mallilla, että voisit synnyttää. Mä olen kyllä ottanut aika rennosti viimeiset pari viikkoa eikä ole yhtään huono omatunto vaikka koirankarvat pyörii nurkissa! Joku muu saa siivota viimeistään sitten ennen kuin vauva tulee kotiin sairaalasta. Oon lukenut noita elokuisten juttuja ja siellä moni on kyllä mun mielestäni riehunut ja reissannut aivan liikaa siinä toivossa, että synnytys käynnistyisi! Uskon sen käynnistyvän paljon paremmin ja luonnostaan nimenomaan lepäillen. Näin oli ainakin tuttavalleni sanottu neuvolassa.

Meillekin tulee pienehkö poika jos 17.8. Kättärin painoarvio yhtään pitää paikkaansa. Menen taas tulevana torstaina (rv 38+0) tsekkauttamaan vauvan kasvun ja saas nähdä mitä arvelevat. Mun mieheni painoi syntyessään n. 3 600 g ja itse oon painanut n. 3 300 g.

Hyviä öitä kaikille!

t.Manna66 rv 37+3 ja Erkki

Terve taas!

Tässä sitä taas vietetään näitä aamuyön "valvojaisia"...Monena yönä oon heränny aamuyöstä ja noussu valvomaa tunniks tai pariks. Väsyttäs, mut maatessa ei oo vaan hyvä olla.
Manna, en oo sen synnytyksen alkamisen toivossa riehunu! =) Mut että välillä kyllä ajattelin et oonko hiukka hullu että näi loppuvaiheessa vejän tollasta "rallia". No, nyt loppuajan otan kuitenki toooosi lunkisti!
Mistäköhän on muuten mahtanu tullaakkaan ylipäänsä ne käsitykset siitä että nää paljon puhutut ässät jotenki edistäis synnytyksen käynnistystä?... Eiköhä se vauveli sieltä kuiteki lähe tulemaa iha luonnostaa sit ku on tullaksee.

Kuulumisiin taas! =)

Kaza

Huomenta!
Tää viikonloppu on ollut meilläkin pitkästä aikaa melkoista hulinaa, ei ole paljon ehtinyt käydä kotona kuin kääntymässä. Eilen oltiin siellä häissä ja olin vasta klo 22 aikaan kotona ja kyllä oli taas jalkaterät muhkeassa kunnossa! Huh.. Onneksi kukaan häissä ei maininnut niistä, kun muuten tuntuu, että kommentteja satelee joka suunnasta...Ihan kuin en itse olisi huomannut jalkojani :/ Siellä häissä olikin yksi tuttava, jolla on laskettu aika 7.9 ja meillä riittikin sitten juteltavaa! Ihan mukavaa! Mies oli häissä siis myös soittopuuhissa, joten jäi sinne vielä soittelemaan ja maistelemaan boolia ja nukkuu vielä tuolla... Taisi olla aika hyvät boolit, kun yöllä heräsin kun ukkeli tuli kotiin ja `moi`tuli niin vauhdikkaasti ja taisi sammahtaa samantien sänkyyn ;)
Meillä olis vielä hommaa ensi viikon ajan sen muuton kanssa, mutta sitten minäkin ajattelin ottaa ihan lepäilyn kannalta. Siis jos pystyn.. Yleensä en kyllä pysty olemaan aloillani jos jotain jännittävää on tiedossa!
Ihanaa, kun pääsemme jo ti-ke viemään tavaroita uuteen kotiin. Äiti lupasi onneksi tulla mun kanssa siivoilemaan uutta asuntoa kun sillä on kesäloma ja on siis päivällä kotona.
Hyvää sunnuntai-päivän jatkoa kaikille! T. myy

Hei vaan!
Täällä kaytiin taasen kättärillä verenpaineen vuoksi, alapaine nousi siis jo yli sadan, muttei mitään muuta ihmeellistä joten kotona ollaan. Saatiinpa varmuus kuitenkin sille, että vauva on pää alaspäin, sitä kun ei kukaan sen paremmin neuvolassa kuin lääkärillä saanut selville aiemmin. On nyt sellainen n.3kg. Esikoinen oli 4,3kg , joten saattaapi tulla vähän pienempi nyt. Saisi jo syntyä!!! Minulla nimittäin on nyt määräys syödä estolääkettä tuohon uusivaan virtsatietulehdukseen, ja siitä en ole järin innoissani. Liikaa antibioottia, kun saa sitä suoneen vielä synnýtyksessäkin.
Nyt siis neuvolaan kahdesti viikossa.
Onko Snnpy kadonnut näiltä sivuilta ihan kokonaan!!?? Olisin vaan halunnut välillä kuulla, miten tällä toisella, vuoden ikäisen pojan äidillä tuo odotus ja kotonaolo on sujunut, nyt lopussa varsinkin??

Mukavaa pyhäpäivää kaikille!

Täällä on taas ollut hiljaiseloa supistusten suhteen. Kyllä niitä pitkin päiviä tulee muttei mitään suurempaa. Muutaman yönkin olen saanut hyvin nukkua. Vessakäynnit vain taas lisääntyneet.

Meillä stressaa remontti ja mies on aivan rikki koko tilanteesta. Yritän lohduttaa, ettei sille mahda mitään ja näin on vain nyt elettävä.
Yritän saada häntä edes vähän perehtymään vauvan synnytykseen, ettei hän olisi aivan tumput suorina laitoksella, mutta aika ja väsy verottavat hänen kiinnostustaan.

Itse joudun tosi paljon siivoilemaan ja ravailemaan laattaliikkeissä etsimässä pintamateriaaleja taloon. Toi oravanpyöräsiivoaminen rassaa kaikista eniten. Yritän ja yritän pitää sisätiloja siisteinä, että kun tulee lähtö, niin jälkeen jää puhdas koti johon on mukava tulla vauvan kanssa, mutta se on melkein mahdoton yhtälö. Jos olen päivällä kuurannut koko asunnon, niin iltaan mennessä on jo hiekkaa, puruja, muhaa, oksia yms. roskaa taas sisätiloissa. Itku tässä jo pääsee, kun tekee koko ajan turhaa työtä...
Ei auta kuin ajatella tulevaa valmista kotia ja yrittää jaksaa...

T.Frisse 37+4 ja Rusinaksi ristitty vaavi

Supistukset loppuivat ja nyt musta tuntuu ettei tää synny ikinä! Yöt on kanssa tosi katkonaisia. Keskellä yötä herää vaan valvomaan. Onneksi sentään pissaamaan ei ole tarttenut ruveta vieläkään sen useammin. Kerran yössä saatan käydä. Oon kyllä jo tosi malttamaton!

Sunnuntai-iltaa!

Voi miten vähillä vessareissuilla Hanne on selvinnyt! Minä herään kuin kello 2-3 tunnin välein vessaan ja sitä on jatkunut jo viikkoja...ihan selkeästi olen siis jo valmis yösyöttöihin, jotka tulevat varmaankin kulkemaan just tota rataa eli 2-3 h välein. Joka päivä pitäis ottaa nokoset, mutta aina sitä ei tule tehtyä. Tänään jäivät taas väliin ja sen kyllä huomaa kun pari tuntia sitten olin jo ihan valmis yöpuulle! Oon ottanut itelleni tavoitteeksi järkätä korkeintaan kolme tapaamista tms. menoa per viikko ja yritän sit loppuajan tehdä vain keveitä kotiaskareita ja lepäillä ilman aikatauluja. Tänään olin leffassa ja se verotti taas kummasti energiaa.

Mä olin alku- ja keskiraskauden tosi energinen, mutta loppua kohden voimat on koko ajan huvenneet enkä vois edes kuvitella enää imuroivani tai kykkiväni puskissa. Ihan kauhulla luin noita Kazan, Myyn ja Frissen huhkimisia...etkö Frisse mistään saisi apua remontin keskelle niin pääsisit vähän lepäämään?

Maha on nykyään todella paljon tiellä kun just just saan lenkkarien nauhat kiinni ja hoidettua pyyhkimisen pöntöllä käydessäni! :)) Tuleekohan tätä massua ikävä sitten kun vauva on syntynyt? Eniten kaipaan vatsalla nukkumista kun se oli ennen ainoa tie nukahtamiseen!

Kesä sulla on jo aika hyvänkokoinen tuo toinenkin vauva jos se arvioitiin jo kolmekiloiseksi. Vielähän se ehtii kasvaa 200 g per viikko ja lähestyä neljää kiloa...mä luulin, että toisesta lapsesta tulee aina isompi kuin ensimmäisestä, mutta voin erittäin hyvin olla väärässä!

Sunnuntaita kaikille;)!!
Eilen olimme työkaverin häissä - oli tosi kivat perheen ja ystäväpiirin juhlat;) Siellä illan mittaan alkoi jossain vaiheessa kävellessä ilmeisesti nuo 'liitoskivut'.. Kaikki kuvailevat niitä vähän erilailla, minulla ne tuntuvat oikealla puolella nivusissa tai itseasiassa ylempänä, olisiko häpyluuta..? En tiedä, vaikea paikantaa ja kuvailla mutta niitä luulen tuntemuksien olevan.. Supistukset ovat olleet kivuttomia, vatsan pigottumista, mutta ei muuta toistaiseksi.
Tuntuu kutkuttavalta seurailla & odotella kropan 'merkkejä' tulevasta, liitoskivut, limatulppa, lapsivesi, yms.
Osallahan on jo vauva sylissään, mutta ei ole meillä muillakaan syyskuisilla enää pitkä aika tosi toimiin;)

Yhteistyössä